Kopátsy Sándor EE 2014-11-17
Társadalomszemléletem
A közgazdaság válsága
(Kézirat)
Hatvan léve keresem a választ arra a
kérdésre, miért nem lája a közgazdaságtan a társadalom jövőbe. Márpedig minden
tudomány célja a jövő felé vezető út feltárása. Ennek előfeltétele a múlt megértése
és megmagyarázása. A klasszikus
közgazdaságtan arra adott magyarázatot, hogyan kell működtetni a tőkés
osztálytársadalmakat. Abba már nem merült bele, hogy miért olyan az ipari
forradalom utáni társadalom, amilyen, például miért tőkéseké. Pedig egyszerű lett volna a válasz: mert az ipari forradalom találmányai
nagyon gyorsan leváltották az alacsony vagyonértékkel dolgozó kistulajdonosi
vagyonnal dolgozó céhipar és a háziipart. Ugyanakkor óriási ugrást jelentet a
termelékenységben és a tőkeigényben. A sok kistulajdonosi vagyont értéktelenné
tette. Nemcsak a gyáripari termelésre átálló fejlett világban, de a sokkal
elmaradottabb, szegényebb országokban is. Ezzel a nyugat-európai országok ipara
óriási fölénybe került a szegény országokkal szemben is. Nagyon gyorsan az
ipari országok gyáripari termelése leértékelte az egész világgazdaságban az
eddig működő ipart. Ezzel létrehozott egy olyan világkereskedelmi
munkamegosztást, aminek karakterét a fejlett ipar és az elmaradt mezőgazdaság
közti árucsere jelentette.
Mivel a technikai forradalom a
mezőgazdaságot nem, vagy csak alig érintette, a külkereskedelmet az ipar és a
mezőgazdaság közti csere jellemezte. A fejlett országok mezőgazdasága alig állt
más színvonalon, mint a kevésbé fejletteké.
Ezekkel a változásokkal a tőkés közgazdaságtan alig foglalkozott. Csak
azt mutatta meg hogyan kell az iparosodott országokat működtetni. Mind a tőke profitját, mind a
munkások nyomorát természetesnek a tőkés tulajdonviszonyból fakadónak fogadta
el. Nem ismerte fel, hogy a tőkeprofit a
tőkehiányból, a munkások jogtalansága a munkaerő mennyiségi és minőségi
túlkínálatából fakad.
Marx ugyan lerakta a
társadalomtudományok elméleti alapját a felismeréssel, hogy a társadalom milyenségét az alépítménye determinálja.
Azt már azonban nem vizsgálta, hogy mi, és milyen az alépítmény, ami
determinálja a társadalomnak felépítményét. Fogalma sem volt arról, miért volt
olyan a korának tőkés társadalma, amilyen. Sőt,
ő fordult a leginkább szembe saját elméletével. Kitalált egy általa
tökéletesnek tartott, kommunizmusnak nevezett felépítményt, amit akár
erőszakkal is, létre lehet hozni, és aztán az tökéletesen működik. Lassan még
azt is feladta, hogy a számára ideális társadalmat csak a fejlett
társadalmakban lehet majd megvalósítani. Márpedig, ha a félperifériás
országokat is át lehet alakítani, akkor a zseniális marxi felismerés, a
determinált felépítmény ostobaság.
Marx tanítványai azonban hiába várták
a tőkés osztálytársadalmak forradalmaira, de megérték, hogy a kevésbé fejlett
társadalmakban összeomlott a politikai felépítmény, elhitették magukkal, hogy
megelőzhetik a fejletteket.
Pedig csak az derült ki, hogy a
fél-perifériákon gyengébb lábon állt a tőkés osztályuralom, a felépítmény, mint
a fejlett polgári társadalmakban. A 20. század második felén már az is
kiderült, hogy a puritán kultúrájú fejlettek nemcsak a szocializmussal
kísérletezőknél eredményesebben működnek, hanem mint a múltjukban valaha. Egyetlen
marxistának nem jutott az eszébe, hogy a protestáns fejlett tőkés
osztálytársadalmak sikersebben idomultak a tudományos és technikai forradalom
által létrehozott alépítményhez, mint a szocializmus építésével fáradozó
fél-perifériák.
Marxot nagyobb csalódás, illetve tanaiban nagyobb csalódás aligha érné,
minta látná a jóléti tőkésállamokat, ahol az életszínvonal magas, a társadalom
jólléti hálója még a munkát nem találókat is eltartja.
Sokszor elmondtam, mi lenne, ha
Krisztus és Marx feltámadna és körülnézne a skandináv jóléti társadalmakban. Mindketten megállapítanák, hogy a tanaik
megvalósultak, méghozzá azoknál is sokkal sikeresebben. Krisztus csalódna a
Vatikánban, Marx pedig Oroszországban járva.
Az 1917-es forradalomban győztes az
orosz marxisták a politikai hatalom birtokában kitalálták, hogy marxista párt
diktatúrája felépítheti a kommunista társadalom alépítményét, a szocializmust.
De ezek a hatalomra került marxista pártok sem vizsgálták, milyen alépítményre
van szükség annak érdekében, hogy arra már ne tőkés osztálytársadalom épüljön.
Ez a kérdés máig tisztázatlan maradt.
Ez az úttévesztés megvalósult azzal,
hogy az elmaradt Oroszországban, illetve Európa keleti felén, és a Távol
Keleten, kísérleteztek a kommunista társadalom előszobájának tekintett
szocialista társadalom építésével. Ezek
a társadalmi kísérletek azonban megmaradtak a marxi forradalmárság téves
alapján, hogy a politikai felépítmény erőszakkal képes létrehozni a neki
megfelelő alépítményt. Európában az ezredfordulóig a szocializmus építését
célzó erőfeszítések összeomlottak, mivel az
erőszakkal létrehozott felépítmény képtelennek bizonyult az alépítmény
átalakítására.
A 20. század végén a Szovjetunió és tábora,
a kelet-európai marxizmus összeomlott. Nem annyira azért, mert szocializmus
akart lenni, hanem azért mert az erejét felemésztő imperialistává vált. Európa
keleti felén nemcsak a bolsevik rendszer bizonyult versenyképtelennek, hanem
kelet-európai lakosság viselkedési kultúrája, rendszerétül, ideológiájától
függetlenül versenyképtelen. Az elmúlt közel negyed század azt bizonyítja, hogy
a jelenlegi felépítmény még úgy sem
működik, ahogyan az erején felül fegyverkező bolsevik rendszer működött. Elég
lenne arra gondolni, hogyan éltek volna a 80-as években, a Szovjetunióban, ha
csak annyit fordítanak a fegyverkezésre és olyan magasak lettek volna az
olajárak, mint a rendszer bukása után.
Az osztálytársadalmak alépítménye.
Minden osztálytársadalom közös alépítménye a túlnépesedés elleni állandó
védekezés volt.
Kiderült, hogy a gyűjtögetésről a
termelésre való átéréssel az ember túlszaporodó fajjá vált. Fajunk természetes szaporasága a 20-as évek
elején lévő várható életkornak felel meg.
Korábban, történelmünk első
kilenctizedében a létszámunk csak akkor nőhetett, ha sikerült új életteret
találni. Fajunknak ugyan sikerült szinte minden természeti környezetben
kialakítani az annak megfelelő életformát, abban aztán nagyon alacsony népsűrűségben
élt tízezer éveken keresztül.
Amikor a felmelegedés következtében fajunk
az öntözéses gabonatermelésre, illetve a pásztorkodásra kényszerült, az
életkörülmények azonban úgy megjavultak, hogy a várható életkor gyorsan néhány évvel meghosszabbodott, ami
elviselhetetlen népszaporulatot eredményezett. Néhány generáció után a
népesség elérte a megnövekedett eltartó képességet. Ettől kedve, mintegy
hatezer éven keresztül, fajunk
elsődleges társadalmi feladatává vált a túlnépesedés elleni védekezés.
Ennek szinte egyetlen módszere volt, a követlen és közvetett halálokozás.
Minél hosszabb lett a várható
életkor, annál nagyobb mértékre kellett emelni a halálokozást. Tartósan az 1-2 ezreléknél gyorsabb
népszaporulatot egyetlen társadalom sem volt képes elviselni. Ezért minél
hosszabb lett a várható életkor, annál jobban kellett fokozni a halálokozást.
Ennek módját már az utóbbi 25 évben többször leírtam.
Ezek röviden.
1. A lakosság nagy többségének fokozni kellett a nyomorát. A
nyomor lett a fő halálokozó.
2. Az elvont jövedelmek, és a munkaerő jelentős hányadát kincsképzésre,
kultikus építkezésekre, luxusra fordították. A közmunkák többsége nem racionális célt szolgált.
3. A megtermelt jövedelem és a munkaképes lakosság jelentős hányadát
fegyveres szolgálatra, hadviselésre fordították. A hadviselés nemcsak nagy értéket
emésztett fel, munkaerőt vont el, hanem jelentős
közvetlen és közvetett halálokozó is volt.
4. Az egészségvédelmet elhanyagolták. Az osztálytársadalmak kevés figyelmet fordítottak az
orvostudományokra.
5. Üldözték az ember tudásvágyát. Amíg az osztálytársadalmak első három általános jellemzőjét
közel ötven éve felismertem, ez a negyedik jellemző sokáig rejtve maradt, mert
nem tudatosult bennem, hogy minden osztálytársadalomban nemcsak több volt a
munkaerő, hanem jobb is az elviselhetőnél.
Az osztálytársadalmak mintegy hatezer
éves történelme során, ha nem is gyorsan, de állandó volt nemcsak a technikai
fejlődés, de a tudásvagyon a növekedése is. Arra azonban a gazdaságtörténészek
sem figyeltek fel, hogy az egyre
fejlettebb technika a munkaerő óriási többségével szemben egyre kisebb
tudásigényt és érdekeltséget támasztott. A munkaerővel szemben támasztott igény a mélypontja a tudományos és
technikai forradalom előtti tőkés osztálytársadalomban volt. A munkaerő
többségével szemben támasztott tudásigény a gyűjtögetés óta állandóan csökkent.
Könnyű belátni, hogy nemcsak a
céhiparosnak, de még a parasztnak is sokkal több ismeretre, döntéshozatalra
volt szüksége, mint a gyáripari munkásnak.
A közvéleményben az él, hogy az
iskolázottság igényét az ipari forradalom vetette fel. Tévedés, a múlt századi
gyáriparban, vasútépítésben, szállítási rakodásban nem volt szükség még az írás
és olvasás ismeretére sem, nemhogy a munkaerő szakmai képzettségére. A
hadviselésben még alacsonyabb volt a sorállomány képzettségi igénye, mint a
lőfegyverek korában. A katonák óriási többsége még az első világháborúban is, besorozott,
írástudatlan paraszt volt.
Sok évtizedes vadászként sokszor
elmondtam, hogy a modern lőfegyverek, távcsövek, öltözetek korában mindenki
eredményes vadász lehet.
Az általános iskolázottságot nem a
gazdaság, hanem a vallás vezette be. A reformátorok azért lettek az általános
népoktatás hívei, mert a bibliát akarták közkinccsé tenni. Az iskolázottak nagy
többsége évszázadokon keresztül szinte a biblián kívül más könyvet nem is
olvasott. Ezt jól jellemzi a tény, hogy a 19. században az Egyesült Államok az
írástudatlanok ellen azzal védekezett, hogy a bibliából olvastatott. Gyerekkoromban
mesélte egy amerikás hazavándorló, hogy ő ugyan nem tudott olvasni, de a
bibliai szövegeket kívülről tudta. Azért sikerült a bevándorlása, mert a kép
alapján tudta az oda illő szöveget.
Az iskolázottságot csak a közigazgatás igényelte.
Az alacsony tudásigényt jelezte az
is, hogy a tőkés osztálytársadalomban a
tőke nem a jobb, hanem az olcsóbb munkaerőt kereste. Számára elég volt a
munkaerő fizikai ereje.
A tudományos és technikai forradalom azonban teljes fordulatot hozott.
A fogamzásgátlásnak, az életszínvonal
és az iskolázottság emelkedésének hatására leállt a gyermekvállalás, megszűnt a
túlnépesedési nyomás, ezzel a munkaerő létszámának túlnövekedése. A munkaerő minőségével szemben támasztott
igény azonban kielégíthetetlenné vált. Ugyanakkor a munkaerő mennyiségi és
minőségi túltermelése megszűnt. A
társadalom szűk keresztmetszete a minőségi munkaerő lett. A tőkehiányos és munkaerő felesleges társadalom átalakult minőségi
munkaerőben hiányos társadalommá. A
minőségi munkaerő hiánya lett a jelenkori fejlett társadalmak alépítménye.
A jelenkori fejlett társadalom csak olyan felépítményen működhet
hatékonyan, ami a munkaerő létszámának 1-2 ezrelékes ingadozása mellett, a
munkaerő minőségére optimalizál. Erre egyelőre csak a puritán társadalmak képesek. Ezek között
is csak ott lehet a politikai felépítmény demokratikus, liberális, ahol a
lakosság erkölcsét a puritanizmus jellemzi, az egy főre jutó jövedelem
meghaladja a tízezer dollárt, az iskolázottság pedig a 12 évet és megoldott a
fogamzásmentes szexuális élet.
Az olyan puritán társadalmakban, amelyekben a fogamzásgátlás megoldható,
de még szegény és iskolázatlan a lakosság, csak a politikai diktatúra
kényszerítheti ki a népesség 1-2 ezrelékes népszaporulat változásnál nem
nagyobb gyerekvállalást. Erre azonban csak a puritán társadalmak képesek. Ezért a tudomány és
technika jelen állása mellett, csak a
puritán társadalmak képesek az élen maradni, vagy oda felzárkózni.
Semmi tudományos alapja nincs annak az elvárásnak, hogy a politikai
demokrácia viszonyai megfelelnek a felzárkózásnak. Amelyik felzárkózni akaró
társadalom lakossága nem puritán, a felzárkózása, az alkalmazott politikai
felépítményétől függetlenül, eleve reménytelen.
A közgazdaságtan klasszikusai a
gyakorlat alapján készítettek elméletet a hatékonyabb gyakorlat érdekében. A jelenkor közgazdászainak a szinte minden
tekintetben megváltozott világában, a gyakorlatban tapasztalt tényekből
következtetve kellene az elméleti következtetéseket levonni.
A gyakorlat tanúsága szerint.
- Az elmúlt hetven évben csak a fejlett, nem, vagy lassan szaporodó
népességű és puritán országok voltak sikeresek. Ezek azonban kivétel nélkül sikeresek
voltak.
Európában ma már nincs szegény, nem
demokratikus ország.
Némileg más a helyzet Kelet-Ázsiában.
Ott a már fejlett Japánt sikerrel követék a kis tigrisek. A fél-perifériák
szintjéről a kelet-ázsiai elmaradt puritán országok, Szingapúr, Dél-Korea,
Tajvan, piacgazdasággal, de politikai diktatúraként kezdték meg a csodálatos
felemelkedésüket. Ezek a viszonylag
kis országok a felemelkedésük során élvezhették a tényt, hogy a hidegháborúban
a demokratikus oldalon álltak, és a fejtett tőkésállamok a tömegáruk piacát
megnyitották előttük.
A perifériáról induló Kínában a kommunista diktatúra csak 1990-ben
piacosította a gazdaságot és korlátozta a gyermekvállalást. A tömegárukkal elsősorban a fejlett
országok piacát hódította meg. Ezen a piacon nem volt, és ma sincs
versenytársa. A sikerét annak köszönhette, hogy a valutáját leértékelve tartja,
óriási külkereskedelmi egyenlegét részben dollárban, részben amerikai
államkötényekben fekteti.
A kelet-ázsiai siker országok közös jellemzője, hogy kiváló az oktatási
rendszerük, az árához viszonyítva nagyon jó a munkaerejük, nagyon magas a
foglalkoztatásuk és a felhalmozásuk. Szinte mindenki dolgozik, ráadásul, sokat.
Az elmúlt hetven év általános
tapasztalta, hogy a jelenkorban a sikeres társadalmi fejlődés feltétele a
lassan változó népesség, valamint élenjárás a munkaerő minőségének javításában
és a foglalkoztatásban.
A népesség változása
A 20. és a 21. század az emberiség rákos elszaporodásaként fog bevonulni
a történelembe. A
20. században a fajunk létszáma négyszeresére növekedett. Ráadásul a szaporulat
kilencven százaléka a lemaradó társadalmakban történt, és a növekvő lemaradásuk
elsődleges oka éppen az elviselhetetlenül gyors népesség növekedésük volt. Ez
az egyértelmű tény azért marad viszonylag rejtve, mert a közgazdasági irodalom
a gazdasági növekedést az országra vetítve méri. Ahogyan az egy lakosra vetítve
mérné, azonnal kiderülne a gyors lemaradás.
A közgazdaságtan a társadalmak életterének eltartó képességét nem is
méri. Nyomát sem
találtam annak, hogy melyik kontinensen, melyik kultúrában mekkora volna az
optimális lakosság, és milyen népesdési tempót visel el a társadalom.
A közgazdasági pályára kerülésem első
évében került a kezembe Rácz Jenő és Bródy András könyve, amelyikből megtudtam,
hogy a nemzeti jövedelem és a nemzeti
vagyon aránya az adott természeti környezetben viszonylag állandó. Ezt
akkor még csak a fizikai vagyonra mutatták ki. Megtehették, mivel a szellemi
vagyon, a társadalom tudásvagyona minden osztálytársadalomban több volt a
társadalom számára hasznosíthatónál.
Az óta a tudományos és technikai
forradalom hatására nagyot változott a világ. Tudásalapúvá alakultak át a fejlett társadalmak. Ezért lenne olyan
közgazdaságtanra szükség, ami a tudásvagyon maximalizálását szolgálja.
Amennyiben a nemzeti vagyonban a munkaerő értékét is számba vesszük, a nemzeti
vagyon nem három-négyszerese a nemzeti jövedelemnek, hanem hat-hétszerese. De
már a mintegy háromszoros nemzeti vagyon is azt jelentette, hogy a népesség növekedése óriási felhalmozási
igénnyel jár. Ennek alapján
jutottam el oda, hogy a társadalom tartósan néhány ezreléknél nagyobb
népszaporulatot nem viselhet el. Ezt bizonyították a tények is. Az emberiség létszáma az ipari forradalomig,
csak ilyen mértékben növekedett. Az ennél mindig lényegesen nagyobb spontán
népszaporulatot a társadalom a halandóság közvetlen és közvetlen növelésével
csökkentette le.
Ezt a túlnépesedési nyomást mintegy hatezer éven keresztül, az
osztálytársadalmak 1-2 ezrelékre fékezték le. Minden tudós számára az ilyen általános jelenséget
törvénynek kell tekinteni. Kivételt a Nyugat jelentett azzal, az új kontinensek
felfedezése, és betelepítése során. Egyrészt
az élettere Amerikával és Ausztráliával tízszeresére nőtt, másrészt ipari és
katonai fölényének köszönhetően kizsákmányolhatta szinte az egész világot.
A 20. században az elmaradt világban
az népszaporulat a néhány ezredes népesség növekedésről a néhány százalékosra,
a tízszeresnél is gyorsabbra ugrott. A
fejlett világ egészségügyi vívmányai behatoltak az elmarat világba, legyőzték a
legnagyobb járványokat, népbetegségeket, és fizettek a mezőgazdasági és
bányászati nyersanyagokért. ennek következtében Dél-Ázsia lakossága száz év
alatt tízszeresére, a Szahara alatti afrikai országoké pedig húszszorosára nőtt.
A puritán Nyugat és a konfuciánus Távol Kelt lakossága történelemben példátlan
gyorsasággal fejlődő, gazdagodó puritán lakosság száma ugyanakkor csak a kétszeresére
nőtt. Fajunk egésze az utóbbi száz évben
nemcsak elviselhetetlenül gyorsan, de kontraszelekciósan szaporodik. Ennél
nagyobb csapás egy fajt nem érhet. Azt felnagyítja a tény, hogy a tudományos és
technikai forradalom hatására az elsődleges érdekévé vált a tudásvagyon
gyarapítása, ami minőségi szelekciót követel. Az egyre jobb minőségű munkaerő termelés érdekével szöges ellentétben
áll a soha nem tapasztalt tény, hogy a természetes nép szaporulat a minőségi
igénnyel fordítottan szelektál.
Születésszabályozás
A társadalom érdeke azt kívánja meg, hogy a létszámunk mozgása az 1-2
ezreléknyi ingadozás között maradjon. Ez a fejlett protestáns Nyugton, és a fejlett konfuciánus
Kelet Ázsiában spontán megvalósult. Az emberiség túlnépesedő, viszonylag elmaradott
többsége, Kína kivételével, ezt a társadalmi igényt nem vette tudomásul, hanem
soha nem tapasztalt mértékben ezzel ellentétes irányban dübörög.
Kínában ugyan a gyermekvállalás
számát csökkentették, de a várható minőséget figyelembe sem vették, sőt. A
túlnépesedett kínai társadalomnak arra volna szüksége, hogy a lakosság évente
néhány ezrelékkel csökkenjen, de ezen belül az átlagnál értékesebb családok
vállaljanak egynél több, az eredményes gyermeknevelést ígérők pedig még ennél
is kevesebbet. A gyermekvállalás korlátozása ugyan forradalmi előfeltétele a
gyorsabb fejlődésnek, de a korlátozás egyelőre csak az ország urbanizált,
keleti részén került bevezetésre, ott, ahol a felnevelési feltételek az
átlagosnál jobbak. Azt, hogy a társadalom számára a következő nemzedék minősége
az elsődleges, még nem veszik figyelembe.
A lakosság minősége, szellemi vagyona az elsődleges, a demográfusok mégis
csak a számukat veszik figyelembe.
A szülői háttér.
Minden tapasztalat azt mutatja, hogy a családi háttér minősége a legfontosabb a
gyermekek életpályájának alakulásában. Ennek ellenre a társadalmak ezt nem
hajlandók tudomásul venni. Bármennyire megszűnt az osztályhelyzet vérségi és
vagyoni zártsága. Azzal, hogy a szellemi
vagyon lett az érvényesülés alapja, a családi háttér szerepe az értelmiségi
réteg viszonylag zárt maradt. Az értelmiségi családban születettek nagy
többsége értelmiségi marad, és a leszakadt családokból a vele született
képességhez viszonyított érvényesülés nagyon ritka, mert a képességek
kibontakoztatása sok, nehezen leküzdhető akadályba ütközik.
Mikor kezdődik az életpálya? Szinte a fogamzáskor.
Alig találni visszhangját annak a
finnországi felmérésnek, ami a múlt század harmincas éveinek vége óta követi a
születéskori fizikai adottságok és az életteljesítmény közti összefüggést. A
szovjet-finn háború során kiderült, hogy mekkora jelentősége van a modern
háborúban a katonák szellemi és fizikai képességének. Az alig néhány millió
lakosú Finnország állta a frontot az óriás Szovjetunióval szemben, és képes
volt viszonylag elfogadható békével zárni a háborút.
Már a háború során hoztak törvényt arról, hogy az újszülöttek fizikai
állapotát mérik, és öt évenként ellenőrzik, milyen összefüggés van a
születéskori állapot és az elért eredmények között. A tudomány nem igen foglalkozott az
eredményekkel, csak ötven év után figyeltek fel az eredményekre. Kiderült, hogy
a legjobban kihordott csecsemők felső tizede az átlagánál sokkal jobb
életteljesítményt értek el. Több évet végeztek az iskolában, nagyobb volt a jövedelmük,
a vagyonuk, és lényegesen több adót fizettek. Vagyis az anyák magzatkihordása nagyobb hatással van a következő
generáció teljesítményére, mint a politika milyenségének. Az utóbbival
mégis ezerszer annyit foglalkozunk.
Pedig alapfokú biológiai ismeret elég
annak megértéséhez, hogy minden élőlény fejlődésére, az életének a kezdeti
korában ért hatások a legjelentősebbek. Ezt a hívatásos sportolók és művészek
pedagógusai régen tudják, az oktatáspolitikusok pedig most kezdik felismerni. A fejlett társadalmak sorra teszi
általánossá már a hároméves kortól az óvodába járást.
A finn példa azonban azt mutatja,
hogy a magzat kihordásának minőségét is jutalmazni kellene, mivel a fogamzással kezdődik a következő nemzedék
minőségének javítását szolgáló társadalmi érdek, és felelősség.
Az óvoda előtti élet.
Az Egyesült Államokban, közelmúltban
került a kezembe egy felmérés arról, milyen szókinccsel kerülnek a három évesek
óvodába, a hatévesek iskolába. A mai technika ugyanis már az ilyen felméréseket
is lehetővé teszi. A felső negyedbe a diplomás családból jövő gyermekek
tartoznak. A szókincsük háromszorosa az alsó harmadba tartozókénak. Nálunk egy
ilyen felmérésnek az eredménye még katasztrofálisabb lenne. Talán éppen ezért
nem is mérünk, vakon ugyanis könnyebb optimistának lenni.
Már hivatkoztam a művészek és profi sportolók oktatására, aminek
módszereit kellene általánossá tenni az oktatáspolitikának. Ez a két képzési mód is egyre előbb
kezdődik, de még mindig nem eléggé. Az úszás képességben már van gyakorlat
arra, hogy a születés utáni első hónapokban kell megszerezni az ösztönös
vízbiztonságot. Ennek megdöbbentő hatékonyságával már magam is találkoztam.
Azt is gyakorlattal bizonyítottam,
hogy az egyensúlyérzék és a tériszony elkerülése, a jó tapintás néhány óra
alatt, egy életre megszerezhető. Ezekre a szülők felkészítése fontos társadalmi
érdek lenne. Tudtommal mégsem terjesztik.
Nem tudom bizonyítani, de
tapasztalom, hogy ez emberismeret is néhány éves korban megtanítható.
Három fiam esetében tapasztaltam, hogy
ösztönösen megérzik, kinél lehet eredményes az akaratosság, a sírás. A kolduló
cigánygyerekek messziről tévedhetetlenül megállapítják, kitől lehet alamizsnát
várni. Meg kellene tanulni, hogyan lehet az emberismeretet tanítani, mert minél
nyíltabb a társadalom, ez a képesség annál fontosabb lesz.
Az iskolai képzés
Erről már sokszor leírtam a
véleményem. A művészek és a hivatásos sportolók hazai képzési gyakorlata
világszínvonalú. Az oktatásuk lényege, hogy mindenkinek a saját képességét,
adottságát kell fejleszteni. Ezért a
tanuló csoportokat folyamatosan minél homogénebbekké kell tenni. Az
oktatáspolitikának tudomásul kellene venni, hogy csak a homogén képességű tanuló csoportokat lehet hatékonyan oktatni.
Az oktatás módszerét, tempóját a tanulók képességéhez kell igazítani. A heterogén képességű csoportok számára
nincs hatékony oktatási módszer és tempó. Ez ugyan minden pedagógus számára
természetes, a magyar oktatáspolitika azonban a heterogén tanulócsoportokat
erőltetni. Az egységes módszer és tempó sem a jobbaknak, sem a gyengébbeknek
nem lehet eredményes. A tehetségesek nincsenek terhelve, a tehetségtelenek
pedig nem tudnak lépést tartani.
A nemzetközi tapasztalatok.
Néhány évtizedes múltja van a PISA rendszer
alapján történő országok közti összevetéseknek. Ennek a tapasztalata viszonylag
egyértelmű.
Az oktatásban is az élen a protestáns, és konfuciánus népek vannak. Két városállam, Szingapúr és
Hongkong, két állam, Dél-Korea és Finnország az első kettő. Érdekes módon, a
közelmúltban készült felmérés szerint, Sanghaj lett a világelső. Ott nyilván a
birodalmon belüli szelektálás eredménye miatt magas az eredmény.
A konfuciánus népek fölénye érthető. Ott több ezer éve működik a mandarin rendszer, amiben
a társadalmi pozíciók elérésének módja a mandarinképzésben való helytállás. Ezért a lakosság minden rétegében él a
tudat, hogy az érvényesülés az oktatási rendszerben való helytállás alapján
történik. Még a protestáns nyugati ember számára is megdöbbentő, hogy a
japán, a szingapúri, a dél-koreai és a kínai családok mennyi áldozatot
vállalnak a gyermekük minél sikeresebb iskolai eredménye érekében. Nagyon
hasznosnak találnám az olyan adatok közismertté tétlét, hogy ezekben a
távol-keleti országokban a család idejéből és jövedelméből mennyit fordítanak a
gyermekeik eredményesebb iskolázására. Ebből
kiderülne, hogy a magyar értelmiségi szülők viszonylag jól állnak, az országos
átlag elszomorító, a szegény, munkanélküli és iskolázatlan családokban pedig
katasztrofális a helyzet. Márpedig aránylag egyre több gyermek születik
olyan családokban, ahol a felnevelési esélyek minimálisak.
Elég volna egy ilyen felmérés ahhoz, hogy kétségbeessünk jövőnk miatt.
A finn oktatási rendszer kiválósága
két okkal magyarázható.
Egyrészt a skandináv országok
puritanizmusa a germánokénál és az angolszászokénál is keményebb.
Másrészt Finnországban szinte minden, az oktatás során felmerülő
költséget az állam vállal.
Találtam azonban egy számunkra is
vigasztaló kivételt. Lengyelország tíz éve a rangsorban a protestánsok között
szerepel. Messze a legjobb a katolikus népek között. Erre a szakértők is
felfigyeltek. Az eredményt az oktatási miniszternek tulajdonítják. Ezért lehet
az a véleményem, hogy az eredménytelenségünket az oktatási minisztereink
alkalmatlanságával magyarázzam. A minisztereinek eleinte túl liberálisak,
jelenleg pedig túl konzervatívak és nacionalisták.
Még nyomósabb oknak tartom, hogy a beiskolázottakon belül megnőtt a
leszakadt rétegben születettek aránya. Nem annyira a pedagógusok szintje
romlott, mint a tanulók családi háttere, a szülők támogatása.
A leírtak alapján jogos a véleményem, hogy a jelenkor társadalmi,
gazdasági életének szabályozására alkalmatlan a klasszikus közgazdaságtan, ami
fogyasztási kiadásnak, és nem a legjobban hiányzó szellemi vagyon termelésének
tekinti a következő generáció felnevelését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése