Kopátsy Sándor
EE 2017
03 20
A második reformkor
Az első világháború előtt voltunk legközelebb a
nyugat-európai társadalmakhoz. Ezt ugyan a romantikus történelemfelfogásunk a
boldog békeidőnek tekinti, de nem hajlandó tudomásul venni, hogy a sikert elsősorban a magyar zsidóság
polgárosodásnak köszönhetjük.
A feudális társadalommá alakulásukat követő ezer év
megértéséhez a legtöbbet a második világháború után a fiatalt marxista
történészek azzal adtak, hogy megmutatták,
miért jártunk mi, és a legyelek ezer évig lényegesen más történelmi utat, mint
a nyugat-európai társadalmak. Elsősorban azért, mert tízszer annyi nemesünk, és tized annyi polgárunk volt. Ezt
ugyan első királyunk felismerte, de ő még nem annyira a városi polgárokat
hiányolta, hanem sokkal inkább a földesurak nehéz lovagságát. Az utódok azonban
már elsősorban városlakó polgárokat hiányolták. Ezek elsősorban germán polgárok
voltak, akik az önkormányzataik megtartásához ragaszkodtak. Ez biztosította,
hogy sok évszázaddal a betelepülésük után is idegen etnikumok maradtak. A
második világháború után pedig, mint germánok lettek visszatelepítve, illetve
hazateleültek.
A magyarországi
germánok a kiegyezés előtt élvezhették, hogy olyan országban lehetnek polgárok,
ahol az államalkotó etnikumnak nincs polgársága. A szászok és a svábok
lényegesen jobban élhettek Magyarországon, mint az államalkotó magyar etnikum.
Ez akkor olvadt el gyorsan, amikor a magyarországi zsidóság polgárosodása
elkezdődött. A vasúthálózat kiépülése
után egy generáció alatt mintegy tízszeresére nőtt iparosodás és kereskedelem
az izolált szászokat alig érintette, ugyanakkor az ország lakosságának mintegy
6 százalékát kitevő zsidóság ennek minden előnyét zavartalanul learathatta.
A politikai hatalmat korlátlanul birtokló
arisztokrácia és az úri középosztály élvezte a politikai hatalmát, és úgy
érezte, hogy a gettókból kiszabadult zsidóság előttük kaparította el a mesés
meggazdagodás lehetőségét. Azt sem a magyar arisztokrácia, sem a magyar úri
középosztály nem értette meg, hogy alkalmatlan volt mind az ipar, mind a
kereskedelem felvirágoztatására.
A lakosság
mintegy 6 százalékát jelentő zsidóság azonban felvirágoztatta nemcsak a
társdalom politikai elitjét, de még a kisárutermelő parasztság felső harmadát
is.
A magyar arisztokrácia gyorsan gazdagodott annak
köszönhetően, hogy a Tisza ártereinek megmentése után több gabona termett, és
számos mezőgazdasági termék elérhette a nyugat-európai piacokat. A földesurak
azonban fel sem mérték, hogy mennyivel gazdagabbá tette őket a nyugat-európai
piacok elérhetősége.
Az úri középosztály pedig azzal nyert, hogy a gyorsan
gazdagodó állam egyre nagyobb és jobban megfizetett adminisztrációt igényelt. A mindig szegény nemesség többsége
átalakult jól megfizetett állami adminisztrátorrá vált. Szinte adatok sem
találhatók arra, hogy a szegény nemesség hogyan alakult át a hadsereg
tisztikarát, az állam közigazgatását kiszolgáló tisztviselővé.
A két
világháború közti fél-feudális rendszer viszonylag sikeres működését nem lehet
megérteni a nélkül, hogy figyelembe vegyük a szegény nemesség átalakulását jól
megfizetett állami tisztviselőkké.
Azt sem rögzítik a történészek, hogyan lett a vérségi
alapú, nemesi oklevelű szegény osztályból jól megfizetett állami alkalmazott.
Ezt az átalakulást jól jellemzi a tény, hogy az úri középosztályba kerüléshez nem oklevélre, hanem érettségire volt
szükség.
Ez egyértelmű volt a katonai szolgálatnál. Aki
leérettségizett, az karpaszományos, azaz tartalékos tisztségre jogosult lett. Érettségi
nélkül azonban a nemes sem élvezhette ezt a megkülönbözetett státuszt. Azt csak
évtizedek múlva tudtam meg, hogy Trianon előtt általános volt, hogy az
érettségi után a fiatalok lovaglóbotot, vagy sétapálcát kaptak, mert bottal
korábban csak a nemesek és a rokkant öregek járhattak. Az érettségi azonban
bothasználatot is jelentett. A falusi öregeknek a bírók adhattak engedélyt a
bottal járáshoz. Ezt is tanítani kellene, hogy jobban megértsük, hogyan
örökölte a nemesség szerepét az úri középosztály.
A 20, század küszöbét
tehát annak kell tekinteni, amikor először volt a magyar társadalomnak magyarul
beszélő aktív polgársága. Ezért nem volt meglepetés, hogy a háborúvesztés egy polgári
forradalommal járt. A polgári forradalomnak azonban el kellett bukni, mert a
nemzeti államok kialakulása fel sem vetődött még a magyar polgárok részéről
sem. Ennek elsődleges oka az volt, hogy a magyar zsidó polgárokat a közvélemény
sem tekintette magyaroknak. A másodlagos ok pedig az volt, hogy a győztes
hatalmak részéről a történelmi Magyarország fenntartása fel sem merült. Ebben a helyzetben egyetlen racionális
megoldás az lett volna, ha a magyar kormány Trianon előtt kimondja a
népszavazással történő elszakadás jogát. Ez azonban a magyarság egésze számára
elfogadhatatlan volt.
Ez a tény ma is olyan egyértelmű volt, hogy érhetetlen
a fel sem merülése. A béketárgyaláson ugyan a magyar fél rendszeresen
felvetette, hogy magyar többségű területek is az utódállamokhoz kerülnek, de
egy ilyen népszavazásos megoldás fel sem merülhetett.
Ennek nyomát sem lehetett megtalálni, a Szegeden
összegyűlt urak gyülekezetében.
De nemcsak akkor és Szegeden, de jelenleg is a második
legerősebb párt, a Jobbik a 63 megyés Magyarországban gondolkodik. A
kétharmados, a választási körzetek 90 százalékát megnyert kormánykoalíció sem
veszi tudomásul, hogy a határokon túli magyarságnak is az országunkban volna a
helye. Ezt ugyan szomorúan veszik tudomásul, hogy fogy az ország lakossága, de
arról hallani sem akarnak, hogy befogadjuk a határokon túl, nálunk is sokkal
szegényebben élő honfitársunknak itt volna a helye. Ezt azonban a kormány sem képes vállalni, mert a
magyar közvélemény többsége hazaárulásnak, Trianon elfogadásának tekintené.
Az első világháború előtt Magyarország viszonylag
gyorsan fejlődő ország volt, ezen belül Nagy Budapest gazdasági és kulturális
tekintetben Nyugat-Európa színvonalán volt. Mégsem merült fel annak gondolata,
hogy mit kellene tenni az ország fenntarthatósága érdekében. Nyomát sem
találtam annak, hogy a nemzetiségi
kérdést kellene elsősorban megoldani. Pedig az fel sem merülhetett, hogy a
történelmi Magyarország fennmaradhat a kisebbségek autonómiája nélkül. Ez volt
az egyetlen járható út, mégsem vetette fel senki. Az ugyan érthető, hogy a
horvátok, a szlovákok, a szerbek és a románok elszakadni akartak, hiszen a
magyar állam részéről az ilyen gondolat is elképzelhetetlen volt.
Széchenyi István óta sem javult a helyzet, a liberális
Budapesten sem merült fel Magyarország legnagyobb társadalmi problémája, az
etnikumok, kultúrák, vallások között ezer éve meg lévő különbségek tudomásul
sem vétele. A 20. század elején minden valószínűség szerint a Galilei-kör volt
az egyik leginkább haladók társasága. Ott is tabutéma volt ezeknek a
különbségeknek az egységes társadalmi felépítményre történő kényszerítése. Én,
az ötvenes évek óta abban az értelemben marxista vagyon, hogy azonos felépítményt
csak azonos kultúrára, azonos politikai és vallási közösségre, és azonos
fejlettségű közösségre lehet rakni. Ennek alapján ismertem fel, hogy a Kárpát Medence egészét eredményesen csak
olyan országra lehet bízni, ami az itt élő népek sokféleségéhez képes igazodni.
Ezért eleve csak olyan ország lehet e térség egészének a birtokosa, amelyik
ehhez a követelményhez sikeresen igazodik.
Ezért volt
sokáig mintaképem Svájc, ahol többnyelvű és többvallású népek élnek nemcsak
békességben, és sikeresen. Olaszországi tartózkodásom azonban arról győzött meg, hogy
még a közös nyelv és vallás sem elég, mert az elsődleges a közös viselkedési
magatartás. Ezért fogadtam lelkesedéssel Max Weber felismerését: A tudományos és technikai forradalom olyan
alépítményt hozott létre, amire hatékony felépítményt csak a protestáns
erkölcsű népek építhetnek. Arra hamar rájöttem, hogy Weber hibásan
fogalmazott, amikor puritán erkölcs helyett protestáns erkölcsöt követelt meg.
A tények ugyanis azt bizonyították, hogy nem a
protestáns vallások formálták puritánokká, hanem az eleve puritán erkölcsű
népek többsége tért át a nem puritán kereszténységről, egy puritánabb
kereszténységre. Az pedig csak a 20. század második felében derült ki, hogy a
távol-keleti népek a protestánsoknál is puritánabbak.
A 20. század első felében aztán másik három tanítómestereim,
Ady Endre, Móricz Zsigmond és Németh László lépett Széchenyi mellé a legnagyobb
magyarok közé.
Ezek már nem elégedettek meg az arisztokraták, a
főpapok és a tudósok kiművelésével, hanem széles, a társadalom minden rétegéből
szelektált értelmiséget akartak.
Ady Endre állt a legközelebb hozzám,
mert magamat liberális magyarnak tartom. Ebben pedig nála nagyobb nem volt, és
az óta sem lett. Diákkoromban értetlenül állam az elől, hogy a Horthy
antiszemita és revizionista országában, hogyan lehetett az én Adym érettségi
tétel. Ady ugyanis az ellenpólusa volt annak, ami a Horthy rendszer volt.
Ahogyan azt sem értettem, hogy Ady zsenialitásának első felismerője, az általam
is tisztelt Filep Lajos idősebb korában konzervatív, megkeseredett református
pap lett egy kis baranyai faluban, Zengővárkonyban.
Nemcsak több tucat Ady verset tudtam középiskolás
koromban, de a Kádár rendszerben megjelent prózai írásait nemcsak elolvastam,
de két sikeres könyvben méltathattam. Mindenkinek ajánlom, hogy olvassa Ady
prózáját is, mert ezzel kulcsot kap a nehezen érthető lírájához is.
Móricz
Zsigmondot
az Erdély aranykorát dicsőítő regénye alapján tartottam a legnagyobbak
egyikének. Újságát, a Kelet Népét is nagyon szerettem, de a legjobban azért
tartom nagynak, mert a jelmondatát, életem iránytűjének választottam. Ne politizálj, építkezz! Erdély
megkülönböztetett szeretetéből ugyan kijózanodtam. Megtanultam, hogy a
székelyek, a szászok és svábok, valamint a románok eleve alkalmatlanok arra,
hogy közös országuk Svájc lehessen. Svájc azért sikeres ország, mert ugyan
három hivatalos nyelven beszélnek, két kereszténységen osztozkodnak, de ezek
ellenére egyformán nemcsak svájciak, de minden alpi néppel azonos módon
viselkednek.
Sokszor mondom, hogyha éjszaka helikopterrel tennének
le, kivilágosodva tudnám, hogy az Alpokban vagyok. Öt nyelven beszélnek, két
kereszténységen osztoznak, de egyformán élnek. Muskátlisak az ablakot, tiszta
az udvar, a téli tüzelő példás rendben van rakva, a legmeredekebb lejtőt is
szépen lekaszálják, az egyházi ünnepeket egyformán megtartják.
Németh
Lászlónak
köszönhetem, hogy polihisztor lettem. Az ő Minőség forradalma című
esszégyűjteménye lenyűgözött. Ismereteim szerint ő ismerte fel először, hogy a
fejlett társadalmak nem a tömegek érdekéhez igazodnak, hanem annak az
értelmiség lesz az arisztokráciája. A tudományos és technikai forradalom
világában ezt ő fogalmazta meg először.
Szerencsés voltam abban, hogy a minőséget nála
szélesebb körben értelmeztem. A nagy igazságokat a praktikus dolgokban
kerestem. Ez nálam talán a leginkább egyértelműen a kerékpárhoz jutásomkor
jelentkezett nálam. Megszédített a gondolat, hogy a kerékpárnak köszönhetően
egy nagyságrenddel könnyebben győztem le a távolságot. A néhány kilométerről
hatvan kilométerre nőtt az eljuthatóságom. A város lakójából a megyénk lakója
lehettem. Ennek alapján értetem meg a lovagkort, a patkónak köszönhetően.
Nyugat-Európa azért is lehetett a többi kultúránál rugalmasabb, mert a
szarvasmarhánál, a bivalynál sokkal gyorsabban és sokkal nagyobb távolságot
tudtak a patkolt lovakkal legyőzni.
Ezért
értékeltem forradalmi változásnak a tényt, hogy Kína a 90-es évek óta évente
150 millió olcsó kerékpárt ad el
Afrikában. Ott még nem a motorkerékpár, vagy az autó
jelent forradalmi változást, hanem a kerékpár, majd utána a moped, jelenleg
pedig a mobil telefon, és a napelem.
Ők, hárman már a széles, a táradalom minden rétegéből
szelektált értelmiség hatalmáról álmodoztak. A vasúthálózat kiépítése ugyanis
először tette a Kárpát Medencét egyetlen nép állama számára reális gazdasági
élettérré. A magyar nemzeti érzelem ugyan a múltban is ideális élettérnek
tekintette a Kárpát Medencét, pedig nem volt az, a hegyekről az Alföldre folyók
patakok csak lefelé jelentettek használható utat, de felfelé járhatatlanok
voltak. A Kárpát Medence gazdasági
élettérré csak a vasúthálózat kiépítésével vált. Ennek hálózatát Baross
Gábor zseniálisan úgy alakította ki, hogy minden irányból vonalak vezettek a
fővárosba, és ezeket két körgyűrű kötötte össze. Ennek volt köszönhető, hogy
végre politikai, gazdasági, kulturális főváros lehetett Budapest. Előtte ugyanis nem volt az országunknak
rangos fővárosa. Budapest rövid félszázad alatt Európa egyik leggyorsabban
fejlődő rangos fővárosa lett.
Budapest
sikere nemcsak a vasúthálózat hatásának volt köszönhető, hanem még inkább
annak, hogy a magyar zsidóság viharos polgárosodott. A korábban gettókban élő
zsidóság két generáció alatt példátlanul gyorsan meggazdagodott és polgárrá
vált, élt azzal a lehetőséggel, hogy a
vasút megtízszerezte a piacok gyors és olcsó elérését jelentő távolságot.
Ennek köszönhetően a 19. század második felében az ország bel- és
külkereskedelme megtöbbszöröződött. Ezzel
a lehetőséggel szinte csak a zsidók éltek. A magyar arisztokrácia és az úri
középosztály rangon alulinak tartotta az ipart és a kereskedelmet.
Azt a tényt, hogy Európa keleti felében Magyarország
volt a kereskedelem fellendülése a zsidóság számára a legjobb lehetőség,
jelezte, hogy a szomszédságunkban élő zsidók jelentős száma is hozzánk
vándorolt. A 19. század végén az ország
zsidósága elérte a 6 százalékot. Ennyi, és ilyen dinamikus polgárságra más külső
vagy belső forrásból nem számíthattunk.
Gyakran idézem, hogy a nyugat-európai feudális
társadalmakban eleve 6 százalék volt a városi polgárság, a magyar társadalomban
azonban a vasút előtt az 1 százalékot sem érte el. Ezt megelőzően ugyanis a
zsidóknak is csak kis hányada volt városi polgár, távolsági kereskedő vagy tőkés
iparos. A vasút előtt a gettókban élő zsidóság szamárral járva csak a falvak elemi,
a helyi háziiparával ki nem elégíthető igényét elégítette ki.
Becslésem szerint, egyetlen generáció alatt a falvak eladható árutermelése és a gyáripar
által termelt áruk falusi piaca megtízszereződött. Ezt a példátlan vidéki
keresletigényt a Kárpát Medencében kizárólag a zsidóság elégítette ki. Ebből
fakadt a magyar zsidóság példátlan meggazdagodása. Ezt az arisztokraták és az
úri középosztály olyan meggazdagodási lehetőségnek tekintette, amit ők is
elérhettek volna, ha nem halássza el előlük a zsidóság. Annyi önismerete az
uralkodó osztálynak sem volt, hogy ők a magyar zsidók által elvégzett munkára
eleve alkalmatlanok voltak.
Ady ugyan még Trianon előtt meghalt, de fel sem merült
nála, hogy a kisebb, de döntően magyar lakosságú állam lényegesen jobb
életteret jelenthetne a magyarság többsége számára. Ezzel szemben Ady ugyan
megérezte, hogy a történelmi Magyarország működésképtelen, de ennek az okát
mégsem abban látta, hogy nem lehetünk képesek az ország lakosságának nem magyar
felét kezelni.
Ez nemcsak Adynál, de a Trianont megélt Móricnál és
Némethnél sem merült fel. Ők sem látták meg, hogy a megmaradt magyar nemzeti
állam önmagában többre megy, mint a Kárpát Medence egésze felett uralkodva
mehetett. Ugyan nem álltak be a teljes revíziót mindenek elé helyező hivatalos
politika mögé, de említést sem tettek arról, hogy a kisebb, de nagy többségben
magyar lakosságú országban jobban élhetünk, mind az egész Kárpát Medence
lakossága felett uralkodva.
Ezt akkor sem vették tudomásul, amikor már a második
világháború alatt szétváltak a csehek és a szlovákok. Aztán a szovjet
megszállás után ez megismétlődött. Pedig nincs a közös államban élésre egyetlen
alkalmasabb példa, mint e két közép-európai, nyugati keresztény szláv nép.
A Szovjetunió szétesése viszont érthető volt annak
ellenére, hogy ott a lakosság politikai terror alatt élt, de a sok etnikumuk
viszonylag önálló lehetett.
Jugoszlávia szétesése volt számunkra az igazi
kijózanító példa. Ez etnikai, a nyelvi és az vallási tarkaságuk ellenére példát
mutattak arra, hogy együtt élhetnek. Ennek ellenére az ott élő népek példátlan
kegyetlenséggel ölték egymást, amikor lehetőséget láttak a nemzeti önállóságra.
Nekünk, magyaroknak azonban ez sem volt elég arra,
hogy belássuk, mi a történelmi országunk szétdarabolását viszonylag békésen
átélhettük. Ennek ellenére máig nem találtam egyetértő társat abban, hogy
nekünk nem Trianon revíziójával, hanem a magunk államával kellene
foglalkoznunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése