Kopátsy Sándor PG 2013-03-16
Szingapúr és Izrael
A vállalkozások
számára a világ tíz legmegfelelőbb államát nézve már pár napja kifejtettem a
véleményem. Annak a lényege, hogy közöttük mindegyik vagy a Nyugat puritán, vagy
a Távol-Kelet konfuciánus kultúrájához tartozik. Nincs köztük még latin
kultúrájú nép sem.
Közben döbbentem
rá, hogy az első és a negyedik helyen lévő Szingapúr, illetve Izrael két
etnikai diaszpóra. Az előbbi a Távol-Kelet, az utóbbi a Nyugat diaszpóráját
képviseli. Már számos esetben leírtam, hogy a világ két legfejlettebb etnikuma
a diaszpórában élő zsidó és kínai nép. Ebből azt a következtetést vontam le,
hogy a társadalom fejlődése szempontjából előny, ha nincs olyan méretű állam,
amelyik államként is jelentős akar lenni.
Ezt
tapasztalhattuk a Nyugat történelmében is.
Az európaiság a
Földözi Tenger kis városállamaival kezdődött. Ezektől kaptuk a betűírást, a
számrendszert, és megkoronázásként a görög kultúrát.
Európában
azonnal visszatért a társadalmi sötétség, a sötét középkor, amikor az
urbanizáció a korábbi tört részére esett vissza.
A középkorban a
magasabb társadalmi és kulturális szintet a városállamok, illetve az államokon
belül önkormányzatot élvező városok jelentették. Még a tudomány és művészet
történészei sem hangsúlyozzák, hogy ezek számára szinte csak a városok
jelentettek életteret.
A mezőgazdaságra
épülő feudális társadalom is megőrizte a római civilizáció örökségét abban a
tekintetben, hogy a városok függetlensége, mindenek előtt a gazdasági
megmaradt. Máig nem hangsúlyozzuk kellőképpen, hogy az európaiság abban
különbözött minden más kultúrától, hogy a városok önállóak maradtak. A Nyugat
ott végződött, ahol a városok felett a politikai hatalmat birtokló földesurak,
és az egyház hatalma ráült a városokra is.
Jelenleg a
leggazdagabb, legiskolázottabb városok a városállamok. Luxemburg a leggazdagabb
városállam, ami az egyetlen puritán kultúrájú a megmaradt törpe államok között,
ahol szinte semmi sem maradt abból, hogy hercegség volt.
Minderről a
történelemtudománynak alig van mondanivalója, hiszen ezek katonai, állami
hatalma még akkor sem jelentett sokat, amikor egyes városállamok gazdasági
nagyhatalmak voltak.
Ezért különösen
érdekes számomra Szingapúr és Izrael előkelő helyezése. Nem a sikerük meglepő,
hiszen a Nyugat kétezer ötszáz éves történetében, ha készítettek volna ilyen
ragsort, akkor az élen mindig a városok lettek volna. Különösen a társadalmi
mobilitásban, a gazdaságban és a művészetekben.
Ennek ellenére,
a Nyugat történészei még mindig a politikai és katonai hatalmat maximalizáló
politika elődlegességét hangsúlyozzák.
Szingapúr és
Izrael közösek abban, hogy mindkettőt egy nagyon sikeres diaszpóra alapította.
Azonban a különbségek is nagyon sok tanulságra adnak alapot.
Szingapúrral kezdem.
A második
világháború végégig az imperialista Nagy Britannia fontos stratégiai erődje
volt. A birodalom felismerte, hogy kivételesen szerencsés helyen van. Ennek
ellenére egészen másként kezelte, mint Hong-Kongot, amit Kelet-Ázsia csúcsára
emelt. Ez a városállam, mint a Kínai Birodalom csúcsa került vissza az
anyaországhoz. Szingapúr szinte csak flottabázis és kikötői pihenő maradt.
A második
világháború után a gazdaságstratégiai előnye megsokszorozódott. A város
vezetését átvevő kínaiak hamar felismerték, hogy el kell szakadniuk
Malajziától, és a soknemzetiségű lakossággal városállamot kell kiépíteni. Eleve
zseniális utat választottak, kemény politikai fegyelmet, egy párt rendszert,
drákói szigorú törvénybetartást, de nagyon liberális gazdaságot. Azt
valósították meg, amit a csatlós országok progresszív kommunistái, elsősorban a
jugoszlávok, majd a legyelek és magyarok, évül a csehek is felismertek. A
politikai diktatúrában a gazdaságot piacosítani.
Lehet, hogy ez
csak az én hiedelmem, de sokáig azt hittem, hogy a kínai vezetés a gazdaság
piacosításában, ugyanakkor a kemény politikai diktatúra fenntartásában a
közép-európai kommunistáktól tanultak. Ebben is lehet valami igazság, de ma már
tudom, hogy Mao, és nyilván több vezető társa számára a példa Szingapúr volt.
Ezt most tudtam meg, hogy Mao már a kulturális forradalom előtt, Tenget
Szingapúrba küldte, az ott alkalmazott módszerek tanulmányozására.
Ami tehát
Kínában az utóbbi harminc évben történt, lényegében a Szingapúrban elért
sikerek bevezetése volt. Márpedig, ami Kínában történt, az emberiség
történetének talán legnagyobb sikere.
Szingapúr abban
is példa volt, hogy a politikai élet liberalizálására csak bizonyos szint
elérése után kerülhet sor. Márpedig Kína még ma is legfeljebb negyednyi szinten
tart, Szingapúrhoz képest.
Szingapúrtól
tehát mindenkinek bőven van tanulni valója. Ez a városállam az élen áll egy a
gazdasági élet szabadságát jelentő rangsorban, amiben az Egyesült Államok csak
a tizedik.
Izrael rövid
története egészen más vágányon haladt.
A holokauszt
borzalmai után érett meg a nyugati zsidóságban a gondolat, hogy saját országra
van szükségük. A saját országuk helyét a történelmi Izraelben látták. Az
azonban máig fel sem merült, hogy a közel-keleti Júdea területe milyen természeti,
politikai és gazdasági adottságokkal rendelkezik. Sajnos, ez nem merült fel sem
a zsidóüldözéstől félő, sem a népüket ért katasztrófát túlélők előtt.
Annak ellenére,
hogy kedvezőtlenebb helyet aligha választhattak volna, azt is el kell fogadni,
hogy aligha volt más választásuk.
Szingapúrhoz
hasonló adottság csak egy van a földön, Panama Csatorna. Az oda település
azonban aligha lehetett volna reális. Egyrészt az Egyesült Államok akkor még
egészen másként állt az európai zsidóság sorsához, mint jelenleg, másrészt a
saját országukra áhító zsidóságot sem mozgósította volna egy idegen térségben
való letelepedés. Azt azonban, legalább utólag fel kellene mérni, hogy miért ez
lett volna az ideális megoldás.
Ami az Egyesült Államok érdekét illeti.
Hatvan évvel később,
már csak ámulni lehet azon, milyen előnyök származtak volna abból, ha Izrael
nem a Közel-Kelet közepén, hanem a Panama Csatorna térségében van.
A második
világháború végén az Egyesült Államok egyik világstratégiai célja volt a
közel-keleti államok politikai stabilitása, és az olajellátás biztosítása. Ezért
kötött Szaúd-Arábiával olyan szerződést, ami az ottani politikai rendszer
biztosítását garantálja. Az USA ezt a szerződést óriási politikai eredményeként
élte meg. Máig nem vallja be, hogy ez a garancia mennyire ellentmondott nemcsak
nemzeti erkölcsének, de az állami érkének is. Máig nem akadt senki, aki
legalább utólag, felismerte volna, hogy az olajtermelő arab országoknak
százszor olyan fontos, hogy legyen kiknek eladni az óriási bánya járadékú olajukat,
mint Amerikának kifizetni annak az árát.
Még senki sem
számolta ki, hogy mibe került az Egyesült Államoknak stabilizálni a
stabilizálhatatlan arab világot.
Hatvan éve még
Amerika sem mérte fel, hogy mit fog jelenteni számára a Panama Csatorna biztonsága,
és megfelelő kapacitásra történő kibővítése. A Csatorna zsidó állam által való
kezelése óriási nemzeti érdekük lenne. Ezzel szemben iszonyú áldozatokkal jár
Izrael állam biztonságának garantálása a Közel-Keleten.
Ami Izrael érdekét illeti.
Júdea térsége a
zsidó állam idején ideális térség volt a kor két világhatalmai között. Előbb
Egyiptom és Babilónia, majd a Római Birodalom és a Közel-Kelet között. Az
óceánok meghódítása után azonban a korábbi stratégiai jelentősége lecsökkent. A
vasút és a Szuezi Csatorna kiépülése ugyan felértékelte, de a régi jelentősége
ettől nem állt helyre. Ennek ellenére a Közel-Kelet korábbi gazdasági
jelentsége elolvadt, és a politikai stabilitása megszűnt. A hajózás technikája
pedig lehetővé tette Afrika megkerülését, amivel a Földközi Tenger is csupán
beltengeri rangra süllyed.
Izrael jövője
szempontjából a legnagyobb veszélyt az arab ellenszenv fogja jelenteni. Ez
annál erősebb lesz, minél erősebb Izrael. Az egyre jobban lemaradó,
túlszaporodó arab tengerben a kis Izrael katonai, gazdasági és tudományos
fölénye még jobban fogja irritálni az arab tömegeket.
A zsidók
országának másik nagy problémája azonban abból fog származni, hogy a közös
vallás alapján működik a két igen távol álló kultúra. A nyugati, európai múltú,
demográfiai tekintetben stagnáló zsidóság, szinte minden tekintetben, a világ
legfejlettebb etnikuma. A közel-keleti és afrikai, ortodox zsidóság pedig nagyon
gyorsan szaporodik, és az arab térség színvonalán áll, ahonnan nagy türelemmel,
óriási anyagi áldozatok árán lehet, sok generáció során, felemelni. Ez az
erőfeszítés párosul még másik két óriási teherrel. A példátlanul nagy katonai
kiadásokkal, és a gyorsan szaporodó arab kisebbség kezelésének problémájával. A
nyugati zsidóságnak csak a nagyon fejlett politikai demokrácia jelent hatékony
légkört, a fenti problémák kezelése azonban demokratikus viszonyok közt szinte
megoldhatatlan.
A 20. század
egyik nagy tanulsága, hogy a különböző
kultúráknak különböző társadalmi felépítményre van szüksége. A különböző kultúrák,
és fejlettségi szinte közös állami működtetése elviselhetetlen teherrel jár.
Ezért szűnt meg a gyarmati rendszer, ezért van válságban az Európai unió,
ezért okoznak óriási társadalmi terhet a fejlett nyugati államokban az
államalkotóénál kevésbé fejlett etnikum. Mindezek az ellentmondások jelen
vannak a kicsi Izraelben.
- Körülötte csak
ellenségek vannak.
- A Nyugatról és
az arab világból betelepült zsidó között óriási a kulturális, a civilizációs és
a fejlettségbeli különbség. Ezt a szakadékot a közös vallás nem hidalhatja át.
- Az országban
az a két elmaradott réteg, az ortodox zsidók, és az arab kisebbség az
elviselhetőnél sokkal gyorsabban szaporodik.
E három akadály
mindegyike olyan, aminek legyőzésére még nem akadt példa.
Amíg a kínai
diaszpóra Szingapúrban csodát hozott létre. A nálunk lényegesen nagyobb
munícióval, potenciális erővel rendelkező nyugati zsidóság azonban a lehető
legmostohább természeti és kulturális térségben, a korunkban már legkevésbé a
közös állam számára alapot jelentő közös vallásra építették a saját államukat.
A világ
legokosabb etnikuma nem értette meg, hogy a közös vallás idejét múlt alap a
hatékony közös állam számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése