Kopátsy Sándor PV 2017 02 04
A reformáció 500 éves
Ötszáz éve van puritán
kereszténysége Európa puritán népeinek. Ez nem véletlenül esik egybe az óceánok
meghódításával. Eddig hajózás nagy többsége a Földközi Tengerre koncentrálódott.
Még Afrika megkerülése is elsősorban a spanyolok és portugálok érdeme. De
Amerika felfedezése után, az Atlanti Óceán északi medencéjébe tevődik át a
hajózás súlypontja. Ezzel az európai népek állnak a társadalmi fejlődés élére,
mindenekelőtt a britek és a németalföldiek. Nagykorúak lettek Európa puritán népei, a britek, a germánok és a
skandinávok. Ezek erkölcsének már idegen lett a mediterrán kultúra
kereszténysége, puritánabb kereszténységre volt igényük.
A római katolikus pápaság
érteteül állt ezzel a modernebb, kevesebb pogány elemet akaró kereszténységgel
szemben. A vita eleve túlságosan a keresztény klérus tagjai között dogmákról
folyt. Sokkal inkább a római katolikus egyházi gyakorlatot, mint a
kereszténység krisztusi tartamát érintette. Nem véletlenül a reformáció
zászlója, emblémája a nemzeti nyelvekre lefordított biblia volt.
A történész számára a reformáció
a puritán népekre szabott kereszténység megjelenése volt.
Szent Pál a krisztusi tanítást, ami szerintem eleve puritán volt, a
pogányság minden formáját keményen megtagadó volt, annak érdekében, hogy ez az
egyistenhit elfogadhatóbb legyen a mediterrán népek számára, engedményeket tett
a több istenhívők felé. Nem véletlen, hogy a reformációnak semmi gondja nem
volt sem a zsidó bibliával, sem Krisztus tanításával, sőt ahhoz tért
következetesen vissza.
A puritán népek számára sok volt
a túlvilági szereplők száma, a római katolikus egyház fényűzése, felhalmozása,
a templomok pompája, a szentek túlvilági szerepe és evilági tisztelete, nem is
beszélve az ereklyék túlértékeléséről. Katolikus létemre hiszem, hogy Krisztus
inkább protestáns lett volna a reformáció oldalára állva.
A mondandóm lényege, hogy a protestáns
vallások jobban megfeleltek a krisztusi tanításnak, annak ellenére, hogy ő a
nem puritán zsidók vallásának a megreformálója volt.
Társadalomtudósként tehát nem a
teológusok vitáját akarom fordítani, csak azt bizonyítani, hogy a protestánsok
kereszténysége puritánabb, mint a latin keresztények katolicizmusa. Ebbe az
írásba is azért fogtam, mert elém került egy statisztika arról, melyik
országban, mekkora a korrupció. Kiderül ebből, hogy a katolikusok és a protestánsok teológiája között nincs akkora különbség,
mint a híveik korruptságában.
Jelenleg hazánkban is azon folyik
a vita, hogyan értelmezi a két keresztény egyház a misét. Sokkal inkább azon
kellene vitatkozni, hogy melyik egyház hívei viselkednek inkább keresztényi
módon. Ezen azonban nem lehet vitatkozni. Minden protestáns vallású országban 60-90
százalék felett van a gazdasági erkölcs minősítése. Ezzel szemben a latin, azaz
a katolikus népek minősítése 40-50 százalék között mozog. A mohamedán országok
minősítése viszont 10-20 százalékos.
A mohamedán országok korrupciója
sem Mohamed tanításán, nem a vallásdogmáin, hanem a népek kultúrája miatt olyan
erős. A mohamedán vallás dogmáiban ugyanis kevesebb a pogány elem, mint a latin
népek kereszténységében. Ezért mindig hevesen tiltakoztam az ellen, ha a
mohamedánokat pogány vallásúaknak minősítették. A vallásukban és a vallási
szertarásaikban kevesebb pogány elem, és nagyobb vallási türelem volt, mint a
magyar kereszténységben.
Ezért a bolsevik uralom alatt is
sokszor mondtam, ha Krisztus és Marx feltámadna,
kevesebb vitája lett volna a baloldallal, mint a katolikus egyház hangadóival,
például szentnek szánt Mindszenty bíborossal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése