Kopátsy Sándor PO 2013-01-11
A legjobb befektetés a nyelvtanulás
Jelenleg közel
18 év iskolázottság szükséges ahhoz, hogy átlagos körüli képességgel a felső
kereseti harmadba kerülhet valaki a saját országában. Ez azt jelenti, hogy a középfok felett mintegy 6 év további
tanulást kell befektetni ahhoz, hogy valaki arra számíthasson, hogy anyagi
gondok nélkül élhet. Általában, ez a 6 év kétszer magasabb jövedelmet hozó befektetés,
mint ami az előző 12 éves tanulástól várható. Ezért joggal lehet állítani, hogy
az átlagos iskolázottságot meghaladó tanuló évek a tőkehozamoknál lényegesen
jobb befektetésnek bizonyulnak.
Ezért a kor
parancsa:
A gyermekeidre ne vagyont hagyj, hanem
képzettséget.
Annak ellenére,
hogy minél magasabb a képzettség, annak
hatékonysága annál inkább képességtől függ, az átlagos
hatékonyságnövekedésről el lehet mondani, hogy minél messzebb megy a képzés,
annál jobban növekszik a képességtől függő hatékonysága. Ennek alapján lehet
állítani, hogy mindenkit arra kell
képezni, amire képessége van.
A pedagógia máig
nem veszi tudomásul, hogy az oktatás
hatékonysága elsősorban a tanuló képességétől függ. Ehhez viszonyítva az
oktató képessége, és az oktatás módszere másodlagos. Az átlagos tanuló
közösségben a tanított anyag elsajátítása, befogadottsága, minimálisan 1:10
arányban szóródik. Ez jellemző még akkor is, ha a tanár erőfeszítésének nagyobb
hányadát azokra fordítja, kiknél az elsajátítás alacsony. Ezt ugyan senki sem
vitathatja, mégsem veszi tudomásul az oktatáspolitika, hogy hatékonyan tanítani csak a viszonylag
homogén képességű közösséget lehet. Ebből ugyanis az következik, hogy a tanuló közösségeket minél homogénebb
képességűvé kell tenni. Vagyis úgy kell a tanulók közösségét folyamatosan alakítani, hogy azok tudásában,
képességében minél kisebb legyen a szóródás.
Ennek örvendetes
jeleivel találkozhattam az angolszász országok oktatási rendszerében, és
megdöbbentő eredményeket látok a távol-keleti országokban.
Annál jobban
elkeserít, ami ma nálunk történik. Erőltetik a minél heterogénebb közösségek
közös oktatását. Ez az ostobaság abból a jó szándékból fakad, hogy látva a
társadalmi, szülői háttér elseprő kedvező és kedvezőtlen hatását, ezt akarják
közömbösíteni. Ennek érdekében azonban a legrosszabb módszerhez ragaszkodnak.
Egyetlen megoldás helyett az ostobaságot erőltetik. Nem a cigánygyerekeket kell
összeültetni a középosztály szorgalmas gyerekeivel, hanem a tehetségeseket a
tehetségesekkel. Ilyenek a cigányok között is éppen úgy vannak. Ahogy ez kiderül
azonnal át kell ültetni a tehetségesek közé.
Egyetértek
azzal, hogy a társadalomnak kötelessége
a képesség kibontakoztatásában csökkenteni a családból és az előző iskolából
hozott különbségeket. A tanuló közösségek összeállításában az elsődleges
szempont a képességek hasonlósága legyen. A tanulókkal hozott előnyök és
hátrányok ugyanis a tanulás évei alatt, viszonylag gyorsan kiegyenlítődnek.
Ennek érvényesítését segíti a tanuló közösségek folyamatos korrigálása.
Ennek
kidolgozott rendszere működik Szingapúrban és Dél-Koreában. Nem kell nekünk
kitalálni, vegyük át a sikeresnek bizonyult módszereket.
A magyar pedagógia nagyon elmaradott a
képességfeltárásban. Számos fontos képesség feltárásának hatékonysága elsősorban
attól függ, milyen korán kezdik meg a kifejlesztését. Már sokszor leírtam,
hogy képességhez szabott képzését elég átvenni a művészeket és hivatásos
sportolókat képző iskoláktól, és tapasztalatot, és azokkal cserélni a
tapasztalatokat. Tanulni kell a dél-koreai és szingapúri képesség feltáró bizottságok
munkáiból.
Ebbe az írásba
azért fogtam, hogy oda lyukadjak ki, hogy minden
tudás kétszer, vagy még többször annyit ér a nemzetközi munkaerő piacon, ha
angol nyelvtudással párosul.
Középiskolás
koromban tetettem fel a kérdést a történelemtanárunknak: Hol tartana az ország, ha II. József elvárásának megfelelően elfogadtuk
volna hivatalos nyelvként a németet? A kérdésemen is megbotránkozott. Az
óta is, számos esetben feltettem magamnak ezt a kérdést. A közben eltelt 75 év
során egyre keményebb lett a véleményem, hogy talán semmivel sem vesztettünk annyit, mint a német nyelvtudásunk
hiányával.
Senki sem
vetette fel, hogy a Trianon előtti Magyarország élen járt azok olyan országok
között, ahol a lakosság az anyanyelvén kívül más nyelvet is használt. Kisebbségi
vidékeken, és ilyen volt az ország nagyobbik fele, a lakosság képes volt a
saját nyelve mellett más nyeleken is kommunikálni. Az óra Európa talán
leginkább csak az anyanyelvet beszélők, a világnyelvek egyikét sem beszélők
országa lettünk.
A csehek, akik
nem zárkóztak el II- József által erőltetett német nyelv elől, nem vesztették
el a saját nyelvüket, és ők még az egy lakosra jutó nemzeti jövedelemben,
iskolázottságban még az osztrákokat is megelőzték.
Nem vonom
kétsége a magyar nyelvújítás jelentőségét, de szerelmes vagyok az előtte
használt magyar nyelvbe. A csehek sem veszették el a nyelvüket azzal, hogy az
első világháború végéig a felsőoktatásuk nyelve a német volt. A szlovákoknak
sem ártott meg, hogy Trianon előtt diplomához csak magyar vagy német nyelven
juthattak. Soha nem éreztem, hogy ennek okán lemaradtak volna mögöttünk.
Ma már abban sem
kételkedek, hogy a német nyelvet általános
ismerete esetén nem maradtunk volna el az osztrákok mögött.
A rendszerváltás
óta pedig az a meggyőződésem, hogy a
német nyelvet is szélesen ismerő Magyarországra még egyszer ennyi német tőke
jött volna.
Mint mindennek,
ennek is lettek volna hátrányai. Minden bizonnyal előbb megindult volna az
értelmiség kivándorlása, de mégis sokkal több maradt volna.
Nem így történt
1790-ben, de nem lehet megállítani, hogy a magyar értelmiség néhány évtizeden
belül ne tudjon németül és angolul. Ahogy teljesen eredménytelen maradt a
bolsevik 45 éves erőfeszítése, hogy mindenki tudjon oroszul, úgy lesz
megállíthatatlan, hogy 25 év múlva minden diplomás boldoguljon e két nyelv
legalább egyikével. Ezt nem lehet megakadályozni, mert alapvető személyes
érdekké vált. Ma szinte minden szakmunkás, vagy annál képzettebb az angol nyelv
birtokában világpolgár, lehetősége van arra, hogy az övénél sokkal fejlettebb
országokban vállaljon munkát az ott jellemző jövedelemért.
Ez azt jelenti,
hogy legalább 12 iskolában sikeres év kell ahhoz, hogy valaki a saját
országában elérje az átlagkeresetet, de egy világnyelv elsajátítása esetében
lehetővé válik számára, hogy fejlettebb országokban vállaljon munkát. Ez
lefordítva a magyar gyakorlatra. Németül beszélő szakmunkás Németországban és
Ausztriában háromszoros bérért vállalhat munkát.
Elég volna arra
gondolni, hogy már a nyelvrokonság milyen előny. Romániából egy millió
képzelten munkás dolgozik a latin nyelvű országokban, a fiatal orvosok,
ápolónők még nagyobb arányban vállalnak külföldön munkát. Magyarországon az
utóbbi csak most kezd kibontakozni. Jelenleg az orvosi egyetemre a többség elve
azzal a szándékkal megy, hogy valamelyik fejlettebb EU országba vállaljon
munkát. Ezért kezdettől fogva angolul, vagy németül tanul. Konkréten tudom,
hogy ma egy orvosi diploma a legtöbbet a norvég nyelvvel ér. Azonnal ötször
akkora keresetet jelent, mint amennyi itthon volna. Ez nemcsak azért ilyen
előnyös, mert ott a legmagasabbak a bérek, hanem mivel a norvég orvosi karban
sokan vannak olyanok, akik az angolnyelű magyar egyetemeken szereztek diplomát.
E példák alapján
joggal lehet állítani, hogy ugyan a tanulásba fektetett munkának a legmagasabb
a hozadéka, de ezen belül is kiemelkedik a nyelvtanulás hatékonysága. Egy nyelv
felsőfokú elsajátítása maximum annyi tanulási órát jelent, mint bármelyek
iskolában töltött év.
Ha 12 iskolai év
kell az átlagkeresethez, akkor ennek egy éves nyelvtanulással való megfejelése
nagyobb jövedelem kilátást jelent, mint a 12 év. Ugyanez az orvosok esetében: A
17 év, tanulástól várható jövedelem a diploma érdekében, háromszorosára nő, ha
angol, német, vagy éppen norvég nyelvtudással fejelik meg. Egy világnyelv
elsajátítása a szakmunkás esetében szükséges 12 éves, a diplomások esetében
16-18 év tanulás értékét háromszorozza meg.
Eddig csak a
nyelvtanulás gazdasági értékét vizsgáltam. Azt, hogy mennyivel nő az egyén
mozgásszabadsága, ha idegen nyelvet is tud, sok esetben az anyagiaknál is
többet jelenthet. Szélső példát veszek. A párválasztás sok lehetősége nyílik
meg a nyelvtudásnak köszönhetően.
Ma már működnek
ezek az előnyök, ezért állíthatom, hogy néhány évtizeden belül az egynél több
nyelven beszélők száma sokszorosa lesz a jelenleginek. Ahogyan a középkorban a
diplomások tudtak latinul, a jövőben a dolgozók angolul is tudni fognak. A
középkorban tízezreknek volt közös nyelvük a latin, a jövőben milliárdoknak
lesz közös nyelvük az angol.
Erre talán
egyszer a politikai is ráébred, annak ellenére, hogy a nacionalista érdekével
ellenkezik.
Móricz Zsigmond
jelmondata: Ne politizálj, építkezz!
A jövőé: Ne politizálj, tanulj, főleg
nyelveket! Akkor nem kell politizálni annak, aki boldogulni akar.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése