Kopátsy Sándor EE 2017 03 07
ÚJ KÖZGAZDASÁGTAN
I.
Az osztálytársadalmakban a munkaerő igény csökkent.
A klasszikus közgazdaságtan nem
vette figyelembe, hogy az
osztálytársadalmakban folyamatosan több és jobb munkaerő volt, mint amennyit a
társadalom hasznosítani tudott. Ugyanakkor levesebb volt a fizikai vagyon, ezen
belül a termőföld, a bányakincs, a tőke, mint amennyit az életterében élő
lakosság igényelt. Márpedig amiből felesleg van, az értéke alatt cserél
gazdát, amiből pedig hiány van, az értéke felett hasznosul. Ezért volt a
tőkének profitja, a földnek és bányakincsnek járadéka függetlenül attól, hogy
ki és milyen alapon volt a tulajdonosa. A tőkének nem azért volt profitja, mert
tőkés volt a tulajdonosa, hanem azért, mert hiány volt abban. A tőkés
társadalom azért jött létre, mert tőkehiány volt. Ugyanakkor mivel a munkaerő
kínálata nagyobb volt, mint a kereslete, az azt megvásárlók munkanélküli
jövedelemhez, járadékhoz, profithoz jutottak.
A tőkehiány volt a társadalom alépítménye, amit nem vett tudomásul sem
a klasszikus közgazdaságtan, sem a marxizmus.
A klasszikus közgazdaságtan a munkaerőt olcsó árunak, a profitot
pedig megdolgozott jövedelemnek tekintette. Nem ismerte fel, hogy a munkaerő azért volt olcsó, mert nagyobb volt
a kínálata, mint a kereslete. Ebből pedig az következett, hogy a tőke
uralma a tőkehiányból jött létre. A tőke
profitja nem a tőkés tulajdonlásból, hanem a tőkehiányból származik.
A klasszikus közgazdaságtan abban
is tévedett, hogy a munkaerő kizsákmányolását nem a túlkínálatával magyarázta. Minden árunak alacsony az ára, amiből
nagyobb a kínálat, mint a kereslet.
A marxista közgazdaságtan pedig
abban tévedett, hogy a munkaerő kizsákmányolását a tőketulajdonnal magyarázta.
Abban a hitben élt, ha a munkaerőt nem a tőkés, hanem a társadalom vásárolja
meg, megszűnik a kizsákmányolása.
Bármennyire közismert, hogy az osztálytársadalmak mintegy hatezer éve
alatt a technikai fejlődéssel párhuzamosan viszonylag csökkent a munkaerő
minőségével és mennyiségével szemben jelentkező igény. A munkaerő mennyisége és minősége ugyanis a vele
szemben támasztott társadalmi igénynél gyorsabban nőtt. Ezért volt, a
tulajdonviszonyoktól függetlenül, a megvásárolt munkaerő profitot termelő. Az
csak másodlagos volt, hogy a rabszolgatársadalomban a munkaerő személye volt az
áru, a feudálisban a földesurának alárendeltje, vagy a tőkés időre megvásárolt
alkalmazottja. A lényeg, hogy minden
osztálytársadalomban a társadalmi igénynél gyorsabban nőtt a munkaerő
mennyisége és javult a minősége.
Itt meg kell állni, mert minden osztálytársadalom, a rabszolgatartó,
a feudális és a tőkés közös jellemzője volt a munkaerőnek a társadalmi érdeknél
gyorsabb mennyiségi és minőségi újratermelése.
Minden olyan társadalom, amiben a
munkaerő minősége és mennyisége a társadalom érekénél gyorsabban nő, csak
osztálytársadalom lehet. Ezt a
klasszikus közgazdaságtan azért nem érthette meg, mert nem vizsgálta a
társadalom objektív munkaerőigényét. A klasszikus közgazdaságtan fel sem
vetette, hogy a tőkés társadalom is olyan objektív felépítmény, amit az
alépítménye determinált. Csak olyan
társadalmi felépítmény lehetséges, amit az alépítménye determinált. Számára
a társadalom nem okozat volt, aminek oka van. Tehát nem is volt tudomány, hanem
teológia. Marx előtt soha, senki nem vetette fel, hogy esetleg a társadalmi valóságot objektív okok hozzák létre.
Marx a történelmi
materializmusával ugyan betörte a tudománnyá válás kapuját, de maga soha nem
lépett át rajta. Azt kimondta, hogy a társadalom felépítmény, amit az
alépítménye determinál, de ahhoz már nem
nyúlt hozzá, hogy egy jobb társadalmi felépítmény, milyen alépítményre épülne.
Ezt az ő korában senki sem találhatta ki. Ettől
Marx is annyira megijedt, hogy a materialista tudósból idealista forradalmár
lett. Marx materialista társadalomtudósként indult, és gyorsan idealista,
valláslapító forradalmár lett.
Az ugyan Marxtól sem volt
elvárható, hogy megfogalmazza azt a társadalmi alépítményt, amit alig száz
évvel később a tudományos és technikai forradalom létrehozott.
Megoldódott a fogamzásgátlás, ennek
köszönhetően a fejlett társadalmakban leállíthatóvá vált a túlnépesedés, sőt
társadalmi támogatás nélkül gyors népességcsökkenés következhet volna be.
Ugyanakkor az új technikával működő
gazdaságnak nem olcsó, hanem minőségi munkaerőre lesz kielégíthetetlen
szüksége. Nem a kevésbé fejlett társadalmak kizsákmányolása, hanem a fejlettek közti munkamegosztás lesz a
gazdagodás elsődleges forrása. Nem a fejlettek között élesednek ki az
ellentétek, hanem az osztálytársadalmakban mellékesen kezelhető egészségvédelem, a gyermekvállalás, az
oktatás és az öregekről történő gondoskodás lesz a négy legnagyobb társadalmi
feladat. Erre a változásra senki
sem gondolt Marx korában.
Ugyanakkor Marx súlyos hibája
volt, hogy nem gondolt arra, hogy az
általa javasolt társadalomban milyen lett volna a népszaporulat. Fogalma
sem volt arról, hogyan alakulna az általa idealistának tartott társadalomban a
gyermekvállalás és a várható életkor. Olyan
kommunista társadalommal akart túllépni a tőkésosztály társadalmán, aminek
alépítménye még a meglévőnél is gyorsabban szaporodott volna, ezért nagyobb
halálokozásra, és tudásvágyüldözésre kényszerült volna. Még egyetlen
marxistának sem jutott eszébe, hogy milyen lett volna a népszaporulat a Marx
által elképzelt kommunista társadalomban.
Az értékelmélet.
Nem csak a klasszikus, de
marxista közgazdaságtan is súlyosan hibázott, amikor az árak centrumának az
értéküket az újratermelési költségük átlagát tekintette. Ez a klasszikus
értelemben vett áruk esetében még elfogadható lett volna, de a termelési
tényezők esetében alkalmazhatatlan volt. Ezzel először akkor találkoztam,
amikor Marx a munkaerő árát értéke alattinak tartotta, mégis megállíthatatlanul
nőtt a munkaerő mennyisége és mértéke. A
munkaerőt ugyan az osztálytársadalmak kizsákmányolták, de ennek ellenére mind a
mennyisége, mind a minősége növekedett, azaz bővítetten termelte újra önmagát.
A föld- és a bányajáradék
esetében pedig eleve eltértek az értékelmélettől. Ezt a két tényezőt nem
lehetett értéke alapján kezelni, ezért az utánuk élvezett jövedelmet nem
kizsákmányolt, elvont jövedelemnek, hanem járadéknak tekintették. Azt is
kettébontották. Az eredeti földjáradékot a földhiányból eredeztették. A
különbözetit pedig a befektetés jutalékának, mondhatnánk profitjának
minősítették.
Az eredeti földjáradék alapja tehát a hiány volt. De ezen az alapon
minden vagyonjövedelmet a vagyonhiányból kellene levezetni. A rabszolgatartó
jövedelme a munkaerőhiányából, a földbirtokosé a földhiányából, a tőkés
profitja tőkehiányból fakadó jövedelem volt. A különbözeti földjáradék pedig a
tőkehiányból fakad. A föld- és a bányajáradék a hiányból fakadó jövedelem lett.
Ez a két jövedelem nem az értékétől, hanem a hiányától függött.
A tőkejövedelem sem az ipari
forradalom terméke, mert mindig volt, de soha nem vált olyan jellemzővé, mint
az ipari forradalom után. Az ipari forradalom olyan ipari technikát teremtett,
a miben a korábbi ipari termelés munkaerőigényét mind mennyiségi, mint minőségi
tekintetben leértékelte, ugyanakkor a munkaerő termelésbe vonásukhoz sokszor
nagyobb tőkére lett szükség. Ennek következtében a befektetett vagyon után
megsokszorozódott a járadék, ugyanakkor a termelés munkaerőigénye csökkent, a
munkaerő olcsóbbá vált. Az ipari forradalomnak
köszönhetően a termelés tőkeigénye megsokszorozódott, a munkaerőigénye pedig
mind minőségében, mint mennyiségében csökkent.
Ez abban jelent meg, hogy a
viszonylag kevés, céhiparost, azaz városi iparos polgárt felváltotta sokszorta
több képzetlen, olcsó munkaerő. Az ipari forradalom ezzel alakítottá át a
vidéki földesurak és földművelő jobbágyok társadalmát a városi polgárok és
városi proletárok társadalmává.
Minden jövedelem forrása a hiány.
Nemcsak a klasszikus
közgazdászok, majd Marx, de a jelenkori közgazdászok sem ismerték fel, hogy a munkanélküli jövedelem a szűk
keresztmetszetek tulajdonosaihoz áramlik, függetlenül milyenek tulajdonviszonyok.
Aki a munkaerőnek, földnek, bányakincsnek, tőkének a tulajdonosa volt, az meg
nem dolgozott jövedelemhez jutott. A
hiány tulajdonosai miden társadalomban előnyt, hatalmat, jövedelmet élveztek, a
felesleg tulajdonosai azonban jogtalanok, szegények voltak. Ezen erőszakkal nem
lehetett változtatni.
Mivel minden termelésből élő
társadalom túlnépesedett, a munkaereje a társadalom igényénél több és jobb volt,
társadalmi érdekké vált a halálozás fokozása, a munkaerő kizsákmányolása és a
tudásvágy üldözése. A munkaerő azért
volt jogtalan, értéktelen, mert a kínálata minőségben és mennyiségben több volt
a társadalom igényénél. A munkaerő kizsákmányolása, jogtalansága nem a
tőkések foglalkoztatása okán lett általános, hanem azért, mert a kor technikája
nem igényelt szaktudást és képességet, még
az olcsó és képzetlen munkaerőből is több és jobb volt, mint a társadalom
igénye. Ez egyértelművé vált a járványok, háború idején, amikor a munkaerő
mennyisége a társadalom igénytét sem érte el.
A tudományos és technikai forradalommal minden megváltozott.
A 20. század során a már fejlett, gazdag társadalmakban leállt a
lakosság túlnépesedése, ugyanakkor olyan tudományos és technikai eredmények
születtek, amelyek a munkaerő minőségével szemben kielégíthetetlen igényt
támasztottak. Ugyanakkor a gyenge minőségű, olcsó munkaerő társadalmi teherré
vált.
A fejlett társadalmakban a munkaerő
ára a minőségét is meghaladó mértékben differenciálódott, kevesebb, de képzettebb munkaerő lett a társadalom igénye. Ezzel
párhuzamosan a tudomány megoldotta a fogamzásgátlást, tehát a gyermekvállalás
függetlenné válhatott a szexuális ösztöntől. Most már a fejlett társadalmakban a gyermekvállalás egyre kevésbé a
fajunk ösztönén, hanem a szülők akaratán múlik. Annak ellenére, hogy minden
osztálytársadalomban lényegesen többen születtek, mint amennyit az életterek
eltartó képessége megkívánt, ennek az általános jelenégnek a megszűnésének társadalmi
hatásának a nyomát sem találjuk a társadalomtudományokban. A vallás erejének
sikerült ezt a tényt titokban tartani. Minden vallás szerint a születés isteni
beavatkozás, amibe az embernek nem szabad beavatkozni. Ez a felfogás a
fogamzásmentes szexuális életben ostobasággá minősült.
Minden osztálytársadalomban sokkal több volt a születés, mint amennyit
a társadalom igényelt. Minden osztálytársadalomban nagyobb volt a lakosság
száma, mint annyit a társadalom optimális szinten eltartott volna. Ennek ellenére
minden állam és minden vallás minél nagyobb lakosságot akart maga mögé állítani,
mert az ereje nem a hívei jövedelmén, hanem a számán múlt. Az volt az egymásközti harcban erősebb, aki mögött nagyobb népesség
állt.
A társadalom tagjai jobban élők akartak lenni.
Bármennyire a társadalom tagjai
jobban és tovább akartak élni, nemcsak a politikai és vallási hatalom erősebb,
azaz minél nagyobb létszámú akart lenni. Ez az ellentmondás szinte a jelenkorig
rejtve maradt. Csak a 20. század második
felében, akkor is csak a jóléti társadalmakban merült fel először a jobban és
tovább élés, mint társadalmi cél. Érdekes módon ezt az elvárást csak az
ENSZ értette meg. Ott a tagállamok fejlettségi sorrendjét három mutató, az egy
lakosra jutó jövedelem, belső vásárlóerőn mérve, a várható életkor és az
átlagos iskolázottság, eredője alapján állapítják meg. Nem véletlen, hogy ezt a
mércét szinte sehol nem használják.
Nemcsak a politika, de a
társadalomtudomány is csak az országok nemzeti jövedelmét, és annak éves növekedését
figyeli. A gyorsan növekedő lakosságú országokat gyorsan fejlődőként tálalják.
Ennek aztán az a következménye, hogy Kínát és Indiát, a világ két legnagyobb
lakosságú országát egymással versengőként mutatják. Az nem zavarja sem a
politikusokat, sem a társadalomtudósokat, hogy az ENSZ mutatói alapján Kína a
leggyorsabban, India a leglassabban fejlődik, mert az előbbiben csökken, az
utóbbiban elviselhetetlenül nő a lakosság száma.
Nem a lakosság számának, hanem jólétének, életének hosszának és az iskolázottságának,
azaz értékének a növekedése a társadalom célja. Ennek alapján az ENSZ
legfejlettebb társadalmú tíz országa sorrendben, Norvégia, Dánia, Svédország,
Kanada, Finnország, Új-Zéland, Ausztrália, Svájc, Hollandia és az Egyesült
Államok. Tegyük hozzá, hogy ebben a sorendben a városállamok nem
szerepelnek. Mind a tíz protestáns és egyik sem volt gyarmattartó. A második
tízben a nyugat-európai protestánsok mellett ott vannak a már gazdag
távol-keletiek, Japán és a két kis tigris, Dél-Korea és Tajvan.
Ennél jobb bizonyítéka Max Weber
jó száz éves felismerésének nem is lehet, amikor megállapította, hogy a tudományos és technikai forradalom olyan
társadalmi alépítményt hozott létre, amit minden más viselkedési kultúránál
hatékonyabban csak a protestáns népek képesek. Weber abban tévedett, hogy
figyelmen kívül hagyta, hogy a kelet-ázsiai konfuciánusok még a protestáns
nyugatiaknál is puritánabbak.
A legfejlettebb latin ország,
Franciaország csak a rangsorban 23. pedig ezer éven át a leggazdagabb európai ország
volt, az Európában páratlan mezőgazdasági adottságának köszönhetően. Mára
azonban az élelmiszertermelés elvesztette hat évezredes súlyát, ráadásul az
egyetlen latin kultúrájú ország volt, ahol a reformáció még gyökeret verhetett
volna.
A kettészakadt világtársadalom.
Az öntözéses gabonatermelés és a
pásztorkodás volt majdnem az első évezred végéig a két termelő társadalomi
forma. Ezekben élt az emberiség óriási többsége. Magas-kultúrák csak az
öntözéses szántóföldi gabonatermelők Kelet-Ázsiában, Dél-Ázsiában és a
Közel-Keleten lehettek. Ez volt a három eredeti magas-kultúra. Ebben a három
kultúrában, viszonylag kis te3rületen élt az emberiség nagyobb fele.
Sokkal nagyobb területen, de kis
lakosságsűrűségen éltek a pásztortársadalmak.
Ez a két társadalmi forma volt
jellemző Eurázsiában és a Szahara feletti Afrikában. Az életszínvonalban
hasonló szinten éltek, de nagyon eltérő társadalmakban. Az emberi faj fejlődése
szempontjából az önözéses gabonatermelők szerepe volt sokkal nagyobb. A ritka
népességet eltartó pásztortársadalmak szinte csak katonai téren voltak
egyenrangúak. Új, a természetes
csapadékra épült szántóföldi növénytermelő kultúra csak az első évezred végén
jelent meg a négy évszakos Nyugat-Európában. Ezer év alatt ez emelkedett
aztán az öntözésesen termelők fölé. Majd a 20. században a puritán Nyugat
szülte meg a tudományos és technikai forradalmat, hozott létre az előzőknél
nagyságrenddel fejlettebb társadalmakat. Ennek köszönhetően az utóbbi száz
évben sokkal több fejlődés történt, mint előtte bármikor, bármennyi idő alatt.
Ezt a gyors változást még az emberiség fergetegesen fejlődő ötöde sem volt
képes megérteni.
Az emberiség létszáma száz év alatt ötszörösére nőtt.
Előtte nem volt olyan évezred sem,
amiben akárcsak megkétszereződött volna az emberiség létszáma. Ez a
létszámnövekedés csak a lemaradó négyötödben történt. A puritán Nyugat és a már
gazdag puritán Távol-Kelet társadalmi fejlettsége példátlan fölénybe került.
Ezekben a társadalmakban az egy lakosra jutó jövedelem tízszeresét is
meghaladja a négyötödének. A várható életkor, amiben szinte nem is volt
különbség, megkétszereződött. Ez mondható el az iskolázottságról is.
A fajunk létszámának
növekedésében az hozott minőségi változást, hogy a század végén a puritán
lakosságú Kína, az emberiség másik ötöde, erőszakkal leállította a
túlnépesedést, és ennek következtében példátlanul gyors fejlődést ért el.
Az emberi faj differenciálódik.
Fajunk eddigi életében a
társadalmakon belül ugyan óriási jövedelmi különbségek voltak, amin sokan háborogtak,
de a társadalmak átlagában kicsi maradt a különbség. A tudományos és technikai
forradalom hatására a társadalmak átlaga közötti különbségek sokszorozódtak
meg. Száz éve a leggazdagabb állam Nagy Britannia volt, ahol az átlag
életszínvonal az indiainak háromszorosa sem volt. Jelenleg Norvégiában harmincszor
magasabb az átlagjövedelem, mint Nigériában.
A jelen század derekára az emberiség puritán kétötödében előtte
elképzelhetetlen jólét válik általánossá. Ugyanakkor az emberiség
háromötöde akkor már négyötödre, de a fejlettekhez viszonyítva még szegényebb
lesznek.
A legnagyobb különbség abból szárazik, hogy az emberek közti szellemi
képességekben százszor nagyobb a szóródás, mint a fizikaiakban. Ebből
következően a jövő társadalma sem az egyenlőség társadalma lesz, hanem az
egyedek szellemi képességében lévő különbség fog érvényesülni.
A társadalomtudományok a
társadalom tagjai közti különbséget a jövedelemmel mérték, holott a jövedelmek
csak a művészetekben és a sportokban voltak képességarányosak. A tudományos és
technikai forradalom olyan társadalmi alépítményt hoz létre, ami a múltban csak
a művészetekben és a spotokban valósult meg, ahol a képességgel, a
teljesítménnyel arányos jövedelemelosztás mindig jellemző vol
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése