Tartalom
Kopátsy
Sándor EE 2014 12 31
Társadalomszemléletem
Nem mindig jobb a nagyobb
(Kézirat)
A társadalmak
uralkodó osztályát nem lehet kigyógyítani a tévhitből, hogy minél nagyobb politikai
egységet akarjon létrehozni. Ez általános jelenség maradt, annak ellenére, hogy
a tények, a kisebb társadalmak előnyét
igazolják.
A bizonyítást a
tizenéves tapasztalataimmal kezdem. Nálam kamaszkori betegség volt, a
revizionizmus bírálata. Középiskolás koromban már meg voltam győződve, hogy számunka, akik a megcsonkított országban élünk,
az egész Kárpát Medencét uraló országnál kedvezőbb megoldást jelentett, hogy
nem nehezedett ránk az ország más etnikumú térségeinek eltartsa. Közben a
közel nyolcvan év után is csupán egyszer találkoztam valakivel, akinek az apja
jósolta: „Fiam, te talán megéred, hogy rájöttök, a magyarság számára a
Trianonnál is rosszabb volt előtte.” Őt, mint zsidót elégették, a fia pedig meghalt.
A magyar
politikai elit és a közvélemény Trianont továbbra is tragédiának tartja.
Az ország minél nagyobb
méretét előnynek tartása ugyan általános jelenség, mégis, minket, magyarokat
különösen jellemez. Ezer éves
történelmünk alatt mindig jobban jártunk volna, ha megelégszünk akkora
országgal, amekkorát be tudunk népesíteni. Ez azonban mindig, ma is,
hazaárulásnak számít. Az ugyan vitathatatlan, hogy a Kárpát Medence vízrajzi
egység, és ez nem mellékes, de nem is elég. Ebből csak az következik, hogy akik itt élünk, egymásra vagyunk utalva, de
nem egymás rovására, hanem az itt élők mindegyikének előnyére.
Északon a szlovákok a csehek rokonai,
bennünk pedig, nem ok nélkül, az elnyomójukat látják.
Délen a horvátokat a Dráva és a Száva a
szerbekhez, az Adria pedig az olaszokhoz köti. Országuk jelenlegi területén
soha nem élt jelentős magyar etnikum.
De a fenti két
nép egyike sem akar, nemcsak velünk, de még a rokonával, rokonaival sem közös
államban élni.
Erdély, a térség keleti harmada, pedig olyan
vegyes etnikumú, vallású, hogy csak
soknemzetiségű államként lehetne életképes.
Mi, a Kárpát
Medence egészét uralmunk alatt tartottuk, de egyik etnikumunkkal sem érzünk a
rokonságot, egyenrangúságot. Az említetteket lenéztük, alacsonyabb rendűnek
tartottuk. Volt két nálunk dinamikusabb etnikumunk is, a germánok és a zsidók, bennük pedig létünket fenyegető ellenséget
láttunk, annak ellenére, amire büszkék lehetünk, nagyrészt nekik köszönhetjük.
Azt, hogy az
egész Kárpát Medencét uraló Magyarország csak a magyarok országa, tarthatatlan,
a 19. század közepén már a Bécsi Udvar is felismerte. Az általuk jónak tartott megoldást fogalmazta meg 1849 tavaszán az
Olmützi Alkotmányba a Császári Tanács, és írta alá a frissen trónra lépő fiatal
császár, Ferenc József. Ha ezt az alkotmányt valósítják meg a szabadságharc
után, jól jártunk volna, hiszen ezzel megelőzhettük volna Trianon.
A határ közeli
magyarságot nem veszítjük el.
A szlovák
többségű térség az ország része marad.
Erdély sem lesz
Románia része, hanem a három nagy etnikumának, a magyarnak, a románnak és a
germánnak, közös fejedelemsége, a Habsburg császár örökös tartománya.
Ez a lehető
legjobb megoldás azonban gyorsan, fél esztendő alatt megbukott, mert a Bécsi
Udvar felismerte, hogy egy ilyen
gyökeres reform esetleg a Monarchia szétesésével jár. A leggazdagabb
tartomány, Lombardia már elszakadt. A
Habsburg Monarchia fennmaradása érekében, magyar arisztokrácia és nemesség
konzervatív, nacionalista hatalmára szükségük lett. Azt ugyan nem hiszem,
hogy a demokratikusabb Monarchia fennmaradhatott volna, mert ehhez minden
tekintetben túlságosan heterogén volt. Az örökös tartományokban tucatnyi
nyelven beszéltek, minden keresztény egyház jelen volt, a gazdasági
fejlettségen 1:4 arányú különbségek voltak. Ilyen heterogén állam egy sem
maradt. Tévedtek, mert a Magyar
Királyság 1849-es, olmützi felosztása sem lett volna elég ahhoz, hogy a
Habsburg Monarchia elemeire való szétesését elkerülhetővé tegye.
Máig mégsem
valljuk be, hogy a Monarchián belül a
Magyar Királyság jelentette azt a részt, aminek fennmaradását a győztes
hatalmak leginkább indokoltnak tartották.
Az, hogy nemcsak
a magyar politikai elit, de a magyar történészek sem kutatták, mi lett volna a trianoni sérelmek
csökkentésére kínálkozó lehetőség. Nyomát sem találtam az olyan történészi
munkának, ami felvetette volna, hogy mivel lehetett volna megelőzni a trianoninál
számunkra elfogadhatóbb feldarabolást. Pedig egyértelmű, hogy csak valami olyan segíthetett volna, amint
az Olmützi Alkotmány tartalmazott. Ezzel szemben a magyar uralkodó osztály teljes
revíziót akart, vagyis a Trianon előtti állapot visszaállítását. A
történészeink pedig érezték, hogy a teljes revízió gondolatával nem tanácsos
szembe fordulni. Így aztán közel száz évvel az ország feldarabolása után sem
keressük, lett volna a kevésbé fájó, de
még reális megoldás.
Az eltelt közel
nyolcvan év alatt csak gyűltek számomra a bizonyítékok arra, hogy a történelmi Magyarország nem volt
fenntartható.
Az első
világháború után a győztes hatalmak továbbra sem akartak olyan rendezést, ami
felszámolja az olyan államokat, amelyek nem tarthatók egybe. Az Osztrák Magyar
Monarchiát ugyan felszámolták, de az állami önállóságot mégis egy sok nép
esetében indokolatlannak tartották.
Csehországot Közép-Európában kicsinek
tartották, hozzá csatolták a vele rokon Szlovákiát. Ha két népnek lehet közös
országa, akkor ez volt a legreálisabb megoldás. De még ez is kettévált. Előbb a
náci Németország osztotta ketté az országot. Ez ugyan nemcsak a német imperializmusnak,
de a szlovák nacionalizmusnak is megfelelt. Jaltában mégis újra egyesítették.
Aztán a szovjet megszállás után a két nép közös akaratából újra szétváltak.
Remélhetőleg ez végleges. A szlovákok inkább lesznek a maguk államában
szegényebbek, mint elviseljék a csehek alamizsnáját.
Létrehozták
Jugoszláviát, mert az első világháború után a győztesek nem akartak sok kis
balkáni országot, ezért közös államba rakták a balkáni népeket. Ezt az államot
is Hitler szedte először szét. A háború végén, Jaltában azonban jóváhagyták a
háború előtti Jugoszláv államot. Ez az
állam a kommunista Tito keze alatt látszólag az etnikai türelem példáját
mutatta. Végső soron azonban a század végén, véres önpusztító belső
háborúban újra elemeire esett szét.
Szlovénia, a legkisebb tagország az
alpi népek példátlanul sikeres útját választotta. Reálisnak látszik, hogy
felzárkózik a többi alpi néphez.
Az alpi népek sikerével érdemes
foglalkozni. Százötven éve Svájc volt az egyetlen alpi állam. A minta, a
példakép. Az Osztrák-Magyar Monarchiában a tiroliak és a szlovének a
legszegényebbek közé tartoztak. A Német Császárságban, az Alpokban életek a
legszegényebb germánok. A ma Olaszországhoz tartozó Dél-Tirol is szegény volt. Hitler
még megsajnálta az Olaszország északi részén élő tiroliakat, és
Kelet-Poroszország határán akarta letelepíteni őket. Ezt szerencsére
elszabotálták, és a döcögő Olaszországban is vidáman élnek. Sokszor átléptem az
osztrák-olasz határt. Nyomát sem láttam annak, hogy hol jártak jobban a
tiroliak, a stabil, virágzó Ausztriában, vagy a lemaradó Olaszországban.
Rájöttem, hogy az alpi népek bárhova tartoznak, boldogulnak.
A 20. század végre, Szlovénia kivételével,
minden alpi nép az országban, ahova tartozott, a gazdagok közé emelkedett. Bebizonyosodott,
hogy az Alpokban élő népek, már a svájciakat kivéve, több államban éltek, de ott
a szegényebb kisebbséghez tartoztak. A viselkedésük, életvitelük az eltérő
nyelvüktől, vallásuktól függetlenül azonban azonos volt. Egymással soha nem
volt bajuk. A Monarchiában ők voltak a legszegényebb germánok. A két háború
között Hitler még sajnálta őket. Mára a
német, francia, olasz, szlovén nyelven beszélő, többségében katolikus, de a
protestánsokkal vallási türelemmel élő alpi népek Európa sikernépei közé
emelkedtek. Jó száz éve Max Weber azt állapította meg, hogy a tőkés
osztálytársadalmakat a protestáns erkölcsű népek másoknál hatékonyabban
működtetik. Ez beigazolódott, de az is kiderült, hogy az alpi népek akkor is
sikeresek, ha nem protestánsok. Az elmúlt százötven év során a Nyugat legsikeresebb
népei a skandinávok voltak. De a második helyre az alpi népek emelkedtek.
Az Alpokban bebizonyosodott, hogy a békés
egymással éléshez nem elég a közös nyelv, vagy a közös ország, de még az azonos
gazdasági szint sem, hanem a közös kultúra, viselkedési mód is kell. Márpedig
ez az alpi népek esetében ez adott.
A kisebb méret politikai előny.
Európa történelme a kicsik példátlan
eredményével, a görög városállamokkal kezdődött. A Balkán egy délnyugati
sarkában fél tucat városállam számára fel sem vetődött, hogy egyesülve
erősebbek lennének. Megelégedtek azzal, hogy közösen rendezték a
sportversenyeket. Ha pedig egy keleti nagyhatalom a létüket veszélyeztette,
összefogtak, de ekkor is csak a háború idejére.
A sötét középkor
után, arab közvetítésnek köszönhetően, újra felismerik a görögök csodáját a reneszánszban,
a városállamok, és a feudális államok
autonómiát évező nagyvárosok ismét a művészetek és tudományok világcsúcsára
jutnak. Még nem olvastam történésztől
annak a megállapítást, hogy a gazdagság,
a szabadság, a tudomány és a művészetek centrumai, egészen a 19. századig, a
volt városállamok, és az államon belül széles autonómiát évező városok voltak.
Azt csak nemrég
ismertem fel, hogy a városi társadalom
volt az egyetlen, ahol nem volt túlnépesedési nyomás. Az oka is általánosan
elfogadott: megoldhatatlan volt a városi
lakosság egészségvédelme. Ez számomra különösen sokat mond, mert az elmúlt
hatezer év elsődleges társadalmi feladatát látom abban, hogy fajunk minél jobban élt, annál szaporább
lett. Ezzel szemben a városi lakosság ugyan jobban élt, mégsem népesedett
túl. Sőt a csökkenő lakosságát kívülről kellett folyamatosan pótolni. Ez ugyan
nem volt gond, hiszen a gyorsan szaporodó vidéken élt a lakosság kilenctizede.
A vidék túl népesdése többszöröse volt a városi lakosság csökkenésnek. Ezért
csak városállamok jelentettek olyan társadalmi egységet, aminek külső
bevándorlókra volt szüksége.
A túlnépesedés
ellen minden osztálytársadalomban két módszer volt szükségszerű: a halálozás fokozása, és a tudásvágy
üldözése.
Mivel a városokban, egészen a 19. század
közepéig, megoldhatatlan volt az egészségvédelem, a viszonylagos jobb módban élés
mellett sem volt túlnépesedés. Az élet várható átlagos hossza, amitől
függött a túlnépesedés nem a jólét színvonaltól, hanem az egészségvédelem hiányától,
a fertőzésnek való kitettségtől függött. A
betegségek terjedése ellen, szinte, a jelenkorig, csak a hideg tél, és a
lakosság ritkasága védett.
A tény, hogy a
kórokozók elpusztítását csak a fagyos tél jelenthette, Európa történetében egészen
a 19. századig jelentős szerepet játszott.
A görög és római
társadalmak pusztulását a szúnyoggal terjesztett malária, illetve a
Közel-Keletről behozott kórokozók okozták. Ezzel szemben a távolsági
kereskedelmet is folytató kikötők lakossága nem tudott védekezni.
Az Alpoktól
északra télen kipusztultak a kórokozók. Ezért kevésbé voltak kitéve a
Közel-Keletről behozott járványoknak. A városállamok a nagypolitikában mégis viszonylag
jelentéktelenek maradtak, mert nem volt megfelelő katonai erejük.
A mezőgazdaság
A 20. század
elejéig az emberiség óriási többsége az élelem termelésért dolgozott. Ennek
ellenére a társadalomtudományok alig foglalkoznak a mezőgazdasággal. Úgy
tálalják a múltunkat, mintha minden a politikusokon és a katonai vezetőkön
múlott volna.
Az Alpoktól északra a sötét középkor végéig
a lakosság többsége marhapásztorkodásból élt. Ezzel az életmóddal alig foglalkoznak
a magyar történészek. Szinte csak a germán, angolszász és skandináv legendákat
felelevenítő romantika elevenítette fel a pogány pásztormúltjuk emlékét.
Mi, magyarok a
pásztorokat csak nomád népekként képzeljük el, holott a Golf-áramnak
köszönhetően a viszonylag enyhe telű, és párás levegőjű Nyugat és Észak
Európában a marhapásztorok erdős vidéken, nem sztyeppén pásztorkodtak. Nem
nomádok voltak, hanem falvakban letelepedve éltek. Az esetükben a földművelésre
való áttérés nem jelentett letelepedést, hiszen korábban is falvakban éltek.
Európa jelentős része olyan, mint a Dunántúl, ahol minden falunak van szántóföldje, rétje, legelője és erdeje. Az
éghajat négy évszakos, de viszonylag enyhék a telek. Ezért a kis falvak is szinte mindenben önellátók voltak, alig szorultak
külső forrásokra.
Néprajzosoktól
tanultam meg, hogy a vasúthálózat
kiépítéséig minden dombvidéki falu, néhány vasszerszámtól és a sótól eltekintve,
mindenben ellátta önmagát.
Jó ötven éve írtam
egy kis tanulmányt, amiben kifejtettem a dombvidéki falvak nagyon magas
önellátottságának társadalmi jelentőségét. A franciaországi falvakban járva
ismertem fel, hogy a dombvidéki falvakban szinte minden művelési mód megtalálható
volt. Ugyanakkor mindegyik termelési módnak más volt a szervezete.
A szántóföldi növénytermelés kiscsaládi
üzemként működött.
A számosállatok tartását a faluközösség
oldotta meg. Minden községben a marháknak, a disznóknak pásztoruk volt. A háznál csak az igásállatokat és a
baromfit tartották. A tejelő tehéntartás, és a háznál tartott hízódisznó
tartása csak a 18. század után terjed el, és csak a vasúthálózat kiépülése után
lett általános. Ezt megelőzően mind a jobbágyság, mind a parasztság esetében a
tej és a zsír termelése nem volt megoldva. A
télen-nyáron a legelőn tartott tehén nem sok tejet, a kondával legeltetett sertés
pedig nem sok zsírt adott. Ez a hiány csak a kapás növények és az istállós
tehéntartás elterjedése után oldódott meg.
A történészek nem tartják említésre
méltónak a kapásnövények és a tehéntartásnak sem a nők gazdasági szerepére, sem
az egészségesebb élelmezésre gyakorolt hatását. Pedig ezer éves
történelmünkben semminek nem volt nagyobb társadalmi hatása, mint a
kapásnövényeknek és az istállós tehéntartásnak.
A közelmúltban
került a kezembe egy tudományos munka a tejfogyasztás jelentőségéről. Ez az
elemzés azzal kezdi, hogy mintegy 8 ezer éve Anatóliából kerül a szarvasmarha
Európába.
A germánok, angolszászok és a skandinávok
elterjedését segítette, hogy tejet is fogyasztottak. Ez azonnal érthetővé
válik, ha arra gondolunk, hogy fajunk
életében, egészen a 20. századig a legnagyobb halálok a csecsemőhalandóság
volt. A korai halálozás szinte minden fajra jellemző. Az ember az első olyan
faj, ahol ez fajunk életének utolsó ezredében oldódott meg a csecsemőhalandóság
megfékezése.
Az ugyan
köztudott, hogy a gyermekhalandóság volt a halálokok között az első. Ennek
ellenére alig foglalkozunk a szerepével. Nincsenek adataim, csak meggyőződésem,
hogy hosszú távon a járványok, a háborúk közvetlen és közvetett emberáldozatai
eltörpülnek a gyermekhalálozásokhoz és a szüléssel kapcsolatban meghaltakhoz
képest. Ez a két legnagyobb halálok csak a 19. század második felében kezd el
visszaszorulni, és mára szinte eltűnt olyan halálokokhoz képest, mint a
dohányzás, az alkoholizmus és a túlsúlyosság.
Még nem
találkoztam olyan munkával, ami a szülés és a csecsemőkor halálozásának hatását
feltárta volna. A történészek alig kísérik figyelemmel a lakosság számának
alakulását befolyásoló tényezőket.
Számomra ez a
történészi fogyatékosság azért nagyon fontos, mert felismertem, hogy az
osztálytársadalmak elsődleges problémája volt a túlnépesedés féken tartása
volt.
Ezt a feladatát minden
osztálytársadalom csak a halálozás fokozásával tudta teljesíteni.
A kézenfekvő
megoldás a kevesebb gyermekszülés lett volna.
Ezt azonban csak
egyetlen társadalom, a nyugat-európai feudális volt képes alkalmazni. A
mesterségesen késleltetett házassággal a születések számát mintegy harmadával
sikerült csökkenteni. Ezzel a nyugt-európai feudális társadalmakban felénél is
kevesebb halálokozásra lett szükség, mint előtte és utána, valamint az összes
többi kultúrában elkerülhetetlen volt.
El sem lehet képzelni hogyan alakul Nyugat-Európa
történelme, ha a házasságok minden másik kultúrával azonos időben, a nemi
érettség korában történik. A középkori nyugat-európai társadalmakban a
házasulók életkorát a francia történészek már a két háború között közölték,
mégsem ébredt fel egyetlen történész, mi volt a következménye a jó tíz névvel
elhalasztott házasságnak, ezzel az első szüléseknek. A jobbágyfelszabadítás előtt, egy jó fél ezred éven keresztül fele
annyi gyermek született, mint az emberiség másik kilenctizedében. Ráadásul,
még ebben a nyugat-európai feudális társadalmakban is nagy volt a túlnépesedési
nyomás.
A gyermekhalandósság ellen, az utóbbi száz
esztendőt, semmi sem volt hatékonyabb fegyver, mint a tej. Elég arra
gondolni, hogy a magas hegyekben, és a hosszú telű északon milyen nehezen megoldható
feladat volt az olyan csecsemők felnevelése, akiknek az anyjuk teje nem volt
elegendő. Azt sem ismertem, hogy a tejérzékenység Európában a telek hosszával
arányos. Skandináviában szinte ritka, a mediterrán térségekben pedig 80
százalék felett van a tejet nehezen emésztők aránya.
Közel harminc
éve tudom, hogy minden osztálytársadalom
elsődleges feladata volt a halálozás fokozása. Az mégis csak most
tudatosult bennem, hogy egészen szinte a jelenkorig a legnagyobb halálok nem a
nyomor, nem a háborúk, még nem is a járványok, hanem a csecsemők halandósága
volt. Ez ellen pedig a higiénia és a csecsemők megfelelő táplálása volt a
legfontosabb.
Életem során
többször a mezőgazdasággal foglalkoztam, mégsem jutott az eszemben, hogy a
tejhozamokon keresztül a tejtermelés hatékonyságának növekedését mérjem. Pedig
talán ebben történt a legnagyobb változás. A 18. századig nagyon alacsony volt
az emberi fogyasztásra kerülő tej. Ezen belül általánosabb volt a kecsketej
fogyasztása. A szilajon tartott marhák tejhozama eleve nagyon alacsony volt.
Ebből fogyasztásra mégis alig került valami. A tejre szelektált fajtáknak, a modern takarmányozásnak köszönhetően az
egy tehénre jutó emberi fogyasztásra kerülő tej hússzorosára nőtt. Ilyen
hozamnövekedést a növény és a hústermelésben ritkán találunk.
A tanulmány azt
érezteti, hogy a fejlett Nyugaton már az optimum felett van a lakosság tej, és
tejtermékek fogyasztása.
A korszerű tejtermelés és a baromfitartás mégis
élelmezési forradalmat hozott. Az ugyan egyre inkább egyértelmű, hogy a közeljövő élelmiszer termelésében a még
sokkal nagyobb forradalmat a haltermelés fogja jelenteni. Ami a vörös
húsokhoz képest jelentős minőségi javulást is hoz.
Az emberiség
ugyanis a szárazföld racionálisan művelhető területeit már művelés alá vonta.
Ebben az irányban nem várható jelentős növekedés, mivel a jó adottságú földeken a hozamok növekedésre nagyobb a lehetőség, mint
a ki nem használt földek használtba vétele. Ezzel szemben a tengerek, a
nagy tavak, a folyamok felületének alig egyetlen ezreléke van termelésre fogva.
A vizekben termelhető növények és
állatok potenciális termelhetőségének még ezreléke sincs kihasználva. A
tengerek és a nagy élővizek hasznosítása még mindig a gyűjtögetés szintjén van,
akárcsak a vadászat. Ezt fogjuk ki, amit a természet pótolni képes.
A természetes
vízfelületek egyetlen ezrelékét jelentő tengeri farmokon folyik csupán a szó
klasszikus értelmében vett termelés. A
vízfelületek termelésre fogása esetén az emberiség élelmezése könnyebben
megoldhatóvá válik. Ennek ellenére a földünk lakosságeltartó képességét
korábban éppen az élelemforrások szűkössége alapján jósolták.
Gondolatok a kenyérről.
Európa csak az első élvezred utolsó
századaiban oldotta meg a kenyértermelését. A görög városállamok ugyan kiépítették a Földközi Tenger európai partjain
található önözött síkságokon önözéses búzát és árpát termelő gyarmatokat, de arról nem ismerek adatokat, hogy ezek milyen mértékű kenyérgabona
ellátást jelentettek. Csak feltételezem, hogy a gabona többsége ekkor is Egyiptomból,
Líbiából és Anatóliából érkezett. Ezért nem értem, az európai gabonatermelő
gyarmatok kiesése miért okozta a görög városok hanyatlását. Annyit tudok, hogy Európa területén a görög gyarmatok voltak
az elsők, ahol búzát és árpát termeltek. Ezeken a termelőhelyeken azonban a
malária kipusztította a lakosságot, és a 20. századig, a mocsarak lecsapolásáig
ezek a területeken lakatlan mocsarak voltak még ott is, ahol a kikötőváros
megmaradt.
Mégis ezek a
görög gabonatermelő térségek hozták Európába a búzát és az árpát, amiknek a négy
évszakos és fagyos telő európai területeken a termelésével ezer évig
próbálkoztak. Ennek lett a végső eredménye az első évezred utolsó századaiban,
hogy a két gabona eljutott mediterrán Franciaországba, ahol több volt a
természetes csapadék, sokkal kisebb a párolgás, de hidegebbek, fagyosak a
telek. Ezer év alatt a próbálkozások
kiszelektálták a kevesebb vizet igénylő és az enyhe telket túlélő fajt.
Csak
szakkörökben ismert, hogy a természetes
csapadékon megtermő gabonatermelés feltétele volt a mélyebb és a talajt
megfordító szántás is. Ez egyrészt erre alkalmas, a talajt forgató vasekét,
másrészt a nagyobb vonóerőt biztosító igát, hámot igényelt.
A két őszi vetésű gabonához társítani kellett az előző századokban tavaszi vetésű
kultúrnövénnyé vált, növényi fehérjét is tartalmazó zabot, és a hidegebb
éghajlaton is termelhető rozst.
Ezek a
feltételek először a 9. század elején Franciaországban jöttek létre. Ezzel a szántóföldi gabonatermelésnek egy
új, eddig ismeretlen formája jelent meg, amire már épülhetett az ipar, a
tengeri és a szárazföldi szállítás, majd a 20. században a mezőgazdaság
tudományos és technikai forradalom. Ezeknek köszönhetően Nyugat-Európa az
összes többi kultúra fölé emelkedett. Ezeknek
köszönhetően gyarmatként zsákmányolhatta ki az emberiség szinte egészét.
A Nyugat élettere tízszeresére nőtt.
A két Amerika és
Ausztrália a Nyugat életterévé vált. Fajunk
életében először jött létre egy magas-kultúra számára óriási alulnépesedett
élettér. A három másik magas-kultúra a távol-keleti, a dél-ázsiai és a
közel-keleti már évezredek óta túlnépesedett volt. Ráadásul az európai
mezőgazdaság lakosság eltartó képessége mintegy ötöde volt az önözéses
gabonatermelőkének. Ugyanakkor a kiváló életteret biztosító két Amerika és
Ausztrália alulnépesedett volt. A kis
Európa nyugti fele sokkal nagyobb életteret talált magának, mind az emberiség
négyötödét eltartó öntözéses kultúrák. Az emberiség jövőjének megértéséhez
azt kell szem előtt tartani, hogy a Nyugat birtokában van a jelenleginél
nagyobb lakosságot eltartani képes területek egésze. Azt, az emberi faj
életében, mint fog eredményezni, hogy fog megjelenni az élettérét folyó harc,
sejteni sem lehet.
Ideje volna
elgondolkodni azon, hogy milyen mértékű a kultúrák jelenlegi túlnépesedettsége.
Mivel ennek megbecsülésére még senki sem vállalkozott, csak a személyes
véleményem mondhatom.
Az emberiség egészének létszáma jelenleg is
többszöröse az adott szinten optimálisnak. Bármennyire felháborító,
kimondom, az emberiség lényegesen jobban,
kisebb társadalmi feszültségben élne, ha harmad ennyin lennénk. A jelenlegi gondok elsősorban abból
fakadtak, hogy nemcsak az optimálisnál sokkal többen vagyunk, és az
elviselhetőnél sokkal gyorsabban szaporodtunk.
Mániákusan
hiszek, hogy évi 1-2 ezreléknél gyorsabb népesség növekedés tartósan
elviselhetetlen még akkor is, ha a lakosság száma még az optimum alatt van.
A
társadalomtudományok, érthetetlen módon nem foglalkoznak a népesség változásokkal
járó problémákkal. Ezt a vallás megengedheti magának, de a tudomány nem. A
vallás még állíthatja, hogy a létszámunkat az isten irányítja, nem a mi
feladtunk ennek a szabályozása. A tudomány azonban nem fogadhatja el ezt.
Feladata keresni a társadalom érdekéhez való igazodás módját.
Sajnos, a társadalomtudományok
a kereszténység hatása alatt elfogadták, hogy a létszámunkkal az isten
foglalkozik. Azt, hogy legyen mit ennünk, az a mi gondunk, de az mennyien
leszünk, nem a mi feladatunk.
A fajunk múltját
megérteni, és a jövőt jobban látni, azonban a tudomány feladata. A fejlett
agyunkat az istennek köszönhetjük, de ezzel az a feladatot adta, hogy a saját
fejünk után menjünk.
Miért indult későn, és állt le a két amerikai kultúra?
Mind Észak-,
mind Dél-Amerikában ugyan volt két meleg égövi magas-kultúra, ezek azonban a potenciális
élettérnek alig néhány százalékát uralták, és a fejlett csillagászatuk, naptárkészítésük
és építészetük és számos kultúrnövény birtokában is megfeneklettek a városi lakosság
kapáskultúrára épülő szintjén.
Már többször
leírtam, hogy a mexikói és a perui
indián kultúra megfeneklésének az oka az igavonásra alkalmas háziasított állat
hiánya volt. A szántóföldi
növénytermelés létrehozhatóságának alapja az ember erejének sokszorosát jelentő
marha és bivaly szolgálatba állítása volt. Ahol nem volt a talajműveléshez és
a termékek szárazföldi szállításához elengedhetetlen, az ember igavonó erejének
mintegy tízszeresét jelentő háziállat, ott a mezőgazdaság megakadt a
kapásművelés szintjén.
Ez ad
magyarázatot arra, miért volt az ókor legfontosabb szent állata a bika. Ezt két
ismeretem is bizonyítja.
Az ószövetség
idején a zsidók egy istenével szemben a pogányok szent állata a bika volt.
Azt csak a
közelmúltban ismertem fel, hogy miért volt Európa szimbóluma a bika.
Mindkét eset mögött annak az ösztönös
megérzését láttam, hogy a magas kultúra kialakulásának az előfeltétele az ember
fizikai erejét sokszorosan meghaladó állat a marha és a bivaly volt.
A ló csak a
száraz sztyeppén és a hadviselésben volt használható. A ló igás állat csak Európában lett, ott is csak annak köszönhetően,
hogy a lovak patáját patkóval védték, és a járását sárban, nedves lejtőkön,
havon a patkóval biztosították. Erre is magyarázatot ad a hagyomány.
Európában a patkót szerencsehozónak tartják. Szerencsehordozó az, ami az értékénél
sokkal nagyobb hasznot hoz. A lónak a
mezőgazdaságban hasznosuló értéke patkóval sokszorta nagyobb, mint patkó
nélkül. Kezdjük azzal, hogy a ló, általában a patás állatok, nem bírják a
vizet. Ezért az önözéses kultúrákban fel sem merült a mezőgazdasági
használatuk. Száraz és sík térségben ugyan patkó nélkül is nagy értékű volt, de
az öntözéses földművelésben használhatatlan maradt. Ezzel szemben a hasított
körmű szarvasmarha és bivaly elviselik a vizet. Az öntözéses kultúrákban a
lónak csak harci értéke volt.
Még nem találkoztam olyannal, aki
felismerte volna a lovak előnyét a mezőgazdaságban azzal, hogy sokkal gyorsabb
a járásuk, mint a teheneknek, ökröknek. Sokáig azt hittem, hogy
gyermekkorom falusi világában azért jelentett ragot a lovakat igázó gazda, mert
azok tartása sokkal költségesebb volt. Lassan ismertem fel, hogy a parasztemberek munkaidejéből mennyit
vett el a szántás és a szállítás. Még nem találkoztam olyan felméréssel,
ami kimutatta, hogy mennyi órát tölt el a parasztember az 5-10 hektáros
földjén, ami a házától 3-4 kilométerre van, a szekerén ülve, vagy az ökrök
előtt sétálva, és ennyit az, aki lovakat hajt. Megdöbbentők a kalkulált
különbségek. Ezt követően értettem meg, hogy a fatengelyes kocsik idejében
miért művelték meg évezredekkel előbb a gyér termést adó köves, homokos, mint a
sokkal termékenyebb kötött talajokat. A
traktorok előtt a mezőgazdasági termelés szállítási és talajművelési igénye
volt a szűk keresztmetszet. A gabonatermelésben a csatornákkal öntözött
síkságok sok évezredes fölényét a csatornahálózaton történő szállítás nagy
hatékonysága biztosította.
Az igavonó állat
hiánya ad magyarázatot arra, hogy a két amerikai kultúrából csak kapás
növényeket örökölhettünk. Európa bizonyította
be, hogy a burgonya és a kukorica szántóföldön sokkal hatékonyabban termelhető,
ha a szállítást az állatokra, majd a gépekre lehet bízni.
Az ugyan
közismert, hogy a burgonya és a kukorica azonos területen nagyobb tápértéket
terem, de azt nem tudatosítottuk, hogy a
nagyobb értéktermelés nem jár több munkaerővel annak ellenére, hogy a
gabonáknál lényegesen több munkát követlenek. Ez esetben ismét arról van
szó, hogy a több munkához nem kell több munkaerő, ha a ki nem használt munkaerővel
termelik meg.
A csak gabonát termelő
gazdaságban is hasonló történt, a hármas vetésfogó akkor igényelt munkát,
amikor a kettes vetésforgó mellett nem volt munkaalkalom. A kapás növények esetben a nők ki nem használt munkaidejét
hasznosították.
Amennyire
forradalomnak tekintik a kettesről, a hármasra térő vetésforgót, annyira nem kap szerepet a kapás növények, és az
istállós tehéntartás esetében a nők munkaerejének jobb hasznosítása. Pedig
ennek sem volt kisebb jelentősége.
A kapás kultúrák elterjedése és a
tejtermelő tehéntartás a nők eddig alig kihasznált munkaerejét hasznosította.
Ez azért volt társadalmi forradalom, mert a
nők azért voltak a társadalomban alacsonyrendűek, mert nem volt a férfiakéval nem
volt egyenlő a gazdasági szerepük.
A kapás növények beépülése a szántóföldi
földművelésbe.
Amerika
felfedezése, illetve az onnan behozott kultúrnövények elterjedése előtt, az
európai mezőgazdaság a szántóföldeken csupán kalászos gabonát termelt. Első
volt ugyan abban, hogy nem kellett a gabonát önözni, és két új gabona, a rozs
és a zab is megjelent. Ősszel a búza és az őszi árpa mellett, a hidegebb
tájakon megjelent a rozs is. Tavasszal a tavaszi árpa mellett fontos szerepet
kapott a fehérjében gazdagabb zab. A hátránya volt, hogy a tisztán kalászos
gabonákra épült vetésforgó még mindig viszonylag kevés munkanapot igényelt. A
kettes vetésforgónál ugyan lényegesen többet munkanapot igényelt a hármas
vetésforgó. Ez is csak az ősszel a
talajmunkák és vetés, tavasszal ugyancsak a talajmunkák és a vetés, nyáron
pedig a gabonák aratása, behordása és a cséplése adott munkát. Ezen belül a
nők segítségére csak aratáskor, és csépléskor volt szükség.
Az Amerikából hozott kapás növények
termelése forradalmi előrelépést jelentett. Nem történt ugyan semmi
technikai változás mégis Európa lakosságeltartó képessége mintegy felével
megnőtt. A burgonya és a kukorica nemcsak a gabonáknál nagyobb tápértéket
jelentett, de a termelésükkel járó nagyobb munkaigény elsősorban a nők
munkaidejének jobb kihasználását eredményezte, és könnyített a család
táplálkozásának megoldásában is.
A rendszeres disznóhizlalás is csak a
burgonya és a kukorica termelésének volt köszönhető. Nem ismerek olyan magyar
történelmi munkát, ami a lakosság táplálkozási problémájával foglalkozott.
Pedig ennek a történelmi feldolgozása is érdekes következtetésekhez vezetne.
Most az írás
közben döbbentem rá, hogy a kukorica és
burgonya elterjedése előtt nagy volt a zsírhiány. A disznót, a kacsát és a
libát, hizlalni csak a kukoricával és a burgonyával lehetett. Vagyis a kapás növények elterjedése előtt
általános volt a zsír hiány. Ez még a gyermekkoromban fennmaradt. A disznóvágás
után nem azzal dicsekedtek hány kilós volt a disznó, hanem azzal, hány liter
zsírja lett. A hentesnél is drágább volt a zsír, mint a hús.
A család étkezetésének három fő eleme volt,
a zsír, a tej és a burgonya. Ahol ezek megvoltak, könnyű dolga volt a
háziasszonynak.
Magyarországon a tejtermelés elterjedése is
jelentősen javította a táplálkozást. A 20. század előtt a tehenet
lényegében szénával tartották. Az azonban a kontinentális éghajlatú alföldön
nagyon kevés termett. A szocialista
évtizedekben megtanultam, hogy Európában csak ott lehet olcsón tejet termelni,
ahol annyi a csapadék, hogy a gyepet nyáron sem kell öntözni, a nélkül is buján
zölddel.
Magyarországon a szarvasmarhát ridegen
tartották, és csak azok kerültek a házak melletti istállókba, amiket igázták.
Történészként
ismertem fel, hogy a földesurak exportja
elsősorban a nyugati városokba hajtott marha volt. Ennek érdekében volt
birtokuk jelentős hányada a hegyvidéken, ahol a szénatermeléshez kedvezőbb volt
az éghajlat. Ott volt jelentős a szaporulat, a növendékállatot ott gyűjtötték
össze. Tavasszal, amikor még bő legelő volt, hajtották át az alföldi pusztán,
felerősítették. Végül a székesfehérvári, illetve a nagyszombati vásárokon átadták
a nyugati városok felvásárlóinak, aki a magyar hajcsárokkal hajtották tovább a
csordákat. A szálláshelyek megszervezése már az új tulajdonosok feladata volt.
Ez a piac igazán az Oszmán Hódoltság ideje alatt épült ki, az osztrák császár
és a budai basa aktív közreműködésével.
A gyűjtögetés tudásigénye.
Már sokszor
leírtam, hogy a gyűjtögető életmód volt, a munkamegosztásnak a nagyon alacsony
mértéke mellett, a legnagyobb szükség, az egyedek ismeretinek az életben
maradáshoz. Még a nemek között is nagyon alacsony szintű volt a munkamegosztás.
A gyerekek táplálása, cipelése a nők feladata volt. Ettől eltekintve, a nők a
gyűjtögetésben aktív résztvevők voltak. Ez megkülönböztetett terhelést
jelentett az olyan társadalomban, amiben harminc év alatt volt a várható
életkor, nagyon magas volt a terhes nők, a csecsemők, a még segítségre szoruló
gyerekek aránya.
Tekintettel
arra, hogy a gyűjtögetés esetén szinte állandóan együtt volt az egész család, a tanulási folyamat nagyon fiatal korban
elkezdődött.
Saját életem
tapasztalata igazolja, hogy a gomba és a
vad gyümölcsök gyűjtésében 6-8 éves gyerek is versenyképes lehet a
felnőttekkel. Ezért ajánlom a szülőknek, hogy gyerekeikkel már kisebb
korban menjenek a természetbe, gombát, növényt, bogarat gyűjteni. Az ilyen munkában elért gyermekkori siker
az egész életre elkísér.
Találkoztam
olyan tíz éves kislánnyal, aki a száz birkából álló nyájnak minden egyedét
ismerte, az állatokkal személyes kapcsolatot tartott.
A legkisebb
fiam, 6-8 éves korban a nyarakat egy ménest tartó pusztán tölthette. Minden
lovat, azok csikóját messziről megismerte. Ezt a lovakkal kötött barátságot
mindhárom fiam esetében a lovak azonnal megérezték.
Minden
bizonnyal, mivel életem első négy évét pusztán töltöttem, az állatokkal való kapcsolatom soha, semmi problémát nem okozott.
Azt, hogy állatbarát vagyok, a vadak, sőt adott esetben a szibériai tigris is azonnal
megérezte, tudomásul vette.
A vadászatban, a nőknek csak a zsákmány
hazavitele után volt feladatuk. Sok évtizedes vadászati tapasztalat viszont
arról győzött meg, hogy a vadászat az
élelmezésben nem játszott fontos szerepet. Sokkal inkább a férfiak
szenvedélye, virtusa, mint az élelmezést megoldó munkavégzés volt. A
lőfegyverek előtt a ritka szerencsének, nem a tudatos munka eredményének köszönhető
lett a vadak elejtése.
Ez alól egyetlen
kivételt ismerek, a fókavadászatot. Ez az egyetlen olyan kiadós zsákmányt
jelentő nagyvad, amit bunkóval is el lehetett ejteni. Ráadásul a bunkóval
agyonvert fóka az egész évre beosztható táplálék.
A tudósok a vadászat
jelentőségét a barlangrajzokból olvassák le. Ezeket a rajzokat a vadászat
fontos szerepét igazolónak tartják, pedig a
kulturális helyeken csak a nagyon ritka eseményeket, a csodákat ábrázolják. Meggyőződésem szerint a lőfegyverek előtt ezerszer
több elpusztult, mint a vadászok által elejtett vadnak a húsát ették meg, a
bérét, csontját hasznosították őseink.
A nők a vallási életben.
A gyűjtögető
életmódban a nők egyenrangúságát látom abban is, hogy a vallási szertatásokban ugyanúgy
részt vettek, mint a férfiak. Együtt táncoltak, énekeltek, egy asztalnál ettek.
Ezzel szemben a pásztornépek vallásaiban már nincs a
nőknek szerepe. Ezt világosan láttam az ószövetségben, a zsidó vallásban is.
Az ószövetség minden jelentős szereplője
férfi. A nők még a templomi szertartásokon is csak elkülönítve vesznek
részt. Az istennel való közvetlen kapcsolatot sokáig még minden keresztény
egyház is csak a férfiak tarthatták.
Nem vagyok
vallástörténész, de ismereteim szerint,
csak a földműves kultúrákban vannak nő istenek. A kereszténységben Mária,
az istenanya csak Szent Péterek köszönhetően kaphatott fontos túlvilági
szerepet. Az istennel való kapcsolat
tartói, a szentségek szolgáltatói, a reformáció előtt, csak férfiak lehettek.
A római és az ortodox kereszténység azonban máig megmaradt ennél a
korlátozásnál. Ma sem látom a jelét annak, hogy a római katolikus vallás a nők
előtt is megnyitná a papi pályát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése