Kopátsy
Sándor EE 2015 01 25
Társadalomszemléletem
Kiegészítés az Európai kereszténység
EEXX50122 anyaghoz
(Kézirat)
A tegnap
befejezett anyagot szétküldtem, és utána jutott az eszembe, hogy kihagytam az
Európa történetéből egy olyan fejezetet, ami ugyancsak a kontinensünk
specialitása, a viszonylag nagyszámú, és erős polgársága. Abban csak arra
hivatkoztam, hogy a nyugat-európai feudális társadalmakban négyszer annyi
polgár volt, mint nemes. Ehhez képest volt nagyon más néhány közép-európai
állam, köztük a magyar társadalma.
Más alkalmakkor
már hangsúlyoztam, hogy a görög és a
római társadalom civisek, urbánusok, azaz városi polgárok társadalma volt.
Ezt az európai történészek elintézik azzal, hogy rabszolgatartó volt. De a többi
kultúrában elsősorban földbirtokosok rabszolgatartó társadalmai voltak, akik az
isteni alapon uralkodónak a rabszolgái voltak. Ezzel szemben a görög és római
társadalomban a rabszolgatartók városi polgárok, iparosok, kereskedők voltak.
Vagyis az uralkodótól függetlenek. Jellemző módon, volt idő, amikor azt, ki
legyen a görög városállamok vezetője, a lakosság mintegy tizedét jelentő
polgárok közül sorshúzással választották. Illetve a szerencse döntött abban, ki
legyen az adott évben a vezetőjük.
Ezek az államok
a rabszolgatartók demokráciái voltak. Ha nem is mindig, és folyamatosan, de
soha nem vérségi alapon. A diktátorok nem az isten kegyelméből, hanem a saját
erejük, ügyességük alapján. Soha nem fordult elő, hogy a diktátorok gyermeke
örökölhette a hatalmat.
Ezek az urbánus
görög-római társadalmak addig lehettek virágzók, amíg a városok lakosságát nem
pusztították el a keletről behozott betegségek. Ahogyan az első évezred első
évezred első századaiban egyre inkább kiderült, hogy a mediterrán térség latin
népei kipusztulnak, a görög városállamok, majd a Római Birodalom is, halálra
lett ítélve.
A történészek
nem hangsúlyozzák, hogy a görög városállamok kenyerét csak a közel-keleti és
észak-afrikai öntözött búza importja biztosíthatta. Ez ellen a görög városállamok
azzal próbáltak védekezni, hogy a Földközi Tenger észak partjába folyók
térségében önözéses gabonát termeltek. Ahogyan azonban megjelent a malária,
ezeket a gyarmatokon kihalt, vagy elmenekült a lakosság. Közel ezerötszáz évig Európának nem volt, nem lehetett saját kenyere. Ennek
első felében a Közel-Keletről és Észak-Afrikából lehetett a mediterrán térség
latin népeinek kenyere.
A Római
Birodalom európai területeire gabona csal a Földközi Tenger déli és keleti
oldaláról jöhetett a gabona. Ezt a kiszolgáltatottságot jól kifejezi a Római
Birodalom jelszava. Navigare necesse est! Vagyis: Hajózni kell! Ha nem oldják
meg, a Földözi Tenger dél-keleti oldaláról a gabona importját, vége a
birodalomnak. Ez a gabonaellátás volt Európa történetének legnagyobb gazdasági
vállalkozása. Sok ezer hajóval, százezrekre menő legénységgel kellett néhány
tízmillió ember kenyeréről gondoskodni.
Ez nemcsak a
technikai feltételek biztosításából állt, hanem a nagy hajó és emberveszteség
pótlásával is. Még nem találkoztam olyan tudományos munkával, ami megmutatta volna,
hogy ez előtt kétezer évvel, mekkora volt a partok látótávolságában való
hajózás hajó és embervesztesége. Elég arra gondolni, hogy a városok lakosságát
bevándorlással sem lehetett fenntartani, akkor mekkora lehetett a halálozás a
korabeli hajók legénysége között. Ezek elképzelhetetlen zsúfoltságban,
piszokban, nagyon egyoldalú táplálékon éltek, tehát őket egyetlen beteg
fertőzése kipusztíthatta. Márpedig ezek a hajók voltak a közel-keleti
járványokozók fő terjesztői.
Az első
évezredet joggal jellemezhetjük azzal, hogy Európának nem volt kenyere, és egészségügyi okokból kipusztultak a
városai. Kenyér nélkül nincs urbanizáció, a nélkül nincsen magas-kultúra.
A Római
Birodalom történelme tanított meg arra, hogy miért lett a kenyér és a bor a
kereszténység szentsége. A kenyér jelentőségét fent mát megmutattam. De azt is
látni kell, hogy az időszámításunk
körüli századokban bor nélkül sem lehetett város. A talajvizek fertőzöttsége
ellen csak a bor jelenthetett védelmet. Egészen a 20. század elejéig a
városokban olyan nagy volt a halandóság, hogy a népesség fogyását csak
betelepülőkkel lehetett pótolni.
A mediterrán
térségben az első évezredben kipusztult a lakosság. Urbanizáció ebben az
évezredben csak Dél-Európa keleti és nyugati sarkában volt. A keleti sarkában a
kontinens egyetlen milliós nagyvárosa, Konstantinápoly, a nyugatiban az andalúz
városok. Mindkettőt nagyrészt szemita, tehát a keltről hozott kórokozók ellen
immunis népek lakták.
A középkori
agrártechnikai forradalom azonban a 9. század végén beindult, és Európa képes
lett arra, hogy megtermelje a maga kenyerét. A két mezopotámiai gabona, a búza
és az árpa télállóvá szelektálódott, sőt megjelent mellettük a hidegebb teleket
is elviselő rozs, és a fehérjében gazdagabb tavaszi vetésű zab is.
Ehhez nemcsak a két közel-keleti gabona
vált télállóvá, és kisebb vízigényűvé, hanem szükséges volt néhány további
találmány.
A talajforgató eke. Európa termőföldjei
az őszi vetésekhez a termőtalaj viszonylag mélyebb forgatását igényelték. Ehhez
talajforgató ekére, és nagyobb vonóerőre volt szükség.
A marhák igavonása. Európa nyugati
felének viszonylag csapadékosabb éghajat és domborzati viszonyai között mind a talajművelés, mind a
szállítás nagyobb igaerőt igényelt. Ehhez a szarvasmarháknak jobb járomra, a
lovaknak szügyhámra volt szükségük. Ez is megoldódott.
A lovak patkolása. Amennyire köztudott,
hogy a patkó szerencsét hoz, a történelmi szerepéről szó sem esik. Pedig a patkolatlan lovak korábban csak a száraz síkságokon voltak
használhatók. A viszonylag csapadékos,
havas Nyugat-Európában a patkolatlan ló nem lehetett haszonállat, sem a
mezőgazdaágban, sem a szállításban, sem a hadviselésben. Ezt a kor embere
jól látta. Az arabok invázióját csak azért lehetett megállítani, mert ők
patkolatlan lovakkal jöttek a csatába, a Frank Birodalom sereg lovai azonban
patkolt lovakon harcoltak. Aki akárcsak a nedves téren, de még inkább sárban,
hóban és domborzatos terepen patkolatlan lovon próbálkozott, az megérti, hogy
milyen szerencsét hoz a patkó. A kor embere megértését bizonyítja, hogy a
csatát nyert királyra, Károlyra, miért ragad a Martell, azaz kovács előnév.
Ezzel Európa, először a történelemben,
megoldotta a természetes csapadékon termelhető, nem öntözött gabona termelését.
Érdekes módon, még az agrártörténészek sem hangsúlyozzák, hogy mekkora szerepe
lett az emberiség történetében a középkori agrártechnikai forradalomnak.
A lovagkor. A viszonylag ki értékű,
alig néhány kiló vasból készült patkó nélkül nem lehetett volna lovagkor. Ezt
talán egyik nép történelme sem mutatja jobban, mint a magyaroké. Első
királyunk, István, a német nehézlovasságnak köszönhette, hogy legyőzte Koppány
könnyű lovasságát. rabszolgatartó társadalmak. Ennek a hadászati forradalomnak
az alapja a nagytestű és patkolt ló volt. Ezt is Nyugat-Európában a nagy
igaerőt igénylő talajmunkákhoz szelektálta ki a mezőgazdaság.
Az első évezred
utolsó századaiban lejátszódó agrártechnikai forradalom abban is újat hozott,
hogy először alakult ki a mérséklet égöv
viszonyaihoz igazodó mezőgazdaság, ami a mezőgazdasági művelést több tízmillió
négyzetkilométeres térségen, sokkal nagyobb területen, mint az öntözés lehetővé
tette a gabonatermelést, és ugyanakkor az első volt abban, hogy nemcsak a
kenyérről, de a húsról is gondoskodott, vagyis komplex táplálkozást
biztosított.
Volt a nyugat-európai agrártechnikai
forradalomnak még egy fontos előnye is. Megoldhatóvá vált a talajerőt
fenntartó, javító trágyázás is.
Az ipari
forradalom azonban alig érintette a mezőgazdaságot. Csak akkor, amikor a
robbanómotorok forradalmasították a szárazföldi szállítást. Előtte ugyan
megjelent a keskenyvágányú vasút és a gőzeke, de ezek nem okozták a termelés
hatékonyságának megsokszorozódását. Ehhez a szántóföldeken könnyen mozgatható,
önjáró gépekre, traktorokra volt szükség. Ezek használata is elsősorban a természetes
csapadékra épülő, nem öntözéses mezőgazdaságot forradalmasították. Annak az alapját, ami a 20. századi
mezőgazdaságban történt, az első ezredforduló agrártechnikai forradalma
valósította meg.
Ezért azt
mondhatjuk, hogy ma azért élhet közel
ötször annyi ember a földön, mert az első ezredforduló környékén,
Nyugat-Európában létrehozták a négy évszakos mezőgazdaságot. Ma is Kelet-
és Dél-Ázsiában él az emberiség többsége, de ezek egyre inkább a négy évszakos
térségekben termelt gabonára szorulnak.
A polgárság átvészelte a sörét középkort.
Ha rám volna
bízva, a magyar történelmet azzal tenném megérthetőbbé, hogy azt tartsuk szem
előtt, hogy a honfoglaláskor olyan térségben, a Kárpát Medencében építettük ki
a társadalmunkat, ahol nem maradt meg a Római Birodalom urbanizációja. E
területnek az akkor hasznosítható területének többsége inkább pásztorkodásra,
mint földművelésre volt alkalmas. Ide a rómaiak után pásztornépek jöttek, és a
9. század, vagyis az agrártechnikai forradalom előtt nem volt érdekük, hogy a
földművelésre térjenek át.
A középkort két
részre osztanám. Az első felében a pásztor élt jobban, a másodikban a
földműves. Előttünk a pásztoroknak eszükbe sem jutott, hogy földművesek
legyenek. Mi voltunk ez elsők, akik már megirigyeltük az itt élő szlávokat és a
megmaradt avarokat, hogy letelepedett földművesek lettek. Vagyis nem Gézának, a
fejedelemnek, és fiának, Istvánnak, a királynak, hanem a népüknek az
elhatározása volt a szakmai váltás.
A magyar
történelmet tehát azzal kellene kezdeni, hogy mi nem voltunk olyan szerencsések, mint tőlünk nyugatra, akiknek a
térségében a városok, úgy ahogyan, de átélték a sörét középkort, maradtak
polgárok, méghozzá sokkal többen, mint földesurak, nemesek. Ezt ismerte fel
első királyunk, amikor az idegenek befogadására, megbecsülésére biztatott.
Győrffyék már
hatvan éve felismerték, hogy betegesen polgársághiányosak voltunk, de nem
hangsúlyozták annak jelentőségét, hogy Nyugaton a városok egyrészt autonómiát
éveztek, másrészt részesei voltak a politikai hatalomnak. Mi, az
országgyűléseinket a pusztában tartottuk, a nyugati feudális államok a
fővárosukban, aminek széleskörű önkormányzata volt. Nemcsak a főváros, de
minden jelentős város önkormányzata részt vett a törvényhozás munkájában.
Diákkoromban a
történelemoktatásunk nem győzte hangsúlyozni az Arany Bula jelentőségét, de nem
tette hozzá, hogy a városoknak nem volt önállóságuk, és a törvényhozásban sem
vettek részt. A legtöbb város kegyura egy arisztokrata, vagy püspök volt.
Arról még
kevesebb szó esett, hogy az első városi önkormányzatok a Hódoltságban jöhettek
létre, és maradtak fenn.
A mondandóm lényege.
Nyugat- és Dél Európában mindig több polgár
volt, mint nemes. Ráadásul, a polgárok mindig a maguk urai voltak. Ilyennek
nyomát sem találtam egyetlen más magas kultúrában, még ott sem, ahol bőven
voltak gazdag kereskedők, iparosok. Ezek is jogilag a fejedelmek rabszolgái
voltak.
Csak megjegyzem,
hogy Nagy Sándor sikerei sem csupán zseniális képességein múltak, hanem
elsősorban azon, hogy a Közel-Keleten és Egyiptomban a polgároknak szabadságot,
azaz Európát hozott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése