Kopátsy Sándor EE 2013-03-25
Kedves Jogász Barátom!
Mindig azt
hittem, hogy teológusokkal, és jogászokkal nem vitatkozom, mert a logikájuk
idegen számomra. Most, hogy megkaptam könyved, tele vagyok gondolattal.
Rádöbbentem, hogy ugyanabban a hibában élnek, akárcsak a közgazdászok. Nem
veszik tudomásul, hogy csak annak van értéke, amiből a társadalomnak hiánya
van. Amiből több áll rendelkezésre, mint a kereslete, az értéke alatt szerepel,
mind a közgazdász, mind a jogász figyelmen kívül hagyja.
Tekintettel
arra, hogy az osztálytársadalmak mindegyikében több, és jobb volt a
munkaerőben, mint amennyit a társadalom igényelt, a munkaerőnek nem volt
értéke. Csak kivételes esetekben, járványok és háborús pusztítások után.
Illetve, mindig volt olyan munkaerő, amit értékeltek, de az volt a kivétel. Az
osztálytársadalmakban csak néhány kivételes esetben volt a munkaerő egyenrangú,
vagy éppen fölényben, a munkaadójával szemben. Még kamasz koromban került a
kezembe adat arról, milyenek voltak a rabszolgapiaci árak. A kivételesen szép
lányokért, a dalnokokért, a kiváló gladiátorokért óriási árat fizettek. De
ilyen legfeljebb egy volt az ezerből. A jellemző módon, mint a barmot, a kora
és fizikai ereje alapján olcsón lehetett venni.
Marx sem ismerte
fel, hogy a munkaerőnek azért alacsony az ára, mert több és jobb volt, mint
amire a társadalomnak szüksége volt. Ahogy Marx, a jogtudomány sem tekintette
értéknek, amiből felesleg volt. Mind a közgazdaságtan, mind a jogtudomány csak
a fizikai vagyonnal foglalkozott. Hetven éve még kivételes volt, hogy valaki a
képességnek, vagyis a szellemi vagyonának köszönhetően lehetett független. Ezek
olyan ritkák voltak, hogy el lehetett tekinteni tőle. Én már akkor annak
alapján választottam szakmát, hogy független lehessek. Addig azonban én sem
jutottam el, hogy erre épülhet a társadalom. Tudásom és tehetségem révén jogilag
olyan rabszolga akartam lenni, akiből viszonylag kevés van, ezért fölényben
lehet a munkaadókkal szemben.
Ennek ellenére a
legsürgetőbb társadalmi feledetnek a következetes földreformot tekintettem,
vagyis mindenkinek legyen magántulajdona, amiből megélhet.
Csak évtizedek
múltán ismertem fel, hogy megváltozott a világ, vagyonhiányos társadalmak,
nevezetesen az utolsó, a tőfizikai tőkében hiányos átalakult tudásvagyonban
hiányos társadalmakká.
Tudásvagyon
ugyan mindig volt, de abból olyan kicsi az igény, hogy ezerből egy lehetett
független ennek birtoklása alapján. A jelenkori fejlett társadalmakban azonban,
a tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően, úgy meg nőtt a minőségi
munkaerővel szembeni igény, hogy a munkaerő kétharmada, néha ennél is sokkal
több, olyan minőségű, hogy fölényben van a munkaadókkal szemben.
Ez azt jelenti,
hogy már sokkal fontosabb a fizikai vagyon magántulajdonánál a tudásvagyon személyi
tulajdona.
Amikor az
ötvenes években a Rácz – Bródy könyvet olvastam, már megakadtam azon, hogy
számításon kívül hagyták a tudásvagyont. A nagyságát akkor a fizikai nemzeti
vagyon mintegy kétszeresére becsültem. Ma már négyszeresre becsülöm, és ez
tovább fog nőni.
Ezért a
jelenkori társadalomnak nem annyira magántulajdonú fizikai vagyonra, mint
sokkal inkább személyi tulajdonú tudásvagyonra van szüksége.
Hetven éve én is
arra vágytam, hogy mindenkinek legyen földje, háza, nyugdíjas korára elegendő
megtakarított pénze.
Ma azt tartom a
függetlenség zálogának, hogy mindenkinek legyen a képességének megfelelő
képzettsége, és öregkorára nemcsak nyugdíja, de olyan szakmája is, amit sokáig
hasznosíthat úgy, hogy öröme is van benne.
A földtulajdon
pedig legfeljebb a lakosság huszadának jelentene biztosítékot, de azoknak is
csak a fizikai munkára képes koruk határáig.
Én, mint aki
kamaszkorom óta a népi írók táborának lelkes tagja voltam, és életem nagy
ajándékának tartom, hogy néhány évet az élcsapatuk társaságában tölthettem,
utólag látom, hogy minket is az a személet jellemzett, ami a Te írásodat. Az
elsődleges feladat, hogy mindenkinek földje, háza, magántulajdona, ezzel az
életfeltétele biztosítva legyen.
Erdei Ferenccel
még halála előtt beszélhettem erről a tévedésünkről. Ahogyan Te sem, ős sem
gondolta végig, de egyetértettünk, amikor elmondtam.
1./ A háború végén lévő falusi
lakosság négyötödének a mezőgazdaságon,
többségüknek a lakóhelyén kívül kellett munkaalkalmat teremteni. Még az
intenzív mezőgazdaság estén is, elég, ha minden huszadik munkaerő marad a
mezőgazdaságban. Ezért a falvak lakosságán a túlzott iparosítás, a teljes
foglalkoztatás segített a legjobban.
2./ A kisárutermelő paraszti életforma
ugyan a magántulajdonon alapszik, de nem szüli a farmergazdaságot. A
farmerek csak itt lehettek a kivándorló parasztokból, ahol óriási volt a
megművelésre alkalmas föld, és kevés az ember. Nálunk a falvak határa csak a
falusi lakosság tizedének adna munkát, ha farmergazdaságok lennének.
3./ A marxizmus azt hirdette, hogy a
paraszti életforma szüli a kapitalizmust. Ez nem igaz, éppen abban tévedtünk,
mi népiek, hogy szüli. Ezzel szemben azt sem, de a modern nagyüzemet sem. A kisárutermelő fékezi és stabilizálja a
társadalmi, és technikai fejlődést. Magyarországon is, mint általában Európában, több a
kisárutermelő, a paraszt, mint amennyi földterület és tőke kellene a modern
mezőgazdaságnak. Kevés földön, kevés tőkével a kisárutermelés bebetonozza a
társadalmi és technikai fejlődést.
4./ Az állami gazdaság és az önálló
termelőszövetkezet hatékonyabb tudatformáló, mint a parasztok kisgazdasága. Ezekben
rugalmasabb az érvényesülés, a szakosodás, az individualizmus. Ezeket azonban
csak erőszakkal lehet megvalósítani.
Állításaimat bizonyította a rendszerváltás
utáni falusi helyzet.
A rendszerváltás visszavetette a
mezőgazdaságot.
1. Egy millió falusi lakos vesztette el a
nagyüzemi munkát, és vált évtizedekre munkátlanná. Ezzel bebizonyosodott,
hogy a falvak lakosságán a legnagyobb segítséget a városokban biztosított
munkaalkalom jelentette.
2. Felszámolták és szétverték a
mezőgazdasági nagyüzemeket, ezzel azok kiegészítő, nem mezőgazdasági
munkahelyeket. Visszaállították a kollektivizálás előtti magántulajdont. Ez
ugyan megerősítette az egyéni érdekeltséget, de nem teremtette meg a racionális
üzemeltetés tőkefeltételét.
3. Felszámolták a magyar mezőgazdaág
számára nélkülözhetetlen keleti piacot. A magántulajdon ugyanis nem sokat
ér, ha nincs biztos piaca.
4. Az EU tagság csak tovább rontotta a
mezőgazdaság versenyképtelenségét azzal, hogy a gazdag nyugati mezőgazdaságnál
sokkal kisebb támogatást kapott. Ezzel
ránk engedte a jobban dotált
nyugati mezőgazdaság importját.
Aki független
akar lenni, az ne magántulajdont gyűjtsön, hanem képességének megfelelően
képezze magát, és tudjon egy világnyelvet. Aki a szakmája jobbik feléhez
tartozik és tud egy világnyelvet, ezerszer függetlenebb bérmunkásként, mint
akinek magántulajdont örökölhetett.
- -
- - - - -
Ha a falusi világnak, ezen belül a
mezőgazdaságnak nincs politikai súlya, fejlesztési koncepciója, és
korszerűtlenek a tulajdonviszonyai, reménytelen a tulajdonviszonyok jogi
szempontok alapján történő értékelése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése