Kopátsy
Sándor EE 2015 06 02
Társadalomszemléletem
A gyermekvállalás feladata
A tudományos és technikai forradalom olyan
alépítményt hozott létre, amiben a népesség számának enyhe ingadozása mellett a
munkaerő minőségének javítása lett az elsődleges társadalmi feladat. Ezt a
két feladatot azonban nem lehet a korábbi módon, a gyermekvállalást és nevelést
a család belügyeként kezelni. A
gyermekvállalás jogosítását a társadalomnak kell vállalni, és a felnevelés
eredményét kell az öregkori ellátással jutalmazni.
A gyermekvállalás korlátozásának a joga a társadalomé.
A
társadalomtudomány mindmáig nem vette tudomásul, hogy a gyermekvállalás
korlátozása társadalmi feladattá vált azzal, hogy társadalmi munkamegosztás és az életkörülmények javulása következtében
az emberi faj szaporodási ösztöne túlnépesedést eredményezett. A
szántóföldi élelemtermelés és a pásztorkodó állattartás olyan technikai
forradalom volt, aminek következtében elkezdődött nőni a várható életkor. Ez az
elviselhetőnél lényegesen nagyobb népszaporulat elviselhetetlen felgyorsulását
eredményezte. Annak ellenére, hogy a szántóföli, önözéses gabonatermelés közel
százszorosára növelte az így művelt területek eltartó képességét, ez nem
jelentett tartós fedezetet a népesség növekedéssel való lépéstartásra. Az
önözéses gabonatermelés vált ugyan az egyetlen magas-kultúrát hordozni képes
művelési móddá, a hatékonysága alig növekedett, a lakosság eltartó képessége
alig változott. Az emberiség nagyobb részét azonban ez tartotta el.
Egyrészt a jégkorszak végét jelentő
felmelegedés hatására a gyűjtögetésre alkalmas életterek jelentős hányada
elpusztult, az ott élő lakosság az önözött térségbe menekült, számos állatfaj
pedig az ember ellátására szorulva háziállattá szelídült. Ezt jól illusztrálja
Észak-Afrika ahol sivataggá vált a térség kilencven százaléka, és szinte csak a
Nílus árterülete vált önözhetővé.
Másrészt a már öntözéses gabonatermelő
lakosság a várható életkorának meghosszabbodásával gyorsan szaporodóvá. A
korábbinál mintegy százszorosan nagyobb népsűrűség lehetővé tette a korábban
elképzelhetetlen urbanizációt, munkamegosztást, és a birodalmakba szerveződést.
E két okból az önözött területen rövid idő
alatt beállt a túlnépesedés. Ezt tanúsítja, hogy hamar megindultak a
piramisépítő közmunkák. A piramisok
építése nem a fáraók halhatatlanságában való hitre, hanem a túlnépesedés által
okozott felesleges munkaerő foglalkoztatásának szükségességre vall.
Az óriási
munkaerőigénnyel járó építkezések kitalált indoka minden esetben más volt, a kikényszerítő ok azonban mindig azonos, a
feleslegessé vált munkaerő foglalkoztatása. A közfoglalkoztatás csak ritkán
jelentett racionális cél megvalósítást. Az utóbbira csak két példát ismerek.
A Kínai Nagy
Csatorna megépítése a történelem legnagyobb hatékonyságú feladatmegoldása volt.
E csatorna nélkül egészen másként alakult volna nemcsak Kína, de a kelet-ázsiai
történelem is.
A náci
Németországban, és a demokratikus Egyesült Államokban az autópálya hálózat
kiépítése ugyan foglalkoztatási probléma megoldását célozta, de ezzel a két
ország máig tartó sikerének alapját rakták le.
A történelem
legismertebb grandiózus építkezései azonban nem jelentettek racionális
társadalmi célt, de mégis fontos társadalmi feladatot szolgáltak, a
foglalkoztatást. Ezek után érhetetlennek tűnik, hogy a jelenkor foglalkoztatási
válságában nem nyúlnak a közmunkák eszközéhez. A jelenkor társadalomtudósai, politikusai nem tanultak annyit a
történelemből, hogy a közmunka még akkor is hasznos, ha nem racionális feladat
megoldását szolgálja. A gazdaságpolitikai tudósai képtelenek tudomásul
venni, hogy a munkátlansághoz képest az
értelmetlen közmunka is a kisebbik rossz.
Az mégis
megdöbbentő, hogy minden
osztálytársadalom ösztönösen védekezett a túlnépesedés ellen. Mivel más eszköze
nem volt, szervezett módon fokozta a halálozást közvetlen és közvetett módon.
A társadalmak a túlnépesedést okozó
gyermekvállalást a családok belügyeként kezelték.
A törzs, a lakóközösség és az állam
kötelességnek tekintette az egyedek életének kockázatát, sőt dicsőségnek a
közösség érdekéért vállalt halált.
A vallások elvárták, kötelességnek
tekinteték, hogy a hívei a vallás védelmében vállalják a halált, bármilyen
szenvedést.
Ugyanakkor mind
az állam, mind a vallás fel sem vette a társadalom érdekének megfelelő
gyermekvállalás korlátozását.
A civil és a
vallási élet nagyon sok dolgot, viselkedést korlátozott, minősített, a
gyermekvállalást azonban a család belügyének tartotta.
Azzal, hogy a
politikai és a vallási elit felismerte a túlnépesedési nyomást, csak három
esetben találkoztam.
Az első a
kiscsaládos jobbágyrendszer, amelyik gyakorlatilag a jobbágyok esetében csak a
jobbágyok legidősebb, munkaképes fiának és egy lányának tette lehetővé a
gyermeknevelő családalapítást, de még ezek számára is felszámolta az első,
legtermékenyebb évben a gyermekvállalást. A többiek számára különböző
módszerekkel csökkentett ette a családot nem alapíthatók gyermekvállalási
tilalmával.
A francia
történészek a két háború között mérték fel először a középkorban házasságkötő
jobbágyok életkorát. Kiderült, hogy a mennyasszonyok átlagos életkora
meghaladta a 25 évet és a vőlegényeké pedig ennél is 2-4 évvel nagyobb volt. Ez
azt jelentette, hogy a szülőképesség
első mintegy tíz évben nem voltak házasok, gyermeket nem vállalók. Ennek a
történelemformáló szerepét azonban ők sem hangsúlyozták. Pedig a Nyugat későbbi sikerinek alapja az volt,
hogy ott 2-3 szülés eleve kimaradt, vagyis a túlnépesedési nyomás sokkal kisebb
volt, mint a nagycsaládos társadalmakban. Ezért a nyugat-európai társadalom
követlen és közvetlen halálokozása mintegy fele akkora volt, mint minden más
kultúrában.
Az, hogy a
jobbágytelkek nagysága ne csökkenjen, a földesurak érdeke volt. Ahogy a
katolikus klérus lett a földek jelentős hányadának tulajdonosa, a klérus érdeke
is azonosult a földesurakéval. Márpedig a telekkel nem rendelkező fiatalok
házasságkötését csak a vallás erejére támaszkodó klérus volt képes
megakadályozni. A római katolikus egyház gondoskodott arról, hogy a házasság szentsége csak a már telekkel
rendelkező polgárok számára volt a pápaság által kiszolgáltató. Az egyházi
házasság volt az egyedül elfogadható, a házasságon kívül születetteket az
egyház nem fogadta be, nem keresztelte meg, nem temette el, vagyis nem
tekintette a társadalom tagjának, ami egyet jelentett az életképtelenéggel.
Az a római
katolikus vallás, ami még a fogamzásgátlást is tiltja, nem beszélve a magzat
eltávolításától, évszázadokon keresztül a házasságon kívül születetteket nem
tekintette isten teremtményének. De ez akkor a társadalmi érdek
megvalósításának, a születések csökkentésének az egyetlen eszköze volt.
Azt is hallgatás
övezi, hogy a keresztes hadjáratoknak a
szerepe is a halálozás fokozása volt. A nyugat-európai agrártechnikai
forradalom olyan jelentős javulást hozott a mezőgazdasági termelésben, ezzel a
lakosság élelmezésében, aminek hatására a kiscsaládos jobbágyság létszáma
gyorsan szaporodott. A 11. század évére nagyon erős lett a túlnépesedési
nyomás. A keresztes hadjáratok deklarált célja a Szentföld felszabadítása volt,
de a valós ok a sok családalapításra reménytelen jobbágyfiútól való
megszabadulás volt. Ezt ugyan máig is eltagadják, de a tények egyértelműek.
A hadjáratban a
legidősebb jobbágyfiúk nem mehettek, csak a későbbi fiúk voltak mozgósíthatók.
A hadjáratba
való részvétel gyakorlatilag egyet jelentet a halállal. Nem láttam még olyan
becslést, hogy a hadjáratban résztvevők hány százaléka ért haza, de aligha
érhette el a néhány százalékot. Az élelmezés, a felszerelés, a tömeges
egybezártság viszonyai között nagyon kis esélye volt az életben maradásra.
A földbirtok és
a jobbágytelek örököse csak a legidősebb fiú lehetett. Ezért a második fiúk és
a lányok többsége nem számíthatott a szülők életvitelének folytatására. Ezek
számára csak a papi, szerzetesi, vagy a katonai pálya kínálkozott. Ez a két
pálya szinte minden magas-kultúrában egyúttal a házasságról és a
gyermekvállalásról való lemondást jelentette.
A reformáció
A történészek
sem hangsúlyozzák, hogy a reformáció és a jobbágyok felszabadulásának folyamata
viszonylag párhuzamos volt. Ezt elfedte az a tény, hogy a reformátorok sem
egyértelműen álltak ki a jobbágyfelszabadítás mellett, mert a puritán
társadalmakban nemcsak a királyok, de a földesurak is a Rómától való
függetlenség hívei voltak. Ennek ellenére a protestáns vallásra áttért
országokban megszűnt a kiscsaládos jobbágyrendszert garantáló vallási
támogatás. Azzal, hogy a protestáns egyházak nem kötötték jobbágytelekhez a
házasságkötést, megszűnt a gyermekvállalás korlátozhatósága. Ráadásul a klérus
tagjainak száma a korábbi tört részére csökkent, és megszűnt azoknak
házasságtilalma.
Ezzel
párhuzamosan Nyugat-Európa élettere Amerika és Ausztrália betelepülésével
fokozatosan megtízszerezte életterét. Amerika felfedezésének korszakalkotó
jelentőségét a történészek is hangsúlyozzák, de ezen belül éppen a legfontosabb
hatása, az élettér megsokszorozódás alig kap említést.
Nyugat-Európa csak azért lehetet közel ezer
évre az emberiség társadalmi fejlődésének élcsapata, mert az élettere megtízszereződött.
Fajunk történetében ez volt az egyetlen eset, hogy egy kultúra
születéshelyét nemcsak jelentősen, de egy nagyságrenddel megnövelheti. A
belátható jövőben sem várható más, mint esetleg az, hogy a felmelegedés
hatására termékennyé, és tengeren megközelíthetővé váló Szibériát Kína fogja
benépesíteni. Ma még senki sem gondol arra, hogy a várható néhány fokos
felmelegedés legnagyobb történelmet formáló hatása Szibéria és Kanada
benépesülése lesz. Mindkettő a puritánok gazdag térsége lesz. Az előbbit a
protestáns angolszászok, az utóbbit a konfuciánus kínaiak teszik gazdaggá.
Vagyis a klímaváltozás haszonélvezője a puritán kultúra lesz.
Az egyke.
Az egykézést
ugyan nem tekintem történelemformálónak, de az én szemléletem kialakulásban
nagyon fontos szerepe volt.
Tizenéves
koromban lettem a népi írók híve, és a hozzájuk való szoros kötődésem, életem végéig
megmaradt.
Már a háború
előtt a minden másnál fontosabb feladatnak a gyökeres földreformot tartottam. Ha
a magyar zsidóság szerepét nem tartom óriásinak, és a fasizmust az ország létét
is veszélyeztető imperializmusnak, a magyar politikában labdába rugó pártok
között egyedül a földreformot támogató Nyilas Pártot nem tekintettem volna
annyira közveszélyesnek.
A szovjet
megszállásnak köszönhetően következetes földreformot kitörő örömmel fogadtam. A
bolsevik megszállás közel fél évszázadát azért élhettem át viszonylag
egészségesen, mert a bolsevik rendszert összehasonlíthatatlanul kisebb
veszélynek tartottam, mint az esetleges náci uralmat.
Életem egyik nagy ajándékának tartottam,
hogy három somogyi faluban én oszthattam a földet. Álmodni sem mertem volna
arról, hogy közel tízezer hektár földet én adhatom át azoknak, akiknek az ősei
több évszázadon keresztül erről álmodoztak. Elképzelhetetlen érzés volt húszon
évesen átadni sokpár parasztnak a földjét. Ezt a határtalan örömet az sem
mérgezte meg, hogy éppen a földosztás során döbbentem rá, hogy senki sem kap
akkora földet, amin valaha dán farmer lehet, de még azok is nagyon kevesen
lesznek, aki ha traktort nem is, de egypár lovat tarthatnak. Ehhez
elengedhetetlenül szükséges nagyságú föld ugyanis senkinek nem jutott.
Rádöbbentem,
hogy a magyar falvak határának eltartó
képessége ötöde annak, amennyi lakos kénytelen megélni azon. Ez a
felismerés máig ráül az életemre. Az óta nem azt mondom, hogy a két háború közti Magyarország nem három
millió nincstelen országa volt, hanem abban két millióval többen laktak, mint
amennyinek optimális élettere volna. Az országnak csak akkor lehetett volna
9 millió lakosa, ha azok többsége nem a mezőgazdaságból akart, illetve
kényszerült volna megélni. Ekkor kezdem el az országok eltartó képességének
becsléseivel és a demokráciával behatóbban foglalkozni. Arra a megállapításra
jutottam, hogy az emberiség szinte mindig gyorsabban szaporodó volt, mint
amilyen mértékben növelni tudta az eltartó képességét.
A gyűjtögető társadalmak túlnépesedését
mutatja az a tény, hogy fajuk, a fajok éltében nagyon rövid idő alatt szinte
minden természeti környezetben megjelent. Fajunk,
fejlett agyának köszönhetően, ellentétben minden korábbi és más fajjal, az
eszével igazodott a környezetéhez. Nem szelektálódott, hanem a
viselkedésével alkalmazkodott a környezetéhez. Minden környezetben nagyon
másként élt, de ennek során, mint faj, változatlan maradt. A változatlanság alatt
az kell érteni, hogy semmi olyan változáson nem ment keresztül, amivel más
fajjá változott.
Az a tény, hogy
a gyűjtögető ember néhány tízezer év alatt minden kontinensen, annak minden
éghajlati övében megjelent, példátlan a fajok történelmében. Az sem vitatható,
hogy ez a példátlanul gyors elterjedés csak a túlszaporodásával magyarázható. A
gyűjtögető társadalmakban az eltartó képesség nem volt növelhető, csak annyi
ember élhetett meg, amennyi a természet ajándékaiból elég élelmet gyűjthetett. Az élettér lakosságeltartó képessége az
idősjárástól függően néhány élettérben nagyon alacsony átlag körül erősen ingadozhatott,
de az a lakosságtól befolyásolhatatlan maradt.
Mai ismereteink
szerint fajunk történetében az első jelentős éghajlatváltozást az utolsó
jégkorszak megszűnését okozó felmelegedés volt. Ennek hatására az életterek
jelentős hányadában olyan jelentős változások következtek be, aminek következtében
felmérhetetlen mennyiségű faj elpusztult, az ember élettereinek jelentős
hányadában a kialakult eltartó képesség a kis hányadára csökkent, illetve
elpusztult.
Ezt őrzi számos
kultúrában a vízözön legendája. A
tengerszínt mintegy 70 méteres emelkedése éppen a legnagyobb eltartó képességű
élettereket pusztította el. A gyűjtögetés számára ugyanis a dagály és az
apály járta lapos tengerpartok voltak. Ezt az élettér veszteséget jól mutatná
az olyan térkép, amelyik a tengerpartokat a jelenleginél 70 méterrel
alacsonyabb tengerpartokat mutatná. Ebből kiderülne, hogy Anglia nem volt
sziget. A Perzsa öböl nagy része századföld volt. A Fekete Tenger térsége pedig
egy sokkal kisebb édesvizű tó volt. Azt is fontos volna ismerni, hogy abban az
időben hol, milyen nagy volt a dagály és az apály szintje közti különbség. A
többinél nagyságrenddel nagyobb népesség eltartó ugyanis a naponta megismétlődő
dagály járta elöntött terület volt. Ez függetlenül az időjárástól és az
évszakoktól rendszeresen partra vetette, illetve szárazon elérhetővé tette a
puhatestű tengeri lényeket. Nem
véletlen, hogy minden tengerparti népe nyelve ezeket az apálykor begyűjthető,
állatokat a tenger gyümölcsének nevezi.
Még fontosabb
tájékoztatást adna az olyan adat, hogy a
későbbi öntözéses kultúrákat eltartó folyamoknak mi volt a jégkorszakban a
folyássebessége és az árterülete. Véleményem szerint, ugyanis ezek a folyamok csak a tengerszínt 70
méteres visszaduzzadásával váltak alkalmassá arra, hogy a völgyük árterületté,
illetve csatornákkal öntözhetővé váljon.
Azt is jobban
kellene hangsúlyozni, hogy a mai sivatagok nagy többsége viszonylag csapadékos
élettér volt, ahol mára szinte minden eredeti faj kipusztult, az ott élő
emberekkel együtt, és csak kevesen vándorolhattak pedig csapadékban, legalább
is vízben gazdagabb térségekbe.
Az emberi faj
nagy többsége csak ott élhette át az életterének jelentős változását, ahol a
felmelegedés hatására öntözéssel termelte a már eddig is fogyasztott növényi
magvakat, illetve gondoskodott a víz és takarmányhiány következtébe
életképtelenné váló állatokról.
Azt ma már a
biológusok tudományosan megállapították, hogy az első kultúrnövények évezredekkel korábban a lakóhelyük közelében
kapáskultúrával termelték, mind kiegészítő táplálékot. A burgonya, a kukorica,
a köles, a búza, az árpa, a rizs sokkal előbb vált a mai fogalmakkal kifejezve
háztáji kiegészítő élelemforrássá, mint az élelmezés alapja lett.
Lényegben
ugyanez volt az állatok domesztikációjára is jellemző. Az ma már bizonyított, hogy a kutya és a rénszarvas jó tizenötezer
évvel a jégkorszak megszűnése előtt háziállat volt, az emberrel együtt éltek.
Nem állandó településeken, de közösen vándorló közösségben.
Az ember csodálatos
alkalmazkodó képessége ellenére, nyoma
sem található annak, hogy az ember felismerte volna a túlszaporodásával járó
veszélyeket.
Ismereteim
szerint a túlnépesedés elleni tudatos védekezéssel Baranyában találkoztam.
Előtte már tudtam, hogy a református parasztok egykéznek, vagyis erkölcsi
parancsnak tekintik az egyetlen gyermek vállalását, aminek veszélyére éppen a
népi írók hívták fel a figyelmet, mert abban a nemzet erejének az elvesztését
látták. Én meg a Nemzeti Parasztpárt megyei titkárként ebben éppen az
ellenkezőjét láttam. A négy dél-dunántúli megyét járva egyértelmű volt a
számomra, hogy a sváb falak gazdagságban, viselkedésben az élen jártak. A
megyén belül a magyar falvak úgy voltak a másodikak, hogy az egykéző reformátusok lényegesen megelőzték a katolikusokat. A
fölényük elsősporban abból származott, hogy az egy család nemcsak kevesebb
gyermeket nevelt, hanem nagyobb földdel is rendelkezett. Azt csak később
ismertem meg, hogy a református egyház nagyobb gondot fordított a gyermekek
iskoláztatására, különösen a továbbképzésére.
Értékítéletemhez
az is hozzájárult, hogy a református falvakban a Parasztpárt viszonylag erősebb
volt, több személyes kötődésem volt hozzájuk.
Ma már arra vagyok büszke, hogy az egykéző
református falak felismerték az osztálytársadalmak legnagyobb problémáját a
túlnépesedést, és megmutatták, hogy védekezni tudnak ellene.
A falusi
parasztok egykézése ugyan nem oldotta meg az osztálytársadalmak alapvető
ellentmondását, de meggyőző példát mutatott. Eredményt csak a tudományos és
technikai forradalom hozott azzal, hogy megoldotta a fogamzásgátlást, ugyanakkor
a munkaerő minőségével szemben kielégíthetetlen igényt támasztott. Ennek lett a következménye, hogy a jómódú
és iskolázott szülők egyre kevesebb gyermeket vállalnak, azaz egykéznek,
ugyanakkor egyre többet áldoznak azok minél jobb képzésére.
A fogamzásgátlás
Csak a fogamzásgátlás megoldhatósága lehetővé teszi, hogy a gyermekvállalást a
társadalom igényeihez közvetlenül igazítsa.
Mivel az
osztálytársadalmakban eleve jobb volt a lakossága, azon belül a munkaerő
minősége, mint amennyit a társadalom hasznosítani tudott, elég lett volna az
születések számának korlátozására.
Ismereteim
szerint, erre az első példát a spártai társadalom adta azzal, hogy az
újszülötteket kitették egy éjszakára a szabadba. Ezt a társadalom katonás
karaktere diktálta, nem a mennyiséget akarták csökkenteni, csak a fizikai
erejük szempontjából gyengéket kiselejtezni. A spártai társadalom azonban
társadalomtörténeti unikum maradt.
A nyugat-európai kiscsaládos társadalom
azonban évtizedek óta figyelmem központjában maradt. Ebben látom a kulcsát
annak, hogy Nyugat-Európa a második évezredben a világ magas-kultúráinak az
élcsapata lett. A középkor
agrártechnikai forradalma megteremtette a lehetőségét annak, hogy az Alpoktól
északi Nyugat-Európa marhapásztor társadalmai áttérjenek a földművelésre.
Erre már magas-kultúra épülhetett, mert megteremtette ennek alépítményi
feltételeit, a 10 főnél magasabb népességeltartó képességet, és a 10 százalék körüli
urbanizációt. Mindkét tekintetben a marhapásztorkodás ennél jóval alacsonyabb
szintű volt.
A természetes
csapadékra épülő szántóföldi növénytermelés olyan jelentős eltartó képesség
növekedéssel járt, ami felgyorsította a természetes népszaporulatot. A több
évezredes népességstagnálást felváltotta az éves 1-2 százalékos spontán
népesség növekedési potenciál. Ennek köszönhetően a népesség, és azon belül az
urbanizáció gyorsan mintegy ötszörösére nőtt. A kor társadalma azonban gyorsan
és bámulatosan sikeresen reagált a túlnépesedési nyomásra.
A kiscsaládos
jobbágyrendszer történelemformáló előnye, hogy a gyermeket vállalható családok
számát a jobbágytelkek számához igazította. Csak azt kellett elérni, hogy ne
lehessen több gyermekvállaló család, mint amennyi jobbágytelek. Ez az uralkodó
földesúri osztály érdekében csak olyan mértékben nőtt, amennyire növelni
lehetett a szántóföldi hasznosításra alkalmas területet. Ez pedig évszázados
átlagokban is legfeljebb évi 1-2 ezrelékkel nőtt. Ezzel a történelemben először,
és a Kínai gyermekvállalási korlátozásig, az egyetlen a társadalom egészére
kiterjedő születésszabályozás volt. Csak a jobbágyrendszer felszámolása vetett
ennek véget.
Bármennyire
zseniális és sikeresen működő születésszabályozás volt a kiscsaládos
jobbágyrendszer, a túlnépesedést mégsem csökkentette le az elviselhető szintre,
tovább kellett működtetni a dolgozók jövedelmét megcsapoló elvonást, az embert
és vagyont pusztító hadviselés, a gazdagok pazarlását és a tudásvágy
elnyomását. Ezek mértéke azonban jelentősen kisebb volt a kiscsaládos
Nyugat-Európában, mint a világ bármelyik más kultúrájában. Ezért lehetett a nem nagyon humánus Nyugatot, a többi társadalomhoz
viszonyítva, humánusnak tekinteni.
Csak szerencsének lehet tekinteni, hogy a
jobbágyfelszabadítás után ugyan megugrott a népszaporulat, de Amerika
Felfedezésének köszönhetően megtízszereződött a Nyugat élettere, és az ipari
forradalomnak köszönhetően lehetősége nyílt arra, hogy a világ lakosságának
nagy többségét gyarmatként kizsákmányolhassa. Ennek eredménye képen Európa
lehetett az első kultúra, amelyik életterét megsokszorozhatta, és az emberiség
többségét kizsákmányolhatta.
Ezeknek a
szerencsés fejleményeknek volt köszönhető, hogy a Nyugat létre hozhatta a
tudományos és technikai forradalmat, létrehozhatta a fogamzásmentes szexuális
életet és az anyagi jólétnek valamint az iskolázottságnak azt a szintjét, ahol
spontán megszűnik a túlnépesedés.
A tudományos és
technikai forradalom spontán létrehozta azt a korábbiktól mi nőségben különböző
társadalmi alépítményt, amiben a
munkaerő kielégíthetetlen minőségi igénye megköveteli, hogy a társadalom
teremtse meg a minőségi munkaerő újratermelésének előfeltételeit.
Korábban a
gyermekvállalás társadalmi szabályozhatósága azért volt megoldhatatlan, mert az ember szexuális ösztönének kielégítése elkerülhetetlenül
együtt járhatott a fogamzással, a gyermekvállalással. A fajunk eredeti mai
szemmel nézve nagyon rövid várható életkornak hosszabbodása olyan magas
születésszámmal, ebből fakadó olyan gyors népszaporulattal járt, ami nem volt
elviselhető. A társadalomnak ezért olyan
felépítményre lett szüksége, ami az elviselhetetlenül magas születésszámhoz
igazította a halálozást. Ezért, az elmúlt mintegy hatezer évben csak olyan
társdalom volt képes stabilizált maradni, amelyik olyan magas szinten
tartotta a halálozást, amivel a népszaporulat átlaga az egyetlen ezrelék
szintje közelében maradt.
A történelmi materializmusból az következik,
hogy történelmünket a szükségszerűség jellemzi. Csak olyan társadalmak maradtak
működésképeseknek, amelyek a születések számához igazították a halálozást.
Elég feltenni a kérdést, hogyan alakul a társadalmak sorsa, ha nem tartják
féken a népesség szaporodását. Valami olyan, ami az elmúlt száz évben az
elmaradt társadalmakban történik. Annyira túlnépesednek, hogy néhány generáció
után olyan népesek lesznek, ami már a működésképtelenségüket jelenti. Elég arra
gondolni, hogy számos afrikai országban az elmúlt száz év alatt
huszonötszörösre nőtt a lakossága. Eddig valahogyan eljutottak, mert a nemzeti
jövedelmük jelentős hányadát a területükön a fejlett világ tulajdonában működő
bányák viszonylag magas bányajáradékát élvezhetik. Ez a nem általuk termelt
jövedelem most, és a belátható jövőben tört részére csökkent, a működésképtelenségük
nyilvánvalóvá válik. Az elmúlt negyedszázad magas bányajáradéka ugyanis olyan
megismételhetetlen jelenség, amit a példátlanul gyors kínai iparosítás okozott.
Ehhez hasonló keresletnövekedésre nem lesz lehetőség, mert nincsen a
világgazdaságban olyan potenciális lehetőség, ami ehhez hasonló nyersanyagkeresletet
teremtene.
Elég volna, ha a
fejlett világ társadalomtudósai arra gondolnának, mi történne akkor, ha az
országában huszonötszörösére nőtt volna a lakosság.
A következő
évtizedek világgazdaságát a fejlett világ tehetség hiánya, az emberiség
lemaradó, túlnépesedő többségét pedig az élelmiszer hiánya fogja jellemezni. Csökkeni fog a bányajáradék, és növekedni
fog a földjáradék.
Az elmúlt
mintegy ötezer év, az osztálytársadalmak történelme azért nem érhető meg, mert
azt a történészek nem annak alapján tárgyalják, hogy a társadalom által elviselhetőnél lényegesen több volt a születés.
Márpedig a társadalom leértékeli mindazt, amiből nagyobb a kínálat, mint a
kereslet. Az emberi faj tulajdonsága, hogy a
húszas évek közepét meghaladó várható életkor esetén a szexuális ösztöne több
születést eredményez, mint amennyit a társadalom optimálisan eltartani képes.
Fajunk fizikai
adottsági viszonylag gyengék, ebben a tekintetben az ember természetes
halandósága olyan magas, hogy szaporának kell lenni. Ezért jellemző fajunkra a nők nagyon magas fogamzásképessége. A
szüléskor általában egyetlen utód szülő emlősök nőstényeit az jellemzi, hogy
évente csak egyszer, néhány napon fogamzásképesek, és a hímeknek is csak erre
reagálva párosodnak. Ezzel szemben a nők
az év minden hónapban, néhány nap kivételével, fogamzás képesek, és mindkét nem
szinte folyamatosan vágyik a szexuális kapcsolatra. Fajunk szexualitása
ahhoz igazodott, hogy a várható életkor a húszas évek első felében volt, tehát
a született nők többsége meg sem érhette a termékeny korát, tehát nem is
lehetett gyermeke.
Említést sem
teszünk arról, hogy fajunk életének mintegy 97 százalékában nem is volt
túlszaporodás. A születések és a
halálozás között egyensúly volt. Ez azonban felborult, amikor az ember,
eszének köszönhetően, az életfeltételein javítani tudott. A várható életkor
hosszabbodása azonban túlnépesedést okozott.
A gabonatermelés és az állattartás jobb
táplálkozást, erősebb fizikai állapotot, ezzel a várható életkor
meghosszabbodását eredményezte. Ez a természetes népszaporulat hatványozott
felgyorsulását idézte elő. A gabonatermelésre és az állattartásra való áttérés
ugyan megsokszorozta az életterek eltartó képességét, de ezt gyorsan túllépte a
felgyorsult népszaporulat. Ez a folyamat olyan gyors volt, hogy a történészek
fel sem tudták dolgozni.
Minden társadalom azonban ösztönösen nagyon
gyorsan cselekedett, olyan társadalmi felépítményt hozott létre, ami
biztosította a megnövekedett születésekhez igazodó halálozást.
Ez a spontán a
szükségességhez igazodó halálokozás minden termelésre épülő társadalomban
azonos módon alakult ki. Annak ellenére, hogy a társadalmak egymástól izoláltak
voltak, tehát tapasztalat átvételről szó sem lehet, minden osztálytársadalom ugyanazokkal a módszerekkel olyan mértékben
fokozta a halálozást. Ennek következtében a népszaporulatuk átlaga az 1
ezrelék alatt maradt.
A történelmi
materialisták ugyan elméletileg elismerték, hogy a társadalmak csak olyanok
lehetnek, ami megfelel a társadalom érdekéknek, csak nem vonták le a
következtetést, hogy ezért a társadalmak csak akkor változtathatók, ha a
felépítményt létrehozó okokat megváltoztatják. Az osztálytársadalmakat létrehozó ok a túlnépesedési nyomás elleni
védekezés volt, azok megszüntetése csak a spontán népszaporulat lelassításával lett
elérhető.
Mivel a tőkés
osztálytársadalmakat is a munkaerő mennyiségi és minőségi túltermelése
jellemezte, annak a kizsákmányolás felszámolása csak a munkaerő kínálatának
csökkenésével, vagy a keresletének növelésével történhetett meg. Ezért a tőkések osztálytársadalmán nem
a proletárdiktatúrával, hanem a tőkehiány és a munkaerő felesleg csökkentésével
lehetett túllépni. Ez történt meg a 20. század végén a Nyugat és a Távol-Kelet
puritán társadalmaiban.
Ha Mart látná a
jelenlegi jóléti társadalmait, úgy érezhetné, hogy víziója ott már megvalósult
A nők társadalmi rangja.
A túlnépesedés ellen küzdő
osztálytársadalmak közös jellemzője volt, és marad a férfiak felsőbbrendűsége
és a nők alárendeltsége. Ez abból fakadt, hogy többen születnek, mint
amennyit a társadalom eltartani, foglalkoztatni képes. A legnagyobb társadalmi gond abból származott, hogy sokan születtek.
Az osztálytársadalmak embertelenségeitől csak akkor megszabadulhatott meg az
emberiség, ha a nők fogamzásképesek évente csak a meghatározott pár napon lett
volna. Ez esetben mindkét nemünk kiélhette volna a szexuális vágyait, a nélkül,
hogy ezzel túlnépesedést okozott volna. Ez
a megállapításom ugyan nagyon megbotránkoztató, de cáfolhatatlan.
Mindkét nemünk
azonos rangúsága csak akkor valósulhat meg, ha az utódválasztásban a döntési
képességük azonos. Egyetlen társadalomtudós nem vetette fel, hogy milyen nagy volt a fogamzásgátlás
megoldatlansága idején a nők szexuális kiszolgáltatottsága. De nemcsak a
nők voltak az akaratuktól független szülésnek a kiszolgáltatottjai, hanem a
társadalom is. A társadalom az akaraton felüli szülések nagy számának volt
kiszolgáltatva. Még egyetlen társadalomtudós sem vette tudomásul, hogy a születések nagy hányada nem az utódra
való törekvés, hanem az ember veleszületett szexuális vágyának kiélésének kikerülhetetlen
következménye volt. Ezt mindennél jobban bizonyítja, hogy minden olyan
társadalomban, ahol széles rétegben elérhetők a fogamzásgátlók, a gyermekszám
jelentősen csökkent. Tehát nagyon más lett volna a történelműnk, ha csak
annyian születnek, amennyi gyermeket a szülők akartak.
Az ugyan
tagadhatatlan, hogy más oka is volt a létszám újratermeléséhez szükségesnél több
gyermek vállalásának, de a fő oka a szexuális vágyak kielégítésével járó
fogamzási kockázat volt.
Ezért okozott
nem várt meglepetést, amikor a római pápa, Ferenc, a Fülöp Szigeteken
kijelentette, hogy a gyermekvállalás a
szülők felelőssége. Ez a római katolikus egyház dogmájának tagadása. Ezt a
tudomány embereinek kellett volna deklarálni, nem a római pápának, akinek a
vallása azt tanítja, hogy a fogamzás isteni akarat eredménye, azt megsérti
nemcsak azt, aki abortusszal szabadul meg tőle, de az is, aki a fogamzást megakadályozó
szereket alkalmaz. A pápa bölcs és mindennél fontosabb megállapításának
örültem, de féltem a főpapok bosszújától, akiknek nem az igazság, hanem a dogma
és a hatalmuk megtartása fontos. Az igazságot hirdető pápa ugyanis sok bigott hívőt
elriaszt, és csak azok értik meg, akik számára a dogmák eddig sem számítottak.
A római
katolikus vallás a második évezred első felében felmérhetetlen szolgálatot
vállalt a gyermekvállalás korlátozásában, de a második ötszáz évben vészesen lemaradt
a korától. A reformáció válaszút elé
állította, a puritán
angolszászokkal, germánokkal, skandinávokkal szemben a latin népek kultúrájára
szabott kereszténységet választotta. Nem a jövő sikereit kovácsoló
puritánok, hanem a hozzájuk képest egyre jobban lemaradó latin népek vallása
maradt. Ezzel nemcsak a puritánoktól távolodott el, hanem megfelelőbbé vált nemcsak
a latin-amerikai, de még a Szahara alatti Afrika népei számára is. A hívei
számának növelése szempontjából jól döntött, de a minőség szempontjából rosszul.
Ez akkor vált leginkább világossá, amikor a tudományos és technikai forradalom
hatására megerősödött a puritán magatartás fölénye.
A tudományos és
technikai forradalom ugyanis a racionalizmus győzelmét hozta a fejlettek
számára, a dogmáihoz mereven ragaszkodó vallás
jelentősége rohamosan csökken. A napokban olvastam egy statisztikai
felmérést az Egyesült Államok lakosságának vallási megoszlásáról. Ebből
kiderül, hogy ma már a vallási közömbösség, a vallástalanság a legnépszerűbb
vallás. Ráadásul, ez a fiataloknál jelentkezik a leginkább. A 30 évnél fiatalabbak körében húsz év
alatt kétszeresére nőtt a vallástalanok aránya. Ez elképesztő változás,
hiszen évezredek során nem nőtt annyit a
vallással szemben közömbösek aránya, mint a legutóbbi húsz évben.
Pár nappal
később az Írországban tartott népszavazás még megdöbbentőbb változást jelzett.
A híresen katolikus Írországban népszavazást tartottak az egyneműek
házasságának engedélyezéséről. A szavazók kétharmada az engedélyezés mellett
szavazott.
A The Economist
legutolsó száma pedig a nőuralom térhódításáról számol be. Az már tudott, hogy
a fejlett országok egyetemein több a nő, mint a férfi. A legjobbak kis arányán
belül ugyan a férfiak vannak többségben. A
diplomás nők fizetése ugyan még alacsonyabb, de az elmúlt tíz évben sokkal
kedvezőbben alakult, mint a férfiaké. Ehhez azt teszem hozzá, hogy ugyanaz
a fizetés lényegesen többet jelent egy nő, mint egy férfi számára.
Azt még nem
olvastam, hogy a nők mennyivel kisebb arányban kerülnek börtönbe, mennyivel
kevesebben lesznek öngyilkosok, nevelik jobban egyedül a gyermekeket,
könnyebben találnak férjet, mint a munkanélküli férfiak. Pedig ezek a
különbségek is jelentős társadalmi értéket jelentenek.
A munkaerőpiac
viszonylag egyre jobban fizeti a középfokú végzettségű nőket, mint a férfiakat.
1979 óta az Egyesült Államokban 21 százalékkal csökkent a középiskolás férfiak
reálkeresete, a nőké csak 3 százalékkal. Ezen a szinten a középfokú végzettségű
férfiak ötöde állástalan.
A fejlett
társadalmakban a diplomások esetében ritka a házasságon kívüli szülés, az
alacsonyan képzettek között azonban gyorsan terjed.
A nők társadalmi rangjának emelkedésében a
fogamzásgátlás megoldása mellett a legfontosabb ok, a fizikai erő szerepének
csökkenése. .
Sokszor leírtam,
a nők egyenjogúságnak első feltétele a
fogamzásgátlás. Ezt tartom az emberiség történelmében a legfontosabb
találmánynak. A jelentőségének a felismerését mind a társadalomtudományok, mind
a vallások elhallgatják.
Pedig a nők nem lehetnek addig
egyenrangúak, amíg az ágyban, a szexuális életben nem azok. Ezt az
egyenrangúságukat teremtette meg a tudomány és technika forradalma.
Ez sem lenne
elég, ha a társadalom munkaigénye továbbra is elsősorban a fizikai erőt
igényelné. Az reménytelen, hogy a nők fizikai ereje a férfiakéval egyenlő
legyen, a férfiak fölényének tehát változatlan feltétele, hogy a munkaerőpiac a
fizikai munkát keresse. Ez nemcsak azzal szűnt meg, hogy a fejlett technika nem
igényel olyan fizikai erőt, mint amennyit a múltban a legfontosabb munkák igényeltek.
Arra is szükség van, hogy a nők jobb
képességei is felértékelődnek. Az egészségügy, az oktatás, a bürokrácia a
leginkább növekvő munkaigényű szakmák, amik teljesen elnőisedtek. Ezekre a nők
alkalmasabbak. Ugyanakkor a korábban nehéz fizikai erőst igénylő munkák fizikai
erőt nem igénylőkké váltak, és monoton ismétlődésük egyre inkább a kitartó
odafigyelést igényli. Ma a külszíni ércbányászat óriás dömperein a nők jobban
helytállnak.
A legjelentősebb társadalmi változást
azonban az okozza, hogy a nők egyedül jobban, könnyebben megélnek, mint a
férfiak. Nagyon érdekelne egy olyan felmérés, hogy a különböző
korosztályban, városban, vagy faluban milyen a pénz lakossági vásárlóereje.
Igen jelentős különbséget várok a nők javára. Kiderülne, hogy a nők viszonylag
alacsonyabb fizetése számukra többet ér, mint a férfiak magasabb fizetése.
A tudományos és technikai forradalom nyertesei a nők.
Kezdettől fogva történelmi érdeklődésemen
belül nagy figyelmet fordítottam arra, mikor, hogyan alakult a nők és férfiak
gazdasági szerepe.
Az
első elméleti aggályom, hogy a klasszikus közgazdaságtan a gyermeknevelést, a
háztartási munkát nem tekintette értéktermelőnek. Amint azonban ezek a munkák kikerültek a
háztartásból, azonnal értéktermelővé váltak. Élelmiszeriparrá vagy
szolgáltatássá minősült.
Minden
társadalom elsődleges termelési tényezője a munkaerő, ezért a munkaerő
ugyanolyan vagyonnak számít, mint a termelőeszközök, a fizikai tőke, a
termőföld és a bányakincs. Ennek
ellenére a munkaerő felnevelését nem vagyontermelésnek, hanem fogyasztásnak
tekinti a közgazdaságtan még akkor is, ha már kikerül a család munkaköréből, és
a társadalom látja el. Nevetségesnek tűnik, hogy a közgazdászok is a tudáslapú
társadalomról beszélnek, de a tudás gyarapítását fogyasztásként veszik számba.
A közgazdaságtan a lakosság munkavégző
képességének növelését nem tekinti a társadalom tudásvagyona termelőjének. Ez a
fajunk életének első 95 százalékában, nemcsak a gyűjtögető, de az
osztálytársadalmakban is a család ösztönös cselekedetének minősült. A
munkaképessé vállalásra nevelés a család feladata volt. Ez marad mára is,
holott a fejlett társadalmakban legfontosabb termelési feladat a jó minőségű
munkaerő kinevelése.
A
feudális társadalmakban
aztán a termőföld volt a társadalom szűk keresztmetszete.
A tőkés társadalomban pedig a tőke lett
a szűk keresztmetszet.
A munkaerő mennyisége
és minősége pedig ezekben a társadalom igényét is messze meghaladta. Ezért lehetett a közgazdaságtan olyan
tudomány, ami a társadalom igényét meghaladó mennyiségű és minőségű munkaerőt
nem is tekintette termelési tényezőnek.
A tudásalapú társadalomban azonban a
szűk keresztmetszet a minőségi munkaerő lett. A tudományos és technikai
forradalom olyan társadalmi alépítményt hozott létre, ami a minőségi munkaerővel
szemben kielégíthetetlen igényt támaszt, ugyanakkor megszűnt a munkaerő
mennyiségi túltermelési is.
Korunkban
először szűnt meg a fejlett társadalmakban a munkaerő mennyiségi túltermelése,
és lett kielégíthetetlen a minőségi munkaerővel szembeni kereslet. Csak annak a
szem előtt tartásával érthetjük meg a társadalomnak a felépítmény igényét.
A tőkésosztály uralma a tőkehiányon alapult.
A Marx korabeli európai társadalmak azért
voltak a tőkésosztály diktatúrái, mert az ipari forradalom példátlan tőkehiányt
és munkaerő felesleget teremtett.
Amennyire
érthető volt a társadalomtudományok számára a tőkehiány, annyira rejtve maradt
a munkaerő minőségi és mennyiségi feleslege. Az állandósult jelentős
munkanélküliséget természetes jelenségnek, és nem a munkaerő túlkínálatából
fakadó szükségszerűségnek tekintették.
Ami a tőkehiányt illeti.
A tőke profitját
Marx is a tulajdonformával magyarázta, nem vette tudomásul, hogy a tőke profitja is független a
tulajdonformától, az a hiányának a tulajdonformától független következménye. Elég
lett volna azt a tényt tudomásul venni, hogy minden áru és szolgáltatás ára az
éréke felett van, ha a kereslete meghaladja a kínálatát. Mivel a tőkéből hiány
állandó, annak az ára az értéke felett van, függetlenül, ki a tulajdonosa. A tőke profitja csak azzal szüntethető meg,
ha a kereslete és a kínálata egyensúlyba kerül. Azzal azonban Marx sem
foglalkozott, hogyan lehet a tőke kínálatát növelni, a keresletét pedig
csökkenteni olyan mértékben, hogy egyensúly legyen. Azt, hogy a tőke kereslete és kínálata egyensúlyban vannak, csak arról
lehet látni, hogy a tőkének nem lesz profitja.
Ami pedig a munkaerő kizsákmányolását
illeti.
Az ipari
forradalom azt jelentette, hogy az áruk
termelése, szállítása a korábbinál kevesebb és képzetlenebb munkaerővel, de
több tőkével lett megoldható. Ezért szükségszerűen
olcsóbb, kizsákmányolhatóbb lett a munkaerő.
A
társadalomtudományok máig nem ismerték fel, de legalábbis nem hangsúlyozzák,
hogy technikai fejlődés nemcsak a
munkaidő ráfordítást, de a munkavégzés folyamatát is egyszerűsítette. Majdnem
minden technikai találmány könnyebbé tette az azzal történő termelést. A
technikai fejlődés a munkaerő többségével szemben támasztott minőségi igényt
csökkentette.
Az ipari
forradalom nemcsak abban hozott minden korábbinál nagyobb lépést, hogy
csökkentette az ipari termékek termelésének, a személyek és áruk szállításának
munkaidejét, de csökkentette a munkavégzőkkel szemben támasztott szakmai igényt
is.
Még nem
találkoztam annak hangsúlyozásával, hogy nemcsak a manufaktúrák dolgozóinak, a
kisiparosoknak, de még a feudális jobbágynak több szakmai ismerettel kellett
rendelkezni, mint a gyáripar munkásainak. Az
ipari forradalom ugyan példátlan hatékonysági ugrás volt az ipari termelésben
és a vasúti szállításban, ugyanakkor azonban csökkent a munkaerő mennyiségével
és minőségével szembeni kereslet.
Arra pedig még
utalással sem találkoztam, hogy milyen jelentősége volt annak, hogy a
mezőgazdaságban a jobbágy munkaviszonya lényegében életre szólt, a munkást
azonban sokáig azonnal el lehetett bocsátani, de az elbocsátás lehetősége máig
megmaradt.
Mitől függ a munkások rangja?
A munkásnak csak akkor lehet társadalmi
rangja, ha mennyisége kisebb lesz, mint a kereslete, a minősége pedig fontosabb
lesz, mint az ára. Az ipari forradalom után a tőke a minél olcsóbb
munkaerőt kereste, ma pedig a minél jobbat. Akkor az ára volt a fontos, ma már a minősége. Csak tőke csak a
minőségi munkaerővel működtetve lehet hatékony. A munkaerő alatt nem csak a vállaltban foglalkoztatottat, hanem az
együttműködőt, a beszállítókat, a szolgáltatókat is érteni kell. Ez
jelentkezik abban, hogy ma a tőke oda
meg, ahol a társadalmi környezet megfelelő. Ezt nagyon meggyőzően
bizonyítaná az olyan adat, hogy a bányászattól eltekintve, hova megy a tőke.
Elsősorban oda megy, ahol a lakosság
viselkedési erkölcse megfelelőbb a követelményeknek, azaz puritán.
Ha készülne
olyan tőkeáramlási felmérés, ami a bányászati beruházások nélküli adatokat
tartalmazná, akkor kiderülne, hogy a
tőke elsősorban oda megy, ahol a lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi.
Ezért a nem puritán erkölcsű országok csak akkor számíthatnak külföldi
tőkebeáramlásra, ha leértékelve tartják a valutájukat, és befektetési
kedvezményeket adnak.
Ezzel nem voltak tisztában azok, akik az
euró övezetet létrehozták, és tönkre tették a közös valutát vállaló olyan
országokat, melyek nem puritánok. Ilyenek a mediterránok.
Kínába is ment a fejletekből a tőke, mert a
kínai valuta le volt értékelve, a munkaerő pedig az árához viszonyítva, nagyon
alkalmas a tömegáruk gyártására. Ugyanakkor a már gazdag országokban a
munkaerő nem vállalja el a futószalagok melletti monoton munkát. Ez az oka
annak, hogy a német autóipar örömmel ment Csehországba, Szlovákiába és
Magyarországba, mert ezekben a szakemberek is szívesen vállalnak munkát a
számukra jól fizető autógyárakban. Az árához viszonyítva jobb ez a munkaerő,
mint aki otthon elvállalná.
Ilyen okból
értékelődött fel a nők a már gazdag országok iparában a középfokú képzettségű
férfi munkaerővel szemben. Ma már az iparban sincs szükség a férfiak nagyobb
fizikai erejére, ugyanakkor a nők száméra az ilyen munkát lelkiismeretesebben
végzik, ráadásul számukra jól megfizetik. Ezt példázza, hogy a külszíni bányák
óriási járműveikben egyre több nőt látni. Ezeknek a gépeknek a kezelése már nem
igényel fizikai erőt, viszont kitartó figyelmet annál inkább. A naponta százszor megismétlődő
munkafolyamatban a figyelem fontos, amire a nők alkalmasabbak, mint a férfiak.
Azt sem
hangsúlyozzák, hogy munkaerőpiacon a foglalkoztatottak aránya éppen azokban a
szakmákban nő, amelyek a középfokú végzettségű férfiak számára nem vonzódnak,
ilyen az oktatás, az egészségügy, az adminisztráció.
A minőségi munkaerő termelése.
Az általánosan felismert, hogy a jelenkori
fejlett társadalmak legfőbb igénye a minél jobb munkaerő. Erre a társadalmak
ösztönösen reagáltak azzal, hogy a képzést, elsősorban az alapfokút, de egyre
inkább terjeszkedve az iskola előtti és utáni oktatási formák ingyenességével,
támogatásával.
A felnevelés költségéhez a társadalom a
gyermekek számához igazodó családi pótlékkal járul. A legfontosabb társadalmi érdeket, a felnevelés minőségét azonban csak
a felsőoktatás támogatásával segíti.
Annál meglepőbb, hogy a liberális
társadalomtudósok, politikusok, akik az árutermelésben kényesen vigyáznak arra,
hogy a vállaltok eredményérdekeltsége maradéktalanul érvényesüljön, a fejlett
társadalmak szűk keresztmetszetének, a minőségi munkaerő felnevelésének
érdekeltségét nem hiányolják. ezért aztán a társadalom számára legfontosabb
vagyon gyarapításában nem érvényesül ennek a vagyonnak a létrehozásában való
érdekeltség. Ezt rábízzák a szülői szeretetre, és arra, hogy a felneveltek
évezni fogják.
Meglepő módon a szülői szeretet viszonylag
jól működik, az iskolázott szülők a
gyermekeik jövőjének biztosítását ma már nem annyira a rájuk hagyott vagyonban,
hanem a minél jobb képzésben látják. A gazdag és iskolázott szülők a
fejlett társadalmakban elsősorban tudásvagyont adnak a gyermekeiknek. Ennek
ellenére, még kalkulációt sem láttam arról,
mekkora családi befektetést jelent a jó egyetemeken diplomát szerzett gyermekek
felnevelése. Az Egyesült Államokban készült felmérés alapján a családok
felső jövedelmi és iskolázottsági tizedének a gyermekeinek 90 százaléka negyven
éves korában a társadalom felső két tizedébe kerül. Ez az adat nemcsak azt
bizonyítja, hogy a gazdag és iskolázott családok nem szorulnak annak érdekében
társadalmi támogatásra, hogy a gyerekeik nagy valószínűséggel a társadalom
felső ötödében maradhassanak, de bizonyíték arra, hogy a kevésbé gazdag és
iskolázott családok gyermekei nem érvényesülnek a velük született képességükkel
arányosan.
A fejlett társadalmak jövőjét ugyan nem kell
félteni, mert a fölényük egyre jobban érvényesül, de látni kell, hogy a vele
született képességekkel ezek a társadalmak is nagyon rosszul gazdálkodnak. A velük született képességek kiaknázása
túlságosan attól függ, milyen családi környezetben születtek. Ezért a
társadalom alapvető érdeke lenne a következő generáció felnevelésében azokat is
érdekeltté tenni, akiknek a szülei számára nagy áldozat a minél jobb képzés
biztosítása.
A politikának tudomásul kellene venni, hogy a veleszületett képességek hatékony
kibontakoztatása a családi jövedelemhez viszonyítva annál nagyobb teher, minél
kisebb a családi jövedelem.
A gyermekük felnevelése érdekében hozott
áldozatvállalás jelentősen függ a szülők, mindenekelőtt az anyák
iskolázottságától. Megfigyelésem szerint a pedagógusok gyerekei a szülők
jövedelméhez viszonyítva jobban iskolázottak. Azt pedig amerikai adatok
bizonyítják, hogy a diplomás anyák gyerekei magasabban iskolázottak lesznek,
annak ellenére, hogy éppen ezek hoznak a saját karrierjük érdekében a
gyermekvállalással a nagyobb áldozatot.
De nem kellene sok ténnyel alátámasztani,
hogy a társadalom elsődleges érdeke a gyerekekkel született képességek minél
jobb kiművelése, ebben tehát szülői érdekeltséget kell teremteni. A szegény és iskolázatlan szülőknek nem
érvekkel, adatokkal kell bizonyítani, hogy a gyermeküknek azzal adnak a
legtöbbet, ha gondosan iskoláztatják, hanem erre megfelelő anyagi érdekeltséget
és társadalmi elismertséget kell számukra biztosítani.
Azt nagyon bölcsnek tartom, hogy családi
pótlékot csak az eredményesen iskolába járó gyermek után járjon. De az
elvonáson kívül folyamatos jutalmazásra is szükség van. A társadalom alsó
harmadába tartozó gyerekek szülei az átlagosnál jobb iskolai bizonyítvány
esetén kétszeres családi pótlékot kapjanak. Ha ilyen családból diplomás lesz a
gyerekük, ezért jelentős jutalom, és társadalmi kitűntetés járjon. Elképzelésem lényege, hogy az öregkori
ellátás a gyermeknevelés eredményétől függjön.
A gyermekvállaló családok minősítése.
Azt ugyan szükségesnek tartom, hogy az
adózás a családi jövedelemhez igazodjon. Vagyis az egységes adókulcsos
adózással nem értek egyet. A társadalmi elvonások sokkal jelentősebb
újraelosztást jelentenek annál, hogy nagyon leegyszerűsítve történhetnek. Mivel
a gyermeknevelés hatékonyságát még az elvonásnál is fontosabbnak tartom, ott
sem szabad takarékoskodni a vele járó adminisztrációval. Ezt is az adóhivatalra
bíznám. Tartsák nyilván a családok sorendjét az egy családtagra jutó jövedelem
alapján. Ezt a rangsort tizedekre kell bontani, és ennek alapján megállapítani
a gyermekvállalás nagyságát. A családok társadalmilag ajánlott
gyermekvállalását tizedekre bontva kell szabályozni.
A szabályozás módját tudományosan kell
kidolgozni, ezért az alábbiak csak illusztrációt jelentenek.
Az alsó tizedben csak nagykorú szülők
vállalhatnak egy gyereket. A felső harmadban azonban nincs gyermekvállalási
korlátozás, mert ott a több felnevelése is sokkal eredményesebb, mint az alsó
harmadban egy.
A kínai egyetlen gyermek vállalására való
korlátozás ugyan fajunk történetének talán a leghatékonyabb reformja, de ennek
ellenére nagyon leegyszerűsített, mivel nem igazodik a várható felnevelési
eredményhez. Ma már a sok tízmilliós kínai felső tized a világon a
legsikeresebb gyermeknevelő. Ott a több gyermek mindegyike kiváló nevelést
kaphat, az átlag sokszorosát érők lesznek. Ezért
tartom a kínai rendszert túlságos leegyszerűsítésnek. A gyerekek
felnevelési hatékonysága között Kínában is óriásiak a különbségek. A
túlszaporodás megállítása ugyan önmagában is óriási eredményeket mutat, de
ennél is nagyobb eredmény lenne, ha a vállalható gyermekszámot a családok
minőségi rangsorának megfelelően osztanák fel.
Minden
állításom vitathatatlan lenne, ha készülnének olyan felmérések, hogy milyen
szülői háttér mellett milyenek a felnevelési eredmények.
A
várható felnevelési eredményekkel fordítottan arányos a gyermekvállalás.
A jómódú, iskolázott szülők egyre kevesebb
gyermeket vállalnak. Ezzel a társadalom elsődleges feladatává vált, a gyermekszámnak a létszám újratermelése
közelében tartása, és a gyermekvállalásnak a várható felnevelési eredménnyel
való ösztönzése. Ezt az új társadalmi feladatnak csak a mennyiséi oldalát
értette meg a tudomány és a politika. Így vált általánossá a gyermekszámmal
arányos társadalmi támogatás, az úgynevezett családi pótlék.
A fejlett társadalmak a családi pótlékkal
elérték azt, hogy a gyermekvállalás szintjét gyakorlatilag megoldották, de
minőségi kontraszelekciót hoztak létre. Nem ismerték fel, hogy a társadalom
munkaerőigénye nem mennyiségi, hanem minőségi. Még a lakosságvesztő társadalmakban is túltermelés van a gyenge minőségű
munkaerőben, a jó minőségűben pedig nagy a hiány. Nem ismerek olyan
társadalmat, amiben a munkaerő alsó minőségi tizedében nem volna nagyon
alacsony a foglalkoztatás.
Békeidőben a
gyenge minőségű munkaerő magas foglalkoztatását csak bolsevik társadalmakban
oldották meg azzal, hogy szabályozták a
munkaadók által fizethető átlagbért. Ezzel elérték, hogy a vállatok csak akkor
alkalmazhatták a számukra is nagyon értékes minőségi munkaerőt, ha felvettek
két alacsonybérű, keveset érő munkást is. Ahogyan azonban összeomlott a
bolsevik rendszer, megszűnt az átlagbér ellenőrzés, és felszámolták a
veszteséges vállatokat, ezzel a munkaerő alsó minőségi ötöde reménytelen
munkanélkülivé vált.
Ez a korábbi vállalati vesztességeknél
nagyobb kárt okoz. Nemcsak a veszteségtérítéseknél sokkal többe kerül a
munkanélküliek eltartása, de a tartós munkanélküliség óriási erkölcsi
vesztességgel jár. Ehhez még csak azt teszem hozzá, hogy a szakmai és erkölcsi téren leszakadt réteg vállal aránylag sok,
szükségszerűen eredménytelenül felnevelhető munkaerő utánpótlást.
Már számos
alkalommal leírtam, hogy a jövőnknek
semmivel sem okozunk annyi kárt, mint azzal, hogy a következő nemzedékben
aránytalanul sokan születnek olyan családi környezetben, ahol a felnevelésük
gyakorlatilag reménytelen, ugyanakkor nagyon kevesen olyan családokban, ahol a
felnevelés eredményei a leginkább várhatók.
A jelenkori fejlett társadalmak elsődleges
feladata a munkaerő minőségének a javítása. Ezt semmi sem biztosíthatja
jobban, mint a kedvező családi környezet. Ezért
a társadalom elsődleges feladata a gyermekvállalást összhangba hozni a családok
gyermeknevelési képességével, és a családokat a minél eredményesebb
gyermeknevelésre serkenteni. Ennek azonban jelenleg az ellenkezője
történik.
A gyermekvállalásra elsősorban azokat a
családokat támogatják, amelyek a gyermeknevelésre a legkevésbé alkalmasak. Azzal,
hogy a gyermeknevelés támogatása a gyermekszámtól függő összeg, az anyagi
ösztönzés aránylag annál nagyobb, minél kisebb a család jövedelme. A családi pótlék
nagysága a magas jövedelmű családok számára lényegtelen, semmiféle ösztönző
szerepe nincsen. Ezzel szemben a munkanélküli segélyből élő családok számára
komoly jövedelem. Ezt egyértelműen bizonyítja, hogy minél kisebb a jövedelem,
annál nagyobb a gyermekvállalás, és minél nagyobb a jövedelem, annál kisebb.
Tekintettel
arra, hogy a társadalom elsődleges érdeke a következő generáció minősége, nem a
mennyisége, csak az olyan
gyermeknevelési támogatás felel meg a kor követelményeinek, a melyik nem a gyermekvállalás
mennyiségére, hanem a felnevelés minőségére ösztönöz. Jelenleg ennek az
ellenkezője vált általánossá.
Az öregkori ellátás.
Az
ember az első faj, amelyik az életképessége utáni élete meghosszabbítására
törekszik. Ezt az utódai
gondoskodásában látta biztosítottnak. A gyermekvállalás jelentős hányada ugyan
akaratuktól függetlenül történt, ezért minden társadalomban sokkal több gyermek
született, mint amennyit a szülők akartak, de az mégsem tagadható, hogy a
szülőkről való gondoskodást más fajok története nem ismeri. De azt sem, hogy az
utódok a nemi érettségük után is gondoskodnának a szüleikről. Ennek ellenére a társadalomtudománynak
tudomásul kell venni, hogy a szülők számítottak a gyermekeik gondoskodásáról.
Ez a jelenkor fejlett társadalmaiban csökken, a családok térbeni vagyoni és
szakmai kötöttsége és összetartása megszűnőben van.
Ezt a tényt
vette tudomásul a társadalom azzal, hogy bevezette az öregkori állátást. Ez
először a költségvetés terhére történt. Aztán
az okos bankárok rájöttek, hogy fontos érdekük a nyugdíjalapok kezelése, mert
ezzel igen jelentős tőkepiaci keresletet teremtenek a részvények és a kötvények
piacán. Még nem találkoztam olyan felméréssel, ami megmutatta volna, hogy a
nyugdíjalapok mekkora tulajdonarányban vannak jelen a tőzsdéken, és keresletük mennyiben
járul hozzá a részvények és kötvények hozamának növeléséhez.
Az a nyugdíjrendszer, ami a keresetarányos
nyugdíjakat hoz létre, az a tőkésosztály érdekét szolgálja. A
megtakarítások hozadéka ugyanis nem teremthet elég alapot a jövedelemarányos
nyugdíjak fedezetére. A munkában
töltött idő legfeljebb stagnál, mert a képzés jobban hosszabbítja a
munkavállalást, mint a nyugdíjkorhatár emelése, a nyugdíjba menetel
utániéletkor viszont nő. Ezért a
jövedelmekkel arányos nyugdíjak megtakarításból nem finanszírozhatók. Arra
csak a nyugdíjak fizetésekor dolgozók értéktermelő munkája biztosíthat
fedezetet. Ez pedig elsősorban attól függ, milyen generációt neveltek fel a
nyugdíjasok. Ezért az a jó öregkori
álltás, aminek a fedezete a következő generáció felnevelésének minőségétől
függ. Minél jobb generációt neveltek fel a szülők, annál nagyobb fedezet
képződik az öregek ellátására. Mindenki
annyi nyugdíjra számíthat, amennyire részt vállalt a következő generáció
felnevelésében.
A jelenlegi nyugdíjalap
képzési rendszerben a szülők akkor remélhetnek a nagyobb öregkori ellátásban,
ha gyereket nem vállalnak, a nevelésére keveset áldoznak, mert az a
munkateljesítményük rovására megy. Ez fokozottan áll a diplomás, a szakmájukban
kiváló anyákra, akik jelentős potenciális jövedelmet vesztenek a
gyermekvállalással.
Nagyon hasznos
volna ismerni az adatokat, mibe kerül a diplomás szülőknek a gyermekvállalás,
és mennyibe a munkanélkülieknek. Kiderülne, hogy csak a drága gyermeknevelés a hatékony, az olcsó meg sem térül. Ennek
ellenére minden társadalom a
gyermeknevelést darabra vetítve támogatja. Ez ugyan fajunk eddigi életében
megengedhető leegyszerűsítés volt, de a fejlett társadalmakban
megengedhetetlen. Az egyedek társadalmi
értéke a munkamegosztás függvényében hatványozottan differenciálódik. Igaz
ez a történelmi fejlődésünk során,
és egyre inkább igaz ez az egyes társadalmakon belül.
A gyűjtögető társadalmakban elég volt,
ha az egyedek a nagycsaládon belül megfelelnek az elvárásoknak. Szinte teljes
volt a családok autarkiája, nem kaptak kívülről semmit.
A feudális társadalmakban még mindig
nagyon magas volt a lakosság nagy többségét kitevő jobbágycsaládok autarkiája.
Az ipari forradalom előtt szinte az egyetlen széles körben igényelt áru a só
volt. A ritkán vásárolt vasszerszám, a megtermelt jövedelemhez viszonyítva kis
érték volt.
Az ipari
forradalom előtt a viszonylag gyér városi lakosság is magának termelte meg az
élelem nagy részét. Tehenet, baromfit tartott, disznót hizlalt. Ritka kivétel
volt az olyan kikötővárosok, amelyek élelmezése külső forrásokra épült.
A vasút előtt, a nagyon drága luxuscikkek
és fűszerek kivételével, a holt áruk szállítása az egynapi járóföldet nem
haladhatta meg.
A 19. század közepe előtt a szárazföldi
szállításra szorult települések szinte önellátók voltak.
Még kevesebb
figyelmet fordítanak a társadalomtudományok arra a tényre, hogy a kultúrák
gazdasági teljesítménye az ipari forradalom előtt nagyon szűk határok között
differenciálódott. Akkor is csak az iparban.
Az ipari forradalom idején a világgazdaság
teljesítményének csak kis hányada volt az ipari árutermelés. Ezt a világ
népességének kilenctizedét alig érintette. Erre érzett rá Gandhi, amikor a
háziipartól várta, hogy a gyarmattartók kizsákmányolásától függetlenítheti
Indiát.
A
történelemtudománynak hangsúlyozni kellene, hogy az ipari forradalom csak az ipart és a szállítást érintette, de ezt is
úgy, hogy a szükséges munkaerő mennyise és minőségé drasztikusan csökkent.
Ennek lett a következménye, hogy a kultúrák és nemzetek között az egy lakosra
jutó jövedelem viszonylag lassan differenciálódott. A 20. század közepéig a
gazdag és a szegény társadalmak között 5:1 arány jelentette a szélsőséget. A
fizikai munkájukból élő többségben még ennél is kisebb volt a különbség. Ezzel szemben ma a világ legfejlettebb
tizedében az egy lakosra jutó jövedelem százszor akkora, mint a legalacsonyabb
tizedben.
Amíg az ipari forradalom technikai
találmányai csökkentették a munkaerő minőségével szemben támasztott igényt, a
tudományos és technikai forradalom találmányai csak a fejlett társadalmi és
gazdasági környezetben, és minőségi munkaerővel lehetnek hatékonyak. Bármennyire
irracionálisnak tűnik, olcsón termelni
csak jó munkaerővel lehet még akkor is, ha az drága. Ezt bizonyítja a tőkeáramlás.
A bányászattól eltekintve, a tőke oda megy, ahol jobb a munkaerő, akkor is, ha
drágább. Csak megjegyzem, hogy ez alól Kína sem kivételnek, mert ott a jó
munkaerő is olcsó. Húsz év múlva a kínai munkaerő drága lesz, de akkor is a
tömegcikkek gyártására a legolcsóbb, mert a legjobb.
Tartalom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése