Kopátsy
Sándor EE 2015 0617
Társadalomszemléletem
A több szintű Nyugati Unió
Elérkezett az
ideje, hogy az eltévedt Európai Uniót végre rakják rendbe. Ezt, jogosan a több
szintűséggel akarják megoldani. Kezdik felismerni, hogy az Európai Unió annál erőtlenebb, minél inkább úgy kezelik, mintha
homogén lehetne. Jövője azonban csak akkor lehet, ha tudomásul veszik, hogy
még nagyon messze van Európa attól, hogy
homogén lehessen.
A hidegháború
viszonyai között annyira kettéosztódott volt a világ, hogy mindkét oldalon
elhihették, illetve elhitették, hogy egységet alkothatnak. A két egymással
szemben álló tábor mindegyike abban a hitben ringatta magát, hogy egységet
alkothat. Mind a tőkés polgári társadalmak, mind a bolsevik marxisták
külpolitikai és katonai egységet alkottak. Egyik sem vette tudomásul, hogy az
egységük eleve természetellenes, azt csak a másikkal való szembenállás tartja
össze, és csak addig tarthat, amíg ellenségekként állnak egymással szemben.
A bolsevik államok mesterséges egységének
tarthatatlanságát utólag sem vesszük tudomásul. Ezt elintézzük azzal, hogy
a kelet-európai kultúrában kialakult bolsevik rendszer eleve működésképtelen
volt. Az 1917-es forradalma után
kialakult Szovjetunió a maga határai között működőképesnek bizonyult. Ez
alatt nem az élvonalhoz való felzárkózáshoz elegendő versenyképességet kell
érteni, hanem azt, hogy a térségében élő
népek számára a cári rendszernél jobb volt. Még azt is elismerem, hogy
bolsevik rendszer az utódállamokban a jelenlegi társadalmi formáknál is
hatékonyabb volt.
A Szovjetunió
azzal indult el a rendszerének rontása útján, hogy a Jalta Szerződésben olyan
országok feletti uralmat nyert, amelyek nem kelet-európaiak voltak, amelyek
számára a kelet-európaiaknak megfelelő rendszer már nem csak hasznos, hanem
kártékony is volt.
A Jaltai
Szerződés hatását máig nem értették meg a történészek. Az ugyan a Szovjetuniót katonai szuperhatalommá emelte, de aminek terhe
messze meghaladta a Szovjetunió teherviselő képességét.
Azok közé a
kevesek közé tartozom, akik a Jaltai
Szerződés pozitív világtörténelmi jelentőségét korán felismerték.
Azzal, hogy a
Szovjetunió megkapta a Baltikumot, Közép-Európa és a Balkán nagy részét, olyan hadizsákmányhoz
jutott, amit képtelen volt megemészteni.
Kelet-Németország, Csehország lényegében
nyugat-európai polgári társadalmak voltak, amelyek a többi kelet-európai országa
előtt jártak. A Szovjetunió lakosai ezekben az országokban tapasztalt
életviszonyokat tőkés társadalomnak tekintették.
Kisebb mértékben
ez vonatkozott Lengyelországra, Magyarországra, Szlovákiára, a három balti
államra, Szlovéniára és Horvátországra is.
Ezért azt is
mondhatjuk, hogy ezer évvel korábban a
nyugati kereszténységet választott népek számára visszaesést jelentett a
Szovjetunió alá rendelésük.
A Szovjetuniót azonban nem csak a számára
megemészthetetlen országok feletti uralom ásta alá, hanem az erejét sokszorosan
meghaladó fegyverkezés is. Máig nem akadt történész, aki rámutatott arra,
hogy a Szovjetuniót elsősorban az erejét
sokszorosan meghaladó fegyverkezése tette tönkre. Elég lenne arra gondolni,
hogyan lehetett a gyors iparosítást és urbanizációt megvalósítani annak az
országnak, amelyik a nemzeti jövedelmének a legjobb harmadát fegyverkezésre
fordította. Mit érhetett volna el a Szovjetunió, ha a nemzeti jövedelméből csak
annyit fordít a fegyverkezésre, mint amennyit a tőkés osztálytársadalmak? Nemcsak
erre a kérdésre nem keresték a választ, de még addig sem jutottak el a
történészek, hogy megbízható számuk volna a Szovjetunió hadikiadásiról. A
reális költségben nemcsak a költségvetésben szereplő hadikiadások
szerepelnének, hanem a felhasznált állomány bére, a tudományos kapacitás másutt
történő hasznosítása, stb.
Még egyetlen
történész sem vetette fel, mit érhetett
volna el a Szovjetunió, és annak népe, ha csak akkora költséggel járó haderőt
tartanak fenn, mint a tőkés országokban.
Az utódállamok teljesítménye
nagyon szomorú, ha azt olyan Szovjetunióval hasonlítjuk össze, amelyikben
akkora a katonai kiadások aránya, mint jelenleg nálunk, és akkora lett volna a
bányajáradék, mint az elmúlt évtizedekben. Világosan kiderülne, hogy nem a bolsevik rendszer volt
elviselhetetlenül alacsony hatékonyságú, hanem elviselhetetlenül drága volt az
irreális imperializmusuk. A kelet-európai népek egyike sem alkalmas a kínai
csodára, számukra az a jó rendszer, ami
a másikaknál jobb. Olyan rendszer ugyanis nincsen, amiben a Szovjetunió
népei a puritán Nyugatot, és a konfuciánus Távol-Keletet utol tudják érni. De
még olyan sincs, amelyikkel csökken a lemaradásuk.
A második világháború óta sehol nem volt
olyan társadalom, amelyik felzárkózott volna Nyugaton a puritánokhoz, a
Távol-Keleten pedig a konfuciánusokhoz.
A hidegháború
után a demokratikus oldalon is az a politika vált jellemzővé, amelyik nem vette,
és veszi tudomásul, hogy az eltérő
kultúrák és az eltérő fejlettségi szintek eltérő társadalmik felépítményt igényelnek.
Nemcsak azok az országok nem férnek meg
szoros közösségben, amelyekben az egy laksora jutó nemzeti jövedelmek között
néhány tíz százaléknál nagyobbak különbségek, de azok sem, amelyekben a
lakosság viselkedési kultúrája eltérő. Márpedig az EU az ezredfordulóra
ilyen heterogén, szoros integrációra képtelen lett. A szorosabb szervezetekben való részvétel nem a közös nyelven, hanem a
közös kultúrán és közel azonos gazdasági fejlettségen múlik.
Vegyük sorba az
integráció feladatit.
Az áruk szabad mozgása.
Ennek a legtágabbak a lehetőségei. De
csak akkor, ha a tagállamoknak megmarad a szuverenitásuk abban, hogy milyen szinten
tartják a dollárhoz, az euróhoz viszonyított árfolyamát. A kevésbé fejlett, vagy jobban eladósodott ország számára
elengedhetetlen, hogy valutáját jelentősen leértékelve tartsa. Közös valutájuk csak a hasonlóan fejlett,
hasonlóan eladósodott és hasonló kultúrájú országoknak lehet. Ebből
fakadóan az euró övezet maga a szakmai ostobaság példája.
Közös valutájuk csak
olyan országoknak, amelyek egy laksora jutó nemzeti jövedelme alig különbözik,
és azonos a lakosság viselkedési kultúrája. Közös valutájuk nem lehet az olyan
országoknak, amelyek külső adósságának és külső követelésének az egyenlegének
az előjele sem azonos. Au euró övezetben olyan országoknak van közös valutájuk,
melyeket előzőleg a nagyon eltérő infláció jelelemzett, és olyanok, amelyek a
másokénál sokkal kisebb inflációtól is félnek.
Ezek a
különbségek nem most derülnek ki, hanem kultúrájukra korábban is jellemző volt.
Ezért lehet
leegyszerűsíteni a feltételt: A
protestáns országoknak és a katolikusoknak eleve nem lehet közös pénzük. Az
összefüggés inkább fordított. Az angolszászok, a germánok azért lettek
protestánsok, mert a puritanizmusukhoz igazították a keresztény vallásukat. A
latin népek pedig azért maradtak katolikusok, mert nekik nem ízlett a puritán
kereszténység.
Ötszáz évvel később,
az EU brüsszeli bürokratái kitalálják, hogy a puritánoknak és a
mediterránoknak, ha nem is lehet közös a kereszténységük, legyen legalább közös
a valutájuk.
Magyarország számára katasztrofális lenne
az EU magjához tartozni. A kárt az okozná, ha átérnénk az euróra. A közös
valuta csak olyan ország számára nem okozna görög katasztrófát, amelyikben az
egy lakosra jutó nemzeti jövedelem a mienkénél kétszer nagyobb lenne, úgy
volnánk eladósodva, mint Németország, és olyan puritánok lennénk, mint a németek.
A három elengedhetetlen feltétel mindegyikéhez messze vagyunk.
Az Európai Unió másik gyengesége abból
adódik, hogy európai. Már két világháború, a hidegháború, és Kína
csodálatos fejlődése megmutatta, hogy az
Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland nélkül Európa nem lehet
szuperhatalom. A Nyugat magja csak a Nyugat puritán államaiból állhat,
ugyanakkor a tengerentúli angolszász országok is tagok. Egyedül csak az
Egyesült Államok élvezheti ezt a státuszt. Az sem sokáig, mert a létszáma abban
a pillanatban elégtelennek múlik, amikor Kína az egy lakosra jutó három mutató,
a jövedelem, a vagyon és az iskolázottság terén is eléri az Egyesült Államokat.
Annak ugyan akkor sem kell félni, hogy nem lesz szuperhatalom, legfeljebb nem
egyedül lesz az.
Az Egyesült Államok elsősége megmarad a
lakosságához viszonyított óriási élettere, és a társadalma rugalmassága alapján.
A hátrányait is kell látni. társadalma messze nem olyan homogén, mint Kína, és
minden másik kelet-ázsiai ország.
Európa felelős vezetőinek be kellene látni,
hogy a keményen puritán Nyugati népek többsége már a tengerentúl él. Az
ENSZ tagországok fejlettségi rangsorának első tíz tagja mind puritán ország, 6
európai és 4 tengerentúli. A 6 európai között nincs a 3 európai nagyhatalom. A
4 tengerentúli között az Egyesült Államok a negyedik, a 10 között pedig az
utolsó. A 4 tengerentúli, Kanada, Új-Zéland, Ausztrália és az Egyesült Államok
mindegyike, az adottságaihoz viszonyítva, nagyon alacsonyan népesedett, a
tehetségeket legjobban befogadó ország, az életterük sokszorosa a nagyon
túlnépesedett kelet-ázsiai országokénak.
A következő században a tehetségek
befogadása lesz a legnagyobb áldás, és ebben a négy tengerentúli angolszásznak
nem lesz, nem lehet versenytársa. Ezek beintegrálása nélkül teljesen
reménytelen Európának a Távol-Kelettel vetélkedni. Ezért javaslom, hogy az Európai Unió alakuljon át a Nyugat Uniójává.
Ennek a magja a puritán országok uniója. Abba csak az angolszászok, a germánok és
a skandinávok tartozzanak. Közéjük egyetlen szláv ország tartozik, Csehország.
Kultúrája sokkal inkább germán, mint szláv.
A második szint a latin népek uniója. Ebbe
tartozzon minden latin ország. Külön megfontolást jelent Franciaország
hovatartozása, amit, nem indoktalanul, nem annyira a jelene, hanem a múltja és
nyelve alapján, az európai nagyhatalmak egyikének számítanak. A franciák ugyan
nem puritánok, de azok közé tatozók akarnak maradni.
Azt a tényt hogy
a latin, különösen a mediterrán népeknek ne legyen közös valutára, jól
illusztrálja egy ami újságban közölt táblázat az EU tagországok
államadósságának a nemzeti jövedelmükhöz viszonyított arányáról. Ennél jobb
arány volna, ha csak a külföldiek kezében lévő államkötvények arányát
számolnánk, de így is megdöbbentő. Az euró övezet hat kevésbé fejlett latin,
katolikus országa az első hat helyezett, Görögország, Olaszország, Portugália,
Írország, Spanyolország, sorrendben. A hetedik a fejlett, de szintén latin,
katolikus Franciaország.
A magcsoport alá rendezett második szintet
alkotnák a közép-európaiak, a lengyelek, magyarok, szlovákok, a horvátok, és a
három balti nép. Ezek számára legyen adott az ezer éves törekvésük folytathatása.
Egyikük sem érett a magcsoporttal közös munkaerőpiacra és még kevésbé a közös
valutára. Legfeljebb egymással lehet
közös munkaerőpiacuk és valutájuk, ami 20-30 százalékkal legyen leértékelve
a világpiaci valutákhoz képest.
A kelet-európai,
ortodox keresztény országok beszervezése eleve durva hiba volt, és egyelőre
semmi remény a betagolhatóságukra.
Az Európai Unió koncepcióját teljesen újra
kell gondolni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése