Kopátsy
Sándor EE 2015 01 28
Társadalomszemléletem
Reálisan Marxról
(kézirat)
Mivel Marx
Károly zseniális materialista tudós és idealista vallásalapító forradalmár is
volt, a személyének megközelítése végletes. Ez a két karakter egymásnak annyira
ellentmond, hogy a róla alkotott vélemény is ellentmondó. Akik benne a
zseniális társadalomtudóst látják, meg sem érthetik politikai elfogultságát, a
politikus Marxétól nagyon ellentétes oldalon állnak. A politikai vallásának
hívei pedig megfeledkeznek arról, mit hozott prófétájuk a
társadalomtudományoknak.
A protestáns
angolszász világban, ahol a legkevésbé fogadták meg a forradalmár Marx
tanításait, annak ellenére, hogy nem is angol volt, hanem német zsidó, a 19.
század közepét követő másfél század legjelentősebb angoljának tartják. Ezzel
szemen Kelet Európában és Kínában, ahol a marxista vallás hívei voltak
hatalmon, csak a marxista vallás alapítóját látják benne.
Akik számára
tudomány a társadalomtudomány, Marxot fogják szakmájuk alapját lerakó tudósnak
tekinteni. Aki a társadalom alépítményétől független felépítményt akarnak
építeni, kénytelenek lesznek a tudós Marxot figyelmen kívül tartani, benne csak
a tévedhetetlen prófétát fogják látni.
Marx a pályáját
tudósként kezdte. Rájött arra, hogy az emberi társadalom alakulása nem a
hatalmat birtoklók vágyai, politikai mesterkedései, hanem a társadalmi fejlődés
menetét, módját, tempóját is, mint mindent, objektív okok alakítják. Ezt a
logikáját azzal fejtette ki, hogy minden
társadalomnak van alépítménye, ami determinálja a politikai, vallási, ideológia
felépítményét. Mint minden természeti jelenség, az emberi faj életformája
is, determinált. A társadalomtudománynak tehát az a feladata, hogy feltárja mi
az alépítmény, és az mit determinál. Ebből annak kellett volna következni, hogy
Marx is ezután az alépítményt tárja fel, és keresse meg, annak milyen
felépítményre van szüksége. Ezzel szemben ő is gyorsan túllépett a
tudományosságon, és az általa kitalált ideális felépítmény, a kommunista
társadalom létrehozására koncentrált. Azt pedig figyelmen kívül hagyta, hogy
milyen alépítmény lesz a garanciája annak, hogy arra kommunista társadalom
épüljön.
Marx a tudós
kimondta, hogy a felépítményt az alépítmény determinálja, de azzal már nem
vesződött, hogy milyen legyen az olyan alépítmény, amire a kommunista
társadalom ráépül. Még addig sem ment el, hogy az által felszámolandó tőkés
osztálytársadalomnak mi volt az alépítménye. Mint jogász, megelégedett azzal,
hogy a tőkés osztálytársadalom alapja a tőkéstulajdon. Vagyis elegendő lesz a
tőkéstulajdont össznépi, vagy társadalmi tulajdonnal felcserélni, és már létre
is jön, ha nem is a kommunista, de annak előszobája, a szocialista társadalmi
felépítmény. Ezt a tulajdonforma váltást erőszakkal létrehozhatja a marxi
tanokat magáévá tevő proletárdiktatúra.
Ezt a marxi
tanácsot 1917-ben, erőszakkal megvalósította Oroszországban a bolsevik
diktatúra. Majd a magát szocialista államnak deklaráló Szovjetunió fegyveres
segítségével a Jalta Szerződésben a csatlósivá minősített közép-európai, balti
és balkáni államok. Ez alól az egyetlen kivétel Jugoszlávia volt, ahol a
bolsevik diktatúrára való áttéréshez nem kellett a Szovjetunió fegyveres
erejének jelenléte. Ennél sokkal nagyobb jelentősége lett annak, hogy Kínában
is a belső erők hozták létre a bolsevik diktatúrát.
A történészek
máig nem keresik a választ arra a tényre, hogy a két világháború között belső
erők hozták létre Oroszországban a baloldali diktatúrát, a fél-perifériákon
pedig a jobboldali, fasiszta diktatúrákat.
Pedig egyértelmű
a válasz. A 20. század első felében
olyan rossz hatékonysággal működtek a tőkés osztálytársadalmak, hogy velük
szemben versenyképesek volt mind a baloldali, mind a jobboldali diktatúra. Ebben
a században olyan felépítmény volt a tőkés osztálytársadalom, hogy azzal a
diktatúrák is versenyképesek voltak. A második világháború után azonban
modernizálták a tőkés osztálytársadalmakat, felére csökkent a munkanélküliség,
kétszerese lett a gazdasági növekedés, általánossá a szavazati jog, és hiánnyá
a jó minőségű munkaerő. Marxról is azt mondtam már sokszor, ha feltámadna, és
körülnézne, azt állapítaná meg, hogy a skandináv országokban győzött az általa
elképzelt forradalom, ezzel szemben a bolsevik országokban romlott a helyzet.
Pedig ott is javult, mert a cári Oroszországénál sokkal hatékonyabb társadalom
volt még a sztálinizmus is.
Marx ugyan
materialista társadalomtudós akart lenni, de a társadalmak állapotát nem
materialista alapon mérte. Neki a politikai szabadságjogok szintje fontosabb
volt, mint az egy laksora jutó jövedelem, a várható életkor, az átlagos
iskolázottság és a foglalkoztatás. Ezekre vonatkozó számokkal még a számok,
adatok tömegével terhelt fő művéből, a Tőkéből is hiányoznak ezek az adatok.
Ezek hiányát pótolja, számomra az átlagos testmagasság.
A foglalkoztatás
mellőzése talán a legnagyobb hiányossága Marx tanainak. Elsiklott a
foglalkozatás jelentősége felett. Ennek lett a következménye, hogy a munkaerő
kizsákmányolását a tőkés munkaadóval magyarázta. Pedig a munkaerő árujellegéből
az fakad, hogy a bérek akkor kerülnek az
értékük alá, ha nagyobb a kínálatuk, mint a keresletük, és fordítva, a bérek az
értékük fölé emelkednek, ha munkaerőhiány van. Ha erre gondol, rájön, hogy
a kizsákmányolás nem attól függ, ki a munkaadó, hanem a munkaerő túlkínálatából
következik. Márpedig, aki eljut idáig, rádöbben, hogy nincs szüksége a
marxizmus politikai tanácsaira, mert
ahol munkaerőhiány van, a munkás lesz az úr. Ezzel el is jutottunk a
marxista elméletből az következik, hogy amíg tőkehiány és munkaerő felesleg a
jellemző, tőkés osztályuralom a felépítmény. Ha a munkaerőben lesz a hiány, megszűnik a tőkések osztályuralma.
Aki tehát túl
akar lépni a tőkések osztályuralmán, annak olyan helyzetet kell teremteni,
amiben munkaerőhiány van. Nemcsak Marx, de senki sem sejtette, hogy létre jöhet
a munkaerőhiány. Aztán viharos gyorsasággal, mégis létrejött. Megszűnt a
munkaerő felesleget létrehozó két ok.
Megszűnt a túlnépesedési nyomás.
A megelőző
mintegy hatezer évben azért voltak osztálytársadalmak, mert az emelkedő várható életkor mellett az
ember túlszaporodó fajjá vált. Gyorsabban szaporodott a népesség, mint a
megteremthető munkaalkalom. A fajunkat jellemző szaporaság a húszas éveknél nem
magasabb várható életkor mellett túlszaporodott. Még nem találkoztam olyannal,
aki megmutatta volna, hogyan alakul a lakosság létszáma, ha a társadalom nem
növeli a halandóságot.
Amíg a tudomány
nem oldja meg a fogamzásgátlást, a jóléttel együtt növekvő várható életkor
okán, egyre nagyobb a népszaporulat. Márpedig ez csak a 20. századra oldotta
meg. Ez tette elehetővé, hogy csak annyi fogamzás történjen, amennyit a szülők
akarnak. Fajunk történetének talán a legnagyobb találmánya a fogamzásgátlás.
Ennek köszönhetően, mi lettünk az első faj, amelyik képessé vált arra, hogy
csak annyi utódja legyen, amennyit a szülők akarnak.
A 20. század
végére nyilvánvalóvá vált, hogy a szülők korábban is lényegesen kevesebb
születést akartak, mint amennyi születés volt. Ráadásul, minél képzettebbek és
jobb módban élnek, annál kevesebb utódot akarnak. A jelenkorra már egyértelművé
vált, hogy a természetes népszaporulat leállt annak ellenére, hogy a társadalom
anyagilag támogatja a gyermekvállalást.
De a fejlett
társadalmakban nemcsak a népszaporulat szűnt meg, hanem kontraszelekcióssá
vált. Az átlagnál képzettebb és jobb
módú családokban a népszaporulat negatív, a szegények és iskolázatlanok pedig
gyorsan szaporodnak. Márpedig minden faj számára a kontraszelekció a
legnagyobb veszély. Ez a veszély annál nagyobb minél fejlettebb a társadalom,
mert annak a munkaerő igénye egyre inkább a minőség felé rendeződik át. De
mivel a társadalom jövője egyre inkább attól függ, milyen minőségű lesz a következő
nemzedék. Ez azonban csak akkor lehet jó minőségű, ha a munkaerő piacról
kiszorult családokban születettek előtt is nyitva van a képességüknek megfelelő
képzés.
De nemcsak ezért
kell a modern társadalomnak gondoskodni a piacon nem keresett munkaerő megélésérül,
hanem a társadalom nyugalmát fenyegető bűnözés visszafogása érdekében is. A
megélhetési bűnözés ugyanis többet árt a társadalomnak, mint amennyibe a
társadalmi gondoskodás kerül.
Kielégíthetetlen a minőségi munkaerővel
szembeni igény.
A tudományos és
technikai forradalom hatására egyre jobban differenciálódik a minőségi munkaerő
társadalmi értéke. Amíg az osztálytársadalmakban a munkaerő igénynek alig
néhány százaléka volt minőségi, a nagy többségét szinte a létszámával lehetett
mérni, a jelenlegi munkaerőigényben alig marad olyan, aminek a minősége
másodlagos. Ezzel szemben a minőségi munkaerő értéke nagyon differenciálódott. Ezért
a jelenkori társadalmak elsődleges feladata a munkaerőben rejlő képességek
minél jobb kiművelése.
Ezért lett az oktatási
rendszer a társadalom szellemi vagyonát növelő legfontosabb ágazat.
A marxizmus pozitív történelmi szerepe.
Annak ellenére,
hogy Marx nagyon keveset hozott a társadalomtudományok számára, a politikai
szerepe abban volt pozitív rövid, de példátlanul pozitív volt. Nem annyira
abban, amit az ideológiája a gyakorlatban produkált, hanem azzal, hogy a tőkés
osztálytársadalmak modernizálódtak. A marxista pártok politikai nyomása fontos
szerepet játszott a gyarmatok felszabadításában, a foglalkoztatás növelésében,
a választójog kiteljesítésében. A kevésbé fejlett társadalmak számára azért
volt szimpatikus a marxista vallás, mert modernizálta a társadalmat. Mindenkinek biztosította a munkához való
jogot. Ezt dogmájának tekintette, és ezzel a képzetlen, nem keresett
munkaerő számára is biztosította a munkából való megélés jogát.
A marxista
rendszert azzal lehet jellemezni, hogy korlátozta a szabadságjogokat, de olyan
dogmák alapján működött, ami a társadalom alsó ötöde számára több jogot
jelentett, mint amennyit a liberális tőkés osztálytársadalom nem adott meg.
Az erőltetett gazdasági növekedés
mesterségesen létrehozta a munkaerőhiányt. Márpedig ennél nagyobb súlyt a
munkaerő alsó ötöde nem kaphatott. A tejes foglalkoztatás munkaerőhiányt
teremtett, vagyis olyan munkaerőpiacot, amiben a munkaerő kereslete meghaladta
a kínálatot, ezzel a munkaadók, ez esetben az állami vállalatok és közösségi
tulajdonú szövetkezetek csak úgy jutottak munkaerőhöz, ha azt egyre jobban
megfizették. Ezzel a kiáramló bérek egyre emelkedtek, és inflációs nyomást
keltettek. Ezt a gazdaságot irányító állam úgy tudta csak féken tartani, ha
szabályozta a kiáramló béreket. Ennek
módja volt a vállaltokra szabott átlagbér megállapítása és ellenőrzése. Ez
azonban mesterséges munkaerő keresletet támasztott az átlag alatti bérért
dolgozók felé.
Ez a módszer
ugyan kártékony volt azzal, hogy a legjobb dolgozókat nem lehetett a
teljesítményük arányában megfizetni. Ugyanakkor mesterséges keresletet
teremtett az átlag alatti bérrel is megelégedő dolgozókkal szemben. Ennek a
kétirányú érdekeltségnek akkor azonban csak a hátrányát, a legjobban kellő
érdekeltségének hiányát láttuk. Az csak a rendszerváltást követő liberális
munkaerőpiac mutatta meg, hogy a
munkaerő keresletét mesterségesen megnövelő kereslet kevésbé káros, mint az
olyan munkaerőpiac, a mi mellett nem alakulhat kis a társadalom érdekének
megfelelő foglalkoztatási szint. A társadalom elsődleges érdeke a
viszonylag magas foglalkoztatás. Ez alatt, a használt módszer alapján, a
mintegy 75 százalékos foglalkoztatást kell érteni. A jelenlegi magyar
foglalkoztatás azonban ennél mintegy 20 százalékponttal alacsonyabb. Ez akkora
hiba, ami eleve kizárja nemcsak a foglalkoztatást, de még a lemaradásunk
mértékének tartását is. Az ilyen
alacsony foglalkoztatást még akkor is lényegesen javítani kell, ha ennek árán
csökken a legjobbak érdekeltsége.
A nálunk is
alkalmazott bérarányos elvonás azonban bő lehetőséget ad arra, hogy serkentsük
a gyenge minőségű munkaerő keresletét azzal, hogy csökkentsük ezek
alkalmazásával járó bérek járulékát.
A közgazdaságtan feladata, hogy
megállapítsa a társadalom érdekének megfelelő foglalkoztatási szintet, és olyan
foglalkoztatási feltételeket teremtsen, ami ezt a szintet biztosítja. Ez a
szint ugyan alacsonyabb, mint a tejes foglalkoztatás, de lényegesen magasabb
annál, ami az összes bér után azonos elvonási hányad esetén kialakul.
A lényeg az, hogy tartós munkanélküliség
szűnjön meg. Ez csak akkor lesz elérhető, ha a tartós munkanélküliséget külön
tartjuk nyilván. Elemi statisztikai hiba, ha a feltétlenül károsat és a
hasznosat összeadva tartjuk nyilván. Az európai gyakorlat ugyanis nem tesz
különbséget a tartós, és a rövid idejű munkanélküliség között. Még akkor is, ha
a munkanélküliséget időtartamával együtt tartjuk nyilván.
Nem akarom itt
megfogalmazni, hogy milyen hosszú idő után válik kártékonnyá a munkanélküliség.
Ez minden bizonnyal a 6 és a 12 hónap között van. A cél elérése szempontjából
mellékes, hány hónappal számoljuk. A fő,
hogy az egészségesek tartós munkanélkülisége nem tűrhető. A rövid idejűt
pedig nem kell kezelni. Megjegyzem, hogy ez az Egyesült Államokban így van.
Dél-Koreában pedig nincs tartós munkanélküliség. Nemcsak az állam, de az
érintettek maguk sem tartják megengedhetőnek. Ezzel szemben nálunk viszonylag
széles réteg a tartós munkanélküliséget a maga számára elfogadhatónak, és az
állam számára kötelezettségnek tekinti.
A tartós
munkanélküliséget sem az egyén, se az állam nem tarthatja elfogadhatónak.
A magyarországi bolsevik rendszer mérlege.
Elsősorban azt kell tudomásul venni, hogy
országukban a marxizmus kelet-európai formáját nem mi, hanem a megszállók
vezették be. Nemcsak nálunk, de Jugoszláviától eltekintve, minden csatlós
országban. Sőt a csatlósok között,
nálunk volt a marxizmusnak a leggyengébb a társadalmi támogatottsága. Ezért
aztán éppen nálunk, és a buzgó katolikus Lengyelországban volt a bolsevik
rendszer legvékonyabb társadalmi alapja.
Ennek ellenére azt állítom, hogy nálunk volt
a legnagyobb szüksége annak, hogy a feudális társadalmi maradványainktól
megszabaduljunk. Történészeink adóssága annak tudatosítása, hogy mi önerőből
nem számoltuk volna fel az arisztokrácia és az úri középosztály hatalmát. Ez
azért volna nagyon kívánatos, mert ennek tudomásulvétele nélkül nem mérhetjük
meg a megszállás társadalmi hatását. A magyar közvélemény még ma is azt hiszi,
hogy mi a szükséges, régen megért reformokat önerőből is végrehajtottuk volna,
és ebben az esetben elég azzal számolni, ami rosszal járt a megszállás.
Ennek azonban az adott esetekben az
ellenkezőjét tapasztaltam.
1994-ig
minden választáson az derült ki, hogy a választók nagy többsége a háború előtti viszonyok folytatása
mellett áll. Ezzel nem azt mondom, hogy minden megváltozott állapotot helyre
lehetett volna állítani, csak azt, hogy az
arisztokrácia, a katolikus főpapság és az úri középosztály hatalma
restaurálódott volna.
Az
56-os forradalomban november elsején a baloldal mögött már nem állt néhány
százaléknál több. Ez ugyan
nem jelenti azt, hogy a szabad választáson hatalomra jutó rendszer stabilizálni
tudta volna magát, csak azt, hogy nagy többséggel azok a pártok kerültek volna
hatalomra, amelyek a két háború között hatalmon voltak.
1990-ben
az az Antall József lett a kormányfő, aki a régi úri világ megtestesítője volt.
Ő sem akart ugyan mindent
visszaállítani, nemcsak azért mert belátta annak lehetetlenségét, hanem azért
sem, mert az sem látta tökéletesnek, de kevésbé rossznak, mint az összeomlott
bolsevik rendszer. A következő választás azonban azt is megmutatta, hogy a
választók már nem viselik el az urak világát. Ahhoz képest az állampártot is a
kisebb rossznak tartották, és abszolút többségre jutatták az MSZP-t.
Azt se merte még senki sem leírni, ha a
Demokrata Fórumot nem Antall József, hanem az eredeti közép-jobb vonala vezeti
tovább, nem bukik meg. Ideje volna bevallani, hogy a rendszerváltást követő
húsz évben nem lehetett volna megbuktatni az MDF-et, ha közép-jobb vezetése
megmarad. Ezt ismerte fel a kis liberális Fidesz elnöke, Orbán Viktor és néhány
társa. Ennek köszönhetően a harmadik választáson már a közép-jobb Fidesz kapta
a legnagyobb támogatást, és alakíthatott koalíciós kormányt.
Ideje volna tudomásul venni, hogy a magyar
társadalom közép-jobb. Mindig annak van a legnagyobb esélye, aki ezt a
politikai vonalat képviseli. Nem közép-jobb párnak csak akkor lehet győzelmi
esélye, ha sokkal gyengébben teljesít, mint a közép-bal ellenzéke. A gyenge
ellenzék esetén mindig példátlan győzelemre számíthat. Még senki sem vette
tudomásul, hogy az utóbbi két választáson a magyar közép-jobb nyert a
legnagyobb támogatással Európában. Nemcsak 2010 volt példátlan a Fidesz
győzelem azzal, hogy megnyerte a körzetek 99 százalékát, hanem 2014-ben is a
körzetek 90 százalékának megnyerése is.
Ehhez még hozzá kell tenni azt is, hogy a
Fidesz ellenzéke kicsi, de ráadásul meg van osztva, nemcsak a balliberálisok
nem számíthatnak a szélsőjobbra, de azok sem a baloldali támogatásra. A
kormánynak ugyan alig van kétharmados többsége, de vele szemben maximum egyötöd
állhat minden konkrét döntés esetében.
Marx,
mint tudós, zseniálisan indult, aztán politikusként is eltévedt. Mégis, mindkét
tekintetben a századának legnagyobb egyénisége maradt. A tudós Marxra fog épülni az egyszer sikeres
tudománnyá váló társadalomtudomány. A forradalmár Marx sikeres világvallása
egyre inkább elhal, de a történelmi szerepét egyre jobban fel fogják értékelni.
Ez azt jelenti, hogy a társadalomtudomány fel fogja tárni, mikor, mi volt és
lesz a társadalmak alépítménye, és ennek megfelelő felépítményt fognak
tanácsolni, tervezni és megvalósítani. A forradalmár Marxról egyre inkább
kiderül, hogy idealista, az alépítmény követelményeihez igazodni képtelen volt,
de a forradalmisága nélkül nem lehetett volna olyan gyors és sikeres a tőkés
osztálytársadalmak átalakulása össznépi, tudásalapúvá, az elmarad, szegény Kína
pedig nem válhatna újra társadalmi és gazdasági szuperhatalommá.
Mi,
magyarok pedig köszönjük meg Marxnak, hogy ezer év után először válhattunk
képessé arra, hogy mindenki számára biztosítottuk a munkából való megélés
lehetőségét. Sajnos, ezt a
szuverenitásunk birtokában, újra elvesztettük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése