Kopátsy
Sándor PH 2014-06-18
Ezer évvel az államalapítás után
A magyar
történészek máig nem hangsúlyozzák, hogy a magyar társadalom ezer éven
keresztül azt nem lehetett nyugati típusú társadalom, mert nem volt polgársága.
Első királyunk, István történelmi érdeme, hogy kiépítette a földművelő, nyugati
keresztény a feudális államot, de a feudális társadalom nem létre jött létre,
mert nem volt polgársága.
Azt a tény, hogy
a nyugati feudális társadalomban mintegy hatszor annyi polgárra volt szükség,
mint nemesre, a történészek sem hangsúlyozzák. Ezzel szemben a magyar
társadalomban kezdettől fogva tízszer annyi nemes volt, mint polgár, és a kevés
polgár sem volt magyar, hanem izoláltan éltek a magyar etnikumon belül.
Sajnos, a magyar
történelemtudomány arról semmit nem mond, hogyan alakult ki a magyar
földbirtokos arisztokrácia, a sok jobbággyal működő feudális nagybirtok.
Ezt, mint tényt
a magyar történészek csak a 20. század közepén ismerték fel. Ebből azonban nem
vonták le a következtetést, hogy az államalapításunk félmunka volt, polgárság nélkül nem lehet nyugati feudális
társdalom. Az érthető, hogy a 11. század küszöbén nem voltak adva annak a
lehetőségei, hogy túllépjünk a földművelésre való áttérés és a kereszténység
felvételén, mert sem a honfoglalókkal nem jöttek, sem az elfoglalt területen
nem találtak polgárokat.
A magyar
társadalom polgárhiánysága az ipari forradalomig nem jelentett tényleges
lemaradást. Azt követően azonban katasztrofális következményekkel járt.
Ezer évig
elegendő időnk volt arra, hogy azt is felismerjük: polgársághiányosak vagyunk ahhoz, hogy nyugat-európai társadalom
legyünk.
A lőfegyverek megjelenéséig erős katonai
középhatalom voltunk, mivel a pásztor jobb katona volt, mint a földműves, vagy
a polgár. A mohácsi csatavesztés nem azért jelentette történelmünk egy
szakaszának lezárását, mert csatát vesztettünk, hanem azért mert a lőpor
birtokában a lovas pásztor elvesztette katona értékét, a fegyelmezett, ipari
háttérrel rendelkező városi polgár viszont azzá vált. Az ország viszonylagos
katonai ereje a korábbi tört részére zsugorodott.
Ettől kedve, az
ország polgárságának, urbanizációjának, végül kereskedelmi lehetőségének hiánya
következtében egyre jobban lemaradtunk. Ez teljesedett be a 20. század elején
Trianonban. A Kárpát Medence harmadát birtokló kis ország lettünk.
A magyar
történészek csak a 20. század második felében állapították meg, hogy a nyugati társadalmak modelljétől messze
voltunk, és maradunk a jelenkorig. A nyugat-európai középkori társadalmakban
a lakosságnak csupán 1 százaléka volt nemes, azaz földbirtokos, az uralkodó
osztály tagja. Ezzel szemben a magyar pásztortársadalomban az uralkodó osztályt
a katonai vezetők, a férfilakosság tizede jelentette. Mi ezeket mentettük át,
mint uralkodó osztályt a már földművelő feudális társadalomba. De ehhez a lakosság tizedét kitevő, tehát
nagyszámú uralkodó osztályhoz nem lehetett annyi vagyont adni, ami
földbirtokossá tehette volna őket. A politikai jogállásuk azonban olyan maradt,
mintha földbirtokosok lennének. A
középkori magyar társadalom uralkodó osztálya politikai tekintetben szabad,
gazdasági tekintetben azonban, néhány ezreléknyi rétegtől eltekintve, szegény
maradt.
Az uralkodó osztály, a nemesség
kettészakadt. Kis része nagybirtokos, arisztokrata, a nagy többsége szegény
nemes maradt.
Győrffy György mutatta
meg először, hogy a nyugat-európai feudális társadalomban csak a lakosság 1
százaléka volt nemes, de ezek gazdag földesurak voltak. A magyar társadalom kettészakadt uralkodó osztálya még a
jobbágyfelszabadulást is túlélte, és a második világháború elvesztéséig uralmon
maradt. A történelmi arisztokrata nagybirtokosként, továbbra is uralkodó
osztály maradt.
Azt is Győrffy
és társai rámutatták meg, hogy a
nyugat-európai társadalmakban hatszor annyi polgár volt, mint nemes. Ezzel
szemben a magyar feudális társadalomban nem volt polgárság, mert a Kárpát Medencében szinte eltűnt a római
urbánus civilizáció, a sötét középkort nem élték át a városok, ahogyan ez
nemcsak a mediterrán térségben, de az Alpoktól északra is megtörtént. Ott
az agrártechnikai forradalom még mintegy 6-8 százalékos urbanizációt, ezzel 6
százalékos polgárságot talált.
Az európai
történészek sem hangsúlyozzák, hogy a sötét középkorban Európa nyugati felén hogyan
alakultak a társadalmak, és ezen belül a Kárpát Medence sorsa. Nyugaton, az Alpoktól északra, mind a
kereszténység, mind az urbanizáció fennmaradt. Az északi germánok, a
csehek, a legyelek élettere, és a Kárpát Medence térségei azonban pogány,
pásztortársadalmak maradtak. Ez
markánsan jelentkezett a Kárpát Medencében is, ahol lovas, sztyeppei
pásztornépek telepedtek meg, akiknek nem volt polgárságuk.
Nem
hangsúlyozzuk, hogy a Kárpát Medence nagy része a Római Birodalom szerves,
viszonylag urbanizált része volt. A birodalom bukása után azonban pásztorkodó,
pogány népek térsége lett. Eltűntek a városai és a kereszténysége. A fagyos
telek térségében a pásztorkodás hatékonyabb életformát jelentet, mint a gyakran
kifagyó, kettes vetésforgós földművelés. A
pásztor jobban élt, mint a földműves. Ez a magyarázata annak, hogy a
hunoknak és az avaroknak eszükbe sem jutott, hogy földművesek legyenek.
E térség számára fordulatot csak a
nyugat-európai agrártechnikai forradalom hozott.
A teleket elviselő gabonák, a talajforgató
eke és a hármas vetésforgó azonban felértékelte a földművelést. Ettől kezdve a
földműves élt jobban, mint a pásztor.
Mi, magyarok
jókor érkeztünk keletről, a szteppéről a Kárpát Medencébe, akkor, amikor már a
Nyugatról ideérkezett az agrártechnikai forradalom. Ettől kezdve, a pásztor már boldog volt, ha áttérhet a
földművelésre, és azzal párhuzamosan a falvakban élő népek vallására, a
kereszténységre.
Nem Géza
fejedelem, és nem István, a király, hanem a nép akart földműves és keresztény
lenni. Már az itt élő népek népek,
köztük az avarok is, spontán áttértek a letelepedéssel járó földművelésre. Géza és István tudomásul vette, hogy a nép, tőlük függetlenül, spontán áttér a
földművelésre és a kereszténységre. Ők csak meggyorsították ezt a folyamatot
azzal, hogy a társadalmi és vallási változásnak ellenálló katonai és vallási
vezetőket is erre kényszeríttették.
Azt ők sem ismerhették fel, hogy a
nyugat-európai társadalomra való áttéréshez városokra és polgárokra is szükség
volna. Hangsúlyozni kellene, hogy a Kárpát Medence nem véletlenül esett
vissza a sötét középkorban. Ez a térség ugyanis vízi út nélkül legyőzhetetlen
távolságra esett Nyugat-Európától.
A történészeknek
is hangsúlyozni kellene, hogy a vasút és a közúti szállítás forradalma előtt, a
holt áruk szállítása szempontjából, a Kárpát Medence százszor közelebb volt a
Balkánhoz, mint Nyugat-Európához. Ilyen szempontból a teljes változást csak a
20. század végén, a Duna-Majna Csatornával és tucatnyi duzzasztó és zsilip
megépítése jelentett. Még személetesebb volna a fordított megfogalmazás. Még
napjainkban is olcsóbban lehet gabonát szállítani a nyugati piacokra
Ukrajnából, Lengyelországból és a Baltikumból, mint a Kárpát medencéből. Ez a
tény a múltban nagyságrenddel fontosabb volt, mint jelenben.
Ki kell azt is mondani, hogy a Kárpát
Medence polgársághiánya elsősorban abból fakadt, hogy gazdasági tekintetben
izolálva voltunk a Nyugattól.
Ezt a politikai
elit ezer évig nem, vagy alig vette tudomásul. Ez azért volt számunkra
tragikus, mert erős polgárság nélkül
nemcsak polgári, de feudális társadalom sem lehet hatékony. A magyar
történelem reális tálalása azt követlené meg, hogy tárjuk fel a polgárosodás fékező okokat.
Amit Győrffy
mondott, azt egy francia történész éppen a másik oldalról fogalmazta meg.
Európában három népnek indoktalanul nagyarányú volt a nemessége. Ez a három nép
a porosz, a lengyel és a magyar.
Számomra az volt
a megdöbbentő, amikor Gyilas könyvében olvasom, hogy ezzel a ténnyel Sztálin is
számolt. Felmérte, hogy ez a három nép fog leginkább tiltakozni a szovjet
társadalmi modell bevezetése ellen.
Indokolt volna,
hogy ezzel a magyar közvélemény is tisztában legyen. A polgárosodásunk ellen hevesen
nemcsak a magyar arisztokrácia és a nemesség, illetve a magyar úri középosztály
tiltakozott, hanem a magyar közvélemény is.
A magyar történelemben szinte minden
lázadás, forradalom azért bukott el, mert a nagyobb politikai szabadság
érdekében a gazdasági érdek háttérbe került. Az ország nagyobb területe, nagyobb
politikai szuverenitása akkor is elsőrendű feladat volt, amikor a társadalmi,
gazdasági érdekünket ennek oltárán kellett feláldozni.
Ezer évig jóval
nagyobb volt az országunk területe, mint amennyit a saját etnikumunk be tudott
volna lakni. Kisebbségben éltünk saját
országunkban. Ezt máig nem vettük tudomásul. Abban a hitben élünk, hogy
többségben voltunk. Ezt ki is mutatjuk azzal, hogy mi számláltuk a népet. Nem
mondjuk el viszont, hogy törvénybe
iktattuk, hogy a zsidók és cigányok nem etnikumok, azokat magyarokként kell
elszámolni. Még azt sem valljuk be, hogy az utódállamok népszámlásai mit
mutattak. Ők is csaltak, de mi is csaltunk.
A
hozzáállásunkat jól jellemzi a törekvő Deák Ferenc által benyújtott törvény,
amelyik kimondta, hogy a jobbágy is vehessen telket. Ezt azonban csak olyan
feltétellel fogadták el, hogy ez a lehetőség csak a magyarul beszélő
jobbágyokra vonatkozik. Ez negyven évvel az után történt, hogy a monarchia
minden örökös tartományában már éve nem volt jobbágyság.
Amikor további
húszévnyi késéssel, megtörtént a jobbágyok felszabadulása, nagyobb arányban
hagytuk meg a nagybirtokot, mint a Monarchia más részeiben.
A történelmi Magyarországon csak akkor
indult meg a polgárosodás, amikor a vasúthálózat biztosította a személyek és az
áruk olcsó, gyors és hatékony mozgatását. A vasúthálózat kiépülése tizedére
csökkentette az ország távolságát Nyugat-európához.
Mivel nem volt magyar polgárság, a
polgárosodás lehetőségét biztosító vasúthálózat lehetősségekkel szinte csak a
zsidóság élt.
Így, mire a
közúti közlekedés gépesítése is beindult, már volt magyar nyelvű polgárság. Az első világháború előtt értük el a
polgárosodásnak azt a mértékét, a 6 százalékot, ami a Nyugaton ezer éve már meg
volt. Ez a többségében zsidó etnikumú polgárság magáénak érezte az
országot, hiszen élvezhette, hogy az úri világ nem akar polgárosodni, tehát
szinte korlátlan lehetőségei voltak. A
zsidó polgárság még a magyar nacionalizmusra is lelkesen hajlott. Egy-két
generáción belül várni lehetett a gyakorlatilag teljes asszimilálódásukat.
A magyar
zsidóság viharos gazdagodása és értelmiségi térhódítása azonban nemcsak a
polgárosodásra eleve alkalmatlan földesúri arisztokrácia és a közigazgatásra
alkalmas úri középosztály, de a nép irigységét is felkeltette. Abban hittek, hogy zsidók nélkül ők
lehettek volna a gazdag polgárok, és a sikeres értelmiségiek. Ezért aztán
az Európa keleti felén hasonló okokból felerősödő antiszemitizmus nálunk is
erős volt.
Az első
világháború végére a megcsonkított ország lakosságának társadalmi összetétele,
a feudális nagybirtokrendszertől, és a közigazgatást és a hadsereget uraló úri
középosztálytól eltekintve, már nyugati társadalom volt. Először volt erős, nemcsak magyarul besszélő, de érző polgárságunk.
Még azt is elmondhatjuk, hogy a magyar zsidó
polgárság nagyon, talán még a nyugati polgárságnál is dinamikusabb volt.
A magyarországi
zsidóság két okból volt nagyon sikeres.
- Nagy volt a
dinamikája, hiszen üstökös pályán emelkedett. Bennük volt az első generációk
türelmetlen lendülete.
- Nem volt
konkurensük. Mind az arisztokrácia, mind az úri középosztály érdektelen volt a
kínálkozó gazdasági lehetőségekkel szemben. A konzervatív magyar parasztságban
sem jelentkeztek versenytársak.
A 20. század
elején ugyan Európa egész keleti felén példátlan sikerrel gazdagodott és vált
értelmiséggé a zsidóság, de talán a
történelmi Magyarországon voltak a legsikeresebbek. Budapest volt a világ
legnagyobb zsidó lakosságú, és Európának a leggyorsabban növekvő városa. A
lakosság ötöde volt zsidó. Előttünk volt
az alkalom, hogy végre nyugat-európai értelemben vett társadalom legyünk.
Az lehettünk volna, ha győz a polgári forradalom. De nem győzött, és nem is
győzhetett, mert nemcsak az arisztokrácia és az úri középosztály, de még a
lakosság nagy többsége is ellene volt.
Még ma is általános a magyar értelmiség
körében az a hiedelem, hogy külső támogatás nélkül is győzhetett volna a
polgárosodás. A polgári forradalom nemcsak az első világháború végén bukott
el, de nem nyert támogatást a második világháború után sem. Semmi reális alapja nincs annak a
véleménynek, hogy a nyugati hatalmak megszállása esetén lett volna esélyünk
arra, hogy a Nyugat polgári társadalmainak útára lépéjünk.
Az első
világháború után ugyan győzött a polgári forradalom, de a radikális zsidó polgárságnak
és a háborúba belefáradt munkásságnak kevés, az arisztokráciának és az úri
középosztálynak sok volt.
Előbb győzött a
bolsevik marxista kaland, néhány zsidó értelmiségivel az élén. Aztán ezt is
elseperte az arisztokrácia és az úri középosztály szövetsége.
A második
világháború elvesztése után ugyan nem volt választási lehetőségünk, mert
Sztálin diktálta a feltételeket, de az első két választás egyértelműen megmutatta,
hogy a közép-bal, szoclib erők jelentéktelenek a közép-jobb erőkkel szemben. A magyar közvélemény nagy többsége a
romantikus történelmi és klerikális konzervatív erőket támogatta, azok hatalmát
látta volna szívesen.
1956-ban a
Szovjetunió nyomására következetes földreform, és a túlzott iparosítás után már
sokan azt hitték, a régi rendszert a sztálinista terror felszámolta, de egy hét után már az óriási többség az úri
középosztály maradványai mögé állt. Még a gondosan megválogatott
rendfenntartó és katonai szervek többsége is a teljes politikai fordulat mellé
állt, legalábbis, ellene nem volt felhasználható.
Az első szabad
választáson is a közép-jobbnak indult Demokrata Forum győzött, amiről a
közvélemény még joggal hihette, hogy közép-jobb párt. Egy választási ciklus
azonban bőven elég volt arra, hogy a magyar választók felismerjék, hogy közben
az úri középosztály is kihalt.
Az első két választáson, de még szinte
2010-ig a liberálisoknak, és bennük a megmaradt magyar zsidóságnak Európában
példátlan ereje volt. Nálunk volt Európában egyedül két liberális
parlamenti párt, közük az SZDSZ a kontinens legerősebb liberális párja. A magyar liberalizmus tragédiája, hogy a
liberálisok képtelenek voltak felmérni a realitásokat, és a magyar közvélemény
liberalizálható képességét. Bízva a szellemi fölényükben, annyira
radikálisan liberalizáltak, aminek megemésztésére a magyar társadalom
képtelennek bizonyult. Ha kevesebbel is megelégszenek, sikeresek maradnak.
Ezzel szemben 2014-ben már csak egyetlen képviselőjük lesz a magyar
törvényhozásban, az is listán jutott be. 25
év alatt a magyar törvényhozás a legerősebb liberálisból a leggyengébb
liberális lett.
Ezzel szemben,
2010-ben a liberálisból közép–jobbá átalakult Fidesz nyerte meg a körzetek 99
százalékát, ezzel a törvényhozási kétharmadot. Amit aztán 2014-ben képes volt
megtartani. A rendszerváltás után húsz
évnek kellett eltelni, mire olyan kormány került hatalomra, ami a közép-jobb
magyar társadalom arculatának megfelel.
Azon lehet
vitatkozni, hogy kinek mennyire tetszik, hogy olyan a kormányunk, amilyen a
magyar társadalom, de azon nem, hogy a közép-jobb párt csak önmagát győzheti
le. Minél erősebb lesz a politikai
ellenzék kormányellenessége, annál biztosabb lesz a közép-jobb kormány hatalma.
Nemcsak
2010-ben, de 2014-ben is az EU tagállamai között a Fidesz a legnagyobb
támogatást élvező kormánypárt. Angolszász választási rendszerben, 2010-ben 99,
2014-ben pedig 90 százalékos lenne a törvényhozásban a többsége. Aki ezt nem
veszi tudomásul, vak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése