Kopátsy Sándor EE 2014 12 19
Társadalomszemléletem
Tudomány és kultúra
(kézirat)
Európa
történetét a görög városállamokkal kezdjük. Egy csodával, amikor egy kis
délkelet európai félszigeten összezsúfolt városállamok tudományban, művészetben
és sportban, a világ élvonalába emelkedtek. Ezek a városállamok voltak az
elsők, és sokáig az egyetlenek, akik nem üldözték, hanem csodálták az emberi
agy csodás képességeit. Ezek voltak az emberiség történetében az elsők, akik a
tudásvágyat nem üldözték, hanem minden másnál jobban tisztelték.
Tizenéves korom
óta a zsidó-keresztény vallás eredendő bűne a tudásvágy jelentet számomra
megfejthetetlen problémát. Számomra a kíváncsiság, a tudásvágy volt a legszebb
erény, a vallásom azonban a legnagyobb emberi bűnnek tartotta.
Ez még nagyobb
rejtvényt jelentett, amikor megtudtam, hogy ez nemcsak a zsidó vallás öröksége
volt, hanem minden kultúra jellemzője is. Rájöttem, hogy minden kultúra üldözte
a dogmái feletti kételkedést. Legfeljebb csak a zsidók vallása, majd ettől
átvevő kereszténység fogalmazta meg egyértelműen, hogy ne gondolkodj, tartsd
magadat a dogmákhoz.
Márpedig
történelmi materialista létemre, ami jellemző volt minden kultúrára, annak
objektív oka volt. Legfeljebb még nem találtam meg az objektív okot.
Előbbre csak
akkor jutottam, a mikor felismertem, hogy minden osztálytársadalom túlnépesedő
volt, ez ellen csak a társadalom szervezett halálokozása jelentett védelmet.
Ezt az objektív szükségszerűséget pedig a gondolkodó ember nem tudta volna
elfogadni. Ezen a téren az ember fejlett agya és a társadalom érdeke között
ellentmondás volt, és máig is maradt minden túlnépesedő társadalmakban. A
tudást tehát csak ott nem kellett üldözni, ahol nem volt túlnépesedés.
Ezért aztán azt
kellett keresni, hogy miért nem voltak túlnépesedők a görög városállamok.
A magas
halálozásnak több oka volt.
1. A tengeri kereskedelmet a nagyon magas
halálozás jellemezte. Ma már a régészek több ezer korabeli hajóroncsot
ismernek. A tengeri hajókon történő szállítás ugyan nagyon hatékony, de
életveszélyes volt.
2. A világot járó tengerészek között a
betegségek is állandó veszélyt jelentettek. A távoli kikötőkben állandó
volt az ismeretlen betegségekkel való fertőződés. A korabeli hajókon az
összezsúfolt legényég között robbantak a betegségek.
3. A gabonatermő európai gyarmatokon pedig
malária pusztította a lakosságot. Erről máshol már írtam.
4. Az egyetlen nem kereskedő állam, Spárta
volt, ahol a csecsemőket tetté ki a szikára, hogy bizonyítsák életképességüket.
A fegyveres harcaikban is nagy volt a halandóság.
5. A lakosság egésze városlakó volt. Márpedig egészen a 20. századig egyetlen kultúrát sem
ismerünk, ahol a városok lakossága szaporodott volna. Minden város a
lakosságát csak a vidékről bevándorlókkal tudta akárcsak szinten tartani.
Nem volt túlnépesedési nyomás, ezért nem
kellett a görög városállamokban üldözni a tudásvágyat. Ismereteim szerint a
görög városállamok voltak az első nem túlnépesedett társadalmak. Ezért lehettek
a tudás korábban nem ismert szintjére emelkedni.
Ennek alapján figyeltem fel arra a tényre,
hogy minden középkori város, fallal védekezett a betelepülni akarók ellen.
Ez adott
magyarázatot arra is, hogy az európai városállamok miért lehettek a tudományt
őrző városok.
Ma már az egyik
történelmi iránytűm, hogy a tudomány
csak ott élvezhetett szabadságot, ahol nem kellett halálokozással védekezni a
túlnépesedés ellen. Ez csak a városállamokban, és az államok önkormányzatot
élvező városaiban volt jellemző. Ismereteim szerint az egyetlen kultúra a
görög-római, és az ezredforduló után a nyugat-európai volt, amiben voltak
városállamok, illetve a fontos városok önkormányzatok voltak. Csak ott lehetett Nyugat-európai típusú a
társadalom, ahol a városok gazdasági tekintetben önkormányzatok voltak.
A magyar
történészek nagy bajba kerülnének, ha ennek alapján vizsgálnák a magyar
társadalom nyugtosodását.
Ebben az
irányban ez első tudományos lépéseket Erdei Ferenc tette meg már a két háború
között, amikor az alföldi városok társadalmát vizsgálta. Ennek ellenére a
magyar közvélemények szinte fogalma sincs arról, hogy mennyire önálló politikai
egységekké alakultak ki az alföldi városok és falvak. Hogy Debrecen, Szeged,
Kecskemét és társaik mennyire önkormányzattá alakulhattak az Oszmán Hódoltság
alatt. De nemcsak a városok, a községek is önkormányzatok lehettek.
De erről csak a
germán etnikumok térsége volt kivétel. A városok vagy a király, vagy valamelyik
főpap, vagy valamelyik arisztokrata alá tartoztak.
Alapvető
társadalmi előrelépés csak a Hódoltság területén történt, ahonnan eltűntek a
főpapok, a földesurak, ahol lényegében eltűntek az urak. Mindenki a szultán
adófizetője volt. A kormányzat az adók behajtására korlátozódott. Az adózó
ugyan a nép volt, de a megszállók az adót a közösségeken, a települések
önkormányzatain, a céheken keresztül hajtották be. Ezzel a települések fontossá
váltak, és centralizálódtak.
Az Alföld
településrendszere egyedülálló Európában. Ezt mi máig nem tudatosítjuk, pedig a
reformáció nyugatról jövő térítői csak ámulnak a tényen, hogy az Alföldön a
nyugati nagyvárosnak számító népességű falvakat találtak. Az okát nemcsak ők
nem keresték, de a magyar történészek, társadalomtudósok sem. Ez két okból
fakadt.
1. Az
adóalany a szultán felé nem a család, hanem a település volt. Az adót a
lakhelyen az önkormányzaton keresztül kellett fizetni.
2. Az
Alföld főleg homokos síkságain viszonylag könnyű volt a szállítás. Megoldható volt
a bérelt földön, a tanyán való élés munkaidőben, és télen a városban való élés
és adófizetés.
Még
megjegyzésként sem olvastam, hogy a Hódoltságban tejesen megváltozott a
településrendszer. Pedig korábban a lakosság, a jobbágyság vagy apró falvakban,
vagy a jobbágytelkén élt. A Hódoltságban azonban a lakosság városnagyságú
falvak lakosa lett, ott adózott. Korábban az adóalany gyakorlatilag a
jobbágycsalád volt, most a települések önkormányzata lett az.
A korábban a
Rómáig centralizált egyházi adó is megszűnt, a katolikus falvak maguk tartották
fent a plébániájukat, akárcsak a protestánsok.
Itt említem meg,
hogy a történészek nem foglalkoznak az egyházi adók kivetésének és behajtásának
módjával.
Nekem sokáig
érthetetlen volt a reformáció viharos terjedése általában az Alpoktól északra
Nyugat-Európában, de különösen Magyarországon. Erre elsősorban az egyházak
adóztatása adott magyarázatot.
Azt, hogy a
reformáció szimpatikus volt a híveknek, könnyen megérthető. A nyelvükön folytak
a szertartások, olvashatták a bibliát, énekelhették a zsoltárokat, a
kereszténység először szóélt hozzájuk érthető nyelven, aktív részesei lehettek
a szertartásoknak. Ezt értették meg a szerzetesrendek lelkes fiataljai is, és
örömmel fogadta a nép is. Ennek ellenére nem találtam a történelemben hasonló
példát arra, hogy az iskolázatlan lakosság tömegesen a vallási forradalmak mögé
állt. A reformáció sikere azonban nem történhetett volna meg, ha a földesurak
nem állnak mögéje.
A földesurak
azért lettek lelkes protestánsok, mert ehhez jelentős érdekeik fűződtek. Ők a
reformációban adóreformot láttak. Valóban, Európa
történetének első általános adóreformja a reformáció volt.
Amennyire a
történészek a jobbágyfelszabadításban a földesúrnak fizetett adók és
szoláltatások megszűnését hangsúlyozzák, annyira említés sem történik arról,
hogy a reformáció adóreformot jelentett. Előtte az egyházi adó a jobbágy
jövedelmének második tizede volt.
A
jobbágyfelszabadítással sem szűnt meg az adó, utána az állam adóztatott, de az
sokkal kisebb volt. A reformációval sem szűnt meg az egyházi adó, csak sokkal
kisebb lett. Ráadásul csak akkora, amit a gyülekezet működése megkívánt,
amennyit maguk indokoltnak tartottak. Abból a többség nem menet fel a püspökhöz,
a hercegprímáshoz, és végül a Vatikánhoz.
A földesúrnak
érdeke volt, hogy az általa beszedetten felül minél kevesebb adó legyen. A
magáét akkor tudta könnyebben behajtani, minél kevesebb volt a másoknak
fizetett adó.
A földesurakat,
de még a fejedelmeket is sértette, hogy a Pápaság az egyházi jövedelmekből
jelentős hányadot magához vont. Amennyire a reformátorok hangsúlyozták, hogy
Róma mennyi trükkel, teológiai dogmákkal sarcolta híveit, ma a protestáns
egyházak ezt meg sem említik.
Az ugyan
közismert, hogy reformáció megjelenésében fontos szerepet játszott a
búcsúcédulák árulása. Említést sem hallottam azonban arról, hogy a katolikus egyház
birtokainak és vagyonának gyarapításban milyen szerepet játszott a hívek
halálutáni életébe beiktatták a tisztító tűzet, a purgatóriumot is. Zseniális
ötlet volt, hogy az isten nem csak az üdvözülés és a kárhozat között dönt,
hanem lehet egy átmeneti döntés is. Ráadásul ennek a büntetésnek a tartalmát a
klérus döntheti el. Vagyis kellő adományok ellenében a tisztító tűz tartamát
ajándékkal lehet csökkenteni. Ez az egyház vagyongyarapítása érdekében
zseniális ötletnek bizonyult. Ez volt a történelem első progresszív adóztatása.
A gazdagok élete természetesen nem volt bűntelen. A módszer bevált, néhány
évszázad múlva, minden keresztény egyházban a klérus lett a legnagyobb
földbirtokos és kincstulajdonos.
Mára már csak
nyomai maradtak a reformációban felvetett kritikának, a katolikus egyháznak
kincsei ugyan bőven maradtak, de még a takarékos működését biztosító jövedelme
sincsen.
Nekem katolikus
létemre nagyon hiányzik, hogy az egyházam egyre jobban lemarad a protestáns
egyházakhoz képest. Halad, de kisebb
sebességgel, mint a protestáns egyházak. Tehát egyre nő a nyugat-európai
kereszténységen belüli lemaradása. Ezt csak azért nem látja, mert nem akarja
látni.
Visszatérve a tudományos eredményekre.
Elég korán
felismertem, hogy a tudományok terén
Magyarország felzárkózása a Nyugathoz a
20. század fordulóján megtörtént. Ezt is elsősorban a magyar zsidóságnak
köszönhettük.
A tudományok
terén annak köszönhetően kerültünk az élvonalba, hogy a zsidóság a vasút századában talán itt érte el a legnagyobb sikereit.
Tőlünk nyugtra a fejlett polgárság méltó versenytársuknak bizonyult, velük
szemben nem volt nagy a fölényük. Tőlünk keletre pedig a társadalom
elmaradottsága húzta még náluknál is jobban vissza őket. Hozzánk hasonló
társadalmi környezetet leginkább Lengyelország jelentett. Velük szemben az volt
az előnyünk, hogy ott a zsidóságnak erősebbek voltak a történelmi gyökerei,
ezért ott erősebb volt bennük a vallási konzervativizmus. Itt a zsidóság többsége friss bevándorló volt. Márpedig a
bevándorlók mindig haladóbbak, mint az őslakosok.
Ezt is Webertől
tanultam. Amerika-hatásnak nevezte a városba kötöző, és az Amerikába kivándorló
lengyel parasztok és munkások modernizálódását. Mi sem vallottuk be, hogy ma
azok a magyarországi kivándorlók, akik munkaalkalom és föld hiányában a
leginkább reménytelen helyzetből Amerikába vándoroltak, lettek a
leggazdagabbak.
Először azzal
bizonyította, hogy a városba költöző
parasztok még a városi polgároknál is szorgalmasabbak, puritánabbak lesznek.
A saját családjában látta, hogy a faluból a családhoz költöző lengyel cselédlányok
otthon keveset mosakodtak, ritkán cserétek fehérneműt. Amikor anyja ennek
elvárára figyelmeztette őket, mindkét téren túltettek a húgain.
Amerika-hatásnak
pedig azért nevezete a környezet változtatást, mert a saját falujában élő lengyel
parasztság nehezen fogadja be az újat. Amerikában azonban gyorsan modern
amerikai farmerek lettek. Ezt látta a hazatérő amerikás lengyelek esetben is.
Ők lettek a modernizálók a saját falujukban.
A magyar társadalom történetében először, a
vasút századában a zsidóság volt az első olyan polgárság, amelyik
asszimilálódni akart, és asszimilálódott is. Korábban a betelepített, főleg
germán polgárok izolált etnikai közösségben éltek, megtartották a
germánságukat.
Magyarországon a vállalkozásra alkalmas,
asszimilálódni akaró polgárság ezer éves hiányát a zsidóság oldotta meg.
A mai generáció
már nem is tudja, hogy száz éve még
Budapest volt a legnagyobb zsidó város az egész világon, a lakosságának ötöde
volt zsidó. Itt épült Európában a két legnagyobb zsinagóga. Budapest és
akkor még vonzáskörébe tartozó külvárosai Európa leggyorsabban növekedő minden
téren nagyon eredményesen működő zsidóság centruma volt. A magyar zsidóság nemcsak viharosan gazdagodott, de a tudományok és a művészetek
terén is az élenjárt.
Ezt először a
tudományok terén boncolgattam, a Marslakók
titka című könyvemben. A Fasori Gimnáziumban végzett világhírű tudósokról
állapította meg egy Nobel-díjas angol tudós, hogy a húszadik századfordulóján, Budapesten, annak néhány
négyzetkilométeres területén, tucatnyi zseni született. Akik úgy robbantak
be a világ tudományos életébe, mintha nem is földi lények, hanem a Marról
érkezők lettek volna.
Én másként
látom. Ők voltak az utolsó magyar
zsidók, akik nem maradhattak volna élve, ha Budapesten maradnak. Érezhették,
hogy sietni kell, mert elszabadul az antiszemitizmus.
Sikerük akkor
kezdődött, amikor már törvényessé vált az antiszemitizmus. Megszületett a
zsidókat a felsőoktatásból kiszorító törvény, a numerus clausus. Az ötlet
gazdája a legokosabb arisztokrata, gróf Klebelsberg Kunó, a Horthy rendszer
első kormányának belügyminisztere, későbbi kiváló kultuszminiszter találta ki,
hogy a magyar zsidóság fergeteges sikerének azzal lehet útját állni, ha a
felsőoktatásukat törvénnyel korlátozzuk. A magyar zsidókat kell kiszorítani az
egyetemekről. A század elején a műszaki, a jogi és a tudományos szakokon
harmada, negyede volt a lakosság 6 százalékát kitevő zsidók aránya. A törvény a
zsidóknak csak 6 százalékot engedett meg minden szakon. Ez volt Európában az
első zsidótörvény.
Farizeus módon,
a kormányzat arra hivatkozott, hogy ez csak az arányosságot követeli meg. Azt
elhallgatták, hogy az ország lakosságának a felét sem kitevő etnikai magyarok
aránya mekkora volt, és mekkora a románoké, a szlovákoké. A felháborító
aránytalanság a társadalmi osztályok között volt. Az uralkodó osztály, az arisztokrácia és az úri középosztály,
létszámaránya ugyancsak a 6 százalék körül volt, az egyetemre járók négyötöde
mégis közülük került ki.
A diplomát
szerzők arányát azonban úgy kell mérni, hogy melyik etnikum társadalmi osztályai
gyerekei milyen arányban tanulnak egyetemeken. Száz éve még minden nyugati
országban az egyetemen tanulók óriási többsége polgári családból érkezett.
1920-ban, a már szinte magyarok által
lakott országunkban olyan beiskolázási törvény lett volna indokolt, ami az úri
középosztály rovására a munkások és parasztok gyermekeinek a diplomához jutását
szorgalmazza.
A zsidók
korlátozására reagált a már asszimilálódott zsidó polgárság azzal, hogy
támogatta a Fasori Evangélikus Gimnázium építését olyan garancia ellenében,
hogy a zsidó polgárok gyerekei számára
legyen befogadó jó középiskola. A zsidó szülők terve a vártnál is jobban
bevált azzal, hogy ebben az iskolában
közösen tanulhattak a tehetséges zsidó polgárok, és a lutheránus értelmiség
gyerekei. Ez példátlanul sikeres tanulóközösség lett. A zsidó családok
gyerekei hozták a tudásigényt, a világpolgárságot, lutheránusoké pedig a
puritán magyarságot.
Sikerükön
tanultam meg, hogy a tanítás eredménye
szempontjából mekkora jelentősége van a tanulócsoport képességének és
erkölcsének. Ezt már láttam az Eötvös Kollégiumban összehozott kollektíva
színvonalban is.
A kelet-ázsiai
oktatás világsikere alapján pedig oktatáspolitikai elvem lett, hogy csak a homogén képességű tanulócsoportokat
lehet eredményesen tanítani.
A Fasori
Gimnáziumban nem tudatosan, hanem politikai bűnünk hatására jöttek lére az
olyan tanulócsoportok, amik eredményét földöntúli lények érkezésével magyarázták.
Ez ilyen tanulóközösségeket ma már az
oktatáspolitikának kellene létrehozni.
Elég volna, ha a művészek és a sportolók
oktatási rendszerét átvenné az oktatáspolitika. Ezt a két szakot ugyanis
világszínvonalon működtetjük.
A művészetek és sportok tekintetében
nemcsak a kis Magyarország szerepel jól, hanem az Európai Kultúra is.
Európa a görög
kultúrában az egész emberiség számára példát adott arra, hogyan kell a tudósokat,
a művészeket és a sportolókat képezni. A görög kultúrában eleve megkapott, hogy
az időszámításukat nem a valláslapítójuk születéséhez, nem az első uralkodó
birodalma, esetleg a fővárosa alapításához, hanem az első olimpiai játékuk
megrendezéséhez igazítják.
Nekem az első
olimpiához kötött időszámítás az EU működése óta még inkább tetszik. Az egymással elkeseredett politikai harcot
folytató városállamocskák, nem közös, nagyobb, erősebb államot akartak építeni,
hanem megelégedtek azzal, hogy közös sporteseményeken mérik össze képességüket.
Azt már korábban
felismertem, hogy ez a kis kontinens, méreteit illetően Eurázsia kis
félszigete, Európa azért lehetett néhány
évszázadon keresztül a világ ura, mert szinte példátlanul tagolt terepén nem jöhetett
létre egyetlen birodalom.
Ez nem azt
jelenti, hogy a kontinensnyi birodalomnak nincsenek előnyei, csak azt, hogy a
kulturális és politikai sokszínűség is lehet előny, és ahol hiányoznak a birodalomépítés feltételei, ott ne is próbálkozzunk
vele. Ez most Európába azért aktuális, mert Brüsszelben a bürokraták a
földrajzilag, gazdaságilag, kulturálisan heterogén Európából monolit hatalmat
akarnak összeragasztani.
A Kínai
Birodalom páratlan eredménye igazolja, hogy a kultúrák számára a nagyság általában
előny. De csak akkor, ha a birodalom szerves gazdasági egység lehet. Kína pedig
az lett azzal, hogy a Nagy Csatorna gazdasági egységgé tette a két folyam
medencéjét.
A vasút előtt csak a vízi közlekedésre
épülhetett nagy térség tartósan gazdasági, ennek alapján politikai egységgé.
A történelem évezredekre tartó birodalmai mind nagy folyamok vízrendszerére
épülhetett sűrű csatornahálózatra támaszkodó öntözési rendszer. Csak az önözhető földeken lehetett
nagyszámú lakosságot eltartani, ugyanakkor hatékonyan szállításra
munkamegosztást építeni. Az egymáshoz nem nagyon távoli, termékeny szigetek
is alkothattak birodalmat, de csak az óta, hogy a hajózás időjárástól
függetlenül biztonságos lett. Ezt pedig csak a gőzhajózás biztosította.
A Római
Birodalom egyedül volt abban, hogy nem egy folyam, hanem a Földközi Tenger volt
a centruma
A vasút és a gőzhajók előtt csak az
csatornák és lassú folyók jelentették az egyetlen olcsó, folyamatosan
használható, sűrű szállítási hálózatot. Ezért, a történelem megértéséhez
szem előtt kell tartani, hogy a termékek
mozgatása csak a lassú vizeken volt olcsó, és biztonságos. Szárazföldön egy
napi járóföldön túl, csak a súlyukhoz képest nagyon értékes áruk szállítása
volt elviselhető.
Az ipari
forradalom európai történelme ezt jól illusztrálja. Az ipari forradalom
bölcsője Nagy Britannia, Németalföld és Észak-Itália rendelkezett több tucatnyi
kikötővel és a városokat összekötő csatornákkal. az előbbi két országot úgy
tartották nyilván, hogy a lakosság négyötöde 30 kilométernél közelebb lakik egy
vízi úthoz. A vasút előtti százötven évben Franciaország építette ki a folyóit
összekötő csatornarendszerét.
A szállítási izoláltsága jellemezte a
Kárpát Medencét. Ez ugyan légvonalban nincs messze Nyugat-Európához, de a
Duna gyors folyása okán szállítási költségekben sokkal messzebb volt a nyugati
piacokhoz, mint Ukrajna, Románia, Lengyelország és a Baltikum. Történészként az
a véleményem, mi elsősorban azért nem
zárkózhattunk fel a Nyugathoz, mert a Duna nyugat felé nem volt hajózható.
Ezt a kemény valóságot akkor sem ismertük fel, amikor megépült a Duna-Majna
Csatorna, és 26 műtárgy tette hatékonyan hajózhatóvá a Pozsony feletti Dunát.
Az ostoba magyar kormányok ezt a történelmünk legnagyobb gazdaságföldrajzi
ajándékát visszautasították, és leállították az egyetlen még szükséges
duzzasztó már folyamatban lévő építését. Közben a sok ostoba politikus a
Nyugat-Európához való felzárkózást papolta, és papolja, de annak a legfontosabb
gazdaságföldrajzi feltételét, a hatékony vízi út utolsó lépcsőjét megtagadja.
Csehország azért
lehetett szerves része Nyugat-Európának, mert az Elba a Keleti Tengerbe folyik.
A magyar történelem alakulása szempontjából
a legnagyobb hátrány, a nyugati piacokra vezető vízi út hiánya fel sem merül.
A vasút százada.
A 19. század
második fele után kiépül a vasúthálózat,
ezzel a személyek és a holt áruk szállítása időben, és költségben kifejezve tizednyi
távolságra kerültünk Nyugat-Európához. De nemcsak ez, hanem az országon felül is a mezőgazdasági termékek begyűjthetősége is
megtízszereződött. Ennek volt köszönhető, hogy a kiegyezés és az első
világháború közti félszázad volt történelmünk legsikerültebb, szinte az ezer év
alatt ez az egyetlen ideje, amikor a Nyugathoz viszonyított lemaradásunk
csökkent.
A magyar zsidóság polgárosodása.
Azt, hogy a vasúthálózat kiépülése milyen
elszalasztott lehetőség volt a magyar társadalom egésze számára, meggyőzően
bizonyítja a magyar zsidóság példátlan sikere. Ha ezt a lehetőséget a magyar arisztokrácia és az úri középosztály hasonló
mértékben hasznosítja, mint a magyar zsidóság, csoda történhetett volna. E
helyett a két osztály a zsidósságot kiáltotta ki az ország ellenségének, és
bebetonozta a feudális társadalmi maradványokat. A felgyorsult társadalmi fejlődést megállítottuk, és beteg fél-feudális
társadalmunkat bebetonoztuk. A lehetségesnél ugyan sokkal lassabb, de mégis
sikeres társadalmi fejlődést leállítottuk.
A kisebbségi politikánk soha nem volt
rosszabb, ostobább, mint a kiegyezés után. A politikai vezetésnek fogalma
sem volt arról, hogy a történelmi országunk
fenntarthatósága a kisebbségek megértésén múlik. Bármennyire egyértelmű
feladat volt a soknemzetiségű állam építése, erőszakosan magyarosítottunk.
A balkáni terjeszkedésünk érdekében elkezdtük
az első világháborút, amit nem lehetett megnyerni. Az elvesztése pedig szükségszerűen
az ország feldarabolásával járt.
A háborúvesztést
követően az országot felosztották. Ezt nemcsak az arisztokrácia és az úri
középosztály, de a magyar közvélemény sem tudta, ma sem tudja megemészteni.
Trianonban csak azt látja, hogy elveszett az ország területének kétharmada, és
a magyarság ötöde. Azt fel sem vetik, hogy a
jelenlegi ország lakossága sokkal rosszabbul élne, ha az elcsatolt területek
lakosságával kellene közös országban élni. Nem az a baj, hogy ezzel az
ország lakosságának nagy többsége nem ért egyet, hanem az, hogy közel száz
évvel Trianon után nem jelent, nem is jelenhetett meg a magyar publikációban
olyan írás, ami rámutatott a soknemzetiségű Magyarország hátrányaira,
tarthatatlanságára.
A Trianoni Béke
megértésének hiányát talán semmi sem nehezíti jobban, mint az Olmützi Alkotmány
szervezett elhallgatása. A magyar közvéleményben szinte ismeretlen a tény, hogy
1849 tavaszán, a csehországi Olmützben, az érseki palotában az új császár, a 18
éves Ferenc József aláírja, azaz törvénnyé nyilvánítja Magyarország
felosztását. Ez nagyon hasonlít a Trianonban lerajzolt térképéhez, kivéve, hogy
a felvidék, vagyis a többségében szlovák többségű Felvidék Magyarország része
maradt. Erély, Horvátország és a Temesvári Vajdaság leválik az országról, és
örökös tartományok lesznek.
Ez a felosztás készült hat hónappal a
világosi fegyverletétel előtt.
Azt, hogy a
szlovákokat nem akarták a csehekkel közös királysághoz csatolni, indokolta,
hogy a két rokon szláv népet együtt túl erősnek tartották. Nekik jól jött, hogy
a csehek és a magyarok egymást ellenfeleknek tekintették.
Annak, hogy a Bécsi Udvar véleménye
megváltozott, Lombardia elveszése volt. Világossá vált, hogy a Monarchia
létét veszélyezteti minden reform, annak megmaradását lényegében csak az
arisztokrácia és a nemesség érdeke garantálja. Ezért azok támogatása létkérdés.
Magyarországok tehát nem a kor, hanem a Habsburg család érdekéhez kell
igazítani. Ezért a szabadságharcot, nem a magyarok szabadságharcának, hanem
mint csupán katonai lázadást kell megtorolni. Petőfi legyen a magyarok szent
költője, Kossuth, a halála után a magyar szabadság vezére, csak az
arisztokraták és nemesek érezhessék jól magukat.
Az tehát nemcsak
már 1849-ben, de sokkal inkább 1914-ben tény volt, hogy a történelmi Magyarország
életképtelen.
Mára megszűnt minden olyan ország, amelyik
különböző kultúrájú és fejlettségű népeket tart egybe. Mi, magyarok
szívesen hivatkozunk Svájcra. Az alpi népek valóban nyelvi, vallási
tekintetben, népviseletben tarkák, de erkölcsben, kultúrában és gazdasági
fejlettségben szorosan azonosak. Ha leejtenének egy éjszaka valahol az Alpok
egyik falujában, azonnal tudnám, hogy az Alpokban, de azt nem, hogy melyik nép
otthonába kerültem. Az életvitelük más
európai népekétől ugyan jelentősen eltér, de közöttük a viselkedésben nincs
különbség. A tisztaságuk, a rendszeretetük azonos. Minden meredek rét le
van kaszálva, a tűzifa esztétikai rendben van tárolva, minden ablakban muskátli
pompázik, és mindenki mindenkinek köszön.
Jó hatvan éve
valaki megkérdezett, miért gazdagok az alpi népek, azt válaszoltam: Mert nem lopnak, és tisztára mossák az
üvegpoharat. Akkor még nem
ismertem Weber véleményét, mert talán egyszerűbben és szakszerűbben azt
mondhattam volna: Mert puritánok.
Az alpi népek közül
először a svájciak lettek gazdagok. Gazdaggá
tették őket a tüdőbajos gazdag külföldiek. A 19. században még nem volt
gyógyszer a tüdőbaj ellen. A fertőzés azonban a társadalom minden tétegét
érintette. A gazdag tüdőbajosoknak az orvosok csak azt tudták ajánlani, hogy
menjenek a magas hegyekbe. A többségük a háromnyelvű Svájcot választotta. Ott
meglepődve tapasztalhatták, hogy bámulatos a tisztaság és nem lop a személyzet.
De ilyenek, puritánok voltak a svájci bankárok is. Ezért aztán nemcsak a
tüdőbeteg, hanem a pénzükre vigyázó gazdagok pénze is Svájcba ment.
Egy argentin
barátom ugyanezt másként fogalmazta meg. „Szent Péter panaszkodik az Úrnak,
hogy nagyon igazságtalanul osztotta el a népek között a föld javait. Az egyik
termékeny rónaságot, tengeri kikötőket, gazdag bányakincseket, kedvező
éghajlatot kapott, a másik szinte semmit. Az Úr példát kért tőle, melyik
népekre gondol. Péter megmondta, hogy Svájcra és Argentínára. Mire az úr
válasza: Péter, te engem mindenhatónak tartasz, de én tudom, hogy nem adhatok
az argentinoknak annyit, hogy gazdagok lehessenek, és a svájciaknak olyan
keveset, hogy ne irigyelje mindenki a gazdagságukat.”
Mi, magyarok
azonban egyetlen etnikumot sem voltunk hajlandók magunkkal egyenrangúként
kezelni. A nálunk elmaradottabbakat
lenéztünk, mint alacsonyabb rendűeket. A nálunk fejlettebbeket pedig gyűlöltük,
mert magunkkal is elhitettük, hogy mi tartanánk ott, ahol ők, de előlünk
elrabolták a lehetőségeket. Ezért gyűlöltük a zsidókat, a svábokat, az
osztrákokat és a cseheket.
Máig nem
találkoztam olyan politikussal vagy társadalomtudóssal, aki kimondta, leírta
volna, hogy nekünk a Monarchiában éppen
az lehetett volna a szerencsénk, hogy alkalmunk kínálkozott a fejlettebbekhez
való hasonulásra. Ezeket azonban majdnem úgy irigyeltük, mind a zsidókat. Ezzel szemben a velünk közös országban élő
szlovákokat, horvátokat, szerbeket, románokat sértő módon lenéztük. Közel száz évvel Trianon után, még mindig
nem jutottunk el odáig, hogy beismerjük, nemcsak
felháborító, de tarthatatlan kisebbségi politikát folytattunk.
Az ugyan
vitathatatlan, hogy Trianonban nem tárgyilagosan húzták meg a határokat, még a
határ menti magyar többségű terülteket is elszakítottak. Ezen azonban csak
akkor volna jogunk háborogni, ha belátjuk, hogy a trianoni igazságtalanságnál sokkal nagyobb igazságtalanság volt a
háború előtti állapot.
A magyar kormány
az első világháború alatt igényt tartott arra, hogy Szerbiát az országához
csatolja. Trianon után azonban a nemzetiségek döntési jogára hivatkoztunk,
amint ezer éves történelmünk során soha nem alkalmaztunk.
Azon nem lehet
vitatkozni, hogy Jugoszlávia nemzetiségi politikája összehasonlíthatatlanul
jobb volt, mint a királyi Magyarországé. Ennek ellenére kegyetlen gyilkolták
egymást, amikor egyes nemzetek önállóságának a lehetősége felmerült.
A Szovjetunióban
ugyan zsarnokság volt, de nem nemzeti, hanem ideológiai, vallási alapon. Még az
sem úgy, mint a cári Oroszországban, mégis elemeire esett szét.
Számunkra a
legjobb példa Csehszlovákia szétválása. A szlovákok csak nyertek a csehekkel
közös országban, mégis külön akartak élni. Ezek után normális ember nem
állíthatja, hogy velünk közös országban megelégedettek lettek volna.
Azon sem lehet
vitatkozni, hogy Kárpátalján, vagy Erdélyben nem volt, és nem lesz rosszabb a
magyar kisebbség sorsa, mint Magyarországon lenne. De mindkét térségben sokkal
több a magyarok uralmát elutasító, mint amennyi a magyar és velük együtt élni
akaró él ott. Az elszakított területeken
a többség nem akart, és nem akar a magyarok országában élni.
Abból, hogy a Kárpát Medencében egyszer volt olyan
rész, az ország területének harmadán, Erdélyben, ahol etnikai, vallási
egyenrangúság volt, akárcsak Svájcban, nem tanultunk. De Erdély aranykora csak addig tartott, amíg a szultán
provinciája volt. Ezt csak Móricz Zsigmond látta, de csodálatos regényét máig nem
értetjük meg.
Ez az értetlenség jellemzi az Oszmán
Birodalomhoz való kapcsolatunkat, a Hódoltságon történt társadalmi fejlődést
is. Nem írta le még magyar történész, hogy csak ott volt részleges jobbágyfelszabadítás, példás vallásszabadság,
és erős városi, települési önkormányzat.
A jobbágyok szabadon költözhettek,
kereskedhettek, és vallást választhattak. Csak ott volt lehetőség a városlakó
parasztok polgárosodására.
Még a protestáns egyházak hazai vezetői sem
tudatosítják, hogy fenn sem maradhattak volna, ha az ország nagyobbik felén,
közel kétszáz éven keresztül, nincs vallásszabadság.
Erről is van
egyéni élményem.
Valamikor a
70-es években került a kezembe Werbőczy naplójának egy részlete. Ebben leírja,
hogy a Regensburgi Birodalmi Gyűlésen vett részt a Királyi Magyarország
képviseletében. Luther jött oda hozzá, és igyekezett megmagyarázni az Oszmán
Birodalom terjeszkedésének kedvező hatását a nyugat-európai reformációra.
Elmondta, hogy a hisztérikusan római
katolikus Spanyol Osztrák Habsburg Birodalom Németországban is elfojtotta volna
a reformációt, ha nem kell az erejét az Oszmán Birodalom terjeszkedése ellen
koncentrálnia. Ő is csak azért lehetnek a Birodalmi Gyűlés résztvevője,
mert a szultán már Bécset fenyegeti.
Engem az a
naplójegyzet nagyon felizgatott. Az
oszmán megszállás és a reformáció pozitív oldalát eddig is láttam, most már azonban
még világosabb lett a szerepe. Református barátaim, ismerőseim körében
hiába kerestem a napló helyét, semmit sem tudtak róla, még a református teológiai
professzor sem. Jó húsz év múlva jöttem össze egy régi barátommal, aki a Kádár
rendszerben a vallásügyek egyik vezető tisztviselője volt. Ő sem tudott a
naplóról, de megvigasztalt. Itt van a felségem, ő a Ráday-utcai Református
Teológiai Könyvtár vezetője. Azonnal oda mentünk hozzá, és kiderült, hogy a
könyvtárban van az idézett Werbőczy napló. Nemcsak ez a Lutherrel folytatott
beszélgetése, hanem a négy évvel későbbi találkozásuk is. Ekkor már a katolikus
Werbőczy kereste meg Luthert, akinek nem
változott a véleménye az Oszmán Birodalomnak a reformációt segítő szerepéről.
Ez a napló
terelte a figyelmemet a szultán Bécs elfoglalását célzó hadjáratára. Nem
szabadulok a gondolattól, milyen
következménye lett volna, ha Bécset elfoglalják a szultán csapatai.
Történészként
túlzottnak tartom a történelemtudományban a politikai és a katonai eseményeknek
tulajdonított szerepét. Ezek csak nagyon ritkán voltak fontosak.
Számomra mégis
ilyen lett Bécs ostroma is, mert Bécs elfoglalása fordulatot jelenthetett volna
nemcsak Magyarország, de Közép-Európa történelmében is. Közép-Európában a reformáció győzhetett volna.
Bécs sikertelen
ostromát joggal ünnepelte a magyar katolikus egyház. Annál meglepőbb, hogy a protestáns egyházak meg sem említik, hogy
számukra Bécs eleste a protestáns egyházak elseprő győzelmét jelentette volna.
Számomra a
katolikus Habsburgok győzelme párhuzamot jelent azzal a magyar történelem
felfogással, hogy István, a király jól döntött, amikor nem a császártól, hanem
a pápától kért koronát. Meggyőződésem szerint, a feudális államalapításkor nekünk már nem a mediterrán, hanem a nyugat-európai
térséghez való csatlakozásunk lett volna a fontosabb. Ezt a csehek jobban
tudták. A császártól való koronakérdésből következett, hogy a cseh király
választófejedelem volt. Prága jó ideig a német-római császár székvárosa lett,
és a cseh nép kultúrája, életvitele a germánokéhoz idomult.
Ennél is nagyobb jelentőségét látom annak,
hogyan alakult a reformáció sorsa Közép-Európában. Azt a reformáció számára
páratlan lehetőséget, hogy Ausztria oszmán provincia lehetett volna, a magyar
történészek gondosan elhallgatják. A
római katolikus valláshoz történő ragaszkodásunkat nem hibának, hanem érdemnek
tekintik. Nekem erről ellenkező a véleményem.
Azt ugyan nehéz
bizonyítani, hogy mi lett volna, ha Közép-Európa, benne a Kárpát Medence,
reformárus marad. Mégis sokat mondnak a tények. A következő ötszáz évben egyre nagyobb lett a protestáns vallást
vállalók fölénye. A marad szó indokolt, mert a reformáció nagyon gyorsan meghódította Magyarországot. A
Habsburgoknak azonban sikerült, többségében durva erőszakkal, a lakosság
többségét visszakatolizálni.
Ennek lett a
következménye, hogy a következő ötszáz
év magyar történelmét is a római katolikus vallás érdekéhez igazodva
magyarázzuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése