Kopátsy Sándor PV 2013-03-14
Történelmi jelentőségű pápaválasztás
Tegnap
latin-amerikai pápát választott a római katolikus egyház. A Nyugat
történelmében igen jelentős, távlati hatásaiban katasztrofális döntést hoztak a
konzervatív többségű bíborosok.
Már a két előző
pápa választása a konzervatív erők győzelmét hozta, de a két előző győzelműket
időlegesnek tartottam, még volt reményem arra, hogy eljön a kedvező fordulat, a
reformáció során elkövetett hiba korrekciója.
A 15. század
végén még senki sem láthatta, hogy a puritán északnyugati népeké a jövő. Ha
valaki látta, akkor néhány katolikus szerzetes, hogy számukra nem a mediterrán
népek kereszténysége tükrözi jobban a krisztusi tanítást, a jövő
kereszténységének ennél lényegesen puritánabb vallásra van szüksége. A
reformátorok nem új vallást akartak, hanem a kereszténységet közelebb hozni a
puritán népek életszemléletéhez, életviteléhez.
Az akkor a latin
népek, mindeneke előtt az olasz bíborosok azonban nemcsak a hatalmukhoz, de a
latin népek vallásigényéhez mereven ragaszkodtak, és reformátorokban esküdt
ellenségüket láttak.
Amit csak sejteni lehetett ötszáz éve, mára
egyértelmű ténnyé vált. A reformátorokat igazolta a történelem. Ma a protestáns
hívek általában háromszor gazdagabbak, köztük tized annyi a leszakadt,
munkátlan, és négy évvel tovább járnak iskolába, mint azok, aki katolikusok
maradtak.
Ezek a
különbségek sokkal markánsabban jelentkeznek az Európán kívüli keresztényégben.
Elsősorban a két Amerikában, de még sokkal inkább Afrikában.
Mint katolikus,
csak reménykedhettem, hogy végre, amikor már a napnál is világosabb a
protestáns kereszténység fölénye, a római katolikusok közeledni fognak a
reformáció kereszténységéhez.
A bíborosok
azonban nem boldogabb, gazdagabb, tanultabb híveket akarnak, hanem a dogmák
hűbb követőit. Ehhez pedig nem szakra, hanem délre kell orientálódni.
Ők csak azt
látják, hogy a dogmákat tisztelő, a szertartásokon résztvevő, a szentségekkel
élők, nagy többségét délen kell keresni. Az tegnap is elhangzott, hogy a
lati-amerikai országokban él a katolikusok negyven százaléka. Tapintatosan nem
tették hozzá, hogy a szertartásokon résztvevők, az ünnepnapokon templomba
járók, a rendszeresen gyónók és áldozók, a papokkal személyes kapcsolatot
tartók, az egyházi adót lelkiismeretesen fizetők többsége nem Európában él.
Márpedig a bíborosok minél nagyobb számú aktív hívőt akarnak.
János Pált, a
lengyel pápát azért választották, mert a lengyelekben látták a leginkább nekik
tetsző kereszténységet. Az én fogalmaim szerint, a lengyel nép kereszténysége
áll leginkább közel a kelet-európai ortodox kereszténységhez.
János Pál a
dogmákhoz való ragaszkodásban ugyan konzervatív volt, de szeretetre méltó, a
nép gyermeke maradt. Ezzel időlegesen nem okozott törést az európai és a
tengeren túli kereszténységben. Szeretetre méltó volt a modern katolikusok
számára is.
Halála után az
ugyancsak konzervatívnak bizonyult német teológust választották. Ő azonban egy
okos, német teológus volt, akit a latin, és az afrikai katolikusok nem
érthettek meg. Túlságosan racionális volt a konzervativizmusa. A latin és az
afrikai katolikusok ugyanis nem racionálisan, hanem érzelmi alapon tisztelik a
dogmákat.
Mivel nem
ismerem, nem is ismerhetem a pápaként szóba jöhető bíborosokat, de ismerem a
bíborosi kar konzervativizmusát, csak abban reménykedhettem, hogy vagy egy
észak-olasz, vagy egy észak-amerikai pápát választanak.
Csalódnom
kellett, egy latin-amerikait választottak. Vagyis visszatértek arra az útra,
amin akkor álltak, amikor lengyel pápát választottak. Az utóbbit tartom a
kisebb hibának. A latin-amerikai papok ugyanis teológiai kérdésekben
konzervatívak, de politikai tekintetben baloldaliak. Ebből fakadóan féltik a
dogmákat, de nem félnek a politikai forradalomtól.
Az új pápát, az
első benyomásom, és a névválasztása alapján sikeres választásnak tartom.
Az első szavai,
a kézmozdulata arról árulkodott, hogy latin, érzelemiben közvetlen. A rómaiaknak,
mint Róma püspöke olaszul, közvetlenül szólt, és jó estét kívánva búcsúzkodott.
Tudta, hogyan nyerheti meg a végre olasz pápára váró olaszokat.
A távlati
tragédia azonban abból fakad, hogy a latin népek gyorsuló tempóban lemaradnak.
- A belátható
jövőben még inkább, mint az elmúlt száz év során nőni fog a puritán keresztény
kultúra fölénye a latinnal szemben. A szakék nőni fog Európában is, de sokkal
jobban Latin-Amerikában.
- A két kultúra
hatékonysági különbségét pedig felnagyítja a demográfia különbség az európai és
az amerikai latin népek között. Az elviselhetőnél sokkal gyorsabban szaporodó
latin-amerikai országok lemaradnak, és a társadalmukban a politikai feszültség
robban fog.
- A mediterrán
latinok északi harmada nagyon szoros kulturális kapcsolatban van a puritán, de
katolikus északi szomszédokkal. Latin-Amerikában nyoma sincs az olyan óriási
kulturális különbségnek, mint ami Olaszország, és Spanyolország északi és dél
fele között van.
- Az európai
latinok igen jelentős turisztikai bevételhez jutnak a gazdag puritánok
üdültetése és a kulturális kincsekre kíváncsiak pénzéből. Latin-Amerika nem
számíthat ilyen bevételekre.
- Az európai
latin országok etnikai tekintetben homogének, a latin-amerikaiak jelentős,
nagyon gyorsan szaporodó, és nagyon nehezen integrálható indián, és afrikai
etnikummal rendelkeznek.
A latin-amerikai
társadalmak lemaradása mégis eltörpül az Afrikában és a Fülöp Szigeteken élő
keresztények lemaradása mögött.
Nem véletlen, hogy az új pápa az I. Ferenc
nevet választotta. Ő a szegényeket támogató Szent Ferenc által elképzelt
katolikus vallást akar.
Az elmúlt
évtizedek legnagyobb tanulsága éppen ennek az ellenkezője. A szegénységet csak
egyre hatékonyabb munkával lehet legyőzni. A könyörület nem segít, mert újra
termeli a szegénységet. Munkát kell adni, és nem alamizsnát.
I. Ferenc,
várhatóan, úgy fog bevonulni a kereszténység történetébe, mint a szegények
pápája. Ez az egyházpolitikai azonban
csak növelni fogja az alamizsnára szorulók számát.
Ötszáz éve a
protestánsok fölénye lassan, de töretlenül nőtt a romai katolikusokkal szemben.
Ez a különbség a következő ötven évben nagyobbat fog nőni, mint előtte az
ötszáz év alatt. Ez következik abból, hogy a katolikus vallás nem közeledik a
puritán kereszténység felé, hanem távolodik.
A pápát választó
bíborosok képteleneknek mutatkoztak annak a megértésére, hogy ami Krisztus
idejében helyes volt, az a harmadik évezred elején már nem időszerű. Az én kereszténységem szerint nem azt kell
tennünk, ami Krisztus idején teendő volt, hanem azt, amit ma tenne Krisztus.
Nemcsak kétezer
éve, de szinte máig az emberiség olyan sorsra volt ítélve, amiben nem nyílt
lehetőség a gazdagodásra. Az emberek nagy többsége nyomorra volt ítélve. Az
elmúlt ötven ében azonban, a tudományos és technikai forradalomnak köszönhetően
többel nőtt az átlagos életszínvonal, a várható életkor, és az iskolázottság,
mint előtte kétezer év alatt.
A stagnáló társadalmakban a jótékonyság
erény volt, a gyors fejlődésre képesekben azonban a tettet elfojtó mákony.
Ezer éve a kereszténység
jól döntött, amikor Európa nyugati és keleti fele szétvált. Tudomásul vette,
hogy a kelet-európai kultúra kereszténységének más vallásra van szüksége, mint
a nyugat-európai kultúrának.
Ötszáz éve a
nyugati kereszténység, a Vatikán vezetése alatt nem értette meg, hogy az
északnyugati harmadban élő puritán népek kinőtték a mediterrán kereszténységet.
A latin népeket sikerült az ugyancsak reformra szoruló kereszténységben
megtartani. Ennek azt lett a következménye, hogy a mediterrán Európa északi részén
élő keresztény hívek ugyan megtartották katolikus vallásukat, de a klérus
befolyása és a dogmák tisztelete egyre lazult. Ugyanakkor a katolikus vallást
mindenben elfogadók száma az egyre jobban lemaradó déli térségben dinamikusan
terjedt.
Tegnap a pápaválasztó
bíborosok úgy döntöttek, hogy a jobban szolgáló hívek után mennek. Abba az
irányban engednek, ahol valóban csak az alamizsna segíthet.
Pál apostol
történelmi nagysága, hogy a krisztusi tanítást adaptálta a kor társadalmi és
kulturális centrumába, a Római Birodalom népeinek kultúrájához. A reformáció
idején már a puritán Északnyugat Európa volt az élcsapat, a reformátorok ehhez
a kultúrához kívánták igazítani a Nyugat kereszténységét, de Róma ennek
ellenállt. Az idő a reformátorokat igazolta, a puritán Nyugat lett az elmúlt
ötszáz év élcsapata. A fölénye soha nem volt olyan nagy, mint az elmúlt az
elmúlt ötven évben, és ma már egyértelmű, hogy a puritánoké a jövő. Róma ezt
nem hajlandó tudomásul venni, és inkább áthelyezi a súlypontját a még elmaradottabb
térségekbe. Minél több, hanem minél értékesebb híveket akar.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése