Kopátsy Sándor EH 2015 10 30
Kína két gyermekvállalás megengedésére tért át
Kína 1990-ben a világtörténelem két legnagyobb reformját
valósította meg.
Piacosította a gazdaságát és egyetlenre korlátozta a
gyermekvállalást.
A gazdaság
piacosítása.
A gazdaság piacosítását a liberálisok legfeljebb kevésnek
minősítették. Botránkoztak azon, hogy a
veszteséges vállaltokat életben tartották, és a városokba özönlést bürokratikus
módszerekkel fékezték. Mindkettőre szükségük volt.
A veszteséges
vállaltok életben tartása ugyan példátlan, de annál sikeresebb volt. 1990-ben
a veszteséges vállatok felszámolása öngyilkosság lett volna. Több mint 200
millió munkás vesztette volna el a munkáját. Ráadásul, le kellett volna írni
ezeknek a vállaltoknak a vagyonát is. Kína
ugyan a reform óta 350 millió új munkahelyet teremtett, de ennek fele is
irreális feladattá válik, ha a veszteségesekben munkátlanná váló 200 milliónak
is új munkahelyet kellett volna teremteni.
Ha Kína azt teszi, amit mi magyarok, vagyis leállít minden
veszteséges vállalatot, szinte semmi sem sikerült volna. Magyarországon azonban
máig nem akadt senki, aki kiszámolta, mibe
került nekünk a veszteséges vállaltok könyörtelen felszámolása, kiderülne, hogy
az okozott kár az államadósságunk többszöröse. Ezért eztán senkinek sem vállalkozott
a mérlegkészítésre. Becslésem szerint, ha
csak akkor számoljuk fel a veszteséges vállalatokat, amikor az ott dolgozókat másutt
hatékonyabban tudják foglalkoztatni, ma több tíz százalékkal magasabb volna az
egy lakosra jutó jövedelmünk, 75 százalék felett a foglakoztatásunk.
Az átkos rendszer
minden ostobasága együtt nem tett akkora társadalmi és gazdasági kárt, mint a rendszerváltás
során teremtett munkanélküliség. Tudom, hogy megállapításom káromkodásnak
tűnik, de a megbotránkozók számoljanak utána. Megmaradt volna a 70 százalék
feletti foglalkoztatás, és sokkal kisebb a költségvetési hiány. Az óta sem találtam olyan veszteséges
vállalatot, aminek a leállítása nem rontotta a foglalkoztatást és a pénzügyi
mérleget. Az okozott erkölcsi kárt, bűnözést, iskolarendszerünk leértékelését
figyelmen kívül is hagyhatják.
Kínában a lakosság városokba özönlése a bürokratikus
korlátozás ellenére is a történelemben páratlanul nagy volt. Közel 300 millió
ember kötözött a városokba annak ellenére, hogy ott csak korlátozott jogokat
kapott. Mi lett volna, ha a városokba áramlást nem korlátozzák a csökkentett
jogok a korábbi városlakókkal szemen, és a veszteséges vállatok 200 millió
dolgozójának is munkahelyet kell biztosítani?
Amennyiben Kínában a
gazdaság piacosítását a veszteséges vállaltok felszámolásával és a lakosság
városokba költözésének korlátozása nélkül hajtják végre, szó sem lehetne a
példátlan sikerről.
A gyermekvállalás korlátozása.
Az egyetlen gyermek vállalhatására kényszerítés példátlan a
történelemben. De példátlan az
eredménye is. Erre demokratikus állam ugyan képtelen, de az ezzel arra is
képtelenné válik, hogy gyorsan növekedjen az egy laksora jutó jövedelem és
vagyon. Kína a gyermekvállalás
korlátozásával évente mintegy 25 millióval csökkentette a születések számát. Vagyis ma
625 millióval több lakosa volna Kínának, ha nem korlátozzák a
gyermekvállalást. Ennyi ember felnevelése, a szükséges infrastruktúra, lakás,
iskola, kórház, stb. biztosítása, és a növekmény kétharmadának munkahelyteremtés,
felemésztette volna az elért eredmények többségét. Az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon mintegy harmadával kisebb
lenne.
Az a tény viszont engem is meglepett, hogy az egyetlen gyermek nevelésére mennyivel
több ráfordított költség és figyelem is jutott. A kínai oktatási rendszer
nagy javulása és a magyar oktatási rendszer romlása elsősorban azzal
magyarázható, hogy Kínában a korábbinál több szülői és társadalmi figyelem és
költség jutott az egyetlen gyerekre. Ezzel szemben, nálunk a tartóan
munkanélküliek felelőtlen gyermekvállalása rontotta le az oktatás eredményét.
Negyed század
drasztikusan korlátozott gyermekvállalása azonban elég volt arra, hogy Kínában
lazítani lehet a gyermekvállalás korlátozásán.
Az egyetlen gyermekvállalhatóság estén ugyanis
gyorsan csökken a lakosság száma. Az ilyen gyors csökkenés idővel elviselhetetlenné
válik. A lakosság számának csökkenése tartósan csak akkor elviselhető, ha az
nem haladja meg a néhány ezreléket.
A negyed százados
drasztikus csökkenés Kínában azonban több előnnyel, mint hátránnyal járt.
Az ország eleve túlnépesedett. Kevesebben jobban élhetnének. A csökkenés azonban
nem lehet gyors.
A japán és a német
példa azt mutatja, hogy a már gazdag társadalmakban még az évi egy százalékos
lakosságcsökkenés is elviselhető, mert ezzel nő az egy lakosra jutó jövedelem,
és még inkább a vagyon, ugyanakkor a jó minőségű munkaerő befogadására bőven
van lehetőség. A fejlett, gazdag országok ráadásul kényelmes helyzeten
vannak, mert mazsolázhatnak a bevándorolni akarók legjobb egyetlen
százalékában. Ennyi kiváló munkaerő még a legszegényebb országban is van.
A minőségi munkaerő bevándorlását nem lehet megállítani,
mert az a fejlett világ számára óriási előny, hogy meríthet a túlszaporodó, és
egyre jobban lemaradó világ szellemi vagyonából, az lemaradó világban található
kiváló munkaerő számára pedig óriási előny a fejlettekhez költözés.
Azt sem mutatja ki a fejlett Nyugat, hogy mit keresett az elmúlt ötven évben azon,
hogy a szellemi elit oda áramlott. Ez ugyan annál jobban érinti a jó
munkaerőt, minél nagyobb a fejlettségük különbsége. Márpedig ez a különbség az
elmúlt száz év alatt mintegy tízszeresére nőtt. A következő száz évben a fejlettek és a szegények közötti szakadék egyre
gyorsabban tágul. De nemcsak a szakadék nő, hanem a túlnépesedési nyomás,
és a munkaerő térbeni mozgássebessége is.
A tudományos és technikai forradalom azzal hozta fajunk
életében a legnagyobb változást, hogy a
népesség növekedése ott gyorsul, ahol a kilátások kedvezőtlenek, és ott lassul,
ahol kedvezők. A fejlettekben egyre drágább lesz az új generáció hatékony
felnevelése, ugyanakkor egyre nagyobb lesz a szegény világban felnevelt
tehetségek bevándorlásából származó előny.
A jelenleg elszabadult közel-keleti bevándorlás azt
bizonyítja, hogy a fejlett országokban nem úgy kell megoldani a munkaerőhiányt,
hogy jöjjön, aki akar, hanem úgy, hogy a
kibocsátó országokban kell szelektálni, kikre van szükség, és csak ezeket
szabad beengedni.
Németország és alázatos szolgája az EU brüsszeli vezetés
éppen ennek az ellenkezőjét szabadította Nyugat-Európára. Erkölcsi megfontolás
alapján kitárta a kapuját a bevándorolni akarók előtt. Nem számoltak azzal,
hogy az ott válogatott munkaerő nagyságrenddel jobb és értékesebb, mint amit a
beözönlők közti válogatás eredményezhet.
A születés és a halálozás közti egyensúly.
Azt hiszem, hogy első vagyok, aki a jelenkor legnagyobb
eredményét abban látja, hogy az emberiség ötödét jelentő Kínában sikerült a születések számát 625 egymillióval csökkenteni.
A tudomány és a politika százszor annyit foglalkozik azzal,
hogyan lehet csökkenteni a halálozást, mint azzal, hogy mennyi születés nem okoz fejlődést fékező túlnépesedést. Pedig az
emberi faj esetében is a születések és
halálozások között egyensúlyra van szükség. Soha sem inkább, mint a
jelenkorban.
A tudomány azért nem állította szembe a születésekkel a
halálozást, mert nem az emberiség, de még nem is a lakossága, hanem csupán az
állam érdekét nézte. Az államok elsődleges érdeke az egymással szembeni
érdekérvényesítés volt. Ez mindig az erő alapján történt. Az erőt mindig a számbeli fölény jelentette.
Az azonban felismerés nélkül maradt, hogy a túlnépesedés
hosszú távon sérti a társadalom érdekét. A
társadalom akkor a legerősebb, ha a népessége az optimális eltartó képesség
közelében van. Ez a társadalmi törvény azonban rejtve maradt, mert a
társadalmak közti erőaránya, rövidtávon, a létszámon alapult. Ez a magyarázata
annak, hogy szinte nyomát is alig találjuk annak, hogy a túlnépesedés fékezi a
társadalmak teljesítményét. Ezt azzal sikerült elrejteni, hogy a társadalmak
erejét nem az egy lakosra jutó jövedelemmel, nem a várható életkorral és az
iskolázottsággal, hanem az állam által termelt nemzeti jövedelemmel mérik.
A túlnépesedés veszélyét közel kétszáz éve az angol Malthus ugyan
felvetette, de annak színvonala nem ütötte meg a kellő tudományos szintet, mert
csupán az élelmezés szűkösségét hangsúlyozta. Azt azonban a 20. század
agrártechnikai forradalma olyan sikeresen megoldotta, hogy ma közel tízszer
annyi ember élelmezése jobb, mint a 19. század elején a tized ekkoráé volt.
Azt, hogy a nemzetek, társadalmak gazdagságát nem az általuk
termelt jövedelemmel, hanem az egy lakosra jutóval, a várható életkorral és az
átlagos iskolázottsággal kell mérni, az Egyesült Nemzetek Szövetsége
megoldotta, de ezt a társadalomtudományok alig veszik tudomásul. Pedig sok
téveszme lelepleződne, ha e három mutatóval mérnének a fejlődés mértékét. Az
már csak az én mohóságom, hogy egy negyedik mutatóra, az egy lakosra jutó
fizikai és szellemi vagyonra is szükség volna, mert az igazán leplezné le a
túlnépesedésből fakadó hátrányokat, mindenekelőtt a születések és a halálozás
közti összefüggést.
Erre az összefüggésre már mintegy negyven éve felfigyeltem.
Először azt ismertem fel, hogy Európa nyugati fele azzal vált a többi kultúránál humánusabbá és
sikersebbé, hogy fékezte a gyermekvállalást. Itt az első ezredforduló táján
olyan feudális társadalom alakult ki, ami a
kiscsaládos jobbágytelkek számához szabta a gyermekvállaló családok számát.
Ennek lett az eredménye, hogy a népesség növekedése esetén kitolódtak a
házasságok. Pár száz év után a házasságkötés jó tíz évvel a szexuális érettség
utánra tolódott. Ezzel az első 2-3
szülés kimaradt. A spontán túlnépesedés százaléka fele lett a többi,
nagycsaládos kultúrákéhoz képest. Ezt a tényt a francia történészek már a két
világháború között kimutatták, de a jelentőségének hangsúlyozásával még nem
találkoztam. Pedig ez a magyarázata
annak, hogy Európa nyugati felében sokkal alacsonyabb volt a szükséges társadalmi
halálokozás, mint az összes többi kultúrában.
Ezt felismerve
azonnal felmértem az 1990-es kínai reformban a gyermekvállalás korlátozásának a
világtörténelmi jelentőségét.
Az egyetlen gyermek engedélyezésének következtében évente mintegy
625 millióval kevesebben születtek. Azzal, hogy a gyermekvállalást most kettőre
bővítették a következő 25 évben harmadával kisebb lesz az elmaradó születések
száma. A 25 éves korlátozás ugyanis a házasságok jelentős hányadában akkora
elöregedést jelent, ami kizárja a második gyermek vállalását. Ezért becsülöm a hatvan év alatt kimaradt
születések számát mintegy egymilliárdra.
Ez azt jelenti, hogy a kínai családmodell bevezetése 2050-ig
mintegy egymilliárd születés csökkenést okoz. Azt, hogy az egy milliárd lakossal népesebb Kína mennyivel kisebb egy
lakosra jutó eredményt ért volna el, csak megbecsülni lehet. Az biztos, hogy
sokkal szerényebb eredmények történhettek volna.
Ezt 2050-ben majd le lehet mérni azon, hogy hol fog tartani
akkor Kína és India. 1990-ben még India Kína előtt járt, ma már felénél sem
tart, és 2050-ben talán negyede sem lesz.
Bármennyire meglepő, India
azért marad le, és esik szét elemire, mert nem állította meg túlnépesedését.
Ezt két okból nem tehette meg. Egyrészt, mert demokrácia, másrészt a lakosság
viselkedése nem puritán. Vagyis Indiában nincs meg a társadalmi siker két
előfeltétele.
2050-ben a világ népességének kisebbik fele, a puritán
Nyugat, és a puritán Távol-Kelet a világ átlagához képest kétszer gazdagabb
lesz, mint jelenleg, a jelenleg viszonylag szegényebb, gyorsan szaporodó
háromötöd pedig létszámában négyötöd lesz, de éppen ezért viszonylag sokkal
szegényebb. Ennek a katasztrofális
kettészakadásnak az elsődleges oka az, hogy a túlnépesedés csak a puritán kultúrákban állítható meg.
Az 1930 és 1990 előtt az emberiség négyötöde szaporodott
elviselhetetlenül gyorsan, és csak a fejlett ötöde elviselhető mértékben. A
következő hatvan évben pedig csak háromötöde nő gyorsan, és kétötöde
elfogadhatóan.
A túlnépesedő világban a lakosság növekedési rátája ugyan
csökkent, de a létszámnövekedés nagysága szinte állandó marad. Minden 12-13
évben egymilliárddal nő. Szinte említésre sem kerül, hogy az emberiség az
elmúlt száz évben évente mintegy 70 millióval növekszik.
A halálozás mindig
csapás, a többen születés pedig jó hír. Aki életet ment, az jó, aki a születést korlátozza bűnt követ el. Ez évben
halt meg az a tudós, akit a fogamzásgátlás feltalálójának tekinthetünk. Őt tartom az emberiség történelmében a
legnagyobb jótevőnek. A Nobel díjakat pedig azoknak adják, akik a
túlszaporodó világ népbetegségeinek visszaszorításában szereznek érdemeket. Még
senki nem mérte fel, hogy mennyivel kevesebben születtek a fogamzásgátlásnak
köszönhetően. Ha valaki kiszámolná,
kiderülne, hogy most nem 7.5 milliárdan, hanem talán 10 milliárdan lennénk. Ez
pedig azt jelentené, hogy közel nem tarthatnánk ott, ahol tartunk.
Fogamzásgátlás nélkül
egészen más pályán haladna az emberiség sorsa, mint ahol tartunk. Kína sem
tudta volna megvalósítani a gyermekvállalás korlátozását, ha nem lenne
biztosítható a fogamzásmentes szexuális élet. Mégsem akadt senki, aki felismerte volna a fogamzásgátlás
történelemformáló szerepét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése