Kopátsy Sándor PG 2013-03-15
A
kívánatos infláció
A 20. század egyik nagy találmányának
tartom az államok fedezet nélküli pénz teremtő képességét. Mint minden
fegyver, minél fejlettebb, a használta annál több veszéllyel jár, ha nem
megfelelő kezekbe kerül. Így van ez a pénzrontás esetében is.
Azt, hogy a 20. század gazdasági növekedése
volt a történelem legsikeresebbje, elképzelhetetlen lett volna az infláció
nélkül. Ennek ellenére, a
fedezet nélküli pénzteremtéssel sok volt a visszaélés. Túl könnyűvé tette a felelőtlen állami költekezést, általános jelenség
volt a kívánatosnál nagyobb infláció.
Ebből azonban
nem az következik, hogy elvként kimondjuk, minél kisebb az infláció, annál
jobb. Az infláció teljes hiánya sokkal
több kárt okoz, mint a megengedhetőnél valamivel nagyobb. Annak ellenérre,
hogy általában többször volt az infláció nagyobb a kívánatosnál, mint kisebb,
az fedezet nélküli pénzteremtés eredménye sokkal nagyobb volt, mint akkor lett
volna, ha nem alkalmazták.
Ezért nem minél kisebb annál jobb elvét
kell követni, hanem feltárni a kívánatos infláció alépítményi feltételeit.
Az állami
pénzteremtés lehetőségét a tudományos és technikai forradalom teremtette meg.
Ennek volt köszönhető, hogy az állam képes mérni a gazdaság reális pénzigényét.
Az ipari
forradalmat követő 200 év gazdasági vállságai megmutatták, hogy a társadalom igényének megfelelő
pénzteremtést nem lehet a piacra bízni. Ez csak állami feladat lehet. De a
fejlett világgazdaságban az államok pénzigénye már nem csupán az államon belüli
viszonyok függvénye, a világgazdaságban kialakult pénzviszonyokhoz is igazodni
kell.
Ezt az igényt a
második világháború után felismerték, és ezért hozták létre a világgazdaság
egészét áttekintő, és beavatkozó nemzetközi pénzügyi szerveket, a Világbankot,
és a Valutaalapot. A közgazdaságtudomány
azonban máig nem tisztázta ezek működési feladatait. Ezek hiányában mindkét
szervezet a legfejlettebb államokra érvényes követelményeket kíván
érvényesíteni. Ez azonban elve nem lehet a céljának megfelelő elvi alap. A
világgazdaság ugyanis már a háború után is nagyon különböző kultúrájú, és
nagyon eltérő fejlettségű, államokból állt. Ez a differenciálódás az óta
többszöröződött. Vagyis, az egyes
államok társadalmi alépítménye egyre jobban differenciálódott, ebből
következően, a felépítményük, azon belül a számukra kívánatos pénzügyi
módszereik is egyre eltérőbbek lettek. Az általános követelmények realitása
nem nőtt, hanem csökkent.
A történelmi materializmusból
az következik, hogy minél nagyobb lesz az egyes államok társadalmi alépítménye
közti különbség, annál eltérőbb felépítményre van szükségük. Ugyanakkor, minél
szervesebben eggyé olvad a világgazdaság, annál nagyobb lesz az egymáshoz való
illeszkedés szükségessége is. Ezt a két ellentétes irányban változó igényt
kellene a nemzetközi pénzügykért felelős intézményeknek összehangolni.
A gazdasági
statisztika nagy vívmányának tartom a társadalmi fejlettségnek az ENSZ által
alkalmazott mérését. Ez a társadalom fejlettségét három tényező, az egy lakosra
jutó, fogyasztói árú nemzeti jövedelem, a várható életkor, és az átlagos
iskolázottság, eredőjével méri. Ez mérce
már jobban megfelel arra, hogy az egyes államok jelenleg hol tartanak a
fejlettség fokán.
Keveset mond
azonban arról, mi várható tőlük, hogyan fog alakulni a fenti három mutatójuk.
Az elmúlt század egyik legnagyobb
tanulsága, hogy az átlagnál gyorsabban csak a nyugati puritánok, és a
távol-keleti konfuciánusok növekednek, de azok is csak akkor, ha a lakosság
belső növekedése szinte leáll.
A
versenyképességnek tehát ez a két előfeltétele van. Ahol ezeknek az egyike is hiányzik, reménytelen a versenyképesség.
Állításomat csak
azért nem tökéletesen igazolják a tények, mert a meg nem dolgozott, és
vendégmunkásokkal termelt nemzeti jövedelmet is figyelembe veszik. Ha ezek
nélkül számolnának, néhány ország egészen más helyen állna az ENSZ rangsorában.
Csak két példát.
- Szaúd-Arábia a
legszegényebb államok között szerepelne, hátrább állna, mint bármelyek arab
ország.
- Oroszországot
megelőzné a két pravoszláv testvére, Fehér-Oroszország és Ukrajna.
Elég volna
tudomásul venni, hogy minden
társadalomnak a potenciális gazdasági erejénél csak az általa megtermelt
jövedelmet kell figyelembe venni.
Még
problematikusabb a kultúrák szerepének figyelembe vétele. Bármennyire
bonyolult, a figyelmen kívül hagyása megengedhetetlen.
Ennek klasszikus
példáját éljük meg jelenleg az Európai Unióban. Abban a három európai
kultúrához tartozó tagállamokat akarják közös nevezőre hozni.
Az infláció
mértéke és a kultúra kapcsolata markánsan jelentkezett az elmúlt félévszázad
során. Az EU illetékesei előbb bevezették a 17 ország közös valutáját, mint
megnézték volna, hogy melyik országban mekkora volt a háborút követő 50 évben
az infláció. Ebből kiderült volna, hogy a puritán, Weber szavával, a protestáns
népek országiban volt kicsi, a latinoknál, annak sokszorosa, a volt
csatlósoknál ugyancsak lényegesen nagyobb, de azok esetben nemcsak a
kultúrájuk, hanem a bolsevik rendszer tejes foglalkoztatása is keltette az
inflációt. Ha megnézték volna az előzetes adatokat, eszükbe sem juthatott volna
a közös valuta. De nemcsak akkor, most sem nézik meg, és görcsösen ragaszkodnak
a puritán és a latin népek közös valutájához.
Az EU pénzügyi vállságának nem lesz addig
vége, amíg nem értik, hogy az eltérő kultúráknak nem lehet közös pénzük. A
megtakarítási hányad, az infláció- és kamatérzékenység ugyanis, a kultúrájuktól
függően annyira különböző, hogy nem lehet közös pénzügyi rendszerük még akkor
sem, ha a gazdasági fejtettségük hasonló volna. Ennek klasszikus példája lesz,
amikor a fejlett, puritán germánok és az ugyancsak fejlett, latin franciák
közös valutája is megbukik.
Még nagyobb
különbségek vannak a gazdasági fejlettségi szintek eltérése okán. Azonos kultúrájú országoknak sem lehet
közös pénzük, ha néhány tíz százaléknál nagyobb különbség van az egy lakosra
jutó nemzeti jövedelmükben. Ebből fakad az EU másik, a pénzügyi vállságon
is túlmutató problémája. Nem véletlen, hogy a pénzügyi vállságok csak azokat a tagországokat érintik, amelyekben az
egy lakosra jutó nemzeti jövedelem a fejlettekének felét sem éri el.
Ott a legmélyebb a vállság, ahol mind a
kultúra, mind a fejlettség nem közel azonos.
A liberális
közgazdászok kitalálták, hogyha tiltott az infláció, marad a külföldi hitel,
mint forrásteremtés. Világmértekben, elsősorban Nyugaton, elszabadult a kifelé
történő eladósodás. Még a statisztikusok sem tesznek különbséget a kifelé és a
befelé történő hitelfelvétel között, pedig még az előjelük sem azonos. Ennek
klasszikus példája, ha szeme állítjuk Japán és az EU mediterrán országainak
adósságát.
Japánnak van a
nemzeti jövedelméhez viszonyított legnagyobb államadóssága. Ennek ellenére
kifelé a világ egyik legnagyobb hitelezője. Az államadósága ugyanis szinte
kizárólag belföldi hitelezőkkel szemben van, és nagyon alacsony kamata. Ezzel
szemben óriási megtakarítása van, főleg amerikai állampapírokban és dollárban.
A kifelé való adóságának sokszorosa a külsőkkel szembeni követelése. Még ennél
is fontosabb a hitelekkel és a követelésekkel járó kamatok összemérése. Ez
Japán esetében nagyon pozitív.
Ezzel szemben a
kevésbé fejlett EU országok, mindenek előtt a mediterránok államadósságának
nagy többsége kifelé, és irreálisan magas kamatokkal jelentkezik. A kamatkötelezettségek
összege meghaladja a költségvetési hiányukat. Tehát az államadósságuk
elviselhetetlen tehet jelent. Mindezt a pénzügyi terhet fokozza, ha a lakosság,
a vállaltok és az önkormányzatok is kifelé vannak eladósodva. Ennek kirívó
példája Magyarországi, ahol az eladósodást a kormányzat, a jegybank és a
pénzügyi ellenőrzés felelőtlenül nézte el a svájci frankban, euróban történő
eladósodást.
Az EU vezetői is
felelősek abban, hogy a gyengébb tagországok elviselhetetlen eladósodását
bambán nézték. Ez azért is történt, mert az erős gazdaságú államok pénzügyi
szektora évezte a gyengéktől megvásárolt állampapírok magas kamatját, és annak
köszönhető irreális, fiktív nyereséget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése