Kopátsy Sándor PO 2014 12 11
Hol sikeres az oktatás
A válasz ugyan
nagyon egyszerű, de a magyar oktatáspolitika nem érti meg. A magyar oktatás két
szakmában áll a világ élvonalában a művészek és a sportolók képzésében. A magyarázat is egyértelmű, ott vagyunk az
élen, ahol a képességükben homogén tanulócsoportokat a képességük fejlesztésére
koncentráltan képzik.
Hatékonyan
tanítani csak homogén képességű tanulócsoportokat lehet. Az oktatás csak akkor
lehet hatékony, ha a tanulók képességéhez igazodik. A módszert és a tempót
ugyanis a tanulók képességéhez kell igazítani. Ez annál fontosabb, minél
képességigényes a tantárgy. Az ugyanis köztudott, hogy zenei képesség nélküli
tanítványokat reménytelen zenei téren képezni.
A zenei oktatás
azért volt mindig nagyon hatékony, mert akinek nincs hallása, de akár van, de
kevés, azokat nem oktatták.
A hívatásos
sportolók képzése is mindig a képességhez igazodó volt.
Ezen a két
területen ezért szinte minden osztálytársadalomban nagyon hatékony volt a
képzés. Még a társadalmi fejlettségtől is alig függött. Ennek jó példája volt
az alacsony gazdasági fejlettségű, és nem puritán kultúrára szabott bolsevik rendszer
is, amelyik zenében és sportban állta, és állja a versenyt. Állta már a cárok idején,
éppen úgy, mint a bolsevik rendszerben, és annak bukása után is. Egy
zenebarátom mondta a napokban, hogy a világ száz legjobb hegedűse közül
kilencven orosz. Rendszer ide, vagy oda, hogy számos sportban világelsők.
Arra is van
magyarázatom, hogy a két háború között miért volt kiváló a közép- és a
felsőfokú oktatásunk. Mert ezen a szinten már magas volt a társadalmi
szelekció.
Amikor én jártam
a nagyon jó reálgimnáziumba, akkor a fiúknak 4.2 százaléka szerzett
középiskolai képzettséget. Ezeknek kilenctizede az úri középosztály és a zsidó
polgárság fiaiból került ki. A megmaradó tized pedig a lakosság közel 90
százalékát kitevő parasztok és munkások gyerekeinek legjobb egy százalékából
kerültek ki. A középfokon végzetek harmada végzett reálgimnáziumban, ahol a
matematikát komolyabban vették.
Ugyanakkor a
lányok 1.2 százaléka érettségizett. Az egész megyében egyetlen leány
középiskolai osztály volt.
Ha készülne ma
olyan felmérés, milyen a fiúk felső huszadának, a lányok felső századának a
tanulási eredménye, kiderülne, hogy ezekkel ma is a világ élvonalába
tartoznánk. De elég megnézni a középiskolák felső huszadát, azok is kiváló
tanulókkal rendelkeznek.
Egyetemi
diplomát a korosztályból a fiúk alig egyetlen százaléka, a lányoknak egyetlen
ezreléke szerzett. Azok közt is magas volt a tanárok és papok aránya. Műszaki
diplomát a lányok egyetlen ezreléke sem szerzett.
Ha ezzel
összehasonlítjuk a jelenlegi iskolázottsági adatokat, érthetővé válik a
színvonal csökkenése.
Az alapoktatáson
közveszélyes bevallani a színvonal süllyedés okát. Sokszorosára nőtt a
leszakadt rétegekből, többségében a cigányságból jövő tanulók aránya. A
cigányságnak semmivel sem ártunk jobban, mint a problémájuk felvetésének
eltiltásával. Azért, hogy a cigányság helyzete ide jutott, nem ők, hanem a
foglalkoztatáspolitika és a családi pótlék rendszer a felelős. A rendszerváltás
liberális politikája szinte kizárta őket a munkavállalás lehetőségéből.
Cigányság kulturális elmaradottság azt indokolta volna, hogy a foglalkoztatásuk
kiemelt, minden mást megelőző feladat lett volna. Ezzel szemben a kormányok
inkább vállalták a munkanélküliségük és a gyermekvállalásuk támogatását, mint
számunkra megfelelő munkaalkalom teremtését, és a kevesebb gyermek, de
eredményes felnevelésének támogatását.
Nem kisebb bűn
volt a cigányság jelenlegi kulturális szintjének megfelelő, külön oktatási
rendszerűket. A liberális oktatáspolitika a cigánygyerekeket olyan szintű és
tempójú oktatási rendszerbe kényszerítette, amivel képtelenek lépést tartani.
Ez nemcsak számura jelentett teljesíthetetlen követelményt, de a nem cigány
tanulók számára is színvonalvesztést, az oktatók számára pedig megoldhatatlan
feladatot állított.
A magyar
társadalom jövője számmára nincs fontosabb feladat, mint az eredményes oktatási
rendszer. Ennek ellenére ebben nő a lemaradásunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése