Kopátsy
Sándor PF 2014-06-10
Foglakoztatás
Második
kísérlet
Mivel most nem
találok fontosabb teendőt, mint a foglalkoztatás sürgős megoldása, újra végig
megyek a témán.
Mivel a
tudományos és technikai forradalom minőségében más társadalmi alépítmény jött
létre. A megelőző hatezer évben minden osztálytársadalomban a társadalom több
és jobb munkaerőt termelt újra, mint amennyit és amilyent a társadalom
igényelt, illetve foglalkoztatni tudott, hogyan felépítmények, olyan osztálytársadalmak
jöttek létre, amelyek fokozták a halálozást, és üldözték a tudást.
A
társadalomtudományok máig nem tárták fel, hogy minden osztálytársadalom, függetlenül attól, kikből állt az uralkodó
osztály, szervezetten növelte a halálozást és üldözte a tudást. Mindkét
funkció inkább ösztönös volt, mint tudatos, de egyértelmű.
Elég arra
gondolni, hogyan alakult volna az emberiség létszáma, ha kisebb a nyomor, és
nincsenek háborúk.
Arra pedig senki
sem gondolt, hogy miért üldözte minden osztálytársadalom az ember természetes
tudásvágyát, miért ez volt az eredendő bűn.
Miért volt minden osztálytársadalom
kegyetlen és tudásüldöző?
Azért mert védekezni kellett a
túlszaporodás ellen.
A 20. század
második felében azonban a tudományos és technikai forradalom a világ fejlett
hatodában spontán leállt a túlnépesedés, és a minőségi munkaerővel szemben
kielégíthetetlen igény támadt.
Ez a változás
azonban csak az emberiség puritán, fejlett hatodát érintette. A másik
öthatodban, éppen a tudományos és technikai forradalom vívmányainak
köszönhetően, sokszorosára nőtt a népszaporulat, ezzel az osztálytársadalom
objektív szükségessége.
A fejlett Nyugat
számára a változás azonban nem tudatosult. A korábbinál sokszorosan gyorsabban
szaporodó társadalmakban is azt a felépítményt erőlteti, ami nála, ahol már
nincs túlnépesedés, bevált.
Azt, hogy a
jelenkor tudományos és technikai alapjára csak a nem túlnépesedő társadalom
építhet, az elmaradt Kínában ismerték fel. Ugyanakkor azt is látták, hogy már
létrejöttek a túlszaporodás elleni védekezés technikai eszközei, mindenek előtt
a fogamzásgátlás. Ennek köszönhetően, már nemcsak a halálozás fokozásával lehet
fékezni a túlnépesedést, hanem a gyermekvállalás csökkenésével is. Ezen a módon
sikerült Kínában a népesség növekedését lefékezni. Ennek köszönhetően jelenleg
az emberiség közel fele már nem túlnépesedő.
Az emberiség
nagyobb fele azonban továbbra is az elviselhetőnél tízszer gyorsabban
szaporodik annak ellenére, hogy a fogamzásgátlás terjedésének köszönhetően,
csökken a gyermekvállalás. Ugyanakkor a nagyobb létszám és a várható életkor
okán a létszámnövekedés alig változik.
Mivel a világ
nagyobb, szegényebb, iskolázatlanabb felén nagyobb a túlnépesedési nyomás, mint
volt az osztálytársadalmak történetében, ott a halálozás fokozása indokoltabb,
mint valaha. Ez csak akkor lesz kiküszöbölhető, ha a gyermekvállalás lecsökken
a kívánt szintre. Ez a belátható jövőben aligha várható.
Tudomásul kell
tehát venni, hogy fajunk jelenleg két
alapvetően eltérő társadalmi alépítményen él, ezért alapvetően más
felépítményre is szorul. Ezért a nem szaporodó, puritán társadalmak
felépítménye szükségszerűen más, mint a túlszaporodóké.
Foglalkoztatás a nem túlnépesedő társadalmakban.
A közgazdaságtan
nem vette kellő módon figyelembe, hogy előzőleg
minden társadalom azért volt osztálytársadalom, mert a lakosság túlszaporodott,
több és jobb munkaerőt termelt, mint amennyit a társadalom képes volt hasznosítani.
Ezzel szemben a
tudományos és technikai forradalom olyan társadalmat hozott létre, amiben megszűnt
a túlnépesedés, ezzel a munkaerő túlkínálata, ugyanakkor a munkaerő minőségével
szemben kielégíthetetlen kereslet jelentkezett. Ezzel az elsődleges társadalmi
igénnyé emelkedett a minél jobb munkaerő újratermelése. A jó munkaerőből soha nem lehet elég, Ugyanakkor a gyenge minőségű
munkaerő kereslete szinte megszűnt. Ehhez az új munkaerőigényhez kell a
társadalomnak igazodni.
Bármennyire
egyértelmű, hogy a piac számára nem elég a jó, és sok a gyenge minőségű
munkaerő, minden fejlett társadalom ezzel ellentétes irányban termeli újra a
munkaerejét.
Minden társadalom a családokat nem a minél
eredményesebb, hanem a minél több gyermek nevelésében teszi érdekeltté. Az
úgy nevezett családi pótlék nagysága a gyermekek számától függ. A felnevelés
minőségét tekintetben sem veszi. Ez azt eredményezi, hogy a gyermekvállalás a
szülők alkalmasságával fordítottan arányos. Minél kevésbé megfelelő a családi
háttér, annál több a gyermek, és minél jobb annál kevesebb. Vagyis minden
társadalomban az érekével ellentétes a gyermekvállalások mögötti családi
háttér.
Bármennyire a
közvélemény számára köztudott, hogy a gyermeknevelés hatékonysága elsősorban a
családi háttértől függ, a gyermekvállalás ezzel fordítottan arányos. Ha
végeznénk olyan felméréseket, amelyek megmutatják, milyen szülői háttérben
milyen sikeres a nevelés, és milyen nagy a családi ráfordítás, egyértelművé
válna, hogy az állami támogatás
fordítottan arányos a társadalom érekével.
Ez a társadalmi
érdekkel ellentétes érdekeltség ott tesz kevesebb kárt, ahol a szülők
gyermeknevelési és iskoláztatási érdekeltsége nagy, például a Távol-Keleten,
vagy ahol az állam az iskolázottsággal járó minden költséget vállal, például
Finnországban. Ebből következik aztán, hogy az oktatási rendszerek nemzetközi
rangsorában a távol-kelet és a skandináv államok vannak az élen.
Az államok
oktatáspolitikájának annál jobban kellene az iskolázási eredményéhez igazítani
a támogatást, minél kisebb a szülők nevelési igyekezete.
A szülők
nevelési igyekezetét két módszerrel lehet serkenteni.
Az anyagiak
mellé kell tenni az erkölcsi elismerést is. Jutalmazni kell az iskolázatlan és
tartósan munkanélküli szülőket akkor, ha egyetlen gyermekük diplomás lett.
2. Az öregkori ellátást egyre inkább át
kell vezetni abban az irányban, hogy a nagysága a gyermekneveléssel legyen
arányos. Azt kellene belátni, hogy a jövő öregkori ellátásának sokkal
inkább fedezetét jelenti a munkaerő jobb minősége, mint a bérből félretett
összeg. A közgazdászok ma is azt számolják, hogy a nyugdíjalapok mekkora
fedezetet jelentenek, illette harminc év múlva, hány nyugdíjas jut egy
dolgozóra. Pedig az igazi fedezetet az jelenti, hogy mennyi értéket fog termelni
akkor egy dolgozó. Ez pedig elsősorban azok minőségétől függ.
A
foglalkoztatási feltételek.
Minden
társadalomnak olyan foglalkoztatási feltételeket kell megállapítani, ami a
dolgozót nagyobb teljesítményre, a munkaadót a jövedelme maximalizálására
ösztönzi.
Az
osztálytársadalmakban a béreket a munkaadó, azaz a v állakkozó és a
munkavállaló, azaz a szakszervezet vitájára lehetett bízni. Ezen az sem okozott
zavart, ha esetleg az állam vállalta a betegbiztosítást és a nyugdíjat.
Ebben az alkuban
a szakszervezetek csak a munkavállalók érdekét védték, a munkanélküliekről való
g gondoskodást nem vállalta. Ez a szakszervezeti érdekvédelem csak attól kedve
okozott problémát, hogy a munkanélküliekről való gondoskodás állami, társadalmi
feladattá vált. Ettől kedve a foglalkoztatás háromszereplős problémává vált.
Ahogy a
képzetlen munkaerő tartós munkátlansága ellenére fontos gyermeknevelővé vált,
és a tartós munkátlanság okán ezek a gyerekek nem válnak keresett munkaerővé,
valamint a közbiztonság is leromlik, a foglalkoztatás magas szintje elsődleges
a társadalmi érdekké vált. Nem lehet
hatékony az a társadalom, amiben a foglalkoztatás alacsony, és a munkátlanság
tartós.
A társadalomnak kell a magas
foglalkoztatást biztosítani. Ennek érdekében elkerülhetetlen a társadalmi
beavatkozás. Ezt az állam csak azon keresztül gyakorolhatja, hogy a
bérjárulékokat ehhez igazítja. A munkavállaló számára ugyanis nemcsak a munkás
bére, hanem a bérjáruléka is foglakoztatással járó költség. Ez az egyetlen olyan
foglalkoztatási költség, ami a munkavállalót nem, de a munkaadót érinti.
A tények azt
bizonyítják, hogy a foglalkoztatás sem szakmai, sem képzettségi, sem területi
tekintetben nagyon szóródik. A legsúlyosabb foglalkoztatási torzulás a
képzetlen munkaerő alacsony foglalkoztatása, ezen belül krónikus ezek tartós
munkanélkülisége.
Mivel a
munkaerőpiacon a bérek arányát a munkavégzés hatékonysága alakítja, az alacsony
foglalkoztatás azt jelenti, hogy a képzetlen munkaerő a hatékonyságához
viszonyítva drága. Ugyanakkor a képzetlen munkaerő tartós munkanélkülisége nagy
erkölcsi veszteséget okoz mind a viselkedésben, mind a gyermeknevelésben. Ezért fontos társadalmi érdek a
képzetlenek foglalkoztatása.
Ez a legkevesebb
kárral úgy oldható meg, hogy a képzetlen
munkaerő árát az állam olcsóbbá teszi. Ennek megoldása, hogy a képzetlen, tartósan munkanélküliek
foglalkoztatását, meghatározott időre, bérjárulék mentessé teszi. Ez nem
jelent költségvetési veszteséget, mert a munkanélküli segély viszont elmarad. A
pozitív következmények pedig azonnal jelentkeznek.
Lényegben
ugyanezt a módszert kell alkalmazni a pályakezdők esetében is.
A bárjárulék költségvetési bevételének
összegét nem változtatva úgy kell a kulcsát variálni, hogy a foglalkoztatási
ráták között minimális egyen a különbség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése