Kopátsy Sándor PV 2013-03-28
A reformáció két útja Magyarországon
(Részlet
a magyar történelemhez.)
Mivel a magyar
történészek kerülik a Hódoltság területén kialakult, nagyon eltérő társadalmi
viszonyok ismertetését, a későbbi társadalmi fejlődés történetének számos
fontos kérdése tisztázatlan maradt.
A tisztázás
érdekében az első feladat annak tudomásulvétele, hogy bő másfél századon
keresztül a magyar etnikum nagy többsége oszmán társadalomban, illetve oszmán
provinciában élt. Ezt meggyőzően bizonyítja, hogyha ránézünk az 1914-es etnikai
térképre, és rárajzoljuk a Hódoltság és az Erélyi Fejedelemség területét. Ehhez
még azt is hozzá tehetjük, hogy a Hódoltság idején az oda tartozó területeken
kisebb volt a nem magyar etnikumok aránya.
Az, hogy ennek
ellenére szinte tudomást sem veszünk arról, mi volt, és mi történt a hódoltság
alatt, azzal magyarázható, hogy a feudális magyar társadalom uralkodó osztálya,
az arisztokrácia, a katolikus főpapság és a nemesség elmenekült, nem élt az
oszmán uralom alatt. Máig az jellemzi történészeink felfogását, hogy csak ott
volt Magyarország, ahol az urak voltak, ahol a magyar etnikum nagy része élt
nem volt Magyarország.
Ez a
tudománytalan ostobaság éledt fel a jelenlegi alkotmányunkban is, amikor kimondja,
ha idegen megszállók parancsoltak, akkor nem volt az ország a magyar népé.
A Hódoltság
térségében a társadalomra jellemző legnagyobb változást az jelentette, hogy ott
nem volt jobbágyság. Vagyis ott a lakosság óriási többsége nem a magyar
földbirtokosok jobbágya volt, hanem a szultán földjének bérlője. Méghozzá nem
is egyéni alárendeltségben, hanem a település tagjaként. Kollektív bérlők
voltak.
Ez a tény azért
fontos, mert ebből igen fontos társadalmi folyamatok következtek.
Az egyénnek sokkal nagyobb volt a mozgásszabadsága.
Történészeink is
lapítanak arról, hogy a korábbi jobbágy szabadom kereskedhetett, lehetett
tulajdona. Néhány ügyes paraszt. Zavarban is vagyok, hogy az elmenekült
földesurak, püspökök, rendházak, nemesek ottmaradt jobbágyai mik is voltak.
Parasztot mondok, mert nem volt jobbágy, polgárok, mert lehetett vagyonuk,
ingatlanok. Jelentős hányaduk büszke parasztpolgár lett.
Máig nem írta le
senki, hogy Tököli Imre úgy lett fejedelmünk, hogy az apja még a magyar jog
szerint jobbágy volt. Mivel kiemelkedő sikereket ért el, mint tőzsér, azaz
marhakereskedő, belőle lett az ország egyik leggazdagabb polgára. A budai pasa
intézte el számára, hogy a császár, jó pénz ellenében, felszabadította. Ezután
már átmehetett a csodákkal Fehérvárra, Nagyszombatra, hogy közvetlenül
tárgyalhasson a nyugati marhakereskedőkkel. Imre fiát pedig a magyar
arisztokrácia is befogadta, sőt fejedelmünknek választotta.
Klébelsberg Kunó
jól tudta, hogy aki a hódoltság korával foglalkozni akar, az a legtöbb adatot
az Isztanbuli Levéltárba menjen. Ezért alapított oda Magyar Intézetet. Az ott
őrzött adatokról azonban alig szivárog ki információ. Pedig a Hódoltságban
ötévenként alapos statisztikai felvétel készült. Nemcsak a számosállatok, hanem
a lakosság adatiról is.
Ebből kiderülne,
hogy a lakosság a front mindkét oldaláról elmenekült, de az elmenekültek
többsége a Hódoltságra települt. A dunai révek adatait ismerem. Pest és Buda,
Vác, Ráckeve lakossága sokszorosára nőtt, mert itt voltak a Nyugatra hajtott
marha átszállítási helyei. Az
odatelepültek nagy többsége a Királyi Magyarországról menekült jobbágy volt.
Eredi Ferencnek
köszönhetjük, hogy feldolgozta az alföldi mezővárosok társadalmát. Ennek
ellenére, máig nem oktatjuk, hogy magyar etnikumú polgárság még 1847-ben is,
szinte csak a volt Hódoltság területén volt.
Az ezer éves
történelmünk megértésének kulcsáról alig beszélünk. A középkori magyar
társadalom azzal volt egészen más, mint a nyugat-európai példaképei, hogy a
lakosság számához viszonyítva hatszor annyi nemes, és hatod annyi polgár élt
benne. A nagyon gyér polgárságban pedig alig volt magyar etnikumhoz tartozó.
Aki nem ezen a tényen keresztül akarja megértetni a történelmünket, kudarcra
van ítélve.
Azon nem érdemes
vitatkozni, hogy a népnek melyeik rendszerben volt a mostohább sorsa. A tények
azonban azt mutatják, hogy a jobbágyok nem a Hódoltságról, hanem oda települtek.
Az kezdettől
fogva érthetetlen volt a számomra, hogy a református egyházak mennyire
lapítanak arról, hogy az elterjedésüket az oszmán megszállásnak köszönhetik. Vallásszabadság
ugyanis csak ott volt. A Habsburgok hisztérikusan reformáció ellenesek voltak.
Valamikor a
70-es években találkoztam először egy szövegrésszel Werbőczy naplójából, ami
felvilágosított. A katolikus Werbőczy ugyanis a Királyi Magyarország követe
volt Regensburgban a Birodalmi Gyűlésen. Luther ment oda hozzá, és megkérdezte:
Miért harcoltok az oszmán szultán ellen. Ő nem térít Európában, sőt alatta
vallásszabadság van. Ellenben mi nem lehetnék itt, ha a császár és a pápa nem
félne a szultántól.
Jó húsz év telt
el, és nem találtam olyan református papot, püspököt, aki tudott volna erről. Végül
egy értelmiségi találkozón került mellém, aki a Pozsgai minisztersége idején a
vallásügyek felelőse volt. Ő sem tudott róla, de közölte: Itt van a feleségem,
ami a Ráday utcában a református teológiai könyvtár vezetője. Ő mindenről
tudott. Nemcsak az a napló van a birtokukban, hanem egy másik is, ami beszámol
arról, hogy a következő Birodalmi gyűlésen már ő ment Lutherhez, aki megismételte
a véleményét.
A könyvtár
vezetője tudott erről a történelmük, különösen a magyarországi reformáció
megértéséhez nagyon fontos tényről, de az óta sem találtam senkit, aki tudott
volna róla.
Még fontosabbnak
tartom, hogy a magyar reformáció sem tája fel, hogy mennyire más társadalom
volt a Hódoltságban.
Arra ugyan
büszkék vagyunk, hogy Erdélyben példás vallásszabadság volt, de arról említést
sem teszünk, hogy ebben mi volt a szultán szerepe.
Ezzel jutottam
el odáig, mire pár napja döbbentem rá, hogy az erdélyi és a hódoltsági reformáció két alapvetően eltérő úton
történt, mert a két társadalmi szintére merőben különböző volt.
Az Erdélyi
Fejedelemségben a szászok számára természetes volt az etnikai testvérek
vallásának követése.
A földesurak áttérése is hasonló okokból
történt, mind a puritán Nyugaton. Az ő osztályérdeküknek azért felelt meg a
reformáció, mert az áttérés után megszűnt az egyházi kilenced, tehát a
katolikus klérusnak fizetett, és jelentős hányadában Rómába folyó adó. Ezzel
számukra biztosítottabb lett a nekik járó tized beszedése.
A jobbágyok áttérése még inkább egyértelmű
volt, hiszen megszűnt az adójuk fele. Az egyházi adót maguk a gyülekezetek
vettették ki, és használták fel. Az is érhetetlen, miért hallgatunk arról,
hogy a Nyugat történelmének legnagyobb adó
reformja a reformációval történt.
Az erdélyi
reformáció története tehát a nyugati minta alapján történt.
Ezzel szemben a
Hódoltságon eleve megszűnt az egyházi adó, és a földesúri függőség. Itt a reformációval a modernebb keresztény
teológia győzte le a konzervatívot.
Az Oszmán
Birodalom kiűzése után a Hódoltságban is vissza kellett állítani a korábbi
társadalmi rendet. A császári hatalom támogatásával elkezdődött az
ellenreformáció, az arisztokrácia és a katolikus főpapság uralkodásának restaurációja.
Ez már egy külön
fejezet, amit ugyancsak át kell majd írni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése