Kopátsy
Sándor PG 2013-01-15
AZ EURÓPAI UNIÓ NEM LEHET HOMOGÉN
Márpedig, a nem homogén közösség nem lehet sikeres.
Európa néhány
tekintélyes politikusa a második világháború után reálisan felmérte, hogy az
Egyesült Államokkal szemben még a három nagy és fejlett európai állam egyike
sem kerülhet egy súlycsoportba. Legfeljebb együtt reménykedhetnek ebben. E
mellett az is megtapasztalhatták, hogy katonai téren, még a Szovjetunióval
szemben is kicsik. Az utóbbit megoldották azzal, hogy az Egyesült Államok
védelme alá menekültek. A század végre azonban a Szovjetunió összeomlott, mivel
a haditechnikai forradalomban gyenge gazdasággal a háta mögött, nem lehet
tartósan katonai erőt fenntartani. Maradt tehát az Egyesült Államokkal való
egyenrangúság vágya.
Ebben a
törekvésükben azonban csak addig jutottak, hogy ehhez is Európa négyötödére van
szükség. Ennek elérése érdekében érzeték szükségesnek a folyamatos bővítést. Az
fel sem vetődött, hogy a nagyobb tagság valóban nagyobb erőt is jelent. A
hangadók mindegyike csak arra emlékezett, hogy az elmaradtabb országok
bekebelezése, a nagyobb befolyási övezet és gyarmatbirodalom a 20. század végén
már nem előny, hanem hátrány.
Nem tanultak Európa történelméből.
Az ipari
forradalom azért Európában történt, mert tagolt volt.
A Nyugatak azért
sikerült meghódítani az óceánokat, betelepíteni a két Amerikát, és
kizsákmányolni a gyarmatokat, mert tagolt volt. Az egymással versengő államok
gyorsan a többi kultúránál magasabb társadalmi szintre emelkedhettek. Egy kis
ország és lehetett világhatalom. Előbb a kis Portugália, majd a kis
Németalföld, végül a kis Belgium világhatalom, a korának vezető hatalmainak
szintjén lehetett. Ehhez elegendő volt, ha a kereskedelmi forgalmát képes volt
megvédeni.
Az ipari
forradalom fordulatot hozott abban az értelemben, hogy a legfejlettebbek között
csak azok az országok maradhattak, amelyek lakosságának viselkedését a
puritanizmus jellemezte. Ennek nyomán a mediterrán társég országai egyre jobban
lemaradtak. Előbb az itáliai városállamok, majd Spanyolország és Portugália.
Gazdasági téren még inkább lemaradtak az ortodox keresztény népek. Katonai
erejét csak Oroszország tudta tartani azzal, hogy uralma alá szervezte előbb a
Szovjetunió népeit, majd a második világháború után Közép-európát és a Balkánt.
A gazdasági elmaradottságát jó ideig ellensúlyozni tudta azzal, hogy
erőforrásaiból a tartósan elviselhetőnél sokkal nagyobb súlyt helyezett a
katonai erejének fejlesztésére.
A politikai
eseményeknél is fontosabb szerepet játszott azonban az, hogy a 20. századi
technikát igazán hatékonyan csak a puritán népek országai tudták hatékonyan
kezelni. A század végére az államok
társadalmi fejlettsége már függetlenné vált az állam nagyságától, katonai
erejétől. Jelenleg a világ kilenc legfejlettebb állama között nincs olyan,
amelyiknek 20 milliónál több a lakosa, és számottevő katonai ereje van.
Megszűnt, hogy az állam lakossága és katonai ereje nagy. Az államok közti versenyben a döntő tényező a lakosság viselkedési
kultúrája lett. Nemcsak a
Nyugaton, hanem az egész világon.
A második
világháború után, a hidegháború demokrata táborában a három háború előtti
világhatalom, Anglia, Franciaország és Németország, szerepének folytatására
képtelenné vált. Ezért akartak legalább az Európai Közösségben meghatározók
maradni. Abban a hitben életek, hogy az európai demokratikus országok
irányításuk alá állított közössége nemcsak az Egyesült Államoknak, de a
viharosan fejlődő Távol-Keletnek is egyenrangú társa lehet.
Azt nagyvonalúan
figyelmen kívül hagyták, hogy ehhez a pozícióhoz sem nyersanyaguk, sem katonai
erejük nincs, és nem is lehet. Megelégedtek azzal, hogy a lakosságuk száma, és
gazdasági erejük elegendő legyen.
Arra senki sem
gondolt, hogy az Európai Közösség minél
nagyobb, annál gyengébb lesz.
A mediterrán országok helye az Unióban.
A Közösség a
mediterrán országokat eleve alkalmasoknak ítélte a tagságra. Ennek azonban nem
volt semmi reális alapja. Elég lett volna megnézni a mediterrán országok háború
utáni történetét.
- Az egy lakósra jutó nemzeti jövedelmük
ugyan nem volt sokkal alacsonyabb, de azért az is jelentős, több tíz
százaléknyi volt. Ezt a még elviselhető gazdasági fejlettségbeli
szóródásnak tekintem. Tehát minden más követelménytől eltekintve, az még
megengedhető lett volna.
- Az inflációjuk jelentősen gyorsabb volt.
Hozzá teszem, hogy ezt nemcsak hibának tekintem. A mediterrán népeknek a
kívánatos inflációjuk is magasabb, mint a puritánoké. A társadalmak eltérő
inflációtűrő képessége komoly akadálya az olyan közösségnek, amiben erős a
pénzügyek feletti pénzügyi felügyelt, nem is beszélve arról, ha közös valutát
is alkalmaznak. A gazdag és puritán országokkal közös valuta bevezetése szakma
ostobaság. Ennél is nagyobb, ha ezt a kudarcát is látva, erőltetik.
- Tekintve, hogy a mediterrán országok
számára jelentős devizabevétel a fejlettebb országokból jövő turisták fogadása,
számukra fontos a leértékelt valuta. A közös valuta ebből az okból is
ostobaság volt. Még nem láttam adatokat arról, hogy a közös valuta hogyan
hatott a mediterrán országokból érkezett turizmusra. Nem lennék meglepve, ha az
ebből kiesett deviza elérné a felvett hitelek értékét. Pedig a közös valuta
számos más okból is rontotta a pénzügyi egyensúlyt.
- A mediterrán országokban a munkaképes
lakosság lényegesen kevesebbet dolgozik. A korábbi nyugdíjazások és a
várható életkor okán, a ledolgozott évkezez viszonyítva magas a nyugdíjkiadás.
A mediterrán népek alig várják, hogy nyugdíjba mehessenek, ezért a politikai
pártok vonzó választási ígérete a nyugdíjkorhatárral szembeni kedvezmény. Elég
lett volna megnézni, hogy mennyien és mennyivel előbb mennek nyugdíjba, mint a
skandinávok, vagy hány órát dolgoznak évente itt, és ott, és mennyi a fizetett
ünnepük.
- A legjobb lecke az volna, ha
Olaszországban és Spanyolországban összehasonlítanák az északon és a délen lakók
teljesítményét. A 60-as években volt alkalmam megtapasztalni, hogy miben
került Olaszországban a két országrész együttélése. Elképesztő pénzükbe került
az észak-olaszoknak, hogy a déli testvéreikkel közös országban élnek. A
támogatás ellenére a különbség nem csökkent, hanem nőtt. Meggyőződésem szerint,
mindkét fél rosszul járt azzal, hogy közös országban élnek. Ugyanezt láttam
Spanyolországban, ahol a katalánok évente négyszer akkora összeggel segítik a
dél-spanyolokat, mint a mennyi volt a Marshall-segély maximuma.
A mediterrán
országok teljes jogú tagként való felvétele tehát elve hibás volt. Ezeket csak
a vám- és vízummentesség szintjén lett volna szabad felvenni, azzal a
kikötéssel, hogy csak olyan kérdések tárgyalásában van szavazati joguk, ami nem
léti túl a személyek és áruk szabad mozgását. Vagyis a munkaerő piacból is ki
vannak zárva.
A
puritán Nyugathoz közeledők nyugati keresztények.
Ezek sem
alkotnak homogén csoportot.
Három országot
tartok olyannak, amelyik a puritánokkal azonos szintű tagságra érett.
Csehország nyugati szláv létére már a
11. százban a Nyugatrómai Birodalom tagja lett.
Vagyis a pápa helyett a császártól kért a koronát, és választói
fejedelemség rangját kapta. Ennek köszönhetően a lakosság erkölcse, életvitele
a germánokéra hasonlított. A Monarchián belül pedig fejlett polgári társadalmú
tagország lett. A két háború között, a szlovákokkal közös államban
Franciaországgal azonos gazdasági szintet jelentett. Ha a Jaltai Szerződés nem
adja a Szovjetuniónak, ma is franciákkal azonos szinten lenne. Egy-két
generáció múlva, minden bizonnyal, újra ott lesz. Nemcsak a szovjet
megszállástól, de a szlovákoktól is megszabadulva, egyértelműen a puritán
Uniónak már ma is, teljes jogú tagja lehet.
Szlovénia helye is az alpi népek között van. Tudomásul kellene venni, hogy az alpi
népek közös viselkedési kultúrájúak, függetlenül attól, hogy Svájcban,
Dél-Németországban, Ausztriában, Franciaországban, vagy Jugoszláviában élnek,
illetve éltek. Számukra a nyelvüknél sokkal szorosabb kacsot jelenet a hasonló
életvitelük. Az alpi népekből kiváló közösség jönne létre.
Észtország lényegében kultúrájában
skandináv. Ha a történelmük lehetővé tette volna, a finnekével azonos szinten
lennének. Meggyőződésem szerint két generáción belül skandináv szintre jutnak,
és magukkal emelik a jelentős orosz kisebbségüket is. Az oroszokból ők lesznek
az elsők, akik nyugati módon élnek.
A többi nyugati
keresztény, közép-európai ország félúton jár.
Lengyelország stratégiai jelentősége
okán mindig fontos lesz a puritán Nyugat számára. Ugyan a felzárkózáshoz ma
messzebb van, mint a két háború között volt. A német és zsidó etnikumuk volt
ugyanis a felzárkózás élcsapata. Velük elvesztették a polgárságuk nagy
többségét. A két délebbi balti állam népeit a lengyelekéhez hasonló lehetőségek
jellemzik.
Szlovákia nyugati kétharmada, az első
világháború előtt, Magyarország legnyugatibb térségében a fejlettek közé
tartozott. A két háború között, a csehekkel közös demokratikus államban
élhettek. A zsidó és német etnikumuk elvesztése őket is visszavetette. Ennek
ellenére a magyarokkal azonos szintre kerülhetnek.
Magyarország Ezer éve Nyugati
társadalom akart lenni, de a félúton mindig megtorpant. A kisebbségi feletti
uralom, nagyobb mozgásszabadság érdekében mindig visszatorpant a nyugatosodástól.
A magyarok is sokat vesztettek a zsidó és a német etnikumuk elvesztésével, de
sokat nyerek azzal, hogy a nyugati orientációjukat, polgári fejődésüket nem
zavarja a kisebbségek feletti uralom elsődlegessége. A fő baja, hogy a
kisebbségek által lakott térséginek, és azzal együtt jelentős magyarok által
lakott területük elvesztését képtelenek megemészteni. Nem veszik tudomásul,
hogy először van olyan országuk, amelyek sorsát a magyarság érekéhez lehet
igazítani.
Horvátországra is körülbelül az vonatkozik,
amit a szlovákokról írtam.
Ezek az országok
is csak olyan szintű tagjai lehetnek a közösségnek, mint a mediterránok. Mind a
Közösség, mind az érintett országok számára, egyelőre, csak az áruk és a
személyek szabad mozgása lenne a kedvező megoldás.
A balkáni államok, azaz ortodox
keresztény tagok és az arra várakozók számára a Közösségben lévő teljes jogú
tagság ön-, és közveszélyes. Törökország alacsonyabb szintű tagsága sok
szempontból indokoltabb, mint a balkáni államoké.
Összefoglalva. Az Európai Unió ugyan Európa minden országa számára előnyös megoldás,
de csak akkor, ha még néhány generációra megelégszik azzal, hogy szoros
közösség csak a fejlett puritán államok számára működőképes, és erős. A
közösség alacsonyabb szintjei azonban minden európai ország számára előnyös
lenne. A szinteknek azonban viszonylag homogéneknek kell lenni. Annál erősebbek
lesznek, minél homogénebbek maradnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése