Kopátsy Sándor
PD 2015 11 21
A rendszerváltás
demográfiája
A demográfusok még mindig nem ébretek annak tudatára, hogy
az országok lakosságát egyre kevésbé szabad darabban számolni, mert a lakosság minősége lett és a jövőben még
inkább az elsődleges. Nemcsak ez, de még az sem tudatosult, hogy az
osztálytársadalmak mintegy hatezer éve alatt, teljesen elég volt darabban
számolni a lakosságot, a jelenkor fejlett társadalmaiban azonban értelmetlenné
vált.
1980 és 2000 között drámai változás állt be a számokban.
Előtte évente mintegy 40 ezerrel többen születek, mint meghaltak. Utána közel
ekkora lett az évenkénti népességvesztés. Az elmúlt tizenöt évben félmillió
lakost vesztettünk a kivándorláson felül. Ha elfogadnánk a számokban történt
veszteséget, akkor is történelmi jelentőségű lenne. A számok mögötti tartalom
azonban sokkal tragikusabb.
A kivándorlással ugyan sokkal többet foglalkozik nemcsak a
politika, de a közvélemény is. Ez azonban olyan veszteség, ami ellen nem lehet
védekezni. Az EU számunkra olyan közösség, amiben a jó munkaerő kivándorlása
elkerülhetetlen. Az alapítók elég könnyelműen belementek a munkaerőpiac
szabadságába. Megtehették, hiszen ez az átlagnál gazdagabbak számra ingyen
kapott kincs. Azt ugyan nem állítom, hogy ezt tudva, el kellett volna hárítani
a tagságot. Amíg az EU csak az áruk és a lakosság mozgása előtt nyitotta meg a
határokat, ez még az átlagosnál lényegesen szegényebb tagállamok számára is
több előnnyel, mint hátránnyal járt. Tehát számunkra is.
A gyengébb tagokat akkor érte egyre nagyobb hátrány, amikor
az EU ezen elkezdett túllépni. Ez már a Maastrichti Feltételekben jelentkezett.
Ezek ugyanis belenyúltak a pénzpolitikába, olyan pénzügyi fegyelmet követeltek,
amelyek a gazdag és keményen puritán Németországban jól vizsgáztak. Vagyis a
latin, a közép-európai és a balkéni országokra is rákényszerítettek a gazdag és
puritán országokban bevált pénzügyi fegyelmet. Már ezzel aztán elindult a nem
puritán államok lemaradása, mindenekelőtt külső eladósodása.
Ez akkor vált
válságossá, amikor létrehozták az euró övezetet. Ebben a tagok elvesztették
a pénzügyek terén a szuverenitásukat. Nem
teremthettek pénzt, nem alakíthatták a valutájuk árfolyamát. Ezért cserében
megszabadultak az inflációtól, és megnyílt számukra az olcsó külső eladósodás
lehetősége. Ez csak akkor derült ki, amikor a könnyűnek látszó adósságterhek is
elviselhetetlenné váltak. Bármennyire nyilvánvaló, hogy a négy mediterrán
ország adóssága soha nem lesz visszafizethető, ennek bevallása annak ellenére
késik, hogy a rendezés a hitelezők számára is egyre nagyobb áldozatokkal jár.
Az EU olyan
tagországai, amelyek megtartották a saját valutájukat, még rendelkeznek a saját
valutájuk leértékelésével. Ezek egyre inkább arra kényszerülnek, hogy a
belső vásárlóerejéhez viszonyítva, leértékeljék a valutájukat, ezzel forrást
teremthetnek az adóságuk rendezéséhez.
Az EU gyengébb tagországai, elsősorban a négy mediterrán
ország, azonban menthetetlenül lemarad, a külkereskedelmi mérlegük egyre jobban
romlik, valamint a munkaerejük javának kivándorlása fokozódni fog.
Mindebből az következik, hogy az EU tagállamai közti,
eredetileg is nagy különbségek nőni fognak.
A lakosságot egyre kevésbé lehet darabban számolni.
A 2.000 óta jellemzővé váló lakosságvesztés jellemzővé vált,
hangsúlyom, hogy ennél is sokkal nagyobb veszteséget okoz, a minőségi romlás. A tudományos és technikai forradalom olyan
óriási változást hozott a munkaerő minőségével szemben támasztott igényben,
hogy már a mennyiségi változása másodlagos lett a minőségének alakulásához
képest.
Minden
osztálytársdalom viszonylagos ereje elsősorban attól függött, mennyi lakosa
van. A közgazdaságtudomány máig sem ismerte fel, hogy minden
osztálytársadalomra a munkaerő mennyiségi és minőségi túlkínálata volt
jellemző. A munkaerőből több és jobb
volt annál, amennyit az osztálytársadalmak hatékonyan hasznosítani tudtak.
A tudományos és technikai forradalom azonban olyan mértékben
növelte a jó minőségű munkaerővel szembeni igényét, ami kielégíthetetlennek
bizonyult. Ebből következően a jelenkori fejlett társadalmakban a jó
munkaerővel szemben támasztott igény, kielégíthetetlen, a gyenge minőségű
munkaerő pedig a normatív árán nem is talál munkát.
Ezért aztán nem is az a nagyobb baj, hogy az alacsony
gyermekvállalás következtében évente 30 ezerrel, kevesebb munkaerővel kell a
következő generációban számolni, hanem az, hogy ezeknek romlik, legalábbis nem
javul kellő mértékben a minősége.
A születések számával is gond van, de sokkal nagyobb gond
származik abból, hogy a születések mögötti családi háttér romlik. Ezért írom le
számos alkalommal. „Ha a családok felső
jövedelmi és iskolázottsági harmadában annyi gyermek születne, mint az alsó
jövedelmi és iskolázottsági harmadban, és az alsóban csak annyi, mint jelenleg
a felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabb ország lennénk, mint a
gyermekvállalás jelenlegi családi struktúrája mellett.”
A következő generáció minősége ugyanis elsősorban azon
múlik, milyen családi háttérben születtek. Ezért szinte nincs is a jövőnk
szempontjából fontosabb adat annál, hol születik a következő generáció. Ez
nálunk azonban szigorú titok, nem követjük nyomon, hogy milyen szülői háttérből
milyen eredménnyel nevelik a gyerekeket.
Ez ugyan titok, de a közvélemény világosan látja, hogy a
jelenlegi gyermeknevelési támogatásnak az a következménye, hogy nemcsak kevesen
születnek, de katasztrofális a gyermekvállalás mögötti családi háttér. Ezért
tartom a legfontosabb feladatnak az olyan gyermekvállalási támogatást, ami a minél
jobb családi háttérben történő gyermekvállalást támogatja. A szegényebb
családok ne minél több gyermeket vállaljanak, hanem inkább egyet, de az legyen
diplomás.
Ezt csak olyan
öregkori támogatás ösztönzi, amiben annak nagysága a kevesebb, de jobban képzett
gyermekvállalását jutalmazza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése