Tartalom
Kopátsy
Sándor EE 2015 01 22
Történelemszemléletem
Az erkölcs fogalma
(Kézirat)
A zsidó,
keresztény és mohamedán vallással kezdettől fogva az volt a problémám, hogy az
isten azért teremtette az embert, hogy neki szolgáljon. Ezt mindennél jobban
kifejezi a Tíz Parancsolat, ami az istennel szembeni kötelezettségeinket
sorolja fel elsőknek. Azon nem érdemes vitatkozni, hogy van-e isten, de még
azon sem, hogyan teremtette a világot. Az azonban az én istenfogalmamba már nem
fér bele, hogy az isten a saját hatalmának a megmutatására, a saját
szolgálatára tette ezt. Az istennek nincs ugyanis szüksége arra, hogy tetteivel
bizonyítsa valakinek a hatalmát.
Azt még
társadalomtudósként megértem, és elfogadom, hogy az isten büntetésétől való
félelemre a vallások születése idején szüksége volt az emberi fajnak. Nemcsak
arra, de még a világi és egyházi hatalmasokat is isten képviselőiként tisztelje.
Ez indokolta a királyoknak, az egyházi vezetőknek, sőt a vallás klérusának istentől
eredő hatalmát. Ma már megmosolyogtató, de a diákkoromban, az iskolákban az
erős, megingathatatlan királyi hatalom társadalmi érdekét tanították. Ezen azonban
már túl vagyunk.
A jelenkori fejlett társadalmak érdeke már azt
kívánja, hogy a legfelső hatalom birtoklása időleges, és a lakosság többségének
akaratát képviselő legyen.
Azt sem vitatom,
hogy a Tíz Parancs a megszületése idején a társadalom igényének felelt meg. De
annak isteni eredetében mégsem hiszek. A mindenható istennek nem volt szüksége
választott népre, és általa kőtáblára vésett parancsokra. A Tíz Parancsra a
zsidó népnek volt szüksége, és ezt a bölcs vezetője, Mózes felismerte.
Történészként
világosan látom, hogy fajunk élete során
a vallások is óriási fejődésen mentek keresztül. Mivel a vallás is
felépítmény ez a fejlődés a fajunk társadalmi fejlődésével párhuzamosan alakult,
illeszkedett a társadalom igényéhez. A soktízezer egymástól izoláltan élő
közösségnek mindegyiknek saját sok istent hívő vallása volt. Minden, amire nem találtak magyarázatot az
istenek akaratából történt. Ahogy egyre több jelenségre találták meg a
magyarázatot, egyre csökkent az istenek száma. Ahogyan a világi hatalom is
egyre inkább egyetlen személyre koncentrálódott, a logika megkövetelte, hogy a
túlvilágon is így legyen. Ennek egyik, az egyetlen maradandó kísérlete volt
Ábrahám vallása, a zsidó vallás, aminek Mózes adta meg a törvényeit. A zsidó
vallás azonban keményen egy, viszonylag kis, választott népnek a vallása volt.
Nem véletlen,
hogy a zsidó vallás mikor jött létre. Akkor, amikor már a sok kis gyűjtögető
közösségből százezres, milliós közösségek alakultak ki. Ezeknek a sokkal
nagyobb, ma államnak nevezett közösségeknek az alakítására azért volt szükség,
mert az öntözőrendszerek kialakításához, és a versengő közösségek elleni
védekezésre, illetve azok meghódításához nagyobb közösségek ereje kellett. Azt sokkal később ismertem fel, hogy a nagy
közösségek, az államok létrehozását elsősorban nem is a gazdasági érdek, hanem a
túlnépesedés elleni védekezés szükségessége, tehát alépítményi indok hozta
létre.
Huszonöt éve
tudom, hogy minden osztálytársadalom elsődleges feladata a túlnépesedés elleni
védekezés. Ennek ellenére egyetlen
osztálytársadalom vallása nem ébredt ennek tudatára. Mint látni fogjuk,
kivéve egyet a nyugat-európai feudális társadalom római katolikus egyházát. Nyomát sem találtam ugyan annak, hogy
miért, mikor és hogyan került az egyház dogmái közé, hogy csak olyan jobbágy fiatalok köthetnek házasságot, akik számára a
földesuruk előzőleg jobbágytelket biztosít.
De nemcsak
ennek, még annak sem találtam a nyomát, hogy Európa nyugati felén kiknek és mikor jutott eszébe, hogy a jobbágyokat
kiscsaládba kell kényszeríteni. Ennek indokoltságát ugyan számos történész
okosan magarázza. Felismerték, hogy a földbirtokos érdeke, hogy a jobbágytelek
nagysága állandó maradjon, és generációról generációra öröklődjön. Csak a
kiscsalád biztosíthatta, hogy a föld talajerejével törődjenek, hogy értelmét
lássák a minél jobb felszerelésre, istállókra, kutakra törekvésnek. Továbbá, csak
ez biztosíthatta, hogy a szülők már fiatalon a saját gazdáig lehessenek
legalább olyan értelemben, amit a földesurának való alárendeltségük még megenged.
Ennek a
földesúri érdeknek egyetlen másik feudális osztálytársadalomban nem ébredtek a
tudtára, és ezért minden másik
osztálytársadalom nagycsaládos maradt. Ugyan földművelésre épülő
társadalmakban a földesurak voltak az uralkodó osztály, de a gyűjtögető és a
pásztortársadalmak nagycsaládos elemei a szántóföldi földművelést folytató
társadalmakban továbbra is fennmaradtak. A földesurak csak Nyugat-Európában
ismerték fel, hogy az érdeküknek a kiscsaládos rendszer felelt meg jobban. A
fölesúr éreke mindenütt az volt, hogy a jobbágyokra bízott földjén minél
kevesebben, de minél többet termeljenek. A földek megfelelő műveléséből annál
több jutott a földesúrnak, minél több volt a termésnek az a része, ami neki
jutott. Elméletileg a földesúr a termésnek tizedét kapta, de minél kisebb létszámú volt a jobbágycsalád,
annál kisebb volt a fogyasztása, ezért könnyebb volt a tizedet behajtani. A
földesúr érdeke az volt, hogy a munkaképes szülők munkaerején felül minél
kisebb létszámú legyen a család. Számára elég volt, ha minden jobbágya két,
lehetősége eltérő nemű gyermeket neveljen fel felnőtt koráig. A
jobbágytelkeinek számánál több családra nem volt szüksége.
Ez a földesúri
érdek azonban csak a kiscsaládos jobbágyrendszerben, tehát a világon csak a
feudális Nyugat-Európában valósulhatott meg.
Azt, hogy a
kiscsalád mennyivel jobb sejtje a társadalom feudális társadalmaknak, csak a
nyugat-európai példátlan sikere bizonyítja. Ennek volt köszönhető, hogy a középkor derekán már a kiscsaládos
Nyugat-Európa lett az emberiség kulturális és gazdasági élcsapata.
Ezt a tényt
Európa történészei fel sem ismerték, ezért nem is hangsúlyozzák. A tényt
ismerik, de nem érzik, hogy ezer éve Európa kiscsaládos nyugati fele egyre
nagyobb előnyt szerez a kontinens keleti felével szemben.
Európa nyugati
felének fölénye először a kontinensen belül vált egyértelművé azzal, hogy a 11.
században a közös kereszténysége kettészakadt. Nehezen érthető, hogy az európai
kereszténység kettészakadásának ezt a tényleges okát alig említik a
történészek. Ezt így még nem olvastam,
pedig a nyugat- és a kelet-európai kereszténységet igazán azzal lehet
jellemezni, hogy a nyugati kereszténység a kiscsaládos, a keleti pedig nagycsaládos
társadalmak kereszténysége.
Ez a kiscsaládos feudális rendszer termelte
ki azt a fölényt, ami lehetővé tette, hogy Európa nyugati fele a reneszánszban a
művészeteket példátlan magasságra emelte. Ezt követően katonai és tengerészeti fölényének
köszönhetően minden másik kultúrához képest minden téren fölénybe került.
A kis Európai
kontinens a pályáját eleve nagyon magasan kezdte. A lakosságának talán egyetlen
százalékát kitevő görög városállamok szellemi téren a kor világszínvonalának a
csúcsát jelentették. Európa rövid dicsősége azonban századokon keresztül tovább
élt előbb Nagy Sándor személyéhez kötött birodalmában, majd a Római
Birodalomban. Ez az utóbbi már valódi világbirodalom volt. A politikai hatalom
és a hivatalos nyelve tekintetében valóban európai volt. A területének a
gazdagabb fele ugyan a Közel-Keleten és Észak-Afrikában volt. A legfontosabb
azonban, hogy a kenyerét nem Európában termelte meg.
A polgársága viszonylag mindig erős maradt
Európa nyugati
fele a fölényét csak a 20. században vesztette el. E század elején még senki
sem látta, hogy Európa nyugati felének fölényét bármi veszélyeztetheti.
Az első jelzés
az Orosz-Japán Háború volt.
Előtte senki sem
sejtette, hogy a hatalmas Oroszországot a kis Japán megleckéztetheti. Ekkor még
az egész Távol-Keletet a Nyugat figyelmen kívül hagyta. Pedig akkor már
megjelent Max Weber tanulmánya, amiben a protestáns erkölcs fölényét
bizonyította. Az azonban senkinek nem jutott az eszébe, hogy az oroszok nem
protestánsok, de még nem is mediterránok, tehát bármivel próbálkoznak, nem
lehetnek sikeresek.
Az első
világháborút ugyan már a négy tengerentúli protestáns ország nyerte meg, de
Nagy Britannia és Franciaország érezte győztesnek magát. Ott akarták folytatni,
ahol a háború előtt voltak. Megtartották a gyarmataikat és a befolyási
övezetüket. Nyoma sem található annak, hogy közben a tudományos és technikai
forradalom hatására, már nem az elmaradottabbak kizsákmányolása, hanem a
fejlettek közti munkamegosztás a hatékonyabb módszer.
A háború végén
Oroszországban győzött a bolsevik forradalom. Nem azért mert ott voltak érettek
a társadalmi változás feltételei, hanem azért, mert ott működött a tőkés
társadalom a legalacsonyabb hatásfokon. A hatalomra jutott bolsevik marxisták
azonban élni akartak a hatalmukkal, és meghirdették az elmaradt társadalmuk szocialistává
történő átépítését.
Abban
szerencséjük volt, hogy a két háború között a fejlettebb tőkés társadalmak is
tévúton jártak. A már gazdag nyugati polgári demokráciák képtelenek voltak a
tudományos és technikai forradalom által kiépült alépítményhez igazodni. Nem értheti meg a két háború közti
történelmet az, aki nem veszi tudomásul, hogy a két háború közt a tőkés
osztálytársadalmak is nagyon alacsony hatékonyságúak voltak. Gyenge
teljesítményük elsősorban a munkaerő foglalkozatása miatt a lakosságuk jelentős
hányada számára elfogadhatatlannak bizonyultak. Ez ugyan általános volt, de
élesebben jelentkezett a felzárkózni akaró fél-perifériákon.
A polgári
történészek máig nem veszik tudomásul, hogy a fasizmusok azért győzhettek a
fél-perifériákon, mert azok joggal érezték a tőkés demokráciák által járt utat
eredménytelennek. Ebből a szempontból fél-perifériának kell tekinteni a háborút
vesztett Németországot, és az el nem ismert Japánt is. Európa szinte minden
germán és latin, valamint a közép-európai és balkáni országa a fasizmust
választotta. Tegyük hozzá, hogy ezekbe a lakosság nagy többsége lelkesen volt
fasiszta. A gazdasági és társadalmi teljesítményük sem volt rossz, mindaddig,
amíg nem lettek imperialisták.
A sikerüket elsősorban a tőkés
osztálytársadalmakénál sokkal sikeresebb foglalkoztatásuknak köszönhették.
A fasiszta ideológia is csak a puritán
germánok és a konfuciánus japánok esetében volt igazán sikeres.
Azonban a fasiszta országok esetében is
bebizonyosodott Max Weber felismerése, hogy a kor követelményének hatékonyan
csak a puritán erkölcsű népek felehetnek meg. Ezt bizonyítja, hogy a
második világháborút vesztő két diktatúra, Németország és Japán, javított Nagy
Britanniához és Franciaországhoz viszonyított helyzetén. Ugyanakkor a nem
puritánok ma hátrább vannak, mint voltak a második világháború előtti
helyzetükhöz képest. Nem azért buktak el, mert fasiszták voltak, hanem azért
mert imperialisták lettek.
Ugyanakkor a
második világháborút követő Jaltai Szerződés értelmében nemcsak a nagycsaládos balkáni,
de a nyugati keresztény közép-európai és balti államok is a nagycsaládos
kultúrájú Szovjetunió felügyelete alá kerültek, és a bolsevik diktatúrát
kényszerítették rájuk. Így, aztán mások mellett, mi magyarok is megérezhettük
mi a két kultúra között a különbséget.
A Szovjetunió a
második világháború után azért vesztette el korábbi népszerűségét a munkások
előtt, mert a nyugat-európai demokráciák lényegesen jobban teljesítettek.
Azokkal szemben már nem volt vonzása. A munkanélküliség harmadára csökkent, az
átlagos egy lakosra jutó jövedelem pedig gyorsabban nőtt, mint az ipari forradalom
óta bármikor. Ez a javulás ugyan az egész munkásosztályt érintette, de
különösen a felső kétharmadának szinte megszűnt a munkanélküliségtől való
félelme. A felső ötöde pedig korábban elképzelhetetlenül jólétbe került. Az
általános és titkos választás, társadalom jóléti gondoskodása, a munkanélküli
segély, a családi pótlék, a nyugdíj, a betegellátás, az ingyenes tanulás a két
háború között elképzelhetetlen volt.
A hidegháború
vége és a Szovjetunió szétesése további bizonyítékát adta annak, hogy a lakosság
erkölcse, viselkedési magatartása közti különbség a kedvezőtlen rendszerbe
sodort országok között is karakterisztikusan működik. A Szovjetunión belül az
észtek ugyan elnyomottak voltak, mégis ők éltek a legjobban a nem protestáns
tagállamok között. A csatlós államok között sem változott a rangsor nemcsak a
bolsevik évtizedek alatt, de az utána következő negyedszázad során sem.
A Szovjetunió
szétesése után bebizonyosodott, a Nyugat-Európát egyesíteni akaró Európai Unióban
ugyanezt tapasztalhatjuk. A nagycsaládos kultúrájú Romániát és Bulgáriát egyre
jobban lemarad. De lemaradnak a közép-európai és a balti tagállamok és a
mediterrán tagállamok.
Az Európai Unión
belül a protestáns államok fölénye nem csökkent, hanem nőtt. Legjobban a
skandináv államok helyzete javult. Lényegében az élenjárókhoz csak az
angolszász kultúrájú írek közeledtek. Jelenleg nagy bajban az euró övezetbe
lépett mediterrán országok válsága egyértelmű. Ők kapták a legnagyobb
támogatást a közösségen belül, mégis katasztrofálisan eladósodtak, a
munkanélküliségük pedig nőtt. Ezért várom a holnapi görög választást, ami
remélhetőleg ráébreszti a brüsszeli vezetőket, hogy nemcsak az egységes valuta,
de az egységes pénzügyi fegyelem, infláció, költségvetési hiány, de még az
egységes munkaerőpiac is tarthatatlan ostobaság. Ennek ellenére további
bővítést akarnak. Most Ukrajnát igyekeznek magukhoz csábítani.
Az európai kereszténységek megítélése.
A mondanivalóm
lényegére visszatérve, a római katolikus keresztény vallás világraszóló
eredményt ért el azzal, hogy elszakadt a nagycsaládos Kelet-európától. Ennek is
köszönhető, hogy a középkorban a kiscsaládos rendszert garantáló szerepet tölthetett
be. Amint a Nyugat a 2. évezred első
felében elért, az annak volt köszönhető, hogy az egyház keményen a kiscsaládos
rendszer oldalára állt. Ez talán abból fakadt, hogy a Római Katolikus Pápaság klérusa és szerzetesei lettek a legnagyobb
földbirtokosok. Ezért vált anyagi érdekükké, hogy a házasság szentségét a
jobbágytelekhez jutáshoz kötötték. Ez lett az a szentség, amit ugyanúgy előzetes
feltételhez kötötték, mint a pappá szentelést. Jobbágy fiatalok házasságkötését ahhoz kötötték, hogy a földesúr
előzőleg számára jobbágytelket biztosítson. Ezt mikor, és milyen formában
vezették be, nem tudtam kinyomozni, de az tény, hogy az első ezredforduló előtt
már általános volt.
Az egyház
nemcsak a házasságot tagadta meg, hanem a házasságon kívüli gyermeket sem vette
tudomásul, nem keresztelte meg, nem temette el, ezzel ezektől a létezés jogát
is megvonta. Azt nem tudom, hogy a teológia hogyan oldotta meg az ellentmondást
a két álláspontja között, hogy egyrészt a fogamzás isten döntése, másrészt az
egyház előírását sértő fogamzás istent akaratának a megszegése.
Azt, hogy a feudalizmusban
a római katolikus egyház nagy földbirtokosként viselkedett, olaszországi
élményeim bizonyították. A leggazdagabb földesurak a pápák körül forgolódó
bíborosok voltak. Ráadásul a mértéktelen gazdagságukat egyéni örömeik
villogtatására fordították.
Van azonban
korábbi bizonyítékom is arra, hogy a pápák megértették a földesurak érdekét. A
keresztes háborúkat ők szervezték, azokhoz a tömegek támogatást ők
biztosították. A háborúra nemcsak a jobbágy, de még az elsőszülött fia sem
jelentkezhetett. Ez a halálutáni boldoguláshoz jutási lehetőség csak a második,
illetve a még későbbi fiúk számára volt adott. Azt az egyház érdekében
tévedhetetlen pápák is tudták, hogy a keresztes háborúból való hazatérés
lehetősége nagyon kicsi volt. Vagyis a klérus és a szerzettes rendek jobbágyai
és annak elsőszülött fiai nem vehettek részt a Krisztus sírjának
felszabadulását célzó hadjáratban, mert a legnagyobb földbirtokos egyháznak is
kellettek a jobbágyok. Ezekben a felesleges népességet felszámoló hadjáratban
azonban elmehettek a nem elsőszülött fiuk, akiknek a túlélései esélye nulla
volt, tehát ezeket egyszerűen, mint feleslegeseket megsemmisítették.
Féleértések
elkerülése érdekében, hangsúlyozom, hogy a
születések számának csökkentését a nyugati kereszténység legnagyobb érdemének
tartom. Akkor ez volt a túlnépesedés elleni elengedhetetlen védekezésnek az
egyetlen, ugyan ez is kegyetlen, de a halálokozásnál kevésbé embertelen útja.
Mert nem kellene azt magyarázni, hogy mit
jelentett a jobbágyok gyermeki számára a legerősebb szexuális vágyak korában, a
szexuális érettséget követő mintegy tíz éven, a normális szexuális élettől való
tartózkodás. Azt mégis látni kell, hogy ez volt a sok rossz lehetőség
között a legkisebb rossz.
A
jobbágyfelszabadulás azonban ezt a születéskorlátozást is feloldotta. Utána
ugyanis felgyorsulhatott a gyermekvállalás. Öreg koromig a
jobbágyfelszabadításnak csak az előnyét láttam. Szabad, a maga földjének ura
lett a jobbágy. Az eszembe sem jutott, hogy ezzel megszűnt az egyház hatalma a
házasságkötés felett, és a házasságkötésnek nem volt feltétele a jobbágytelek.
Ez Nyugat-Európa történelmének minden politikai eseménynél százszor fontosabb
határköve. Előtte Nyugat-Európában a házasság időpontja, ezzel az első születés
ideje jó tíz évvel később történt, mint a világ minden más kultúrájában. A
jobbágyfelszabadítás után ez a különbség megszűnt, a paraszti társadalom
ugyanolyan szapora lett, mint minden más kultúrában a lakosság dolgozó
többsége.
Ezzel
párhuzamosan az ipari forradalom megnövekedett munkásigénye a legnépesebb
osztállyá növelte a munkásosztályt. Ott pedig már eleve lehetetlen volt a
házasság későbbre kényszerítése.
Már sokszor
leírtam, hogy húszas éveim elején, mint földosztó döbbentem rá, hogy a
parasztság a rendelkezésre álló földhöz viszonyítva sokszorosan túlnépesedett.
Szinte ezzel párhuzamosan az egykéző parasztok bölcsességét is felismertem. Az
mégsem jutott eszemben, hogy a
jobbágyfelszabadításnak mekkora demográfiai hatása volt. Az általam már
ismert kiscsaládos jobbágyrendszert több írásomban méltattam, de addig mégsem
jutottam el, hogy a jobbágyfelszabadítás népesdési hatásával számoljak. Pedig
akkor már voltak technikai lehetőségek a fogamzásmentes szexuális életre. Ennek
ellenre továbbra is hangsúlyoztam, hogy a
magyar uralkodó osztály legnagyobb bűne az volt, hogy a 18. század végén a
Monarchia minden tartományára kiterjedő jobbágyfelszabadítást elszabotálta.
Ezt a véleményem ugyan továbbra is fenntartom, de hozzáteszem, hogy a házasság
is olyan emberi jog, amit a politikai hatalomnak és vallásnak akkor sem szabad
megtagadni, ha a korai házasság a társadalom érdekét sértő népszaporulattal
jár. Ezt az akadályt a tudomány elhárította azzal, hogy megoldhatóvá tette a
fogamzásmentes szexet. Ennek köszönhetően a társadalom korlátozhatja,
büntetheti a gyermekvállalást, ha biztosítja a fogamzásgátlás feltételeit. Ez
alatt a technikai feltételeket a társadalomnak ingyen kell biztosítani. Azzal
értek egyet, hogy a társadalomnak csak akkor van joga a gyermekvállalást
korlátozni, ha biztosítja ennek a feltételeit.
A napokban
olvastam egy írást a kínai gyermekkorlátozásról. Ez számol be arról, hogy a
gyermekkorlátozást egymillió alkalmazottal dolgozó apparátus szolgálja. Ez
gondoskodik a tanácsadásról, a szükséges technikai feltételek biztosításáról. A szexuális élet nincs korlátozva azzal,
hogy a gyermekvállalás korlátozott.
Ma már a Nyugat
keresztény hívőinek nagy többsége is él ezekkel a fogamzásgátló módszerekkel,
csak az egyháza nem hajlandó ezt tudomásul venni.
A napokban
azonban talán kiborult a pohár, a pápa
kimondta, hogy a híveinek is felelősségük van abban, mennyi gyermeket
vállalnak. Remélem mind a pápa, mind a véleménye életben marad.
Katolikus
létemre, a protestánsok kereszténysége áll hozzám sokkal közelebb. Nemcsak
hozzám, de a kor követelményeihez is. A
reformáció óriási előrelépést jelentett, és jelent a kereszténység
történetében. Felfogásom szerint, a római keresztény vallás a
nyugat-európai jobbágyfelszabadítással párhuzamosan elvesztette korábbi
fölényét. Ugyanakkor képtelennek
bizonyult arra, hogy a puritán erkölcsű népek kereszténységévé váljon. Pedig
a 16. században már egyértelművé vált a germán, az angolszász és skandináv
népek puritánizmusának fölénye. Ahogyan a 11. században a kiscsaládos és
nagycsaládos kereszténység kettévált, ez a szétválás következett be a 16. században, amikor a latin népek
kereszténységétől elszakadt a puritán népek kereszténysége.
A vallás is társadalmi felépítmény.
Minden vallás
közös jellemzője, hogy tanait örök igazságként hirdeti. A vallások létének
előfeltétele, hogy tanait örök igazságnak tekintse. Ezt elfogadom, de ebben
soha nem hittem, mert korán felismertem, hogy a vallások is a történelem útját járják. Változtak, és változni
fognak együtt a többi társadalmi változással. A vallások tanainak a társadalmi
változásokkal, elsősorban a tudományok eredményeinek változásainak köszönhetően
gyorsuló ütemben változni kell.
Szerencsémnek érzem
magam, hogy életem során többet változtak az életünket, nézetünket alakító
tényezők, mint előtte sok évszázad alatt. A
tudományban és technikában történő változásoknak a hatását a vallások sem
kerülheti ki.
Viszonylag
fiatalon felismertem, hogy annyi kereszténység
van, ahány kultúrában sikerült meggyökeresednie. Annyi kereszténység,
illetve keresztény egyház van, ahány kultúrában sikerült gyökeret vernie. A viszonylag rövid életű marxista
világvallás is annyi volt, ahány kultúrában megjelent. A német-angolszász
kultúrában született marxizmus szociáldemokrácia lett, a latin kultúrában euró
kommunizmus, az ortodox keresztényben pedig bolsevik marxizmus. Az utóbbi marxizmus
a hatalmas lakosságú, történelmi múltú, konfuciánus Kínában a világtörténelem
egyik legnagyobb csodáját szülte. Joggal lehet tekinteni a jelenkor
világvallásának.
A cél szentesíti az eszközt.
Erről a jelszóról
egyértelmű a véleményem. Ez a jelszó ostoba felhatalmazás a felelőtlenségre. Mindenre
feljogosít, amit valaki jó célnak tekint. A
célt csak az eredményének az egyenlege szentesíti. Az eredményt a fajunk
fejlődését ért hatással kell mérni. Ezt másképpen szoktam megfogalmazni: Erkölcsös az, ami a fajunk érekét
szolgálja. Ebből fakadóan kell megítélni nemcsak a cselekedeteket, de a vallások
parancsait is.
Ezen az alapon
ítélem meg a vallások társadalmi szerepét is. A saját a római katolikus vallásomét
is.
A Római Birodalom és a reformáció között
római katolikus vallás a történelem legpozitívebb vallása volt, mert döntő
szerepet játszott abban, hogy ne szülessenek sokkal többen, mint amennyit a
társadalom érdeke megkíván. Azzal, hogy az egyház jobbágytelekhez kötötte a
házasságkötést, szinte felére csökkentett a születések számát az összes, többi
kultúrában jellemzőhöz viszonyítva. Ezért
a nyugat-európai társadalmaknak sokkal kisebb halálokozással lehetett a
népességét a megengedhető szint közelében tartani.
Ennek volt
köszönhető, hogy Európa nyugati fele sokkal humanistább marat, és ezerötszáz
évre az emberiség élcsapatává válhatott. Mint említettem, ezt kiscsaládos
jobbágyrendszer biztosította, ennek
működését pedig a katolikus egyház garantálta.
Mivel csak öreg
koromban ismertem fel, hogy fajunk érdeke sem enged meg tartósan 1-2 ezreléknél
gyorsabb növekedést, a kiscsaládos jobbágyrendszernek csak a gazdasági, anyagi előnyeit
láttam, nem ismerhetem fel ennek a népesedésre gyakorolt hatását, számomra sem volt
olyan egyértelmű római katolikus vallás középkori szerepéről alkotott pozitív
véleményem. Ez akkor vált tudatossá, amikor találkoztam az első bizonyító
adatokkal.
A köztudat
szerit, a kiscsaládos jobbágycsaládokban is sokkal több gyermek született, mint
a jelenkorban. Ez ugyan tény, de a létszám tartásához hány gyermek születésére
van szükség a várható életkor függvénye. Arról még nem találtam középkori
adatokat, hogy mennyi születés volt a nagycsaládos és a kiscsaládos
társadalmakban. Még hasznosabb volna, ha ezzel együtt a várható életkort, és a
gyermekhalálozást is közölnék. A
társadalom létszámát fenntartó születésszám ugyanis elsősorban a várható
életkor hosszától függ. A gyermekhaladóság társadalomtudományi értelemben,
mint születés elhanyagolható. Nem jár lényeges felnevelési költséggel,
többletfogyasztással.
Itt jegyzem meg,
hogy a közelmúltban olvastam a tejfogyasztásról készült tanulmányt, ami többek
között kitér arra is, hogy a
tejfogyasztás jelentősen hatott a népszaporulatra annak köszönhetően, hogy
jelentősen csökkentette a csecsemőhaladóságot. Az még egyetlen történésznek
nem jutott az eszébe, hogy a tejelő
tehéntartás sokkal több életet mentett meg, mint amennyit a háborúk
pusztítottak el.
A latin népek felsőpapsága más volt.
A
reformátorokhoz hasonlóan, én is csak a középkori egyház kincsképzését, luxusát
bíráltam, a születéscsökkentő szerepéről
semmit nem tudtam.
Ezért volt a
számomra megdöbbentő, amikor a negyvenes éveim elején Tivoliban, Frascatiban a
pápa körül nyüzsgő bíborosok parkjait, és nyári palotáit csodáltam. Azt láttam,
hogy ezek a bíborosok egyrészt a világi arisztokráciánál is gazdagabbak voltak,
másrészt nem a híveknek építettek katedrálisokat, a papjaiknak rendházakat,
hanem a saját gazdagságokat mutogató nyári palotákkal, és mesés parkjaikkal
dicsekedtek. Elgondolkodtam azon, hogy a leggazdagabb itáliai család a Mediciek
voltak, akik nem elégedtek meg azzal, hogy Firenze kormányzói, hanem pápák,
bíborosok akartak lenni, mert ez jelentett számukra még nagyobb gazdagságot. Csodálatos
szobrokat, festményeket azért készítettek, hogy palotájukat, városuk közterét
ékesítsék. Például, Michelangelo nem a köznép állal is látogatható templomok
ékesítésére, hanem a csak a bíborosok által elérhető tárgyalókápolnának az
ékesítésére kapott megbízást.
Összehasonlítottam
őket a puritán népek főpapjaival, akik a híveknek építettek lenyűgöző
katedrálisokat. A leggazdagabb germán bankárok a Fuggerek nem törekedtek
választófejedelem rangú főpap lenni, hanem a dolgozóiknak építettek
lakótelepet. Vagyis a puritán kultúra
fölénye már a középkor végén is karakterisztikusan megjelent.
Amikor azonban
felismertem, hogy a feudális társadalom elsődleges feladata a kevesebb születés
volt, ezt is a mérlegre téve állítom, hogy a
nyugat-európai keresztény vallás a történelemben egyetlen volt, amelyik ezt
faladataként tejesítette. Ezt még az sem mossa el, hogy nem tudatosan,
hanem földesúri érdekből cselekedtek. Az egyház volt a legnagyobb földesúr, és
tulajdonosi érdeke volt, hogy kevesebben szülessenek.
Még a nyomát sem találom annak, hogy a
történészek felismerték volna a kiscsaládos jobbágyrendszer óriási pozitív
szerepét. Ez jelentette a kiscsaládos jobbágyrendszer legnagyobb előnyét, a
házasságkötés kitolását, és ezzel a gyermekvállalás visszaszorítását.
Még nem
találkoztam olyan történésszel, aki felhívta volna a figyelmet arra, hogy a
jobbágyfelszabadítás és az ipari forradalom által támasztott munkásigény
következtében megszűnt a késeltetett hátasság, és ezért megugrott a
gyermekszületések száma. Ennek
következtében a nyugat-európai kultúra is felzárkózik a nagycsaládos kultúrák
nagyon magas gyermekszületés színvonalára. Vagyis megszűnik Európa nyugati
felén is a gyerekvállalást késleltető rendszer. Ennek szem előtt tartása nélkül
azonban nem érthető meg az új életterek felfedezésének legfontosabb hatása.
Az osztálytársadalmak embertelensége
ugyanis a túlnépesedési nyomás nagyságától függ. Európa nyugati fele csak azért
nem zuhant vissza a többi nagycsaládos társadalom színvonalára, mert az
élettere tízszeresére nőtt, és az emberiség másik kilenctizedét gyarmatként
kizsákmányolhatta. Ennek ellenére is nagyobb volt a túlnépesedési nyomás,
mint előzőleg valaha. Ezt két tény bizonyítja.
Egyrészt a lakosság nagy tömegének nő a
nyomora. Nem kell ahhoz marxistának, akárcsak baloldalinak lenni, hogy
lássuk az ipari forradalom után, egészen a tudományos és technikai
forradalomig, a dolgozó nép, mindenekelőtt a munkásosztály rosszabbul élt, mint
a jobbágyság. Ezt a legjobban a korokra
vonatkozó testmagassági adatok bizonyítanák a legjobban. Ismereteim szerint
a munkások és parasztok testmagassága csak a 20. században kezdett növekedni.
A Nyugat már
iparosodott országaiban ugyan jelentősen megnőtt a tőkések és a tisztviselők
aránya, és jövedelme, de a munkásoké viszonylag egyre jobban lemaradt. Elég
volna megnézni a protestáns országokból kivándorlók jövedelmei összetételét. A kivándorlók többsége a lakosság alsó
jövedelmű tizedéből, a földnélküli parasztokból, és a képzelten munkásokból
származott. Itt is megjegyzem, hogy ezek lettek végül a leggazdagabb
lakosai az újvilágnak.
A kiscsaládos jobbágyrendszer megszűnése
két azonnali következménnyel járt, megugrott
a gyermekvállalás és felaprózódtak a családi birtokok, elszabadult a falusi
lakosság túlnépesedése. Ezt se írta még le senki, pedig ez elég ok lett
volna arra, hogy Európa visszasüllyedjen a nagycsaládos kultúrák színvonalára.
Nyugat-Európának azonban példátlan szerencséje volt. Az alig lakott két Amerika és Ausztrália élettere megnyílt a számára. Ezt
korábban már kifejtettem.
A témánk
szempontjából az a lényeges, hogy a
jobbágyfelszabadítás felszámolta a római katolikus Nyugat-Európa sikerének
alapját, a kiscsaládos jobbágyrendszert, ezzel a gyermekvállalás korlátozását. Nyomát
sem találtam annak, hogy valaki felveti a kérdést. Hogyan alakul Nyugat-Európa sorsa, ha nem telepítheti be Amerikát és
Ausztráliát, és nem gyarmatosíthatja, nem zsákmányolhatja ki szinte az egész
emberiséget.
Az alig
benépesült 50 millió négyzetkilométernyi új élettér önmagában példátlan
ajándék. A kis, alig 5 millió négyzetkilométernyi Nyugat-Európa magánál tízszer
nagyobb életteret talált. Vagyis a sajátjának a tízszeresét. Ezzel szemben a
nála ősibb kultúrák, a kelet-ázsiai, a dél-ázsiai és a közel-keleti közel
tízszer nagyobb népességgel szinte semmiféle terjeszkedési területhez nem
jutott.
Az óceánok meghódítása, az ehhez szüksége
hajózási ismeretek és katonai fölény azonban nyugat-európai feudális társadalom
érdeme. Amit aztán a 18. század végén megkoronáz az ipari forradalom.
A reformáció.
A 16. századra
megérik a reformáció, vagyis létrejönnek a puritán kultúrának megfelelő
keresztény egyházak. Európa angolszász,
germán és skandináv népei nagykorúvá váltak, túlléptek a mediterrán, a latin
népek kereszténységén. Már itt tisztázni kell, hogy ez a három etnikum
eleve puritán volt, nem a protestáns, azaz nem a puritán kereszténység tette
azzá, hanem eleve, már jóval a kereszténységre térésük előtt puritánok voltak.
Aki erről meg akar győződni, vesse össze ezeknek a népeknek a kultúráját, a
múltukból őrzött legendáit a görög-rómaival.
A latin-keresztény és a puritán protestáns
népek közti viselkedési különbség Amerikában jelenik meg a
legkarakterisztikusabban. A spanyolok, portugálok Amerikába kincseket
keresni, és téríteni mentek. Velük szemben a puritánok dolgozni, termelni, a
munkájukból megélni akartak. Ez a volt angolszász és a latin-amerikai
gyarmatokon vált egyértelművé. Amerikában a puritánok és a latinok közti
különbség sokkal karakterisztikusabb, mint Európában.
A latin népek
kereszténysége két események köszönhetően vesztette el történelmi szerepét.
Felszabadultak a kiscsaládos jobbágyok, és
a puritán népek elhagyták a latinokra szabott kereszténységet.
Az ipari forradalom gyökere.
Európa az ipari
forradalomnak köszönhetően, magasan a többi kultúra fölé emelkedik. Ez az emelkedés azonban már nem a
mediterrán térségben, hanem a protestáns, angolszász és germán észak-nyugton
jelentkezett.
A reformáció és
az ipari forradalom megértéséhez a kulcsot a 60-as évek marxista magyar
történészeinek köszönhetem. Tőlük tanulhattam meg, hogy Nyugat-Európában a feudális társadalmak alapvetően mások voltak, mint a
magyar, általában a közép- és kelet-európaiak. Azzal ugyan korábban is
tisztában voltam, hogy a magyar állam,
még inkább annak a magyar etnikuma, betegesen polgárhiányos volt. Azt
azonban ezektől a történészektől tudtam meg, hogy polgárságban a nyugat-európai
feudális társadalmak mennyire gazdagok voltak. Nyugat-Európában ugyanis hatszor annyi polgár élt, mint nemes. Nálunk
tízszer nagyobb aránya volt a nemességnek. A magyar történészek nem
hangsúlyozzák, hogy a magyar nemesség aránya abnormálisan magas volt. A magyar etnikumon
belül a polgárság nem is volt. A nagyon kevés polgárság nagy többsége germán
volt. Csak a 19. század végére lett az elmagyarosodó zsidókból magyarul beszélő
polgár. Még nem merte leírni senki. Ezer
évig magyarul beszélő polgárságunk nem volt. Ez végre-valahára kijavult a
kiegyezés után azzal, hogy a zsidóság
többsége magyarul beszélő városi polgár lett. Ezek mintegy öthatodának
kiirtása, kivándorlása után, a szovjet megszállás idején, újra eltűntek a
magyarul beszélő polgárok, kivéve az 1 százalék alá került zsidóságot.
A magyar zsidóság elvesztése tehát nemcsak
megbocsáthatatlan erkölcsi bűn volt, hanem az ezer év után végre kialakult
magyar polgárság hathetedének felszámolása.
A második világháború utáni történelem
legfontosabb ténye, hogy újra betegesen polgárhiányos társadalom lettünk. Ezt
az állapotot tovább rontotta, hogy a bolsevik marxizmus betegesen
polgárságellenes volt, még a konzervatív paraszti kisárutermelést is fel akarta
számolni.
A magyar
társadalom szerencséjére, a klasszikus
értelemben vett polgárság szerepét átvette az értelmiség. Ezt a réteget a
munkások és parasztok gyermekeinek egyetemekre vitelével viszonylag jól kiszélesítette
a bolsevik rendszer. A diplomás munkás
és paraszt fiataloknak köszönhetően, a rendszerváltás idejére teljesen
felborult a korábbi népi, urbánus tábor aránya.
A két háború
között az urbánusok tábora döntően a magyar zsidósságra épült, akik a lakosság
mintegy 6-7 százalékát jelentették. Hozzájuk viszonyítva a népiek tábora a
nagyon kevés népi származású diplomásra épült. Ezek ereje, az első két még
demokratikus választáson, alig haladta meg a néhány százalékot. A rendszerváltás idejére azonban az urbánus
tábor nagyon lecsökkent, a népiek pedig felerősödtek. A népieknek a
bolsevik évtizedek alatt történt megerősödését jelezte, hogy a rendszerváltás
előtt a lassan párttá szerveződött Demokrata Fórum lényegében a népiek közép-jobb
pártjaként az első demokratikus választás várható győztesének ígérkezett.
Ezek
feltételezett antiszemitizmusától azonban a Szabad Demokrata Pártba, és a
korábbi állampártba szerveződő liberális erőknek sikerült a Demokrata Forum
elnökévé emelni az úri középosztály tekintélyes képviselőjét, Antall Józsefet. Neki pedig a választás után a kormány élére
kerülve sikerült a híveivel az úri középosztály politikáját megvalósítani.
A liberálisok
győzelme azonban lassan katasztrofális vereségükhöz vezetett. A második
választás az úri középosztály hatalmának egyértelmű elutasítását hozta. A
szavazók inkább a volt állampártot, mint az úri középosztályt támogatták.
Időközben azonban felébredt a liberális
Fidesz fiatal elnöke, Orbán Viktor, és pártjával gyorsan áttért a Demokrata
Fórum eredeti közép-jobb, azaz népi, az urbánusokkal szembeálló vonalára.
Ennek köszönhetően, hamar megnyerte a harmadik választást, és a
parasztromantikus Kisgazdapárttal koalíciós kormányt alakíthatott.
A sokkal több
kapcsolati tőkével rendelkező szoclib szövetség azonban a következő két
választáson megszerezte a kormányalakításhoz elegendő többséget. A nyolc éves szoclib hatalom azonban olyan földcsuszamlás
méretű győzelmét hozta a Fidesznek, amire a demokráciák történelmében még nem
volt példa. Megnyerték a körzetek 99 százalékát, amire szükség volt a
kétharmados parlamenti többséghez. Az Antall kormány ugyanis azzal akarta
bebetonozni magát, hogy a választási törvény, amit az Antall - Tölgyessy Paktum
fogalmazott meg. Ez olyan példátlan súlyt biztosított a listás szavazatoknak,
ami ellen csak a körzetek 98-99 százalékának megnyerésével lehetett elérni a
fontos törvények módosításához szükséges kétharmadot. Ez a választási törvény azt jelentette, hogy a demokráciák
történelmében elő nem forduló győzelem kell a liberális törvények
módosításához.
Ez mégis bekövetkezett
2010-es választáson. A kétharmad birtokában a Fidesz olyan új választási
törvényt hozott, ami már a körzetek 90 százalékának megnyerésével is
biztosította a kétharmados többséget. 2014-ben ezt a még mindig nagyon magas
akadályt is átugrotta a Fidesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése