Kopátsy Sándor EP 2014-06-01
A demokrácia nem mindenütt a legjobb
megoldás
Történészként
természetesnek tartom, hogy a demokrácia nem minden társadalomban, minden
kultúrában a legjobb módszer. A múltban soha sehol nem volt demokrácia,
legfeljebb nagyon ritkán és csak az uralkodó osztályon belül.
A 20. század
második felében, legfeljebb az emberiség hatoda él már olyan országban, ahol össznépi
demokrácia van. Semmi alapja nincs tehát annak, hogy a fejlett világ, farizeus módra,
demokráciát erőltet az emberiség nagy többsége számára, ahol ez anarchiát szül.
Öreg fejjel
ismertem fel, hogy a múltban azért nem
lehetett demokrácia, vagyis a többség uralma, mert az ember, ha a húszas
éveknél hosszabb várható életkor, túlszaporodó fajjá változott. Ez akkor
következett be, amikor az ember megélhetésének elsődleges forrása az lett, amit
munkával megtermelt. Amíg fajunk a
gyűjtögetésből élt, a létszáma ahhoz igazodott, amit a természet megadott.
Ebben az életformában élt fajunk az eddigi életének tizenkilenchúszadában.
Ebben az ember is még olyan faj volt, ami csak abból élhetett, amit a természet
adott. Az embernek sem kellett a
létszámának növekedését szabályozni, megoldotta azt a természet. Azt, hogy
az adott természeti környezetben mennyien élnek, a természet determinálta.
Ezért minden gyűjtögető társadalom viszonylag homogén lehetett.
Fajunk életében
fordulatot a felmelegedés, a jelentős klímaváltozás okozott. Az ember életterének
többségén a gyűjtögethető élelmiszer mennyisége jelentős mértékben
megváltozott. Óriási térségekben csökkent. Ezeken a beszűkült élelemforrásokat
termeléssel kellett pótolni.
Mára a biológia
már meg tudja állapítani, hogy jóval a
felmelegedés előtt, kiegészítő forrás volt néhány kultúrnövény kapás termelése,
és néhány állat házkörül tartása.
Sok ezer évvel a
jégkorszak megszűnése előtt, a tundrákon már domesztikált állat volt a
rénszarvas és a kutya, a szálláshelyek közelében pedig kapás kultúrnövény volt
a burgonya, a kukorica, a búza, az árpa, a köles, a rizs.
Ahol a felmelegedés hatására lecsökkent a
gyűjtögethető termék, ezek a kiegészítő táplálékot jelentő növények váltak az
elsődleges élelemforrássá.
Annak, hogy a
korábban kapás haszonnövények szántóföldi termelése megoldható legyen, szükség
volt az embernél többször erősebb igavonó állatra. Eurázsiában és Afrikában ezt
a szarvasmarha és a bivaly jelentette. Ezek azért voltak domesztikálhatók, mert
az életterükben jellemzővé váló szárazság következtében önállóan életképtelenné
váltak. Arra volt szükségük, hogy az ember szervezze meg a takarmányozásukat és
itatásukat. Máig az sem tudatosult, hogy csak
az életképtelenné vált faj volt domesztikálható. Ahol nem volt az
igavonásra elég erős életképtelenné vált faj, ott létre sem jöhetett a
szántóföldi növénytermelés. Ezt bizonyítja a tény, hogy hatékony, azaz
szántóföldi növénytermelés nem jelet meg Amerikában és Ausztráliában.
Az élelmiszerek
szántóföldi termelése azonban azt jelentette, hogy több munkával több ember
megélhetése és hosszabb élettartama lett biztosítható. A nagyobb biztonságú táplálkozás következtében megnőtt a várható
életkor, és ennek hatására az elviselhetőnél nagyobb lett a spontán
népszaporulat.
A spontán népszaporulat fékezésére jöttek
létre az osztálytársadalmak, amelyek elsődleges feladata a túlnépesedés féken
tartása volt. Ezt, mivel a születésszám hatványozottan nőtt az életkor
meghosszabbodásával, azt fékezni nem lehetett, az egyetlen módszer a halálozás
fokozása volt.
Azt, hogy minden osztálytársadalom
elsődleges feladata a halálozás fokozása volt, életem nyolcadik évtizedében
ismertem fel. Ez aztán az osztálytársadalmak minden viselkedésére
magyarázatot adott. Fajunk csak akkor,
és csak ott léphet túl az osztálytársadalmon, ahol valamilyen okból leáll, vagy
leállítható a lakosság gyors növekedése. Ezzel nemcsak magyarázatot
találtam arra, hogy mi hozta létre az osztálytársadalmakat. Az osztálytársadalmak csak akkor lehetnek
megszűntethetők, ha megszűnik az eltartó képesség növekedésénél gyorsabb
népszaporulat.
Aki tudomásul
veszi, hogy az osztálytársadalom objektív felépítménye a túlszaporodó
társadalmaknak, annak értelmetlennek kell tekinteni, minden eddigi forradalmat,
aminek célja az osztálytársadalom felszámolása volt. Minél gyorsabb a lakosság spontán
növekedése, annál jobban determinált tény, hogy a társadalomban nem lehet
egyenrangúság, hogy abban minden politikai hatalom a lakosság néhány százalékát
jelentő uralkodó osztályé, és annak következetesen meg kell oldani a
halálokozás olyan mértékét, ami a népszaporulatot 1-2 ezrelék alá csökkenti.
Ebből nemcsak az
következik, hogy a múlt minden forradalma irreális célú volt, hanem az is, hogy
soha nem volt az osztályuralom, a halálokozás indokoltabb, mint a jelenkorban
az emberiség nagyobb és szegényebb többségében, ahol a népszaporulat
tízszeresen meghaladja az elviselhetőt.
Az emberiség rákos
szaporodását jól mutatja a tény, hogy a kezdetektől eltekintve, múltunkban nem
volt olyan évezred, amiben megkétszereződött volna a létszámunk. Ami az elmúlt
száz évben azonban ötszörösére nőtt. Másfél milliárdról hét és félre. Ráadásul
ennek a növekménynek a 90 százaléka a lemaradó, az átlagosnál szegényebb
társadalmakba n történt. A 21. században ugyan lassul a növekedés százaléka, de
ennek ellenére a létszámunk további 3 milliárddal lesz nagyobb, és az a
növekedés kizárólag az emberiség nagyobb, szegényebb, túlnépesedettebb felében
történik.
Mindez ugyan
egyértelmű, mégsem tudatosul.
Látni kellene,
hogy a halálozást okozó osztálytársadalmak soha nem voltak inkább
szükségszerűek, mint jelenleg és a belátható jövőben.
Az emberiség legfejlettebb ötödében spontán
leállt a túlnépesedési nyomás. Erőszak nélkül megszűnt az osztálytársadalom
ott, ahol leállt a túlszaporodás.
Az emberiség másik ötödében, Kínában
erőszakkal lefékezték a gyermekvállalást, és ezzel felszámolták az
osztálytársadalom szükségességét. Ezt azonban csak a politikai elit diktatúrája
tudta megvalósítani, és fenntartani. Kína
volt az első és egyetlen olyan forradalom az osztálytársadalmi lét felszámolása
érdekében, amelyik annak az okát szüntette meg.
Az emberiség
háromötöde azonban nemcsak továbbra is az elviselhetőnél gyorsabban szaporodik,
ezért számukra továbbra is objektív szükségszerűség a halálokozás. Nem képesek
a születések csökkentésére, mert nálunk hiányzik a lakosság a puritán fegyelme,
életvitele, ami lehetővé tenné ezt. Ezért rohan az emberiség nagyobb fele az
anarchikus, ösztönös emberpusztítás felé. Ez már most is sokkal jellemzőbb
lenne, ha a fejlett világ katonai és gazdasági erejét nem az emberpusztításuk
csökkentése érdekében vetné be.
Hol lehetséges az össznépi
demokrácia?
A demokráciának két előfeltétele
van.
1. Ahol a lakosság spontán sem növekszik
1-2 ezreléknél gyorsabban. Ez eleve azt jelenti, hogy az emberiség háromötöde még ma is olyan társadalmakban él, melyekben a
demokrácia nemcsak nem eredményes, de káros is.
A közgazdaságtan
máig sem jutott el odáig, hogy a
túlnépesedő társadalomban tartósan nem lehet növelni az egy lakosa jutó
jövedelmet és vagyont, tehát megoldani a társadalmi fejlődést.
Kína és India
példája igazolja ezt. Ez a két óriási ország nagyon eltérő hatékonyságú
politikai felépítménnyel működik. Az egy lakosra jutó teljesítmény növekedése háromszor
gyorsabb Kínában, mint Indiában. Ennek az elsődleges oka az, hogy Kína
megállította a népessége gyors növekedését, India pedig nem.
Kína erre képes
volt, India pedig eleve képtelen erre.
Még általánosabb
bizonyíték, hogy az egy laksora jutó teljesítményben mérve, a gyorsan fejlődő
országok között nincs olyan, ahol az elmúlt évtizedekben a lakosság növekedése
meghaladta volna a néhány ezreléket. Vagyis, ahol gyorsan növekszik a lakosság,
ott nem lehet össznépi demokrácia.
Jelenleg
Nyugaton minden protestáns, a Távol-Keleten pedig minden már gazdag konfuciánus
ország lakossága spontán sem, vagy csak nagyon lassan szaporodik. Ezekben lehet
demokrácia, mivel a túlnépesedést nem kell erőszakkal kikényszeríteni. Erőszak alkalmazása nélkül megszűnt az
osztálytársadalom mindenütt ahol általánosan elérhető a fogamzásgátlás, az egy
laksora jutó jövedelem meghaladta a tízezer dollárt, és a lakosság viselkedését
a puritán magatartás jellemzi. Az emberiség leggazdagabb és puritán
ötödében megszűnt az osztálytársadalom, mivel nem kell osztályhatalommal
fokozni a halandóságot.
Bebizonyosodott,
hogy az osztálytársadalom spontán
megszűnik, ahol általánosan használt a fogamzásgátlás, a lakosság gazdag és
tanult, a viselkedése pedig puritán.
Jelenleg a világ
népességének másik ötödét jelentő Kínában erőszakkal fékezték meg a
túlnépesedést, korlátozták a gyermekvállalást. Bebizonyosodott, hogy ahol sikerül úgy leszorítni a
gyermekvállalást, ezzel leállítani a túlnépesedési nyomást, ott megszűnik az
osztálytársadalmakat létrehozó ok. Kiderül, hogy az osztálytársadalmak nem
azzal szüntethetők meg, hogy erőszakkal, diktatúrával létrehozzák az
osztálytársadalom nélküli felépítményt, hanem csak azzal, ha erőszakkal
felszámolják az osztálytársadalmakat létrehozó alépítményi feltételt, a túlnépesedést.
Ez azonban csak akkor lehet eredményes, ha a túlnépesedést nem a halálokozással,
hanem a kevesebb születéssel oldják meg. Kínában
úgy oldották meg a túlnépesedés féken tartását, hogy nem a halálozást fokozták
a sok születés által okozott népesdéshez, hanem a születéseket korlátozták a
csökkenő halálozással egyensúlyi szintre.
Kiderült, hogy
az osztálytársadalmon túllépés csak két módon oldható meg. Vagy az anyagi
gazdagság és az iskolázottság éri el azt a szintet, amin spontán áll le a
gyermekvállalás, vagy a társadalom erőszakkal fékezi le a gyermekvállalást.
Egyelőre a gyermekvállalás
erőszakos leállítására csak puritán nép képes. Az is csak akkor, ha megoldott a
fogamzásmentes szexuális élet. Ezek a feltételek csak Kínában voltak adottak.
A fentiekből
következően, az emberiség háromötöde
számára hiányoznak az osztálynélküli társadalom létrejöttének, illetve az
erőszakos létrehozásának a feltételei. A túlszaporodó emberiség számára az
osztálytársadalom objektív szükségszerűség, ahol csak az erőszakos halálokozás
képes fenntartani a társadalmi stabilitást jelentő lassú népszaporulatot. Ezek
esetében az a felépítmény biztosíthatja a stabilitást, ami a nagy születésszám
és a halálozás közti egyensúlyt megteremti.
Ahol többen
születnek, mint amennyire a létszám tartása érdekében szükség van, ott a
társadalmi egyensúly csak a társadalom által okozott halálozással lehet
megoldani. Amíg a társadalomtudomány nem ismeri fel, hogy az emberi faj
megengedhető, azaz elviselhető szaporodása sokkal kisebb, mint amennyit a
születésszám eredményez, a társadalom elengedhetetlen feladata a halálozást a
születéshez igazítani. Mivel a születésszám nem korlátozható, a halálozást kell
növelni.
A társadalmak
erkölcse és tudománya azonban még nagyon messze van ennek felismerésétől.
A társadalmi egyenlőség.
Társadalmi
egyenlőség abszurdum. Minél fejlettebb a
társadalom, annál differenciáltabb lesz az egyének, részek jövedelme, vagyona,
képzettsége közti különbség. A demokrácia nem a nagyobb egyelőség felé
halat, hanem az érdem nélküli differenciáltságot csökkenti, az érdem szerintit
pedig növeli. Az osztálytársadalmakban a jövedelmi különbségek vérségi, illetve
vagyoni alapon voltak. Az egyének érdemei másodlagosak voltak. Az
osztálynélküli társadalomban másodlagos a születés és az öröklés alapján
történő differenciáltság, és általánossá válik az érdemek szerinti differenciálódás.
Minél magasabb
lesz a társadalom igénye a munkaerő erkölcsiére, a képességére és tudására
annál differenciáltabbak lesznek a jövedelmek. A tudásalapú lesz a történelem
legdifferenciáltabb jövedelmű társadalma. Az ember szellemi képességében
ezerszer nagyobbak a különbségek, mint a fizikai erejükben volt.
Jó negyven éve
határoztam meg a társadalom és azon belül a munkaerő egyedeinek társadalmi
értékét három tulajdonságuk, a tudásuk, a tehetségük és az erkölcsük értékének,
szorzatával. Ezen belül a szorzat két első tagja eleve pozitív, csak az erkölcs
lehet negatív, az egyedek értékének
előjelét az erkölcs határozza meg. Ezt először jó száz éve, Max Weber
ismerte fel, amikor megállapította, hogy a tőkés osztálytársadalmak működésének
hatékonysága a protestáns erkölcstől függ. Akkor még senki sem sejthette, hogy
az a tudományos és technikai forradalom hatására fokozottan igazolódott.
Mint már
említettem, hogy a jelenkorban a társadalmi fejlődés élvonalába csak puritán
erkölcsű népek társadalmai kerültek. Az is kiderült, hogy nemcsak a Nyugat
protestáns népei puritánok, hanem a Távol-Kelet konfuciánus népei még inkább
azok. Az elmúlt ötven évben nemcsak a Nyugaton belül nőtt a protestánsok
fölénye, de a protestánsoknál is puritánabbak a Távol-Kelet konfuciánus népei.
A múltban a
társadalmakon belül nagyon nagy volt a különbség a kevés nagyon gazdag és a sok
nagyon szegény között, az osztálytársadalmak átlagos, főleg pedig a nagy
többségű szegények jövedelme viszonylag közel volt egymáshoz. A jelenlegi
legfejlettebb társadalmakban az átlag is százszor magasabb, mint a
legszegényebbekben. Ugyanakkor a fejlett társadalmakban szinte minden
jövedelemszint képviselve van. Mert a
jövedelmek egyre inkább képességarányosak, és abban a sűrűség az átlagok
közelében a legnagyobb.
Ezt a fejezettet
azért toldottam az írásoz, mert jelenleg a közgazdasági szakma lázasan
foglakozik a francia közgazdász, Piketty könyvével, aki a figyelem központjába,
a jövedelemarányokat helyezi. Nekem nagyon más a véleményem, nem a
jövedelemarányok, hanem a jövedelemforrások a fontosak. A teljesítménytől függő jövedelmek mindig hasznosak, a származástó és a
vagyontól függők, mindig károsak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése