Kopátsy Sándor
EF 2015 11 26
Foglalkoztatás etnikai követelménye
Jelenleg az egyik legfontosabb társadalmi feladatunk a
cigányság foglalkoztatása lenne. Ennek ellenére egyetlen lépés nem történt
ennek a súlyos problémánknak a megoldása érdekében. A cigányság foglalkozatására, és a gyermekvállalására két eltérő megoldást
javaslok.
A cigányság foglalkoztatása.
Azt ugyan mindenki tudja, hogy a cigányság foglalkoztatása
katasztrofális szinten van. A foglakoztatási rátájukat azonban mérni sem
szabad. Évek óta a cigányság problémájával foglalkozókat megkérdem, mekkorára
becsülik a munkaképes cigányoknak hány százaléka van munkaviszonyban. Adattal
ugyan senki sem rendelkezik, de elképzelésük van. A becsült adataik a 10-25
százalék között van. Amíg ez államtitok, 20 százalékra becsülöm. Ez is
alacsonyabb szint, amire soha és sehol nem találunk példát. Vagyis a magyar
társadalomban, de aligha csak a magyarban,
a cigányság foglalkoztatása példátlanul alacsony szinten van. Ez
bármennyire vitathatatlan, senki sem méri. Éppen azért nem mérik, mert ijesztő
és szégyenteljes. Ezt a kormányok elintézik azzal, hogy a cigányok többsége nem
alkalmas arra, hogy a munkaerejüket a munkaadók megvásárolják. A cigányok többsége
is inkább élnek az alacsonyabb jövedelmet biztosító munkanélküli segélyen,
családi pótlékon és feketemunkán, mint a munkavállalással járó fegyelemben.
A privatizáció során a liberális politikusok addig is
elmennek, hogy a társadalom számára olcsóbb segélyen tartani a cigányságot, mint
alkalmazni. Ennek az ellenkezőjét semmi sem bizonyítja jobban, mint a magyar
rendszerváltás tapasztalata.
Előtte a cigányság foglakoztatási rátája még nemzetközi
viszonylatban is magas, mintegy 70-80 százalék volt. A rendszerváltás óta a
cigány nélküli magyarság foglalkoztatása botrányosan alacsony, nem éri el a 60
százalékot.
A rendszerváltás
legnagyobb bűne az alacsony foglalkoztatás.
Ezt a bűnünket azzal leplezzük, hogy nem is mérjük, helyette
használjuk a nyilvántartott munkanélküliek százalékát. Ezt ugyan mi találtuk ki,
és ragaszkodunk hozzá, mert szépíti a gyalázatot. Csupán ennek a változása mond
valamit. Ez a mutatónk azt sugallja, hogy a foglalkoztatásunk valahol az EU
tagországok átlaga körül mozog. Pedig a foglalkoztatásunk a 28 EU tagország
között az utolsó előtti. Máltáé ugyan még a mienkénél is alacsonyabb, de csak
azért, mert az elsők a turistáknak történő szobakiadásban, amit ők sem igen
jelentenek be.
A nagy szégyen, hogy az
alacsony foglalkoztatáson belül a cigányság foglalkoztatása 20 százalékra
becsülhető. Ez egy gyorsan növekvő számú etnikum estében az nemzeti
katasztrófa.
Azt ugyan minden kofa tudja, hogyha egy áruja nem fogy,
annak csak az lehet az oka, hogy a minőségéhez viszonyítva magas az ára, és ha
el akarja adni, olcsóbban kell árulni. Eddig azonban még a világon egyetlen
szakszervezet és egyetlen kormány munkaerő politikája sem jutott el. Szerintük, egységes foglalkoztatási
szabályokra van szükség, aki abba nem fér bele, azt tartsa el a társadalom.
Ezt az ostobaságot azzal játszotta ki a szocialista
rendszer, hogy bevezette a vállatok és intézmények számára kötelező átlagbér
szigorú ellenőrzését. Annak idején ezt én is ostobaságnak tartottam, nem
ismertem fel, hogy ennél sokkal nagyobb
ostobaság azok kizárása a munkavállalásból, akik az egységes foglalkoztatási
feltételek mellett munkanélküliekké válnak.
Ezt a még nagyobb
ostobaságot vezettük be a rendszerváltás után. Az óta olyan foglalkoztatási
feltételeket alkalmazunk, ami mellett egymillió dolgozó foglalkoztatása szinte megszűnt.
Ezt 25 éve tudomásul vesszük, senkinek sem jutott az eszébe, hogy egymillió munkaképes ember kizárása a
munkavállalásból nemzetpusztítást jelent.
Ráadásul ennek az egymilliónak fele a cigányság, a másik
fele pedig a keresett szakmával nem rendelkező, alacsonyan képzett falusi
lakos. Vagyis a cigányság négyötödét és
a falvakban élő képzetlen munkaerőt kizártuk a társadalmi munkamegosztásból.
Beletörődtünk abba, hogy ezek foglalkoztatása megoldhatatlan, és egymillió
munkaképes embert kötelességünk segélyekből, családi pótlékből és
feketejövedelemből eltartani. Ez folyik 25 éve.
A tartósan
munkanélküliek foglalkoztatási feltételeit olcsóbbá kell tenni. Pedig ez
nagyon egyszerűen megoldható az olyan társadalomban, ahol a munkaadóknak
nemcsak bért, hanem a bér után jelentős járulékot is kell fizetni. Ilyen
munkaadói terhet a klasszikus közgazdaságtan nem ismert, mert akkor még nem
volt sem állami nyugdíj, sem állami egészségügyi ellátás. Most azonban van. Ezt
a munkaadói költséget az állam a szakszervezetekkel kötött az egységes
foglalkoztatási feltételektől függetlenül szabályozhatná.
A bérjárulék mértéke ugyanis
a kifizetett bértől független is lehet. A munkásnak kifizetett bér legyen továbbra
is az állam és a szakszervezetek alkuja, de a bérjárulékok szabályozása az állam kezében maradjon. A bérjárulék
teljes nagyságát a költségvetés állapítsa meg, de annak a felosztása úgy
történjen, hogy minden szakmában, etnikumban, országrészen közel azonos legyen
a foglalkoztatási ráta. Ahol munkaerőhiány
van, ott viszonylag magasabb legyen a bérjárulék, ahol alacsony, ott annyival kisebb,
hogy közel kerüljön a kereslet és kínálat aránya az átlaghoz. Ezért a
bérjárulékot úgy oszthatja el, hogy a munkaerő foglalkoztatása minden
etnikumban, minden szakmai szinten, minden térségen és minden korosztályban
közel azonos legyen.
Az ilyen bérjárulék szabályozás azt eredményezné, hogy ahol
kevés a kereslet a munkaerővel szemben, ott a munkaadó számára olcsóbb legyen a
foglalkoztatás. Az állam számára az a fontos, hogy minél magasabb legyen a
foglalkoztatás. Ha az magasabb lesz, javul a költségvetés, hiszen nagyobb
megtakarítást jelent, hogy kevesebb lesz a munkanélküli segély.
Nem kétséges, hogy kisebb társadalmi veszteség származik
abból, ha valaki úgy kap csak munkát, ha a munkaadó utána kisebb járulékot fizet,
esetleg semmit, de dolgozik, mint az, ha egy millió munkaképes ember marad
munka nélkül és az állam fizeti a munkanélküli segélyt. Könnyű megállapítani,
hogy sokkal olcsóbb a társadalom
számára, ha valakit csak azért foglalkoztatnak a munkaadók, mert nem kell a
bérén felül még járulékot is fizetni, vagy az állam fizeti a munkanélküli
segélyt és egymillió munkaképes ember elzüllik a munkátlanságban.
A liberális magyar privatizáció során nem találtam olyan
nagy veszteségű vállaltot, aminek felszámolása nem rontotta a költségvetést,
ráadásul az ország erkölcsi állapotát. Vagyis minden veszteséges vállalat
leállítása, ha a munkaerejét másutt nem foglalkoztatták, rontotta a
költségvetést.
Ez máig nem vált tudatossá. Hangosan hirdeti a szakma, hogy
a Bokros-csomag pénzügyi összeomlástól mentette meg az államot, de soha nem
teszik hozzá, hogy a csődveszélyt az okozta, hogy leállítottuk azokat a
vállatokat, amelyek munkaereje az óta is munkátlan. Ha a rendszerváltás során
csak azokat a veszteséges vállalatokat számolják fel, amelyek munkaerejét
másutt foglalkoztatni tudják, nem esett volna vissza a megtermelt nemzeti
jövedelem, nem lett volna pénzügy válság. Ezt a végezetes hibát kell
kijavítani, és munkára fogni minden olyan munkaerőt, ami hasznosabb, ha
dolgozik, mintha örökre munkanélkülivé válik. Ezek alkalmazását kell a
munkaadók számára annyival olcsóbbá tenni, hogy munkát találjanak.
Még két további
változatásra is szükség van.
A bérjárulék kedvezményt élvező dolgozó
felmondása próbaidősnek minősül.
Tudomásul kell venni, hogy a gyenge, illetve a nem ismert
minőségű munkaerő foglalkoztatásától azért is óvakodnak a munkaadók, mert, ha
nem vállnak be, nehéz tőlük megszabadulni. Ezt egyszerűen megoldaná egy olyan
rendelkezés, ami kimondja, hogy az olyan munkavállaló, aki után bérjárulék
engedmény van, próbaidős alkalmazottnak minősül.
Bérjárulék kedvezmény jár a pályakezdőknek és tartós munkanélkülieknek.
Ez a két munkaképes réteg foglalkoztatása ugyanis, ha nem is
akkora probléma, mint a cigányságé, de kezdetben ajánlatos a foglalkoztatásuk
megkülönböztetett támogatása.
Ajánlás.
Minden etnikumot úgy
kell kezelni, hogy ne lógjon ki a társadalom átalgából.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése