Kopátsy Sándor EG 2015 11 12
Az azonos szintre emelkedett közös kultúrák közössége.
Az euró övezet
létrehozása azt jelentette, hogy a kevésbé fejlett és kevésbé puritán
tagállamokat megfosztották a szuverenitásuktól azzal, hogy a valutájuk értékét
igényeiknek megfelelő szinten nem tarthatják.
Már ezt megelőzően is gondoskodtak arról, hogy a gyengébbek
az erős és puritán németekre szabott pénzügyi rendszert vezessenek be. A maastrichti uniós szabályok lényegében azt
a pénzügyi fegyelmet vezették be az EU tagországokba, amit előtte csak a
puritán népek országai, mindenekelőtt Németország alkalmazott. Megkövetelték
a kemény pénzügyi fegyelmet, előírták az alacsony költségvetési hiányt, és
rájuk szabadították az áruk és a munkaerő szabad áramlását. Eleve abban a hitben cselekedtek, mintha
ami jó a németeknek, jó a kevésbé fejlett és a kevésbé puritán tagállamoknak
is.
Ezt az EU elvárást a kevésbé fejlett tagállamok közvéleménye
is pozitíven fogadta, örömmel szabadultak meg a nagy inflációtól és élvezhették az olcsó eladósodást. Azt
talán még a brüsszeli vezetés, és Németország sem mérte fel, hogy a gyengébb tagországokra olyan
könnyebbséget hoztak, ami azzal jár, hogy nemcsak egyre jobban lemaradnak, de reménytelenül
eladósodnak.
Az EU hangadói ezzel még sem voltak megelégedve, a német
márkából európai világpénzt, eurót teremtettek azzal, hogy az a tagországok
nagyobb felének a közös devizája lett. Ma sem hiszem, hogy az euró övezet
létrehozói látták, hova vezet az egységes valuta, hogy ez szükségesen a gyenge
tagállamok, mindenekelőtt a négy mediterrán ország, katasztrofális lemaradását
fogja jelenteni. Ezt valószínű nem látták, mert, ha látták volna, akkor
felismerik, hogy ők pedig az eladósodó tagállamok olyan hitelezői lesznek, akik
soha nem láthatják a hiteleik visszafizetését. Vagyis sokat nyernek papíron, de ezt a nyereséget soha nem tudják
behajtani.
Nemcsak a német pénzügyi elit és a brüsszeli bürokrácia, de
a közgazdaságtudomány elméleti nagyságai sem ismerték fel nemcsak a közös
valuta, de még a közös pénzügyi rendszer csapda szerepét. Azt kellett volna
látni, hogy közös valutájuk csak a közös
kultúrájú és azonos fejlettségi szintű országoknak lehet. Márpedig az EU
kulturálisan és fejlettségi szintben tarka. Közös pénzük legfeljebb a fejlett protestáns tagoknak lehet volna.
Már Németország és Franciaország számára is katasztrofális
következményei lesznek a közös pénznek, mert a fejletségükben ugyan nincs nagy különbség, de a puritanizmusukban
annál nagyobb. Ez ugyan még mindig nem vált nyilvánvalóvá, mivel a franciák
a németekkel nemcsak közel azonos gazdasági, de az EU vezetőjeként,
Németországgal közel azonos hatalmi szinten vannak. Azt mégis látni kellene,
hogy Franciaország is képtelen az előírt
költségvetési egyensúlyt betartani, és egyre jobban lemarad Németország mögött.
Ez a lemaradás még gyorsabb volna, ha Franciaország nem élvezné a jelentős
agrártámogatást. Így sem adok tíz évet annak, hogy Franciaország is tudomásul veszi, hogy a németekkel közös valuta
számára tragédia.
A keményen puritán, fejlett és méreteiben is legnagyobb
Németországgal a négy latin erkölcsű és szegényebb négy mediterrán országgal
közös valutát tartani szakmai bohózat. Ez először Görögország esetében vált
tarthatatlanná, de másik három sincs lényegesen könnyebb helyzetben. Ma már nyilvánvaló, hogy a mediterrán
országok mintegy 2.000 milliárd adóssága soha nem lesz behajtható.
Az euró övezet tarthatatlansága a legkönnyebben a négy
mediterrán övezettel illusztrálható. Ezek az országok azért voltak Európán
belül működőképesek, ha ugyan lassan lemaradók, mert a gazdasági felépítményük
kultúrájuknak és viszonylagos fejlettségüknek megfelelő volt. Ez elsősorban két
területen jelentkezett.
Egyrészt lényegesen fedezet nélkül gyorsabban szaporították
a pénzüket, azaz nagyobb inflációval éltek.
Másrészt, csak nagyon drágán tudtak eladósodni.
Egyik módszer sem tetszett nekik, de önerőből változtatni
nem tudtak rajta.
A brüsszeli bürokraták, és a minden áron a márkájukat
világpénzzé emelni akaró Németország, azt hihették, hogy ezek az országok is
sikeresek lehetnek, ha a Németországban bevált pénzügyi rendszerbe kerülnek.
Erre a téveszmére épült a közös valuta ötlete.
Németország örülhetett, hogy végre világpénz lesz a márkájuk
szerepét átvevő euró.
Az EU kevésbé fejlett országai is boldogok voltak, mert
egyrészt megszabadulnak az inflációtól, másrészt, olcsó hitelekhez juthatnak.
Látszólag mindkét kívánságuk teljesült. Megszabadultak a gyorsan romló értékű
pénzüktől, és harmad akkora kamatért kaphattak szinte korlátlan mennyiségű
hitelt. Nem értették meg, hogy egyik sikerük sem volt reális.
Amíg számukra a fedezet nélkül teremetett pénzük nem
jelentett visszafizetendő adóságot, az olcsó külső hitelek kamata ugyan
alacsony volt, de az értékük stabil. Ez azonban csak olyan mértékben vált
nyilvánvalóvá, ahogyan a hitelek törlesztése sorra került, és már nem lehetett
a külső hiteleket külső hitelekből törleszteni.
Az életszínvonaluk
ugyanis nem csökkent, hiszen külső forrásból, hitelből tömhették be a hiányt. Ez
azért történhetett meg, mert a hitelezők többségét az euró övezet gazdag
országainak bankjai, pénzügyi alapja voltak, akik joggal bíztak a sajt államuk
pénzügyi erejében. A saját államuk érdekévé vált, hogy a reménytelenül
eladósodottakat az államcsődtől megvédje. Rövidtávon ugyan igazuk volt, de
hosszútávon tévednek. Az könnyelmű adósokat ugyanis nem lehet úgy segíteni,
hogy fizetőképessé váljanak az adósságuk egészére. Ezeket csak úgy lehet
menteni, hogy a soha vissza nem fizethető adósságukat növelik. Ez pedig nem
tarthat örökké. Az euró övezet válsága
megállíthatatlan, amíg a vissza nem fizethető hiteleket el nem engedik. Minél
tovább halasztják a hitelek elengedését, annál nagyobb lesz a leírandó hitel.
Ideje volna kigombolni a rosszul begombolni kezdett
mellényt. Európa nem lehet homogén egység. Földrajzilag, etnikailag,
kulturálisan és társadalmilag annyira tagolt, hogy ez egységként soha nem
szerepelhetett, és nem is szerepelhet. Ezt mindennél jobban a kereszténységének
hármas tagozódása illusztrálja. A reformáció óta Európa kereszténysége háromra
oszlott.
Az első évezredben
még közös kereszténysége lehetett, hiszen Európa csak az volt, amit a Római
Birodalom szervezett maga alá.
A második évezred elejére
azonban Európa kettészakadt abban az értelemben, hogy a nyugati fele
kiscsaládos, a keleti nagycsaládos feudális társadalommá szerveződött. A
kiscsaládos feudális társadalom annyira más alépítményt hozott létre, mint a
nagycsaládos, hogy a kereszténységük sem lehetett közös.
A második évezred
közepére azonban nagykorúvá váltak a puritán erkölcsű népek, akiknek a
mediterránnál, a latin népekénél puritánabb kereszténységre volt szükségük. Európa három kereszténysége fedte és fedi a
három európai kultúrát. Ez a hármas tagoltság mindmáig fennmaradt. Ennek
alapján a marxista vallásnak is három formája alakult ki. A protestáns népek
szociáldemokraták, a latinok euró kommunisták, a kelet-európaiak bolsevik
marxisták lettek.
A 20. század végén
azonban a hidegháború lezárult, és megbuktak az európai marxizmusok. A
nyugat-európai politikai elit azt érezte, hogy megszűntek az Európát felosztó
kulturális különbségek, létrejött Európa egyesítésének lehetősége. A bölcsebbek
gazdasági együttműködéssel, a szén és az acélipar összeszervezésével kezdték.
Jó politikusok, de gyenge gazdasági ismeretekkel rendelkezők voltak. Nem vették
tudomásul, hogy a tudományos és technikai forradalom felszámolta az országok
szénnel és acéllal való ellátottságának a jelentőségét, ráadásul Európa nyugati
felén eleve nem volt versenyképes bányavagyon e két fontos ágazat számára.
Mindkét iparág gyorsan elvesztette európai szerepét.
Utánuk jött Európa két politikai óriása, Adenauer és De
Gaulle, aki még kevesebbet értett a gazdasághoz.
Ők még nagyobbat tévedtek, amikor Európa versenyképességét a
mezőgazdaság nagyvonalú támogatásában látták. Az Észak-Amerikával és a
Távol-Kelettel akartak versenyképesek maradni, nem vették tudomásul, hogy
Európa ugyanolyan versenyképtelen a mezőgazdaságban, ahogyan a szén és
acéliparban.
Még naivabb elképzelésük volt, hogy konzervatív
politikusokként csak a falvak népére számíthatnak. Ezért is azokat kell
támogatni.
Az is nehezen érthető, hogy hittek abban, hogy a saját népük
szövetsége alkalmas alapja lehet az Egyesült Európának.
Végül nem volt akkora történelmi perspektívájuk, hogy Európa
egyesülve sem lehet azonos súlycsoportban, mint amit Észak-Amerika, illetve a
Távol-Kelet jelent. Azt hitték, ha ketten maguk mögé szervezhetik Európa
fejlettebb nyugati felét, és így elég nagyok lehetnek ahhoz, hogy a világ másik
két nagy centrumával szemben is egyensúlyt jelenthessenek. Ez a remény mozgatja
az óta is az EU két hatalmát, hogy minél több országból álló közösséget
képviselhessenek.
A brüsszeli bürokrácia még mindig nem vette a fáradságot,
hogy a tükörbe nézzen, hogyan is teljesíti az EU feladatát. Ebből kiderülne,
hogy Észak Amerika, illetve a négy óceánon túli négy protestáns ország fölénye
másfélszer nagyobb, Kelet-Ázsia pedig háromszor nagyobb sebességgel növekedik.
Tehát az EU közössége pedig gyorsan lemarad, de még jobban differenciálódik,
mint valaha. A puritánok, a protestánsok egyre nagyobb fölénybe kerülnek.
Ezt jól jellemzi, hogy az ENSZ tagországai között az első
tíz mindegyike protestáns ország, közöttük van hat kis európai ország, és a
négy óceánon túli protestáns. A második tízben is csak európai protestánsok és
távol-keleti konfuciánusok vannak.
Az elmúlt
negyedszázad történelme pedig azt bizonyítja, hogy a puritán Nyugat a
Távol-Kelettel csak akkor lehet versenyképes, ha az európai és az óceánon túli
Nyugat egységes közösségbe tömörül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése