Kopátsy
Sándor PH 2014-06-17
Válaszok a történész kérdéseire.
Az
éghajlat szerepe az emberiség történelmében?
Az éghajlat
helyett szívesebben mondanák, természeti, és a jelenkorban hozzátenném, emberi
környeztet. A természeti környezet hangsúlyozására a biológiai fejlődés
törvénye késztetett. Minden fejlődés
számára kaput a környezetváltozás nyit. Az emberi faj történetében egyetlen
jelentős környezetváltozást a jégkorszak végét hozó jelentős felmelegedés hozott.
Ez hozta létra azokat a környezetváltozásokat, amelyek hatására az eddig
változatlan gyűjtögető életmódról az emberiség egyre nagyobb többsége áttért a
termelésre, mivel az életterének jelentős részén olyan mértékben megváltozott a
természeti környezet, ami gyors változásra kényszeríttette nemcsak az ott élő
embereket, de még az állatvilágot is. A környezetének gyökeres változása volt
az, amire az ember, fejlett agyának köszönhetően pozitív választ adhatott,
áttért a termelésre.
Azt csak később
ismertem fel, hogy a szántóföldi
földművelés olyan fizikai erőt igényelt, amit csak az ember erejének
sokszorosával rendelkező háziállat végezhetett el. Tehát a szántóföldi
növénytermeléshez szükséges volt, hogy a térségben legyen olyan állat, ami az
éghajlatváltozás következtében kipusztult volna, ha az ember nem oldja meg
etetését és itatását. Ugyanis, csak
olyan állat domesztikálható, amelyik az emberre szorul.
Ezt bizonyítja a
tény, hogy Amerikában nem volt olyan sivatagosodás, amiből nem vezetett kiút,
ezért a bölény nem volt domesztikálható. Amerikában ugyanis csak a bölény volt
elég erős igavonásra alkalmas állat, de ez zavartalanul átélte a jégkorszak
végét jelentő éghajlatváltozást.
Máig nem
tudatosult, hogy nem az ember domesztikálta magához a háziállatokat, hanem azok
létérdeke kényszeríttette az emberrel való kooperációra az életképtelenné
váltakat.
Amennyire a
gyűjtögetésről a termelésre való áttérést a természeti környezet drasztikus
megváltozása idézte elő, a későbbi történelmünk során, mivel már nem történt
ilyen mértékű változás, csak az ember maga változtatta meg a környezetét. Ez
azonban sokkal lassabb változást hozott.
Minden
természeti környezetben másként módosult az ember életformája.
Az emberisség
életmódja és létszáma azonban csak az ipari forradalom után hatott olyan
mértékben a természeti környezetre, ami már nemcsak az életmódjának, de magának
a természeti környezetnek is elsődleges alakítójává vált. A jelenleg folyó
felmelegedésnek már nem csillagászati okai vannak, hanem maga az ember
változtatja meg a környezetét.
A tudomány csak
azt figyeli, hogy az ember mivel rombolja, változtatja a természeti
környezetét. Arra még utalást sem találtam, hogyan fog hatni az emberre a
túlnépesedése, a sokmilliós óriásvárosokban való élete.
Az osztálytársadalmakat létrehozó ok.
Az elmúlt mintegy hatezer évben azonban
minden társadalom osztálytársadalom formájában működött, amiket a túlszaporodás
elleni védekezés hozott létre.
A termelés
ugyanis olyan jelentős változást hozott az emberek várható életkorában, ami felborította az egyensúlyt a születés és a
halálozás között. Az ember ugyanis olyan fej, amelyiknek a természetes
szaporasága a húszas évek első felének megfelelő életkor mellett biztosítja a
létszáma újratermelését. Ha az ember ennél tovább élt, túlnépesedett. Mivel a
születések számát nem tudta szabályozni, neki kellett a halálozást ezzel
összhangba hozni.
Az osztálytársadalmak a nyomorral,
fegyverkezéssel, pazarlással és a tudásvágy elnyomásával elérték, hogy akkora
legyen a halálozás, ami a spontán születések ellenére az épesség növekedési
rátáját az egyetlen ezrelék környékén tartották.
Minden osztálytársadalom elsődleges funkciója
az olyan szintű halálozás biztosítása volt, ami mellett fajunk nem népesedett
az eltartó képessége maximumán túl.
Gazdasági
vagy pénzügyi válság?
A világ
fejlett ötöde és Kína a másik egyötöde nem válságban van, hanem a történelem
legnagyobb sikerét éli át. Ez a
tudományos és technikai forradalomnak köszönhető. Ehhez hasonlítható siker
ismeretlen fajunk történetében. Ennek az elsődleges oka az volt, hogy sikerült
a fejlett, puritán társadalmakban békésen, az elmaradt Kínában erőszakosan
csökkenteni a születések számát, ezzel megszűnt az osztálytársadalmakat
létrehozó ok. Ma már egyértelmű, hogy a Nyugat minden puritán, Weber
szavával, protestáns, és a Távol-Kelet konfuciánus életvitelű népeinek 95
százaléka példátlanul sikeres.
Ugyanakkor csak az a két kultúra sikeres, minden
többi ezekhez képest lemarad. A lemaradók nagy többsége az elviselhetőnél
tízszer gyorsabban szaporodik. Ezekben tehát az előző pontban kifejtettek
alapján, nagyobb szükség van az osztályelnyomásra, mint valaha volt. Ez
elsősorban Dél-Ázsiára és még sokkal inkább Afrikára vonatkozik. Ebben a
térségben a lassuló népszaporulat is többször gyorsabb az elviselhetőnél, a
lakosság pedig többszöröse az optimálisan eltarthatónak.
Hat kérdés.
Első kérdés: A latinok és keleti szlávok válsága.
A Nyugaton belül a tudományos és technikai
forradalom óta külön probléma az, amit Weber jó száz éve felismert, hogy a
kor társadalmait csak a puritán népek képesek hatékonyan működtetni. Ez az
óta egyre világosabbá vált.
Az ortodox
keresztény kultúra.
A Szovjetunió nem azért omlott össze, mert
bolsevik volt, hanem azért, mert a történelműk során nagycsaládos pravoszláv
népek a társadalmi rendszerüktől függetlenül versenyképtelenek. A
kelet-európai és a balkáni népek számára nincs olyan felépítmény, amelyikkel
versenyképesek lehetnének. Szerintem, Kelet-európában és a Balkánon a
polgári demokrácia még kevésbé alkalmas a sikerre, mint a bolsevik diktatúra
volt. Az ugyanis máig nem omlott volna össze az, ha nem válik erejét
sokszorosan meghaladó imperialistává, ha a fegyverkezése helyett gazdaságát piacosítva
fejleszti, és az életszínvonalat javítja. Ha azt tette volna, mint jelenleg
Kína. De arra, a kultúrájánál fogva, eleve képtelen volt, és képtelen ma is.
A latin
keresztény kultúra.
Az európai gazdasági és pénzügyi váltság
lényegében a mediterrán térség országinak válsága. Ez abból fakadt, hogy az EU a
megengedhetőnél sokkal szorosabb közösséget szervezett az európai puritán, azaz
angolszász, germán és skandináv népek és a latin keresztény kultúrájú népek közössége
számára. Ez a két kultúra eleve alkalmatlan a közös politikai és gazdasági
szervezetben való szerves együttélésre. Ez a kaland egyre jobban eltorzult
azzal, hogy az EU tagságába mára bekerült az ortodox keresztény Románia és
Bulgária is. Ukrajnát pedig csábítgatják.
A puritán
nyugati népek közösségébe legfeljebb a közép-európai és a balti népek
kerülhetnek be, de azok is csak lényegesen alacsonyabb szintű tagokként.
Második kérdés: A Pénzügykutató stratégiája?
Tekintettel arra, hogy a magyar társadalmat
soha nem tartottam elég erősnek arra, hogy önerőből modernizálódjon, a bolsevik
megszállással kialakult rendszer módszereit ugyan sokszor nehéz volt elviselni,
de az eredményét kezdettől fogva, tárgyilagosan láttam. A tudós mindig
jobbítani akarjon, de lehetőleg minél kevesebb politikai elkötelezettsége
legyen.
Egyetlen egyszer volt politikai célom, a
Rákosi és társai lecserélésében közreműködni. Ebben sem mentem túl a gazdasági
reformon, és a párton belüli személycseréken.
Az új mechanizmus reformjaiban azonban
kezdeményezőként is részt vettem. A legnagyobb sikernek mégis a Dr. Agy
rajzfilmemet tartottam.
Ma sem értem a nagy harcot, amiben az
értelmiség a fennálló, népszerű rendszer lecserélését tekintik szinte az
egyedüli célnak.
Akinek a törvényhozással ellentétes politikai
célja van, ne legyen tudós. Móric Zsigmonddal értek egyet: Ne politizálj,
építkezz!
Harmadik kérdés: Milyen volt az a rendszer?
Abban a
rendszerben könnyebb volt bírálni, mint ma. Az egyetlen párt hatalma könnyebben
javítgatható volt, mint a sok türelmetlen, hatalomra éhes párt harcai közepette.
Az egyetlen párt is akkor tragédia, akárcsak
a diktátor, ha féltenie kell a hatalmát. A sok párt csak akkor jobb, ha nem
kell félteni a hatalmukat, és a pártok nem akarják egymást elpusztítani. A
Fidesz stabil hatalma is annál kevésbé rossz, ha nem érzi, hogy az ellenzéke el
akarja pusztítani.
Negyedik kérdés: A közgazdászok szerepe a
rendszerváltásban?
A közgazdászok szerepe csak az új gazdasági
mechanizmusban volt jelentős. A rendszerváltásban még a közgazdászok is
liberális politikusok lettek. A
privatizációra nem volt semmiféle közgazdasági terv. A rendszerváltás a
pesti liberális értelmiség műve volt mind az Antall, mind a Horn kormány alatt,
és maradt lényegében 2010-ig.
Ötödik
kérdés: Kik döntötték meg a rendszert?
A rendszer azért
dőlt össze, mert életképtelen volt.
Azt, hogy a politikai diktatúra csak akkor lehet
életképes, ha kulturálisan homogén, a gazdaságban pedig a piaci erők
működhetnek. Ezt érezte meg Lenin, amikor tudomásul vette az Oroszországban
élő népek elszakadási jogát, és új gazdaságpolitikát hirdetett. Azonban hamar
meghalt, és az erőszakos és gátlásos Sztálin került a hatalomra. Ő már el sem
tudta képzelni a kiszakadást, sőt új terültek erőszakos megszerzésére
törekedett. A nemzetközi forradalmár Lenint felváltotta az imperialista
Sztálin, aki erőszakkal is, területeket szerzett, és vallást terjesztett. A
Szovjetunió heterogén és imperialista birodalom lett, ami erejét messze
meghaladóan terjeszkedett, és fegyverkezett.
A sokkultúrájú és elérő fejlettségű
részekből alkotott államok életképtelenek. Több nyelven beszélő, de hasonló
gondolkodású népek megférnek, de eltérő kultúrájú, és az eltérő gazdasági
fejlettségű népek közös állama törvényszerűen szétesik, összeomlik.
Ezt kellene
nekünk is megértenünk. A trianoni országuk megcsonkított, de életképes lett. A
történelmi nagy volt, de életképtelen.
A bolsevik
rendszer a pravoszláv csatlósoknak megfelelt. A nyugati keresztények azonban a
kelet-európai kultúra zsarnokságot akkor is elutasították, ha nálunk azok döntötték
össze a régen idejét múlt rendszer társadalmi bástyáit.
1954-ben és
1968-ban lenini reformot akartuk mi is az új mechanizmussal. Ma is vallom, nekünk jobban megfelelt volna, mint a
liberális demokrácia.
A politikai diktatúra és a piacos
gazdaságot együttlétét valósították meg páratlan sikerrel Kínában.
Hatodik
kérdés: Sikerünk volt 1945 óta?
Én is azt
vallom, hogy a háborút követő 70 évünk
sikeres volt. Először lettünk olyan a társadalom, amilyennek lenni kell
ahhoz, hogy a Nyugthoz felzárkózhassunk.
Történelmünk
nagy hibája, hogy nem hangsúlyozza, hogy a
nyugati társadalmi modell követése mindaddig kudarcra volt ítélve, amíg nem
volt polgárságunk.
A liberálisok
által levezényelt rendszerváltás azért nem sikerült, mert tőkésosztályt
akartunk létrehozni, holott ma már nem a
fizikai tőke, hanem a szellemi vagyon tulajdonosaira van szüksége a
társadalomnak. Ezt pedig a népi kollégiumok százszor jobban létrehozták,
mint amit a privatizáció létrehozott.
A közelmúltban
jelent meg az MTA részvételével készült társadalmi felmérés, a társadalmi körte. Ez még sok tekintetben
torzult, de a nyugati társadalmakéval nem ellentétes, illetve azokkal nem
ellentmondó.
Nagyrészt a szovjet megszállásnak
köszönhetően megszabadultunk attól, amitől kellett, és létrehozhattuk az
értelmiséget, amelyik nélkül nincs egészséges, nyugati típusú társadalom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése