Kopátsy
Sándor EE 2014 12 06
Társadalomszemléletem
A minőségi munkaerő termelése
A jelenkor fejlett társadalmai elsődleges
feladata az egyre jobb minőségű lakosság és munkaerő újratermelése. Ennek
ellenére az oktatáspolitika ma is a homogén és engedelmes lakosság, és munkaerő
újratermelésére irányul. Ez a képzési és nevelési cél megfelelt az
osztálytársadalmak érdekének, amelyekben a szabályok, dogmák betartása volt az
oktatottaktól elvárható feladat.
Felvetődik a
kérdés.
Mi az oka annak, hogy a tudományos és
technikai forradalom megváltozott követelményeihez nem alkalmazkodnak sem a társadalomtudományok,
sem az oktatási rendszerek?
Mert az érdekükkel ellenkezik.
A politikai pártok érdeke, hogy a
lakosság, a választópolgárok kultúrájuktól, és gazdasági fejlettségüktől
függetlenül engedelmesen kövessék a jelenkori fejlett társadalmak bejárt útját,
fogadják el, hogy a politikai pártok a
társadalom életének hivatott alakítói. Az elmúlt száz év történelme azt
bizonyítja, hogy a tudományos és technikai forradalom kezdete olyan társadalmi
változással járt. Azok befolyása már
azt sem igényelte, hogy a vallásik klérusa, hogy az uralkodón keresztül
gyakorolja a hatalmát.
A 20. század
első felében, elsősorban az akkor még élcsapatot utolérni akaró, nyugati
országok jelentős hányadában az ideológiájukat az államvallás rangjára emelő szélsőjobb
vagy szélsőbal párt apparátusa, klérusa vette át a korlátlan hatalmat.
Ez a változás a
fél-perifériás tőkés osztálytársadalmakban történt.
Először a fél-perifériás Oroszországban
győzött a magát marxistának valló bolsevik párt diktatúrája. A Szovjetunió
bolsevik pártja az ideológiáját eleve internacionalistának deklarálta, és
külpolitikáját is erre építette, de otthon egyértelműen nacionalista céljai alá
rendelte belpolitikáját.
A 20. század első felében azonban a
gyarmatosítás előnyeiből nem, vagy csak alig részesült országok lakossága csak a
jobboldali nacionalista, imperialista célok szolgálatára volt mozgósítható. Ezt
felismerve előbb a mediterrán latin, majd a németek példáját követve a
közép-európai országok sorra fasiszta diktatúrákká alakultak át. Japánban a
katonai vezetés gyakorolta a császár nevében a fasiszta diktatúrát.
A bolsevik és a fasiszta diktatúrák között
az volt a különbség, hogy amíg az előbbiek internacionalista köntösük alatt, az
utóbbiak nyíltan, nacionalista imperialisták voltak.
A politikai
logika azt követelte volna, hogy a két szélsőséges összefog. Így is indult, a második világháború első felvonásában a
náci Németország és a sztálinista Szovjetunió kötött szövetséget és
osztozkodtak a kettejük közti zóna néhány országán, Lengyelországon és a balti
államokon.
Hitler azonban a
gyors győzelmek alapján túlbecsülte a náci Németország, és lebecsülte a
Szovjetunió katonai erejét, és az orosz tél és terepviszonyok okozta
nehézségeket. Semmi indokoltsága nem
volt a Szovjetunió megtámadásának, hiszen az soha nem szövetkezett volna a
tőkés demokráciákkal, inkább támogatta volna azok kivérzését. Arról nem is
szólva, hogy a náci Németország érdeke ellen dolgozott a háború elhúzódása.
Minél hosszabb volt a háború, annál jobban érvényesültek az Egyesült Államok,
Kanada Ausztrália erőforrásai, és annál inkább elpusztulnak, kimerültek a német
ipar erőforrásai.
Máig fel sem vetette senki, hogyan alakul a
második világháború, ha a két elég korlátolt képességű diktátor, Sztálin és
Hitler szövetségben maradnak. A második
világháború akkor dőlt el, amikor Hitler megtámadta a Szovjetuniót, ezzel a
tőkés osztálytársadalmak legkövetkezetesebb ellenségét azokkal szövetségre
kényszerítette.
A második világháború után a háborúban
játszott szerepüktől lényegében függetlenül, két táborra oszlottak a katonai és
politikai erők. Az egyik oldalon a nyugati és a távol-keleti tőkés
demokráciák, az Egyesült Államok vezetése alatt. A másik oldalon a marxista
diktatúrák, és csatlósai, a Szovjetunió vezetése alatt. Ennek a két tábornak látszólag
körülbelül azonos volt a katonai ereje. Azt máig nem értették meg a
történészek, hogy a hidegháború
kezdettől fogva az Egyesült Államok stratégiai célját szolgálta. A gyarmati
rendszer felszámolásának és a demokráciák szövetségének feltétele volt a
Szovjetunió katonai erejétől való félelem. Semmi sem könnyítette úgy az
Egyesült Államok pozícióját, akaratérvényesítését, mint a Szovjetunió katonai
erejétől való félelem, fenyegetettség.
Roosevelt már a
háború alatt felismerte, hogy a
Szovjetunió népe, katonai vezetése és mindenekelőtt Sztálin megrészegülnek a
háborús zsákmánytól. Ezért elsődleges érdekének tekintette, hogy a Szovjetunió
a demokráciákat veszélyeztető imperialista legyen, a terjeszkedési céljai
érdekében erejét sokszorosan meghaladó fegyverkezési versenybe hajszolható
legyen. Ez minél jobban sikerül, annál engedelmesebb szövetségesek lettek az
Egyesült Államok védelmére szorulva a volt gyarmattartók. Ez a Jaltai
Egyezményből már világosan kiderült. Ahol Roosevelt Sztálin minden mohóságát
támogatta.
Mindez azért van ma is elhallgatva, mert a
volt gyarmattartók válnának nevetségesen naivokká.
A hidegháború
nemcsak az Egyesült Államokat tette példanélküli szuperhatalommá, hanem a
Szovjetuniót is összedöntötte. Aligha van jobb harcmodor a gazdag országok
számára a szegény ország ellen, mint a háború nélküli fegyverkezési verseny. A
s
Szovjetunió csak
úgy tudott lépést tartani az Egyesült Államokkal, ha a nemzeti jövedelméből
négyszer akkora hányadot fordít a haderejére. Ez azt jelentette, hogyha az
Egyesült Államok a nemzeti jövedelmének 7 százalékát fordítja fegyverkezésre,
akkor a Szovjetuniónak 28 százalékot kell. Ekkora
tartós hadikiadás alatt azonban minden rendszer megbukik.
Ideje volna
tudomásul venni, hogy a Szovjetunió nem azért esett szét, mert szocialista
akart lenni, hanem sokkal inkább azért, mert imperialista lett. De ez a náci
Németországról is elmondható. A gazdasági versenyt nagyon jól állta a válságos
helyzetében tehetetlen polgári demokráciákkal szemben. Megvalósította a teljes
foglalkoztatást, kiépítette az autópályák hálózatát, felszámolta a porosz
uralmát a közigazgatásban, a hadseregben. A békés versenyben elért fölényét
azonban azonnal a beteg demokráciák feletti katonai győzelemre akarta váltani.
Amíg a háborús erőfeszítések megoldották a munkanélküliséget, össznépivé tették
a tőkés osztálytársadalmat, a náci Németország kivérzett.
A hidegháború abszurditását kifejezi a tény,
hogy az Egyesült Államok szövetségesei ötször többen, és közel ötször
gazdagabbak, ráadásul megbízhatóbbak voltak, mint a Szovjetunió csatlósai. Utólag
érthetetlen, hogy ezt az aránytalanságot nem látták az érdekeltek.
Azt, hogy a katonai verseny nem nyerhető
meg, a Szovjetunióban már az ötvenes években a titkosszolgálatok felismerték,
és keresték a hidegháború enyhítésének módjait. Ezt láttam abban, hogy röviddel Sztálin halála után a szovjet
titkosszolgálatokban terv született arra, hogy Magyarországon tegyenek
kísérletet a kevésbé durva módszerek bevezetésére, a gazdaság óvatos
piacosítására. Ez volt az ok Rákosi leváltása, és a reformok beindítása.
Berija és apparátusa azonban nem számolt azzal, hogy az imperializmustól
megrészegült politikai és katonai vezetők nem akartak békésebb világpolitikát.
A hidegháború utáni történelmet aztán a
tőkés demokráciák győzelme alakítja. De nem sokkal kisebb jelentősége lett
annak, hogy a háborús erőfeszítések a tőkésosztály diktatúrájából átalakultak a
szociáldemokrata munkásokkal szövetséges tőkés társadalommá. Még nem
találkoztam olyan nyugati történésszel, aki kimutatta volna, mekkora különbség volt a háború előtti és
utáni tőkés társadalmak között. A háború előtt a tőkés osztálytársadalmak
még osztálydiktatúrák voltak, óriási munkanélküliséggel, nagyon lassan növekvő
gazdasággal, és ebből fakadóan a politikai stabilitás hiányával. Ezzel szemben,
a háború után számos esetben baloldali kormánnyal, általános választójoggal, a
gyarmatok terhétől megszabadulva, egymással politikai és katonai szövetségben,
sikeres nemzetközi munkamegosztással, ebből fakadóan soha nem papasztalt
gazdasági és oktatási eredménnyel működhettek. A hidegháborúnak köszönhetően az évszázadok óta egymással háborúzó
gyarmattartó imperialisták egymás szövetségesei lettek.
Az európai
bolsevik rendszer bukásának a másik oka is egyértelmű. A két háború között egy döglődő kapitalizmussal állt szembe mind a
fasizmus, mind a bolsevizmus. A tőkés demokráciákban óriási volt a
munkanélküliség, az utóbbiaknál teljes foglalkoztatás volt. A háború után
azonban a gyorsan növekvő, magas foglalkoztatású, szociális ellátást biztosító
demokráciákkal kellett versenyt a bolsevik tábornak folytatnia. A háború után a diktatúrák a sokkal
erősebb, sikeresebb ellenféllel kerültek szembe, mint amivel a két háború
között mérték össze az erejüket.
Aki ezeket az
összevetést nem veszi figyelembe, nem értheti meg a 20. század második felének
történelmét. Ezért hiba, ha a háborúkat eredményét csak a fegyverletételig
mérik. Néhány évtized után ugyanis kiderült, hogy kik az igazi nyertesek. A második világháború igazi nyertesei, az
Egyesült Államok, Japán és Németország, lettek. Csak ez a három ország javított
jelentősen a háború előtti helyzetén. A háború előtti helyzetéből a legtöbbet
Nagy Britannia és Franciaország veszett.
A háború után
ötven évben a legsikeresebbek Európában a skandinávok, a Távol-Keleten pedig
minden tőkés oldalon állt ország.
Évszázadok múlva, visszanézve a Nyugat
protestáns és a Távol-Kelet konfuciánus országok sikere lesz az ezredforduló világtörténelmi
változása. Ezen belül pedig Kínát fogják tekinteni a világtörténelem
legnagyobb politikai és gazdasági győztesének.
Van egy másik,
nem emlegetett változás. A világ tíz
legfejlettebb társadalmú országában élők öthatoda angol anyanyelvű, és 95
százaléka tud angolul. Az sem kisebb világtörténelmi esemény, hogy
világnyelv lett az angol, méghozzá példátlan mértékben. Nemcsak a tudósoknak, a
szakmák kiválóinak, a turizmusnak és a kommunikációnak, hanem a fiatalokat szórakozásának
közös nyelve. Amennyire hangsúlyozzuk a kommunikációs elképesztő diadalát,
annyira figyelmen kívül hagyjuk, hogy ennek szinte egyetlen nyelve lett az
angol.
Az oktatás forradalma
Két szakterületen már az osztálytársadalmak
is meg tudták oldani a társadalmi érdeküknek megfelelő képességfejlesztést, a
művészetekben és a hívatásos sportban. Az osztálytársadalmak ezen a két
területen voltak a legjobbak teljesítményre éhesek. Ezért ezeken a területeken az oktatási rendszer a képesség
kifejlesztésére, az új iránti fogékonyságra koncentrált. A társadalom
minden más területen a munkaadók a minél olcsóbb munkaerőt kereste. Sem a földesúrtól, sem a tőkéstől nem
kellett szellemi teljesítményt várni. Olyan nagy volt a föld és a tőke
hiánya, hogy azok szinte szellemi erőfeszítés nélkül is jövedelmet hoztak.
Ma a nem megfelelő minőségű földesúr és
tőkés bukásra van ítélve. Csak az a föld és tőke hoz jövedelmet, amit a
tulajdonosa szakemberekre, menedzserekre bíz.
Ezzel szemben a művészetek és a
versenysport terén Európa is eleve jól, sőt minden másik kultúránál jobban
kezdett. Már az időszámításunk előtti 6. században, nemcsak a görög tudomány,
de az építészet és szobrászat a világ élén állt. Erre más kultúrákban nem
ismerünk hasonlót, hogy néhány kicsi, pár százezer lakosú állam tudósai,
művészei nemcsak az utókor számára lettek nagyok, két és félezer év után is
csodálatot kiváltók, hanem ilyenek voltak már a maguk korában is. A görög kultúra
eredményei azonban közel két évezreden keresztül nem folytatódtak, sőt
feledésbe merültek. A közel-keleti mohamedán tudósok hozták vissza a görögök
tudományos eredményeit Európába.
A reneszánsz pedig az elfelejtett görög
kultúra újraélesztése volt. Színvonala a tudományban és a művészetekben újra világcsúcsot
jelentett. Vitathatatlan, hogy a görögök és a reneszánsz legnagyobbjaira a
világ minden kultúrája, mint a jelenkor szellemi szabadságának úttörőire
emlékezik. Bármelyik részén a világnak büszkék arra, ha nálunk a múzeumban a
reneszánsz mesterek művei láthatók. Európa történelmében a művészek ragját a
reneszánsznak köszönhetjük. Ezeket a
zseniket nem a politika vagy a vallás hatalma, nem a kolostorok iskolái, nem a
királyi udvar, hanem a művészek melletti inaskodás emelte a tudományok, a
festészet, és a szobrászat óriásaivá.
Ismereteim
szerint, a világ más kultúráiban egyedül áll a tudományok és művészetek
nagyjainak erkölcsi és anyagi megbecsülése. Különösen a kínai kultúrának
köszönhet az emberiség sok tudományos és technikai találmányt, de azok soha nem
kötődtek személyekhez. A világ minden nagy kultúrájának vannak eposzai,
legendái, de azok szerzője ismeretlen. Európában mindig köztudott volt, hogy az
Iliászt Homérosz írta. A görög és római irodalmi művek, szobrok alkotói név
szerint ismertek.
A könyvnyomtatás
Kínában született, óriási szerepe volt, de ott az elsőnek a neve ismeretlen.
Európában Gutenberg neve közismert.
Európa
individualizmusát jól jellemezné egy olyan felmérés, hogy melyik kultúrában az
azonos képzettségű emberek hány tudós és művész nevét ismerik. Európa egy ilyen
felmérés alapján óriási fölényt mutatna.
Európa
kultúráját a sport értékelése is jellemzi. Páratlan, hogy a görög időszámítást
az első olimpiától kezdik. Az pedig fel sem tűnik senkinek, hogy a modern
olimpiákon szinte csak olyan sportok szerepelnek, amelyek európai eredetűek.
A
világversenyeken szinte minden sportoló angolul nyilatkozik.
A többségében
európai sportok többsége, elsősorban az olcsón űzhetők, népszerűek lettek
nemcsak a hasonlóan fejlett másik kultúrákban, hanem az elmaradt világban is.
Nyugat-Európa ébredése.
A történészek túlhangsúlyozzák az európai
civilizáció és kultúra folytonosságát annak ellenére, hogy a görög-római
civilizáció nem folytatódott az Alpoktól északra, hanem ott a sötét középkor
századai után előbb a saját talpára állt, és aztán vette át, döntően
közel-keleti közvetítéssel, a mediterrán kultúra eredményeit.
A görög-római kultúra ugyanis gazdasági és
kulturális tekintetben még alapvetően közel-keleti volt. Az élelmezése még a
közel-keleti öntözéses gabonatermésre épült. Túlhangsúlyozzuk a Római Birodalom
és azon belül kereszténység európai jelelget, pedig mind a gazdasági, mind a
vallási súlya inkább a Közel-Keleten, mint Európában volt. Ezt jól jellemzi a
tény, hogy amikor már két császára volt a birodalomnak, az erősebb személy
mindig a keleti rész feletti uralmat választotta. Annak volt saját kenyere, ott
volt és maradt meg a nagyobb urbanizáció. A birodalom fennmaradt építményeinek többsége
ma is a Közel-Keleten és Észak-Afrikában volt. Itt is megjegyzem, hogy a
Közel-Kelet alatt Észak-Afrikát is odatartozónak kell tekinteni.
A Római Birodalmat a közel-keleti kultúra
részének kell tekinteni. Ez különösen hangsúlyozottá vált az időszámításunk
első századaiban, amikor megindult a mediterrán térség latin városaiban a
lakosság kipusztulása. Másfélezer éven keresztül Európa legnagyobb városa
Konstantinápoly, ami csak a térképek értelmezése szerint volt európai, sokkal
inkább anatóliai, azaz közel-keleti.
A görög tudományok és kultúra fővárosa pedig
a Nagy Sándor által alapított Alexandria lett. Európa vallása, a kereszténység
pedig a közel-keleti zsidó vallás ága, szülővárosa pedig Jeruzsálem volt. Mohamed
térítései előtt sokkal több keresztény élt a Közel-Keleten, mint Európában. A
kora kereszténység öt vallási székvárosai közül csak Róma volt európai. Az
ugyan tény, hogy a Római Birodalmat európai nép alapította, a politikai
hatalmat, a római polgárok gyakorolták, a hadsereg többségét európai népekből
toborozták, de az élelmezése, a tudománya vallása és az alkalmazott technikája
döntően közel-keleti volt.
Az sem vitatható, hogy Nyugat-Európa
felemelkedése az első évezred végén, nem történhetett volna meg, ha nincs Római
Birodalom. Annak köszönhetjük, hogy a gabona megjelent Európában, hogy jelen
volt már az urbanizáció és az egy istent hívő vallás.
Minden
kultúra alapja azonban az önellátást biztosító élelmezés, a gabonatermelés
biztonsága volt. Ebben a tekintetben Európa csak a nyugat-európai
agrártechnikai forradalomnak köszönhetően válhatott önálló kultúrává.
Európa az első
ezredforduló utolsó századaiban, elsősorban a mezőgazdaságában hozott forradalmi
újat az emberiség számára azzal, hogy kialakította a természetes csapadékra
épülő földművelést és az állattartást egybefonó mezőgazdaságot.
Előtte, szinte a
20. századig csak két kultúra lehetett önélelmező. A lakosság élelmezését csak
az öntözéses gabonatermelő és a legelőkön pásztorkodó élelemtermelés volt képes
megoldani.
Az önözéses gabonatermelő ugyan nagy
mennyiségben és hatékonyan termelte meg sok ember számára a mindennapi gabonát,
a rizst, illetve a búzát és árpát, de nem volt képes az egészséges
táplálkozáshoz szükséges állati fehérjéről, a talajerőt biztosító trágyáról
gondoskodni. Csak erre épülhettek magas-kultúrák. Elsősorban azért, mert a
lakosságsűrűség elérte az a kritikus szintet, amin hatékony munkamegosztás
létrejöhet.
Itt ismét
hangsúlyozni akarom a másik előfeltételt, a talajművelésre és termékszállításra
alkalmas igavonó állatot. A két amerikai kultúra azért feneklett meg a magas
urbanizációja, fejlett tudománya és technikája ellenére, mert az élelem
igényét, erős igavonó állat hiányában, nem tudta hatékony, szántóföldön történő
földműveléssel megoldani.
A pásztorkodásra épült társadalmak ugyan
termelékenyek voltak, de csak nagyon ritka, döntően nomád népességet voltak
képesek eltartani. Városok, állandó települések hiányában nincs kellő
munkamegosztás, ezért nincs magas-kultúra.
Ezért minden magas kultúra, egészen az első
évezred végéig, az öntözéses gabonatermelésre épült. A nyugat-európai
feudális társadalom volt az első, amelyik az eltartható lakosság számát, és az
egészséges táplálkozást tekintve középutat jelentett. A következő ezer év
mezőgazdaságában csak ez a földművelés hozott technikai forradalmat. Amíg az
önözéses mezőgazdaság terület hatezer év alatt alig kétszeresére növelte a
termelékenységét, az eltartható lakossága tízszeresére nőtt. Addig a
természetes csapadékra épült mezőgazdaságban a termelékenyég mintegy
tízszeresére nőtt, a 20. században már messze megelőzte az önözéses
gabonatermelést. A területe pedig mintegy ötvenszerese nőtt. Az összes jelentős agrártechnikai
forradalom a természetes csapadékra épült mezőgazdaságban történt.
Azon mindig
csodálkozom, vagy éppen botránkozom, hogy az európai történészek a
nyugat-európai agrártechnikai forradalom jelentőségével század annyit sem
foglalkoznak, mint az ostoba királyok értelmetlen tetteivel.
A középkori Nyugat-Európa legnagyobb
történelmei szerepe a népszaporulat megfékezését jelentő módszere, a
kiscsaládos jobbágyrendszer volt. A világtörténelem mára elért
eredményeinek alapját a nyugat-európai, kiscsaládra épülő mezőgazdasági
termelés jelentette.
A kiscsalád történelmi szerepe.
A bolsevik
megszállás tanított meg arra, hogy a
kiscsaládot tekintsem az osztálytársadalmak történelme legnagyobb társadalmi
vívmányának. Már középiskolás történelmi ismereteim során megragadott
néhány tény
-
Az
európai kereszténység ott vált ketté, ahol a nagycsaládos és a kiscsaládos társadalom.
A korszellemnek jobban megfelelő kereszténységet csak a kiscsaládos népek
fogadták be.
-
A
reneszánsz megállt a nagycsaládos rendszerek határán. A görög-római kultúra felélesztésének volt köszönhető, hogy a kis Európa
tudományban és művészetben a többi magas-kultúrát megelőzte.
-
A
reformáció, a felvilágosodás és a polgári demokratikus társadalom elfogadása is
megállt a nagycsaládos kultúrák határán. A nyugat-európai volt az egyetlen
kultúra, ami az egyik a másik után átlépett a nagy szellemi, szemléleti
forradalmak során.
Vagyis a haladás eszméit csak a kiscsalád
fogata be. Ezt éltem meg a marxizmus esetében is. Modern, a kor szellemét megértő marxizmus is csak a kiscsaládos
Nyugaton kapott elegendő társadalmi támogatást.
A tények
tanúsága ellenére, a kiscsalád
társadalmi jelentőségével alig foglalkoznak a szociológusok. Pedig a
modernség, az újhoz való hozzáállás tekintetében alapvető szerepe volt, van és
lesz a kiscsaládnak. Ennek ellenére nem tudatosítjuk, hogy a fajunk
történetében milyen óriási jelentősége volt a kiscsaládnak. Ezért nincs a Nyugat-Európa páratlanul
sikeres utóbbi ezer évére nincs is tudományos magyarázatunk.
Az osztálytársadalmak mintegy százezer éves
történelmében a nyugat-európai agrártechnikai forradalomra épült az első kiscsaládos
társadalom, aminek nyoma sincs egyetlen másik kultúrában.
A kiscsalád
óriási szerepet játszik mind az új befogadása, mind az anyagi érdekeltség, mind
a demográfia tekintetében.
Az új
befogadását már érintettem Nyugat-Európa nagy szellemi forradalmi során.
Azt is már
sokszor leírtam, hogy a kiscsaládos
jobbágyrendszer kulcsszerepet játszott a népszaporulatban. Még nem
találkoztam annak a ténynek leszögezésével, hogy a kiscsaládos jobbágyrendszer nemcsak nagyobb érdekeltséget jelentett a
termelés hatékonyságában, de jelentősen csökkentette a születések számát.
Ez volt a túlnépesedést fékező egyetlen eredményes módszer. Ez csak annyi házasságot tett lehetővé,
amennyi jobbágytelket a földesúr biztosított. A nyugat-európai kiscsaládos
jobbágyrendszer volt az egyetlen, amelyik azzal korlátozta a születések számát,
hogy gyermekvállaló család csak annyi lehetett, ahány jobbágytelek volt. Mivel a jobbágytelkek száma csak nagyon kis
mértékben változhatott, a nyugat-európai feudális társadalomban alig nőhetett a
gyermekvállaló családok száma.
Ez a kötöttség
azt jelentette, hogyha sok gyermek született, a házasságkötés tolódott
későbbre. Ennek lett a következménye,
hogy a kiscsaládos feudális társadalomban jó tíz évvel a nemi értettség utánra
tolódott ki a házasság, ezzel mintegy három szüléssel kevesebb jutott egy
családra. Márpedig még így is jelentős volt a túlnépesedési nyomás,
nyilvánvaló, hogy a kiscsaládos
nyugat-európai társadalomban lényegesen kisebb volt a túlnépesedés. Ezért
viszonylag humánusabb társadalmi felépítményre volt lehetőség.
Hangsúlyozni
kellene, hogy a nyugat-európai feudális társadalomban az átlagos
jobbágycsaládnak csak két gyermeknek, egy fiúnak és egy lánynak lehetett gyermeknevelő
jövője. Hiszen amennyi volt a jobbágytelek, amennyi lehetett a jobbágycsalád.
Most csak azt
látjuk, hogy a római katolikus egyház hisztérikusan ellenzi a családtervezést,
megfeledkezik arról, hogy a középkorban,
évszázadokon keresztül, az egyetlen vallás volt, amelyik a családtervezést
keményen szabályozta. Az egyház csak azok házasságát kötötte meg, akinek a
földesuruk előre jobbágytelket biztosított. Az egyházi házasságon kívül
születetteket pedig kizárta minden agyházi jogból, nem keresztelte még, nem
temette el, ezzel a fizikai létét is megtagadta. Ma ugyanez az egyház görcsösen
ragaszkodik a dogmájához, hogy már a
fogamzás isten akaratából született ember, akinek megölése megbocsáthatatlan
bűn. Magyarul, a vallás híveinek
csak az olyan házastársak közti szexuális élet engedhető meg, ami nem
akadályozza a megtermékenyülést.
Még kevesebb
figyelmet fordítanak a történészek arra, hogy a jobbágyfelszabadítás után megszűnt a házasságok halasztódásával járó
gyermekvállalási korlátozás. A saját földjén gazdálkodó paraszt élete
óriási előrelépés a család számára. Ugyanakkor, mivel megszűnt a házasság
egyházi korlátozása, sokkal előbb történik a gyermekvállalás, megugrik a
népszaporulat.
Ez két okból nem
okozott nagyobb társadalmi megrázkódtatást.
-
Egyrészt
az óceánok meghódításával mintegy tízszeresére nőtt Nyugat-Európa élettere.
Ma már több európai utód él Amerikában, mint történelmi hazájukban.
-
Másrészt
megnőtt az országok népességeltartó képessége. Ma háromszor nagyobb
népesség és sokkal magasabb életszínvonalon, mint a középkorban.
Közel ezer évet kellett várni, mire az
ipari forradalom meghozta a kiscsalád általános győzelmét a fejlett
társadalmakban. Előtte a városi lakosság még nagycsaládban élt, hiszen az ipari forradalom előtt az ipar és a
kereskedelem nagycsaládi üzemre épült. Azt a tényt sem tudatosítjuk, hogy a munkásosztályt csak az ipari forradalom
tette kiscsaládossá. A céhiparban az inasok, segédek szinte a mester
családjához kötött életet éltek. Csak a gyáriparban különült el egymástól a
munkás munkahelyi és családi élete.
A kiscsalád jelentőségére a legmeggyőzőbb
bizonyíték az, hogy az utóbbi ezer évben szinte minden tudományos és technikai
változás a Nyugaton született.
Nyugat-Európa
gazdasági és tudományos nagyhatalommá csak a 18. század végén emelkedett. Az
ipari forradalom világformáló találmányai sem az egyházi iskolákban felnevelt
tudósoknak, hanem a céhekben szelektálódott mesterembereknek volt köszönhető.
Azoknak, akik gyerekekként kerültek be a céhtagok műhelyeibe, és fejlődhetett erőteljessé
a technikai képességük és anyagismeretük.
Az óceánok meghódítása.
Európa felemelkedése a kiscsaládos
rendszerén túl az óceánok meghódításának köszönhető. A zseniális hajósok
sem iskolában tanulták meg a kor hajóival való bánásmódot.
Kína ugyan Európával
egy időben óriási óceánjáró flottát épített fel, de az óceánokat összekötő
kereskedelemben nem voltak érdekelve, és otthon sem voltak egymással versenyző
vállalkozók. Ezzel szemben Európa több tucatnyi kikötőjében is egymással
versengő kereskedők voltak, akik egyedül, vagy másokat bevonva, vállaltak kockázatot
a siker érdekében. Kínában minden feladatra a császári parancs alapján egyetlen
várost jelöltek ki, és egyetlen, a császár bizalmát élvező mandarinára bízták
annak megoldását, akinek nem volt versenytársa.
A mandarin rendszer.
A kínai, és az oszmán társadalom fölénye azon
alapult, hogy az apparátusát a nagyon szabályozott oktatási rendszer képezte és
szelektálta. Ez nagyon megfelelt az államapparátus működtetésére. Ehhez
hasonló szelekció Európában csak a vallások klérusán belül működött.
A politikai hatalmat, az államapparátust
vérségi alapon örökölt társadalmi helyzetűek gyakorolták. Ami szinte
semmiféle minőségi szelekciót nem jelentett. Ezzel szemben az ipart és a kereskedelmet a gazdasági téren autonóm
városok céhei működtették. A céhekbe szerveződött polgárok felett nem volt
állami ellenőrzés, önkormányzatok voltak.
A városok önállósága.
Még nem
találkoztam olyan történelmi művel, ami kiemelte volna annak jelentőségét, hogy
Európában, már a görög és római
kultúrában, majd a feudális államokban is, a városok gazdasági önállóságot élveztek.
E nélkül aligha történhetett volna meg az elmaradt világ gyarmatosítása sem.
Az angol, és németalföldi gyarmatosítást
lényegében a két ország tengeri kereskedőit összefogó külkereskedelmi vállalt
hajtotta végre.
Elég volna
megnézni, hogyan, milyen hatékonysággal történt az angolok, és a hollandok
gyarmatosítása, és hogyan a spanyoloké és a portugáloké, ahol az egyház és az
állam gyakorolta a felügyeletet. Észak-Amerikát, Ausztráliát és Új-Zélandot az
angolok, a latin-amerikai országokat a spanyolok és a portugálok
gyarmatosították. A négy volt angol
gyarmat, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland, Angliát is
megelőzte, és a ma világ tíz legfejlettebb államai között vannak. Néhány
évtized múlva ezek lesznek az elsők. Ezzel szemben, a spanyol és portugál
gyarmatokban az egy lakosra jutó jövedelem negyede az angolok által
gyarmatosított országokénak.
A politikusok és
a történészek nem keresik a magyarázatot arra, hogy miért maradt le a kiváló
adottságokkal rendelkező Argentína Észak-Amerikához képest. Pedig egyszerű a
magyarázat. Az angol gyarmatokra
szegény, de szorgalmas protestánsok dolgozni mentek, a spanyol és portugál
gyarmatokra pedig kincskereső kalandorok, a könnyű meggazdagodás, és térítő
papok a vallásuk terjesztése reményében mentek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése