Kopátsy Sándor PG 2013-01-04
MIT KELL ELVÁRNI A JEGYBANK ELNÖKÉTŐL
Az egyik slágertéma: Ki lesz a
Nemzeti Bank elnöke?
Véleményem
szerint nem a személye, hanem a politikai hovatartozása a fontos. Kevés nagyobb
népbutító ostobaságot ismerek, mint a jegybankok kormánytól való függetlensége.
Ez a dogma és gyakorlat súlyosan felelős mindazért, ahova a demokráciák világgazdasága
jelenleg jutott.
A liberálisok
kezébe került pénzvilágnak, élükön az IMF-el, hogy a pénzügyek alakítása a
Jegybankok felügyelte alá került. Ez azt jelentette, hogy a minden demokratikus
államra azonos pénzügypolitikát sikerült rákényszeríteni. Közel azonos legyen
az inflációjuk, a költségvetési hiányuk, függetlenül attól, milyen a
kultúrájuk, és a viszonylagos fejlettségük. Ennek a célnak a szolgálata a
kormányzattól független jegybankoknak feladata lett.
A demokratikusan
megválasztott kormánytól megvonták azt a jogot, hogyan teremtsen pénzt.
Azt már korábban
elérte a nemzetközi liberalizmus, hogy minden kormánnyal szemben elvárás legyen
a több pártrendszer, a választáson dőljön el, milyen kormány alakulhat, és
annak is figyelembe kell venni az ellenzék véleményét még akkor is, ha egy párt
kétharmados többséget élvez. Ennek érdekében vált általános elvárássá a
bírósságoknak a törvényhozástól való függetlensége, a sajtószabadság. Vagyis
nem az ebben az irányban történő haladás vált az általános politikai elvárássá,
hanem a politikai rendszer a kultúrától,
viszonylagos fejlettségtől független kötelező norma lett.
Ez is kártékony
ostobaság, mert a politikai struktúrát a kultúrától és a viszonylagos
fejlettségtől független követelménynek tekinti. Minden történelmi tapasztalat
ennek az ellenkezőjét mutatja. A társadalmak a múltban is nagyon eltérők voltak
annak ellenére, hogy a fejlettségi szintjükben, egészen az ipari forradalomig
alig volt különbség. Az utóbbi háromszáz évben a Nyugat a többi kultúra fölé
nőtt. Az utóbbi száz évben pedig nagyon megnőtt a kultúrák fejlettsége között a
különbség. Most a nagyon eltérő kultúrájú, és a még jobban eltérő gazdasági
fejlettségű társadalmaktól elvárni az azonos társadalmi felépítményt, logikai
ostobaság. Nagyon fokozza a legerősebbek fölényét, ha a gyengébbekre is
ugyanazt a felépítményt rá tudják kényszeríteni.
A hidegháború
alatt legalább még megvolt a lehetőség arra, hogy a két kényszer között
választhassanak az államok. Most megszűnt a ránk erőltetett rendszerek közti
választás lehetősége is.
Az egységes elvárás kikényszerítése a
leginkább a pénzügyi szektorban sikerült. Ez érthető, hiszen a pénzpiacokon olyan összegek mozdulhatnak meg
akár perecek alatt is, mivel szemben még a legnagyobb, legerősebb államoknak
sincs ereje védekezni. Ehhez elegendő technikai feltételt jelentett, ha a
jegybankokat kivonják az államok törvényhozásának felügyelete alól. A
bankároknak eleve érdekük a hazai liberális politika, és ha nem állnak az állam
kemény felügyelte alatt, igazodnak a fejlett világra szabott
szabályrendszerhez.
Az államoknak, minél fejlettebbek, és minél
puritánabb a lakosságuk, annál kisebb inflációra van szükségük. Még
markánsabban igaz az, hogy minél távolabb van egy ország az élvonaltól, és
minél kevésbé puritán a lakossága, annál nagyobb az érdekének megfelelő
infláció.
Ezt az állítást
nehezen lehet elméletileg igazolni, de elég megnézni hogy az elmúlt ötven ében
hol volt kisebb, illetve nagyobb az infláció. Európában a fejlett és puritán, azaz a germán, angolszász és skandináv
népek országaiban az elmúlt ötven ében alig harmad akkora volt az infláció,
mint a kevésbé fejlett és nem puritán mediterrán és a pravoszláv népek
országaiban. Erre ugyan azt mondhatják a liberális közgazdászok, hogy az
összefüggés fordított, azok az országok maradtak le, ahol megengedték a nagyobb
inflációt. Ezeknek akkor volna igazuk, ha akadt volna egy olyan nem puritán,
illetve nem konfuciánus lakosságú ország, amelyik azért zárkózott fel, mert
alacsony volt az inflációja.
Állításom
legjobb bizonyítéka az euró övezet jelenlegi vállsága. Azonos valutát vezettek be a puritán és a mediterrán országokba. Az
eredmény: A mediterránok egyre jobban lemaradnak, évtizedekre eladósodtak. Egyelőre
senki sem meri kimondani, hogy mi lesz ennek a szükségszerű következménye. Még
tíz v múlva is folytatódik a lemaradásuk fokozódása. Soha nem fogják kifizetni
az adósságukat, és a fejlett puritánokhoz képest többször tíz százalékokkal
lesz nagyobb a lemaradásuk, mint az euró övezetbe lépésük idején volt. Ez a
lemaradásuk annál nagyobb lesz, minél később jönnek rá Brüsszelben, hogy nem
illeszthetők az euró övezetbe, és a jelenlegi abszurd állapotot minél később
számolják fel, annál nagyobb lesz az okozott kár.
A Nyugat gazdag
országai bölcsen felismerték, hogy a kevésbé fejlett országokban sokkal inkább
számíthatnak a bankárokra, és újságírókra, mint a nép által választott
törvényhozókra, és azokat képviselő kormányokra. Ezért aztán megelégedtek
azzal, hogy legyen a választott törvényhozástól független a sajtó és a
jegybank.
Az sem zavarja a
liberálisokat, hogy a demokrácia alapelve a többség akaratának érvényesítése.
Ebből az következne, hogy a jegybank és a sajtó is olyan legyen, mint amilyent
a választók akarnak. Ezzel szemben a liberálisok olyan demokráciát akarnak,
amiben a pénz és a sajtó irányítója ne a népakarat, hanem a liberálisok
szentnek tartott, dogmái legyenek érvényesek. Elég okosak ahhoz, hogy ha a pénz
és a sajtó felett ők uralkodnak, a népakaratot is manipulálhatják.
A jegybank
függetlensége azt jelenti, hogy a gazdaságpolitikában meg van kötve a kormány
keze, abban Washingtonban és Brüsszelben van az irányítás.
Azok közé a
kevesek közé tartozom, hogy a kormány csak akkor lehet úr a
gazdaságpolitikában, ha a gazdasági és a pénzügyi tárca egy kézben van, és
teljes az összhang a gazdasági csúcsminiszter és a jegybank elnök között.
Ami pedig a
Magyar Nemzeti Bank munkáját illeti.
Óriási felelősség
terheli elsősorban két kérdésben.
A magyar kormány
ugyan megúszta a közös valutát, de a jegybankunk gondoskodott arról, hogy a
forint váráslóereje az euróéhoz igazodjon. A 240 forintos euró mellett a magyar
valuta keményvalutának számított, a vásárló ereje megfelelt a hazainak. A
magyar turisták jól érezhették magukat külföldön, nem jártak rosszul a
beváltáskor.
A MNB elnökének
nem volt annyi pénzügyi tapasztalta, hogy mi olyan közösségnek vagyunk a
tagjai, amelyikben a mi egy főre jutó nemzeti jövedelmünk harmada a
fejlettekének, vagyis a fő exportpiacunkat jelentőknek. Márpedig ez esetben
csak akkor lehet külkereskedelemi aktívumunk, ha a valutánk a hazai
vásárlóerejéhez viszonyítva, legalább 30-40 százalékkal le van értékelve. Ezzel
szemben mi paritáson tartottuk. Nem
merte senki kimondani, hogy számunkra eladósodást jelent a 300 forintnál
olcsóbb euró.
A hazai
liberális közgazdászok a bérjárulékkal emelt béreket tartották magasnak. Azt
elhallgatták, hogy a 300 forintos euró mellett a magyar bérszínvonal negyedével
alacsonyabb lenne.
Elég lett volna,
ha megnézik a sikeresen külkereskedő Dél-Korea és Kína devizájának
leértékeltségét. A fejlett nyugati országok minden politikusa és közgazdásza
tudja, hogy azért olyan nagy e két ország külkereskedelmi bevétele, mert
leértékelt a valutájuk.
Korábban a 300
forintos eurót javasoltam, ma már inkább a 320-at mondanák, mert a nagy adósság
terhe és törlesztése ennyit indokolna.
Az állam kifelé
történő adósodása az előző pontban kifejtettből fakadt. Ebben a fejezetben a
lakosság, a közigazgatások és a vállalkozók svájci frankban történő
eladósításával foglalkozom.
Ebben elsősorban
a pénzügyminiszterek és a jegybankelnök szerepét tartom büntetendőnek. A lakosság
és a bankok is felelősek, de azok megkapják a maguk büntetését.
Mind a kormány,
mind a jegybank azzal, hogy kemény forintér adhassa el az államkölcsönöket,
kénytelen volt magas befödi kamatszintet tartani. A jegybanki alapkamat
többszöröse volt nemcsak a svájci frankénak, hanem a nyugati fejlett országok
államkölcsöneinek is. Ebből fakadóan, hogy a hazai forinthitelek a deviza
hitelekhez képest elviselhetetlenül drágák, szinte megfizethetetlenek voltak.
Az erején felül
költekező állam és a jegybank ráállt a devizahitelek ömlesztésére. Ehhez a
bankok olcsó devizához, mindenek előtt svájci frankhoz jutottak.
A számviteli szabálykért felelős
pénzügyminiszterek bűnvádi felelősek azért, hogy látva a bankok
ügybuzgalmát, nem írt elő azonnal kockázati tartalékképzési kötelezettséget a
devizahitelek után. Elég lett volna 30 százalékos tartalékképzést előírni, és
fel sem merül a devizában történő eladósodás veszélye. De nem tették, mert
többségüknek nem volt kellő szakértelme, mindnyájuknak bátorsága hozzá.
Az MNB vezetői
pedig csak azt látták, hogy ezzel a kalandor eladósodással megnyugszanak a
hiteligénylők is, meg a bankok is, mert úgy érzik olcsó hitelhez jutottak. Azt
is tudták, hogy csak így tudják eladni külföld felé az államhiteleket.
A jegybanki
döntéshozók többsége esetében nem is annyira a szaktudáshiánya, sokkal inkább a
korány levárásainak teljesítése volt a döntő.
A kormányzati
felelősség elsősorban abban volt, hogy olyan elnököt ültettek a jegybank élére,
akinek nemcsak a nemzetközi pénzügyekben nem voltak tapasztalatai, és
tekintélye, de belpolitikai súlya sem. Ő a szakmában oda fog süllyedni, ahol
patrónusa, Gyurcsány Ferenc került a politikában.
Ha csak szakmai
elvárások volnának a jegybank elnökkel szemben, akkor egyetlen személyt,
Surányit tartanám jónak. Ő nemcsak a nemzetközi bankvilágnak, hanem a hazai
közgazdászok többségének is tetszene. A jelenlegi és a várható belpolitikai
helyzetben, amikor az EU gyengébb országai pénzügyi vállságban vannak, és
itthon is példátlanul feszült a belpolitikai harc, azonban elsődleges
szempontnak azt tartom, hogy olyan elnöke legyen a jegybankunknak, aki a Fidesz
bizalmát élvezi, gazdaságpolitikájával egyetért.
Bárki legyen,
nem lesz irigyelendő a feladata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése