Kopátsy Sándor PH 2013-01-07
A HORTHY RENDSZER MEGÍTÉLÉSE
A HVG újságírója
Ungváry Krisztiánnal közöl beszélgetést Horthy Miklós változó megítéléséről.
Mivel
felnőttként éltem meg Horthy rendszer bukását, átéltem az egész történelmét. Az
ítéletem nem változott. A két háború
közti magyar társadalom még az utódállamoknál is feudálisabb rendszer volt.
Európa keleti felén nem volt nálunk feudálisabb társadalom, annak ellenére,
hogy nálunk hátrább indultak. Márpedig a
történésznek annak alapján kell megítélni minden államfőt, milyen rendszert
vezetett, és megtett-e minden tőle telhetőt, hogy a feudális állapotok
fennmaradjanak. Ezt a fennmaradást pedig úgy képzelte el, hogy vissza lehet
állítani a háború előtti, vagyis a Kárpát Medence egészét uraló Magyarországot.
Ha kell fegyveres erőszakkal is.
A Szegeden
összegyűlt ellenzéknek eleve ostoba és irreális célja volt.
A Horthy családja
az arisztokraták közelébe emelkedett dzsentri volt. Ezt jól jellemzi, hogy az
arisztokrácia számára fenntartott tengerésztiszti akadémiába iratkozott.
Tisztté avatása után a császári udvar udvaronca lett. Ott sikerült úgy
bevágódni, hogy alig egy évtizednyi szolgálat után, számos rangsorban megelőző
arisztokratával szemben, a flotta parancsnoka lett. Tehát az udvarnál úgy
ítélték meg, akiben mindenki másnál jobban megbízhatnak.
Személyes
befolyásának is köszönhetően, a császári flotta legnagyobb, legmodernebb
csatahajóját első királyunkról nevezték el. Ez, a flotta büszkesége, Horthy
parancsnoksága alatt, úgy lett elsüllyesztve, hogy egyetlen lövést sem adott
le.
Apósom, aki
tengerész volt, csak azt tartotta fontosnak, hogy a forrongó tengerészek közé
lövetett.
Én meg azt
jegyeztem meg róla, hogy társaságban azt mondta, hogy ő a lázadó nyilasok közé örömmel,
de fájó szívvel lövetne, a kommunisták közé azonban örömmel.
Ungváry által
visszakívánt Bethlen valóban a
legokosabb arisztokrata politikus volt. Horthy neki köszönhette
kormányzóságát. Ő javasolta a szegediek vezérének, és utazott fel ért Kenderesre.
Aligha választhatott volna jobbat, a szegedi gondolatot megvalósítani akarók
élére. Az arisztokrata Bethlen számára, az ellenforradalmi tisztek ugyanis
forrófejűek voltak. Ezek, élükön Gömbös
Gyulával, már akkor a zsidóság visszaszorítását egyik első feladatuknak
tekintették. Bethlen szemében, ezek között Horthy mértéktartó úriembernek
számított, aki stílusosan akart a magyar zsidóságtól megszabadulni.
Ungváry sem
számol azzal, hogy aki teljes revíziót
akart, annak antiszemitának kellett lenni. A háborúvesztést csak a
zsidósság viselkedésével lehetett maguktól elhárítani.
Közben, Ungváry
képtelen a nélkül történészi véleményt mondani, hogy ne bökje meg ellenlábasát,
a nála sokkal jobban elfogadott Romsics Ignácot. „De abban Romsics Ignácnak,
szerintem nem volt igaza már 1992-ben sem, hogy Horthy személyiségről egy kész,
kialakult kép élt volna, hiszen a vele kapcsolatos tények közül sem volt
feltárva sok.”
Én még annál is
sokkal kevesebb részletet ismerek Horthy életből, mint amennyit 1992-ban
ismertek, de egy ország kormányzósáról, aki negyedszázadon keresztül a vezér
szerepét játszotta, elég a lényeget látni. Előttem egyértelmű ítélet van
nemcsak Horthyról, de Rákosiról, Nagy Imréről és Kádár Jánosról is. Nem tudok
elképzelni olyan új adatot, ami okot adhatna arra, hogy a véleményem róluk megváltozzon.
Horthyról Ungváry
ugyan sokkal több részeltet ismer, mégis hibás a végkövetkeztetése.
„Én a
kettétépést csak úgy értettem, hogy 1944. Május 19-ig Horthy szerepe alapvetően
pozitív, még akkor is, ha a mai kor normáival nem egyeztethető össze az,
ahogyan ő politikusként viselkedett. Nem kérdés, hogy antiszemita volt, de
bárcsak olyan antiszemitákból állt volna a magyar vezetés, mint ő: akkor nem
lettek volna deportálások. Csak nem olyanokból állt, hanem nála sokkal
rosszabbakból.”
Az idézetből,
csak az utolsó rövid mondat, amivel egyetértek. Ungváry nagy szolgálatot tesz a
magyar történelemírásnak azzal, hogy kimondja, a tényleges vezetőknél is
rosszabb volt a többség. Horthy antiszemitizmusát mégsem lehet azzal menteni,
hogyha rajta múlik, a vidéken élő magyar zsidóságot nem deportálják a nácik
gázkamráiba. Ez nem jelenti azt, hogy nem felelős azért, hogy kényszerhelyzetbe
navigálta nemcsak saját magát, de az országot is.
Ha, valaki, én az ország egészének bűnét nem csökkentem
azzal, hogy hitvány vezetői voltak. A vezetők között pedig nem mentem fel
azokat, akik ugyan hitványul viselkedtek, de voltak náluk is hitványabbak.
Ungváry nem látja be, hogy a magyar
politikai elit kártékonysága Szegeden kezdődött. Ott kötött az úri
középosztály élcsapata, a katonatiszti kar és az Erdélyből menekült, vagyonától
megfosztott arisztokrácia szövetséget. A
szövetségük alapja a teljes revízió volt. Felismerték, vagy csak ösztönösen
megérezték, hogy ezzel maguk mögé állíthatják a magyar közvéleményt. Valljuk
be, ez tökéletesen sikerült.
Ungváry felismerése
jelentős. A magyar politikai közvélemény
az antiszemitizmusban nemcsak Bethlentől, de Horthytól is jobbra állt. Azt azonban
nem teszi hozzá, hogy ez nemcsak az antiszemitizmusban volt így, hanem a teljes
revizionizmusban még sokkal inkább.
A Szegeden összegyűlt katonatisztek és
erdélyi arisztokraták azt is felismerték, hogy a közvélemény többségének
megnyeréséhez arra van szükség, hogy a háborúvesztésért elhárítsák magukról a felelősséget.
Azt a magyar zsidóságra kell hárítani. Jó politikai ösztönükre vall, hogy a magyar nép antiszemitizmusára
lehetett építeni. Szinte általános volt az a tévhit, hogy azért nem sikeresek,
mert a zsidóság ellopta előlük a jó alkalmakat. A földbirtokos arisztokráciától
az úri középosztályon keresztül a falusi szegényekig jellemző volt a hiedelem,
hogy azért nem boldogulnak, mert a zsidók éltek az alkalommal, és kihasználták
a lehetőségeket. Pedig e három réteg egyike sem volt alkalmas a vállalkozásra,
és csak annak örülhettek volna, hogy a zsidóság legalább kihasználta, és az
ország egészének érekében hasznosította a polgárosodás lehetőségét.
Példaként azt
hozom fel gyakran, hogy a háborúvesztést a zsidóságra kenték, holott a magyar
hadsereg erejét leginkább a zsidó iparosításnak, és kereskedelemnek
köszönhette. A hadsereg felszereltsége mögött a zsidó polgárság állt.
A magyar történészek felelősek azért, hogy
a háborúvesztésért való felelősséget máig nem tisztázták. Nem mondták meg,
hogy a soknemzetiségű Magyar Királyság éppen olyan anakronizmus volt, mint az
Osztrák-Magyar Monarchia. Elég volna arra gondolni, hogy a magyar hadsereg
legénységének fele nem érezhette magát a magyar államért elkötelezettnek. A
technikai felszerelését nagyészt azok a cseh gyártották, akiket éppen mi
tagadtunk ki a Monarchiából. A
nemzetiségi jogok, autonómiák nélkül nemcsak 1914-ben, de már 1848-ban is
politikai anakronizmus volt Magyarország.
Ezt, 1849
tavaszán a Császári Udvar, amelyik a Bécsi Forradalomtól megrémülve a cseh
Olmützben felismerte. Ott, 1849 tavaszán
fogalmazták meg az Olmützi Alkotmányt, amely az egész Monarchiában, mindenek
előtt a Kárpát Medencében, bevezették az etnikumok autonómiáját. Ennek az
alkotmánynak az ismerete azért volna elsődleges, mert lényegében hetven évvel
megelőzte Trianont. Márpedig aki ismerte ezt az előzményt, annak agyrém a
teljes revízió, még akkor is, ha 1920-ban már nem a Habsburg Monarchia belső
reformja volt, hanem a háborúvesztés után beállt nemzetközi erőviszonyok
kényszeríttették ki.
Ahhoz, hogy a két háború közti politikai stratégiát
minősíteni lehessen, szükség volna arra is, hogy Kossuth 1848-49-es szabadságharcát
kalandorságnak minősítsük. De még azt is be kellene vallani, hogy Kossuth is
csak politikai kalandor volt, aki azt tette, amivel a magyarságot maga mögé
lehetett állítani. Tehát Kossuth mentségére is el lehetne mondani, amivel
Ungvári menti Horthyt. A magyarság
óriási többsége még Kossuthnál is többet akart.
Deák Ferenc
által levezényelt kiegyezésről is meg kellene állapítani, hogy azt is elhibáztuk.
A Csehország egyenrangúságának elismerése, és a kisebbségek autonómiája nélküli
kiegyezés csupán meghosszabbította a Magyar Királyság archaikus állapotát, és
felerősítette a Monarchia leginkább polgárosult Csehország elszakadási
törekvését.
A Monarchia szétesése tehát az Olmützi
Alkotmány félre tételével, és az osztrák-magyar kiegyezéssel elkerülhetetlenné
vált. A háború elvesztése csak a pecsét volt a hibás politikai eseményekből
fakadó szükségszerűségre.
A szegedi gondolat, a realitáshoz képest,
agyrém volt. Márpedig ezt az agyrémet Bethlen is elfogadta, vele együtt az
antiszemitizmust is. Annak ellenére, hogy ő nem volt antiszemita, mint ahogyan
Horthy egyértelműen az volt, de felismerte, hogy az antiszemitizmussal nyíltan
szembeszállni nem lehet annak, aki miniszterelnök akar lenni. Még keményebben
fogalmazva: A magyar arisztokrácia csak azon az áron lehetett az úri
középosztály szövetségese, ha nem áll ki a zsidóság védelmében.
Bethlen
bölcsességére vall, hogy Horthyt javasolta vezérüknek. Szegeden csak Horthynál
is sokkal rosszabbak jöhettek volna szóba.
Ungváry úgy
említi, hogy Gömbös leváltását ő is csak azért nem sürgette, mert már halálos
beteg volt. De ehhez hozzá kell tenni, hogy Bethlen vitte a kormányába
hadügyminiszternek Göböst. Vagyis a revizionisták élcsapatának számító
katonatisztek vezetőjének. Gömbös
pályáját tehát ő alapozta meg. Azt már nem tudom, hogyan lett Bethlen
lemondása után Gömbös a miniszterelnök, de nem kételkedem, hogy Horthy ebben is
kikérte a véleményét. Annak ellenére, hogy politikai tekintetben Horthy sokkal
közelebb állt Gömböshöz, és sokkal nagyobbra értékelte a hadügyminiszteri
posztot, mint Bethlen, az utóbbi felelőssége is fennáll.
Annyit még hozzá
kellene tenni, hogy Gömbös ugyan hamarosan meghalt, de nagy szerepe volt abban,
hogy a magyar honvédség tisztikara már Horthyval szemben is bizalmatlan lett,
amikor véget akart vetni a háborúnak. Nem sok részanyag ismerete kell ahhoz,
hogy Horthy sokkal komolyabban vette,
hogy a hadsereg fővezére, minthogy az ország kormányzója. Ennek ellenére a
hadsereg vezetése mégis cserbenhagyta.
Az igazsághoz az
is hozzátartozik, hogy Bethlen és Gömbös
között a feszültség abból fakadt, hogy Gömbös felismerte, hogy bizonyos
földosztás nélkül nem lehet erős a nemzeti jobboldal. Ha nem is radikális,
de ő is földreformot akart. Vagyis Gömbös nemcsak a nácikhoz, de a nyilasokhoz
is közeledett.
Nagyon
egyetértek Ungváry véleményével, hogy a jelenlegi Horthy kultusznak mi a
lényege. „Ebből a képből minden kritika kimarad, ez egy viktimológiai
Horthy-kép, ami a magyar választó számára azt akarja bemutatni, hogy az ország
történelme áldozathozatalok sorozata: míg mi szenvedünk, mások támadnak
minket.” Diákkorom óta a legégetőbb történészi feladatnak tartom, a magyar
közvélemény meggyőzését arról, hogy ne érezze mindig áldozatnak magát. Ez
nemcsak a jelenlegi kormány divatja, hanem a magyar közvéleményhez való
igazodás. A politikusnak még megbocsátható, ha azt hirdeti, ami népszerűvé
teszi, a történésznek azonban nem. A közvéleménynek
tálalt magyar történelem azért vált kártékonnyá, mert nem ismerte fel az
önkritika hiányát. Mint minden nép történelme, a magyarságé is, tele van
vezetési és magatartási hibákkal, de mi erről említést sem teszünk. Ungváry
ezt, legalább Horthy kultuszával kapcsolatban, megfogalmazza. Az egész interjúja azonban a két háború közti
politikai elit mentegetése. Legalábbis a náci megszállásig. Azt pedig az
alkotmányunk is kihagyja a történelmi naptárunkból.
Amivel ugyancsak
nem értek egyet. Ez is 1944. május 19. előtti időszakra vonatkozik. „Volt egy
politikai elitje, ami ma is nagy segítségre lehetne ennek az országnak, én
például sokat adnék érte, ja gróf
Bethlen István újra megjelenne a magyar politikában, és hozzá hasonló
emberek határoznák mg azt, hogy mi a „polgári” és „jobboldali”. Bethlennek,
Kállai Miklósnak, de akár Horthynak is komoly érdemei vannak 1944. május
19.-ig.”
Ungvárynak
hasonló a véleménye, mint Antall Józsefnek volt. Szerencséjére, meghalt,
mielőtt nem csak a magyar, de a
demokráciák legsúlyosabb választási vereségét szenvedte el a politikai
koncepciója, ami az arisztokráciával szövetkező úri középosztályt akarta
feltámasztani. Aztán, húsz évvel később mégis akad egy történész, aki azt a
világot szeretné visszahozni. Bethlen képességét nem becsülöm le, de jó kétszáz
évet késett, akkor még az önálló Erélyben elment volna érdemesként. De Erdély
kétszáz éve is kétszáz évvel a kora mögött stagnált.
Azt pedig
megérteni is nehéz, hogy ezeket a középkorba illő arisztokratákat valaki ma is kívánatosaknak
tartja. Már említettem, hogy számomra Horthy is megmutatta magát azzal, hogy
tengerésztisztnek készült egy tenger nélküli országban. Bethlen sem volt a korának
gyermeke, hiszen huszártisztnek ment el az ipari forradalom után kétszáz éve. Őt
személyesen egyszer láttam, amikor egy időben, egy helyen mentünk át a fronton.
A falu jegyzője büszkén mutatta, hogy az a huszár ezredes egyenruhás úr, aki
hintót kapott a továbbutazáshoz, gróf Bethlen István, volt miniszterelnök.
Számomra a két
háború közti hadsereg felső vezetésnek ostobaságát semmi sem jellemezte jobban,
mint a Szovjetunió elleni hadüzenet, ahova a hadügyminiszter azzal küldte a II.
hadsereget, hogy őszre hazatérnek. Ennek a hadseregnek a büszke vezére volt
Horthy Miklós a tengerész admirális. A II. hadseregben pedig ott voltak a
huszárok és a kerékpáros alakulatok, akiket a szovjet tankok ellen küldtek. Az
egész hadsereget nyári felszerelésben.
Ennyi
baromsággal a kabaréban lehet nevetést aratni.
Amivel azonban
messze egyetértek. „Ha a magyar
parlamenten múlt volna, akkor már 1941-ben megszavazzák a zsidók deportálását.”
Ezért az egy mondatért is érdemes volt elolvasni Ungváry nyilatkozatát. Jó lett
volna, ha ezt azok is tudják, akik a jelenlegi alkotmányt megfogalmazták.
Rájöttek volna, hogy 1944 májusa előtt sem nagyon más volt az ország, mint
utána. Legfeljebb a korábbi bűnöket nem lehetett a náci megszállókra hárítani.
De a saját véleménye alapján Ungváry sem írhatja le, amit leírt. „… 1944. május
19.-ig Horthy szerepe alapvetően pozitív,…”
Aki tudja, hogy
a magyar társadalom nem többsége antiszemita volt, az nem mondhatja, hogy a
zsidók deportálásáért nem a magyarság felelős, azt a megszállók parancsára
tettük.
Nagyon fontos
Ungváry másik megállapítása. „Bethlen akkor azt mondta: ahhoz, hogy egy
országban általános és titkos választásokat lehessen tartani, a következő
dolgok kellenek: egy kormányzattól független, viszonylag népes és anyagilag nem
kiszolgáltatott középosztály, és az, hogy az ország legszegényebb egyharmada se
mélyen a létminimum alatt éljen. Ezek a tényezők kísérteties módon ma is fenn
állnak, és a magyar választási rendszer anomáliái ugyanúgy igazolják vissza
Bethlen szavait. Vagyis ebből a logikából kiindulva ez az ország nem lenne
alkalmas az általános és titkos választásokra – hacsak nem gondoljuk azt, hogy
a fékek és egyensúlyok rendszere ma jól működik.”
Ungváry
álláspontja nagyon egyezik az enyémmel. Azzal a különbséggel, hogy a fékek és
egyensúlyok erejében nem bízok. Ezeket a liberálisok találták ki. Demokrácia csak akkor működésképes, ha
ebben a választói akaratot nem akadályozzák a fékek.
„Abban a
pillanatban, mikor a rendszer nyitottabbá akarta tenni saját magát,
katasztrofális következmények jelentkeztek, mert a nyilasok, ahol elindultak,
megkapták a szavazatok 40 százalékát.” Nem teszi hozzá, hogy a két háború között csak a nyilasok követeltek
földreformot. A kétszáz éve archaikus nagybirtokrendszer fenntartása
mellett azért sem lehetett demokrácia, mert a vidéki lakosság, a választók
kétharmada földreformot akart. Erről azonban a nagybirtokos arisztokrácia
hallani sem akart.
Ungváry és Bethlen
logikájával egyetértek, ezért azt mondom, hogy demokrácia csak ott lehet, ahol a társadalmi akarat megfelel a
társadalmi érdeknek. Ahol a lakosság
harmada iskolázatlan, nyomorban és munkátlanságban él, ott a demokrácia sem
működőképes. Ezt azonban nemcsak a liberálisoknak, de az ENSZ-nek is meg
kellene érteni. Ők a szegény és elmaradott társadalmaktól is elvárják, hogy
mindenki számára érvényesüljenek az emberi jogok, legyen általános és titkos
választás, ahol több párt szabadon versenyezhet.
A bolsevik
rendszer alatt felrótták Bethlennek, hogy a szociáldemokrata Payerrel paktumot
kötött, ami alapján csak a városokban, de bevezették a titkos választást.
Bethlen ezzel gesztust tett a baloldal és a zsidó polgárság felé. Neki elég
volt, ha ott nincs titkos választás, ahol az arisztokrácia szerzi a mandátumokat.
Tehát okos arisztokrata volt, de nem visszavágyott politikus.
Ungváry nagyon
bölcsen ítéli meg a szélső-jobb helyzetét. „Nem reális, hogy a Jobbik hatalomra
kerüljön, erre most egyszerűen nincs lehetősége a mai helyzetben. Más kérdés,
hogy nem várhatom el attól, akinek a nagypapáját a Duna partra vitték, hogy
olyan higgadt tárgyilagossággal kezelje ezt, ahogyan én teszem.” Zsidóként, én
sem tudnák tárgyilagos lenni. Meg kell érteni őket.
„Azt a szimbólumrendszert,
amit ma a Fidesz használ, a Horthy rendszerben részben börtönnel büntették
volna, mivel az a rendszer elkötelezett volt a nyugat-európai kultúra felé.”
Engem is irritál a Fidesz-KDNP szimbólumrendszere, de ettől még ezerszer inkább
nyugat-európai, mint a Horthy rendszer volt. Egy történész nem lehet ennyire
elfogult, még akkor sem, ha őt, személyesen nem hívják meg egy tudományos
összejövetelre.
Végül, amire én
allergiás vagyok.
„Ma neves
történészek dolgoznak azon, hogy Auschwitz és a Gulág igenis együtt legyen az
európai emlékezet része, és én ezzel teljesen egyetértek, hiszen ez nem
alapulhat csak egy diktatúra emlékezetében. Ez a két rendszer ugyanis egymástól
elválaszthatatlanul gyilkolt.”
A történésznek
tudni kell, hogy a múltban minden rendszer gyilkolt. Vagy nemzeti, vagy
vallási, de soha nem faji alapon. Márpedig ami a múltban jellemző volt, annak
fel kell tárni az okát.
Ami a vallások híveinek üldözését illeti.
Az indoklásba
nem megyek bele, mert messzire vezetne. Elég talán annyi, hogy a krisztusi
kereszténység volt a világtörténelem legtöbb embert üldöző, gyilkoló vallása.
Ennek ellenére a Nyugat sokat köszönhet neki.
Ami a nemzeti hovatartozást illeti.
A történészeknek
ez az egyik túlhangsúlyozott témája, amiben azonban a tudományos tárgyilagosság
teljesen hiányzik. Különösen hiányzik a magyar történelem oktatásában, és még
inkább a politikában. Az ellenfélnek soha nincs igaza.
A 20. század
első felében a zsidóüldözés, közte a miénk is azonban példátlan. Nem tekinthető
vallásüldözésnek, amivel elég volt egy nagyszülő faji zsidósága a
megsemmisítésre. A zsidóság sok üldözést átélt, de azok lehetővé tették a
kikeresztelkedést, a kivándorlást. Azt is hozzá kell tenni, hogy ezek nem fejlett,
gazdag és iskolázott társadalmakban voltak.
Egy középkori
történelmi jelenséget nem lehet azonos nevezőre hozni egy jelenkorival, egy
fejlett, gazdag és iskolázott népét a koldus és elmaradottéval, a németet az
orosszal, az ideológiai alapút a faji alapúval. Különösen nem szabad a
darabszám alapján ítélni.
Sztálin bolsevik
rémuralma egy kelet-európai kultúra ideológiai türelmetlenségén alapult. Nem
faji, hanem ideológiai, azaz vallási alapú volt. A hívei között is szedte az
áldozatait. Akárcsak az inkvizíció. Elég volna, ha Ungváry arra gondolna,
hogyan ítéli meg az orosz nép a bolsevik, és hogyan a német nép a náci múltját.
Még nagyobb történészi hiba, ha csak az
embergyilkolások, sőt a lágerekben szenvedők száma alapján mond ítéletet.
Mind a náci, mind a szovjetrendszer a példátlan mértékben adott munkát, ezért
népszerű lett. Igaz, hogy nem lehetett másik pártra szavazni, de mindkét
rendszer példátlanul népszerű volt, a többség olyan mértékben támogatta, amire
a demokráciák történelmében nem volt példa. A második világháborúban hősiesen
védték a rendszert. Igaz, hogy csak egyetlen pártra lehetett szavazni, de üres
lappal mégis kevesen szavaztak.
Ungváry ugyan
megemlíti, hogy a két háború között a lakosság harmada nem kapott lehetőséget
arra, hogy munkából tartsa el magát. A társadalomtól pedig nem kapott semmit. Ezt,
mint szükségszerűt veszi tudomásul. Az összemosott két diktatúra esetében azonban
meg sem említi, hogy azokban nem volt munkanélküliség.
Ő is olyan
történész, aki csak a politikai szabadságjogokkal foglalkoznak. Azt, hogy az
emberek miből és eddig élnek figyelmen kívül hagyja.
Számomra a társadalom minőségének legjobb
mércéje a testmagasság alakulása. E tekintetben a magyar bolsevik rendszer
messze jobb volt, mint a két háború közti.
Ezer éves
történelmünkben a bolsevik diktatúra volt az egyetlen időszak, amiben
mindenkinek volt munkája, a leggyorsabban nőtt a testmagasság, a várható
életkor, az iskolázottság.
Ezek a mutatók sem jelentik azt, hogy jó
rendszer volt, sőt lehetett volna sokkal jobb. Történelmünk más rendszereivel
összevetve azonban a legkevésbé rossz volt. Legalábbis az általam
legfontosabbnak tartott mutatók alapján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése