Kopátsy Sándor PP 2014-05-31
A sok párt veszekedése nem demokrácia.
A második
világháború követő idők visszahozták Európa nyugati, fejlettebb, polgárosult
felén, majd a hidegháború után a keleti felén is a demokráciát. Annak a
liberális formáját, amiben az államok többsége sok párti lett. A század végére
kialakult a kontinens nyugati kétharmadát összefogó, még több pártra osztódott
Európai Unió. Annak a közgyűlése pedig a sok párt zavaros gyülekezetévé vált.
Az európai államok
többsége a háború után nem az angolszász demokrácia útját választotta, hanem kitalálta
a kispártok demokráciáját. Tette ezt annak ellenére, hogy a második világháború
végére egyértelművé vált, hogy a négy tengerentúli angolszász ország, az
Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland, fölénye van kibontakozóban.
Jelenleg ez a négy ország megelőzte az összes európai gyarmattartó
nagyhatalmakat. Ezekben a lakosság jobban él, mint Nagy Britanniában,
Franciaországban és Németországban. Ezekkel csak hat kis európai ország tartja
a versenyt. Ezekhez képest az EU, még inkább Európa egésze egyre jobban
lemarad. Még nagyobb
a lemaradás a
távol-keleti országokhoz képest.
A négy
tengerentúli angolszász ország fölényének ugyan több oka is van, de most csak
azzal foglalkozom, hogy a demokráciájuk is sokkal jobb. Gyakorlatilag két párti
demokráciák.
Az
osztálytársadalmakban is voltak demokráciák, de ezek mindig és mindenütt csak a
lakosság kis hányadának, az uralkodó osztály családfői, majd férfi tagjai
számára voltak demokratikusak. Egészen a jelenkorig minden demokrácia kemény
osztályuralmat jelentett. Ezt csak azért veszítjük szem elől, mert mi demos
alatt a népet értjük, a múltban azonban a nép alatt is csak az uralkodó osztály
családfőit értették.
Az első
demokrácia az Egyesült Államok volt. Sokáig még az is csak az európai
bevándorlókat jelentette. A 20. század közepéig több párt működése, és az
általános, titkos szavazás sehol nem volt jellemző. Aztán a hidegháború polgári
oldalán gyorsan átugrották az észak-amerikai gyakorlatot, sok pártos
demokráciát vezettek be.
Nem értették meg
az Egyesült Államok alkotmányát, főleg a választási rendszerét. Ott
gyakorlatilag két párt verseng a törvényhozási többségét, és a négy évre szóló,
nagy hatalmú elnök megválasztásért. Az elnök egyszerű többséggel kerül
hatalomra, és a ciklus egészére kormányfő lesz. Elméletileg mindenki alakíthat
pártot, de olyan a választási rendszer, hogy az elnökségért, azaz a kormány alakításért
nagyritkán indulhat harmadik jelölt is.
Az európai
demokráciák olyan választási rendszert vezettek be, amelyiknél minimum három,
de akár tíz párt is indulhat a választásokon, és szerezhet törvényhozói
mandátumot. Ezzel kaput nyitottak a kis pártokkal köthető koalíciónak, a
legerősebb párt elleni össze fogásnak, kormányalakításnak.
A kispártoknak
kedvező a listás szavazatok bevezetése. Ezzel lehetőség nyílott arra, hogy
olyan is lehet képviselő, aki nem nyert körzetet, sőt olyan párt is lehet erős a
palamentben, amelyik egyetlen körzetben sem győzött.
Ugyan az EU
gyászos szereplése, vészes lemaradása önmagában meggyőző figyelmeztetés arra, hogy
a kontinens rossz úton jár, az alábbiakban az európai szocialista rendszer
összeomlása utáni magyar történeten kívánom illusztrálni, hogy a demokrácia útján
eltévedtünk, az indokoltnál sokkal több pártra osztódtunk.
A magyar
választási rendszer eleve az okos kispártok, a konkrét esetben az SZDSZ
érdekében fogalmazódott meg. Az Antall-Tölgyessy Paktum a liberálisok számára legkedvezőbb
választási rendszert jelentette. Az SZDSZ fényes győzelme volt a Demokrata
Forummal szemben. Eleve garanciát jelentett arra, hogy soha ne legyen olyan
erős párt, amelyik a fontos törvényekhez szükséges kétharmadot birtokolhatja.
Abban a választási rendszerben ugyanis csak az a párt szerezhet kétharmados
többséget, amelyik a 217 választási körzet 98 százalékát megnyeri. Erre
mondtam, hogy ezer évre bebetonozták a magyar alkotmányt. Nemcsak nem volt
ilyen fölényes győzelemre példa, de fantáziám sem volt, hogy ilyen valaha
megtörténhet. Mégis 2010-ben megtörtént.
A Fidesz a
kétharmados többség birtokában módosította a választási törvényt, felére
csökkentette a képviselők számát, és jelentősen csökkentette a listán bekerült
képviselők arányát. De ezzel megállt a félúton. A kétharmad megtartásához már
elég volt a körzetek 90 százalékának megnyerése. Ez még mindig példátlanul
magas arány. Ezért kétségeim támadtak a kétharmad megtarthatóságában. A
9szűzalkos körzeti győzelem ugyanis példátlan volt Európában.
Magyarországnak
a történelemben először 2010-ben volt és 2014-ben lett olyan kormánya, amit az
általános és titkos szavazás alapján a törvényhozók kétharmada támogat. A
rendszerváltás előtt ilyen nem is lehetett, utána pedig nem volt.
Azon lehet vitatkozni,
hogy a magyar választási rendszer mennyire alkalmas arra, hogy a törvényhozók
aránya a támogatottságot milyen hűen méri. Ez attól függ, hogyan oszlik meg a
körzetekben megválasztottak, és a listán bekerültek aránya. A klasszikus,
angolszász demokráciákban nincsen lista, ott csak az lehet törvényhozó, aki a
körzetében nyertes.
A választási
ciklusra szóló felhatalmazás előnye, hogy időt ad a győztesnek a programja
megvalósításához. Az Egyesült Államok tapasztalata igazolja, hogy nincs értelme a cikluson belüli politikai
harcnak. Erre ott elegendő esélyt ad a tény, hogy a törvényhozók felét a
ciklus közepén választják.
Azon is lehet
vitatkozni, hogy ez a jobb, vagy az, ahol a törvényhozók jelentős hányada a
listákra leadott szavazatok alapján lesz törvényhozó, és a kormány bármikor
megbuktatható.
Kezdettől fogva elutasítottam a listáról
való bekerülést a törvényhozásba. Az ilyeneket ugyanis nem a szavazók
választják, hanem a párt állítja össze a listát. Ezek nem a szavazók, hanem a pártapparátusok képviselői. Márpedig
én a pártok hatalmát azon az alapon tartom demokratikusnak, hogyha a törvényhozókat közvetlenül a nép
választja. A több párttal induló és jelentős listás törvényhozót adó
választás az egyetlen párt hatalmánál ugyan sokkal jobb, de ebben is túl nagy maradd a pártok hatalma.
A listás
rendszer hátránya az is, hogy nagy előnyt jelent a kisebb pártok számára. Ezek
léte attól függ, mekkora súlya van a listás szavazatoknak. A 2010-e választás után 99 százalékos, a 2014-es választáson listás
szavazatok nélkül csak két párti lenne a magyar parlament, és 90 százalékos a
Fidesz többsége.
A listás
rendszer paródiája az EU közgyűlése, amibe Németországban 1 százalékkal is
lehetet a pártnak EU képviselője. Magyarországon ehhez 5 százalék kell. Érdemes
volna megnézni, hogyan nézne ki a Stassburgi Közgyűlés összetétele, ha 20
százalékos részesedés alatt nem volna képviselet. Nem véletlen, hogy az EU Közgyűlésnek
nincs tekintélye.
A listás
szavazatok ellen azért vagyok, mert azt
a rendszert tartom jobbnak, amiben a megszerzett szavazatok arányánál az erősek
erősebbek, a gyengék gyengébbek. A demokrácia csak akkor lehet hatékony, ha
a többségnek a megszerzett szavazatok arányánál nagyobb a hatalma. Az ilyen rendszerben csak két pártnak lehet
kormányzati esélye. A kis pártok ugyan alakulhatnak, de esélytelenek,
gyakorlatilag csak két párt versenyezhet a kormányzás jogáért, ezét aztán csak
ritka és múló jelenség, hogy harmadik párt is szerepet kaphat.
Ellensége vagyok
annak, amikor egy kispárttal koalícióban lehet a legerősebb párttal szemben kormányra
kerülni. Ez az, amikor a farka csóvája a kutyát. Az a jó rendszer, amiben a kis párt nem juthat kormányzati szerephez. A
koalíciós kormányzásban előfordulhat, hogy a kicsik fognak össze, és karakter,
koncepció nélküli kormányzás folyhat.
Azért vagyok híve az Egyesült Államok
választási rendszernek, mert abban a megválasztott kormány felhatalmazása
nagyobb, mint a rájuk adott szavazatok aránya. A liberálisok ugyan az olyan
rendszert tartják jónak, amiben sok pártnak lehet szava a törvényhozásban és a
kormányzásban, amiben nagyon nehéz olyan többséghez jutni, ami lehetővé teszi a
fontos törvények módosítását.
Az elseprő választási eredmény után az
ellenzéki pártok mégsem tanultak. A vereségük után megállapítják, hogy a
választók rosszul döntöttek. Már annak is örülnek, ha átlépik a küszöböt.
Nem vonják le a tanulságot, hogy a Fidesz
az egyetlen párt, amelyik nem magához akarja igazítani a választókat, hanem a
választóknak tetsző párt akar lenni.
Az igazi
demokrata, aki mindig tiszteletben tartja a többséget akkor is, ha nem ért vele
egyet, mert tiszteli a többség véleményét. A demokrata nem várja el, hogy mások
kövessék, de kötelességének érzi, hogy a többséget támogassa, akkor is, ha más
a véleménye, mert a saját nemzetének nem ellenfele.
Azért jó rendszer a demokrácia, mert mindig
egyértelmű, hogy mit akar a többség. Azt nem kell elvárni, hogy a
többséggel egyetértsünk, de az elvárható, hogy tiszteljük, a jó ügyben
segítsük. Nem demokrata az, aki a
többség akarata ellen tesz, annak kudarcainak örül. Ezért abnormális a
Fidesz győzelme után kialakult helyzet.
A választás előtt mindent arra tett, hogy megdöntse a nagyon népszerű
kormányt. Ettől az eleve irreális céltól az sem tántorította el, amikor
kiderült, a kormány támogatása töretlen, az ellenzék pedig elutasított.
Magyarországon ötödik éve példátlanul
népszerű kormány van, annak ellenére, hogy nem hibátlan a működése. Ez nemcsak
azt jelzi, hogy a kormánnyal a választók meg vannak elégedve, de azt is, hogy
az ellenzék munkája példátlanul gyenge.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése