Kopátsy
Sándor EH 2013-01-23
Arthur Koestler. Tizenharmadik törzs
I
Pár napja írtam
pár oldalt arról, hogy jelenleg milyen visszhangja van a fenti könyvnek. Amikor
magyarul megjelent, nem olvastam el, de megnyugtatott, hogy eddig is jól
láttam, a magyar zsidóság nagy többsége
nem szemita, hanem kazár eredetű. Diákkorom óta nem értettem, hogy a zsidó
barátaim, miért tiltakoznak ez ellen, amikor nyilvánvaló, hogy családjuk
Délkeletet Európából jött. Tudomásul vettem, hogy számukra csak a Nyugatról
jött zsidóság jelent rangot.
E könyv óriási
jelentőségét azonban nem mértem fel, megelégedtem azzal, hogy az Izrael államot
olyan példátlan sikerrel építő zsidók őshazája nem Júdeában, azaz Palesztinában
volt, hanem a Kaukázustól északra, a Fekete Tenger és a Kaspi-tenger közötti és
feletti sztyeppén volt. Vagyis a magyar zsidók nagy többsége nem anyai ágon
júdeai. Ezt akkor még nem is tudták volna a tudósok genetikai alapon
megállapítani.
A tudományos
forradalom tragikus történelmi tényeként tartom számon, hogy a genetikai
forradalom, a gének alapján történő eredet megállapítás ötven évet késett. A
fajelmélet megbukott volna azon, ha kiderül, hogy a legmegszállottabb hívei
mennyire nem fajtiszták.
Azt, hogy egy népnek háromezer, vagy ezer
éve hol volt a hazája, számomra közömbös. A zsidó nép őshazájának, a zsidó
vallás szülőföldjének holléte másodlagos ahhoz képest, mekkora hatása volt a
zsidó vallásnak és a zsidóságnak a történelem menetére.
Ezen túl, engem
magyarként, az érdekelt, hogy mit köszönetünk a zsidóságnak.
A jelenlegi
pezsgő felelevenítés hatására, azonnal elolvastam Koestler könyvét. A jelentőségét óriásinak tartom nemcsak a
zsidóság, de az európai, benne a magyar történelem számára is.
Azt, hogy Izrael
állam azonnal felismerte a könyvben foglaltak veszélyét, akkor nem, most
azonban megértettem. Ez a Magyarországon született, Bécsbe, majd Angliába
áttelepült, hithű zsidó írt egy példás lelkiismeretességgel dokumentált
könyvet, amiben tényekkel bizonyítja, hogy az európai zsidóság, a zsidó állam
megalapítóinak és sikeres működtetőinek nagy többsége nem júdeai szemita, hanem
egy délkelet-európai türk nép, amelyik alig másfél ezer éve vette fel a zsidó
vallást. Ezzel éppen azt a logikát döntötte rommá, amit nem sokkal előtte a
hozzá hasonlóan a 13 törzsből származó zsidók indítottak sikeres pályára, a
vallásuk alapításának térségében saját államot alakítani. Azt nők sem tudták,
hogy az ő őseik nem júdeaiak.
A sors iróniája,
hogy a Koestler megöletését elrendelők és végrehajtók többsége is a 13.
törzsből származó volt.
Mi, magyarok Koestlerre
ugyanolyan büszkék lehetünk, mint számos másik zsidó, vagy nem zsidó itt
születettre, aki nem itt lett naggyá. Mi magyarok sem tudtuk, hogy ezer és
néhány éve a történelmünk mennyire összefonódott a magyar zsidósságéval. A
honfoglalás előtt nem csak szomszédok voltunk, de bizonyos mértékben, az
államalapításban és az egy istent hívő vallás felvételében előttünk jártak.
Koestler az is kinyomozta, hogy a kazár fejedelem hagyta jóvá, hogy az etelközi
törzsekre tagolt magyarságnak az Árpád családfő legyen a feje.
Koestler, mint zsidó, felmérte, hogy
darázsfészekbe nyúlt, és ezért példás alapossággal gyűjtötte a bizonyítékot
arra, mi olyan világos, és egyértelmű, hogy szinte elég lenne az elmesélése.
Zsidóként, én nem írtam volna meg ezt a könyvet, mert felmérem a hatását. Munkájával Izrael állam létének a romantikus
megalapozását, az őshazába való visszatelepülésnek az indokát vonja kétségbe.
Ezért az sem lepett meg, hogy az izraeli titkosszolgálat a felességével együtt,
tette el láb alól. Mivel a könyve
állítását szakmai alapon nem lehet cáfolni, Izrael állam érdeke volt, és maradt
Koestler elhallgattatása. Így természetes ez minden olyan államban, amelyik
nem a közös kultúra és nyelv, hanem csupán a közös vallás alapjára épül.
Az egyszer már feltárt igazságot azonban
nem lehet, és nem volna szabad titkos ügynökökkel örökre elrejtetni.
Izrael jövője nem azon múlik, hogy mennyire
volt az államalapítók őshazája, hanem attól, hogyan lett és lesz eredményes, és
hogyan lesz képes beilleszkedni az arabok által lakott térségbe.
Azt is tudom,
hogy az izraeli zsidóságot mennyire értené a tudat, hogy Izrael földje nem a zsidók többségnek, hanem csak vallásuk
létrejöttének a szülőföldje. Tehát jelentősége van annak, hogy a 13. törsz
nem szemita, nem júdeai eredetű, mert a zsidóság azon a címen tart igényt
Izrael állam területére, hogy a zsidóság szülőföldje. El kellene jutni a
zsidóságnak odáig, hogy a mai Izrael nem minden zsidók, hanem csupán minden
zsidó vallásának szülőföldjére. Sőt ezen a földön is osztozkodni kellene a
több évezrede ott élő mohamedán arabokkal. Az erőszak alkalmazására csak az ad
jogot nekik, hogy az arabok megtagadják a térségben a zsidók ott élésének a jogát.
A másik, hogy a zsidó vallás sem lehetne
kirekesztő a csatlakozni karókkal szemben. Ennek ugyanis nincs történelmi alapja, és nincs az egyistenhittel
összeegyeztethető logikája. A zsidó vallás arra lehet büszke, hogy forrást
adott a két nagy világvallásnak, a keresztény és a mohamedán vallásnak. Az
Ószövetség, vagyis a Talmud, a Biblia és a Korán lényegében egyaránt a zsidó
vallásnak köszönhető. A keresztény
vallás a zsidó vallási közösségben született, a mohamedán pedig a már nagyrészt
keresztény Közel-Keleten.
A kereszténység
az egyistenhit olyan korrekcióját jelentette, hogy az egyetlen istennek nem lehet egyetlen népe. Az még elfogadható,
hogy az isten egyetlen népet választott arra, hogy az emberiség túllépjen a sok
istent hívő vallások, vagyis a pogányság világán. Az azonban aligha tartható fenn, hogy az egyelten istennek ma is
egyetlen népe legyen. Azt még hirdetheti az egyik vallás, hogy az ő
tanítása felel meg jobban isten akaratának, de azt nem, hogy csak az ő vallása
igaz, a többi üldözendő. Még kevésbé fogadható el az a vallás, amelyik el van
zárva külső hívek csatlakozhatása előtt.
Koestler érdeme, hogy rámutatott a
vitathatatlan tényre, hogy a középkorban akadt egy nép, a kazár, amelyik az egy
istent hívő vallások közül a zsidó vallást választotta magának. A zsidó vallású kazárokat az eredeti
zsidóság közel ezer évig alacsonyabb rendű hittársainak kezelte, de ugyanakkor
büszke volt arra, hogy vannak olyan zsidók is, akiknek saját államuk van.
A kazár zsidók
esete hasonló az etiópiai és egyiptomi keresztényekéhez, akiket a Nyugat
kereszténység távoli, szegény rokonnak tekintett.
Koestler
munkájának legnagyobb eredménye azonban annak hangsúlyozása volna, hogy a 19. század közepe után a Kazár
Birodalomból érkezett zsidók, vagyis a 13. törzs nemcsak a zsidóság számbeli
többségét jelentette, hanem világtörténelmi szerepet is játszott azzal, hogy
Európa keleti felén, a felzárkózás élcsapata lett. Azt kellene minél jobban
feltárni, mi volt az alapja annak, hogy egy viszonylag elmarat etnikum
élcsapattá emelkedhetett. Koestler ugyan számos esetben utal arra, hogyan
hatott a zsidó vallású közösségek életmódja a felemelkedésükre. Erről kellene azonban
sokkal többet mondani.
A zsidóság első világtörténelmi érdeme az
egy istenhitű vallásuk volt. Ennek jelentőségét nem lehet túlhangsúlyozni. Ezt leginkább a két gyermekének, a
keresztényeknek és a mohamedánoknak kellene belátni. Ezt a legkevésbé a kereszténység értette
meg. A kereszténység története során
szégyenteljesen antiszemita volt. Képtelen volt megemészteni, hogy a vallás
alapítója, mint isten fia zsidónak született, ezt soha nem tagadta meg, a nem
zsidók között nem térített, és az eredendő bűntől való megváltást hozó halált,
a zsidók követték el. Teológusai még addig sem jutottak el, hogy Krisztus
erőszakos halála nélkül nem történik meg a megváltás.
A kereszténység
történetét végigkísérő antiszemitizmus bűneinek feltárásában még szinte semmit
nem tett azon kívül, hogy nem folyatja azt, amit ma már nem is lehetne
folytatni.
Koestler,
tapintatos zsidóként, ki sem tér arra, hogy Európa keleti felének a 19. század
közepe óta tartó történelmét nem lehet megérteni a zsidóság szerepe nélkül. Ez a térség a kazár zsidóságnak köszönheti,
hogy az elért mértékben polgárosodott, iparosodott. Ebben a térségben nincs
olyan ország, amelyik közel elérhette volna azt a szintet, ahol most van, ha
nem segíti a zsidósága. Az elkövetkező
száz évben pedig elsősorban azért fog lemaradni, a lehetségesnél sokkal
gyengébben tejesíteni, mert mind a német, mind a zsidó kisebbségét szinte
felszámolta.
A zsidóság
történetének nem vagyok szakértője, de három történelmi tettüket egyértelműen
felmérem.
Itt csak
megemlítem, hogy meggyőződésem szerint, Európa keleti felén a marxizmus is
vallásként működött, és ami jót hozott, döntően a zsidóknak köszönhetjük. Mert
jót is hozott.
3. Kétezer év után lényegében a 13. törzs
vette fel, és hozta létre a zsidók saját államát. Ma Izrael lakóinak nagy
többsége a 13 törzs utódiból áll, és nekik köszönhető a júdeai zsidók utódinak
hazatelepítése az arab világból. Ők hoznak óriási áldozatot annak érdekében,
hogy a hazatelepülők felemelkedhessenek.
Mint magyar,
örömmel olvastam, hogy a honfoglalás előtti századokban, szoros kapcsolatban
voltunk, a kazár kánnak köszönhetjük az Árpádházat. A kazár zsidók lettek Magyarországon is a vasút száz évnek
legsikeresebb etnikuma. Velük ezer éve egy térségből, azonos szintről
indultunk.
Azt is ebből a
könyvből tanultam, hogy Mindszentinek a zsidógyűlöletében volt már Árpádkori
előde, aki hercegprímásként a pápánál sérelmezte a zsidók szabad mozgását.
Köszönöm
Koestlernek ez a nagyszerű könyvet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése