Kopátsy Sándor PP 2014-06-05
Az úttévesztő Európai Közösség
A második világháború
végén nyilvánvalóvá vált, hogy Nyugat-Európa elvesztette a négy volt
tengerentúli angol gyarmattal, mindenek előtt az Egyesült Államokkal szemben,
az ötszáz éves fölényét. A háborút egyértelműen az Egyesült Államok nyerte meg.
Jaltában az is nyilvánvalóvá vált, hogy az Egyesült Államoknak a
gyarmattartókkal szemben, a katonailag erős Szovjetunióra van szüksége. A
Szovjetunió ezért kapta meg befolyási övezetének Közép-Európát, vele a Német
Birodalom keleti harmadát. Roosevelt elsődleges stratégiai célja a gyarmati
rendszer felszámolása volt, és ezt nagyon megkönnyíttette, hogy a
gyarmattartóknak félni kellett a Szovjetunió katonai erejétől.
Ez a koncepció
fényesen bevált. A gyarmatok felszabadultak, és a volt gyarmattartók az
Egyesült Államok csatlósai lettek.
A Szovjetunió
katonai erejétől való félelem nemcsak Nyugat-Európában, de a Távol-Keleten az
imperialista Japánnal szemben is, bevált.
A gyarmatok felszabadultak, és a
gyarmattartók az Egyesült Államok védelme alá menekültek. Ennek a
stratégiának a vesztesei a szovjet megszállás alá kerülő államok voltak. Ezek
többségének sem ártott, hogy a fél-feudális rendszerüket összetörte a sztálini
diktatúra. Európa fejlett fele az
Egyesült Államok befolyási, a keleti fele pedig a Szovjetunió megszállási
övezete lett.
A történészek
utólag sem ismerték fel, hogy a hidegháborúnak volt köszönhető, hogy Európában
megbukott a bolsevik rendszer. A Szovjetunió
nem azért omlott össze, mert bolsevik volt, hanem azért, mert az erejét
sokszorosan meghaladó fegyverkezést folytatott. Ha Sztálin nem kapja meg
Közép-Európát, és nem hiheti azt, hogy szuperhatalom, megmarad a háború előtti
térségében, nem játszhatja meg a katonai szuperhatalmi szerepét, aligha omlik
össze. Az Egyesült Államoktól ajándékba kapott szuperhatalmi szerepbe roppant
össze.
A nyugati
történészek csak azt látják, hogy az európai bolsevik rendszerek összeomlottak,
de azt nem méri fel senki, hogyan alakul a Szovjetunió története, ha a nemzeti
jövedelmének harmadát nem fordítja eszetlen fegyverkezése és az ideológiai
terjeszkedésre. Elég volna arra gondolni, hogy a Szovjetunió nemzeti jövedelmének harmada sem volt elég arra, hogy
állja azt a fegyverkezési versenyt, amit az Egyesült Államok a nemzeti
jövedelme tizenötödéből fölényesen megnyert.
Európa nyugati
fele alig várta a Szovjetunió összeomlását, hogy az Egyesült Államoktól való
katonai védelem alól végre fellélegezhessen.
Ez az igyekezet
szinte a háború után azonnal jelentkezett, a volt gyarmattartók keresték a
módját annak, hogy az Egyesült Államoknak egyenrangú partnere lehessen. Ez
elsősorban Franciaországot és Németországot érintette. Annak ellenére, hogy
Franciaország ereje volt kisebb, de a nemzeti önbizalmuk nagyobb, ők kereték
először az Egyesült Államoktól való függetlenedés módját. Lassan azonban
egymásra találtak. A megcélzott nyugt-európai közösség szövetésük alapján
indult meg.
Kezdetben
szerényen. Létrehozták a szén- és acél-ipart összefogó uniót. A nyugat-európai
vezetők nem értették meg, hogy a szén és az acél kora lejárt, de szerencsére,
mert e két ágazatban volt a legkedvezőtlenebb Európa Nyugati fele. Jellemző
módon ez a két ágaztat idővel szinte meghalt Európában. Európa szén- és
ércvagyona ugyanis nagyon szegény. Nem volt messzelátó az a nyugati politikus,
aki a szénbányászatra, és az acéltermelésre akarta építeni a térség jövőjét.
Ennek ellenére
Európa nyugati fele csak abban reménykedhetett, hogy együtt erősebbek lesznek,
mint külön-külön. De azzal máig senki sem foglakozott, hogy a politikai és
gazdasági közösségnek mik a megfelelő szintjei, és ezeken belül mik lehetnek a
hatékony tagság feltételei. Ebben ma is teljes a vakság.
A szükség
azonban sürgetett. A négy tengerentúli puritán ország, az Egyesült Államok,
Kanada, Ausztrália és Új-Zéland megelőzte az összes nyugat-európai
nagyhatalmat. A Távol-Keleten pedig Japán és a kis tigrisek pedig sokszorosan
gyorsabban növekedtek. Európa nyugati fele nem akart lemaradni. Létrehozták az
Európai Uniót. Németország felismerte, hogy egyedül ezt nem teheti meg, hiszen
mind Nagy Britannia, mind Franciaország félt a német gazdasági hegemóniától.
Nagy Britannia ugyan nem akart az európai hatalmi játszmából kimaradni, de a
négy volt gyarmatához mégis jobban kötődött.
Németországnak
Franciaországgal kellett összefogni. Nekem eleve aggályaim voltak a két állam
barátságára épült rendszerrel szemben. A puritán németek és a latin franciák
viselkedése nehezen szinkronizálható. Ennek a frissen sütött barátságnak
azonban súlyos ára volt, és maradt.
Francia-német szövetségnek
gyengéje volt.
1. Franciaország érdeke volt az
aránytalanul nagy agrártámogatás. Németország nem alaptalanul érezte, hogy
ennyit a politikai szövetésük megér. Ráadásul a német jobb-közép
pártszövetségnek is jól jött a német parasztság támogatása. Azt, hogy az
Európai Unió támogatásainak négyötöde lett az agrártermékek dotációja,
megbocsáthatatlan ostobaság, most kezdik lassan megérteni.
2. Franciaország érdeke volt a négy mediterrán
ország tagsága is. Ezt már senki nem gondolta végig. Pedig elég lett volna
végiggondolni, hogy milyen ostobaság lenne Amerikában, ha a protestáns és a
latin népek közösséget alkotnak. Azt már jó száz éve a német politológus, Max
Weber felismerte, hogy a tőkés osztálytársadalmak lényegesen hatékonyabbak,
ahol a lakosság viselkedését a protestáns etika jellemzi, mint a latin
katolikusok. Ő még vallásokról beszélt, de már viselkedési kultúrát értett. Az
óta a Nyugat egyértelműen kettészakadt, a protestánsok elhúztak a katolikusok
mellett. Ez a két Amerikában még sokkal élesebben jelentkezik, mint Európában.
A két állam
kultúrája, társadalma nagyon eltérő. Németország fegyelmezett puritán, aki
keményen levonta náci múltjából a tanulságot. Franciaország romantikus latin
ország, amelyiknek a politikai ambíciói nagyobbak, mint a reális ereje.
Az is egyértelmű
volt, hogy Németországnak fizetni kell a barátságért. Ennek formája a
túlméretezett agrártámogatás volt, és maradt. Előbb azt említettem, hogy a
szén- és az acélipar idejét múlt ábránd volt. Ennél sokkal naivabb ábránd volt
a túlméretezett agrártámogatás. Erre tízszer annyit fordítottak, mint a nem
nagyon nyersanyagigényes iparfejlesztésre. Ráadásul az aránytalan
agrártámogatás a gyengébbek fokozott segítését jelentette. Az EU fennállása óta
óriási összeget fektetett a mezőgazdaság támogatására, ami egyrészt a leginkább
csökkenő ágazatba öntötte a pénzt, másrészt oda, ahol a legalacsonyabb
megtérülésre lehetett számítani.
Az EU vezetése
azzal követte el a legnagyobb hibát, hogy a lemaradó társadalmak és a lemaradó
ágazatok fejlesztésére pocsékolta az erőforrásait. Európán belül a
tőkebefektetések hatékonysága a legfejlettebb puritán országokban, és a
leggyorsabban növekvő ágazatokban a legmagasabb. Ezzel szemben a legtöbb
támogatást a lemaradó országok, és azokban a lemaradó ágaztok kapták és kapják.
Az EU vezetése nem
mérte fel a sokkal lassabb fejlődésre képes tagországok által okozott
feszültségforrásokat, és megelégedett azzal, hogy maga az Alpoktól északra lévő
lemaradóknál talál támogatást. Ma már ott tart az EU bővülése, hogy balkáni tagokat
is felvettek, sőt Ukrajnát is csábítgatják.
Ezzel az EU
messze túlment azon a határon, amiben még a közösségnek előnyei lehetnek.
Az EU tagsága
három eltérő kultúrához tartozik, amelyek maximálisan a vámmentes áruforgalmat,
és az útlevél nélküli turistaforgalmat viselhetik el. A kereszténység már a 11.
században felismerte, hogy Európa nyugati és keleti felének eltérő
keresztényégre van szüksége. A 16. században az is kiderült, hogy Északnyugt
Európának más kereszténységre van szüksége, mind a Mediterrán Térségnek. Most a
brüsszeli bürokraták elsiklanak a kulturális különbségek felett, amik mára
egyre nagyobb gazdasági különbségekkel is párosulnak.
Európa csak akkor válhat unióvá, ha három
nagyon eltérő szintű tagságot fog össze.
I. A legmagasabb szintet csak a protestáns,
azaz puritán népek országai jelenthetik. Ezek azonban sokkal inkább közös
nevezőre jutnak a tengerentúli négy protestáns országgal, mint az EU nem
puritán tagállamaival. Csak ez a legfejlettebb, puritán szintű közösség lehet
méltó partnere a Távol-Keletnek. Európa nyersanyagokban és fegyverkezésben nem
lehet partnere nemcsak a Távol-Keletnek, de Észak-Amerikának sem. Ráadásul a
protestáns Európa önmagában erősebb, mint a jelenlegi heterogén 28 tagja
együtt.
Második szintű
tagságra is kettőre volna szükség.
II. A. A latin népek közössége. Ennek európai tagjai az EU latin
tagállamai és a latin-amerikai államok lennének. Ezek együtt a világ harmadik,
legnagyobb agglomerációját jelentenék. Nem versenyképesek sem a puritán
Nyugttal, sem a konfuciánus Távol-Kelettel, de a világ minden más kultúrájánál
fejlettebb közösség lehetnének. Ennek vezetését talán Franciaország is elvállalná.
Jobban járna vele, mint a puritánok közösségében maradással.
II. B. A közép-európai és balkéni országok
közössége. Ezek fejlettségi szintje jelenleg a puritánokénak fele, harmada,
de a kulturális rokonságuk elsősorban a fejlett Nyugathoz való csatlakozás motiválja.
Az a két szint
nemcsak az áruk, de a személyek, sőt a munkaerő szabad mozgását is lehetővé
teszi a puritánok felé. Közös valutájuk azonban nekik sem lehet.
III. A harmadik szintet a balkáni és a
kelet-európai ortodox keresztény népek országai jelentik. Ezek számára a munkaerő szabad áramlása
egyelőre elképzelhetetlen nehézségekkel járna.
Annak ellenére,
hogy minél nagyobb lett az EU, annál inkább nyilvánvalóvá vált, hogy az ilyen
heterogén közösség kudarcra van ítélve, Németország és Franciaország nem
tágított, és Brüsszelt továbbra is a terjeszkedésre használják.
Európa nyugati
fele, mindenek előtt Németország és Franciaország képtelen kigyógyulni, a minél
nagyobb az EU, annál jobb rögeszméből, a náluk gyengébbek feletti befolyás
túlértékeléséből. Ha már nem lehetnek gyarmattartók, legalább legyenek a
kontinensen belül a kevésbé fejlettek gyámolítói, mert a gyámolítás, bármilyen
költséges, hitük szerint, számukra előnyökkel jár. A jelenkori fogalmakkal kifejezve,
nagyobb súlyuk lesz a világban, ha nemcsak a maguk, de Európa, vagy legalább az
Európai Közösség nevében szerepelhetnek.
Máig nem jutottak odáig, hogy tisztázzák,
mik a gazdasági és politikai közösségnek az előfeltételei.
Az áruk szabad mozgása előnyt jelenthet
bármilyen heterogén közösség számára. De még ez is csak abban az esetben,
ha az elértő kultúrájú, és eltérő fejlettségű országoknak a politikai és
gazdasági önállóságuk megmarad. Az áruk
szabad mozgása ugyanis egy heterogén közösségben csak akkor engedhető meg, ha a
valutájuk értékét maguk az érintett államok határozzák meg.
Az EU jelenlegi vállsága ugyanis elsősorban
a közös valutából fakadt. Az ugyanis kemény követelmény, hogy a kevésbé
fejlettek a valutájukat leértékelt szinten tartsák. A kevésé fejlett országok, ha a valutájuk nincs a vásárlóerejükhöz
viszonyítva, leértékelve, feltartóztathatatlan eladósodnak a fejlettebb
partnerek felé. Márpedig a közös valuta esetén ezt nem tehetik meg. Sajnos,
ezzel az alapvető követelménnyel nem számoltak Brüsszelben azok, akik az eurót
sokkal kevésbé fejlett és puritán népek országira is kiterjesztették.
Az EU vámunió is csak akkor lehet, ha az
államok önállóan döntenek valutájuk leértékelése felett. Ezt bármennyire
egyértelműen mutatja a jelenlegi pénzügyi vállság, és az elszabadult eladósodás,
ma sem veszik tudomásul.
Az emberek szabad utazása.
Ha ebből ki
lehetne szűrni a munkaerő áramlását, nem jelentene problémát. A EU tagországai között olyan óriásiak a
bérkülönbségek, hogy az ellen védekezni kell. Más védekezés, mint a
letelepedés megakadályozása, nincsen. Ez ellen nemcsak a befogadó gazdag
országoknak, de az Európai Uniónak, mint egésznek is védekezni kell.
Most maradjunk az EU országok közti
munkaerő áramlásnál.
A munkaerő
szabad áramlása a fejlettek számára óriási előny, de csak akkor, ha válogatni
tudnak a bevándorlás engedélyezésében. A jó minőségű bevándorló ugyanis minden
ország számára óriási ajándék. Nincs
jobb import, mint a keresett munkaerő befogadása.
A jó munkaerő a
kevésbé fejlett tagországok estében lehet katasztrofális. Ezeket nem érheti
nagyobb veszteség, mint a munkaerő javának, a másutt örömmel váraknak az
elvesztése. Ugyanis ezek jelentik számukra a felzárkózás egyetlen forrását, az
elvesztésük pedig még a lemaradásuk tartását is lehetetlenné teszi. Márpedig a befogadó ország nyelvét beszélő,
jó minőségű munkaerő visszatartása lehetetlen feladat.
Ez nemcsak az EU
tagországai között, de világgazdasági szinten is megoldhatatlan. A világ
lakosságának 90 százaléka olyan országokban él, ahol a kereseti lehetőségek
között olyan nagy a felső tizedhez mért jövedelmi lemaradás, hogy a fejlettekbe
település a többször tíz százalék, és a tízszeres jövedelemmel jár.
A fejlettek évente legfeljebb néhány millió
főt képesek befogadni, a jó, a tehetséges, képzett munkaerő kínálata pedig csak
százmilliókban fejezhető ki. Jellemző módon ezzel a világpolitika vezetői
sem akarnak szembe nézni. De nemcsak ők, de még Brüsszel sem. Az EU
tagállamaiban jelenleg is sok tízmillió olyan ember él, akik a fejlett
tagországokban többször annyit keresnének, mint otthon. Márpedig ezek
kivándorlását nem lehet megakadályozni. Annál is inkább, mivel a fejlettek a
befogadásukban érdekeltek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése