Kopátsy Sándor EH 2015 11 26
A rendszerváltás 30
éve
Tegnap délután ezen a címmel mondta el Glatz Ferenc a
véleményét. Örömmel és kíváncsian mentem, és boldogan távoztam, mert lényegesen
bölcsebb lettem a rendszerváltás lényegében a megértésében. A véleményemet már
többször megfogalmaztam. Előtte a
történelem szűk lehetőségei között a velünk közös sorsra ítélt népeknél
lényegesen jobban vizsgáztunk. Utána a szuverenitásunk birtokában viszonylag
náluk is gyengébben. Ezt a véleményemet adatokkal is bőven bizonyítottam.
Ez a véleményem nem is ingott meg.
Glatz Ferenc azonban egy egészen más megközelítést
alkalmazott. Minősítését arra építette, hogy először lehettünk nyugat-európai
társadalom. Rádöbbentem, hogy igaza van. A magyar társadalom először lehetett
olyan, amilyennek az államalapítás óta lenni kellett volna ahhoz, hogy
nyugat-európai legyen.
Éppen a ránk kényszerített bolsevik rendszer történészei
mutattak rá először arra, hogy a magyar társadalomban, a poroszhoz és a
lengyelhez hasonlóan, krónikus volt a polgárság hiánya. Ők világítottak rá
arra, hogy amíg a nyugati társadalmakban a nemes aránya alig 1 százalék volt,
de a polgárok hatszor ennyi voltak, nálunk 6 százalék volt a nemes és csak egy
százalék a polgár. Magyarországon ez még rosszabb volt az arány a magyar
etnikumon belül. Azon belül 10 százalék volt a nemesek aránya, és nagyon sokáig
magyar polgárság nem is volt.
Ez a társadalmi deformációnk csak akkor javult, amikor a
Hódoltságban megindult a magyar parasztok polgárosodása, és az oszmán
provinciában, Erdélyben elindult a nyugati értelemben vett polgárosodás is. Ez
a két folyamat azonban az ország felszabadulása után nagyon lefékeződött,
visszaállt az arisztokrácia, a katolikus egyház és a nemesség hatalma.
A magyar polgárság hiánya egyre súlyosabb lett az ipari
forradalom után, amikor már nemcsak a polgárság számára, hanem politikai és
gazdasági vezető szerepére lett szükség. Ez a hiányosságunk akkor vált igazán
naggyá, amikor a vasúthálózat kiépítése a nemzetállam egészét egységes piaccá
tette. Erre az égető polgársághiányra a magyar uralkodó osztály, az
arisztokrácia és a nemesség politikai szerepét folytató úri középosztály
képtelen volt reagálni.
Szerencsénkre, a
zsidó etnikum megragadta az alkalmat, és példátlanul gyorsan polgárokká vált. A
20. század elejére már a gazdaság fontos elemei a zsidóság kezében voltak. Ezt
nemcsak a politikai elit, a földesurak és a nemesség politikai szerepét átvevő
úri középosztály, de még a lakosság többsége is úgy értelmezte, hogy a zsidók
ellopták előlük a kínálkozó lehetőségeket. Pedig egyikük sem volt alkalmas a
polgárosodásra.
A háborúvesztést azonban a Kárpát Medence etnikai szétosztása
követte, ami valamilyen formában bármennyire várható és elkerülhetetlen volt,
nemcsak az arisztokráciát és az úri középosztályt, de a magyar etnikumot is
elviselhetetlen nemzeti csapásként érte.
Ezzel élt a háborúvesztés után Szegeden összegyűlt magyar arisztokraták
és katonatisztek. A háborúvesztésért a zsidóságot tették felelőssé, és minden
megoldásra váró társadalmi modernizációnál fontosabb feladattá tették a teljes
revíziót. Sikerült stabilizálniuk egy az utódállamokénál is idejét múltabb
társadalmi felépítményt.
Itt térek ki arra, hogy a magyar történészek többsége az
első világháború előtti Magyarország legnagyobb politikusának Tisza Istvánt, a
két háború köztinek Bethlen Istvánt, és a bolsevik időnek Kádár Jánost tartják.
Glatz csak a két utóbbit fogadja el, én csak Kádárt. Ez első kettő tarthatatlan
társadalmi helyzetben volt a legokosabb. Tiszáról ezt sem tartom indokoltnak.
Neki is tudni kellett volna, hogy a nemzetiségeivel hangot, együttműködést sem
kereső ország az első alaklommal még akkor is szétesik, ha a Monarchia
fennmarad. Ezzel ugyanis már 1849-ban, Olmützben a Bécsi Udvar is egyetértett. Azon
ugyan máig rágódunk, hogy Trianon mennyire igazságtalan volt, de azt
elhallgatjuk, hogy a 20. században az előző állapot mennyire volt már igazságtalan
és tarthatatlan.
Én Bethlen István nagyságát sem fogadom el, mert nem azon a
kevésen dolgozott, amit meg lehetett volna valósítani, hanem azt tette, ami az
adott rendszert stabilizálta. Márpedig, aki nem ismerte fel, hogy a magyar
társadalom elavult volt ahhoz, hogy sikeres lehessen. Csak azt fogadom el, hogy
a két háború között minden magyar miniszterelnök Bethlennél is gyengébb volt.
Glatz is elismeri, hogy a lehetőségekhez való ragaszkodás bölcs erény. A
politikai nagyság mérésre azonban nem jó mérce, ami a fenntarthatatlant
stabilizálását is érdemnek tarja.
Glatz Ferenc értékelését azért tartom bölcsnek, mert a
rendszerváltást nem a gazdasági teljesítménye, hanem a létrejött társadalmi
állapot alapján értékelte. Tudomásul vette, hogy a szociális és a gazdasági teljesítményünk ugyan még a Kádár
rendszerhez viszonyítva is gyenge, de a magyar társadalom a gyenge
teljesítménye ellenére is először lett a leginkább nyugat-európai. Ebben igaza
van.
Fentebb arra hivatkoztam, hogy a társadalmunk azért nem lehetett
modern, mert nem volt polgársága. Jelenleg azonban nem polgárokra, hanem
értelmiségre van szükség. Ma ez az érték, a társadalmi motor.
Történelmünk során először fordul elő, hogy a magyar
társadalom alépítménye már olyan, amire nyugat-európai felépítmény kerülhet. Ha
kerülhet, akkor kerülni is fog.
Hálás vagyok, hogy kinyílt a szemem, a rendszerváltás nem
annyira sikertelen, mint amennyire rosszul teljesített. Ebben Marxnál
marxistább vagyok, hogy a társadalom felépítményét nem a politikai akarat, vagy
a bölcsesség hozza létre, hanem a létrejött alépítményén spontán létrejön.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése