Tartalom
Kopátsy Sándor EH 2015 11 17
Az Európai Unió
csődje
Azt, hogy a Németország Franciaország szövetségére épülő Európai
Unió működésképtelensége bebizonyosodik, kezdettől fogva láttam. Amennyire egészséges ötlet volt Európa
nyugati felének a vámuniója, vagyis az áruk és a személyek szabad mozgása,
annyira életképtelennek bizonyult a német-francia szövetség, és a közös
érdekükből fakadó minden további integráció. Az áruk és személyek szabad
mozgása előnyös függetlenül attól, hogy a tagok kultúrája és gazdasági
fejlettsége mennyire eltérő. De az csak addig engedhető meg, amíg a tagállamok
szuverenitása megmarad. A szuverenitás semmiben sem fontosabb, mint a
gazdaságpolitikában, szorosabban véve a pénzügyekben. A vámokat ugyan el lehet törölni, de a pénz vásárlóerejéhez
viszonyított deviza árfolyamát az államokra kell bízni.
Ezt ugyan a klasszikus közgazdaságtan még tanította, de az
erősebb államok mindig tiltakoztak ellene. Ha
az államokat megfosztják a devizájuk árfolyamának szabályozásától és a
pénzteremtéstől az erősek ebből óriási előnyt szereznek, a gyengék pedig
kiszolgáltatottak lesznek.
Tekintettel arra, hogy az európai közösség kialakítja az
erős Németország volt, vagy ostobaságból, vagy aljas kizsákmányolási szándékkal
a közösség egészére a puritán és gazdag Németország számára kedvező pénzügyi
rendszer bevezetését erőltették. Először
még csak a nagyobb pénzügyi fegyelmet, a kisebb költségvetési hiány
kényszerítették a tagállamokra, aztán többségüket bekényszerítették a német
márkára szabott közös devizára, az euróra.
A gyengébb tagállamok azonban lelkesen fogadták az értékálló
közös devizát. Lelkesedésükben nem vették tudomásul, hogy vészesen eladósodnak.
Sokéig az eladósodásukból is csak azt látták, hogy olcsón kapnak hiteleket. Azt
figyelmükön kívül hagyták, hogy a felértékelődött valutájukkal egyre nő a
külkereskedelmi mérlegük hiánya, és egyre csökken a forrásuk, amiből az
alacsonyabb kamatú hitelek kamatait fizetni kellett.
Az euró övezet erős, gazdag tagjainak a bankjai,
pénzintézetei, nyugdíjpénztárai pedig örömmel vásárolták fel a könnyelműek
államkötvényeit. Azoknak a kamata ugyanis ugyan olcsónak tűnt a kibocsátó
ország számára, de ez az alacsonyabb kamat sokkal magasabb volt, mint az erősek
állampapírjai.
Ma már 2.000 milliárd
euró olyan követelés van az erősek pénzintézeteinek birtokában, amit soha nem
tudnak behajtani.
Felvetődik a kérdés, nem volt ez előre látható?
A Világbank, és a
Nemzetközi Valutaalap évtizedekkel korábban már megszállott híve volt a közös
valutának. Ezek nyüzsgése eredményezte azt, hogy Argentína a dollárhoz
igazította a valutáját, hogy Csille is amerikai úton akart járni. Mindkettő
gyorsan ráfázott.
Az EU brüsszeli
vezetése is belelkesedett, és a kiválóan szereplő német pénzügyi rendszert,
fegyelmet akarta kiterjeszteni az egész közösségre, legalábbis annak jelentős
részére. A brüsszeli vezetők tapasztalatlansága, és a gyengéknek a németek
erős márkájának az irigylése sikert aratott. Az euró övezet megalakulását
sikernek könyvelték el. Olyan sok volt a jelentkező, hogy minket már fel sem
kértek. Nem a mi érdemünk, hogy kimaradtunk.
A rendszerváltás óta liberális közgazdászok kezébe került
magyar gazdaságpolitikai azzal vigasztalta magát, hogy ha nem lehet nekünk is
eurónk, adósodjunk el az ugyancsak stabil svájci frankban. Ráadásul arra is
vigyáztunk, hogy a forint árfolyama feleljen meg a belső vásárlóerejének. Ez
aztán fellelkesítette a könnyelmű eladósodókat. Ugyanakkor a gazdasági erőnkhöz
képest felértékelt forintunkkal egyre romlott a külkereskedelmi mérlegünk is. A lakosság svájci frankban, az állam
euróban és dollárban gyorsan eladósodott.
Ebből is nagyon nehéz kimászni, de sokkal inkább elérhető,
mint akiknek a számukra a nem leértékelhető euró a pénzük. Mi le tudtuk
értékelni a forintot. Ennek ellenére nem akadt senki, aki kimutatta volna,
hogyan alakul a deviza mértegünk, ha az euró ára 250 forint marad.
A javuló külkereskedelmi mérleg annak köszönhető, hogy
negyedével emelkedtek az exportunk árai, ugyanakkor negyedével olcsóbb lettünk
a nyugati turistáknak, és ennyivel megdrágult az importunk, és drágábbak lettek
a nyugati kirándulásaink.
A közös piac ugyan pozitív lépést jelentett Európa nyugati
fele számára, de nem megoldást, csak egy lépést a jó irányba.
Európa nyugati fele
önmagában kicsi és heterogén ahhoz, hogy az óceánokon túli négy angolszász
országnak, és főleg a Távol-Keletnek versenytársa lehessen. Ennek ellenére
mind Németország, mind Franciaország abban a reményben élt, hogy ketten képesek
lehetnek az óceánon túli angolszász világ nélkül a világgazdasági önállóságra,
a szuperhatalmi gazdasági szerepre. Nem mérték fel, hogy erre kicsik és
gyengék. Németország még egyedül, legfeljebb a protestáns tagállamokkal együtt a
legjobbakkal versenyképes lehet, de Franciaország már nem. De együtt
megpróbálták. Az EU két nagyhatalmának a
saját erejének hiánya abban jelent meg, hogy minél több európai országot be
akartak vonni a közösségbe.
Figyelmen kívül
hagyták, hogy Európában csak a puritán erkölcsű országok lehetnek az óceánokon
túli négy angolszász országgal, illetve a távol-keletiekkel versenyképesek.
Abban a hitben éltek, hogy a nemcsak a mediterrán, a közép-európai és a balti
államok, de még a balkáni ortodox keresztény országok, sőt Törökország és
Ukrajna tagsága is erősíteni fogja a közösséget.
Ez nem is lett volna
baj mindaddig, amíg a tagállamok szuverenitását nem sértették. Különböző
kultúrájú és fejlettségű országoknak lehet szabad árupiacuk és lakosságmozgásuk.
De csak annyi. Ha az integráció túllép a
közös piacon, a határok lebontásán, a közösségben egymáshoz viszonyítva az
erősek erősödnek, a gyengék gyengülnek. Azt, hogy meddig mehet a
kulturálisan és fejlettségben vegyes európai államok közössége senki, sehol fel
sem vetette. Pedig, ha ezt megvizsgálják, kiderül, hogy a kulturális és gazdasági téren eltérő tagok számára a határok
lebontása csak addig előnyös, amíg a tagállamok szuverenitása megmarad.
Másképpen kifejezve, a kulturálisan és a gazdasági téren eltérő államok számára
a határok lebontása csak addig nem kártékony, ameddig a pénzteremtésük és az
árfolyamuk szabályozásában szuverének maradnak.
Ez sem oldja meg azonban azt, hogy a munkaerő szabad
áramlása differenciál. A jó munkaerőt
ingyen befogadók nyernek, az elveszítők azonban súlyos kárt veszítenek. A
munkaerő szabad áramlása erősíti az erőseket, gyengíti a gyengéket. A jelenkor
közgazdaságtana máig nem vette tudomásul, hogy a munkaerőnek értéke van,
ráadásul az éréke nemcsak a munkavégző képességével, de a befogadó ország
fejlettségével is arányos. nemcsak az igaz, hogy minden munkaerő értéke olyan
személyes tulajdonban lévő termelési tényező, aminek az ára a befogadó
környezet fejlettségétől is függ, de minél fejlettebb a befogadó környezet
annál jobban differenciálódik. Minél jobb az átlagnál, hatványozottan annál
értékesebb lesz, és minél gyengébb, annál éréktelenebb.
Ezt ugyan az érintettek értik, a közgazdaságtan azonban
becsukja a szemét. Pedig nyilvánvaló, hogy egy
kiváló tudós, orvos, mérnök, művész és sportoló a saját országában csak
háromszor akkora jövedelemhez jut, mint az átlag, de ha egy háromszor gazdagabb
országba megy, az ottani átlag háromszorosánál sokkal magasabb jövedelemre
számíthat. Ez az oka annak, hogy a szakmák kiválóságai világpolgárok
lettek, a képességüket csak a legfejlettebbek képesek megfizetni. Ez a tény
egyre nagyobb differenciáló hatást fejt ki és ezért keresni kell a megoldását.
De amíg nincs megoldás, tudomásul kell venni.
Ezen a téren az EU különösen vaknak bizonyul. Azt, hogy a jó
munkaerő az erősekhez megy, az erősek élvezhetik, ugyanakkor, ha hozzá a gyenge
minőségű menekül, kvótákkal akarják visszaosztani.
A pénzteremtés nemzeti jog.
A 20. század első felének közgazdászai felismerték, hogy a
pénzteremtés nem a bankok, hanem a szuverén állam joga, addig azonban nem
jutottak el, hogy az állam pénzigénye nemcsak a pénzügyi feltételek függvénye,
hanem a kultúrától és a viszonylagos fejlettségtől is függ.
Amióta az állam a pénzteremtő két egyértelmű tapasztalat
van. A puritán lakosú államokban kisebb
az infláció, mint a kevésbé puritánokban. A Nyugaton belül a
protestánsokban kicsi, a latinokban nagy.
A fejlettekben
kisebb, mint a szegényekben. Ez az elsőző pontban megfogalmazottból is
következik. Ma már nincsen olyan puritán országa, amelyik nem gazdag.
Az Európai Unió alapítói és vezetői, ha csak ennyit
tudomásul vettek volna, nem vonják el a tagállamoktól a pénzteremtési jogukat.
De ebből fakad az is, hogy közös pénzük
csak a közös kultúrájú és azonos fejlettségű országoknak lehet. Tehát ennyi
tényismeret is elég ahhoz, hogy a különböző kultúrájú és fejlettségű
országokból nem lehet büntetlenül közös valutájú közösséget szervezni. Az euró
övezetet létrehozóknak elég lett volna ezt az általános tapasztalatot tudomásul
venni. Vagy ezt tudták, de azt is, hogy ezen az erősek nyernek. Vagyis vagy
reménytelenül ostobák, vagy gátlástalanul önzők voltak.
Az egyes országok
pénzteremtési érdeke csak azonos kultúrájúak és azonos fejlettségűek esetében
lehet azonos.
Nagyon könnyű lett volna megérteni, hogy a puritán országok pénze lassabban romlik,
mint a mediterránoké. Ez mindig így volt. A puritán népeknek ugyanis sokkal
erősebb az adózási fegyelmük, magasabb a megtakarításuk, mint a mediterránoké.
Az utóbbiak ezért képtelenek a kivetett adók behajtására, a költségvetési
egyensúly biztosítására. Ezért a hiányt
kényetlenek fedezet nélkül teremtett pénzzel betömni. Ezt bizonyította a
tény, hogy a mediterrán országokban az infláció többször gyorsabb volt, mint a
fejlettebb protestáns országokban volt.
A szuverenitásra a valutájuk leértékelésében is szükség
volt, mert a kevésbé fejlett országok
külkereskedelmi mérlege csak akkor nem lesz negatív, ha a valutájukat
jelentősen leértékelve tartják. Ezt igazolta a tény, hogy a mediterrán
országok valutája korábban, 20-40 százalékkal a belső vásárlóerejük alatt volt.
Az Európai Uniónak
lettek volna, és lennének szakértők is a vezetésében, nem erőltették volna a
német pénzügyi fegyelem bevezetését, és eszükbe sem juthatott volna, az euró
övezet létrehozása.
Mindennél többet mond az EU bizonyítványa.
Az EU létrehozását az
a szándék vezette, hogy az Európai Közösség összefogva versenyképes lehet
Észak-Amerikával és a Távol-Kelettel. Az azonban eszükbe sem jutott, hogy legalább
utólag néha megnézzék, és megmutassák az eredményeket. Ezt ugyan tudják, és
éppen ezért nem mutatják.
Egyelőre a társadalmak fejlettségének alkalmas mércéjét csak
az ENSZ alkalmazza. Ez három adat, az egy laksora jutó nemzeti jövedelem, hazai
árparitáson, a várható életkor, és az átlagos iskolázottság eredője. E szerint az első tízben csak hat is
protestáns európai ország, Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország, Svájc és
Hollandia, valamint a négy óceánokon túli angolszász ország, van. A második
tízben Európából Németország, Ausztria, Nagy Britannia, Belgium, valamint a
távol-keleti már fejlettek vannak. Az első latin ország Franciaország a 23. Ha valami, ez a rangsor
egyértelműen bizonyítja Max Weber száz éve megfogalmazott felismerését, hogy a protestáns erkölcsű népek hatékonyabban
működtetik a társadalmakat, mint a többi kultúrához tartozók. Megállapítása
az óta egyre jobban igazolódott, csak azt kell hozzá tenni, hogy a protestáns
helyett helyesebb lett volna puritánt mondani, és tudomásul venni, hogy a
Távol-Kelet konfuciánus népei legalább annyira puritánok, mint a Nyugat
protestánsai.
Európa nyugati fele is legalább háromszintű.
Ezt figyelembe véve az
Európai Uniót eleve háromszintűre kellett volna szervezni.
A felső szintűbe
csak a puritánok, az angolszászok, a germánok a skandinávok és a csehek
kerülhetnének. Közös pénzügyi fegyelem,
esetleg közös valuta csak ezek körében lehetséges. Az első szintnek
indokolt volna a négy óceánokon túli angolszász országgal szorosabban
együttműködni.
A második szintet
a latin népek alkotnák Franciaország vezetése alatt. Ezek között csak a latin népekre jellemző pénzügyi fegyelem működhet, tehát
közös valuta nem. Ennek a szintnek a latin-amerikai országokkal kellene szorosabban
együttműködni.
A harmadik szintbe
a közép-európai és a balti népek tartoznának. A felzárkózásuk leginkább
elképzelhető. Közös valuta természetesen nem. Ezeknek is legalább 20-30
százalékkal leértékelt valutára van szükségük.
A negyedik szintet
az ortodox keresztény balkáni népek és Ukrajna, valamint Törökország
alkothatná. Ezek bevonására azonban óvatosságra intek annak ellenére, hogy ezek
is sokkal kevésbé rosszak lennének, mind a megválogathatatlan közel-keleti és
afrikai bevándorlók.
Külön kiemelten
kellene foglalkozni az amerikai kontinenssel és Ausztráliával való kapcsolat
ápolásáról. Semmi reális versenylehetősége ugyanis nincs a csak európaiakra
terjedő közösségnek. A Távol-Kelettel
csak az egész Nyugat lehet az egyenrangú partner. Ideje volna feladni, hogy
Európa nyugati fele nem lehet versenyképes katonai erőben, és nyersanyagellátásban
Amerika nélkül.
Ez a leginkább egyértelmű, ha a katonai erőket nézzük. Azt
már a második világháború és a hidegháború is megmutatta, hogy az óceánok
feletti uralom nélkül nem létezik szuperhatalmi státusz. Nyugat-Európa még
Oroszországgal sem lehet katonai téren egyenrangú, nemhogy az Egyesült
Államokkal vagy a jövő Távol-Keletével.
Az EU a gazdasági versenyben lemarad.
Európa nyugati fele az
élcsoportban nem lehet versenyképes. Az egy lakosra jutó jövedelem növelésében
a négy óceánon túli angolszász országgal szemben gyorsan, a Távol-Kelettel
szemben vészesen lemarad. Az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem
Észak-Amerikában másfélszer, a Távol-Keleten háromszor gyorsabban nő, mint az EU
átlaga. A 28 tagország közül csak hat kicsi, Norvégia, Dánia, Svédország,
Finnország, Svájc és Hollandia, állja a versenyt. Nemcsak Európa átlaga, de az EU egésze is a történelemben példátlan
mértékben lemarad.
A lemaradás fő oka az,
hogy az EU a homogenitást erőlteti annak ellenére, hogy ennek hiányoznak a
feltételei. Európa nyugati felének teljesítménye jobb volna, ha az EU
tudomásul venné, hogy a tagállamok számára lehetetlen az a közös
szabályrendszer, amint a brüsszeli adminisztráció megkövetel. Ha a fent említett első szinthez tartozó
országokat három nekik megfelelő szintű követelmények elé állítanák, sokkal
kedvezőbb volna az eredményük.
A puritán tagországok
csak lassan maradnak le az óceánokon túli és a távol-keleti versenytársakhoz
képest. Még lassabb volna a lemaradásuk, ha az EU költségvetésének nagy
többségét nem a mezőgazdaság támogatására pocsékolták volna el. Nehéz megbecsülni, hol tartana az EU, ha
nem a mezőgazdaságot, hanem azok oktatást és a tudományt támogatták volna azzal
az összeggel, ami a mezőgazdaságban semmilyen eredményt nem hozott. Kitalálni
nem lehetett volna nagyobb ostobaságot, mint a megkülönböztetett mezőgazdasági
támogatás.
Az EU vészes
lemaradásának az elsődleges oka azonban a puritán kultúrájú országok pénzügyi
módszereinek a nem puritán országokra való rákényszerítése volt, és marad. Ez
egyértelműen kiderül, ha a tagállamok közti különbség növekedését vetjük össze.
Nagyon leegyszerűsítve, az derül ki, hogy a
közösség tagállamai között annál nagyobb a lemaradás, minél kevésbé puritán a
lakosságuk, és kevésbé fejlett volt a gazdaságuk. Ez a tény különösen
nyilvánvalóvá válik, ha nemcsak a nemzeti jövedelmüket, hanem a nettó nemzeti
vagyonukat is összevetjük. A kevésbé
puritán lakosságú országok ugyanis nemcsak egyre jobban eladósodtak, de a külső
adósságuk rendezése is egyre reménytelenebbé vált.
Meggyőző képet ad az az összevetés is, ha a külső adósságot
reálisan mérjük fel. A puritán tagországok ugyan jelentős hitelezői lettek a
lemaradóknak, elsősorban a mediterránoknak, de ezek a követelések soha nem
lesznek realizálhatók. Jellemző módon, ilyen felmérések soha nem készülnek. Egyszer azonban kiderülnek, hogy a be nem
hajtható hitelek nem jelentenek vagyont.
A munkaerő áramlása.
Amíg az áruk és fizikai vagyonok áramlását szigorúan nyomon
követik, a munkaerő áramlást figyelmen kívül hagyják. Az EU brüsszeli bürokratái még soha nem készítettek mérleget arról,
mekkora értékű munkaerő értéke ment a kevésbé fejlett tagoktól a fejlettekbe. Egy
ilyen felmérésből kiderülne, hogy a fejlettek a kevésbé fejlettektől
nagyságrenddel több emberi vagyont kaptak, mint amennyi nettótámogatás az
ellenkező irányba ment. E helyett most azon erőlködnek, hogy a nekik
haszontalan közel-keleti menekültekből mennyit kötelesek átvenni. A Brüsszeli
bürokrácia abban a hitben él, hogy nekik joguk van megmondani, hogy kit melyik
államnak a kötelessége befogadni.
Felébrednek a becsapottak.
A mai magyar országgyűlésben először hangzott el a kormány
részéről, hogy ideje volna, ha az EU
vezetését józan politikusokra bíznák. Ez azt jelenti, hogy az EU eleve
elhibázott pályán haladt, vissza kell menni a kezdetekhez, és a realitásokat
tudomásul véve kell a közösséget újra szervezni. Ez az igény húsz éve is
indokolt lett volna, de nem gondoltam, hogy megérhetem a felvetését. Ez is
ötöm, de nem elég ok arra, hogy reális útra térjenek.
Az EU eltévedésének az ára.
Meggyőződésem szerint, békeidőben Európa történetében még
nem volt példa arra, hogy a kontinens akkora és olyan tartós kárt okozott
önmagának, mint amibe az került, hogy Németországnak sikerült a neki megfelelő
módszert rákényszeríteni az egész kontinensre.
Európa a második világháború után élete legnagyobb sikerét
aratta azzal, hogy felszámolta a tőkés osztálytársadalmat. A demokratikus,
polgárosodott országok békésen átalakultak össznépi társadalmakká. A bolsevik
megszállás alá került közép-európai államokban pedig a Szovjetunió nyomására
szétverték azt a feudális rendet, amitől az érintett országok belső erejük
hiányában nem tudtak volna megszabadulni.
A Szovjetunió szétesése után azonban a német-francia
összefogás azonban Európa nyugati felére a német gazdasági modellt
kényszerítette, aminek következtében Nyugat-Európa lemaradása beindult.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése