Kopátsy Sándor EE 2013-01-10
A TÁRSADALOM IRÁNYÍTÁSÁNAK MINŐSÉGE
Mániám, hogy
Kínára figyelni kell. Az utóbbi hatezer évből csak az utóbbi félezerben
keresztül nem tőle lehetett a legtöbbet tanulni. Ennek az okát csak most kezdem
megérteni.
Negyven éve,
amikor felmerült a Szovjetunióban is a gazdaság megreformálása, örömmel
fogadtam, hogy a próbálkozást ránk bízták. Abban ugyan nem kételkedtem, hogy ez
a Nyugaton nem jelenthet fölényt, legfeljebb lassabb lemaradást. Azt a
kelet-ázsiai csodákat látva, meg éreztem, hogy a Távol-Keleten, Kínában a
Nyugatot is legyőzheti. Ezt megmagyaráztam azzal, amit száz éve Max Weber még
nem vehetett észre, hogy a távol-keleti kultúra, viselkedési mód még a nyugati
protestáns etikánál is puritánabb.
Aztán megéltük a
kelet-európai marxizmus, a bolsevik rendszer bukását, vele párhuzamosan a
távol-keleti formájának szédítő sikerét. Kiderült, hogy a társadalmi siker nem
a módszertől, hanem annak alkalmazóitól függ. A puritánok Nyugaton, a
konfuciánusok Távol-Keleten az ideológiájuk rendszerétől függetlenül sikeresek,
akik pedig nem ilyenek, bukásra vannak ítélve.
Negyven éve még
inkább csak éreztem, mert bíztam benne, hogy az a rendszer győz, amiben az emberek szorgalmasabban tanulnak, és
dolgoznak, vagyis puritánok. Pár éve Fukuyama könyvét olvastam, abból jöttem
rá arra, hogy Kína fölényét jelentős
részben a mandarin rendszernek köszönhette. Ez volt az egyetlen olyan
társadalom, melyikben kezdettől a jelenkorig a gondosan szelektált vezetés volt
a jellemző.
A
történelemtudomány ugyan gondosan minősítette a jó uralkodók, vezetők szerepét,
de nem foglalkozott azzal, hogyan szelektálódtak, kikből, hogyan lettek a
vezetők. Pedig nagyrészt erről függött a sikerük. Hatezer éve, minden
osztálytársadalomban egy szűk rétegre korlátozódott azok köre, amiből a
végrehajtók kikerülhettek. A szűk kör Kínától, és néhány évszázadra az Oszmán Birodalomtól
eltekintve, nagyon zárt maradt. Vagy vérségi, vagy vagyoni alapon öröklődött. A
mandarinok által történő irányítás csak Kínában volt, és maradt jellemző.
A Nyugaton az
ipari forradalom technikai eredménynek köszönhetően kialakult tőkés osztálytársadalmak
voltak az elsők, amiben az uralkodó osztály, a tőkéseké, a teljesítmény alapján
szelektálódott. Nemcsak képességet jelzett a tőkéssé válás, de az oda kerültek
egymáshoz viszonyított helyzete, a rangsoruk is képességtől függően változott.
Azt is figyelembe kellene venni, hogy a tőke működtetésének hatékonysága is
egyre inkább a működtető képességétől függővé vált annak következtében, hogy
milyen nagy volt a tőkehiány, és milyen gyors a technikai fejlődés. Kezdetben,
amikor nagyon nagy volt a tőkehiány, és nagyon lassú a technikai fejlődés, a
gyenge képesség mellett is jellemző maradhatott a jövedelmező működtetés. Ezért
volt általános, hogy generációkon keresztül egy család vagyona és vállalti
profilja öröklődhetett.
Ez olyan, amit
ugyancsak nem tanít a történelem, a lassan fejlődő társadalomban az uralkodó és
apparátusának képessége alig hatott a teljesítményre. Nem találtam példát arra
Európa történelmében, hogy egy ország attól ért volna el jobb eredményeket,
hogy jobbak voltak az uralkodói. Sokkal inkább azt láttam, hogy az uralkodók,
és az apparátusok minősége attól függ, milyen a lakosság minősége. Minden országnak olyan a vezetése, amilyen
a vezetettek képessége. Ebben ugyan lehetnek egyedi különbségek, de az
átlagot az irányítottak minősége determinálja.
A tudományos és technikai forradalom
hatására megsokszorozódott a társadalmak növekedési potenciája, és azok közt a
szóródás. Csak az nem változott, hogy a végeredmény továbbra is az
irányítottak minőségétől függ. Sőt
sokkal inkább, mint valaha. Ezt bizonyítja a tény, hogy csak olyan országok
vannak a társadalmi fejlődés elitjében, ahol a lakosság puritán. Ahol nem az,
lehet bármilyen zseniális a vezetés, a lemarók közt maradnak.
Ennek ellenére a
vezető, és az apparátusának a szelekciója marad az a tényező, amire hathatunk.
Azonban erről is az derül ki, hogy jó szelekció is csak a puritán
társadalmakban lehet. Ennek ugyanis feltétele, hogy legyen a tudásnak
tekintélye. Elég volna megnézni, hogy melyik társadalomban a szülő mennyire
tarják fontosnak a gyermekük iskoláztatását, mennyire segítik annak
eredményességét. A távol-keleti családok ebben ugyanis még a nyugati puritánokat
is messze megelőzik. Még nem találtam olyan felmérést, ami ne azt mutatná, hogy
a távol-keleti szülők költik az idejük, a jövedelmük nagyobb hányadát a
gyermekük iskoláztatására, az iskola megválasztására, a minél magasabb szintű
képzettség elérésére.
Ez azonban az
oktatás társadalmi támogatására is vonatkozik. A távol-keleti országokban kap
az oktatás a legtöbbet a költségvetésből.
Márpedig, ahol az oktatásnak, a
képzettségnek nagy a rangja, ott a szelekció is jól működik. A
rendszerváltás előtt gyakran idéztem a Lenin és Sztálin közti minőséget. Lenin
jelszava a tanulás, a villannyal ellátás, Sztáliné az ideológiai hűség és az
atombomba volt. A Lenin vezette Népbiztosok Tanács tagjaiból állt a legokosabb
kollektíva, Brezsnyevé pedig a leggyengébb. Ma pedig azt hiszem, hogy a kínai
felső vezetés színvonala messze megelőzi bármelyik nyugati országét.
A fejlett Nyugat
politikai elitje viszonylag leértékelődött. A tőkés polgárok jobban
szelektálták, kik legyenek a kormány tagjai, mint a közvéleményt képviselő
általános, és titkos választók.
A mandarin
rendszerben a mandarinok maguk közül szelektáltak. A demokráciákban az átlag,
amiben többséget jelentenek azok, akik képtelenek racionálisan dönteni, akik
érzelmük alapján döntenek.
A vallások
klérusainak vezetői ugyan a saját szelekciójuk alapján kerültek pozíciókba, de
nem a társadalmi érdek volt a szelekció, hanem a dogmához való hűség,
megbízhatóság, aminek nem sok köze volt a társadalmi érdekhez.
A tudományos
társaságok vezetői már jobb szelekciót jelentenek, de az sem a társadalom,
hanem a tudomány érdekében történik.
Minden
osztálytársadalomban az anyagi elismerés a hatáskörrel arányos volt. A
hatalommal arányos volt a jövedelem. Ez így volt a mandarin rendszerben is, de
abban a hatalomból fakadó jövedelem nem válhatott örökölhető vagyonná. Akárcsak
a vallási vezetők esetben.
A nyugati
társadalmakban a legnagyobb vagyonúak, jövedelműek nem is vállalnak politikai
pozíciót. Ezt meghagyják azoknak, akik politikai halalomra vágynak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése