Kopátsy Sándor
EE 2014 11 22
Társadalomszemléletem
Foglalkoztatás
(Kézirat)
Kevés jobb mutatója van a társadalom működési hatékonyságának a
megállapítása, mint a munkaképes korú lakosság foglalkoztatása. Ugyan nem a foglalkoztatás az
egyetlen tényező a társadalom hatékonysága szempontjából, de közel azonos
kultúrákban, azonos lakosságváltozás esetén jó kifejezője a társadalom
hatékonyságának. Túlnépesedett minden olyan
társadalom, amelyik a munkaképes lakosságának jelentős hányadat nem képes a
társadalmat gazdagító módon foglalkoztatni.
Azt már földosztó mérnökként
megéltem, hogy a hárommillió koldus országa azért vagyunk, mert sokkal több
lakosa van az országnak, mint amennyit az adott társadalmi viszonyok között
hatékonyan foglalkoztatni képes. A magyar falvakban sokkal többen éltek, mint
amennyi lakos ott a földek műveléséből optimálisan élhetett volna. Ez a
felismerés magamat is megdöbbentett, hiszen annak a Nemzeti Parasztpártnak a
híve voltam, aminek a vezetése és a tábora azon háborgott, hogy kevesen
születnek, nem nő kellő mértékben a lakosság.
Ezzel szemben a lelkes földosztóként
azt látom, hogy mindenki harmad annyi földhöz sem jut, amekkorát családjával
képes megművelni. Tehát a földhöz jutottak is szegények maradnak.
A közgazdaságtan a foglalkoztatást nem helyesen méri, a fejlett államokban a valóságosnál
is gyengébb foglalkoztatási eredményt mutat, mert nem tekinti foglalkoztatottnak a 15 év feletti tanulókat. Elismeri,
hogy a jelenkori társadalom tudásalapú, vagyis a tudásvagyon a társadalom szűk
keresztmetszete. Ennek ellenére nem méri a tudásvagyont, azt nem tekinti a
nemzeti vagyon részének nemcsak a megszerzett tudást, de a legfontosabb
termelési tényezőt, a munkaerőt sem. A
klasszikus közgazdaságtan nemzeti vagyonnak szinte csak a felhalmozott fizikai
vagyont érti.
A kiöregedett, munkaképtelenné vált munkaerő pótlása nem amortizációjának
újratermelése. A munkaerőt
nem tekinti termelési tényezőnek, ami az idő során értékét veszti, a
munkafolyamatokban elhasználódik, amit újra kell termelni, akárcsak a fizikai
vagyont. Ráadásul, a munkaerő mennyiségében és minőségében bővített újratermelését
nem tekinti vagyonfelhalmozásnak. Ezt ugyan egyetlen közgazdász nem vonja
kétségbe, mégis a munkaerő felnevelését, képzését fogyasztásként veszi figyelembe.
Ez az osztálytársadalmak esetében is
elméleti hiba volt, de nem okozott gyakorlati problémát, mert a munkaerő mennyisége és minősége nagyobb
volt, amekkora a társadalom igénye. Minden osztálytársadalomban a munkaerő
száma és minősége meghaladta a társadalom által racionális célokra hasznosíthatót.
Még egyetlen gazdaságtörténész sem
mutatott rá arra, hogy az
osztálytársadalmak milyen százalékban használták ki a rendelkezésére álló
munkaerdő mennyiségét és minőségét. Egy ilyen felmérésből kiderült volna,
hogy minden osztálytársadalom közös
jellemzője volt a munkaerő számának és minőségének jelentős feleslege.
Elég arra gondolni, mennyi munkaerőt
fordítottak kultikus építmények építésére, luxus tárgyak készítésére, ünnepek
rendezésére. Senkinek nem tűnt fel a tény, hogy minden vallás bűnnek tekintette az ünnepnapi munkát, és egyetlen vallás
nem tekintette bűnnek a munkátlanságot.
Miért volt bűn a tudásvágy?
A gyermekkoromban már abszurdumnak
tekintettem, hogy a kereszténység, a zsidó ószövetség alapján, eredendő bűnnek
tartja a tudásvágyat, ami alól csak isten fiának a halála mentette fel a
keresztény emberiséget. De ettől az eredendő bűntől való megváltás sem
jelentette, hogy a vallás dogmái feletti kételkedést az egyház továbbra is a
legsúlyosabb bűnként üldözte. Azt mégis csak öreg koromban értettem meg, hogy minden osztálytársadalomra a tudásfelesleg
volt jellemző. Minél fejlettebb lett a technika a munkaerő nagy többségével
szemben, annál alacsonyabb volt a működtetéséhez szükséges tudásigény.
Az ószövetségben tehát indokolt
voltak az Úrnak oktató szavai a tudásvágyó Ádámhoz. Nem tudásra, hanem verejtékre lesz neked és utódaidnak szüksége. A
tudományos és technikai forradalomig nem gondoldást, hanem verejtékes munkát
várt el a társadalom az emberektől óriási többségétől.
A 20. század során azonban fordulat
történt, a társadalmi munkamegosztás
egyre kevesebb verejtéket, fizikai munkát, de egyre több gondolkodást kíván.
Az eredendő bűn átváltozott a társadalom legnagyobb erényévé.
A vallások klérusi azonban nemcsak a
múlt dogmáinak társadalmi indokait nem értették meg, a bekövetkezett
változásból sem vettek tudomást.
Azt, hogy a társadalomnak több és
jobb munkaereje van, mint amennyit hasznosítani képes, a földosztáskor, amikor
világossá vált előttem, hogy a magyar
falvaknak a földművelésből való megélhetőségre ítélt lakossága messze meghalja
azok számát, akiknek a munkaerejére szükség volna a föld megműveléséhez. A
földosztás során szinte mindenkinek harmad annyi föld jutott, mint amekkorát
képes lett volna megművelni. A háromszor nagyobb föld is csupán harmada annak,
amekkorát egy dán parasztcsalád művel, és tizede sem, amekkora földön az
amerikai farmerek dolgoznak.
Arra csak öt évvel később, a
Tervhivatalban döbbentem rá, hogy a
falvakban élők a földosztásnál is többet kaptak az erőltetett iparosítással.
Egy generációval később már több falusi ember kapott az iparban munkát, mint
ahányan a földeken dolgozók maradtak. Jellemző módon, a földreform társadalmi
jelentőségét mindenki elismeri, de még nem találkoztam olyannal, akiben
tudatosult volna, hogy a falusi lakosság
foglalkoztatása érekében az iparosítás többet tett, mint a földreform.
A háború előtt a munkaerő 45
százaléka dolgozott a mezőgazdaságban, ezek közel felének nem volt földje, a
mások földjén dolgozott, ha alkalmazták. 40 évvel a földreform után a
munkaerőnek csak tizede dolgozott a mezőgazdaságban. Vagyis, a háború előtti négy dolgozóból három az
iparban, a városokban talált munkát.
Ezt akkor, nem láttam ilyen tisztán,
sőt túlzottnak tartottam az iparosítást. Most látom, hogy a munkátlanságnál jobb megoldás a veszteséges vállalatban vállalt munka
is. Megtanultam, hogy nincs akkora
vállalti veszteség, aminél nem rosszabb a képzetlen munkások tartós munkátlansága.
Ezt azonban ma is nagyon kevesen értik meg, a szocialista időkből csak a
politikai szabadság hiányát látják. Nem veszik tudomásul, hogy a tartós munkanélküliségnél nincs rosszabb
foglalkoztatás.
A bolsevik rendszer ugyan
megteremtette a teljes foglalkoztatást, de egyértelmű volt, hogy a lakosság
számára a munkaviszonyban nem nagy munkaintenzitással szerzett jövedelem kevés
volt a lakosság igényéhez képest. A
dolgozók nemcsak hajlandók voltak, de örültek a munkaidő után is a jövedelmüket
gyarapító munkának. Ezt találták meg a háztájiban, a saját rezsis, kalákás
házépítkezésben. Meggyőződésem szerint, ezekben
az években kevés társadalom hasznosította úgy a szabadidőt, mint a magyar.
A jövedelme negyedét, a vagyongyarapításának pedig a kétharmadát a lakosság szabadidejében
termelte meg. A 70-es években, a falvakban hússzor annyi lakás épült, mint
jelenleg. A városi lakók közül félmilliónak hobby kertje volt, aminek mára tizede
sem maradt meg.
Csak az a társadalom működhet jól, amelyik a munkaerejét hatékonyan
hasznosítja.
A rendszerváltás ugyan jobban hasznosítja a munkavállalók munkaidejét, de
botrányosan csökkentette, mind a foglalkoztattak számát, mind a szabadidőben
termelhető jövedelmet. Másfélmillióval kevesebb embert foglalkoztat hatékonyabban, de nagyon
széles réteget, a munkaerő negyedét tartós munkanélküliségre kárhoztatta.
A kormány, a szakszervezetekkel egyeztetve, olyan magasra emelte a
foglalkoztatás minimális árát, hogy ezzel másfélmillió, kevéssé képzett
munkaképes embert kizárt a foglalkoztatásból. Ezek foglalkoztatása olyan drága, amit a munkaadók
nem fizetnek meg. Elemi közgazdasági ismeret is elég annak megértéséhez, amit nem lehet a hatósági árán eladni a
munkaerőpiacon, annak az ára magas. Ezt minden kofa tudja, mégis
világjelenség, hogy a munkaerő alsó minőségű tizede nem, vagy csak kis
hányadban foglalkoztatható. Vagyis, a
gyenge minőségű munkaerőnek, a képzetleneknek és a pályakezdőknek az
alaklazásával járó eredménynél magasabb a hatósági ára.
Még
a liberális közgazdászok is elfogadják azt az általános gyakorlatot, hogy a munkaerő árát ne a piac, hanem a kormány
és a szakszervezetek közti alku határozza meg. Vagyis a társadalom
legfontosabb árujának, a munkaerőnek hatósági, a piai keresletének és
kínálatának az arányától független az ára van. Akire a hatósági áron nincs
vevő, azt eltartja az állam. A képzelten munkaerő tartós munkanélkülisége
nemcsak drága, de súlyos társadalmi károkozó.
Ennek
ellenére a politika hisztérikusan tiltja a cigánykérdés bármiféle felvetését,
ugyanakkor olyan magasan tarja a munkaerő árát, ami mellett a cigányság nagy
többsége nem találhat munkát.
Mivel a szakszervezetek nem léptek ki
a tőkés osztálytársadalomban játszott szerepükből, nem a munkaerő minél nagyobb
keresletéért, hanem a már foglalkoztatottak minél több jogáért, kevesebb
munkaidejéért és nagyobb béréért harcolnak. Még a liberális
közgazdászok is elfogadják, hogy a munkaerő árát ne a piac, hanem a kormány és
a szakszervezetek közti alku határozza meg. Ennek a hibának lett a
következménye, hogy a Nyugat társadalmait a munkaerő alsó tizedének és a
pályakezdőknek jelentős hányadának tartós a munkanélkülisége. A nyilvánvaló ok
azonban fel sem merül: gyenge minőségű
munkaerőnek a hatóságilag megállapított ára olyan magas, hogy nincs irányukban elegendő
kereslet.
Az
gyenge minőségű és a pályakezdő munkaerő megkülönböztetetten alacsony
foglalkoztatása, ha nem is a magyarországi mértékben, de Európa egészére a
jellemző. Lényegesen kevesebb az
évente ledolgozott órák száma is. Ez az elsődleges oka Európa lemaradásának a
Távol-Kelet mögött, kevesen, keveset dolgoznak. Európában az egy dolgozóra jutó ledolgozott óraszám, még a négy
tengerentúli puritán országhoz, de különösen a távol-keleti konfuciánusokhoz
képest nagyon alacsony. A távol-keleti
konfuciánus, és a tengerentúli angolszász országokkal Európa nyugati fele úgy
akar versenyben győzni, hogy továbbra is kevesebben és kevesebbet dolgoznak. Az
EU brüsszeli vezetése arra büszke, hogy a tagállamok kényelmesebb
munkafeltételeket biztosítanak a viszonylag magas bérek ellenére.
Európának
ideje volna megtanulni, hogy a munkaerőnek nem erős szakszervezetekre, hanem a
munkaerő nagyobb keresletére van szükségük. Ha valamit, ezt megtanulhattuk
volna a bolsevik évtizedek alatt. Abban
a dolgozók jogi tekintetben ugyan ki voltak szolgáltatva, de a túlzott keresletük
miatt erőfölényben voltak.
A
teljes foglalkoztatás dogmája a munkaerő olyan keresletét teremtette meg, a
miben a munkaadók egymásra licitáltak a munkaerő megszerzése érdekében. Ezért
állandósult a vállalatok béremelő igyekezete. Ennek megállítása érdekében be
kellett vezetni a bérek hatósági ellenőrzését, az átlagbérek rögzítését. Ez
aztán az olcsó munkaerővel szemben mesterséges keresletet keltett. Egy jó
munkaerő megszerezhetőségének előfeltétele lett két olcsó munkaerő alkalmazása.
Arról pedig, hogy a gyenge minőségű munkaerő is munkát vállaljon, gondoskodott
a folyamatos hatósági zaklatás. A munkanélkülieket közveszélyes munkakerülőknek
minősítették. Ezzel megvalósították a magyar történelemben a békeidőbeli első
foglalkoztatást. Annyit illene megtanulni, a ma átkosnak tartott jobb- és
baloldali diktatúráktól, hogy a jelentős munkanélküliséggel működő
demokráciáknál népszerűbbek a politikai zsarnokságok is, ha biztosítják a
foglalkoztatást.
Másként
fogalmazva: Az alacsony foglalkoztatás mellett a legbuzgóbban demokrata
társadalom is elveszíti a választók támogatottságát.
Ennek
talán a legkarakteresebb bizonyítása a rendszerváltás utáni Magyarország volt.
Ebben az első választáson a liberálisok példanélküli támogatást kaptak. Nem
ismerek olyan demokráciát, amiben a liberális párt a második, és még az akkor
kis pátnak számító Fidesz is liberális volt. Ennél is nagyobb liberális erőt
jelentet a baloldali MSZP liberális szárnya. Ezek a második választáson
kétharmados többséget szerezek annak köszönhetően, hogy a körzetek öthatodát
megszerezték. Mindezt abban a magyar társadalomban, amiben mindig nagyon gyönge
volt a liberalizmus.
A
liberális erők húsz év után már a parlamenti küszöböt sem érték el. Ugyanakkor
2010-ben a kis liberális párt, a Fidesz, átváltva a közép-jobb oldalra,
megszerezte a körzetek 99 százalékát. Európa legerősebb liberális
parlamentjével induló parlament példátlan többséggel közép-jobb lett. Ehhez
azonban a körzetek példátlan többségének, 99 százalékának a megnyerésére volt
szükség. Ezt a torzítást a listás szavazatok nagy aránya okozta. Ezt a Fidesz
némileg csökkentette, aminek köszönhetően 2014-ben már a körzetek 90
százalékának megnyerése is elég volt a kétharmados parlamenti többséghez. Ezt a
nem hibátlanul politizáló Fidesz képes volt megismételni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése