Kopátsy Sándor EH 2017 03 15
Tegyük helyre 1848.
március 15.-ét
Középiskolás koromban Trianon meg
nem értése volt a fő problémám. Később, Eredi Ferenc munkáit megismerve az
Oszmán Hódoltság meg nem értése izgatott. Most azon lázongok, ahogyan 1848.
március 15.-ét, mint forradalmat és szabadságharcot ünnepeljük. Ez az ünneplés
a szélsőjobb, a 63 vármegyés Történelmi Magyarország revíziójának felel meg.
továbbra is azt akarjuk a közvéleménnyel elfogadtatni, hogy nemcsak 1848-ban és
1920-ban, de ma is reális igényünk van a Kárpát Medence egészérem mind a
magyarok országára igényt tartani. Képtelenek vagyunk annak belátására, hogy mi
képtelenek voltunk annak a tudomásulvételére, hogy az egész Kárpát Medence az
országunk nem lehet. Sokkal jobban jártunk volna, ha ezt tudomásul vesszük, és
megelégszünk azzal, hogy a magyar lakosságú területek országa legyünk. Erre
kiváló alkalom kínálkozott volna 1849 tavaszán, amikor az Olmützi Alkotmány
kialított volna egy a trianoninál lényegesen nagyobb nagy magyar többségű
Magyarországot. Jellemző módon, a magyar politikai elit és a történészek máig
hallgatnak arról, hogy a bécsi forradalom elől Olmützbe menekült császári
kancellária a leváltott V. Ferdinánd helyébe ültetett ifjú császárral aláíratta
az új alkotmányt, ami felosztotta Magyarországot. Nemcsak Horvátország
függetlenségét ismert el, hanem létrehozta a Temesvár székhelyű szerb
vajdaságot és a császári örökös tartományként működő Erdélyi Fejedelemséget is.
Ennek alapján a Magyar Királyság megtarthatta volna a többségében szlovákok
által lakott Felvidéket is.
Az ugyan aligha vitatható, ha a
szlovákok inkább a rokon csehekkel közös országot választották volna. De, mint
kiderült, nekik az sem volt elfogadható, ők is saját országot akartak, de
elfogadták volna az etnikai határokat. Mi, magyarok a nálunk sokkal hatékonyabb
zsidókat gyűlöltük, a kisebb fölényt évező svábokat, örömmel kitelepítettük, a
kisalföldi szlovákok velünk voltak egyenrangúak voltak, a lényegesen mögöttünk
álló románokat, a szerbeket és ukránokat lenéztük, a cigányokat pedig nem is
vettük ember számba. Én, személy szerint a szlovákok között jól éreztem
magamat. Horvátokkal nem volt személyes kapcsolatom, de a baranyai rácok kicsit
a magyarok mögött maradtak. Bárhogy is alakult volna az Olmützi Alkotmányban
rögzített ország felosztás, Trianonnál sokkal kedvezőbb, kevésbé sokkoló. Ennél
is nagyobb baj, hogy máig igyekszünk eltagadni a tényt, hogy 1849 tavaszán nem
az Antant, hanem maga a Bécsi Udvar is úgy érezte, a történelmi Magyarország
nem tartható fenn. Nem lehetne azzal etetni a népet, hogy Trianon nem
történelmi szükségszerűség volt, hanem valamiféle imperialista összeesküvés az
ártatlan magyar nép ellen.
Mi a Habsburg Monarchiában is a
történelmi lemaradás európai képviselői voltunk. A II. József császár
soknemzetiségű, vegyes kultúrájú, sokvallású és nagyon differenciált
fejlettségű birodalmában Magyarország volt társadalmi fejlettségében a leginkább
elmaradottak. A magyar történészek említést sem tesznek arról, hogy 1790-es
években a Habsburg birodalom minden örökös tartományában felszámolták a jobbágyrendszer,
de Magyarországon fennmaradt. Ma is azt ünnepli a magyar kormány, hogy a
márciusi forradalom és a szabadságharc felszámolta a jobbágyságot. Ezzel
szemben csak az történt, hogy V. Ferdinánd áprilisban jóváhagyja azt, ami
hatvan évvel korábban már megtörtént a Monarchia minden többi örökös
tartományában.
Arról is mélyen hallgatunk, hogy II.
József általánossá kívánja tenni, hogy a Monarchia hivatalos nyelve egységesen
a német legyen, de mi magyarok ennek is sikerrel ellenálltunk. Azt még senki sem
említette meg, hogy Csehország ezt a reformot is elfogadta, mégsem forgott
veszélyben a cseh nyelv elhalása. Ugyanakkor a Csehország nem utolsó sorban
nyugat-európai kultúrájú ország lett jelentős részben annak köszönhetően, hogy
a hivatalos nyelve időlegesen német lett.
Itt igazolódik ismét az
államalapításkor történt döntésünk feletti kétségem, jobb lett volna a királyi
koronát nem a római pápától, hanem a német-római császártól kérni, és elfogadni
a császárság választófejedelmével élést. Ezt tették a csehek, és jelentős
mértékben ennek köszönhetik, hogy nyugat-európai társadalom lettek. Ezt
mindennél jobban bizonyítja a két főváros, Prága és Budapest történelmi
pályája. Prága jelentős időben a Német Római Császárság fővárosa, az egyik
legfontosabb európai egyetemnek otthont adó lehetett. Ezzel szemben
Magyarországnak közel ezer évig nem volt rangos fővárosa, nem volt saját
egyeteme, nem volt az országban egyetlen olyan városa, ami akárcsak a száz
legjelentősebb között szerepelt volna. Az
országunk első méretében és szerepében rangos fővárosa a 19. század második
felében Budapest lett. Ezt azonban egyrészt annak köszönhette, hogy a
vasúthálózat központja lett, ezzel a Kárpát Medencében egyetlen, ami nemcsak
politikai, de gazdasági és kulturális főváros is lehetett. Budapest és
bolygóvárosai azért lehetett világváros, mert egyrészt Európa nyugati felén,
Párizs után, a legnagyobb térség centruma volt, másrészt a világ legnagyobb
zsidó etnikumú városa lett.
Miért lehetett az első
világháborút megelőző ötven évben Budapest a legnagyobb zsidó város?
Ezzel is érdemes volna a történészeknek
jobban foglalkozni.
Az Európában több évszázad óta
élő zsidósággal a vasúthálózat kiépítéséig alig történt valami, ki voltak a
politikai, és kulturális életéből zárva. A vasút azonban tízszeresre,
százszorosra növelte a szárazföldi utazás és szállítás racionálisan legyőzhető
távolságát. Ennek köszönhetően a Kárpát Medence ideális nemzetállami térséggé
változott. Ezt a lehetőséget a feudális magyar arisztokrácia és az úri középosztály
képtelen volt kihasználni. Az eddig kizárt zsidóság azonban élt az alkalommal,
és két generáció alatt a Nyugat legfejlettebb etnikuma lett. Nemcsak
kereskedőként, vállalkozóként gyorsan meggazdagodott, de iskolázottságával is a
világ kulturális, tudományos és művészi élvonalába került. Ez példátlan a népek
történetében. A zsidóságéban is. Amíg az Európában élő zsidóság példátlan
eredményeket ért el, és ér el ma is, a Közel-Keleten a környezete színvonalán
maradt.
Az európai zsidóság a fejlett,
puritán, már gazdag és polgárosodott nyugat-európai társadalmakban csupán az
élcsapat része maradt, kelet felé az egyre polgárság hiányos társadalmakban a
fejődés motorja lett. Számukra az optimális társadalmi környezetet
Lengyelország és Magyarország jelentette. Ezektől nyugatra nem volt hiány a
polgárságban, keletre pedig szinte megmozgathatatlan volt a társadalom.
Ezért vált a Kárpát Medencét
uraló Magyarország a legkedvezőbb adottsággá.
Sajnos a magyar arisztokrácia és
az úri középosztály elég erős volt ahhoz, hogy megakadályozza a szükséges
társadalmi átalakulást. Ez a helyzet szülte a Trianon utáni nemzeti állammá
kicsinyített Magyarországot, hogy a zsidóságtól való megszabadulás és a teljes
revízió legyen az elsődleges feladat.
Ennek a döntésnek a társadalmi
háttere máig feltáratlan.
A jobbágyság felszabadításának megakadályozása.
A Habsburg Monarchia sorsát az indította el a felbomlása felé, hogy a
keleti fele, Magyarország II. József reformjait elszabotálta. Ezt a
császári udvar felismerte, ezért próbálta a birodalom kettéosztottságát
felszámolni. Erre kínált alkalmat az 1848-as Bécsi Forradalom. Bécsben többet
akartak, mint amennyit az Udvar bölcsnek tartott. Ez elől Csehországba, Olmützbe
menekült, ahol megoldották az alkalmatlan V. Ferdinánd császár félreállítását,
és a 18 éves Ferenc József császárrá koronázását. A fő faladatnak azonban a
társadalmi tekintetben lemaradt Magyarország feldarabolását tekintették. Erre
alkalmat kínált a horvát bánnak kinevezett Jellasics teve, mi szerint
Horvátország kiválik a Magyar Királyságból, és önálló állammá alakul. Ez
azonban elindította a magyar szabadságharcot, ami viszonylag gyorsan a
Monarchiából való kiszakadáshoz vezette Magyarországot. Azzal, hogy
Magyarország kivált a Habsburg Monarchiából, a bécsi udvar előtt megnyílt a
lehetőség arra, hogy feldarabolja Magyarországot. Amikor már 1849tavaszán a
magyar szabadságharc ügye veszésre állt, a még mindig Olmützben székelő
Császári Udvar döntött Magyarország feldarabolásáról. Ezt rögzítette az új
császár, Ferenc József által aláírt alkotmány.
Ebben engem is meglepett, hogy a
18 éves leendő császár csak Ferenc főherceg volt, a József nevet mellé csak
császárként kapta, ezzel jelezve a reformszándékot. Ez még 1849 tavaszán volt,
de őszre megváltozott a helyzet. Nemcsak a magyar szabadságharc bukott el, de a
Császári Udvar is megijedt. A Császárság olyan gyenge, hogy minden változtatás
láncreakciót indíthat el. A stabilitás érdekében a fél-feudális, konzervatív
Magyarország jó féknek bizonyulhat. A Világosi Fegyverletétel már Magyarország
stabilizációját igyekezett biztosítani. A Szabadságharcot csak katonai
lázadásnak minősítették, a felelőseket csak a katonai esküjük megsértésének mi
nősítették.
A magyar politikusok és
történészek a Szabadságharc utáni bosszút felnagyították. Tizennyolc évvel
később a kiegyezésben már a politikai felelőseket az ország hőseinek
tekinthették, az önkritikát gyakorlók hazajöhettek, a meghaltak díszes temetést
kaphattak, Petőfi az ország legnagyobb költője maradhatott. Szemere Bertalan
Kossuth miniszterelnöke az emigrációból haza jöhetett. A Szabadságharcot
elindító, és abban végig a császárt támogató horvát bán Bécsben grófi címet és
halála után lovas szobrot kapott.
Ferenc József az Olmützi alkotmányt aláíró, az országot feldaraboló
császárt magyar királlyá koronázzák. Kossuth Lajos pedig a magyar történelem
egyik legnagyobb alakja maradhatott.
A pesti fiatalok 1848. márciusi tüntetése minden volt, csak nem
forradalom. Nem vett benne részt a kor egyetlen jelentős politikus sem.
Ennek ellenére a 12 pontba foglalt Nemzeti óhajtások forradalmi eszmét
hordoztak.
A leginkább a 12. pont, Unió Erdéllyel, vitatható. Ez mutatja meg
leginkább, hogy a pesti fiatalok abban a hitben élnek, hogy ez az ország csak a
magyarok országa. A magyar etnikum ugyan még a magyar hatóságok felmérései
alapján is legfeljebb a lakosság fele volt, de az ország megyéinek többségében
a magyarság kisebbséget jelentett. Egyértelmű volt ez Horvátországban, a mai Szlovákia északi
négyötödében, Kárpát-Ukrajnában és Erdélyben. Ennek ellenére a pesti fiatalok
döntöttek Erdély hovatartozásáról annak ellenére, hogy az etnikumtól és
vallástól független egyenjogúság elvének érvényesítették.
Trianon igazságtalansága felett
máig és még sokáig háborogni fog a magyar közvélemény többsége, követlejük a 63
megyés történelmi országunkat, de máig nem sem merül, hogy a megyék
lakosságának az etnikai összetételét publikálnánk. A 12 pontot követelőknek
eszébe sem jutott, hogy hány megye szakadt volna el, ha etnikai és vallási
egyenjogúság van.
Erdély elvesztését elsősorban az
okozta, hogy nem lehetett a magyarok, germánok és a románok közös országa, az
unióval, a germánokat is kiszorítva, csak a magyaroké lett, aztán pedig csak a románoké,
ami az ott élőknek is a legrosszabb megoldás lett. Most már nem lehet semmit
visszacsinálni.
Ideje volna, legalább utólag
belátni, hogy a Kárpát Medencében eltöltött bő évezred legnagyobb hibáját azzal
követük el, hogy nem alakítottuk ki az itt élő népekkel a közös államban élés
feltételeit. Ez különösen élesen jelentkezett Erdélyben, de érvényes volt
Magyarország egészének a tragédiája is. Most arra lettünk kárhoztatva, hogy ez
az életér öt állam között megosztva kénytelen élni.
Az ugyan nem bizonyítható, hogy a Kárpát Medence lehetett volna számos
nép közös állama, de az biztos, hogy ez lett volna az egyetlen, minden itt élő
nép közös országa. Ennek a fő elrontói mi, magyarok voltunk, akik egyedüli
uralkodó akartunk lenni.
Amíg nem erre építjük a
történelmünket, érthetetlen csalódásban fogunk továbbra is élni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése