Kopátsy
Sándor PH 2015 06 18
Néhány
gondolat a francia szellemről
How the
French Think: An Affectionate Portrait
of
an Intellectual Peopel.
By
Sudhir Hazareesingh
Tagnap akadtam
fenn azon, hol volna Franciaország helye
a több szintű Európai Unióban. Franciaország jelentősen a mediterrán
országok előtt jár, de a puritánoktól lemarad. A múltja, történelmi szerepe
alapján nagyobb nemzetközi státuszt élvez, mint amekkora a jelenlegi súlya. A szellemi elitje vitathatatlanul a Nyugat
élcsapatába tartozik, de a francia nép mentalitása latin, egyáltalán nem puritán.
Amennyire
köztudott, hogy a politikai modernizációt a francia forradalomnak köszönhetjük,
elfelejtkezünk arról, hogy a reformáció nálunk kudarcba fulladt. Tehát a kereszténységük
is közös maradt a mediterránokéval.
Párizs ezer éven
keresztül a modernség, a szellemi szabadság fővárosa volt. A vidék, a lakosság,
a fővárosához képest, azonban mindig elmaradott volt. Annak ellenére, hogy
kedvező mezőgazdasági adottságainak köszönhetően viszonylag a legjobban
táplálkozhatott.
A francia politika centralizációja
egységessé tette a nyelvet, de a lakosság mentalitása messze a politikai
hatalomé mögött kullogott. A francia falvak élete alig járt a dunántúli
falvak előtt. Az európai arisztokrácia és diplomácia átvette a franciák
nyelvét, a francia nép viszont nem modernizálódott.
A puritán népek
falvaiban irigykedtem azok viselkedését látva, Franciaországban pedig azt
láthattam, hogy elmaradtak messze a puritánok mögött.
Az általam
ismert történelemben is számos esetben találtam példát arra, hogy a nem
élvonalba tartozó társadalomnak kiváló vezetése volt, akár a politikában, akár
a kultúrában, de mindig visszaállt a régi szemét.
Nemcsak
Franciaországnak, de a fél-feudális cári Oroszországnak is volt élenjáró
kulturális elitje, de társadalom ettől meg sem mozdult.
Az 1917-es orosz
forradalomban is egészen kiváló kollektíva vette át a vezetést, de aztán egyre
csökkent annak a minősége. A végén ostoba, műveletlen vének tanácsa lett.
Indiában a felső
vezetés mindig az értelmiségi kaszt kezében volt, de a társadalom ettől semmit
nem változott.
A demokrácia erősödése
csak egyre jobban visszahúzza a politikát, a
pártok kénytelenek a többség igényéhez igazodni. A francia állam politikája
is egyre inkább távolodott és távolodik a francia értelmiség élcsapatától.
Ez még
markánsabban jelentkezett a francia gyarmatokon. A két észak-amerikai államban
bőven éltek ugyan franciák, de legfeljebb beilleszkedtek az angolszász
társadalmi rendszerbe. Ahol a franciák egyedül gyakorolták a gyarmattartó hatalmat,
sehol nem történt társadalmi modernizáció, a
francia gyarmatok eredeti lakóinak kultúrája átélte a francia uralmat. Egyik
sem lett francia, még akkor sem, ha a nyelvet átvették. Végső soron a nép
kultúrája, életvitele győzött.
A bolsevik
évtizedek alatt mindig Petőfivel vigasztaltam magam. „Bár felül a gálya, és
alul a víznek ára, de mégis a víz az úr.” Fogalmazásom szerint: Bár felül a
politikai hatalom, és alul a nép, végül mégis a nép az úr. Vagyis, történhet bármi a politikai hatalom
csúcsán, végül a nép alakítja a jövőt.
Korán
észrevettem a lengyel és magyar történelem párhuzamát a franciával.
Történelmünk néhány szakaszában minket is a társadalom fejlettebb csúcsa, és a
nép elmaradottsága jellemzett.
Ennek tipikus
példája volt az első világháború előtti
Budapest, aminek szelleme, elsősorban a zsidó polgárságának köszönhetően
tipikus közép-európai Párizs volt, az ország egésze azonban még a középkort
folytatta.
A másik, de sok
tekintetben éppen ellentétes példa a második világháborút követő fél évszázad
volt, amikor a kelet-európai diktatúra
volt fent az úr, de a nép közép-európai maradt.
A harmadik,
amikor a rendszerváltás után szuverének lettünk, és ezzel ügyesen élt a
liberális értelmiség, játszottuk a liberálist, de a nép nacionalista maradt.
A rendszerváltás követő húsz év után,
történelmünkben először, olyan kormány került hatalomra, amilyen a nép,
közép-jobb, erősen nacionalista, a kor követelményeinél klerikálisabb.
Franciaországra
visszatérve, Párizs akár Európa kulturális
fővárosa is lehet, de Franciaország egy latin nép országa marad. Akármilyen
közgazdasági adat kerül a kezembe, nyilvánvalóan mutatja, hogy a lakosság nem
puritán, hanem latin. Kultúrára mindig
viszonylag sokat, racionális gazdasági célokra keveset fordítottak. Mindig
a germánoknál sokkal nagyobb volt és maradt a költségvetési hiányuk, az
államadósságuk. A tudományos akadémiájuk még a gazdagabb puritán Nyugaton belül
is az élvonalat képviselte, az ország népe azonban latinos módon élt és él
tovább.
Nemcsak a 20.
században, de már a 16.-ban is. A
reformáció során az elit polgárok, hugenották, protestánsok lettek, a nép és a
politikai hatalom azonban katolikus maradt.
A politikai
szabadság zászlaját Párizsban bontották ki, a francia nép azonban ebben a tekintetben
is latinként viselkedik.
Ezért írtam le
pár napja, hogy a Nyugat integrációjában
Franciaország akkor jár jól, ha nem a puritánok között lesz lemaradó, hanem vállalja
a latinok csapatának a vezetését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése