Kopátsy
Sándor EP 2014-06-16
Politikai kötelesség a realitás
A Fidesz második
kétharmados győzelme felveti a szoclib oldal viszonyát a győzteshez.
Ha, valami, a
magyar zsidóság kétszáz éves története arra tanít, hogy a tartós győzelem birtokosát nem szabad ellenségként kezelni. Ebben
a tekintetben a magyar zsidó polgárság többnyire példát adott.
A vasút százada.
A Magyarországon
élő zsidóság sikeres polgárosodása és elmagyarosodása lényegében a vasúti
hálózat kiépülésével kezdődött el. A magyar történelem megértésének két kulcsa volt,
egyiket sem eléggé használják.
1. Az országnak a nyugati piacok felé nem
volt vízi útja. Mivel a vasút előtt a nem nagyon értékes holt árúk csak
vízen voltak jelentős távolságra szállíthatók, az ország a nyugtai piacokra
csak drága fémeket és lábon hajtott jószágot tudott a nyugati piacokra
eljuttatni. Ezzel az ország legnagyobb komparatív előnye, a búzatermelés
exportképtelen maradt.
Nagyon fontos
történelmi információt adna az olyan adat, hogy miből állt az ország nyugati
exportja. Színes fémekből és lábon hajtott jószágból. Aztán, hogyan változott
ez a 19. század végére. Ekkor már a nyugati export nagy többsége gabona és a
paraszti termelés melléktermékei voltak.
A 19. század végére az emberek és a holt
áruk olcsón szállítható távolsága mind az országon belül, mind az országból a
nyugat-európai piacokra tízszer, százszor hosszabb lett. Ennyivel kerültek
közelebb a falvak a városokhoz, és az ország Nyugat-Európához.
A vasút
jelentőségét a színészkedő költő, Petőfi Sándor először látva, azonnal
felismerte, a történészek, máig sem. Pedig a történelmünk megértéséhez kulcsot
jelent, hogy a honfoglalásunkat követő ezer évig tízszer, százszor messzebb
voltunk a számunkra társadalmi és gazdasági modellt jelentő Nyugathoz, mint a
vasút, majd a közút, végül a repülésnek köszönhetően.
A vasút előtt a
szoros társadalmi és gazdasági kapcsolat határát az egy napi járóföld
jelentette. Ennél nagyobb távolságra már nagyon gyér volt a társadalmi és
gazdasági kapcsolat. Szinte csak ezen belül történtek házasságok, folyt
jelentős árucsere. A többségében néhány száz lakosú falvaknak alig volt külső
társadalmi és gazdasági kapcsolatuk. Azt a francia történészektől tudom, hogy a
középkori házasságok alig húszada tizede történt 15 kilométernél távolabbról.
Azt meg a magyar néprajzosok is kimutatatták, hogy a falvakban a városokból
behozott termékek értékének aránya néhány százalékot is alig ért el.
Ez alól csak a
vízi utak melletti települések jelentettek kivételt. A falvakon belül is nagyon
szűk volt a pénzzel folytatott árucsere.
A vasútnak
köszönhetően tízszeresére nőtt a falusi lakosok számára a városi piacokat
elérhető távolság, ugyanakkor, részben a bővebb ellátásnak köszönhetően,
csökkent a városi lakosság mezőgazdasági tevékenysége. Ennek következtében a jobbágyfelszabadítással párhuzamosan
százszorosára nőtt a falvak és városok közti potenciális áruforgalom. Ez ad
magyarázatot arra, hogy néhány évtized alatt többel nőtt a városi lakosság,
mint előtte ötszáz év alatt.
Amíg a
polgárságban gazdag Nyugaton ezt a kereskedelmi potenciálnövekedést a saját
etnikumú polgárság használta ki, Európa keleti felén nem lévén polgárság, a
korábban zárt közösségekben élő zsidó etnikum hasznosította. Alig két generáció
alatt a gettókba zárt zsidóság ezeknek a polgárhiányos társadalmaknak az
államalkotó etnikumoz igazodó polgársága lett.
Nem ismerek más
történelmi példát arra, hogy egy jelentős számú, de jelentéktelen szerepet
játszó etnikum ilyen fergeteges pályát fut be. Európa keleti felén a zsidó
etnikum páratlan sikere hisztérikus féltékenységet szült. A 20. század elejére
ebben a térségben általánossá vált az antiszemitizmus. A gazdasági
lehetőségekre érzéktelen földesúri és nemesi osztály úgy érezte, hogy a
kínálkozó lehetőséget a zsidóság lopta el előle. Azt hitték, hogy a zsidóságtól
megszabadulva, kinyílna számukra is a gyors gazdagodás lehetősége. Ennek ugyan
semmi reális alapja nem volt, mégis általánossá vált.
Ami általános
volt Európa keleti felében, fokozottan érvényesült Magyarországon. Mi voltunk
az egyetlen jelentős térségben államalkotó nép, akinek nem volt tengere, de még
vízi útja sem. Ezért a vasúthálózat kiépítése náluk okozta a legnagyobb
változást.
Minket ért a
legnagyobb zsidó bevándorlás, és itt volt a leggyorsabb a zsidóság
urbanizációja. A 20. század elején lakosság egészében a zsidóság aránya 6, a városokban 20, a fővárosban 25 százalék
volt. Budapest volt a legtöbb zsidó lakosú várossal. Dinamikus fejlődését a
hozzá centralizált vasútnak és a zsidóságának köszönhette.
A szédületesen
fejlődő zsidóság nagyon gyorsan magyarosodott, az egyetlen magyarul beszélő
etnikummá váll, és kormánypárti lett. Amíg a gettókban élő zsidóság a
császárban látta egyetlen támaszát, a zsidó polgárság egyre inkább a magyar
kormány mögé állt, még a hisztérikus magyarosítását is támogatta.
Ezért nem volt
semmi tárgyi alapja a Trianon után általánossá vált kormányzati véleménynek,
hogy a háborúvesztésért a zsidóság felelős. Ezerszer felelősebb volt a magyar
arisztokrácia, és a nemesség történelmi szerepét átevő úri középosztály, melyik
képtelen volt megérteni, hogy a terjeszkedés csak tovább gyengíti az eleve
soknemzetiségű ország reális fennmaradását. A zsidóság jelentette a hadsereg
felszerelését, ellátását, azaz technikai erejét. Nélkülük a háború még sokkal
gyorsabban elveszett volna. A győzelemhez nem nyalka huszárok hősiességére,
hanem modern felszerelésre lett volna szükség.
A kommünben a
vezetők többsége ugyan zsidó volt, de a magyar zsidóság óriási többsége
liberális polgár, nem munkáspárti kommunista volt.
A magyar
zsidóság Trianon után teljesen elvesztette érdekének reális felismerését. Nem
volt hajlandó tudomásul venni, hogy a Horthy rendszer az arisztokrácia és az
úri középosztály, tehát a hisztérikus polgárosodás ellenesség uralma volt. Még
a második zsidótörvény sem józanította ki őket. Az ugyan igaz, hogy a magyar
kormányok antiszemitizmusa nem volt olyan durva, mint a náci németeké,
megelégedett volna, ha azok, vagyonukat vesztve, kivándorolnak, de tudomásul
vette, hogy a zsidóság fizikai megsemmisítése akkor is hasznos, ha a módszer
piszkos. Nem beszélve arról, hogy a magyar lakosság körében, a nyilas pártban,
a módszerek felett sem voltak aggályok. A megsemmisítő táborokra még a nyilasok
sem gondoltak, de az erőszakos gyilkolásoktól sem riadtak vissza. Ez azonban
nem jelent feloldozást. A magyar antiszemitizmus a kezdeményezők között, és
mindig lelkes együttműködő volt.
A megmaradt magyar zsidóság a háború után.
A megmaradt
magyar zsidóság szerepe nagyságrendileg fontosabb, nagyobb volt, mint a rövid
életű kommünben. Az utóbbiban kevesen, és magyar társadalmi reformokat
követelők voltak.
Magyarázatra
szorul, hogy ez alkalommal a zsidóság volt szinte az egyetlen értelmiségi elem,
amelyik készségesen segíttette a módszereiben már alig forradalmi,
kelet-európai ideológiájú, rendszert.
A magyarázatom
egyszerű. Csak abban láttak garanciát a biztonságukra. A holokauszt borzalmai
után számukra a biztonság volt az első. A magyar társadalom többsége nem érzett
semmi bűntudatot, a zsidóság többségét elpusztító politikája miatt. Az első két választás a szovjetnyomás
ellenére azt mutatta, hogy a választók többsége a háború előtti rendszert
folytatná. Ezen az sem segített, hogy a nagybirtokrendszert felszámolták.
Ezért a magyar zsidóság megmaradt része joggal érezte azt, hogy a Szovjetunió
az egyetlen garancia az antiszemitizmus elfojtására.
Azt azért látni
kell, hogy a Szovjetunió által támogatott Kommunista Pártnak az emigránsoktól
eltekintve alig volt nem zsidó értelmiségi támogatása. A magyar értelmiség nagy
többsége csak valami rövid idejű megszállást kell túlélni, és visszaállítható,
ha nem is az arisztokrácia, de az úri középosztály, és a katolikus klérus
politikai hatalma.
Nagyon nehéz
arra a kérdése vállalkozni:
Milyen lett volna angolszász megszállás
esetén az ország politikai felépítménye?
Mégis
elengedhetetlen a válasz keresése. Nekem még a fölosztás során is az volt a
véleményem, hogy szó sem lehetett volna
a radikális földreformról. Ezt azzal illusztrálom, hogy az első
választáson, parasztpárti létemre, a Kommunista Pártra szavaztam. Féltem a
restaurációtól. Ezért voltam megértő a sztálinista Kommunista Pártot lelkesen
kiszolgálókkal szemben. Ma is az vagyok.
Ezt igazolta az
élet, hiszen ahogyan jelentkeztek a reformok a Szovjetunióban, a magyar
zsidóság jelentős hányada Nagy Imre mögé állt. Még azok is, akik nyíltan nem
mertek.
1968 után pedig
Nyers reformer élcsapatában a nagy többség zsidó volt. Még az sem zavarta őket,
hogy az agrárreformerek csapa a népiekből állt.
Itt jegyzem meg,
hogy 1968-1990 között lényegében szövetség volt az urbánusok és népiek között.
A
rendszerváltást érezve azonban ez a két irányzat azonnal kettévált. A zsidóság
a liberális politikai oldalt választotta. Egy részük az új, liberális párt, az
SZDSZ alakítója lett. A másik részük az MSZP-be harcolt a liberálisokkal való
együttműködésért. Ők alkották azt a szoclib erőt, ami a rendszerváltásra és a
következő húsz évre rányomta a bélyegét.
Az első két választáson a magyar
törvényhozásban, még ennél is inkább a gyakorlati kormányzásban voltak a
liberálisok a legerősebbek. Elég arra gondolni, hogy a Fidesz is liberális
párt volt.
A népiek
többsége pedig a jobb-közép Demokrata Forumba tömörült. Ezt a közép-jobb
Forumot alakította át a liberálisok által az élére ültetett Antall József
alkotmányos konzervatív párttá, ami az első választást megnyerte, mert a
választók többsége közép-jobb pártnak tekintette. A konzervatív Forum aztán
megfelelő társadalmi bázis hiányában, a ciklus végén csúfosan megbukott, majd 2010-re
elolvadt.
Az MSZP-ben
maradt liberálisok húsz évig sikerrel vitték a szoclib vonalat, ami aztán
Gyurcsány élre kerülésével tört részére fogyatkozott. Kiderült, hogy az MSZP
szavazóbázisának többsége a liberális politikát elutasítja, és a következetes
baloldal hiányában a következetes szélsőjobbhoz állt át.
A Fidesz
felmérve a magyar társadalom elvárásait, átállt az eredeti Forum közép-jobb
vonalára. Ezzel a közép-jobb magyar társadalom végre saját magára szabott
pártot kapott. 2010-ben a Fidesz a demokráciák történelmében páratlan győzelmet
aratott, megnyerte a körzetek 99 százalékát, ezzel a kétharmados többséget a
törvényhozásban. Ezt a győzelmét megerősítette 2014-ben azzal, hogy megnyerte a
körzetek 90 százalékát. Ezzel az EU 28 tagja között nemcsak a legjobban
támogatott kormánypárt lett, de képes volt a kétharmad megtartására.
A magyar zsidóság elvesztette tájékozódási
képességét.
A 2010-es
elseprő győzelem után a magyar zsidóság ellenzékbe vonult, nem volt hajlandó
tudomásul venni, hogy a közép-jobb Fidesz legyőzhetetlen. A szoclib erők négy
pártra szakadva adták ki a jelszót: Le
kell váltani a Fidesz kormányt.
Azzal, hogy
ennek a célnak nem volt ezreléknyi esélye, indultak el a választási harcba. Az
a magyar zsidóság, amit százötven éve a hideg realizmus jellemzett, délibáb
kergetésébe fogott. Felégetett szinte minden lehetőséget arra, hogy a politika
alakításába beleszólhasson. A Fidesznek nem tehetett volna semmivel akkora
szívességet, mint a liberális eszmék elkötelezett támogatásával. A magyar
társadalomban semminek nincs nagyobb eltaszító ereje, mint a liberális ügy
túlhangsúlyozásával. Ennek volt köszönhető, hogy az erős második pártot, az
MSZP-t legyengítette, és a szélső-jobbot megerősítette. A Fidesznek nemcsak
kétharmados többsége van, de az ellenzékének egyik oldala sem éri el az
egyötödöt.
Nem tudom, hány
választást fog még megnyerni kétharmados többséggel a Fidesz, ha a szoclib
oldal felszámolandó, fő ellenségének minősíti.
Teszi ezt annak
ellenére, hogy az antiszemita jobboldalnak század annyi esélye sincs, mint a
két háború között volt. A magyar zsidóság félelme a szélsőjobbtól érzelmileg
indokolt, de a jelenlegi világban a hatalomszerzési esélye nulla.
Végszó.
Az a magyar
zsidóság a 19. század közepéig a feudális Habsburg császárt támogatta. A vasút
századában a magyar birodalmi politika mögé állt. A két háború között a nyíltan
antiszemita fél-feudális revizionizmust is elfogadta. A második világháború
után pedig nemcsak tudomásul vette, de lelkesen kiszolgálta a sztálinizmust. A
rendszerváltás után pedig túlzottan liberális politikát folytatott.
A magyar zsidóság a közép-jobb Fidesz
elseprő győzelme után azonban azzal minden kompromisszumot megtagadó ellenzékké
vált. Nem hajlandó tudomásul venni, hogy a magyar társadalom nagy többsége a
közép-jobb politika mögött áll, abban érzi jól magát. Aki ezt nem veszi
tudomásul, egyre jobban izolálódik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése