Kopátsy Sándor EE 2017 03 08
Kiegészítők gondolatok az ÚJ KÖZGAZDASÁGTAN-hoz
II.
A FEJLETT PURITÁN
TÁRSADALMAK ALÉPÍTMÉNYE
Marx már a 19. század közepén
felismerte, hogy a társadalom felépítményét az alépítménye determinálja. Ettől
azonban annyira megijedt, hogy a tőkés osztálytársadalom átlépése érdekében az
általa kitalált ideális társadalom erőszakos megvalósítását követelő vallás
prófétája lett. Ugyanakkor nemcsak gondosan elkerülte annak kutatását, hogy
milyen legyen az új társadalom alépítménye, de még azzal sem foglalkozott, hogy
milyen legyen az általa tökéletesnek tartott kommunista társadalmaké. Tanai az
erőszakos társadalmi felépítmény építésének vallásává váltak. Ő, aki
felismerte, hogy a társadalom felépítménye az alépítménye által determinált, az
általa kitalált kommunista társadalom erőszakos megvalósítását építő vallás
prófétája lett.
A marxizmus történelemformáló
szerepe mégsem vitatható.
A 20. század második felére a
Nyugat puritán tőkés osztálytársadalmai átalakultak osztálynélküli
társadalmakká. Ebben az átalakulásban fontos szerepet játszott a puritán
társadalmak marxizmusa, a szociáldemokrácia azzal, hogy nem akarta a kommunista
társadalom erőszakos bevezetését, megelégedett a társadalmi reformokkal. Vagyis
a Nyugat puritán tőkés társadalmai átalakulhattak osztálynélküli társadalmakká.
Ez csak azért történhetett meg, mert a
Nyugat protestáns társadalmaiban spontán, a marxista hatástól függetlenül,
leállt a túlnépesedési nyomás, és piacos maradt a gazdaság. Vagyis a Nyugat
puritán népei, az angolszászok, a germánok és a skandinávok tőkés
osztálytársadalmai a szociáldemokraták közreműködésével átalakultak
osztálynélküli társadalmakká. De csak ezek, mert ezekben állt le a
túlnépesedési nyomás és piacos maradt a gazdaság.
A hidegháború alatt a demokrácia
oldalán álló a kelet-ázsiai puritán népek társadalmai is felzárkóztak, anélkül,
hogy ebben a marxizmusnak szerepe lett volna.
Végül, 1990-ben a kínai marxista
diktatúra is piacosította a gazdaságát és leállította a túlnépesedését. Ennek
példátlan fejlődési siker lett az eredménye.
Ezt a Nyugat liberálisai a
marxizmus kudarcának állítják be, holott a marxizmus nyugati formája, a
szociáldemokrácia annak ellenére részese volt a sikernek, hogy a korábbi
politikai befolyásuk csökkent. A Távol-Kelet pedig, Kínának köszönhetően, a
puritán népek még a Nyugat puritánjainál is gyorsabban fejlődnek. E század
közepére a világgazdaság súlypontja a Távol-Keletre tevődik át.
Azonban a marxizmus is csak ott
volt sikeres, ahol a lakosság viselkedési kultúrája puritán volt. Vagyis a
jelenkorban csak a puritán népek értek el sikert, függetlenül attól, milyen
ideológiájuk volt. Az elmúlt és a következő fél század sikerét csak a puritán
népek élvezhették. Csak azok számára vált hatékonnyá mind a gazdaság piacosítása,
mind a túlnépesedés leállítása.
A nem puritán népek akkor sem
értek el sikert, ha náluk is piacosan működött a gazdaság, és leállt a
népszaporulat. Mind Európában, mind Amerikában a latin és az ortodox keresztény
népek egyre jobban lemaradnak. Jelenleg
csak az a kétmilliárd ember emelkedik egyre jobban az átlag fölé, amelyik
puritán. Ezért egyértelmű a tapasztalt, hogy csak a puritánok nem
túlnépesedők, és hatékonyan piacosak. A
tudományos és technikai forradalom olyan alépítményt követel, aminek csak a nem
gyorsan szaporodó puritán népek társadalmai felelhetnek meg. A gyorsan
szaporodó, nem puritán népek eleve alkalmatlanok a tudományos és technikai
forradalom által támasztott feltételek eredményes megteremtésére. A puritán
viselkedésű népek pedig akkor is alkalmasak, ha nem demokráciák, de piacosan
működtetik a gazdaságot, és erőszakkal korlátozzák a gyermekvállalást.
A gyermekvállalás minőségének szabályozása.
Azt viszonylag későn ismertem
fel, hogy a gyerekvállalás szabályozása a fejlett társadalmak elsődleges
feladata. A gyorsan fejlődő társadalmak növekedését semmi sem segíti jobban,
mint a gyermekvállalás szabályozása. Nemcsak a mennyiségét, de a minőségét is
szabályozni kell. A következő generáció teljesítménye elsősorban a családi
háttértől függ, ezért a jelenkori fejlett társadalmak legfontosabb feladata a
gyermekvállalásnak a társadalmi érdekhez történő szabályozása. Ezekben a
társadalmakban ugyan megszűnt a túlnépesedés, sőt a mennyiségi újratermeléshez
is jelentős társadalmi támogatásra van szükség.
A nagy probléma azonban nem a
mennyiség, hanem a kontraszelekció. Minden fejlett társadalomban olyan
gyermekvállalási támogatás működik, amelyik a társadalom érdekével ellentétes
családi hátteret eredményez. A gyermekvállalás családi háttere minden fejlett
társadalomban a felnevelés várható eredményével fordítottan arányos. Márpedig a
következő generáció értéke sokkal inkább annak minőségétől, mint számától függ.
Köztudott, hogy a gyermeknevelés várható
eredménye a szülők jövedelmétől és iskolázottságától, mindenekelőtt az anyák
iskolázottságától függ. Ebből annak kellene következnie, hogy a társadalom
elsősorban a magasan iskolázott anyák gyermekvállalását támogassa. Ezzel
szemben a diplomás anyák gyermekvállalása az átlag fele alatt van. Nem találtam
olyan fejlett országot, amelyikben a diplomás nők termékenysége elérte volna az
1.5 születést. Arról pedig adatot sem találtam, hogy a diplomás anyák
gyermekeinek a várható értéke hogyan aránylik az átlaghoz képest. Ha ilyen
felmérés készülne, nyilvánvalóvá válna, hogy a következő nemzedék értéke
elsősorban attól függ, mennyire van összhang a gyermekvállalás támogatása és
várható értéke között. Sajnos, a gyermekvállalási támogatás fordítottan arányos
a felnevelés várható értékével. A
diplomás anyák hoznak a legnagyobb áldozatot a gyermekvállalásukkal, ezért
aztán egyre kevesebb gyermeket vállalnak. Ez bármennyire köztudott a
szociálpolitika sehol nem veszi figyelembe. Ha valami bizonyítás nélkül sem
vitatható, a diplomás anyák minden gyermekvállalással óriásit vesztenek a
várható életkeresetükből. Aránytalanul többet, mint a diplomás apák. Mégsem
jutott eszébe senkinek, hogy kiszámolja, mennyibe kerül a diplomás anyák gyermekvállalása
az életkeresetükben és a nyugdíjukban. Ha ezt megismernék, egyértelművé válna,
hogy a gyermekvállalás miért az anyák keresetével fordítottan arányos.
Ugyanakkor arról sem lehet
adatokat találni, hogy az adott
társadalomban mekkora családi jövedelem mellett hány gyermek várható
felnevelése tekinthető sikeresnek. Erre most a negyedszázados kínai reform
adott magyarázatot. Ott eleve nem tűnt racionálisnak a minden család csak egy
gyermeket vállalhat korlátozás. Ezt csak politikai megfontolás igazolhatta.
Mára azonban kiderült, hogy az egy gyermek engedélyezése mégis óriási siker
volt. Kiderült, hogy a kínai egy családra jutó jövedelem még ma is olyan
alacsony, hogy a családok többsége csak egy gyermeket nevelhet eredményesen.
Ezt a legutóbbi PISA felmérések egyértelműen bizonyítják. Az elmúlt
negyedszázadban, Kínában történt a legnagyobb eredményjavulás. Kiderült, hogy a
családok többségében egynél több gyermekvállalás nem eredményes. Egy gyermeket
azonban a szegény családok is eredményesen nevelhetnek. Ezért indokoltak volnának
az olyan adatok, amik az egy családtagra jutó jövedelem és a felnevelés
eredményét mutatnák.
A Nyugat liberális politikusai és
közgazdászai csak azt bizonygatták, hogy csökken a munkaerő, de azt figyelembe
sem vették, hogy a kevesebb értéke volt korábban a több létszámnak, mint most a
kisebbnek.
A jelenlegi társadalomtudomány
továbbra is darabra számol, holott a jelenlegi fejlett társadalmakban a felső
tized az átlag többszörösét éri, az alsónak pedig negatív a társadalmi értéke.
Amíg az osztálytársadalmakban megengedhető volt a létszámban való számbavétel,
a jelenkoriakban olyan nagy a minőségi szóródás, hogy a darabban való
összevetések értelmetlenek.
A nők egyenjogúsága.
A nők helyzetével nem foglalkozó
társadalomtudósok és forradalmárok nekem mindig gyanúsak. Marx is azok közé
tartozott, aki a nők megkülönböztetett szerepével nem fogalakozott. Ez a 19.
század derekán még megengedhető volt, mert mások sem foglalkoztak vele. Ma azonban
már elfogadhatatlan. Az azonban akkor sem lett volna megengedhető, hogy fel se
vetődjön a nők leértékelt társadalmi helyzetének felvetése.
A tudományos és technikai
forradalom azonban a fejlett társadalmakban felértékelte a nők társadalmi
szerepét.
Az osztálytársadalmakra nehezedő legnagyobb feladat a társadalom érekét
meghaladó túlnépesedés lefékezése volt. Ez a 20. század derekán a már
gazdag társadalmakban nemcsak leállt, de általánossá vált a létszám tartását
sem biztosító gyermekvállalás. Ezek a társadalmak a gyermekvállalás társadalmi
támogatására kényszerültek. Ez sem oldotta meg a nők létszám tartását biztosító
gyermekvállalását.
A fordulatot két változás okozta.
Megoldódott a fogamzásmentes szexuális élet, és kielégíthetetlen igény támadt a
magasan képzett munkaerővel szemben.
Ami a fogamzásgátlást illeti.
Annak ellenére, hogy már fejlett
puritán társadalmakban már a második generáció élvezheti a fogamzásmentes
szexuális életet, ennek történelemformáló szerepét nem is említik a
társadalomtudományok. Pedig, ha valami végig jellemezte fajunk egész életét, a
fogamzással járó szexuális élet volt. Az állatvilágban előttünk alig volt olyan
faj, amelyiket szinte folyamatos párosodott volna, és ennek okán folyamatosan
túlnépesedett. Ismereteim szerint az ember az egyetlen nagytestű emlős,
amelyiket a hímek folyamatos szexuális vágya jellemez, a nőstények pedig
folyamatosan hajlandók a szexuális életre, és havonta több napon át
termékenyek. Ez azzal jár, hogy a 25 éves várható életkor fölött túlnépesednek.
A fogamzásgátlók felfedezése
előtt a nők egyenjogúsága azért sem volt megoldható, mert a nők nem dönthettek
a terhesség vállalásában.
Ami a nők képzettségi igényét illeti.
A gyűjtögetésről és a kapás
növénytermelésről a szántóföldi földművelésre és a pásztorkodásra való
áttérésig a munkaképes nők minden munkára a férfiakkal egyenértékűek voltak. A
viszonylag magas megtermékenyülésük pedig összhangban volt az alacsony, mintegy
25 éves várható életkorukkal.
A termelésükből élő
társadalmakban azonban megindult az életkörülmények javulása, növekedett a
várható életkor. Márpedig amíg a várható
életkor nem haladja meg a még termékeny kort, hatványozottan növekvő
népszaporulatot eredményez. Ennek grafikonon való illusztrálása adna
magyarázatot arra, hogy a várható életkor 25 és 40 év közti növekedése milyen
spontán népszaporulatot eredményezett.
Mivel a szántóföldi gabonatermelés és a pásztorkodás mintegy hatezer
éve alatt ilyen várható életkor emelkedés történt, az a népszaporulatot kellett
évi 1-2 ezrelékre csökkenteni a nyomor fokozásával, az embert és vagyont
pusztító háborúzásokkal és a tudásvágy elnyomásával. Ezt kellene szem előtt tartani annak, aki a nyomor fokozását, az
erőszakos emberölést és a tudásvágy elnyomását megszüntetni akarja.
Ez a probléma módosul az után,
amikor az életkor nemcsak a termékenységet, de a munkaképességet is meghaladja.
Az osztálytársadalmak oktatási igénye szinte csak a vallások klérusa, a
hadsereg és a közigazgatás tisztviselői számára volt fontos. Ezt a
pedagógia nehezen veszi tudomásul. Ez az oktatási igény azonban nem tehetséget tár
fel, hanem törvénytiszteletet követel, döntően férfiakat igényel.
A népoktatást először a
reformáció veti fel. De számára is a vallás igénye szempontjából. Tehát még az
ipari forradalom után sincs a gazdaságnak szüksége a munkaerő nagy többségének
írás és olvasás képességére.
A következő oktatási igényt a
demokrácia és a közigazgatás veti fel. Ennek köszönhetően a 20. században
általánossá válik a lakosság írás és olvasásismerete.
Fordulatot csak a tudományos és
technikai forradalom hoz azzal, hogy a munkaerővel szemben támasztott minőségi
igény kielégíthetetlenné válik. Már nemcsak a vallás, a hadsereg és a
közigazgatás, de a gazdaság minden szektora képzett munkaerőt igényel. Ez a nők
egyenjogúságának a másik feltétele. A munkaerővel szemben támasztott fizikai
erő szinte megszűnik. Ugyanakkor a képzettség és a képesség elsődlegessé válik.
A nők szinte minden munkában egyenrangúak
lehetnek a férfiakkal. Ezt jól jellemzi a tény, hogy száz éve a lakosság 1-2
százaléka szerzett diplomát, ennek többsége is pap, pedagógus volt. Jelenleg a
korosztály fele diplomás lesz, ezen belül a nők többen, mint a férfiak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése