Kopátsy Sándor EF 2017 02 03
Foglalkoztatás
A munkaképes lakosság
foglalkoztatottságát a munkanélküliség százalékával mérik, pedig az a mutató
nagyon bizonytalan. Legfeljebb a változást mutatja, az állapotról nagyon keveset
mond. Korunkban a műszaki tudományok a milliméterek milliomod részt is mérik, a közgazdaságtan pedig továbbra is
bizonytalan adatokkal dolgozik. A munkanélküliséget mi különösen sajátosan
mérjük. Ez azért bosszant, mert e téren vagyunk a legjobban lemaradva, annak
ellenére, hogy javulunk, az EU tagjai között az utolsók között maradunk.
Elismerem, hogy az egyik
legnehezebben mérhető adatuk. Ezért kellene többet foglalkozni, a
mérhetőségének javításáról. Inkább használom a foglalkoztatási rátát, annak
ellenére, hogy az is hibáktól hemzseg. A
foglalkoztatási ráta a 15-60 év közti, munkaképes korú lakosság foglalkoztatási
százalékát fejezi ki. Az is két oldalról vérzik.
A 15 éves korral kezdődő
munkaképesség a fejlett társadalmakban anakronizmus. Ebben a korban a
korosztály egésze még munkaképtelen, képzetlen arra, hogy foglalkoztassák. 18 éves kor előtt a fiatalok nagy többsége még
azért tanul, hogy munkaképes legyen. 18-25
év felettiek fele pedig azért tanul, hogy diplomás, vagyis még értékesebb
munkaerő legyen.
A klasszikus közgazdaságtan még
olyan társadalomban született, amikor a lakosság 90 százaléka 6 évnél
kevesebbet töltött az iskolában. Az
ipari forradalom utáni első száz évben a nagy többség már 12 éves korában
munkásként dolgozott. Ezért a közgazdaságtan foglalkoztatottként tartotta
őket számon. A tőkés osztálytársadalom technikája
ugyanis minimális képzettséget követelt meg a munkaerő 90 százalékától. A
munkaerő iskolázottságára, szakképzettségére csak a felső huszadnak volt
szüksége. A munkaerő kínálata több és
minősége jobb volt, mint annyit a társadalom igényelt. A munkavégzéshez
inkább szükség a fizikai erőre, mint a képzettségre volt szükség.
A gyűjtögetésről a
termelésre térés óta nem nőtt, hanem csökkent a tudásigény. Hatezer éven
keresztül nem nőtt, hanem csökkent a munkaerő minőségével szemben támasztott
igény. Máig nem tudatosítja a társadalomtudomány, hogy az előző mintegy
hatezer éve alatt a termelés, a gazdaság munkaerővel szemben támasztott
igényének átlaga egyre csökkent.
Csupán néhány ágazatban, közigazgatásban, vallás klérusában, művészetekben
és a hívatásos spotokban volt minőségi igény. Az első kettőben azonban a
dogmákhoz, a törvényekhez, a parancsokhoz való ragaszkodás volt a kemény
követelmény. A kádereitől a dogmák, a törvények, a parancsok szentségének
tiszteletére volt a társadalom szüksége. A társadalmi és anyagi elismerés csak
azoknak járt, aki a társadalom törvényeit és a vallás parancsait kételkedés
nélkül elfogadták. Ezért a közigazgatást és a vallást zárt osztályra kellett,
és lehetett bízni. A vallási klérus ugyan nem beleszületésen alapult, de a már
kiképzett klérusát külön osztálynak tekintették, társadalmi helyzetük,
kiképzésük után életre szóló tagok lettek, saját jogrendszerükbe különültek el,
megkülönbözető volt az öltözetük.
A művészetekben és a versenysportban azonban a képesség fejlesztés volt
a társadalmi érdek. A társadalom csak ezekben az ágazatokban igényelte a
képesség fejlesztést, és az oktatást. Kezdetben, a művészetekben és a sportokban
is szigorú formai követelmények voltak, de ezek egyrészt folyamatosan lazultak,
másrészt ezen belül az értékrendet a teljesítmény minősítette.
Minden osztálytársadalom üldözte a tudáságyat. Annak az okát
kerestem, miért volt minden osztálytársadalomban bűn a tudásvágy, miért volt
követelmény a tradíciók, a dogmák vitathatatlansága. Csak nagyon lassan
jutottam odáig, hogy a tudásvágyat azért
üldözte minden osztálytársadalom, mert az alépítményét a túlnépesedés, a
munkaerő mennyiségi és minőségi túlkínálata determinálta. Az
osztálytársadalmak stabilitását csak olyan felépítmény garantálhatta, ami
növelte a halandóságot, és üldözte a tudásvágyat.
Az alépítmény minőségi változását
csak a 20. században a tudományos és technikai forradalom hozta. A világ fejlett,
puritán ötödében nemcsak megszűnt a lakosság, azon belül a munkaerő mennyiségi
és minőségi túltermelése, sőt a szinten tartásához is társadalmi, állami
támogatásra lett szükség. Ezekben a
társadalmakban csak akkor történhet meg a létszámot biztosító gyermekvállalás,
és a társadalmi igénynek megfelelő minőség, ha az állam támogatja mind a
gyermekvállalást, mind azok iskoláztatását. Százötven éve a forradalmárok
még csak arról álmodozhattak, hogy a jövő társadalma támogatni fogja a
gyermekvállalást és azok felnevelését. Ma ezeknek a költségeknek a többségét az
állam fedezi.
A legfontosabb változás azonban a
dolgozók jobb megfizetése lett. Marx sem tudta elképzelni azt a jólétet, amiben
ma a fejlett országok dolgozói élnek. Több szobás, közművekkel ellátott
lakásban élnek, gépkocsit tartanak, külföldre járnak nyaralni, 38 órát
dolgoznak hetente, ha elveszik a munkájukat, segélyt kapnak, néhány hetes
szabadságukat külföldön is tölthetik, megélhetést biztosító nyugdíjra
számíthatnak, a gyermekeik között nem ritka, hogy diplomát szereznek,
szüleiknél magasabb társadalmi szintre emelkedhetnek.
Ebből fakad aztán az, hogy a
világ egyötöde olyan szinten él, amit az emberiség háromötödében csak a felső
húszad érhet el. Jelenleg Nyugat-Európa fejlett államaiban legalacsonyabb bér,
de még a munkanélküli segély is jobb életfeltételeket jelenet annál, ahogyan
kétmilliárd ember az elmaradt világban megirigyel. Ennek azonban egyetlen
ezreléke olyan, amire a fejletteknek nemcsak szükségük volna, de befogadásukat
is képesek megoldani.
Jelenleg a fejlett társadalomban
csak a Nyugat és a Távol-Kelet már gazdag tizede él.
Az elmúlt 25 évben az emberiség
másik ötöde, Kína, a puritán erkölcsű lakosságának köszönhetően erőszakkal
leállította a túlnépesedését, és piacosította a politikai diktatúrájában a
gazdaságát. Ezzel létrejött a világ páratlan társadalmi csodája, az emberiség
kétötöde, Kínának köszönhetően, a század közepén a fejlett társadalmak között
lesz.
Ugyanakkor az emberiség háromötöde gyorsan szaporodik, és ennek okán
egyre jobban lemarad. Mivel ezek a társadalmak ugyan százalékban
csökkenően, de továbbra is elviselhetetlenül túlnépesednek, a felépítményük
csak halálozást okozó és a tudásvágyat üldöző lehet. Az emberiségen belül a
részarányuk nő, a jövedelmük azonban viszonylag egyre alacsonyabb lesz. A
jövőjükkel szemben közömbös a fejlettek társadalomtudománya. Egyelőre nyoma
sincs annak, hogy számukra keresnék a megoldást.
A fejlett világon belül is vannak különbségek.
A legnagyobbak éppen a
foglalkoztatásban. Ebből fakad, hogy az egy lakosra vetített jövedelem, vagyon
és iskolázottság példátlanul gyorsan nő a Távol-Keleten, fele sebességgel a
négy óceánokon túli angolszász országban, és negyed sebességgel az Európai
Unióban. Ha ez marad, a század közepére óriási lesz a Távol-Kelet fölénye és ma
elképzelhetetlen Nyugat-Európa lemaradása.
A puritán társadalmak három sebessége elsősorban a foglalkoztatásuk és
képzésük eltérő szintjéből fakad.
A távol-keleti országokban a dolgozók évente 2.500 órát dolgoznak.
A négy óceánokon túli angolszász országban 2.000-et.
Nyugat-Európában pedig 1.500-at.
Ezek a különbségek még több tíz
százalékkal nőnek, ha azt is megnézzük, e három térségben hány éves korban
mennek nyugdíjba. Dél-Koreában 72.9, Japánban 69.3, az USA-ban 65.9.
Franciaországban 59.4.
Görögországban a válság előtt 51 év volt! Ráadásul a brüsszeli bürokrácia ilyen
adatokra nem figyel. Akiknek ez sem elég arra, hogy tudomásul vegyék a növekvő
lemaradásunkat.
Ugyanakkor a szakma legjobb
hetilapja, a The Economist, azon rágódik, hogy melyik országban hány százalékos
munkanélküliség mellett lehet azon elmélkedni, hogy az már optimális-e a
foglalkoztatás?
Minden fejlettségi szinten és minden kultúrában más foglalkoztatási
feltételek indokoltak. Másképpen kifejezve, ha egy társadalomban több
etnikai kultúra van, az egységes foglalkoztatási szabályok nem lehetnek
hatékonyak.
A közelmúltban vizsgáltam az USA
5 százalékos munkanélküliségi rátája mögötti etnikai bontást. A
távol-keletieknél 1, a
puritán európaiaknál 3, a
latin amerikaiaknál 8, a
feketéknél 13 százalék. Magyarországon a cigányok és a nem cigányok munkanélkülisége
érdekelne. Ez szigorúan titkos, illetve mérése is az. A szakmához közelállók a
cigányokét háromszor, négyszer nagyobbnak becsülik.
Még nagyobb probléma az egységes
havi fűzetés. Nem véletlenül a háború előtt csak a tisztviselőket havonta, a munkásokat
hetente fizették. Ismerek egy hazai példát. Kisélet képen a cigányokat hetente
fizették, és közel harmadával nagyobb lett a teljesítmény és kevesebb a
hiányzás. De ezt titokban kell tartani, mert ez faji megkülönböztetés.
Pedig nemcsak a társadalom, de az
érintett dolgozók érdeke is, hogy az eltérő viselkedési kultúrájukhoz
igazodjanak a foglakoztatási feltételek. Évek óta javasolom, hogy a cigányokat
és a tartósan munkanélküli képzetleneket bérjárulék fizetése, és felmondási
feltételek nélkül lehessen alkalmazni. Ez az érintetteket segítené a munkához
jutáshoz, és a munkakultúrába beépülésre.
Ha csak ennek a hatását vesszük
figyelembe, érthetővé válik a teljesítmények közti különbség. Az egy órára jutó
termelési értékek pedig közel hasonlók, ha az EU tagállamok közül csak a
protestánsokat nézzük.
Ennyi is bőven elég annak
bizonyítására, hogy a Nyugaton, különösen pedig Nyugat-Európában botrányos.
Az iskolarendszerük átlagos hatékonyságában is hasonlók a
különbségek. Minden kultúrának és minden képzettségi szinten más oktatási
anyagra, és homogén tanulócsoportra volna szüksége.
A cigánygyerekeknek kezdetben csak a saját közösségükből álló
tanulócsoportokra, és oktatási anyagra, módszerre volna szükségük. Ezt
követően, akik erre képessé váltak, a képességüknek megfelelő etnikai
közösségben képezhetők tovább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése