Kopátsy Sándor EH 2013-01-24
Arthur Koestler: Tizenharmadik törzs II
Mivel mániákusan
hiszek a kultúrák, az emberek viselkedési módjának elsődlegességében, számomra
nagyon izgalmas a kazárok megtérése. Vagyis az egy istenhitű vallás megjelenése
Európa dél-keleti sarkában.
Máig lenyűgöz,
hogy a világvallások közel egy időben és egymástól függetlenül jöttek létre. Ebben
is igazolását láttam annak, hogy az emberi agy, hasonló helyzetben hasonló
megoldásokat talál.
A kereszténység
megjelenését azzal magyaráztam, hogy a mezopotámiai és az egyiptomi kultúrák
népei eljutottak arra a szintre, amikor felmerül az egy istenhit elfogadása.
Ezt egy kis pásztornép oldja meg először, méghozzá olyan tökéletesen, hogy nem
akad méltó versenytársa. Erre a görög kultúra sem volt képes. Holott a görögök
kulturális tekintetben magasan a többi kultúra fölé emelkedtek. Méghozzá úgy,
hogy kétezer év múlva leborul a Nyugat előtte.
A keresztény
egyházak klérusa nem ad, mert nem is keresi a magyarázatot arra, hogyan lett
elfogadható egy zsidó próféta tanítása a pogány Római Birodalom mindkét felén,
az indoeurópai Európában, és a sémita Észak-Afrikában és a közel-keleten.
Meggyőződésem
szerint, Krisztus tanítása azért válhatott az egész Római Birodalomban lelkes
fogadtatásra, mert Pát apostol, aki nem volt sem tanítvány, sem Krisztust
személyében is ismerő, zseniálisan felismerte, hogy a zsidó Krisztus keményen
egy istenhitű zsidóssága, a zsidó vallás kemény faji zártsága nem lenne
elfogadható a mediterrán pogány népek számára. Ezért aztán a keményen egy
istenhívő zsidó próféta vallását fel puhítja egy népes túlvilággal, a
szentháromsággal, a szentek sokaságával, a kegytárgyak erejének
tudomásulvételével. Vagyis a zsidó vallásból egy sokkal lazábban egy istenhívő
vallást formál. Pál apostol ezzel az
anyajogú keményen egyistenhívő törzsi
vallásból a pogány népek számára könnyen elfogadható vallást hozott létre.
Annak, hogy a
sémita és az indoeurópai népeknek közös vallásuk van, Mohamed vetett véget.
Akár tudatosan, akár ösztönösen, az európai kultúrára szabott sok istenhez
közeli kereszténységhez képest meghirdette a keményebb egy istenhitű vallást, a
mohamedánt. Ez elképesztő gyorsasággal elhódította a keresztényégtől a szemita
népeket. Afrikában és a Közel-Keleten, ahol ekkor még a keresztények többsége
élt a Római Birodalom két fővárosa feletti felügyelet mellett, elveszette hívei
többségét.
A mohamedán
vallás diadalútja azonban leállt, ahogyan elérte az indoeurópai népek
kultúrájának határát. Ez közismert a Nyugat számára Andalúziában. A megállását
a történészek egyetlen katonai vereséggel magyarázzák. A frankok legyőzték az
arabokat. Már itt kételyeim támadnak. A magyar történészek sem keresik a
magyarázatot arra, hogy az Oszmán Birodalom ugyan a Balkánt megszállta, tehát
mélyen behatolt a keresztény Európában, és itt jó két évszázadara be is
rendezkedett, sőt a fővárosa a Boszporusz európai partján volt, mégsem
térített. Egyetlen megszállt keresztény államban még addig sem jutott el, hogy
hadseregét télen is ott tartsa. Tehát tudatosan nem kívánt keresztény népeket
megtéríteni. Erre a tartózkodásra senki nem keresi a magyarázatot.
Koestler azonban
ebben a könyvégen azt mutatja be, hogy a mohamedán térítés nemcsak a
keresztény, indoeurópai népeket nem kívánta megtéríteni, de a Kaukázuson túli
térségben élő pogányokat sem. Arra sincs magyarázat, hogy Bizáncnak sem volt
ilyen törekvése. Ugyanakkor a két
világvallás közti térségben lévő Kazár Birodalom felső vezetése szükségét érzi
annak, hogy pogány népe egy istenhívő vallású legyen. Sőt fontolgatja, hogy
melyik vallást válassza. Ezt a tényt a magyar történészeknek is hangsúlyozni
kellene, annak ellenére, hogy a honfoglaló magyarok a Kárpát Medencében bőven
találkoztak már mind bizánci, mind római katolikus lakossággal.
Azt a tényt,
hogy a kereszténység a 10. században végig győzött a korábbi határai felett
északra, elsősorban a földművelés forradalmával magyarázom. Az Alpoktól
északabbra először vált vonzóvá a pásztorkodással szemben a földművelés. A
termelési mód jobban élést, urbanizációt és keresztény vallást jelentett. Csak
ez adott magyarázatot arra, hogy egyetlen század során a skótok, a dánok, a friezek,
a csehek, a morvák, a lengelek, a magyarok és az ukránok felveszik a
kereszténységet.
Ezzel szemben
ennek a vonalnak a végén a kazárok térségében nincs ilyen agrártechnikai
forradalom, mégis áttérnek, méghozzá a zsidó vallásra. Ezt Koestler is
igyekszik megmagyarázni. Az érvelését ugyan elfogadom, de hozzá kellene tenni,
hogy ezek pásztorkultúrája okán ez esetben is, a szigorúbb egy istenhitet
választják. Jellemző módon a Kaszpi-tengertől keletre élő népek mind szigorú
egyistenhívő mohamedánok lettek.
Indokolt volna
vége megírni a vallásváltások történelmét.
Koestler nem ad
magyarázatot arra a tényre, hogy a türk zsidóság miért szaporodott, az eredeti
12 törzshöz tartozók pedig nem.
Európában, a két
kiépített mohamedán hídfőn, Andalúziában és Konstantinápolyban élő zsidók
mentették át a görög kultúra megtermékenyítő hatását. E két hídfőn a kisszámú zsidók, magas kulturális szintet képviseltek.
A létszámuk soha nem vált jelenetőssé.
A nyugat-európai
és a kelet-európai zsidóság eltérő szaporodását én, egészen másként magyarázom,
mint Koestler. Az általa említett üldöztetés ugyan mindkét oldalon iszonyatos volt,
ez azonban nem volt elegendő okot arra, hogy létszámuk alacsony maradjon. Az
igazi ok, hogy városlakók voltak. A 19. század előtt a városokban sehol,
egyetlen kultúrában sem volt népszaporulat, olyan magas volt a halálozás, amit
csak a vidékről történő folyamatos betelepülés pótolt. A nyugat-európai zsidóságnak azonban nem volt ilyen vidékről származó utánpótlása.
Koestler ugyan
tudja, hogy a nyugati városokban élő zsidók sémiták, azaz közel-keletiek
voltak, akinek a közel-keltről behozott betegségekkel szemben nagyobb volt az
ellenállásuk. De ez sem volt elegendő ahhoz, hogy a városi lakosság
növekedésével lépést tudjanak tartani. Erre ugyan nincsenek adatok, de tény,
hogy a városokba beözönlő vidéki lakossággal nem lehetett lépést tartani. Az
indoeurópai városi lakosság csak azt látta, hogy a járványok jobban kímélik a
zsidókat, és ezért őket tették a járványokért felelőssé. Inkább az a csoda,
hogy a kor egészségtelen városaiban a zsidóság külső utánpótlás hiányában sem
pusztult ki.
A sémiták
nagyobb ellenállását bizonyítja, hogy az időszámításuk első századai és a
középkor utolsó századai közti időben minden mediterrán város elpusztult. A
kontinensünkön csak a két nagyváros, Konstantinápoly, és Cordova volt. Ezeket nem
indoeurópaiak, hanem többségben szemiták, arabok és zsidók lakták.
A nagyobb védettség
a 13. törsz zsidóira is fennállt. A zsúfolt gettókban csak ennek köszönhetően
szaporodhattak, méghozzá gyorsan. A gettók ugyan nagyon sűrűn lakottak voltak,
de a zsidók sokkal egészségesebben éltek és táplálkoztak. Vallásuk megkövetelte
a fürdést, a húsételek vallási ellenőrzésétét.
Koestler
megemlíti a zsidóüldözések emberáldozatait, de nem teszi hozzá, hogy nem vettek
részt a nagyobb emberáldozattal járó háborúkban.
A fenti okok
ismeretében meggyőződésem, hogy a 20. század előtt Európa keleti felén a zsidó
volt a leggyorsabban szaporodó etnikum.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése