Kopátsy Sándor EG 2014-06-11
Vagyonmegoszlás
Nem emlékszem
életem során hasonló szakmai érdeklődére, mint amit kiváltott Piketty francia
akadémikus „Capital in the Twenty-First Century” cím alatt megjelent könyve.
Engem is azonnal megragadott. Ritkán jelenik meg olyan társadalomtudományi mű,
ami három fontos európai ország, Svédország, Franciaország és Nagy Britannia, gazdaságát
kétszáz évre visszanyúlva elemzi annak alapján, a lakosság felső 1, illetve 10
százaléka a nemzeti jövedelem hány százalékát birtokolja.
Számomra azonban
csak az érdekes, hogy a gazdagok tulajdonának aránya az első száz évben mintegy
tíz százalékponttal emelkedett, aztán a következő ötven évben meredeken,
mintegy 20 százalékponttal csökkent. Az utolsó ötven évben pedig az
elszenvedett vesztességüknek a fele megtérült. A görbület a liberalizmus
súlyának emelkedését, csökkenését és újabb emelkedését mutatja. Valamit tehát
mutat.
Az sem meglepő,
hogy az adatok megbízhatóságáról folyik.
Számomra azonban
egészen másutt van a hiba. A közgazdaságtan vagyonnak szinte csak a fizikai
vagyon tekinti. Annak ellenére, hogy az utóbbi ötven évben a tudásvagyon, a
munkaerő értékének fontosságát senki sem vitatja, a közgazdaságtudomány nem
tekinti vagyonnak. Illetve csak abban az esetben, ha tőkés vállalkozás
formájában működik.
A tudományos és
technikai forradalom azzal hozott minőségi társadalmi változást, hogy a
korábban a társadalom számára hasznosuló tudásvagyonból több volt, mint
amennyit a társadalom hasznosítani tudott, tehát az értékének a mellőzése nem
okozott problémát. A 20. század során azonban a tudásvagyon lett a társadalom
szűk keresztmetszete. Ezért a 20. századig a fizikai tőkehiány volt a
társadalom szűk keresztmetszete, a század végére pedig teljesen megfordult. A
tudásvagyon lett a szűk keresztmetszet. Előtte tőkés osztálytársadalom volt a
három vizsgált ország, a század végén pedig már tudáshiányos társadalom lett.
Ez a társadalmi
átalakulás azzal ábrázolható, hogy a 19. században, a leggazdagabb országokban
a fizikai tőke volt a legmagasabb szinten, mára már azok az országok vannak a
csúcson, ahol a munkaerő, bele értve a vállalkozót is, a leggazdagabb a
tudásvagyonban.
A változást
jellemzi az is, hogy a három ország közül kettő 1800-ban a két leggazdagabb
volt, most csak akkor szegény Svédország van az európai első tízben. A két
legnagyobb gyarmattartó pedig jelenően visszaesett. A leginkább meggyőző
azonban az, hogy Európa leggazdagabb országai prot4estánsok. Vagyis igaza volt
Max Webernek, amikor jó száz éve megállapította, hogy a tőkés
osztálytársadalmakat a protestáns etikájú népek lényegesen hatékonyabban
működtetik, mint a latinok, nem is beszélve a pravoszlávokról. Ez az óta még
inkább egyértelmű lett. Mara a világ húsz legfejlettebb társadalma vagy a
Nyugat protestánsa, vagy a Távol-Kelet konfuciánusa, vagyis mind puritán erkölcsű.
Márpedig, ha ez így van, nem sok értelme van annak, hogy a jövedelemelosztás
alapján vizsgáljuk az országok társadalmi teljesítményét.
Sokkal indokoltabb volna azt vizsgálni,
hogy melyik ország lakosságának viselkedése milyen messze van a
puritanizmustól. Ebből kiderülne, hogy a fizikai vagyon, vagy akár a
pénzjövedelem elosztása alapján nem érdemes vizsgálni a társadalmak
teljesítményét. Ennél sokkal többet mondana még az is, hogy melyik vallás hívei
milyen gazdagok, iskolázottak, meddig élnek. Nem mintha a vallástól függne a
viselkedés, ahogyan ezt még Weber is hitte, hanem a viselkedéstől függ a
vallás.
Ha nem is
pontosan fedi egymást a három európai kereszténység, elmondható, hogy a
kereszténység vallásként alkalmazkodott a hívei viselkedési kultúrájához, és
nem a vallás alakította ki a három nagy európai kultúrában a viselkedést, hanem
a kereszténység igazodott a hívei értékrendjéhez. Európában, agy arányokban, ha
a protestánsok jövedelme, vagyona 100, a katolikusoké 50, az ortodox
keresztényeké 30. Ez az arány még nagyobb a két Amerikában. A két északi,
protestáns államhoz viszonyítva a latin-amerikaiak jövedelme harmadnyi sincs.
Max Weber jó
száz éve felismerte, hogy a társadalmak teljesítménye elsősorban a lakosság
viselkedési kultúrájától függ. Ebben a rangsorban Nyugaton a protestánsok, a
Távol-Keleten pedig a konfuciánusok állnak az élen. Ez egyértelműen
bebizonyosodott, ennek ellenére Piketty könyve azért szenzáció, mert a
jövedelemarányokkal foglalkozik.
Itt tart a
társadalomtudomány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése