Kopátsy
Sándor PG 2015 06 23
A
minőség forradalma
A művészetekben
a tehetségvándorlás évezredek óta viszonylag csekély számú, de jellemző volt,
de igazán csak a jelenkorban vált általánossá. A klasszikus zene és az opera
legjobbjainak szinte nincs is hazájuk. Ott működnek, ahol annak a művészi és
anyagi feltételi a legjobbak.
Ez a
versenysportban csak a 20. század második felétől vált általánossá, hogy
nemzetközivé vált. De fél évszázad elég volt arra, hogy néhány a sportolókat
legjobban megfizető sport korábban elképzelhetetlen mértékben nemzetközivé
vált. A világ labdarúgó elitjének többsége Spanyolországban és Angliában
játszik. A legjobb jéghokizók, kosárlabdázók Észak-Amerikában kötnek ki. Az
asztali teniszben szinte kínai világuralom van.
Ez így van
néhány tudományágban is. Az elméleti fizikusoknak csak ott van kitörési
lehetőségük, ahol a három legnagyobb gyorsító van.
Azt a pedagógusok sem ismerték fel, hogy a
jelenkor követelményeinek megfelelő oktatási rendszer is csak a művészek és a
sportolók képzésében vált általánossá.
A túlnépesedés és a kontraszelekció.
Az emberiség minden jelenlegi problémája
mögött a túlnépesedés és a kontraszelekció áll.
A termelésből való
áttéréssel azonnal megjelent a túlnépesedés, és az óta ennek féken tartása
minden osztálytársadalom feladata. Ezt a múltban csak a halálokozás fokozásával
lehetett az elviselhető szintre leszorítani. Bármennyire egyértelmű, ezt a
társadalomtudományok máig nem ismerték fel, annak ellenére, hogy minden társadalom
következetesen alkalmazta. A történészek is egyre jobban leírták a tényeket, de
nem keresték annak az okát. Marx volt az egyetlen, aki az okot kereste, de
nagyon mellé fogott. Szerinte ugyanis a tőkés osztálytársadalmak működtetésének
módját a tőkéstulajdon determinálta. Addig már nem jutott el, hogy miért
alakult át az ipari forradalom után a földbirtokosok osztálytársadalma a
tőkésosztály társadalmává. Pedig nagyon egyszerű a magyarázat. A földesurak
azért lettek uralkodó osztály, mert a társadalomban a szűk keresztmetszet a
termőföld volt. Ahol a társadalom iparosodott, a szűk keresztmetszet a tőke
lett. A tőke azért hozott magas jövedelmet, profitot, mert hiány volt.
A társadalmak
szűk keresztmetszete ugyan változott, ezzel másokból tevődött össze az uralkodó
osztály, de a többség kizsákmányolása jellemző fennmaradt. Mert akár a
termőföldben, akár a tőkében volt hiány, a túlnépesedés hatására a munkaerőben
a felesleg fennmaradt. Márpedig minden társadalomra egyformán jellemző a
kereslet és a kínálat egyensúlyát biztosító ár, és ezen keresztül a jövedelem
elosztása. Aminek nagyobb a kereslete,
mint a kínálata, az jövedelemhez juttatja a tulajdonost. Mivel egészen a
jelenkorig a munkaerőnek mind a mennyisége, mind a minősége meghaladta a
társadalom foglalkoztatási igényét, a munkaerő kizsákmányolása szükségszerű
volt.
A piac törvénye, hogy az ár csak akkor
jelenti az egyenértékek cseréjét, ha a kereslet és a kínálat között egyensúly
van.
Mivel minden
termelésre épülő társadalomban a munkaerő mennyisége gyorsabban nőtt, mint a
társadalom munkaerőigénye, minden
társadalom kizsákmányolta a munkaerőt.
A
társadalomtudományok azt sem ismerték fel, hogy minél fejlettebb volt a
technika, a munkaerő nagy többségével szemben annál alacsonyabb volt a minőségi
igény. Ez azért maradt felismeretlen, mert a társadalom tudásvagyona egyre
növekedett. A technikai fejlődéssel
párhuzamosan nőtt a társadalom tudásvagyona, de ezzel párhuzamosan csökkent a
technikát működtetőkkel szemben támasztott tudásigény.
Szinte nyoma
sincs a társadalomtudományokban annak, hogy a gyűjtögető társadalmakban volt a
legmagasabb, és a legegyenlőbben elosztott tudásigény. A gyűjtögető társadalomban viszonylag magas volt az életképességhez
szükséges tudásigény. Sokat ismeretre volt szükség, hogy valaki életképes
maradjon. Szinte mindenkinek sok ismerettel és tapasztalattal kellett
rendelkezni. Ezeket az életképességhez szükséges ismereteket az egész életen
keresztül kellett gyűjteni.
Minél több és
hatékonyabb szerszám jelent meg, azok könnyebbé kevésbé tudásigényessé tették a
műveletek elvégzését. Ez a tudásigény csökkenési folyamat egészen a tudományos
és technikai forradalom megjelenéséig tartott. A munkaerő nagy többségével
szemben támasztott tudásigény a legalacsonyabb szintet valamikor a 20, század
elején érte el. Ez az állításom szinte mindenkit meglepett, és senki sem
fogadta el. A közvéleményt félrevezette az iskolázottság gyorsan emelkedő
szintje. Az iskolában töltött évekkel a tudásvagyont mérik. Senki sem gondol
arra, hogy ahhoz, hogy jó gyűjtögető,
vadász, halász legyen valaki, egyrészt veleszületett képességre, és évtizedek
tapasztalataira van szükség. Evvel szemben az alapfokú képzettség
megszerzésére 6-8 alatt szinte mindenki képes.
Olyan
felméréssel, hogy tíz-húsz évvel az iskolavégzés után kinek mennyi tudása
maradt meg, ritkán lehet találkozni.
Az első
világháborút feldolgozó történészek bizonyítják, hogy a csak hatéves iskolát
végzettek nagy többsége nem volt képes levelet írni, a hirdetés, a parancs
tartalmát elolvasással megérteni.
Saját
tapasztalataim vannak arról, hogy a különbözetit érettségire jelentkezőknek
milyen kevés matematikai, történelmi ismeretük maradt meg néhány év után.
Azt sem
tudatosítjuk, hogy a népoktatást a reformáció terjesztette el, de csak azzal a
céllal, hogy a nyelvükre lefordított bibliát, a zsoltárokat elolvassák.
Később a
közigazgatásnak volt szüksége a lakosság olvasni tudására.
A lakosság iskolázottságára először a
tudományos és technikai forradalom óta van a társadalomnak szüksége. Az
iskolázatlan emberre nemcsak nincs szükség, de egyre nagyobb társadalmi terhet
jelent. Márpedig főleg ez szaporodik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése