Kopátsy Sándor EE 2012-12-27
A MINŐSÉG FORRADALMA
Mint értelmiségi
Németh László, mint közgazdász Max Weber tanítványa vagyok. Azt, hogy mindkettő
azonos pályára vezetett, csak öreg koromban tudatosult. Az előbbi, íróként, az
utóbbi politológusként ugyanabban az irányban mutatott utat.
Máig nem tudom,
hogy miért vettem meg középiskolás diákként azonnal a megjelenése után Németh
László MINŐSÉG FORRADALMA címmel megjelent esszégyűjteményét. Akkor már a népi
írók lelkes könyvtári olvasója voltam, de könyvet még nem vásároltam tőlük. Nem
is annyira egyik, vagy másik írása nyűgözött le, mint sokkal inkább a
témagazdagságuk. Csupa olyan témákban olvashattam a korábbinál nemcsak
színvonalasabb, de egyénibb véleményt. Felismertem, hogy a világ dolgai közti
eligazodáshoz nagyon széles műveltsége van szükség.
E kötettek
hatása alatt, elhatároztam, hogy polihisztor leszek. Azt ugyan egyre inkább
felismertem, hogy a jelenkorban már nem lehet senki polihisztor, mégis
megtanultam, hogy a sok területen való ismeret, még inkább a tapasztalat óriási
érték.
Németh László a
MINŐSÉG FÖRRAADALMA címet egy spanyol filozófus, Ortega A TÖMEGEK LÁZADÁSA című
könyvére adott válasznak szánta.
Abban ugyan
egyre jobban kételkedem, hogy Németh László a harmincas évek elején úgy, és
olyan okokból látta volna a minőség forradalmának eljövetlét, ahogyan ma már
látni lehet, de érzékenysége rávezette, ráérzett.
Jó tizenöt évvel
később, már közgazdász pályára sodortan, került a kezemben Max Weber könyve,
ami számomra már reális indoklást adott arra, hogy ami korunkban folyik az
miért a minőség forradalma. Ő, mint politológus arra a felismerésre jutott,
hogy a tőkés osztálytársadalom ott működik hatékonyabban, ahol a lakosság
viselkedését a protestáns etika jellemzi. Ezt ugyan a tényekkel egyértelműen
bizonyította, nem vonta le a végkövetkeztetést.
Egyrészt
protestánst írt, holott puritánt kellett volna. Még ő is azon a véleményen
volt, hogy a puritán magatartás a protestáns vallás tanításának következménye.
Ezzel idealista magyarázatot adott arra a társadalmi jelenségre, aminek ennél
sokkal mélyebb kulturális alapja volt.
Meggyőződésem
szerint, az északnyugati indogermánok eleve puritánok voltak, ugyanúgy, mint a
mediterránok individualisták, a kelet-európai konzervatívok. Nem a reformáció
tette a germánokat, az angol-szászokat és a skandinávokat puritánná, hanem
azért választottak maguknak puritánabb kereszténységet, mert a reformáció felelt
meg jobban a kultúrájuknak.
A vallásoknak
kell alkalmazkodni a kultúrához, és nem a vallás alakítja a kultúrát. Annyi
formája alakult ki a kereszténységnek az elmúlt kétezer év során, ahány
kultúrában gyökeret vert. Ez a múlt században megmutatkozott a marxizmusban is.
Száz év alatt annyi marxista vallás alakult ki, ahány kultúrában gyökeret vert.
A puritán Nyugaton a társadalmat békésen építő szociáldemokrácia, az ortodox
keresztény világban bolsevizmus, a latin népek körében eurokommunizmus, a
Távol-Keleten a mandarinok sikeres diktatúrája. Ebben csak az utóbbi vált
különlegessé azzal, hogy csak ott alkotott tartósan sikert.
- A puritán Nyugaton
elvesztette célját, megszűntek a tőkés osztálytársadalmak. A tudományos és
technikai forradalom diadalmasan túllépetett azon. Valami sokkal több spontán
megvalósult abból, amiről Marx álmodott. A puritán népek társadalma sokkal
puritánabb lett annál, amit Marx célnak tekintett. Elég elképzelni, hogy milyen
életszínvonalat, jólétet, egyenjogúságot képelhetett el Marx a 19. század
második felében. Annál sokkal több vált valósággá a puritán Nyugaton.
- A mediterrán
és ortodox Európában az emberek viselkedési kultúrájáról azonban kiderült, hogy
az még a tőkés osztálytársadalomnál is alkalmatlanabb a versenyképességre. Ezek
körében nemcsak a marxizmus, de a polgári demokrácia sem lehet versenyképes. Ez
most válik nyilvánvalóvá, amikor a polgári demokráciákkal kínlódnak.
Amire Weber még
nem gondolhatott, hogy a távol-keleti konfuciánus népek még a nyugti
puritánoknál is puritánabbak. Ezt akkor még csak jelezte a tény, hogy Japán a
pravoszláv Oroszországgal szemben megalázó katonai győzelmet aratott. Az akkor
még csak azt jelentette, hogy a kelet-ászai népek a kelet-európaiakkal vannak
fölényben. Azt, hogy még a nyugati puritánokkal szemben is megállhatják a
versenyt, sejteni sem lehetett. Ez csak a 20. század második felében
bizonyosodott be.
Az ezredfordulóra
azonban egyértelművé vált, hogy a tudományos és technikai forradalom igényének
csak két kultúra felelhet meg, a nyugati puritán, és a távok-keleti
konfuciánus. Ezért száz évvel később Weber zseniális felismerését már úgy lehet
megfogalmazni, hogy a kor követelményeinek
csak a puritán és a konfuciánus népek viselkedése felel meg.
Annak ellenére,
hogy ezt nem lehet cáfolni, a társadalomtudomány, mindenek előtt a
közgazdaságtan nem hajlandó tudomásul venni. A tények azonban egyértelműen
mutatják, hogy fejlett és gyorsan fejlődő társadalmat csak e két kultúra képes
elérni. Ha a fejlettségi rangsort három
mutató eredője, az egy laksora jutó nemzeti jövedelem vásárlóerő paritáson
mérve; a várható életkor; valamint az iskolázottság, alapján mérjük, akkor
kiderül, hogy sem a legfejlettebb, sem a leggyorsabban fejlődő tizedben, csak
ez a két kultúra népei kerültek.
Márpedig a
társadalomtudományokban is el kell fogadni, hogy ami általános, a mögött
objektív ok áll. Ha tény, hogy az utóbbi száz évben csak azok az országok
voltak sikeresek, amelyek a két kultúra egyikéhez tartoznak, akkor el kell
fogadni, hogy a társadalmi teljesítmény
elsősorban a lakosság viselkedési kultúráján alapul. Ebből azonban az
következik, hogy a társadalomtudományok, mindenek előtt a közgazdaságtan,
elsősorban a kulturális megfeleléségével foglalkozzon. Ez annál inkább igaz,
minél fejlettebb a társadalomban a tudományos, és technikai színvonal.
Mi következik
abból, hogy a társadalom teljesítménye elsősorban azon múlik, mennyire puritán
a lakosság hozzáállása.
A
történelemtudomány szinte nem is foglalkozik azzal, hogy mi alakítja a lakosság
viselkedési kultúráját, pedig ma már elsősorban annak megfelelésétől függ a
társadalmak teljesítménye.
Egyik első
könyvemnek az volt a tárgya, hogy milyen okai voltak annak, hogy a közel-keleti
önözéses kultúra eredményeinek tovább épülése, egyre magasabb szintre
emelkedése miért vándorolt egyre inkább észak-nyugatra. Vagyis egyre hűvösebb
térségbe. Mi volt az oka annak, hogy a mezopotámiai és nílusi eredeti magas
kultúra ugyan szinte minden irányban hatott, de csak egyetlen úrirány, az
észak-nyugati jelentett emelkedést. Sem szülőföldjén, sem más irányban önerőből
nem ment többre.
Az óta sok
oldalról kiegészült előttem az összefüggés. Ma már azt is állítom, hogy nem
véletlen, hogy fajunk ugyan Afrika déli harmadában jelent meg, és ma a világ
legfejlettebb tíz országa között az első Norvégia, négy a skandináv, a másik
hat is puritán. A jelenlegi világgazdaság négyötöde a négy évszakos mérsékelt
égövben van.
Az még mindig,
sajnos, az én titkom, hogy az első munkával eltartott társadalom jó 25 ezer
éve, vagyis húszezer évvel korábban, a sarkkörön túli rénszarvas pásztoroké
volt.
Miért vonult az ember a
hideg felé?
Azt, hogy az
ember miért vonult a hideg felé a 60-as években ismertem fel. Firenzétől délre
ébredtem fel a hálókocsiban, és meglepődve láttam, hogy minden település a
dombok tetején van.
Abban a
pillanatban kivilágosodott előttem a görögség hanyatlásától a sötét közékor
égéig tartó ezerötszáz év történelme.
Mint falusi
gyerek tudtam, hogy milyen sok nehézséggel jár ott lakni ahol nincsen kút.
Ilyen áldozatot csak ott vállalnak, ahol nem lehet ott élni, ahol könnyű kutat
ásni.
Annyit már
tudtam, hogy Itália területén csak a két háború között sikerült lecsapolni a
mocsarakat. Azt az ott töltött félév során láthattam, hogy a népes görög
városok romjai csak akkor kerültek elő, amikor a mocsarakat lecsapolták. Vagyis
kétezer ötszáz évig vártak a mocsarakban.
Az is köztudott,
hogy a görög városállamok azért alapítottak gyarmatokat a Földközi Tenger
nyugati felében, hogy gabonát termelhessenek. Vagyis ott, ahol volt öntözővíz
és kikötő. De ezek a gyarmatok lakatlanokká váltak, amikor megjelent a
szúnyogok által terjesztett malária.
A görög kultúra politikai alapján jelentő
városállamok tehát azért pusztultak el, mert megjelent, és pusztított a malária
mindenütt, ahol szúnyog van. Márpedig szúnyog csak ott van, ahol mocsár,
vagy éppen önözött gabonaföld van. Itt jegyzem meg, hogy még nyomát sem
találtam annak, hogy tanították volna, hogy a görög és római kultúrában a búzát
és árpát, vagyis a kenyérgabonát önözött földön termelték. Ezt a két gabonát
természetes csapadékkal csak az első évezred végén, csak az Alpoktól északra
termelték. Pedig ennek figyelembevétele nélkül Európa utóbbi kétezer ötszáz éve
nem érthető meg.
Azt ugyan tanultuk,
hogy Rómát hét dombon alapították, de arról szó sem volt, hogy miért a
dombokra, és miért nem a völgyekben, ahol könnyű lett volna az iható vízhez
jutás.
Az ugyan
köztudott, de a jelentőségét nem hangsúlyozzák, hogy a Római Birodalomban a
kenyérgabonát Észak-Afrikából és a Közel-Keletről importálták. Ahogyan ezzel az
importtal behozták a fertőző betegségeket, kipusztult a városok lakossága. A városi lakosság és a hadseregek pusztulását
nem a szúnyog, hanem a gabonaimporttal behozott betegségek elleni védekezés
megoldhatatlansága okozta.
Ezt is
megtudtam, hogy Itáliában az időszámításunk körüli századokban elképesztő
áldozatok árán, szinte minden szőlőtelepítési lehetőséget kihasználtak. Sok
száz piramist lehetett volna építeni abból a kőből, amivel a szőlők számára
teraszokat építettek. A bortermelés azért vált létkérdésé, mert a borral kevert
vizet meg lehet inni.
A Római
Birodalom elképesztő erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy legyen a
lakosságnak ivóvize.
Egy amerikai
egyetem könyvtárban kipróbálva a számomra újdonságot jelentő elektronikus
katalógust, olyan római törvényt, amelyik megbüntette az olyan rabszolga
tulajdonost, aki olyan vizet adott a rabszolgáknak, amiben nem volt legalább
ötödrész bor.
Ha valaki
egyszer kalkulációt készítene arról, hogy milyen költségekkel járt az italról
való gondoskodás, akkor eszébe sem jutna, hogy a római Birodalom bukását
erkölcsik, vagy katonai okokkal magyarázza.
A Római Birodalom azért bukott meg, mert
nem volt képes fenntartani az urbanizációját.
Nemcsak a Római
Birodalom bukott meg, de ezer évre megszűnt a mediterrán térség urbanizáltsága.
Márpedig városok nélkül nincs magas-kultúra. Elég volna tanítani, hogy mekkora
volt a Földközi Tenger társégében az urbanizáció az időszámításunk első, és a
10. századában.
A magyarázat is
egyszerű. Az Észak-Afrikából, és a Közel-Keletről olyan bacilusokat és
baktériumokat hoztak be, amelyek nem viselik el a hideget. Ezek, ahol fagyos
tél van, elpusztulnak. Tehát elsősorban egészségügyi oka volt annak, hogy az európai
urbanizáció súlya áttevődött az Alpoktól északra. Ott akkor jelentek meg a
járványok, amikor a hideg keleti sztyeppéről érkeztek a fertőzések.
Csak akkor
szűntek meg a járványok, amikor a városokat közművesítették, a kórokozók ellen
a védőoltások, és az alsóruhák használata elterjedt.
Az emberi fajnak a hideg felé húzódásának
az elsődleges oka azonban az volt, hogy eszközeivel jobban le tudta győzni a
hideget, mint a meleget.
Ebben a
kórokozókon kívül szerepet játszott az, hogy a tápláléka csak a hidegben volt tartósítható. Az állati termékek,
vagyis általában a fehérjék melegben gyorsan megromlanak. A halászat és vadászat csak ott lehetett tartós
táplálék, ahol hideg volt. Arra,
mint vadász és halkász gyorsan rájöttem, hogy melegben mennyire megoldhatatlan
a zsákmány beosztása. A húst, halat órákon belül el kell fogyasztani. Nem is
szólva arról, hogy ahol búja a növényzet, hogy sok a ragadozó, gyakran perceken
belül megjelennek a dögön. Vagyis melegben nem lehet a zsákmányt beosztani. Márpedig
ahol nem lehet, sőt nem kell beosztani, ott ez nem is válhat emberi
tulajdonsággá.
A nagyon hideg
éghajlatnak a legnagyobb előnye, hogy ott ugyan nagyon kevés szárazföldi állat
él meg, de sarki körülmények jelentették a lőfegyverek nélküli vadászok számára
a legjobb vadászterületet. Lényegében a fóka az egyedüli nagyobb állat, ami
bunkóval is elejthető. Ráadásul egyetlen fóka agyonverése az egész család
számára jelent elegendő, ráadásul az egész évben beosztható élelmet.
Az sem véletlen,
hogy a tengeri halak többsége a zord északon rakja le az ikráit, ott ahol a
legkevesebb a zsákmányra éhes állat. A halak ikrája pedig az ember számára is
ideális táplálék. Az ívás idején könnyű volt az ott élő embernek összeszedni az
ikrát, és tárolni tudta az egész éven át. Az köztudott, hogy az északi medvék
is az ikrákon híznak fel a hosszú téli álmuk előtt, de azt is tudni kellene,
hogy a medve populáció nagyon ritka. Mintegy száz négyzetkilométerre jut egy
medve, de a meleg és csapadékos éghajlaton százszor nagyobb a húsevő állatok
sűrűsége. A lazacok azért váltak az északi folyókban ikrázó fajjá, mert ott
volt a legkevesebb állat az ikrák felfalásához.
Vagyis nemcsak
az ember, a lazacok számára is a zord, nagyon kevés állatot eltartó klíma volt
az ideális élettér. Tegyük hozzá, hogy ott domesztikálódott az első két faj, a
kutya és a rénszarvas.
Ennyi is elég annak bizonyítására, hogy
történelmünk korai, az írás előtti szakaszát jobban megértjük a
természetismeret, mint a tudomány alapján.
Azt nem tudom,
hogy mennyi idő kellett ahhoz, hogy az ember eljusson az északi tundrára, ahol
a jégkorszakban a mainál is zordabb volt az éghajlat, de világos számomra, hogy
csak ott alakulhatott ki az ember beosztó lénnyé, ahol a keveset kellett, és
lehetett beosztani.
A négy évszak nevelő hatása
Amennyire
örültem, amikor felismertem, hogy az első munkából élő, eltartó
pásztortársadalom a magas-kultúrát hordozó földművelés és pásztorkodás előtt
közel húszezer évvel kialakult a tundrán. Ebből a kultúrából lényegében csak a
kutyát örökölték a többi társadalmak. Miért nem fejlődött ez tovább. Néhány
tízezer ember ma is ugyanúgy pásztorkodik a rénszarvassal. A különbség, hogy
motoros szánokkal közlekednek, és lőfegyverekkel védik a csordát.
Az a tény már
sokkal korábban elgondolkodtatott, hogy minden kultúra lényegében megfeneklett,
ami azokban változott, azt a Nyugattól vette át. A nyugat volt az egyetlen
kultúra, ami külső hatás nélkül a feudálisból átalakult tőkésé, és a tőkésből
az elmúlt száz év során kialakította az első össznépi társadalmakat. Néhány
száz éve minden kultúrában csak az hoz változást, amit átvesz a Nyugattól.
Ezért kerestem annak az okát, hogy miért a
nyugati az egyetlen olyan kultúra, amelyik belső okokból fejlődik.
Az első, amire
gondoltam, hogy miben volt speciális a nyugati feudalizmus.
Szinte minden
magas-kultúra ott alakult ki, és csak ott lettek puritánok az emberek, ahol egy
évben négy évszak van. A legtöbbre az a
termelési mód vitte, ahol négy élvszakos, természetes csapadékra épülő mezőgazdaság.
Magam is
meglepődtem, amikor arra gondoltam, hogy gyermekkorom
pusztáján, falujában évente négy különböző módon kellett élni, vagyis az
éghajlati lehetőségekhez alkalmazkodni. A négy évszakban négyféle,
jelentősen eltérő módon kellett élni. Mindegyik évszak ugyan illeszkedett a másik
háromhoz, csak a négy együtt volt az egész, de mégis mindegyik évszakban
másként kellett élni. Korábban nem gondoltam arra, hogy ez a tagolódás a többi
ágazatban ismeretlen. A bányász, az iparos, a katona, a tisztviselő, vagyis a
jelenlegi munkaerő 90 százaléka számra nincsenek évszakok. Legfeljebb az
öltözködésüket kell az éghajlathoz igazítani. Korábban azonban a munkaerő 90 százaléka a mezőgazdaságban élt, az
éghajlathoz igazodott.
A négy évszakos
klímában fajunk óriási többsége évente négyszer alkalmazkodott. Az köztudott,
hogy a távolsági kerekedők voltak mindig a legmodernebb emberek, hiszen nekik
szinte folyamatosan kellett a környezetükhöz igazodni.
Azt is Webertől
tanultam, hogy milyen tudatépítő hatása van, ha valaki a faluból városba, még
inkább, ha Amerikába költözik.
Emlékszem,
egyszer a rádióban azt mondtam, hogy nem jó az, ha a diákok egyre nagyobb
hányadát már autóval viszik az iskolába, a pedagógusok pedig villamoson járnak.
Ezen a legjobban a pedagógusok háborodtak fel, hogy én azt hiszem, hogy alaki
attól kevesebb, hogy nincs autója.
Annak ellenére,
hogy a magas üzemanyagárakat jó adónak tartom, elismerem, hogy az amerikai
emberek modernsége az olcsó autózásuknak is köszönhető. A nagyobb térbeni
mozgás tudatformáló hatása ugyanúgy tagadhatatlan, mint az akadálymentes és
olcsó kommunikációé.
Egyelőre még
fogalmunk sem lehet arról, milyen hatása lesz annak, hogy ma már több milliárd
embernek van mobiltelefonja, sőt rövidesen számítógépe is.
Korosztályom
ritka rugalmas hányadába érzem magam, de megdöbbent, mennyire el vagyok maradva
a tizenévesek mögött.
Gyerekkoromban
Gőtét, Széchenyit a zsenialitásuk mellett azért is irigyeltem, pedig én már
nálunk sokkal többet utaztam a világban, és ma már a huszonévesek túl vannak
azon a világjáráson, amit én 80 évesen elértem.
Ami pedig ötven
év múlva lesz elérhető, arról még annyik fogalmam sincsen, mint nekem volt a
máról harminc évvel ezelőtt.
Sok buta tudós a
felmelegedéssel ijesztget, de eszébe sem jut, hogy a klímaváltozásnál ezerszer
nagyobb hatás fogja érni az emberiség egészét, mint amivel jár majd a néhány
fokkal melegebb klíma, és a néhány méterrel magasabb tengerszint. Arra azonban
még egyikük sem gondolt, ha 6-8 ezer éve nem emelkedik meg a hőmérséklet, és 70
méterrel a tengerszint, még mindig gyűjtögetésből élnénk, és nem volnának
tudósaink.
Mint minden
fejlődésnek, az emberének is, a rúgója a megváltozott környezet. Változatlan
környezetben nincs fejlődés, áll a biológiai óra.
Korunkat az utókor azzal fogja jellemezni,
hogy az ember annyira megváltoztatta a környezetét, ami egy a korábbinál sokkal
magasabb szintre emelte.
A Nyugat rejtélye.
Nagyon régen
izgatott a kérdés, minek köszöneti a Nyugat, hogy minden más magas kultúra fölé
emelkedhetett.
Jó tizenöt éve
találtam meg az egyik kulcsát. A nyugati
feudális társadalom volt az első, és szinte a jelenkorig az egyetlen, ahol a
gyermekvállalást a felére csökkentő mechanizmus működött.
Erre csak akkor
döbbentem rá, amikor már tudtam, hogy minden osztálytársadalom elsődleges
feladata a népszaporulat csökkentése volt. Ezt ugyan minden társadalom valahogy
megoldotta, de a többinél lényegesen jobban, csak a nyugat-európai feudális
társadalom oldotta meg. Azt már számos alkalommal kifejtettem, hogy a Nyugat
felemelkedése elsősorban a kiscsaládos jobbágyrendszerének köszönhető.
Ma azt mondanám,
hogy az első ezredforduló végén Nyugat-Európában valami ahhoz hasonló alakult
ki, ami harminc éve Kínában működik. Sikerült
a gyermekvállalást felére csökkenteni azzal, hogy csak annak lehetett legális
gyermeke, akinek már volt jobbágytelke.
Semmi nyoma nem található
annak, hogy valaki felismerte volna a társadalom érdekének megfelelőnél sokkal
gyorsabb spontán népszaporulat megfékezésének veszélyét, spontán, minden
termelésre épülő kultúrában olyan osztálytársadalom alakult ki, amelyik ezt a
feladatot megoldotta. Minden osztálytársadalom alapvetően azonos eszközökkel
növelve a halálozást. Ezzel sikerült a népesség számát még elviselhető szinten
tartani.
A születések
számának csökkentése azonban sehol nem valósult meg. Minden osztálytársadalom
arra kényszerült, hogy a halálozást növelje. Ezzel minden kultúrában a
társadalom számára még elviselhető szinten lehetett tartani a népesség számát.
Az
osztálytársadalmak hatezer éves történetében az egyetlen volt a nyugat-európai
feudális társadalom, amelyik létrehozott egy olyan szervezeti formát, ami a
születések számát csökkentette a felére. Ez is spontán történt. Nyoma sem
található annak, hogy valaki ezt a zseniális módszert azért javasolta, hogy
csökkenjen a túlnépesedési nyomás. A központi akarat hiánya ellenére, az első
ezredforduló környékén, alig kétszáz év alatt, minden nyugat-európai
társadalomban bevezetésre került a kiscsaládos jobbágyrendszer.
Az idejét
magyarázza a tény, hogy ekkor robbant be a nyugat-európai agrárforradalom,
aminek következében az élelmiszertermelés egységnyi területen mintegy felével
megnőtt. Ehhez sem több munkaerőre, sem több tőkére nem volt szükség.
- A búza és az
árpa fagyállóvá szelektálódott,
- Megjelent a
hidegtűrő gabona, a rozs és a zab. Ezzel megszűntek a keményebb telekkel járó
kifagyások, biztosabb lett a termés.
- Azonos
szántóföldön, a hármas vetésforgónak köszönhetően a parlag a feléről a
harmadára csökkent.
- A talajforgató
eke használata jelentősen megnövelte a hozamokat.
- A patkó
megsokszorozta a lovak teljesítményét, kevesebb idő kellett a szántáshoz, a
betakarításhoz, az áruszállításhoz, és megsokszorozta a lovas katonák harci
erejét.
- A földművelők
munkanapjai, eszközeik kihasználtsága felével megnőtt.
Az Alpoktól
északi Európában létrejött az első természetes csapadékra épülő földművelés,
amire már magas-kultúra épülhetett. Ebben
a térségben először vált egyértelművé a földművelés fölénye a pásztorkodással
szemben.
Ennél is nagyobb csoda, hogy a földesurak
birtokai nagyobb részét kiscsaládos jobbágyokkal műveltették. Az még
természetesnek tűnik, hogy a nagyüzemnél hatékonyabb volt a családok
érdekeltségére építeni, hiszen a technika nem tette lehetővé a munkafolyamatok
ellenőrzését. Annál nehezebb megérteni, hogy miért bízták a kiscsaládokra.
Európa keleti felén ugyanis a nagycsaládokra bízták. Ami az időnkénti
újraosztást igényelte.
Az egységes
méretű jobbágytelek ugyanis csak akkor tartható, ha a család munkaereje
viszonylag állandó. Ennek a zseniális felismerésnek azonban a nyoma sem
található, mégis általános alkalmazásra került Európa nyugati felén.
A kiscsaládos
jobbágyrendszernek az előnye nemcsak az, hogy állandó a jobbágytelek, hanem még
sokkal inkább az, hogy ezzel szabályozni lehetett a gyermekvállalást. Csak
annyi gyermekvállaló család lehetett, amennyi jobbágytelek volt. A földesúrnak
az volt az érdeke, hogy akkor legyen a telek, amit a szülők, ketten meg tudtak
művelni. Ha ennél kisebb, kevesebb elvonható jövedelem marad.
Ha nőtt a népesség, egyre jobban kitolódott
a házasság. Márpedig nőtt a
népesség, ennek következtében azonban a házasulandóknak egyre többet kellett
várni, hogy telekhez jussanak. Ennek következtében, Nyugat-Európában már a 13
században a húszas évek második felére tolódott ki a házasság. Ez pedig azt
jelentette, hogy a nemi érettség után jó tíz évvel kezdődhetett meg a
gyermekvállalás.
A középkori
Európa történetét azzal kellene kezdeni, hogy amíg minden kultúra
osztálytársadalmaiban a nemi érettséggel kezdődött a gyermekvállalás, a
nyugat-európai középkorban ennél mintegy tíz évvel később. Ennél fontosabb adat
ugyanis nincsen. Ez azt jelentette, hogy a nők legtermékenyebb korában mintegy
3-4 szülés kiesett. Ennek volt
köszönhető, hogy Nyugat-Európában 5-7 évvel hosszabb lehetet a születéskor
várható életkor akkor is, ha a lakosság növekedése nem haladja meg a néhány
ezreléket.
Sajnos, a
történelemtudomány százszor annyit foglalkozik a politikával, mint a
demográfiával, holott az indokoltságuk fordítottan arányos.
A kiscsaládos
jobbágyrendszer önmagában nem volt elég. Ehhez is számos további feltételre
volt szükség.
Annak sem
találtam nyomát, hogy a keresztény vallás hogyan segítette a kiscsaládos
rendszer működését.
A nyugat-európai
kereszténység, vagyis a pápaság szinte spontán alkalmazkodott a kiscsaládos
rendszerhez.
- A jobbágy
fiatalok házasságát nem a szülők, hanem a földesúr engedélyéhez kötötte. A
telek nélkül kötött házasságot és az abból született gyerekeket nem fogadta be,
nem keresztelte meg, nem temette el. Ezzel nem is válhatott a társadalom
tagjává.
- A szüzességet
mennyei erénynek nyilvánította. Ezzel igyekezett a szexuálisan érett fiatalok
vágyait féken tartani.
- A második,
tehát jobbágytelekre nem számítható fiúkat vitte el a biztos hálált jelentő
keresztes háborúkba. Az elindultaknak ugyanis legfeljebb néhány százaléka
térhetet haza.
Ezek mögött a
nyilvánvaló módszerek mögötti nyilvánvaló célt azonban soha nem fedték fel,
nemcsak ők, de a mai történészek sem. Még nem tette fel senki a kérdést: Mi
lett volna a sorsuk azoknak, akiket elvittek a keresztes háborúkba, ha itthon
maradnak?
Arra sem adnak a
történészek magyarázatot, hogy miért ment a középkorban annyi fiatal
szerzetesnek, apácának. Azért, mert nem volt más jövő előttük. De ez a módszer
számos más civilizációban is jellemző volt. A szerzetesek nagy száma jellemző
Délkelet Ázsiában, Tibetben is. A szerzetes nők azonban sehol nem voltak
jelentős számúak, még kevésbé jelentős szerepűek, csak Európa nyugati felén.
Akárhova nyúlok,
mindenütt demográfiai okokba botlok.
Arra sem
figyeltek fel, hogy a középkori
városokban miért nem jelentkeztek azok a problémák, amelyek vidéken. Azért,
mert a városokban olyan nagy volt a halandóság, hogy még a létszám megtartása
is csak külső forrásból, bevándorlásból volt biztosítható. Ebből következik,
hogy a városok társadalmában nem volt
belső túlnépesedési nyomás, mint a társadalom egészében. Ha ezt szem előtt
tartjuk, magyarázatot találunk arra, hogy miért lehetett viszonylagos
demokrácia a görög, vagy az újkori Európa városállamiban.
A városoknak a
vidék túlnépesedő államával és a túlnépesedő vidék bevándorlóival szemben
kellett védekezni.
A túlnépesedő állam számára az uralma
alatt tartott város jövedelemforrást jelentett. Sajnos nagyon gyér az állami
bevételek forrásmegosztására vonatkozó adatok.
A nyugat-európai
feudális társadalomról vannak ismereteim arról, hogy a feudális állam bevételi
forrása eleinte az uralkodó vagyonából származtak. Az uralkodó földbirtokos
osztály tagjai adót nem fizetettek, de a katonai kötelezettségeket ők látták
el.
Az állam
adóbevételeinek többségét a városi polgárság fizette. Ezért a városok bizonyos
önkormányzati önállóságot kaptak. A városállamoknak azonban kifelé nem volt
ilyen kötelezettségük. Ezért lehettek a saját polgárságuk számára demokráciák.
A görög városállam a rabszolgatartó osztály, a feudális városállam a tőkés
polgárok demokráciája.
Ezért volna
nagyon tanulságos a városállam társadalmainak bővebb ismerete. Az volt az első
olyan osztálytársadalom, amiben nem kellett a túlnépesedés ellen védekezni, és
a belső rangsor ugyan tőkearányos volt, de a képességtől függően rugalmasan
változhatott.
Amit a múltból tanulhatunk.
A jelenkori fejlett társadalom nem
túlnépesedő és a hatékonysága a minőségi szelekción múlik. Egyelőre csak olyan
társadalom sikeres melyikben leállt, vagy erőszakkal leállították a
népszaporulatot, és a lakosság viselkedése puritán, illetve konfuciánus. Ez
a népesség kétötödét érintette. Ugyanakkor
az emberiség másik háromötöde, ahol e két előfeltétel hiányzik, elképesztő
mértékben szaporodik.
Ezért minden olyan
jelenkori társadalomnak, amelyikben nem növekszik gyorsan az egy lakosra jutó
jövedelem, vagyon, és iskolázottság, két elsődleges feladata van. Egyrészt ne
szaporodjon, másrészt a lakosságát minőségre szelektálja. Ezt értem én a
minőség forradalma alatt.
Ezzel szemben a
társadalomtudományok még fel sem ismerték e problémát, nemhogy tennének ellene.
A gazdag Nyugat sokkal inkább ez ellen dolgozik.
Nem veszi tudomásul, hogy minden gyorsan
szaporodó társadalomban szükségszerű az osztálydiktatúra. Nemcsak az elmúlt hatezer évben, hanem a
jelenben is, minden társadalom csak osztálydiktatúra alapján működött, és
működhet, amelyikben a spontán népességnövekedés meghaladja, vagy meghaladná a
néhány ezreléket. Márpedig a jelenlegi emberiség négyötöde olyan társadalmakban
él, ahol a népesség spontán növekedése egy nagyságrenddel gyorsabb, mint
amennyi az elmúlt hatezer ében előfordult volna.
Az is
bebizonyosodott, hogy a népszaporulat
leállása nem elegendő feltétele a sikernek, a lakosság életvitelének is
puritánnak kell lenni. A puritán viselkedés alatt azt kell érteni, ahogyan
a nyugati protestánsok, és a távol-keleti konfuciánusok viselkednek.
Max Weber ugyan
már száz éve felismerte, hogy a tőkés osztálytársadalom ott hatékonyabb, ahol a
lakosság viselkedését a protestáns etika jellemzi. Ez sokkal inkább
bebizonyosodott a 20. század második fele óta. Weber idejében még csak jelentős
fölényben voltak a puritán erkölcsű népek a mediterránokkal szemben. Jelenleg
azonban már más kategóriában vannak. Ez Európában is beigazolódik, de Ázsiában
sokkal markánsabban jelenik meg.
Európában jelenleg azért van pénzügyi
vállság, mert az EU brüsszeli bürokratái közös valutát vezettek be a már gazdag
puritán tagállamok és az eleve kevésbé fejlett mediterrán számára. Kiderült,
hogy e két viselkedési mód között olyan minőségi különbség van, ami eleve
kizárja a pénzügyi közösséget.
A két Amerikában egyre nagyobb
különbség mutatkozik a két észak-amerikai ország, a volt angol gyarmatok, és a
latin-amerikai, vagyis spanyol-portugál, vagyis latin gyarmatok utódállamai
között. Ott szerencsére, már tisztában vannak vele, hogy nem lehet egymással
szoros gazdasági, pénzügyi közösséget szervezni.
Ausztrália és Új-Zéland még meggyőzőbb
példája annak, hogy a puritánok bárhova, bármilyen gazdaságföldrajzi
környezetbe kerülnek, közel azonosan eredményesek.
Ma már nincs
olyan puritán lakosságú állam, bárhol legyen is az, amelyik nem gazdag, nem
tartozik a világ élvonalába.
Ugyanakkor a
másik két európai viselkedési mód, a mediterrán, és a kelet-európai ortodox
európaiak között nincs egyetlen sikeres.
Vagyis a siker elengedhetetlen előfeltétele
a puritánság.
Ázsiában még nagyobbak a kulturális
különbségek.
Japán már Weber idejében jelezte, majd
a második világháborúban egyértelműen megmutatta fölényt még a konfuciánus
kultúrán belül is. A második világháború után aztán megmutatta a világnak, hogy
még a nyugati puritánoknál is többre képes. A 20. század első gazdasági csodája
a japán csoda volt.
Szingapúr, Hong-Kong, Tajvan és Dél-Korea, nem
kis részben a hidegháborúnak köszönhetően, gyorsan utolérték Japánt. Számomra
Szingapúr a jelenkor élcsapata. Az egyetlen trópusi nagyon gazdag városállam.
Egy nagyon szegény, de nagyon kedvező adottságú kikötővárosból lett a világ
egyik leggazdagabbja. Hozzáhasonló csak Panama lehetne. Ott azonban
latin-amerikaiak élnek. Ott az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem húszada a
szingapúrinak.
A történelem két
legnagyobb kultúrájának a szembeállítása a klasszikus példa.
Kína harminc éve még szegényebb volt,
mint India. Az óta Kínában az egy
lakosra jutó jövedelem, vagyon, iskolázottság és a várható életkor kétszer,
háromszor gyorsabban növekedett. Kína a század közepére gazdag szuperhatalom
lesz, India pedig szét fog esni, és a periféria szintjén marad. Mindennek két
oka van.
- A kultúrája
nem puritán.
- A népesség
növekedése elviselhetetlen.
Vagyis a siker
mindkét előfeltétele hiányzik.
Ezekhez képest
eltörpül, hogy az értelmisége angolul beszél, a természeti adottságai pedig
jobbak.
Van még két
általános megjegyzésem.
1. Ahol a
történelem során nem volt magas-kultúra, ott teljesen reménytelen a siker.
A túlnépesedés leállítása.
Hatezer éven
keresztül soha, sehol nem sikerült a szükséges szinte elcsökkenteni a
népszaporulatot, mindenütt az osztálytársadalomnak kellett kikényszeríteni a
társadalom számára elviselhető népességnövekedést. Voltak olyan járványok,
háborúk, természeti katasztrófák, amikor a népesség a kívánatos szint alá
csökkent, de ilyenkor a népesedés gyors növekedése hamar pótolta a hiány, és a
fékezése újra szükségessé vált. Az ilyen időleges emberhiányos térségekbe
azonnal beáramlottak a túlnépesedő pásztortársadalmak. Azoknak vonzóbb volt a
földműves élete.
Azt már
kifejtettem, hogy a nyugat-európai feudális társadalom volt az egyetlen, amiben
alacsonyabb volt a gyermekvállalás. Ez sem jelentett azonban megoldást. A
túlnépesedés nyomása csak akkor esett le, amikor a Nyugat élettere
megtízszereződött, és kizsákmányolhatóvá vált az egész világ, végül megoldottá
vált a fogamzásgátlás.
A
társadalomtudományoknak végre tudomásul kellene venni, hogy a túlzott népszaporulat leállítását
semmiféle társadalmi forma, módszer nem tudta volna megoldani, ha nincs
megoldva a fogamzásgátlás. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy fajunk
társadalomtörténetét nem lehet megérteni, a fogamzásgátlás szerepe nélkül. Ma
sincs olyan társadalom, amelyikben ilyen alacsony volna a gyermekvállalás akkor
is, ha nem volna megoldva az egyszerű, olcsó fogamzásgátlás és terhesség
megszakítás. A fajunk szexuális ösztönének megfelelő fogamzás ugyanis ma, és
mindenhol az elviselhetőnél több gyermeket eredményezne.
A családtervezés lehetetlen a technikai
megoldhatósága nélkül. De ez sem
elég, ha nincsen megfelelő kulturális, és gazdasági háttér. Ezért állítom, hogy
a fogamzásgátlás mellé alacsony életszínvonal és iskolázottság esetén szükség
van a politikai erőszakra is. Ami
Kínában történt, és történik, azt bizonyítja, hogy még ma is aligha van olyan
társdalom, ahol politikai erőszak nélkül a kívánatos szinte fékezhető a
gyermekvállalás.
Ebből azonban az
fakad, hogy az emberiség négyötöde még mindig olyan társadalmakban él, amiben a
túlnépesedést csak osztálytársadalom képes megfékezni. Ezt azonban nemcsak a
nyugati kereszténység, mindenek előtt a római katolikus, de a nyugati
társadalomtudomány és politika sem képes megérteni. Márpedig a családtervezés
megoldatlansága százszor nagyobb károkozó, mint amivel a klímaváltozás járhat.
Milyen osztálytársadalomra van szükség.
Minden
termelésre épülő társadalom túlnépesedett volna, ezért ezeknek szükségszerűen osztálytársadalmak
voltak. Mivel a spontán, állami erőszak
alkalmazása nélküli gyors népességnövekedést csak ez a társadalom képes féken
tartani. Ez továbbra sem változott. Még ma is az emberiség ötöde él olyan
társadalmakban, ahol a népesség növekedést csak erőszakkal lehetne féken
tartani. Mivel a 20. század során az osztálytársadalmak klasszikus rendszerét,
vagyis azt a formáját, ami hatezer éven keresztül minden osztálytársadalmat
jellemzett, szétverte a fejlett Nyugat spontán hatása, és tudatos beavatkozása.
Ezért, mintegy száz éve az emberiség nagy többsége, jelenleg is mintegy
öthatoda példátlanul gyorsan szaporodott, és háromötöde ma is elviselhetetlenül
gyorsan szaporodik.
A 20. század
során, előbb Európa nyugati felén, majd a fejlett lelet-ázsiai országokban
létrejöttek azok a feltételek, amelyek mellett elállt a túlnépesedési nyomás. Ezek
többségét a gazdag puritán és konfuciánus népek alkotják. Ötöde azonban olyan
dél- és kelet-európai társadalomban él, ahol a lakosság nem puritán. Ezekben,
ennek okán, továbbra is csak az osztálytársadalom biztosítja a stabilitást.
Az ezred fordulóra minden puritán nyugati
társadalomban megszűnt az osztálytársadalom indokoltsága. Gyorsan ezekhez
csatlakoztak a kelet-ázsiai már gazdag országok. Ezzel az emberiség mintegy
ötöde számára megszűnt az osztálydiktatúra szükségessége.
Az emberiség
négyötöde azonban még az ezredforduló kezdetén is olyan társadalmakban élt,
ahol objektív szükségszerűség maradt az osztályuralom.
A múlt század
nyolcvanas éveiben azonban csoda történt fajunk demokráciai történelmében. Az
emberiség mintegy ötödét jelentő Kínában sikerült erőszakkal korlátozni a
születések számát. Ezzel létrejött egy olyan társadalom, ahol a még nagyon
gyors volt a népszaporulatot a politikai hatalom erőszakkal tudta megállítani.
Ezt megelőzően
minden osztálytársadalomban sokkal többen születtek, mint amennyit a társadalom
el tudott volna tartani, ezért minden
társadalom stabilitása érdekében arra kényszerült, hogy növelje a halálozást. A születések korlátozására ugyanis nem
volt lehetőség. Ezt kikényszeríteni is csak akkor lehetet, amikor megoldottá
vált a fogamzásgátlás.
Amíg nem volt megoldva az egyszerű, olcsó
és biztonságos fogamzásgátlás, addig a túlnépesedést csak a halálozás
fokozásával lehetett féken tartani.
Ezt az új
lehetőséget a kínai vezetés ismerte fel, és mintegy harminc éve bevezette a
szabályozott gyermekvállalást. Az ország azon túlnépesedett területein, ahol a
lakosság nagy többsége él, az egynél több gyermek vállalását anyagi és erkölcsi
módon büntették.
Mivel ezt a módszert nem lehet a
közvéleménnyel elfogadtatni, csak a nagyon centralizált politikai diktatúrában
alkalmazható. Kínában ezért sem kerülhetett sor a gazdasági liberalizálásával
párhuzamos politikai liberalizációra.
Annak ellenére,
hogy Kínában a gyermekvállalás korlátozása példátlan sikert eredményezett, más
társadalmakban nem alkalmazható.
Ismereteim
szerint, az osztálytársadalmak történetében csak nagyon ritka volt az olyan,
amelyikben a központi hatalom képes lett volna, a gyermekvállalás
korlátozására. Erre még a szülők sem voltak képesek.
Ezt
megtapasztaltam a Baranya-megyei, egykéző református falvakban. Állandó veszély
volt a nem szándékos terhesség. Ott ugyanis szinte társadalmi kiközösítéssel
járt az egynél több gyerekes család. A vele járó anyagi büntetés is szigorú
volt, hiszen fele örökség várta a gyerekeket.
Azt pedig az
életem során tapasztaltam meg, hogy mennyi gondot okozott a nem akart terhesség,
pedig már voltak eszközök a fogamzásgátlásra, és még az abortuszra is.
Nem minden osztálytársadalom hatékonysága azonos.
A
társadalomtudományok alig foglalkoznak azzal, hogy az osztálytársadalmak
különböző formáinak, különböző körülmények között, különböző volt a
hatékonysága.
Max Webertől olvastam először, hogy a tőkés
osztálytársadalmak hatékonysága jelentősen függött attól, milyen a lakosság
erkölcse. Számomra ez a megállapítás adott csapást először a marxizmusra.
Ha Webernek igaza van, akkor nemcsak a marxizmus, de a közgazdaságtudomány is
súlyos tévedésben él, hiszen a társadalom teljesítményének egyik fontos
befolyásoló tényezőjét figyelmen kívül hagyja.
Történelmis, és
közgazdasági felismeréseimnek kulcsa lett: Nem
az a legfontosabb, hogy milyen ideológiát, módszert alkalmazunk, hanem az, hogy
milyenek a végrehajtók.
A finnekkel és a
nyugati zsidókkal én is többre mennék, a görögökkel, vagy az arab világban élt
zsidókkal és is kudarcra lennék ítélve. A keleti szlávokkal nemcsak a
marxizmus, de a tőkés liberalizmus is csődöt vallott, a távol-keletiekkel pedig
mindkét rendszer csodára képes.
Számomra
érthetetlen, miért talált süket fülekre Weber zseniális felismerése. Szinte
mindenre magyarázatot kapunk, ha a lakosság viselkedési kultúráját
elsődlegesnek tartjuk.
Az ugyan
egyértelmű, hogy a társadalom tagjait jellemző viselkedés az
osztálytársadalmakban nem volt jelentős, hiszen az egyének szerepe
elhanyagolható volt. A tőkés osztálytársadalom előtt elég volt az uralkodó
osztály viselkedési kultúrájának megfelelése. De ezzel sem foglalkoztak.
Először a
Fukuyama könyvében olvastam az értelem
alapján szelektált uralkodó osztály előnyéről. Ennek azért örültem, mert
szinte diákkoromban felismertem az oszmán társadalom kormányzási előnyét. A szultán birodalmában ugyanis a hatalom
akaratának végrehajtása lényegében a mandarin rendszernek megfelelően
szelektált apparátus segítségével működött. Nemcsak a vallási, de az állami
és katonai apparátust is az iskolarendszer szelektálta ki. Az államapparátusban és a hadseregben nem volt öröklés. A
legnagyobb méltóságokat is olyanok töltötték be, akik nem ismerték a szüleiket,
a származásukat, akik lényegében a szultán nagyhatalmú rabszolgái voltak.
A katolikus
klérus szelekciós rendszerétől csak annyiban tértek el, hogy volt családjuk,
gyerekeket is nevelhettek, de azok a vagyont nem örökölhették.
A magyar
történészek szinte szót sem ejtenek arról, hogy az Oszmán birodalomban nem volt
öröklött arisztokrácia, hogy minden posztra csak az érdemek alapján lehetett
jutni. De ott csak a szultán bizalmát élvező maradhatott. A Birodalomban minden
úr a szultán rabszolgája volt.
Azt azonban
Fukuyama sem hangsúlyozza, hogy minden feudális társadalom között az volt az
eredményesebb, ahol a mandarinrendszer működött. Ez csak akkor vesztette el a
fölényét, amikor az ipari forradalom a tőkések uralkodó osztályát igényelte.
Azt pedig a gyakorlat szelektálta.
Marx is arra
építette az elméletét, hogy a tőkés osztálypozíció örökletes, mert a tőke
örökletes. Az ugyan igaz, hogy kezdetben a tőke működtetése alig kívánt
képességet. De az osztályba kerülés már egyértelműen képesség alapján történt.
A tőkésosztályt ugyan kicsi volt a be- és a kikerülés jellemezte, de azon belül
szinte folyamatos volt az átrendeződés. Minél nagyobb volt a tőkehiány, annál
kisebb a tőkevesztés súlya, és a nagy tőkés családok szinte szelektált apparátussal
működtek. A Mediciek, a Fuggerek, a Rotschieldok szinte sok generációt átélő
kollektívák voltak.
Óriási jelen
tősége volt annak, hogy az uralkodó osztály hogyan, és mennyire szelektálódott.
Ennek ellenére
az ipari forradalom után háromszáz évvel mér alig maradt szerepe a
nagyvállalatok irányításban a tulajdonosnak. Külön szakmává vált a nagyvállat
vezetőnek kiválasztása. Egy-egy sikertelen vezetőválasztás gyorsan kiderül, és
félreállítják. Ahol nem történik meg, óriási tőkeveszteséggel kell számolni. A
nagyvállatoknak sok ezer tulajdonosa van, akik demokratikusan döntenek arról,
kire bízzák a tulajdonukat.
Visszatérve a
mandarin rendszerre.
Számomra példát
mutatott az orosz és a kínai bolsevik rendszer pályája.
A bolsevik
rendszert azonnal a klérus uralkodásának tekintettem. A felépítési elve a
vallásokéval azonos. A hithez, a
dogmához való hűség alapján szelektált elit uralma. Azzal a különbséggel,
hogy a társadalom életének egésze felett uralkodik.
Azt csak később
ismertem fel, hogy a bolsevik rendszeren is rajta ült a kelet-európai kultúra
minden jellege. A kelet-európai kultúrára szabott marxizmus volt.
Ezzel szemben a
bolsevik rendszer Kínában kínai marxizmus lett. A történelem leghatékonyabb
rendszere, ami sikeresen oldja meg azt, amit még egyetlen más rendszernek sem
sikerült, egy periféria szintjén lévő, kontinensnyi méretű birodalomból száz év
alatt fejlett társadalmat épít. Méghozzá közel másfél milliárd ember számára
épít olyan társadalmat, amire még nem volt példa.
- A 19. század közepén győzött a marxista
forradalom. Ez nemcsak mennyisségénél, de az emberiség hányadában
kifejezetten is világtörténelmi rekord.
- Harminc évvel később leállította a
túlnépesedést. A Nyugatnak száz
évre volt szüksége, hogy fele ennyi népességű térségben megszűnjön a
túlnépesedése.
- A következő
harminc évben az egy laksora jutó nemzeti jövedelem és vagyon, az
iskolázottság, valamint a várható életkor növekedése háromszor gyorsabb
tempóban nőtt, mint a fejlett Nyugaton, és közel tízszer gyorsabban, mint a perifériákon.
- Várhatóan a forradalom századik
évfordulóján a fejlett társadalmak sorában kerül. Ennél gyorsabb eredményt csak a távol-keleti kis tigrisek értek el.
Az a tény, hogy az utóbbi ötven évben a leggyorsabb fejlődést a távol-keleti,
konfuciánus társadalmak érték el, azt jelzi, hogy amit Weber a 20. század
közepén megállapított a protestáns etika, vagyis a puritán életvitel
fölényéről, még jobban igaz a konfuciánus felfogású lakosságra. Ez pedig azt
jelenti, hogy a világ kultúrái között
megszűnik a puritán Nyugat egyértelmű fölénye, és a belátható jövőben a
súlypont egyre inkább a Nyugatról kelet-Ázsiára tevődik át.
A 15. századig
Kína, illetve a Távol-Kelet volt a világ legfejlettebb kultúrája. Ez a fölény azonban nem sokat jelentett az
emberek többségének jövedelme, képzettsége, várható életkora tekintetében.
A 15. és a 21. század között a puritán
Nyugat fölénye volt a jellemző. Kezdetben ez sem sokat jelentett a lakosság
többsége számára. A 19. század derekáig az emberek többsége a Nyugaton sem élt sokkal
jobb módban, tovább, és több ismerettel, mint a többi magas-kultúrában. Csak a
világ meghódításának, a két Amerika és Ausztrália betelepülésének és a
tudományos és technikai forradalomnak volt köszönhető, hogy a 20. század végére
a Nyugat puritán kultúrájában élők szinte összessége lényegesen nagyobb
szabadságban, sokszorta nagyobb jövedelemmel, vagyonnal rendelkezett, több
évvel iskolázottabb volt és évtizedekkel tovább élt, mint a többi társadalomhoz
tartozók.
Alig
hangsúlyozzák, hogy fajunk történelemben
csak a jelenkorra vált jellemzővé, hogy a fejlett országokban szinte a lakosság
egésze sokszorosan nagyobb jövedelmű, tovább tanul és tovább él, mint a világ
átlaga.
Differenciálódik a világ.
Fajunk eddigi
történetét lényegében két részre oszthatjuk. Az emberiség eddigi történelmének
95 százalékában gyűjtögetésből élt. Csupán az elmúlt hatezer évben tért át
egyre nagyobb többsége a termelésből való életre.
A gyűjtögető
életmód annyiban volt speciálisan emberi, csak a homo sapiensre jellemző, hogy
az ember nem szelekcióval, hanem a rendkívül fejlett agyának köszönhetően
minden természeti környezethez képes volt alkalmazkodni. A biológusok sem
hangsúlyozzák, hogy az ember volt az első olyan élőlény, amelyik tudatosan
alkalmazkodott a környezetéhez.
Méghozzá nagyon
gyorsan. Talán ezerszer gyorsabban, mint amennyi időre a szelekciónak lett
volna szüksége. Néhány tízezer év alatt
az ember a földünk minden természeti környezetébe képes volt berendezkedni.
Minden
természeti környezetben nagyon eltérő módon kellett az életfeltételeket
megteremteni. Ez azonban egymástól függetlenül viszonylag tökéletesen sikerült.
A mai ember sem tudna annál jobb életmódot az akkori ismeretek birtokában
kialakítani. A tökéletes megoldást az bizonyítja, hogy a gyűjtögető életmódnak
nem volt történelme mivel nem ismerte a változtatást.
A történelem
lényegében csak az utóbbi hatezer évvel foglalkozik. A jégkorszak megszűnését
okozó felmelegedés fajunk életterének nagy részén olyan változásokkal járt, ami
a korábbi életmód folytatását lehetetlenné tette. A korábbi nagyon alacsony
eltartó képesség lecsökkent, illetve gyakorlatilag megszűnt. Néhány térségben
azonban lehetővé vált a termelésre való áttérés.
Az önözéses
növénytermelésre való áttérés elsőkét Kelet-Ázsiában, Dél-Ázsiában, valamint
Mezopotámiában és az Egyiptomban, a nagy folyamok síkságain alakult ki.
Ugyanennek a
felmelegedésnek a hatásra, a szántóföldi művelésre alkalmatlan térségekben,
létrejöttek a néhány állat domesztikációjára épült pásztortársadalmak is.
A két Amerikában,
ahol nem volt lehetőség erős igavonó állat domesztikálásra, csak néhány ezer
évvel később jelentek meg a magas kultúrák, amelyek megragadtak a kapás
földművelésnél. Máig nincs feltárva, hogyan juthattak el az amerikai kultúrák a
csillagászat, a naptárkészítés az építkezés, az írás területén az eurázsiai
magas-kultúrák színvonalára.
Mivel tapasztalatcsere nem lehetett, csak
egy magyarázat van: az ember agya hasonló kihívásra tapasztalatcsere nélkül is,
ösztönösen hasonló megoldást talált. Ezért jogosan feltételezhetjük, hogy ma a tudomány által még nem ismert
problémamegoldások ösztönösen megvalósulnak.
Azt azonban
tudjuk, hogy a jelenkor technikája nem több, hanem jobb munkaerőt igényel. Azok a társadalmak lesznek sikeresebbek,
amelyek jobb minőségű munkaerőt termelnek. Már nem a minél több ember
fizikai képessége jelent fölényt, hanem a minél jobb. Akkor is, ha ez darabra
egyre kevesebb lesz. A jelenkorban a
társadalmi fölényt a munkaerő minősége jelenti, és a jövőben még inkább az
fogja jelenteni. Ezért a társadalom elsődleges célja a minél jobb munkaerő
termelése. Ennek a hogyanját kell megtalálni.
Az előre
egyértelmű, hogy a munkaerő minőségében nagyságrendekkel nagyobb különbségek
lesznek, mint a fizikai adottságokban voltak. Ezért van ma már többször
tízszeres különbség a fejlett és az elmaradt társadalom között. Ez a korábban
elképzelhetetlen differenciáltság egyre gyorsabban fog növekedni. Elég arra
gondolni, hogy fajunkat a viszonylag gyenge fizikai képességei, és a
kimagaslónak fejlett agya jellemzi.
Az ember a
jelenkorig szerszámkészítő képességnek, azaz a fejlett agyának köszönhetően
minden fizikai képességét minden fajénál messzebb vitte. Minden faj, a
technikai felszerelései segítségével ével, minden fizikai képességét magasabb szinte
emelte. Erősebb, gyorsabban legyőzi a távolságot, tökéletesebben lát,
kommunikál. Ennek köszönhetően fizikai képességeivel minden biológiai lénynél
tökéletesebb lett. Ezek a fizikai képességek nyitottak utat az emberi agy
nagyon alacsony kapacitáskihasználásának bővítésére.
Arra, hogy ez
mit fog jelenteni, rávilágít a tény, hogy az ember kénytelen volt fizikai
képességeit szinte teljesen mozgósítani, azaz kapacitását magas fokon
kihasználni. Ezzel szemben az emberi agy kapacitását elég volt néhány
százalékában hasznosítani. Sőt az eddigi életünk során minél fejlettebb volt a
technikai eszköztár, az emberek agyának annál alacsonyabb kihasználására volt
igény. Minél fejlettebb technikát
produkált a szellemi elit, annál kisebb szellemi képessége volt szükség azok működtetéséhez.
Máig nem tudatosult, hogy a technikai
fejlődés során egyre csökkent a munkaerő agyának átlagos kihasználtsága. A
társadalom tudásvagyona nőtt, de annak hasznosítása egyre kevesebb szellemi
erőfeszítést igényelt.
Ez a vadászatban
a leginkább nyilvánvaló. Minél elmaradottabb a vadász technikai felszerelése,
annál nagyobb szellemi képesség és tapasztalt kell annak alacsony
eredményességéhez is. Ez azonban általános szabály. A rendkívül bonyolult
szövegszerkesztő gépen sokkal könnyebb tudományos könyvet írni, mint lúdtollal pergamenre.
De nem is tudok
arra példát, hogy a fejlettebb eszköz nem könnyítette meg a munkavégzést.
A tudományos és
technikai forradalom azonban ebben a tekintetben is fordulatot hozott. Mind a gyártási, mind a felhasználási folyamatokban
egyre képzettebb szakemberre van szükség.
Elég arra
gondolni, hogy száz éve a tőke még a minél olcsóbb munkaerőt kereste, most csak
a minél jobb lehet jövedelmező. Ez minél igényesebb a termék, annál inkább
igaz. Természetesen, ha a jó munkaerő olcsó is, még vonzóbb.
Jellemző, hogy a
világkereskedelem két vezető országa Németország és Japán, ahol a munkaerő
nagyon drága. Az egyedi, vagy nagyon igényes gépeket ott gyártják, ahol drága a
munkaerő.
A
legáltalánosabb bizonyítékot azonban a munkaerőpiac adja. Minden országban
hiány van a minőségi munkaerőben, és felesleg a gyenge minőségűben. Az
általános annak ellenére, hogy az elmúlt száz évben az átlagnál jobb munkaerő
drágább, a gyenge minőségű pedig olcsóbb lett. Ma húszszor annyi műszaki diplomás
van, mint száz éve, mégis hiány van belőlük. Ugyanakkor negyed annyi a
képzetlen, mint száz éve, mégis ők adják a tartósan munkanélküliek nagy
többségét.
Az egyre jobb munkaerőt termelése.
Mivel a
társadalom elsődleges igénye a minél jobb munkaerő, az elsődleges társadalmi
feladat ennek a megvalósítása lenne. Ezzel szemben a minőségi munkaerő, a
tudásvagyon növelése még nem is szerepel az értéktermelési feladatok között.
A közgazdaságtan
nem tekinti vagyonnak a tudásvagyont, annak az újratermelése nem értéktermelés,
a növelése pedig nem vagyonnövelés. Az a szakma még ma is ott tart, hogy a
társadalom elsődleges feladata a fizikai tőke maximális növelése.
Ezen a teljesen
hibás elméleti alapon annak ellenére nem változtat a közgazdaságtudomány, hogy
nem vonja kétsége a szellemi vagyon egyre nagyobb szerepét. Ennek ellenére a
nevelést, képzést fogyasztásként veszi figyelembe. Márpedig amíg a társadalom elsődleges célját a közgazdaságtan figyelmen
kívül hagyja, nem töltheti be hivatását.
A vele született képesség kibontakozása.
Már a fele
született képesség is hibás megfogalmazás. A fogamzáskor determinált képességet
kell mondani. Az ugyanis biológiai törvény, hogy a genetikai adottságokat ért
hatások a fejlődés korai fázisában sokkal erősebben működnek.
Azon nincs vita,
hogy a születés után így van, de azt figyelmen kívül hagyják, hogy a magzatban
töltött idő a legfontosabb. Pedig ebben sincs a biológiai szakmán belül vita.
Már többször
kifejtettem, hogy a kihordás minőségének hatását Finnországban a harmincas évek
vége óta figyelik, és már a várható életkor egészére való hatása rendelkezésre
áll. A közölt adatokból kiderül, hogy csupán a születéskori fizikai mértek
nagyobb hatással vannak az életteljesítményre, mint az ország
politikatörténete. A nagyobb testsúly, testhossz tekinteten a felső tized
iskolázottsága, keresete, adófizetése tekintetében tíz százalékokkal felette
van az átlagnak. Az adatokból az derül ki, hogy a jó kihordás jelentősen kihat
a következő generáció értékére.
Mivel ezek az
adatok évtizedek óta rendelkezésre állnak, a finn tapasztalatok kontrollja
minden országban utólag is elvégezhető lenne.
Meggyőződésem,
hogy a jövőt segítő leghatékonyabb
társadalmi befektetés a kihordás minőségének ösztönzése.
Itt jegyzem meg,
hogy falusi élményem maradt, hogy az
állapotos asszonyok minden kívánságát teljesíteni kell. Ez is egy kitűnő
illusztrációja annak, hogy az ember
ösztönösen is felismer olyan bölcsességeket, amelyeket még nem ismer a
tudomány. Ma már bizonyított, hogy a magzatkori gondoskodás a következő
nemzedék érdekében mindennél hatékonyabb befektetés, de ezzel még nem élnek
sehol.
Bármennyire
mellőzött szempont, a társadalom jövője elsősorban a következő nemzedék
minőségén múlik. Ezért a társadalom kötelessége volna ösztönözni, mindent, ami
ebben az irányban jó hatással jár. Súlyos bűnt követel az a társadalom, amelyik
nem fordít gondot a magzatkihordásra, azt nem jutalmazza erkölcsi és anyagi
módon.
Aligha lehet a
fajelmélet ellen jobb bizonyítékot felhozni annál, hogy az ember értékékében a genetikai, azaz a faji különbségek is
számíthatnak, de az csak a megtermékenyülés előtt, és a hatása eltörpül az élet
során szerzett hatások mögött.
Ezt bizonyítja a
következő fejezet is.
A családi környezet.
A Nyugat
pártatlan sikerét jelentős részben azzal magyarázom, hogy a kiscsalád jobb
gyermeknevelő volt, mint a nagycsalád. Ez nem azt jelenti, hogy nagy
nevelőereje van annak is, hogy a gyerekek minél előbb beépüljenek a szülők és a
testvérek közösségénél nagyobbakba is. Az
első években a szülőkkel való szoros kapcsolat azonban ennél is fontosabb.
Az
oktatáspolitika már felismerte, hogy az iskola előtti közösségekbe való
beépülés fontosságát.
A bölcsődére, nem
annyira a gyermek fejlődése, mint az anyák karrierje szempontjából van szükség.
Az is fontos társadalmi érdek, hogy a diplomás anyák szakmai fejlődése, a
gyermekvállalás okán, minél kevésbé sérüljön.
A
társadalomtudomány képtelen megérteni, a családi környezet jelentőségét. A
tények tanúsága ugyan egyértelmű, a tudomásulvétele azonban nagyon gyenge. A
tények alapján egyértelmű, hogy a képzett és jómódú családok gyermeknevelésével
a szegényebb, és kevésbé képzett családok nem képesek a gyermeknevelésben
versenyezni. Minden társadalomra jellemző, hogy a gyermekek várható társadalmi
értéke, jövedelme, iskolázottsága semmitől nem függ jobban, mint a családi
körülményektől. Az ebből fakadó hatékonyság annyira különböző, hogy a politika
nem is meri vállalni az ismertetését.
Elég volna
megnézni, mi lett a társadalom felső és alsó tizedébe tartozó családokban
felnevelt gyerekekből. A legfejlettebb társadalmakban, az alsó tizedben
született gyerekek átlagos felnevelési szintje alig jobb lesz, mint a
perifériákon az átlag. Viszont a perifériákon a felső tizedben születettek
olyan szintre emelkednek, hogy a fejlett államok munkaerőpiacán is keresettek
lesznek. Ebből fakad az a jövő, hogy a munkaerő áramlás egyre inkább lefölözi a
kevésbé fejlettek elitjét. A jó munkaerő
egyre inkább világpolgár lesz.
Évtizedek óta
figyelem a középiskolák teljesítményét. Hazánkban azok az iskolák, ahova az
értelmiségi elit gyerekeit iskoláztatják be, világszínvonalon teljesítenek, ahova
pedig a tartósan munkanélküli családokból kerülnek sokan, a perifériák átlagos
szintje alá süllyednek.
A pedagógia csak
az oktatás és az oktatók minőségét hangsúlyozza, a beiskolázott közösség
minőségét alig veszi figyelembe. Pedig az utóbbinak sokkal nagyobb jelentősége
van. Még nem találkoztam olyan szakmai írással, amelyik bevallotta volna, hogy
a rendszerváltás óta elsősorban azért csökkent az oktatás szintje, mert a
beiskolázott diákok minősége romlott.
Dicsérik a két
háború közti oktatási rendszert. Az ugyan sokkal jobb volt, mint amilyen volt a
társadalmunk politikai és gazdasági szintje, de elsősorban azért volt jó, mert
már a középfokon is nagyon szelektált minőséget képeztek.
Nekem elég arra
gondolni, hogy én azért jártam jó középiskolába, mert a diákok kilencven
százaléka az úri középosztályból, illetve a zsidó etnikumból került ki. A
tizedég pedig a paraszti rétegből szelektált elit alkotta. De elég volna a
korabeli adatokat ismertetni. A harmincas években a fiúknál a korosztály 4.2
százaléka végzett középiskolát. Ezeket a hadseregben is, mint katonatisztté
válóknak alkalmasnak minősítették. Ennek a nagyon szűk rétegnek a kétharmada pedagógus,
pap, vagy köztisztviselő lett.
A lányoknál még
nagyobb volt a szelekció. Csak 6 ezrelékül szerzett érettségit. Többségük nem
vált alkalmazottá, csak az úri középosztályban elvárt műveltségre vágyott.
Anyám idejében
még nagyobb volt a szelekció. A tanítóképzőben a lányok negyede arisztokrata és
nagypolgári családokból származott. Az osztály nagyobbik fele a diploma után
nem is ment el tanítani.
A diplomások
háború előtti összetételét már én is megélhettem. A műegyetemre akkor már
négyszer annyi diákot vettek fel, mint előtte tíz évvel. Tudomásunk szerint azt
Hitler várta el a Győri Programtól. A németek ugyanis felismerték, ami mindmáig
oktatáspolitikánk gyenge oldala: Sok törekszenek humán, nagyon kevesen műszaki
pályákra.
A nők
beiskolázásáról pedig elég annyi, hogy az 500 diák között csak két leány volt,
egy építész és egy vegyész.
A korosztálynak
1.2 százaléka szerzett egyetemi diplomát.
Most azért
lázong a fiatalság, hogy az éves 70 ezer születés mellett 25 ezret iskoláznak
be az egyetemekre.
Be kellene
látni, hogy a magas képzettségnél nincs hatékonyabb befektetés, de azt is
illene látni, hogy ennyi diplomást nem leszünk képesek megfizetni úgy, hogy
itthon maradjanak.
Ide kívánkozik,
hogy kíváncsiságból megnéztem, miért volt olyan példátlan sikere a Fasori
Gimnáziumnak. Azért, mert példátlanul jó
diákokat képzett.
Mint evangélikus
iskola, azért alapították, hogy a vidéken élő evangélikus papjainak a gyerekei
számára legyen egy jó, pesti gimnázium.
Mivel akkor már
működött a numerus clausus, a világon is talán a legnagyobb zsidó közösség
aggódott a gyermekei beiskoláztatása okán. Az egyetemekre nagyon nehezen
jutottak be a zsidók, mivel a törvény a korábbi arányuk negyedre korlátozta a
létszámukat. Ezért az j evangélikus iskolában szerződést kötöttek, ami szerint
a kikeresztelkedett zsidókat magas arányban befogadják. Ennek megfelelően
kaptak anyagi támogatást. Ennél is sokkal nagyobb szerepe volt a sikerben
annak, hogy vidéki lutheránus értelmiség és a pesti zsidó nagypolgárok gyerekei
hogyan hatottak egymásra. Ez előbbiek népi, nemzeti kulturális örökséget
hoztak, az utóbbiak pedig nagypolgári nyitottságot az új iránt. Ennek a két
diákrétegnek a találkozása volt a magyarázata annak, hogy ebből a
középiskolából került ki a legtöbb Nobel-díjas, illetve világhírű tudós. Nem
vitatom az iskolavezetés és a tanárok érdemeit, de ezek a tanárok diákok közössége
adta.
Az elmúlt évben
tanulmányoztam, miért Szingapúrban működik a világ leghatékonyabb oktatási
rendszere. Azért mert itt kap a legnagyobb hangsúlyt a képességek folyamatos
mérése, és az ehhez való beiskolázás folyamatos beiskolázási korrekció. A
Szingapúrban alkalmazott módszerhez nagyon hasonló a dél-koreai is. Ebből az
következik, hogy Szingapúr azért lett a világtörténelem leggyorsabb sikerű városállama,
mert a legjobb az oktatási rendszere. Dél-Korea pedig azért lett a
világtörténelem leggyorsabban fejlődő állama, mert átvette a Szingapúrban
bevált képzési módszert. Azt is néhány éve tudtam meg, hogy Mao, a kulturális
forradalom ideje alatt Tenget Szingapúrba küldte, tapasztalatszerzésre. Ott
lehetett megtanulni, hogyan lehet a politikai diktatúrában a gazdaságot
liberalizálni. Harminc éve azt látjuk, hogy Kína a világtörténelem legnagyobb
gazdasági csodáját alakítja.
Nálunk még
senkinek nem jutott az eszébe, hogy mindig
a legeredményesebbektől lehet a legtöbbet tanulni.
A képességhez igazított képzés.
Az osztálytársadalmaknak nem tehetségekre,
hanem politikai hűségre és tekintélyre volt szükségük. Ezért aztán minden
osztálytársadalomban erre a kettőre koncentráltak. Nem véletlen, hogy a
mandarin társadalmaktól kezdve, minden vallási kléruson keresztül, a bolsevik
rendszerig az első volt a megbízhatóság.
Az is kiderült,
hogy a tekintélyhez gazdagság és tudás kellett. Ezért aztán minden társadalom az apparátus vezetőit jól megfizette.
Ez a fáraók főpapjaitól, az arisztokratákon keresztül, az úri középosztályig
általános jellemzője volt a hatalmasoknak. A ranggal járó gazdagság vagy
vagyonöröklésből, vagy megfizetésből származhatott. A feudális társadalmakban,
mivel nem volt az irányítókkal szemben magasabb képességigény, a legegyszerűbb megoldás,
a vérségi öröklés volt.
Az ideológia szilárdságáért felelősekkel
szemben azonban nélkülözhetetlen volt a tudás. Ezért iskoláztatáson keresztül
szelektáltak. Ez volt a jellemző nemcsak a vallások klérusában, de az
öntözéses társadalmakban, a politikai hatalomban való részesedés esetében is.
A tőkéseké volt
az első uralkodó osztály, amibe képesség alapján lehetett bejutni. Amíg lassú
volt a technikai fejlődés, és nagy a tőkehiány, ez az osztály is viszonylag
zárt maradt. Nehéz volt bekerülni, de könnyű volt ott maradni.
Ez a tudományos
és technikai forradalom hatására, és a kielégíthetetlen tudás- és képességigény
következtében egyre inkább megszűnt. Megszűnt, mert a tudást és a tehetséget
nem lehet sem vagyon, sem származás alapján szelektálni. Ez csak az oktatási
rendszeren keresztül történhet.
Az oktatás hatékonysága elsősorban a
befogadó képességétől, szorgalmától és idejétől függ. Ezt tudják a profi
művészeket és sportolókat képzők, de nem tudják azok, akikre a munkavégzők, és
társadalomirányítók képzése van bízva.
A művészeket és sportolókat képzők tudják,
hogy az első feladat a képességek minél korábbi felismerése, és ennek
fejlesztésére koncentrált képzése. A munkaerő újratermelését szolgáló oktatás, vagyis a munkaerő 99 százalékának
oktatása azonban még mindig nem a képességfeltárással kezdődik.
A versenyképes oktatás egyrészt az a
gazdasági ágazat, amiben a szegényebbek is versenyképesek lehetnek, másrészt a
leghatékonyabb beruházás. Ennek eléréséhez két faladatot kell előtérbe
állítani.
- A családi pótlék nagysága a
gyermeknevelés hatékonyságától függjön. Nagyobb gyermeknevelési támogatást
kapjon az a család, amelyik egy-vagy két diplomás gyermeket nevel, min az,
amelyik hatot, de iskolázatlant.
- Az öregkori ellátás is a gyermeknevelés
hatékonyágával legyen arányos. Magasabb nyugdíja legyen annak, aki két
diplomás gyermeket nevel fel, mint annak, aki hat képzetlent.
Gyermeknevelési támogatás.
Jelenleg minden
társadalomban olyan családi pótlékot kapnak a szülők, ami a gyermekek számával
arányos, gyakran azzal progresszíven növekedik. Vagyis olyan rendszer működik,
amelyik nem a minél jobb munkaerő újratermelésére, hanem a minél több
állampolgárra ösztönöz. Fajunk utóbbi hatezer évében minden társadalom annak
következtében volt embertelen, hogy többen születtek, mint amennyit a
társadalom érdeke megengedett. Történt ez egészen a múlt századig, annak
ellenérre, hogy a társadalom semmilyen gyermeknevelési támogatást nem adott.
A társadalom
által elviselhetőnél több gyermek azért született, mert a szülők öregkori
ellátását a gyermekektől remélhették. Ennél is sokkal több pedig azért
született, mert nem volt normális módja a fogamzásmenetes szexuális életnek.
A társadalom
csak úgy tudta az érdekét jelentősen meghaladó népszaporulatot féken tartani,
hogy maga vált az egyik fő halálokozóvá.
Ahogy javultak
az életkörülmények, megnőtt a várható életkor, ennek okán csökkent az a
gyermekszám, ami a lakosság számának viszonylagos stabilitása megengedett volna.
Ezzel szemben minél több szülésképes évet éltek meg a nők, a megoldatlan
fogamzásgátlás okán, annál többet szültek. Az elmúlt hatezer évben, ha lassan
is, nőtt a munka hatékonyága, javultak az életkörülmények, egyre nőtt a
szülésszám. Ezért a fejlődéssel párhuzamosan, társadalmaknak egyre nagyobb
feladatot jelentett az emberpusztítás.
Megdöbbentő
módon, a társadalomtudomány mindmáig nem ismerte fel, hogy az
osztálytársadalom, a többség nyomora, kizsákmányolása, butítása, a termelt
érték jelentős hányadának elpusztítása, a lakosság többségének mesterségesen
létrehozott nyomra, a túlnépesedési nyomás elleni egyetlen védekezési módszer
volt. Az osztálytársadalom
megszűntetésének előfeltétele a gyermekvállalás jelentős csökkenése lett volna.
Ennek a felismerésnek
azonban a nyomával is alig találkozunk.
A 19. században
a világ népességének ötödét kizsákmányoló Nagy Britanniában jelent meg Malthus
nevű papnak a túlnépesedés veszélyét felvető könyve.
Igaz, annak a
színvonala nem ütötte meg a kor követelményeit, és csupán az élelmiszertermelés
korlátolt voltára épített, ami éppen a szerző országában a legkevésbé volt
reális, de lapvető mondanivalója az emberi faj történelmében a leindokoltabb
volt. De a szerzője, nemcsak akkor, máig nem kapott elégtételt a téma felvetéséért.
Pedig az óta az emberiség létszámának robbanása százszor nagyobb, nehezebben
kezelhető, költségesebb probléma lett, mint a klímaváltozás.
A 20.század
második fele óta olyan mértékben nőtt meg a várható élet hossza, hogy a létszám
tartásához szükséges szülések száma a felére esett.
A történelem megértéséhez talán az egyik
legszükségesebb adat volna az, hogy milyen életkorhoz hány szülésre van szükség
a létszám megtartásához. Ennek ellenére még nem találkoztam ilyen adattal. Fajunk utóbbi hatezer évében az volt a
legfontosabb társadalmi feladat, hogy ne növekedjen gyorsan a népesség, mert
nincsenek biztosítva az eltartásuk feltételei.
Jelenleg
egyetlen társadalomban sem indokolt az átlagosan két gyermeknél több vállalása.
Ezért olyan gyermektámogatásra volna szükség, amely azokat a szülőket
részesítené a legnagyobb öregkori támogatásban, akik legalább két diplomás
gyermeket neveltek fel.
A két gyermek vállalása esetén az egyre
lassabban növekedő várható életkor mellett, lassú lakosság növekedés történne,
ami az emberiség egésze számára ideálisnak tekinthető, mivel az emberiség közel
kilenctizede az optimálisnál nagyobb népességű társadalmakban él.
Jelenleg a hétmilliárdos létszámunk már
jelentősen meghaladja az eltarthatóság optimumát. Száz éve még csak kétmilliárdnyian voltunk. Minden
bizonnyal az a létszám volna közelebb az optimálishoz. Annak esetén nem volna
probléma a környezetszennyezés, a vízhiány, a nyersanyagok kimerülése. Ezt
azonban senki sem meri kimondani.
Amennyire igaz,
hogy nemcsak erkölcsi okokból, de technikailag is nem megoldható a lakosság
néhány ezreléknél gyorsabb csökkenése, a jelenleg még megállíthatatlan néhány
milliárd növekedés százszor nagyobb problémát fog szülni.
Tekintettel
arra, hogy ma százszor annyi ember vándorolna a fejlettebb országok felé, mint
amennyit azok befogadhatnak, a fejlett
ország számára az ideális megoldás a belső lakosság fogyásának jó minőségű
munkaerő befogadása. Minél fejlettebb a táradalom, annál drágább a munkaerő
felnevelése. Ezzel szemben a hazai átlagnál jobb minőségű munkaerő befogadása
annál előnyösebb.
A fejlett országok számára megengedhető
luxus a kevesebb gyermek felnevelése. Számukra adva van a jó minőségű munkaerő
importja. Az ilyen országokban tehát egyértelmű, aminél kevesebb gyermek, de
minél magasabb szintre nevelése.
A kevésbé
fejlett országokban azonban a minőségi nevelés támogatása azért fontos, mert
számolni kell azok elvándorlásával.
Fajunk
történetében először fordul elő, hogy a fél-perifériákon és még inkább a
perifériákon, fel kell készülni a minőségi munkaerő elvándorlására. Érthetetlen
módon, ez a probléma fel sem vetül, pedig már ma is jelentős, és a jelentősége
gyorsuló ütemben növekedni fog. Annál inkább, mert ezt nem lehet megállítani. Minél fejlettebb lesz a világ, annál inkább
világpolgár lesz a társadalmak tudományos és szakmai elitje.
Visszatérve a
túlnépesedettség problémájára.
Az emberiség
létszáma a század derekára meghaladja a kilenc milliárdot. Azon lehet
vitatkozni, hogy az általam gondolt kétmilliárd, vagy annál több lenne a
jelenlegi szinten optimális népesség, de azon nem, hogy milliárdokkal kevesebb.
Azért nem, mert a kilencmilliárdos létszám mellett nem lehet szó az általunk
okozott klímaváltozás megállításáról, a tiszta levegőről, az elegendő ivó és a
termeléshez szükséges vízzel való ellátásról, számos faj megmentéséről, de
mindenek előtt arról, hogy nem legyen milliárdok számára erkölcsileg
elviselhetetlen szegénység.
A biológia
törvény, hogy a túlnépesedett fajok szenvedésre vannak ítélve, az emberi fajra fokozottan
igaz. Hatezer éven keresztül azért élt a
nagy többség nyomorban, azért pusztítottuk magunkat, mert gyorsabban
szaporodtunk, ezért többen voltunk a kívánatosnál. Pedig korábban soha nem
voltunk ennyivel többen. Ma már azonban a tények bizonyítják, hogy a
viszonylagos társadalmi igazságosság, egyenrangúság csak ott lehetséges, ahol
leállt a népszaporulat. Ez azonban legfeljebb az emberiség tizedében valósult
meg. A fajunk négyötöde még olyan szinten tart, ahol a népszaporulat sokszorosa
a korábbinak. Egyötödében, Kínában ugyan erőszakkal meg lehetett állítani, és
ez példátlan sikert hozott, mégsem vált elfogadhatóvá nemcsak a már fejlett
ötödben, de még sokkal inkább az elmaradt háromötödben.
A
jelenkori társdalom feladata.
A lakosság száma lassan, néhány ezreléknél
nem gyorsabban, a társadalom érekéhez igazodjon.
A társadalom tudásvagyonának növelése
legyen az elsődleges feladat.
Jelenleg mind a
politika, mind a társadalomtudományok, azon belül a közgazdaságtan nem e két
cél szolgálatában áll. A célt nem ismerik, ezért a módszerét sem keresik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése