Kopátsy Sándor PP 2013-03-11
Tegyük a helyére 1848. március 15.-ét.
Középiskolás
korom óta nem ünneplem ezt a nemzeti ünnepünket. Nem a szabadság, hanem az
irreális nacionalizmus ünnepnek tartom.
Annak gyökerét,
hogy Trianonig jutottuk, abban a magyar nacionalizmusban látom, aminek
szimbóluma ez a nap. Trianonhoz az vezetett, hogy nem akartuk tudomásul venni,
hogy Magyarország nemcsak a magyarok országa, és letért arról az első királyunk
által kijelölt célról, hogy váljunk a Nyugathoz minél hasonlóbbá. Az ő célja az
volt, hogy a nomád, pogány népe legyen letelepült földművelő és keresztény. Azt
is tudta, hogy ennek érdekében szükség van a nyugati betelepülőkre. Eszébe sem
jutott, hogy az országa csak a magyarok országa legyen.
Szent István
útjáról a nacionalizmus térített le bennünket. Az osztrákokkal és csehekkel
közös monarchiát csak nemzeti függetlenségünket korlátozónak tartottuk, az
ország területén élő nem magyar etnikumú lakosságban is csak zavaró elemet
láttunk, amit el kell magyarosítani.
Amikor az
egyetlen modern Habsburg császár felszámolta az örökös tartományokban és
Csehországban a jobbágyságot, és szétválasztotta az államot és az egyházat, a
helyett, hogy örültünk volna a már régen megérett, minden nyugati államban
megvalósult reformoknak, ellenálltunk. Ezzel hatvan évre kitoltunk a minden
másnál ezerszer fontosabb társadalmi reformot. A magyar történelem számára II.
József a kalapos királyunk maradt, de nem tesszük hozzá, csak azért nem
koronáztatta meg magát, mert a fafejű törvényhozásunk nem fogadta el a
jobbágyfelszabadítást.
1848-ban egész
Nyugat-Európában értek a politikai reformok. Számos ország fővárosában, köztük
Bécsben is, társadalmi reformokat követeltek. Pesten azonban csak magyar
nemzeti célokat tűztek maguk elé a diákok.
Az ország
jövőjét biztosító két cél a 10 pont között nem is szerepelt. Petőfi vese sem
Magyarországot, hanem csak a magyart akarta talpra állítani.
Legalább ma már
tudni kellene, hogy a 10 pont helyett kettő is elég lett volna.
1. Szűnjön
meg a jobbágyrendszer, minden fölt azé legyen, aki megműveli.
2. Az
ország minden nagykorú polgára, etnikai, nyelvi és vallási hovatartozásától
függetlenül egyenrangú állampolgár legyen.
Sajnos e két
fontos pont kimaradt, sőt fel sem merült.
A lelkes
fiatalok nem vették tudomásul, hogy ahol még jobbágyrendszer van, és a
termőföld óriási többsége az arisztokraták, és az egyházak tulajdonában van,
amit feudális, jogtalan, olvasni sem tudó szolgákkal műveltetnek, addig
nevetséges a sajtószabadságot követelni.
A cenzúra
ugyanis csak arra vigyázott, hogy a régen túlhaladott viszonyokat, a császárt,
a vallást és a feudális viszonyokat ne bírálják.
A 10. pontból,
kezdettől fogva, és különösen napjainkban, a legjobban az irritál, hogy Erdély
különállása ellen tiltakoznak. Az Erdélyi Fejedelemség ugyanis császári
tartomány volt, ahol három nemzet, a magyar, a székely és a szász volt az
államalkotó. Az fájt a pesti fiataloknak, hogy van a Kárpát Medencében egy olyan
politikai egység, ami nem tisztán magyarok által uralt. Az eszükbe sem jutott,
hogy Erdélyben a legnépesebb etnikum, a román, jogtalan.
Ha valami,
Erdélynek az országhoz való csatolása volt az első lépés azon az úton, ami
Erdély elvesztéséhez vezetett.
A
Határőrvidéknek az országhoz való csatolása ugyan nem szerepel a 10 pont
között, de tartalmilag része volt az úttévesztésünknek. A magyar történészek
nem ok nélkül, lapítanak e térség történetet illetően. 1848-ban a Határőrvidék
volt az ország egyik leggazdagabb térsége, ahol nem volt jobbágyság, hanem
katonai szolgálatra kötelezett parasztok voltak. Felügyeletük a Bécsi
Hadügyminisztérium volt, aki megkövetelte a határőrök gyerekeinek iskolázását,
és nem tett jogi különbséget a magyar, a román, a szerb, vagy a sváb között.
Erről sem
beszélünk, hogy a Tisza szabályozása ott már jóval Széchenyi előtt megtörtént,
a térséget szabályozták.
Még jelentősebb
történelemhamisításnak tartom az alig egy évvel később megjelent Olmützi
Alkotmányt, amiben a császár felosztotta Magyarországot. Vagyis a Trianonhoz
hasonló felosztás Trianon előtt hetven évvel megtörtént. Ez az alkotmány
kimondta Horvátország és Erdély, a Temesvári Szerb Vajdaság függetlenségét.
Vagyis az ország Trianonban megtörtént felosztását azzal a kivétellel, hogy a
főleg szlovákok által lakott felvidék a Magyar Királyság része maradt. Arról
még mélyebb a hallgatás, hogy milyen érvek, okok alapján mondott el a Bécsi
Udvar az Olmützi Alkotmányról a Szabadságharc leverése után. Szerintem, már
érezte a vesztét, és a konzervatív magyar uralkodó osztályba kapaszkodott.
Ezt a
történészek által jól ismert tényt azonban elhallgatjuk a közvélemény előtt,
mert akkor nem mondhatnánk, hogy az ország felosztását Trianonban találták ki.
Visszatérve a
március 15.-i ünneplésre. Ezt máig úgy tekintjük, mint az Ausztriától való
függetlenség kimondásának ünnepét. Ideje volna végre kimondani, hogy a
Monarchia fontos eszköze volt Magyarország nyugatosodásának. Ezer éve
Magyarország jövője legjobban azon mérhető, mennyire sikerült első nemzeti
feladatunkban előrébb haladni. Másképpen, mennyikre jutott közelebb az
országunk társadalma a fejlettebb nyugatiakhoz.
Ezen a téren
egyértelmű, hogy Ausztria, Csehország, és Észak-Olaszország már akkor is
nyugati társadalom volt. Tehát a mi feladatunk lett volna, hogy ezekhez
kapcsolódjunk. E helyett ezek hatásától akartuk megvédeni a magyarságunkat.
A fentieket
annak a tudatába írtam, hogy semmi reményt nem látok arra, hogy reálisan
közelítsük meg legnagyobb nemzeti ünnepünket. Képtelenek maradtunk arra, hogy
szembenézzünk az igazsággal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése