Kopátsy Sándor EO 2011-12-20
A DÉL-KOREAI ISKOLARENDSZER
Nagyon sokáig a
finn oktatási rendszert tekintettem példaképnek. Most is az a véleményem, hogy
nekünk az a leginkább követhető. Most, mégis a dél-koreairól írok, annak
ellenére, hogy tudom, ennek több évezredes hagyomány az alapja. Mint történész
évtizedek óta tudom, hogy a kínai kultúra az elmúlt ötezer évből négyezer
ötszáz éven keresztül a csúcsot jelentette, és úgy látom, hogy a század során
Kelet-Ázsia ismét a csúcs lehet. Legalábbis harminc éve ott a leggyorsabb a
fejlődés. A Nyugat még csak keresi a hozzá hasonló fejlődési tempó módszerét.
A kínai kultúra
valójában egész Kelet-Ázsia kultúrájának az alapja. Japán és a kis tigrisek
gazdasági csodája mögött is a kínai kultúra az alap.
Most éppen
Dél-Korea oktatásáról elmélkedem, ami mögött is Kínát kell látni.
Azt évtizedek
óta tudtam, hogy az oktatásban az első helyen Finnország és Dél-Korea
váltogatja egymást. Az egyik a puritán Nyugat, a másik a konfuciánus Távol-Kelet
minta diákja.
Finnország
hetvenöt éves szerelmem. Még a szovjet-finn háború során szerettem bele, és nem
csalódtam benne.
Dél-Koreához
mesze voltam, és vagyok, de közgazdászként az elmúlt napokban két hír is
megérintett.
Dél-Korea abban
is első a világon, hogy a 25-34 éves korosztály kétharmadának van egyetemi
végzettsége.
Dél-Korea
nemcsak az oktatásban világelső, hanem abban is, hogy melyik ország
többszörözte meg az elmúlt hatvan évben a legjobban az egy lakosra jutó
jövedelmét. Az elmúlt hatvan évben az egy laksora jutó jövedelem 6.2 százalék
volt. Nincs olyan nyugati ország, ahol ennek a felét elérték, nem is beszélve a
gyorsan szaporodó lakosságú országokról.
Az ország abban
is világelső, hogy az egyetemen tanulók 13 százaléka tanul külföldi, elsősorban
amerikai egyetemeken.
A tartós
munkanélküliséget tartom az egyik legnagyobb társadalmi csapásnak, ezért
különös figyelemmel kísérem, hogy melyik országban mekkora ennek a súlya. Így
találkoztam az ötven éve nagyon alacsony munkanélküliségéről ismert Dél-Korea
adatával. Az egyedüli ország, amiben a tartós, vagyis egy évnél hosszabb
munkanélküliségi adatában nulla számjegy szerepel. A konfuciánus kultúra olyan
szégyennek tekinti a munkátlanságot, hogy nem vállalják. Ehhez járul, hogy az
átalagjövedelemhez képest, a fejlett világban, ott a legalacsonyabb a
munkanélküli segély.
Dél-Korea abban
is az első, hogy nálunk a legmagasabb, 2200 az évente ledolgozott órák száma.
Ez a szám hazánkban 1900, Németországban 1450. Ezek a számok nem is
tudatosulnak, pedig a Nyugat lemaradása sokkal érthetőbb lenne. Különösen, ha
még az is figyelembe vesszük, hogy ott a munkaidőben sokkal kevesebb a lógás.
De most csak a
dél-koreai oktatási rendszerrel kívánok foglalkozni.
A Távol-Kelet
sok évezredes fölényét jórészt azzal magyarázom, hogy ott az államapparátus, a
hadsereg vezetői nem származásuk, hanem képességük alapján szelektálódtak. Ezt
a minőségi különbséget a történészek alig veszik figyelembe.
Dél-Koreában az
országukat romba és nyomorba döntő háború után kijelöltek az évben egy napot,
amikor az érettségit tett diákok képességét felmérik. Ez a felmérés valóságos
nemzeti ünnep, hiszen egy generáció sorsa dől el ezen a napon. Ekkor nem az
iskola minősít, hanem a diákokat nem ismerő szakbizottság.
Csak e felmérés
eredményei alapján nyílik lehetőség a legjobb egyetemre jutásra. Márpedig
azokon végzés életre szóló karriert garantál. Tehát az egyetemre jutás alapja,
ki hogyan végzett ezen a minősítésen. Ha rajtam múlna, meghívnánk egy ilyen
bizottságot, akik tagjai több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a
képességek felmérésében. Legalább kiderülne, hogy mennyivel jobb, vagy
rosszabb, vagy épen más ez a szelekció, mint az iskolák pedagógusainak
minősítése.
A dél-koreai
eredmények minden esetre azt mutatják, hogy jobbak.
Mégsem hiszem,
hogy önmagában a jobb szelekció elég garancia az eredményre.
Meggyőződésem
szerint a legfontosabb a családi környezet. Ezért minden oktatási reformnál
fontosabbnak tartom, hogy a család érdekeltségét kell megteremteni. Ezért olyan
nyugdíjrendszert javaslok, amiben az öregkori ellátás, a nyugdíj nagysága a
gyermeknevelés hatékonyságától függ. Nem annyira a számuktól, hanem sokkal
inkább a minőségüktől.
Dél-Koreában,
általában a Távol-Keleten, erre nincs szükség, mivel évezredek óta a gyermekek
jövője elsősorban a képzettségükön múlik. Minden erre vonatkozó felmérés azt
bizonyítja, hogy a konfuciánus kultúrájú családokban többször annyi időt, és
pénzt költenek a gyermekek minél jobbiskolai eredményére, mint a fejlett
nyugati országokban. Szöulban a családi jövedelem 16 százalékát a gyerekek
iskolán kívüli oktatására.
A fentieket nem
tekintem lemásolható célnak, de olyannak, amit tudni, szem előtt tartani
kellene.
Ezzel szemben
nálunk az oktatáspolitika még mindig ott tart, hogy az oktatás hatékonyságát a
pedagógusokra kell bízni. Ebben ugyan ők sem nélkülözhetők, de eredmény csak
akkor várható, ha a társadalom egésze tudás centrikus lesz, nemcsak az állam,
de a családok is.
Dél-Korea
valamit megtalált, amit én is a legfontosabbnak tartok. A jelenkor társadalmát
két veszély fenyegeti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése