Kopátsy Sándor EP 2015 11 13
Jézus és Marx
Az új egyenlítő legutóbbi
száma e cím alatt értelmiségiek vitáját közli le. Lényegében a kereszténység és
a baloldal viszonyét fejtegetik. A címlapon Ferenc pápa és Fidel Castro találkozása
látható.
Azt ugyan megértem, hogy Ferenc pápa stílusa,
megnyilatkozásai reményt keltenek a vallásukat modernizálni akaró római
katolikus hívek körében. Az azonban meglep, hogy a római pápa szerepével az új
egyenlítő szerkesztősége ilyen súllyal foglalkozik. Én is türelmetlenül várom,
hogy a római katolikus kereszténység is zárkózzon fel a kor követelményeihez.
Várom, de nem vagyok optimista. A
reformáció során a római katolikus vallás úgy döntött, hogy nem a puritán,
hanem a latin népek kereszténysége marad. Akkor még érthető volt, hogy a
latin népek vallása marad.
Ezt azonban túlságosan komolyan vette, még olyan reformoktól
is tartózkodott, amelyek a latin népek számára is egyértelműen indokoltak
voltak. Közel 500 év kellett, hogy a liturgia nyelve a nemzeti a nyelv legyen.
Ez azonban nagyon kevés volt ahhoz, hogy a tudományos és technikai
forradalomban is sokak számára nehezen elfogadható legyen.
A reformáció után még mintegy 400 év telt el addig, amíg a
társadalomtudomány felismerte, hogy a protestáns erkölcs és magatartás fölényt
jelent a latin népek viselkedésével szemben. Ezt Marx Weber a 20. század
küszöbén fogalmazta meg, de az óta egyre jobban igazolódott.
Ma a Nyugat keresztény egyházainak hívei között sokkal
nagyobb a különbség, mint 500 éve volt. Azt sem lehet állítani, hogyha Róma,
akkor elfogadja a reformáció reformjait, nem lett volna egyházszakadás, mert a
latin népek ma sem tudnak puritán módon viselkedni, nemhogy akkor. Ezt egy
profán példával illusztrálom. Az Európai Unió azért került vállságba, mert
előbb csak puritánokra szabott pénzügyi követelményeket kényszerítettek a
tagországokra, a protestánsokra és a latinokra, majd közös valutára fogták
őket. Kiderült, hogy a puritán népeknek
és a latinoknak nemcsak közös kereszténységük, de valutájuk sem lehet.
De nemcsak közös kereszténységük, de még közös marxizmusuk
sem lehet. A hidegháborúban Európa három kereszténységének megfelelően három
marxizmusa is volt.
Most sem azt várom, hogy Európának egyetlen kereszténysége
legyen, csak abban reménykedem, hogy a római katolikus vallás jobban halad a
korral. Legalább abban, amiben a hívei haladnak.
A családtervezés
volna a legfontosabb.
A meghosszabbodott várható életkor mellett a fogamzásmenetes
szexuális élet ugyanis az elviselhetőnél nagyságrendekkel gyorsabb
népszaporulatot eredményezne. Ezt a katolikus hívek is tudják. Ezért azok is
fogamzásgátlókat használnak. Ezt nem lehet kétségbe vonni az európai, de még a
latin-amerikai katolikusok esetében. A
katolikus hívek stagnáló létszáma azt bizonyítja, hogy szinte minden lakos
tervezi a gyermekvállalását.
Ezt ugyan Ferenc pápa is elismerte a Fülöp Szigeteken, de a
bíborosok aligha fogják neki megbocsátani. A családtervezés gyakorlatának
tudomásul vételétele minden továbbinál könnyebb volna.
Nem okozna az sem gondot, ha a papok nőtlenségi
kötelezettségét is eltörölnék. Ez sok kínlódástól mentené meg a papokat, de
volna végre megoldás az értékes fiatalok papi pályára terelésére is. Aligha
volna jobb utánpótlás, mint a papok gyermekei közül a papi pálya választása. Ezt
ötszáz éve bizonyítja a protestáns egyházak tapasztalata. A papi pálya
választására a papi családban való nevelkedés a legjobb feltétel. Az is idejét
múlt gyakorlat, hogy a papok reverendában járnak.
Talán a legnagyobb anakronizmus a nők kizárása a papi
pályáról.
Ez a bevezetés azt szolgálta, hogy a római katolikus
vallásnak akkor is sok reformra van szüksége, ha a latin népek vallása akar
maradni.
A hivatkozott vitában hiba volt a Krisztusi kereszténység
képviselőjének a római pápát állítani. A
római pápa lényegében csak a latin kultúra kereszténységét képviseli. Ráadásul
a marxizmust a kiöregedett latin-amerikai Castróval szimbolizálni. Azt illene
tudni, hogy a társadalmi fejlődés élcsapatában nincsenek latin népek. Krisztust
a római pápával, Marxot Castróval azonosítani, nagyon durva hamisítás. Ez alól
az sem mentség, hogy az egyenlítő Krisztus helyett Jézust írt.
Az is vitatható, hogy a baloldaliságot lehet-e a
kapitalizmus ellenességgel azonosítani.
Az ugyan igaz, hogy Marx kapitalizmus ellenes volt. De ő
minden osztálytársadalmat deformációnak, lerombolandónak tartott. Azt tudomásul
sem vette, hogy történelmi materialista létére, nemcsak a tőkés, de minden
osztálytársadalmat természetellenes felépítmények tekintett.
A kerekasztal szereplői ma is úgy beszélnek a marxizmusról,
mintha Kínában nem az volna, és ott a történelemben páratlan a sikere.
Sem Krisztusnak, sem Marxnak fogalma sem lehetett arról,
amilyen jólét van ma a tőkés Svédországban, és milyen gyorsa növekedés történik
negyed század óta Kínában, ennek ellenére, ha ma láthatnák, úgy érezhetnék,
hogy ilyen társadalomról álmodtak.
Az is nehezen érthető, ahogyan a vitában résztvevők bírálják
a jelenkori tőkés társadalmakat. Nem veszik tudomásul, hogy azokban a
szegények, a kiszolgáltatottak jobban élnek, mind az emberiség kétharmada. A
jelenkor legnagyobb társadalmi feszültsége éppen abból származik, hogy az
emberiség ötöde olyan társadalmakban élhet, amire ők jobban vágynak, mint a
vallások által ígért mennyországra.
Az elmúlt ötven év olyan eredményekkel járt, hogy százszor
több ember akar a gazdag társadalomban akár az alsó tizedben élni, mint amennyi
a saját társadalmában szeretne karriert csinálni. Fajunk életének a legnagyobb változása abban van, hogy eddig mindenki a
saját társadalmában akart jobb helyzetbe kerülni, a próféták és a forradalmárok
a saját társadalmukat akarták javítani, a legutóbbi ötven évben pedig a többség
a létező fejlett társadalomban akar élni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése