Kopátsy Sándor EE 2017 03 09
Kiegészítő fejezetek
az ÚJ KÖZGAZDASÁGTANHOZ.
III.
Minden állam legyen
homogén
Talán soha nem lettem volna
társadalomtudós, ha nem olvasom Marx elméletét arról, hogy a társadalmak felépítményét az alépítményük determinálja. Ez a
történelem materialista felismerés Marxot a tudósságról a felépítmény erőszakos
létrehozását javasoló vallás profétájává változtatta. Engem pedig
társadalomtudóssá tett. Ettől kezdve a társadalmak alépítményének megszállt
kutatója lettem. Nem azt kutatom, hogy mit lehetne jobban megoldani, hanem mi
határozza meg, hogy melyik társadalom olyan, amilyen. Nem az eredményt, hanem annak a létrehozó okát keresem.
Ebben az első eredményt annak
felismerése jelentette, hogy minden osztálytársadalmat a túlnépesedés elleni
védekezés alakította olyanná, amilyen volt. Ha nem lett volna állandó jellemzője minden osztálytársadalomnak a
túlnépesedés, egészen más felépítmények jöttek volna létre. Az
osztálytársadalmakban a kizsákmányolás, a halálozás és a vagyonpusztítás
fokozása, és a tudásvágy üldözése azért volt szükségszerű, mert a túlnépesedés
elpusztította volna a társadalmakat. Az elmúlt mintegy hatezer évben ezért volt
jellemző minden osztálytársdalomban, hogy a lakosság nagy többségét
szegényítette a jövedelmének az indokoltnál nagyobb elvonása, mert szükség volt
a spontánnál nagyobb halálozásra. Még
egyetlen társadalomtudós sem fogalmazta meg, hogy a többség elszegényítése
nélkül mekkora túlnépesedés következett volna be.
Az erőszakos emberölésre és vagyonpusztításra is szükség volt. Az
osztálytársadalmak mindegyike a nemzeti jövedelmének ötödét, tizedét
fegyverkezésre, háborúzásra költötték, vagy háborúkkal pusztították el. A történészek az indokoltnál is többet
foglalkoztak a háborúk eredményeivel, azt azonban fel sem vetették, hogyan
alakult volna a lakosság létszáma, ha nincsen fegyverkezés és háborús
veszteség.
Minden osztálytársadalomban az uralkodó osztály viszonylag nagyon
gazdagon élt, és kincsfelhalmozó volt. De még ezzel sem elégedhetett meg,
hanem sok erőforrását költötte kultikus építkezésekre. Senki sem mérte fel,
hogy mennyivel racionálisabb cél lett volna Egyiptomban a piramisok építése
helyett csatornák, duzzasztók építése. Franciaországban megcsodáltam a gót
katedrálisokat, és felmértem, hogy néhány esetben azok nagyobb értéket
jelentettek, mint a település összes lakóháza.
A lakosság egészségvédelmére, oktatására, az öregek eltartására az osztálytársadalmak
alig fordítottak figyelmet.
Az egészségvédelemre csak annyit fordítottak, amennyire a pusztító
járványok elleni védekezés kényszerített. Még nem írta le senki, hogy a 19.
század dereka előtti kórházak inkább halálokozók, mint életmentők voltak.
Az oktatás szinte csak a közigazgatás, a vallás és a hadviselés káder érdekét
szolgálta. Az utóbbi hónapokban elsősorban azzal foglalkoztam, hogy
agyfejlődés szempontjából a fogamzás utáni első öt év a legfontosabb. Ezzel
szemben az osztálytársadalmak iskolarendszere a születés után hat évvel kezdte
meg a kádereinek az oktatását. Vagyis akkor, amikor a képességfejlesztésről már
lekésett. Az emberi agy ugyanis olyan szervezet, aminek a fejlődése a
megszületés után mintegy négy évben történik. Máig csak a művészek és a
hívatásos sportolók képzése igazadott az emberi agy fejlődési törvényéhez. Ezen
a két területen a társadalmaknak ugyanis a képességfejlesztésre volt szüksége.
Az osztálytársadalmak vallásai, hadereje és közigazgatása stabilitása azonban
olyan vezetést igényelt, ami nem kételkedik a tradíciók, a dogmák, a törvények
szentségében. A társadalmaknak a működtetése nem az újító szellemet, hanem a
szabályok szentségként kezelését kívánta meg. Ez a vallások gyakorlatában
nyilvánult meg a legkövetkezetesebben. Minden vallás számára a leginkább
üldözendő feladat volt a dogmáiban kételkedők megsemmisítése. A hadseregben is
egyértelmű volt, a parancsok kritikátlan elfogadása és tejesítése. A
közigazgatásban ez nyíltan csak a mandarinrendszerben és az oszmán
társadalomban valósult meg. Ezekben a közigazgatás működtetése az isteni
hatalommal rendelkező uralkodó kezében volt, az akaratának megvalósítása
azonban lényegében jól megfizetett rabszolgáira volt bízva. Ezektől azonban nem
ügyességet, megoldáskeresést várt el az uralkodó, hanem az akaratának
megvalósításához szükséges merev alkalmazkodást.
A legkeményebben centralizált az államvallás volt. A történészek
máig nem tudatosítják, hogy a tőkés osztálytársadalom előtt minden állam
egyetlen vallású volt. Az először a kiscsaládos Nyugat-Európában jelent meg
először, hogy nem az államfő volt egyúttal az egyházfő is. A két funkció
egyértelműen csak a reformáció győzelmei után vált el.
Az államfői és az egyházi hatalom
egybeolvadása nagyon fontos szerepet játszott a nyugat-európai kiscsaládos
feudális társadalomban. Azzal, hogy a
házasság szentségét, ezzel a gyermekvállalás jogát a katolikus államvallás csak
azok számára biztosította, akik a földesuruktól előzőleg jobbágytelket kaptak,
a vallási klérus jogkörébe került a gyermekvállalás jogának biztosítása. A
túlnépesedő feudális társadalomban ezzel a vallás vállalta magára a
túlnépesedés fékezőjének a szerepét. Ennek következtében valósulhatott meg a
gyermekvállalás jó tíz évvel való meghosszabbítása. Ezt a történelemformáló
tényt a történészek meg sem említik, pedig e nélkül nem jöhetett volna létre Nyugat-Európa
fölénye a korábbi nagycsaládos kultúrával szemben.
Azt is alig hangsúlyozzák, hogy az utolsó ezer évben Nyugat-Európa
annak köszönhette fölényét, a nagycsaládos magas kultúrákkal szemben, hogy a
gyermekvállalást jó tíz évvel a nemi érettség utánra kényszerítette.
Még kevesebb hangsúlyt kap az
európai történelemben annak hangsúlyozása, hogy a közigazgatás a vallási klérus
kezéből az állami apparátus kezébe ment át. Ebben is fontos szerepet játszott a
reformáció. Ahogy az egyvallású állam több keresztény vallású, majd a zsidóság
bevándorlás után nem is csak keresztény vallású lett, és általánossá vált a
nemesség és a polgárság írástudása, a közigazgatás kezébe kellett áttenni a
nyilvántartásokat is.
Ezután a vasúthálózat mind a
személyeknek, mind az áruknak olyan távolságlegyőzést biztosított, ami
gazdasági egységgé tette az államokat. Kialakultak a nemzetállamok. Ez olyan közigazgatási feladatokat hozott
magával, hogy minden nemzetállamnak egységes jogrendszerre lett szüksége.
Először megszűnt a politikai
állam és vallás egysége. Aztán a 19. század végére létrejött az egységes állam
és a gazdaságát szabályozó törvények rendszere. Ez azonban csak akkor lehet
hatékony, ha közös az állam lakosságának kultúrája. Ezzel vált fontossá, hogy minden államnak csak akkor lehet hatékony a
jogrendje, ha homogén a kultúrája.
Az ugyan áldás volna minden társadalom számára, ha az államalkotó
etnikumánál hatékonyabb etnikuma is lenne. Ennek volt világtörténelmi
példája az európai zsidóság szerepe Európában. Európában a latin és a
pravoszláv népek társadalmai ugyanis éretlenek a gyors polgárosodásra, a zsidó
etnikumuk pedig annál inkább. A
vasúthálózat kiépítésének száz éve alatt ugyanis az alig tízmilliós, eddig
elnyomott, gettókba kényszerített zsidósága két-három generáció alatt a
történelemben addig példátlan módon meggazdagodott, iskolázottabbá vált. Nekik
köszönhetően a még félfeudális európai társadalmak dinamikusan fejlődtek. Talán
felzárkózhattak volna, ha a fél-feudális uralkodó osztályok ösztönösen nem
lesznek hisztérikus antiszemiták. A zsidók példátlan sikerén a lakosság
többsége is felháborodott, és ezzel népszerűk lehettek a félfeudális urak is. A
két világháború között az európai mintegy tízmilliós zsidóság kilencven
százalékát elpusztították, illetve azok az új országukba, Izraelbe és a virágzó
Egyesült Államokba menekültek.
Azt aztán a 80-as évek végén
Malajziában láthattam, hogy a sikeres etnikum a politikai hatalom birtokosai
számára szükségszerűen gyűlölt, a lakosság többsége számára ellenség lesz.
Vagyis tudomásul kell venni, hogy az
államhatalmat gyakorló etnikum a pozitív szerepű etnikumot még a visszahúzónál
is gyűlöletesebbnek tartja.
Ez addig is, amíg nem modern
állam nem követel nagyon bonyolult hálózatú felépítményt, visszahúzó, de
elviselhető. A magyar történelem mindaddig érthetetlen marad, amíg nem tisztázzuk,
az etnikai és kulturális különbségekből fakadó hátrányokat, kezelhetőségi
módokat.
Minden magyar történelmet két pillérre kellene építeni.
Sztyeppei pásztornépeként nemesek számában aránytalanul gazdagok, de
azok a jogi helyzetükhöz képes nagyon szegények voltak. Hozzánk hasonló
társadalmi deformáció csak a kegyel társadalmat jellemezte.
Négy különbséggel.
Egyrészt náluk minden vízi út nyugat felé, a tengerbe vetett. Mi
pedig csak a Fekete Tengeren keresztül szállíthattunk hajókkal.
Másrészt az ő idegen etnikumaik, a germánok és a zsidók,
fejlődésképesek voltak. A magyar etnikumok kétharmada nálunk is
elmaradottabb volt.
Harmadrészt a polgárok között lengyelek is voltak. Magyarországon
csak az Oszmán Hódoltságon és ott is csak parasztpolgárok voltak.
Negyedrészt nekik eleve volt egyetemi városuk, Krakkó. Erről a
hátrányunkról még utalást sem olvashattam.
Ötödrészt a lakosság egésze katolikus volt. A vallási
megosztottságunk is hátrányt jelentett.
Tudatosítani kellene, hogy páratlanul tarka etnikumú, vallású és fejlettségű
népek országa voltunk.
Hozzánk csak az amerikai és az
óceániai államok etnikai tarkasága hasonlítható. Ott azonban mindenki
bevándorolt, a magyar falvak erkölcse szerint haláláig gyütt-ment, azaz idegen
marad. Ezt a különbséget már jó száz éve felismerte Max Weber, aki rámutatott
arra, hogy a falvakban nehéz a beépülés, a mindenki számára új hazában pedig
mindenki viszonylag gyorsan igazodik a befogadó környezethez, amit Amerika
hatásnak nevezett.
A különböző kultúrájú emberek beépülésének
gyorsasága azonban nagyon különböző. A latin népek viszonylag lassan, a nyugati
keresztény és az ortodox szlávok viszonylag gyorsan alkalmazkodnak.
Ausztráliában meglepett, hogy Jugoszlávia népei ott összefogtak, a hazájukban
pedig kegyetlenül ölték egymást.
Az is meglepő, hogy a kínaiak az
európai zsidókhoz hasonló zseniális betelepülők, a japánok pedig a legnehezebben
befogadók és betelepülők.
Az eredeti magas-kultúrák között
a mohamedánok, főleg a közel-keletiek a legnehezebben beépülők.
A két amerikai magas-kultúra
őslakói, az indiánok sem könnyen épülnek be még a saját kultúrájuk térségében
is.
Talán a legreménytelenebb beépülő
népek az Európában élő cigányok és az ausztrál őslakosok.
Az Egyesült Államokban a négerek
sem képesek beépülni annak ellenére, hogy ott hatvan éve ennek igyekeznek
biztosítani a feltételeit.
Egyelőre egyiknek tapasztalható
ténynek sem látom a magyarázatát, pedig a befogadásnak és a befogadásra
alkalmatlanságnak már a jelen és még inkább a már belátható jövő egyik nagy problémája
az áttelepülni akarók szelekciója lesz.
A sok naiv tudós aggodalommal
foglalkozik a klímaváltozással, pedig annál százszor nagyobb problémát jelent,
hogy a világ népességének a gyorsan szaporodó háromötöd a század végéig
négyötödre szaporodik, ezeknek nagy többsége egyre pedig annyira lemarad, hogy
sokkal inkább éle a fejlett Nyugaton, szociális segélyen, mint otthon munkával
elérhető jövedelemből. Ezeknek legfeljebb 1-2 százaléka remélhet befogadást.
Az emberiség kétötöde számára más alépítmény jött létre.
A társadalomtudományok még fel
sem ébredtek arra, hogy az emberiség két nagyon eltérő társadalmi alépítményre
szakadt. Az önözéses szántóföldi gabonatermelés és a pásztorkodó állattatás
megjelenése óta az emberiség nagy többsége a létfeltételek közelét jelentős
életfeltételek között élt. A tudományos és technikai forradalom azonban ezt a
viszonylagos társadalmi homogenitást kettészakította. Jelenleg az emberiség
kétötödében nagyságrenddel javultak az életfeltételek. Ennek következtében ott
leállt a gyermekvállalás. Ugyanezek a tudományos és technikai feltételek
kihatottak a népesség másik háromötödére, és ott népességrobbanást okoztak. A gyorsabb népszaporulat azonban még inkább
ellehetetlenítette az egy lakosra jutó jövedelem növelhetőségét. Ennek
eredménye az lett, hogy a már gazdag és puritán társadalmak túlléphettek a
halálozást fokozó osztálytársadalmakon, ugyanakkor az emberiség nagyobb felében
még a korábbinál is nagyobb szükségszerűség lesz az erőszakos halálokozás.
Mindebből a társadalomtudományok tudomást sem vesznek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése